Iraumanehkopter is ©r Nauta geeft schuld tan huidige college Jitgewaaide gasten nemen file voor lief J Bootdrukte reikt tot Leemkuil Geknip%<T TEXELSE COURANT Drukte in cijfers Uitslagen Tevoko Topvorm bowler van korte duur Sterk De Koog verslaat DWB Afwijzing bouwplan Boogaard: „De Spin"laat zich even zien Disco in Calluna Ander rooster jazzdans GVT DINSDAG 21 OKTOBER 1997 Teso 's Jan Bloem De piekdrukte bij de boot op vrij dag is ook enigszins terug te vin den in de vervoerscijfers van Teso Er werden die dag 2900 auto's naar Den Helder getrans porteerd. Vorig jaar waren dat er 2619. In totaal werden over het hele weekend 6875 auto's naar de overkant gevaren tegen 6096 in 1996 Het aantal dat van Den Helder naar Texel werd vervoerd ont loopt elkaar met veel: 4436 tegen 4457 vorig jaar. Het aantal cara vans dat kwam was opvallend lager: 88 tegen 155 In Den Hel der deed zich geen wachttijd voor een spelletje gespeeld door de wo ning als eerste in plaats van tweede dienstwoning aan te merken Door creatief met de voorschriften van het bestemmingsplan om te gaan is ge probeerd de „bemoeizuchtige" pro vincie van het lijf te houden „Inmid dels heeft de provincie deze 'strategie' allang door. Slechts de wil om de verhoudingen goed te houden is er de oorzaak van dat het hele plan buitengebied niet in de prullenbak verdween. Duideli|k is dat b en w deze procedure zo nooit hadden mogen voren Bij wat meer weder zijdse erkenning van belangen had de door de familie Boogaard ge wenste woning er toch gekomen Deze zaak kent alleen verliezers, maar de verantwoordelijkheid daar voor hoort maar beperkt bij ons thuis." Tevoko 1 - DFC 1 3-1 Tevoko 2 - WSOV 1 3-2 Tevoko 3 - The Serve 3 nog Tevoko 1 - Ardea 0-3 Tevoko 2 - De Boemel 3-2 Tevoko - V.V. Niedorp 3-0 Tevoko 1 - LOS '82 3-0 Tevoko 2 - Wieringen 0-3 De hele week riep bowler Bert van der Wal dat hij in topvorm verkeerde. Tij dens zijn eerste game van de weke lijkse wedstrijden maakte hij dat waar, maar daarmee bleek hij zijn kruit te hebben verschoten. Omdat de tegen partij een nog slechtere dag had, won het team van Van der Wal toch met 4-1 Wil Rovers was terug van wegge weest, maar zag met teamgenoot Marian Veenstra geen kans te win- Uit De Schakel, editie Hoeksewaard komt bijgaande lofzang op Texel cAJs u wilt genieten van een4- rijk gevarieerd en boeiend landschap, dan hoeft u maar, een kleine zeereis te maken. Want midden in de Wadden zee ligt een heuse Parel: Texel. Ongekend ruim en rustig en vol met verrassin gen die vakanties tot onver getelijke herinneringen kun- nen doen uitgroeien. Het bij- zondere van dit prachtige ei'' land is dat men niet hoeft te kiezen voor een sportieve of ontspannen vakantie. Want op Texel kan het allebei en op alle denkbare manieren. loop van de jaren hebben natuur als de bewoners v-e karakte- De Koog heeft zondag korte met ten gemaakt met DWB uit Purmerend. Het gastteam speelt in de competitie een klasse hoger, maar dat maakte de Kogers in de bekerwedstrijd onder haast zo merse omstandigheden niets uit. Al binnen een half uur passeerde De Koog de keeper van DWB drie keer Wally van Beek scoorde 1 -0, waarna Nico Schot de Texelse ploeg met nog twee treffers op een riante 3-0 voor sprong bracht Dat was de stand waarmee de vrouwelijkse scheids rechter de ploegen naar de thee floot. De Koger verdediging speelde solide. DWB kreeg weinig ruimte Slechts éen keer brak een aanval door met een doelpunt als gevolg: 3-1Koog keeper Bas van Elk legde met een verre uitgooi de basis voor het laat ste doelpunt. Danny Borgo bracht de eindstand op 4-1 Zondag speelt De Koog in competitie verband thuis tegen Nieuwe Niedorp. De koppositie wordt gedeeld met Con Zelo. nen. Clara Hemelrijk en Dime Nicolasen van Hordifood zagen kans een achterstand tegen Badweg Spor tief om te buigen in winst Uitslagen: Huisvrouwenleague Bloopers-Jullertie 4-0, T Fords-Pins 0-4, Klaver 4-WBZ 0-4 Donderdagleague Badweg Sponiel-Hordifood 2-3, All Stars-Mean Team 2-3. Metro-Ben v.d.WaJ 1-4. BBS-SIrendplevier 2-3. Snackplek- Sparenbs 5-0 opgewonden gevallen. Op een gege ven moment heeft discussie geen zin meer en laat je ze maar gaan. Op het opstelterrein zetten we ze dan in een rij die nog een boot moet wachten." In dit geval wilde de automobilist ken nelijk geen truc uithalen, want even later kwam hij zwaaiend terugrijden. „Het is gelukt hoor, bedankt!" Teso kon de drukte vrijdag met zes medewerkers de baas. Vanaf half tien kwam reserveboot Molengat in de vaart Dat schip heeft als nadeel dat het bovenste autodek niet zo hoog is, zodat de vele auto's met fietsen op het dak daar niet terecht kunnen. „Auto's met fietsen worden apart gezet in rij 7 en 8. dat is handiger. Het is passen en meten om de boot pre cies vol te krijgen", aldus de opstel lers Dave Vonk en Gijsbert Dros. Van de matrozen aan boord kregen ze telkens door hoeveel ruimte er nog is. Soms kon een kleine personenauto die als vierde of vijfde stond te wach ten toch inschepen, terwijl zijn grotere of hogere voorgangers nog een boot geduld moesten bewaren De wachtende vakantiegangers wa ren over het algemeen wel aan files gewend Bovendien keken alle toe risten die wij spraken terug op een geslaagde vakantie Door het rustige eilandritme voelden ze zich weer ont spannen Het wachten namen ze dan ook voor lief „Anderhalf uur is niks. Als je naar een eiland gaat, moet je daarmee reke ning houden", vertelde Helmut Philipps uit Königswinter „Texel is zeer goed bevallen. We hebben hier gefietst, musea bekeken en een schapenboerderij bezocht. Niet zo veel gedaan eigenlijk, maar wel inten sief Ik voel me nu weer belastbaar Eenzelfde geluid lieten de families De Jong uit Maarssen en Misset uit Uit hoorn klinken Zij zijn echte Texel- gangers, die soms wel vier keer per jaar het eiland bezoeken „Je kunt hier altijd lekker wandelen en van de rust genieten. Het hoeft met perse mooi weer te zijn, als het niet regent is het al goed Toch moeten de Texelaars gastvrijheid en goede ser vice wel hoog in het vaandel houden, waarschuwden ze naar aanleiding van onaangename behandeling door een vakantiepark Een vrouw uit Dortmund blikte posi tief terug op haar eerste Texel-erva- ring „Op aanraden van een vriendin die hier al vaker was We hebben veel gefietst en heerlijk uitgewaaid. Verder is prettig dat de mensen hier rustiger zijn dan bij ons." Jeroen de Boer uit Nieuwegem toonde zich onder indruk van het parachutespringen. „Volgend jaar ga ik het zelf doen." Met zijn vriendin Miranda verkeerde hij in een roman tische stemming 's Morgens hadden ze in Den Burg bij juwelier Tromp nog een paar trouwringen gekocht. „We hadden al besloten dat we zouden trouwen. Het was niet onze bedoeling om hier ringen aan te schaffen, maar we slaagden meteen." In de onverwachte file hadden ze mooi de tijd om nog even na te genie ten... Frans Hopman WM Ia I a I w -a A mm Z mm schikbare plaatsruimte en beschik- bijvoorbeeld naar Alkmaar gebracht I 4 J~j Ia ■-» -» mm m -» I— n I X - - - - omdat daar de in dit geval noodzake- ms¥ T (1 1 W I W 1 ^3 K F 1 IT I I I ¥r lijke neurochirurg beschikbaar was. I I I I I I I I II Een slachtoffer dat ernstig is verbrand zal naar een gespecialiseerd ik Nauta vindt dat hij en zijn irman J. Miedema ten onrechte twarte piet krijgen. De afwijzing het bouwplan van zijn buren Zevenhuizen, de familie A. jgaard, is volgens hem vooral oorzaakt door het huidige ge- sntebestuur. Dat zou een „spel- e" met de planologische regels iben gespeeld. Het vernieti- ide oordeel van de provincie is logische gevolg. ita stelt dit in een persbericht naar ileiding van recente publicaties :r de kwestie. Hij is van plan een Ivan soortgelijke strekking te stu- naar Kees Boersen uit Oude- ild. Die spuide in de krant van af- ipen vrijdag zijn gram over de replica van hel beroemde Fokker- tgluig/e De Spin, die onlangs door Luchtvaartmuseum werd aange- iaff, was afgelopen weekend voor eerst op hel Texelse vliegveld te i André Ran, Jan Bos, Jitse Isema. Sieb Zijlstra en Gelein Jan- hadden slechts anderhalf a twee nodig om het model in elkaar te ten. Gezien hel prachtige hertsi er kon het kwetsbare museumstuk terdag en zondag prima buiten ten. De Spin bleek een echte trek teer, die talloze keren op de foto g. Na het weekend werd het acht ter lange, 3 meter hoge en elf ter brede object weer gedemon- trd. ,,Hii gaat nu de winterstop in. zullen de motor opknappen en tieren weer aan de praat te krij- Hopelijk kan hij dan volgend jaar Hionair draaien", aldus de vrijwilli- Foto Frans Hopman) houding van beide buren van de fa milie Boogaard. Nauta vindt dat hij „publiekelijk in discrediet is gebracht" en wijst erop dat deze geschiedenis ook een keerzijde heeft. Hij ontkent dat zijn boerderij op Zevenhuizen als een soort tweede woning wordt gebruikt „We kunnën een ieder gerust stellen. Afgezien van gemiddeld een ruime maand op Curagao om het samen met m'n zwa ger aldaar opgezette bungalow- verhuur bedrijfje te bezoeken en een paar weken vakantie op ons boot|e, wonen we verder het hele jaar op Texel in onze gezellige stolp." Verder wijst hij er op dat Aad Boog aard zijn boerenbedrijf pas opzette toen Nauta zijn boerderij op Zeven huizen al zeven jaar bezat en Miedema er al geruime tijd een recreatiebedrijf had. „Hoewel de kwaliteiten van de familie Boogaard als agrariërs wellicht prima zijn, kan hieraan niet het recht worden ont leend om voorbij te gaan aan zaken die je buren belangrijk vinden. Dat is met alleen ongepast, maar ook onver standig." Volgens hem was het met de bedoe- Onder het motto.It will be hot, so get wet" start zaterdag het discoseizoen in zwemparadijs Calluna. Vrijwel maandelijks zal er de komende win ter een spetterend swingfestijn wor den gehouden, met medewerking van Radio Royaal Een kortingpas voor eten en drinken is verkrijgbaar. Voor trouwe discogangers is er een stuiterend cadeau, belooft de organi satie. De entree bedraagt steeds ƒ5.- (alle leeftijden), het feest duurt van 19.00 tot 22 00 uur ling de woning te voorkomen, maar slechts dat die op een verantwoorde manier in het karakteristieke buurt schap zou worden ingepast. „Vanaf het begin is het ons echter onmoge lijk gemaakt om hierover constructief van gedachten te wisselen. Daardoor werden we gedwongen ons heil te zoeken in -ook door ons ongewenste- bezwarenprocedures." Nauta illustreert dit aan de hand van kopieën van brieven aan de familie Boogaard en het college van b en w. Daarin staat o.a. dat Nauta en Miedema bereid waren zich te schik ken in het oordeel van een neutrale deskundige. Op dat aanbod is vol gens Nauta echter nimmer gerea geerd. De gemeente had hierdoor de afwijzing door de provincie kunnen voorkomen, stelt Nauta. „Daar hoef je werkelijk geen slimme jurist voor te zijn. Je hoeft slechts wat gezond ver stand te bezitten en de reputatie van het huidige gemeentebestuur bij de provincie te kennen. Ondanks dat er voor b en w een makkelijk compro mis binnen bereik lag en ondanks dat b en w konden weten dat het plan bij de provincie zou stranden, werd het ter goedkeuring verstuurd." Volgens Nauta heeft de gemeente Het gaat goed met de afdeling jazz dans van Gymnastiek Vereniging Texel. Vooral de jeugdgroep van 7 tot 10 jaar (groep 4, 5 en 6 van de ba sisschool) is sinds het nieuwe sei zoen enorm gegroeid. Gevolg is dat deze groep wordt opgesplitst, waar door ook ruimte ontstaat voor kinde ren van 6 jaar (groep 3 basisschool) De roosterwijzigingen gaan woens dag in. Voor meer info Yvonne Bruining, tel. 31 52 28 Rooster Maandag 17 30-18.30 uur. jeugd 8-10 jaar; 18 30-19.30 uur ieugd 10-12 jaar; 19 30-20 30 uur tieners 14 |aar en ouder, 20.30-21.30 uur dames medium/gevorderd Woensdag 17 30-18 30 uur: jeugd 6-8 jaar; 18 30-19 30 uur. tieners 12-14 jaar 20 00- 21.00 uur. dames beginners/medium Sinds het experiment met de traumahelikopter twee jaar gele den van start ging, heeft Texel er al vijf keer mee te maken gehad. De afgelopen maand streek de heli zelfs drie keer op Texel neer om hulp te bieden aan een gewonde. In Eierland werd een zwaarge wonde parachutist opgehaald, op de Pontweg werd vorige week zon dag hulp geboden aan een vrouw die fataal hersenletsel had opgelo pen en afgelopen zondag was de gele helikopter andermaal op het eiland om op de crossbaan in Eierland hulp te bieden. Vooral In het laatste geval waren veel men sen er getuige van en bleek uit het commentaar dat er veel onwetend heid en misverstanden heersen over de omstandigheden waaron der zo'n helikopter te hulp wordt geroepen en over de werkwijze van het traumateam. Wie beslist over het inzetten van die helikopter? Waarom is zo'n helikop ter „zo lang" onderweg? Waarom wordt de gewonde niet direct ingela den en afgevoerd9 Waarom wordt de patiént niet naar Den Helder gebracht maar naar Alkmaar, Amsterdam of nog verder9 Het besluit om de traumahelikopter te hulp te roepen wordt genomen door de medewerkers van de ziekenauto, dus in het Texelse geval door de mensen van de ambulancedienst De ernst van het geval is daarbij niet al tijd de doorslaggevende factor. Als bijvoorbeeld blijkt dat het hanteren van de gewonde onverdragelijke pijn veroorzaakt is een vorm van anesthe sie (narcose) nodig. Ambulance medewerkers zijn met bevoegd die te geven zodat dit wordt overgelaten aan de anesthesist-traumatoloog van het helikopterteam. Verre basis De basis van de traumahelikopter is het dak van het Amsterdamse VU- ziekenhuis. Daar staat hij van 7 00 tot 19.00 uur (dus niet 's nachts) klaar met het team zodat hij onmiddellijk kan opstijgen. Het team bestaat uit de vlieger, een verpleegkundige en de anesthesist-traumatoloog. ook wel trauma-arts genoemd De verpleeg kundige heefl zich bekwaamd in oriëntatie binnen het rayon waar de helikopter actief is, zodat deze met behulp van de speciale kaarten snel te plek weet te vinden waar de hulp nodig is. Dat „snel" hangt uiteraard af van de afstand. Wat dat betreft ligt Texel minder gelukkig want vanaf het VU-ziekenhuis is het met 75 tot 95 kilometer de verste bestemming bin nen het rayon, dat praktisch heel Noord-en Zuidholland beslaat Toch kan de helikopter het eiland binnen een half uur bereiken, behoudens flinke tegenwind want dan duurt het enkele minuten langer. De vermel ding in deze krant dat het bij de hulpverlening aan de Duitse vrouw op de Pontweg een uur duurde voordat de heli er was berustte dan ook op een misverstand. Bedoeld was dat de helikopter op Texel ongeveer een uur aan de grond heeft gestaan Ter plekke De verblijfsduur van de heli op de plaats van het ongeval is meestal veel langer dan de vlucht. Publiek begrijpt dat niet en vindt dat een gewonde zo snel mogelijk moet worden ingeladen en afgevoerd. De laatste jaren is hulp verlening bij ongevallen echter veel meer gericht op het bieden van levensreddende handelingen ter plaatse. De patient wordt daarbi| „gestabiliseerd" en gereed gemaakt voor transport. Gebleken is dat de overlevingskansen dan het grootst zijn In het geval van de Duitse vrouw was het team daarmee een uur bezig Zondag op de crossbaan duurde het bijna drie kwartier. Communicatie De communicatie tussen het vlie gende traumateam en de mensen van de ambulance op de grond ge schiedt probleemloos via de radio op dezelfde frequentie In onze regio speelt daarbij de Centrale Post Ambulancevervoer in Schagen een coördinerende rol De keus naar welk ziekenhuis de gewonde wordt vervoerd hangt van diverse factoren af: de urgentie, be- brandwondenziekenhuis worden ge bracht zoals dat van Beverwijk. Verlenging De ervaringen met de trauma helikopter zijn over het algemeen gunstig. Het ziet er dan ook naar uit dat het landelijke experiment (dat in middels is verlengd tot het komende voorjaar) in een definitieve regeling zal overgaan. Paul Smidt van de Ambulancedienst Texel geeft toe dat hij bij de start van het experiment twij fels had. „Ik vroeg me af wat zo'n traumateam met helikopter in de Texelse situatie nog zou kunnen toe voegen, want het afvoeren van een patiënt naar het vasteland gaat hier ook per boot zeer snel. Maar ik kijk er nu toch anders tegenaan. In diverse gevallen is het een enorm voordeel dat zo'n trauma-arts er snel bij is en dat de gewonde met hoge snelheid naar een ziekenhuis gebracht kan worden waar de beste hulp beschik baar is". s drukte kwam in één keer op ig", schetste politieman Johannes binga. „Een uur geleden stond ik j met collega Louw Nijhuis bij 't mt|e, nu ben ik al lopende bij dhaffel beland." Met armgebaren Ide Siebmga daar de auto's het spad op. Alleen bestuurders die ivoorrangskaart konden tonen of Je boot wilden parkeren, mochten irde Pontweg doorrijden. 1 bmga kreeg met alleen assisten- »an motoragenten, maar ook van e dienders op de fiets. Zij hielden wenst vertrekkende vakantiegangers een goede reis. dienst van Teso. Wegens ziekte van medewerkers stond Bloem persoon lijk op dat kruispunt om het verkeer te regelen „Het gros van de mensen accepteert het vrolijk Maar er zijn altijd een paar slimmeriken die er tussen proberen te glippen Het is zelfs een keer voorge komen dat iemand invaliditeit aan wendde om voorrang te krijgen Je hoort soms de gekste excuses", al dus Bloem Nauwelijks had hij dit gezegd, of een opgewonden man in een Renault meldde zich „Mijn kinderen moeten naar het toilet. Weet u waar ik van daan kom? Helemaal van De Cocksdorpl", riep de boze man Bloem liet hem door, maar gaf via de portofoon instructies door aan de medewerkers op het opstelterrein „Sommigen zijn in staat om je voor je bast te rijden. Dat is de afdeling zeer isaal vertrekkende toeristen gden vrijdagochtend voor een ijje wachtrij langs de Pontweg. liet toppunt van de drukte, om- eeks half twaalf, dirigeerde de (tie automobilisten al bij de ■mkuil het fietspad op. Wachttij- voor de boot naar Den Helder n op tot anderhalf a twee uur. meeste vakantiegangers had- het oponthoud niet verwacht, ir namen het luchtig op. if tien uur was sprake van een le uittocht, omdat de vakan- luizen op de grote parken op ildagen vóór elf uur 's morgens j moeten zijn. Gezien de uitste lde bezetting deze herfstvakantie Ide dat tot een enorme piek voor boot Bovendien lokte het be kte weer niet om nog een paar uur ger te blijven. Teso en de politie ■en voorbereid en hadden vol- ■nde medewerkers ter beschikking de situatie onder controle te hou- de kruispunten bij de Redoute en Zuidhaffel in de gaten en verstrekten informatie aan wachtende toeristen De meeste gasten hadden geen idee hoe lang het ging duren en stapten uit de auto om met andere „lotgenoten" een praatje te maken. Kinderen ver maakten zich met slootje springen en spelen in de berm. Slechts enkele automobilisten schik ten zich niet in hun lot en probeerden voor te dringen Soms lukte het om honderden meters naar voren weer een nieuw plaatsje in te pikken. An deren trachtten bij de stoplichten (Pontweg-Molwerk) stiekem naar het opstelterrein te rijden. Zij stuitten ech ter op Jan Bloem, hoofd operationele

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1997 | | pagina 5