Iraumanehkopter is ©r
Nauta geeft schuld
tan huidige college
Jitgewaaide gasten
nemen file voor lief
J Bootdrukte reikt tot Leemkuil
Geknip%<T
TEXELSE COURANT
Drukte in cijfers
Uitslagen Tevoko
Topvorm bowler
van korte duur
Sterk De Koog
verslaat DWB
Afwijzing bouwplan Boogaard:
„De Spin"laat
zich even zien
Disco in Calluna
Ander rooster
jazzdans GVT
DINSDAG 21 OKTOBER 1997
Teso 's Jan Bloem
De piekdrukte bij de boot op vrij
dag is ook enigszins terug te vin
den in de vervoerscijfers van
Teso Er werden die dag 2900
auto's naar Den Helder getrans
porteerd. Vorig jaar waren dat er
2619. In totaal werden over het
hele weekend 6875 auto's naar
de overkant gevaren tegen 6096
in 1996
Het aantal dat van Den Helder
naar Texel werd vervoerd ont
loopt elkaar met veel: 4436 tegen
4457 vorig jaar. Het aantal cara
vans dat kwam was opvallend
lager: 88 tegen 155 In Den Hel
der deed zich geen wachttijd
voor
een spelletje gespeeld door de wo
ning als eerste in plaats van tweede
dienstwoning aan te merken Door
creatief met de voorschriften van het
bestemmingsplan om te gaan is ge
probeerd de „bemoeizuchtige" pro
vincie van het lijf te houden „Inmid
dels heeft de provincie deze
'strategie' allang door. Slechts de wil
om de verhoudingen goed te houden
is er de oorzaak van dat het hele plan
buitengebied niet in de prullenbak
verdween. Duideli|k is dat b en w
deze procedure zo nooit hadden
mogen voren Bij wat meer weder
zijdse erkenning van belangen had
de door de familie Boogaard ge
wenste woning er toch gekomen
Deze zaak kent alleen verliezers,
maar de verantwoordelijkheid daar
voor hoort maar beperkt bij ons thuis."
Tevoko 1 - DFC 1
3-1
Tevoko 2 - WSOV 1
3-2
Tevoko 3 - The Serve 3
nog
Tevoko 1 - Ardea
0-3
Tevoko 2 - De Boemel
3-2
Tevoko - V.V. Niedorp
3-0
Tevoko 1 - LOS '82
3-0
Tevoko 2 - Wieringen
0-3
De hele week riep bowler Bert van der
Wal dat hij in topvorm verkeerde. Tij
dens zijn eerste game van de weke
lijkse wedstrijden maakte hij dat waar,
maar daarmee bleek hij zijn kruit te
hebben verschoten. Omdat de tegen
partij een nog slechtere dag had, won
het team van Van der Wal toch met
4-1
Wil Rovers was terug van wegge
weest, maar zag met teamgenoot
Marian Veenstra geen kans te win-
Uit De Schakel, editie Hoeksewaard
komt bijgaande lofzang op Texel
cAJs u wilt genieten van een4-
rijk gevarieerd en boeiend
landschap, dan hoeft u maar,
een kleine zeereis te maken.
Want midden in de Wadden
zee ligt een heuse Parel:
Texel. Ongekend ruim en
rustig en vol met verrassin
gen die vakanties tot onver
getelijke herinneringen kun-
nen doen uitgroeien. Het bij-
zondere van dit prachtige ei''
land is dat men niet hoeft te
kiezen voor een sportieve of
ontspannen vakantie. Want
op Texel kan het allebei en
op alle denkbare manieren.
loop van de jaren hebben
natuur als de bewoners
v-e karakte-
De Koog heeft zondag korte met
ten gemaakt met DWB uit
Purmerend. Het gastteam speelt in
de competitie een klasse hoger,
maar dat maakte de Kogers in de
bekerwedstrijd onder haast zo
merse omstandigheden niets uit.
Al binnen een half uur passeerde De
Koog de keeper van DWB drie keer
Wally van Beek scoorde 1 -0, waarna
Nico Schot de Texelse ploeg met nog
twee treffers op een riante 3-0 voor
sprong bracht Dat was de stand
waarmee de vrouwelijkse scheids
rechter de ploegen naar de thee floot.
De Koger verdediging speelde solide.
DWB kreeg weinig ruimte Slechts
éen keer brak een aanval door met
een doelpunt als gevolg: 3-1Koog
keeper Bas van Elk legde met een
verre uitgooi de basis voor het laat
ste doelpunt. Danny Borgo bracht de
eindstand op 4-1
Zondag speelt De Koog in competitie
verband thuis tegen Nieuwe Niedorp.
De koppositie wordt gedeeld met Con
Zelo.
nen. Clara Hemelrijk en Dime
Nicolasen van Hordifood zagen kans
een achterstand tegen Badweg Spor
tief om te buigen in winst
Uitslagen:
Huisvrouwenleague Bloopers-Jullertie 4-0, T
Fords-Pins 0-4, Klaver 4-WBZ 0-4
Donderdagleague Badweg Sponiel-Hordifood
2-3, All Stars-Mean Team 2-3. Metro-Ben
v.d.WaJ 1-4. BBS-SIrendplevier 2-3. Snackplek-
Sparenbs 5-0
opgewonden gevallen. Op een gege
ven moment heeft discussie geen zin
meer en laat je ze maar gaan. Op het
opstelterrein zetten we ze dan in een
rij die nog een boot moet wachten."
In dit geval wilde de automobilist ken
nelijk geen truc uithalen, want even
later kwam hij zwaaiend terugrijden.
„Het is gelukt hoor, bedankt!"
Teso kon de drukte vrijdag met zes
medewerkers de baas. Vanaf half tien
kwam reserveboot Molengat in de
vaart Dat schip heeft als nadeel dat
het bovenste autodek niet zo hoog is,
zodat de vele auto's met fietsen op
het dak daar niet terecht kunnen.
„Auto's met fietsen worden apart
gezet in rij 7 en 8. dat is handiger. Het
is passen en meten om de boot pre
cies vol te krijgen", aldus de opstel
lers Dave Vonk en Gijsbert Dros. Van
de matrozen aan boord kregen ze
telkens door hoeveel ruimte er nog is.
Soms kon een kleine personenauto
die als vierde of vijfde stond te wach
ten toch inschepen, terwijl zijn grotere
of hogere voorgangers nog een boot
geduld moesten bewaren
De wachtende vakantiegangers wa
ren over het algemeen wel aan files
gewend Bovendien keken alle toe
risten die wij spraken terug op een
geslaagde vakantie Door het rustige
eilandritme voelden ze zich weer ont
spannen Het wachten namen ze dan
ook voor lief
„Anderhalf uur is niks. Als je naar een
eiland gaat, moet je daarmee reke
ning houden", vertelde Helmut
Philipps uit Königswinter „Texel is
zeer goed bevallen. We hebben hier
gefietst, musea bekeken en een
schapenboerderij bezocht. Niet zo
veel gedaan eigenlijk, maar wel inten
sief Ik voel me nu weer belastbaar
Eenzelfde geluid lieten de families De
Jong uit Maarssen en Misset uit Uit
hoorn klinken Zij zijn echte Texel-
gangers, die soms wel vier keer per
jaar het eiland bezoeken „Je kunt
hier altijd lekker wandelen en van de
rust genieten. Het hoeft met perse
mooi weer te zijn, als het niet regent
is het al goed Toch moeten de
Texelaars gastvrijheid en goede ser
vice wel hoog in het vaandel houden,
waarschuwden ze naar aanleiding
van onaangename behandeling door
een vakantiepark
Een vrouw uit Dortmund blikte posi
tief terug op haar eerste Texel-erva-
ring „Op aanraden van een vriendin
die hier al vaker was We hebben veel
gefietst en heerlijk uitgewaaid. Verder
is prettig dat de mensen hier rustiger
zijn dan bij ons."
Jeroen de Boer uit Nieuwegem
toonde zich onder indruk van het
parachutespringen. „Volgend jaar ga
ik het zelf doen." Met zijn vriendin
Miranda verkeerde hij in een roman
tische stemming 's Morgens hadden
ze in Den Burg bij juwelier Tromp nog
een paar trouwringen gekocht. „We
hadden al besloten dat we zouden
trouwen. Het was niet onze bedoeling
om hier ringen aan te schaffen, maar
we slaagden meteen."
In de onverwachte file hadden ze
mooi de tijd om nog even na te genie
ten...
Frans Hopman
WM Ia I a I w -a A mm Z mm schikbare plaatsruimte en beschik-
bijvoorbeeld naar Alkmaar gebracht
I 4 J~j Ia ■-» -» mm m -» I— n I X - - - - omdat daar de in dit geval noodzake-
ms¥ T (1 1 W I W 1 ^3 K F 1 IT I I I ¥r lijke neurochirurg beschikbaar was.
I I I I I I I I II Een slachtoffer dat ernstig is verbrand
zal naar een gespecialiseerd
ik Nauta vindt dat hij en zijn
irman J. Miedema ten onrechte
twarte piet krijgen. De afwijzing
het bouwplan van zijn buren
Zevenhuizen, de familie A.
jgaard, is volgens hem vooral
oorzaakt door het huidige ge-
sntebestuur. Dat zou een „spel-
e" met de planologische regels
iben gespeeld. Het vernieti-
ide oordeel van de provincie is
logische gevolg.
ita stelt dit in een persbericht naar
ileiding van recente publicaties
:r de kwestie. Hij is van plan een
Ivan soortgelijke strekking te stu-
naar Kees Boersen uit Oude-
ild. Die spuide in de krant van af-
ipen vrijdag zijn gram over de
replica van hel beroemde Fokker-
tgluig/e De Spin, die onlangs door
Luchtvaartmuseum werd aange-
iaff, was afgelopen weekend voor
eerst op hel Texelse vliegveld te
i André Ran, Jan Bos, Jitse
Isema. Sieb Zijlstra en Gelein Jan-
hadden slechts anderhalf a twee
nodig om het model in elkaar te
ten. Gezien hel prachtige hertsi
er kon het kwetsbare museumstuk
terdag en zondag prima buiten
ten. De Spin bleek een echte trek
teer, die talloze keren op de foto
g. Na het weekend werd het acht
ter lange, 3 meter hoge en elf
ter brede object weer gedemon-
trd. ,,Hii gaat nu de winterstop in.
zullen de motor opknappen en
tieren weer aan de praat te krij-
Hopelijk kan hij dan volgend jaar
Hionair draaien", aldus de vrijwilli-
Foto Frans Hopman)
houding van beide buren van de fa
milie Boogaard. Nauta vindt dat hij
„publiekelijk in discrediet is gebracht"
en wijst erop dat deze geschiedenis
ook een keerzijde heeft.
Hij ontkent dat zijn boerderij op
Zevenhuizen als een soort tweede
woning wordt gebruikt „We kunnën
een ieder gerust stellen. Afgezien van
gemiddeld een ruime maand op
Curagao om het samen met m'n zwa
ger aldaar opgezette bungalow-
verhuur bedrijfje te bezoeken en een
paar weken vakantie op ons boot|e,
wonen we verder het hele jaar op
Texel in onze gezellige stolp."
Verder wijst hij er op dat Aad Boog
aard zijn boerenbedrijf pas opzette
toen Nauta zijn boerderij op Zeven
huizen al zeven jaar bezat en
Miedema er al geruime tijd een
recreatiebedrijf had. „Hoewel de
kwaliteiten van de familie Boogaard
als agrariërs wellicht prima zijn, kan
hieraan niet het recht worden ont
leend om voorbij te gaan aan zaken
die je buren belangrijk vinden. Dat is
met alleen ongepast, maar ook onver
standig."
Volgens hem was het met de bedoe-
Onder het motto.It will be hot, so get
wet" start zaterdag het discoseizoen
in zwemparadijs Calluna. Vrijwel
maandelijks zal er de komende win
ter een spetterend swingfestijn wor
den gehouden, met medewerking
van Radio Royaal Een kortingpas
voor eten en drinken is verkrijgbaar.
Voor trouwe discogangers is er een
stuiterend cadeau, belooft de organi
satie.
De entree bedraagt steeds ƒ5.- (alle
leeftijden), het feest duurt van 19.00
tot 22 00 uur
ling de woning te voorkomen, maar
slechts dat die op een verantwoorde
manier in het karakteristieke buurt
schap zou worden ingepast. „Vanaf
het begin is het ons echter onmoge
lijk gemaakt om hierover constructief
van gedachten te wisselen. Daardoor
werden we gedwongen ons heil te
zoeken in -ook door ons ongewenste-
bezwarenprocedures."
Nauta illustreert dit aan de hand van
kopieën van brieven aan de familie
Boogaard en het college van b en w.
Daarin staat o.a. dat Nauta en
Miedema bereid waren zich te schik
ken in het oordeel van een neutrale
deskundige. Op dat aanbod is vol
gens Nauta echter nimmer gerea
geerd. De gemeente had hierdoor de
afwijzing door de provincie kunnen
voorkomen, stelt Nauta. „Daar hoef
je werkelijk geen slimme jurist voor te
zijn. Je hoeft slechts wat gezond ver
stand te bezitten en de reputatie van
het huidige gemeentebestuur bij de
provincie te kennen. Ondanks dat
er voor b en w een makkelijk compro
mis binnen bereik lag en ondanks dat
b en w konden weten dat het plan bij
de provincie zou stranden, werd het
ter goedkeuring verstuurd."
Volgens Nauta heeft de gemeente
Het gaat goed met de afdeling jazz
dans van Gymnastiek Vereniging
Texel. Vooral de jeugdgroep van 7 tot
10 jaar (groep 4, 5 en 6 van de ba
sisschool) is sinds het nieuwe sei
zoen enorm gegroeid. Gevolg is dat
deze groep wordt opgesplitst, waar
door ook ruimte ontstaat voor kinde
ren van 6 jaar (groep 3 basisschool)
De roosterwijzigingen gaan woens
dag in. Voor meer info Yvonne
Bruining, tel. 31 52 28
Rooster
Maandag 17 30-18.30 uur. jeugd 8-10 jaar;
18 30-19.30 uur ieugd 10-12 jaar; 19 30-20 30
uur tieners 14 |aar en ouder, 20.30-21.30 uur
dames medium/gevorderd
Woensdag 17 30-18 30 uur: jeugd 6-8 jaar;
18 30-19 30 uur. tieners 12-14 jaar 20 00-
21.00 uur. dames beginners/medium
Sinds het experiment met de
traumahelikopter twee jaar gele
den van start ging, heeft Texel er
al vijf keer mee te maken gehad. De
afgelopen maand streek de heli
zelfs drie keer op Texel neer om
hulp te bieden aan een gewonde.
In Eierland werd een zwaarge
wonde parachutist opgehaald, op
de Pontweg werd vorige week zon
dag hulp geboden aan een vrouw
die fataal hersenletsel had opgelo
pen en afgelopen zondag was de
gele helikopter andermaal op het
eiland om op de crossbaan in
Eierland hulp te bieden. Vooral In
het laatste geval waren veel men
sen er getuige van en bleek uit het
commentaar dat er veel onwetend
heid en misverstanden heersen
over de omstandigheden waaron
der zo'n helikopter te hulp wordt
geroepen en over de werkwijze van
het traumateam.
Wie beslist over het inzetten van die
helikopter? Waarom is zo'n helikop
ter „zo lang" onderweg? Waarom
wordt de gewonde niet direct ingela
den en afgevoerd9 Waarom wordt de
patiént niet naar Den Helder gebracht
maar naar Alkmaar, Amsterdam of
nog verder9
Het besluit om de traumahelikopter te
hulp te roepen wordt genomen door
de medewerkers van de ziekenauto,
dus in het Texelse geval door de
mensen van de ambulancedienst De
ernst van het geval is daarbij niet al
tijd de doorslaggevende factor. Als
bijvoorbeeld blijkt dat het hanteren
van de gewonde onverdragelijke pijn
veroorzaakt is een vorm van anesthe
sie (narcose) nodig. Ambulance
medewerkers zijn met bevoegd die te
geven zodat dit wordt overgelaten
aan de anesthesist-traumatoloog van
het helikopterteam.
Verre basis
De basis van de traumahelikopter is
het dak van het Amsterdamse VU-
ziekenhuis. Daar staat hij van 7 00 tot
19.00 uur (dus niet 's nachts) klaar
met het team zodat hij onmiddellijk
kan opstijgen. Het team bestaat uit de
vlieger, een verpleegkundige en de
anesthesist-traumatoloog. ook wel
trauma-arts genoemd De verpleeg
kundige heefl zich bekwaamd in
oriëntatie binnen het rayon waar de
helikopter actief is, zodat deze met
behulp van de speciale kaarten snel
te plek weet te vinden waar de hulp
nodig is. Dat „snel" hangt uiteraard af
van de afstand. Wat dat betreft ligt
Texel minder gelukkig want vanaf het
VU-ziekenhuis is het met 75 tot 95
kilometer de verste bestemming bin
nen het rayon, dat praktisch heel
Noord-en Zuidholland beslaat Toch
kan de helikopter het eiland binnen
een half uur bereiken, behoudens
flinke tegenwind want dan duurt het
enkele minuten langer. De vermel
ding in deze krant dat het bij de
hulpverlening aan de Duitse vrouw op
de Pontweg een uur duurde voordat
de heli er was berustte dan ook op
een misverstand. Bedoeld was dat de
helikopter op Texel ongeveer een uur
aan de grond heeft gestaan
Ter plekke
De verblijfsduur van de heli op de
plaats van het ongeval is meestal veel
langer dan de vlucht. Publiek begrijpt
dat niet en vindt dat een gewonde zo
snel mogelijk moet worden ingeladen
en afgevoerd. De laatste jaren is hulp
verlening bij ongevallen echter veel
meer gericht op het bieden van
levensreddende handelingen ter
plaatse. De patient wordt daarbi|
„gestabiliseerd" en gereed gemaakt
voor transport. Gebleken is dat de
overlevingskansen dan het grootst
zijn In het geval van de Duitse vrouw
was het team daarmee een uur bezig
Zondag op de crossbaan duurde het
bijna drie kwartier.
Communicatie
De communicatie tussen het vlie
gende traumateam en de mensen
van de ambulance op de grond ge
schiedt probleemloos via de radio op
dezelfde frequentie In onze regio
speelt daarbij de Centrale Post
Ambulancevervoer in Schagen een
coördinerende rol
De keus naar welk ziekenhuis de
gewonde wordt vervoerd hangt van
diverse factoren af: de urgentie, be-
brandwondenziekenhuis worden ge
bracht zoals dat van Beverwijk.
Verlenging
De ervaringen met de trauma
helikopter zijn over het algemeen
gunstig. Het ziet er dan ook naar uit
dat het landelijke experiment (dat in
middels is verlengd tot het komende
voorjaar) in een definitieve regeling
zal overgaan. Paul Smidt van de
Ambulancedienst Texel geeft toe dat
hij bij de start van het experiment twij
fels had. „Ik vroeg me af wat zo'n
traumateam met helikopter in de
Texelse situatie nog zou kunnen toe
voegen, want het afvoeren van een
patiënt naar het vasteland gaat hier
ook per boot zeer snel. Maar ik kijk er
nu toch anders tegenaan. In diverse
gevallen is het een enorm voordeel
dat zo'n trauma-arts er snel bij is en
dat de gewonde met hoge snelheid
naar een ziekenhuis gebracht kan
worden waar de beste hulp beschik
baar is".
s drukte kwam in één keer op
ig", schetste politieman Johannes
binga. „Een uur geleden stond ik
j met collega Louw Nijhuis bij 't
mt|e, nu ben ik al lopende bij
dhaffel beland." Met armgebaren
Ide Siebmga daar de auto's het
spad op. Alleen bestuurders die
ivoorrangskaart konden tonen of
Je boot wilden parkeren, mochten
irde Pontweg doorrijden.
1 bmga kreeg met alleen assisten-
»an motoragenten, maar ook van
e dienders op de fiets. Zij hielden
wenst vertrekkende vakantiegangers een goede reis.
dienst van Teso. Wegens ziekte van
medewerkers stond Bloem persoon
lijk op dat kruispunt om het verkeer te
regelen
„Het gros van de mensen accepteert
het vrolijk Maar er zijn altijd een paar
slimmeriken die er tussen proberen te
glippen Het is zelfs een keer voorge
komen dat iemand invaliditeit aan
wendde om voorrang te krijgen Je
hoort soms de gekste excuses", al
dus Bloem
Nauwelijks had hij dit gezegd, of een
opgewonden man in een Renault
meldde zich „Mijn kinderen moeten
naar het toilet. Weet u waar ik van
daan kom? Helemaal van De
Cocksdorpl", riep de boze man
Bloem liet hem door, maar gaf via de
portofoon instructies door aan de
medewerkers op het opstelterrein
„Sommigen zijn in staat om je voor je
bast te rijden. Dat is de afdeling zeer
isaal vertrekkende toeristen
gden vrijdagochtend voor een
ijje wachtrij langs de Pontweg.
liet toppunt van de drukte, om-
eeks half twaalf, dirigeerde de
(tie automobilisten al bij de
■mkuil het fietspad op. Wachttij-
voor de boot naar Den Helder
n op tot anderhalf a twee uur.
meeste vakantiegangers had-
het oponthoud niet verwacht,
ir namen het luchtig op.
if tien uur was sprake van een
le uittocht, omdat de vakan-
luizen op de grote parken op
ildagen vóór elf uur 's morgens
j moeten zijn. Gezien de uitste
lde bezetting deze herfstvakantie
Ide dat tot een enorme piek voor
boot Bovendien lokte het be
kte weer niet om nog een paar uur
ger te blijven. Teso en de politie
■en voorbereid en hadden vol-
■nde medewerkers ter beschikking
de situatie onder controle te hou-
de kruispunten bij de Redoute en
Zuidhaffel in de gaten en verstrekten
informatie aan wachtende toeristen
De meeste gasten hadden geen idee
hoe lang het ging duren en stapten uit
de auto om met andere „lotgenoten"
een praatje te maken. Kinderen ver
maakten zich met slootje springen en
spelen in de berm.
Slechts enkele automobilisten schik
ten zich niet in hun lot en probeerden
voor te dringen Soms lukte het om
honderden meters naar voren weer
een nieuw plaatsje in te pikken. An
deren trachtten bij de stoplichten
(Pontweg-Molwerk) stiekem naar het
opstelterrein te rijden. Zij stuitten ech
ter op Jan Bloem, hoofd operationele