Cjrom '/wartsjexels in het harL,
)ude stoomketels PEN
opweg naar Pakistan
Oude Antonov blikvanger
bij luchtvaartmuseum
Calluna stelde
orde op zaken
ENW wil windmolens
op de Razende Bol
m
m
PLUS
Schoorsteenpijpen ook afgebroken
Tarief per 1 oktober omlaag
Nu
Wipperploeg
trekt jacht los
-föorszel
Wijs
VERDER
IN DIT
miner
Ballerina's beelden maan,
zon en zee uit 2
Camping Hogerstraat
straks Nationaal Park 5
Bibliotheek betrekt
peuters bij lezen 5
College wijst wensen
ondernemers van de hand 7
Tsjechische defensieman
op bezoek bij de Mok 7
Dominee Knipscheer
werd beetje Texelaar 8
Bram en Maartje Guiljam:
15 jaar Schuilhut 8
B en w: strijdig met bestemmingsplan
„Texel heeft
een uitstekende
deal gedaan"
TEXELSE^COURANT
Zondag MIDDAG
vanaf 16.00 uur
Vóór - Afsluiting
SEA FESTIVAL
met
POUNDCAKE
HL'i'
at ê*i
EUROMASTER
Van der Vis
KflBELTEX BV.
Le;?R
TEXELSE
COURANT
"15 SEPTEMBER 1887 - NR 11210
VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1997
Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv
arkstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00
Advertenties/abonnementen/bezorging:
telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11
VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS.
IgONNEMENTSPRUS ƒ55,65 PER HALF JAAR, LOSSE NUMMERS 1,55
Redactie: tel, 0222 - 36 26 20, fax 31 41 11
Buiten werktijd:
Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. 31 72 66
B.g.g. 06 - 53 73 33 82, 06 - 53 14 91 08 of 06 - 52 78 43 20
[leen reusachtige telekraan zijn
jensdag twee kolossale stoom-
jdsuitde voormalige PEN-cen-
bij Oudeschild verwijderd. De
I jaar oude apparatuur is ver
tilt aan de eigenaar van twee
«ierfabrieken in Pakistan. Ook
ijluminium schoorstenen gaan
ijiheen. Alle onderdelen zijn af-
soerd naar Antwerpen, waar ze
een week worden inge
keept.
g>nli|k was het de bedoeling dat
agie Noord West (ENW, opvolger
ïihet PEN) de apparatuur voor eind
ngjaar zelf zou verkopen. Dat lukte
Ier niet De nieuwe eigenaar van
gebouw, aannemer Willem van
ienhove, nam de inboedel over. Hij
hn het bedrijf Stork Grading BV in
■ami om ..ergens ter wereld" een
per te vinden. Uiteindelijk lukte het
ade Pakistani.
..Tweedehands kopen, laten demon
teren en daar weer opbouwen is voor
hen voordeliger dan nieuw aanschaf
fen", weet Ivo van Mechelen van het
bedrijf Catabrico uit Antwerpen dat
het transport verzorgt. „Dat komt
vooral doordat de arbeidskosten in
Pakistan heel laag zijnApparatuur in
elkaar zetten vergt wel tijd, maar kost
weinig." Om deze reden worden mo
menteel in Europa zelfs complete fa
brieken gesloopt en naar Pakistan
getransporteerd.
Lahore
De stoomketels komen terecht in
twee papierfabrieken in de stad
Lahore: de Mandiali Paper Mill Ltd. en
de Premier Paper Mill Ltd, die acht
kilometer bij elkaar vandaan liggen.
Ze worden aangesloten op turbines,
die in München zijn gekocht en mo
menteel in Essen zijn opgeslagen.
Een medewerker van de papier-
ifB/r van de Pakistaanse papierfabriek poseert trots voor één van zijn nieuwe
inkns ten.
fabrieken, Muhammad Nazir, was
woensdag op Texel om de
demontage met eigen ogen te aan
schouwen Met een fotocamera legde
hij het karwei vast Wie ook nieuws
gierig een kijkje nam was Fup Boon,
die jarenlang als „chef van de wacht"
werkte in de PEN-centrale. „Dit zijn
hogedruk waterpijpketels met oven-
verhitter", legt hij uit „Die produce
ren stoom van dezelfde druk maar
met een hogere temperatuur. De
stoom is daardoor droger en beter
voor de turbine
Engelsen
Het verwijderen van de ketels was het
resultaat van zes weken voorberei
ding door een groep Engelse specia
listen. Alle bijbehorende leidingen
werden gedemonteerd en de schoor
steen in zes stukken gezaagd. Om de
ketels te kunnen wegtakelen, moes
ten ze twee gaten in de gevel maken.
Met een 400-tons telekraan van het
Groningse bedrijf Lommerts werden
de 75 ton wegende ketels van hun
plaats getild en op een dieplader ge
zet. Voorzichtig werd daarmee naar
Lees verder op pagina 5
De wipperploeg is dinsdagavond
uitgerukt voor een jacht dat voor
Oudeschild op een zandbank was
gelopen. Toen de vloed opkwam
werd het schip vlotgetrokken.
Ter hoogte van de boei T 19 A raakte
de schipper van de „Santana" uit
Santpoort, onderweg van Ter
schelling naar DenHelder, een kleine
zandbank. De eb liep, waardoor het
jacht steeds schuiner kwam te liggen
en de echtgenote van de man een
beetje in paniek raakte. Via de
marifoon riep hij hulp in
De mannen van de wipperploeg wa
ren met De Zalm snel bij het jacht. Het
had geen zin om bij vallend water een
poging tot vlottrekken te wagen, dus
werd een paar uur gewacht. Tegen
23.00 uur lukte het om de Santana los
te krijgen en naar Oudeschild te be
geleiden
De Antonov vliegt het luchtruim van Texel binnen. Beneden zijn veerhaven. Mokbaai en Horsmeertjes te zien.
(Foto Harry de Graaf)
Gier Zuid-Afrika mocht je des-
Ws pas oordelen als je er zelf
•as geweest, maar in diezelfde
lewogen jaren ontstond ook het
tomeen medezeggenschap en
sindsdien mogen wij meespreken
dier zaken waarvan menigeen
«ak de reikwijdte niet overziet.
Gok nu worden inspraakrondes
sn brede maatschappelijke dis
omies gehouden om onze be-
stuurders tot een weloverwogen
oordeel te laten komen. Of doen
uiteindelijk toch wat ze zelf
■ifen? Een Tesselse nut- en
noodzaakdiscussie over een
speciale jeugdcamping leidt mis
kien tot verrassende uitspra
ken dan zal blijken of alleen de
'®e horeca er behoefte aan
kit Vraag en aanbod moeten
ieder geval beter op elkaar
'orden afgestemd. Zijn er in De
'oog te veel cafe's voor te wei-
*9 leugdige stappers? De
Jorneenteraads- verkiezingen
keren. Maak van deze kwestie
ion speerpunt en verplicht alle
Apings tot het opnemen van
'Teren. Doet Texel wel genoeg
roor hen? Aan het eind van de
iomer, gebukt onder seizoen-
kss, wordt er veel gekankerd,
[orecht? Er was
iOnseen mannetje, dat was met
«ijs....
Horszei
Geld op
De certificaat/aandeelhouders zijn woensdag zonder veel De stichting raakte eind vorig jaar
morren accoord gegaan met de feitelijke overdracht van echter in problemen toen de motor
zwemparadijs Calluna aan de Hooge Raedt Groep en met het - he.
reddingsplan om het bad open te houden. De halvering van Dlrecteur Bob Rienks van Para
de tarieven, onderdeel van dat reddingsplan, wordt per 1 centrum Texel en Tessei Air maakte
oktober van kracht. Een kaartje gaat dan f7,50 kosten, voor toen een deal, die erop neerkwam dat
certificaathouders f6,- en voor houders van knippenkaarten hij de nieuwe motor gedeeltelijk be-
f4,50. Dat blijft in elk geval de komende tien jaar zo. Zelfs een ^'^nsor.^Enn
trendmatige aanpassing van de tarieven is alleen met toe
stemming van de gemeente mogelijk.
„Wat fantastisch dat ik dat nog mag beleven Luchtvaarten
thousiast Theo Witte (67) uit Het Noorden, kwam woorden
te kort toen hij gisterochtend aan boord van een Antonov 2
toestel van Lelystad naar Texel vloog. Witte hoorde tot de
delegatie van het luchtvaartmuseum die de antieke twee
dekker was komen ophalen. Het opvallende toestel zal blij
vend op Texel worden gestationeerd en incidenteel worden
gebruikt door het paracentrum en Tessei Air. Tevens is het
blikvanger en attractie voor het luchtvaartmuseum, dat de
beschikking krijgt over de sleutel zodat de museum
bezoekers er een kijkje in kunnen nemen.
De An 2 is de grootste éénmotorige
tweedekker uit de luchtvaart
geschiedenis. Het is 12 48 lang, heeft
een spanwijdte van 18.18 meter en
weegt in lege toestand 3480 kg Het
biedt plaats aan 12 passagiers en 2
bemanningsleden en is voorzien van
een 9 cilinder stermotor van 1000 pk
Het nu op Texel gearriveerde exem
plaar met de Hongaarse registratie
HA ANI is eigendom van acht liefheb
bers. die in 1993 de Stichting Antonov
Nederland in het leven riepen. Doel
van de stichting, die steun kreeg van
een kleine 500 donateurs, is het vlie
gend houden van dit karakteristieke
toestel van Russisch ontwerp. De
Antonov was te zien op diverse vlieg-
feestem en er werden ook rond
vluchten mee gemaakt.
kers daarvan, krijgt dat museum er
een leuke attractie bij
„Dit is een win-win situatie", aldus
Rienks gisterochtend in Lelystad,
waar de .overname" van het vliegtuig
een feestelijk tintje kreeg. Een
Texelse deputatie (bestaande uit de
museumvertegenwoordigers Theo
Witte en Jan Daalder en Tessei Air
vertegenwoordigers Bob Rienks,
Linda Brown en Olof Bakker) was
daarvoor naar Lelystad gevlogen
Daar stond de Antonov aan het eind
van de startbaan al klaar, zojuist voor
zien van een nieuw bewijs van lucht
waardigheid na een uitgebreide
inspectie.
Werkpaardje
De 29-jarige piloot Robert van Essen
tevens bestuurslid van de Stichting
Antonov Nederland, vertelde in het
restaurant van de luchthaven over
zijn stichting en over het vliegtuig. De
Lees verder op pagina 5
voor commentaar bereikbaar was
Hoewel het college een voorstander
is van duurzame energie, zijn wind
molens op de Bol strijdig met het gel
dende beleid. Het verzoek wordt ter
sprake gebracht in de Beheers
overleg Groep Texel (BOGT)
Accoord ging men ook met een groot
aantal besluiten van formeel-juridi
sche aard. nodig om een en ander
mogelijk te maken en om orde op
zaken te stellen. Een van die beslui
ten was het in overeenstemming
brengen van het aantal aandelen met
het aantal certificaten, wat eigenlijk
veel eerder had moeten gebeuren.
Omdat werd verzuimd hiervoor een
aandeelhoudersvergadering bijeen te
roepen moest Calluna een paar jaar
geleden stoppen met het uitgeven
van certificaten die recht geven op het
bezoeken van het bad voor de halve
prijs, wat voor de betrokkenen natuur
lijk erg nadelig was. Enkele certi
ficaathouders waren daarover boos.
vooral toen bleek dat men bij deze
maatregel niet consequent is ge
weest. Iemand vertelde dat hij vorig
jaar nog zonder problemen een cer
tificaat had gekocht.
Redelijk...
De vergadering werd bezocht door 58
'van de totaal 2100 certificaathouders
Die bleken niet allemaal tevreden
Lees verder op pagina 5
op zoek ging naar sponsors. Eén
sponsor is al bereid gevonden, het
conferentiecentrum De Blokhoeve in
Nieuwegein Met het wodkamerk
Smirnoff wordt nog onderhandeld.
Rienks mag het toestel voor zijn be
drijven gebruiken Door het gedu
rende het zomerseizoen bij het lucht
vaartmuseum te stallen en
toegankelijk te maken voor de bezoe-
Energiebedrijf ENW krijgt voor de
bouw van een groot windmolen
park op en rond de Razende Bol
geen medewerking van b en w. Het
project strookt volgens het college
niet met het voornemen van het rijk
om de Noorderhaaks onder de
Natuurbeschermingswet te plaat
sen.
Plannen voor een park met honderd
windmolens met een gezamenlijk
opwekkingsvermogen van 200 mil
joen kWh, genoeg voor 76.000 gezin
nen, kwamen eerder in september
1995 naar buiten. Zo'n produktie is
nodig om aan de milieu-opdracht van
de overheid te voldoen. De winderige
en verlaten zandplaat voldoet vol
gens ENW uitstekend aan de
plaatsingsvoorwaarden voor de 70
meter hoge turbines „Technisch en
economisch haalbaar", concludeer
den onderzoekers. ENW stuurde aan
op een driedeling van de Razende
Bol Eenderde deel voor de molens,
eenderde als natuurgebied en de rest
voor dagrecreatie.
Omdat de overheid toen net het voor
nemen had om de Razende Bol on
der de Natuurbeschermingswet te
plaatsen, nam de provincie de aan
vraag destijds niet in behandeling
Hoewel de toekomstige status van
Natuurmonument allerminst van de
baan is, heeft ENW reden om aan te
nemen dat er nu minder obstakels zijn
voor realisatie van de windmolens
Welke argumenten dat zijn is niet
bekend, omdat het ENW gisteren niet
(Advertentie)
(Advertentie)
Het RMT-bestuur tijdens de vergadering. Van links naar rechts de twee adviseurs. Mahus Kikkert. Jook Nauta. Rob Wortel, Henk
Pennlngs, Gerbrand Poster en P.M. van Daalen.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van:
I DE EUROPESE BANDENSPECIALIST
DOE HET ZELF tMRKT
en de
m
(Advertentie)
Drukkerij/uitgeverij Langeveld en
de Rooy zit tegenwoordig aan de
Spinbaan. De advertentiebalie, de
drukkerij, de administratie - alles
is verhuisd.
Met één uitzondering:
de TC redactie blijft op het oude
adres aan de Warmoesstraat.
Alle telefoonnummers zijn gelijk
gebleven. Alleen het
redactiekantoor van de TC heeft
een nieuw faxnummer: 32 30 00.