Cjroen <2warC~Jexels in het hart-
Autobusdienst AOT
Texelser dan ooit
mm
Ja®*»
Middeleeuwse burcht
'n geweldige trekker"
Nieuwe TX 48 naar
wens firma Vlaming
CxMBCO
Winterdienstregeling ingegaan
Martin Karlas hoopt op steun burgerij
Jutters halen
spullen uit
MJM-museum
)ief zet vermiste
apparatuur terug
WOZ: praktisch
alles de deur uit
$«5
Urker kotter geheel gerenoveerd
VERDER TVT
IN DIT IMummer
Gewaagd toneelspel
in Oosterend
2
Populair folkduo in
De Lindeboom
3
Jan Does en de
enigma-machine
4
Sport: turntitel en
ondergang Texel'94
5
Nieuwe predikante
voor Doopsgezinden
7
TEXELSE^COURANT
WIE WAT WAAR
Gemeentegids
Texel '97/'98
DINSDAG 4 NOVEMBER 1997
Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv
jpinbaan 6, 1791 MC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00
Advertenties/abonnementen/bezorging:
telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11
VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS
BONNEMENTSPRIJS ƒ55,65 PER HALF JAAR. LOSSE NUMMERS ƒ1,55
Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 323 000.
E-mail: tcnieuws@tref.nl
Buiten werktijd: Tessa van Daalen, tel. 31 56 39 of
06-52 78 4320 (b.g.g. 06-53 14 9108 of 06-53 16 8657)
tobus-onderneming AOT mag
onderdeel zijn van het
srkantse moederbedrijf NZH, de
ganisatie is Texelser dan ooit.
zeggen de chauffeurs, die de
Iste jaren steeds meer zeggen-
lap hebben gekregen. Bijvoor-
>ld over de dienstregeling, die
leeI mogelijk wordt afgestemd
de behoefte. Zo stopt er sinds
andag een bus pal voor de deur
zwemparadijs Calluna, zodat
sende kinderen niet meer de
ntweg hoeven oversteken. Ver
gaat de AOT zich meer met
epsvervoer bezighouden.
organisatie van de NZH is
igepast. Texel als eiland heeft
mn toch een status aparte De
luffeurs, zestien tijdens de zomer-
risten in het winterseizoen negen,
men veel meer dan voorheen hun
eën kwijt. Dat werkt positief. Wij
i immers dagelijks langs de
De reacties van de reizigers zijn
iet. Zelfs de jeugd laat zich al
arderend uit over de AOT. Dat wil
wat zeggen", aldus chauffeur
Blom.
Groepsvervoer
ezien van aanpassing van de
istregeling, is er nóg een veran-
Iers van de Stichting Jutters-
seum hebben vanmorgen een
il van collectie weggehaald uit
Maritiem en Juttersmuseum.
gaat om zo n 150 voorwerpen,
ironder een reddingscapsule.
Ibetreft de spullen waarover de
Iers en de Stichting Texels Mu-
im overeenstemming hebben
eke het eigendomsrecht. De
liter in Alkmaar moet zich nog
spreken over een veel groter
I van de jutterscollectie.
nu afgehaalde spullen worden tij-
ik opgeslagen bij hoeve Flora aan
Pontweg, waar de jutters hun toe-
nstige museum willen vestigen.
Ibetreft voorwerpen die in 1980 in
ikleen zijn afgestaan om ze in het
U-museum in Oudeschild tentoon
Hellen. Op verzoek van de stich-
lïexels Museum halen de jutters
spullen pas op nu het seizoen ach-
de rug is
150 voorwerpen omvatten vol
's Klaas Uitgeest slechts drie pro-
itvan de totaal 6.000 zaken die de
ers claimen. Een boedel-
eidingscommissie probeerde ver-
0 ils duidelijkheid te brengen over
eigendomsrecht Om toch klaar-
dte krijgen, hebben de jutters het
schil nu voorgelegd aan de rechter
Mkmaar Een uitspraak laat vol
's Uitgeest nog wel enige tijd op
ti wachten.
lokale omroep heeft de gloed-
tuwe mini-disc, die vorige week
oorloos was verdwenen, weer
bg. Een onbekende zette de ap-
'atuur vrijdagavond neer bij de
lang van de studio aan de
;i; Penstraat in Den Burg.
'n zij om ongeveer half negen de
dio verlieten, ontdekten mede-
rksters Wies van Beek en Roelie
nj kker een doos. Tot hun blijdschap
ratte deze de vermiste mini-disc ter
enfs'de van ƒ700,-. Discjockey Nicky
io§nmaakte het nieuws meteen over
radio bekend in zijn programma,
eifasl opluchting heerste bij de aan
een ook een gevoel van boos-
Ze vermoeden dat de appara-
'is gestolen door iemand uit de
van medewerkers en binnen
sts Waarschijnlijk heeft de dief,
de naar aanleiding van het stukje
1s vorige Texelse Courant, berouw
'regen en de spullen anoniem te-
Sebracht Het omroepbestuur laat
"«er echter met bij en zal een on-
doek instellen naar de identiteit
dader.
dering op til. De AOT gaat zich weer
meer bezighouden met het groeps
vervoer Debet daaraan is onder
meer het besluit van Sjors Twijnstra
Texeltours over te doen aan de firma
Peereboom, waardoor nu meer
mensen de AOT benaderen. ,,We
zijn een flexibele Texelse organisatie
die goed op de vraag kan inspelen
Dienstregeling
Uitgangspunt van de AOT-dienstre-
geling is dat tussen zeven uur 's
morgens en tien uur 's avonds iedere
reiziger met de AOT-bussen in elk
dorp op het eiland kan komen.
Voorbeeld van inspelen op de
behoefte van de reizigers is de
wegbrengbus. Tot vorig jaar werden
reizigers 's avonds vanaf de twee
laatste boten zo dicht mogelijk bij hun
huis afgezet. Na een jaar van
afwezigheid is deze dienstverlening
in gewijzigde vorm weer terug. Lijn
29 van Den Burg naar De Cocksdorp
wordt na acht uur 's avonds door het
beperkte reizigersaanbod met een
acht-persoons taxibus gewerkt.
Een andere wijziging is de lijn vanaf
Den Burg via De Waal en Oosterend
naar De Cocksdorp Omdat reizigers
uit Oosterend en omgeving hiervan
weinig gebruik maken, vond de AOT
het een verantwoorde stap deze
dienst te halveren. De busdiensten
van 13.48,16.48 en 18 48 uur uit De
Cocksdorp rijden voortaan in 20
minuten rechtstreeks via De Koog
naar Den Burg. Een reisje vanuit
Oosterend naar Den Burg of de boot
duurt nu wat langer omdat de bus
dan eerst via De Cocksdorp rijdt.
De Koog
Mede dankzij deze aanpassing ont
stond ruimte voor extra stops bij De
Koog, zoals langs de Bosrandweg.
De bus stopt bij Calluna, Euroase en
op de terugweg bij het Maartenhuis
en EcoMare Uit de praktijk blijkt dat
het reizigersaanbod langs deze route
groot is
In De Cocksdorp rijdt de bus met meer
de lus Klimpstraat en Hodshonstraat,
maar vanaf de Postweg, Langeveld-
straat (drie haltes), Vuurtorenweg,
Stengweg via de Witte Hoek de
Vuurtorenweg en terug. Bewoners
langs die route kunnen zodoende
dichtbij huis opstappen.
De halte bij De Slufter bleek
afgelopen zomer een doorslaand
succes. Zelfs zodanig dat de chauf
feur aan het eind van de rit op gebak
werd getracteerd.
Texel Ticket
Het zogenaamde Texel Ticket, waar
mee reizigers voor zes gulden de hele
dag met het Texelse busvervoer mee
kunnen, mag zich in steeds grotere
belangstelling verheugen. Het reis
biljet werd deze zomer door een
kleine 25.000 Texelgangers gekocht
In de meeste gevallen betrof het
dagjesmensen Bij efficiënt gebruik
kan in één dag het hele eiland worden
verkend.
,,Deze dagjesmensen die vaak er
gens in Noordholland op vakantie zijn,
zijn méér dan eens de verbijfstoeristen
voor het volgend jaar", aldus Blom.
Het mes snijdt aan meerdere kanten
„Ze laten de auto in Den Helder staan
en het biljet bespaart de chauffeurs
veel tijd en rompslomp Wij en/aren
dat die zes gulden echt niet teveel is
gevraagd", reageert de chauffeur op
het idee van burgemeester Van
Rappard voor gratis vervoer. Het
Texel Ticket is geldig van 13 juni tot 14
september „We zouden het liever
enkele maanden langer verkopen.
Want ook in de herfstvakantie wordt
er nog vaak naar gevraagd. Helaas
staat het tariefssysteem waaraan wij
ons moeten houden dat niet toe. We
dringen echter aan op een langere
verkoopperiodè."
Het heeft even geduurd, maar prak
tisch alle gemeentelijke beschikkin
gen met de nieuwe taxatiewaardes
zijn de deur uit. „Er zijn altijd nog wel
een paar waar wat mee is of nog wat
nieuwe dus ik denk dat we er nog
een stuk of twaalf moeten doen", al
dus Piet Plug van het gemeentelijke
grondbedrijf, die ook voor het einde
van het jaar alle bezwaarschriften wil
hebben afgehandeld. „Daar zijn we
dagelijks mee bezig. Allemaal onge
grond7 Welnee, er zijn genoeg bij die
we gegrond verklaren."
De laatste beschikkingen worden uit
gesmeerd over vijf termijnen. Wie
daar problemen mee heeft kan con
tact opnemen met de gemeente
m
i S m v
Martin Karlas met de maquette van zijn burcht, schaal 1:50. De muren zijn opgetrokken van zwerfstenen. Boven de vijf meter hoge poort in de toren prijkt het wapen van Texel.
erbij te betrekken. Want als genoeg
mensen het willen, dan komt dat kas
teel er".
Maquette
Om aanschouwelijk te maken wat hij
bedoelt, heeft Karlas zijn burcht nu
Lees verder pagina 3
Een middeleeuws kasteel in Den Burg. Dat is de droom van
Martin Karlas (60) die al twaalf jaar met het idee rondloopt en
nu de tijd rijp vindt om ermee naar buiten te komen. Hij denkt
aan een robuust bouwwerk, 37 meter lang, 20 meter breed en
voorzien van een 21 meter hoge toren die uitzicht biedt over Den
Burg en wijde omgeving. Het gebouw zal drie verdiepingen be
vatten en een binnenplaats met overdekte gaanderijen. Het zal
een tamelijk getrouwe replica moeten worden van een echte
middeleeuwse burcht en als zodanig worden ingericht. Het zal
niet alleen een unieke toeristische attractie zijn, maar tevens
onderdak bieden aan allerlei openbare activiteiten...
Na een elf weken durende verbou
wing voer de nieuwe TX 48 „Alida
Catherina" van de firma Jac Vla
ming Zonen uit Oosterend vrij
dag de Oudeschilder haven bin
nen. Zondagavond koos de kotter
alweer het ruime sop, op weg naar
de visgronden op de Noordzee.
Eigenaars en bemanning willen het
resterende quotum dit jaar nog vol
vissen en hadden dus geen tijd te
verliezen.
De oude TX 48 ging in juni over in
handen van Pieter van der Vis en is
nu als TX 21 in de vaart. De Vlamin
gen kochten als opvolger de Noord-
zeekotter UK 143 van de familie De
Vries uit Urk, De bouw van een nieuw
schip was te duur. In plaats daarvan
onderging de vier jaar oude Urker
kotter een ingrijpende renovatie. In
augustus werd op de werf van Maas
kant in Stellendam met de werkzaam
heden begonnen
„We hebben het schip helemaal naar
eigen wens ingericht", vertellen de
gebroeders Jaap en Biem Vlaming In
vergelijking met de vorige 48 is deze
kotter twee meter langer (42 meter)
en een halve meter breder. Ook is de
mast langer en het „luxe" uitziende
stuurhuis groter. Nieuw is onder an-
De TX 48 vrijdagochtend bij binnenkomst in de haven van Oudeschild. Foto Frans Hopman)
dere de Stork Wartsila hoofdmotor
van 2000 pk, die in plaats kwam van
een Deutz-motor. Ook de fraai
betimmerde interieur van de brug is
volledig vernieuwd en van nieuwe
(computer)apparatuur voorzien.
Snellere verwerking
Op het dek bevindt zich een nieuwe
opzoekmachme, waarmee de opva
renden de vis per soort sorteren. De
verwerkte vis wordt direct afgevoerd
naar het ruim, waar ijs wordt toege
voegd. „Dit werkt voor ons een stuk
sneller en makkelijker De kwaliteit
van het product stijgt hierdoor nog
verder", vertelt bemanningslid Peter
Boersen tijdens een rondleiding over
het schip
Verder wijst hij op de grote netten-
kamer, waar nu meer ruimte is voor
reparatie en de berging van materia
len. In de machinekamer vindt con
trole plaats aan de hand van een ge
avanceerd computersysteem en twee
bewakingscamera's. De gegevens
zijn ook boven in de brug af te lezen.
De nieuwe koppeling zorgt ervoor dat
de schroef langzaam kan worden in
geschakeld, waardoor het schip zeer
behoedzaam kan manoeuvreren. De
bemanningsverblijven bevinden zich
wegens de spitse „kont" van de kot
ter niet in benedendeks, maar daar
boven Om de vertrekken schoon te
houden, moeten bezoekers hun
schoenen uittrekken.
Op schema
De bemanning heeft op de werf flink
geholpen bij het opbouwen, afbreken
en schilderwerk De laatste drie we
ken waren alle opvarenden in Stellen
dam om de klus te klaren Volgens
Biem Vlaming is het werk volgens
schema verlopen. Het quotum is tij
dens de lange „stilligperiode" gedeel
telijk verhuurd, deels aan Texelse
collega's.
Bontwerker en -ontwerper Karlas
hoopt vurig dat het idee zal aanslaan
en dat de Texelaars hun steentje zul
len bijdragen, ook letterlijk. Die stenen
zullen zwerfkeien moeten zijn van het
soort dat veelvuldig wordt gevonden
op de Hogeberg en andere oude
plekken, waar ze in de ijstijd door de
gletschers uit Scandinavië zijn aange
voerd
Idee
Diezelfde stenen brachten hem twaalf
jaar geleden op het idee Hij kwam ze
telkens tegen toen hij op de Hoge
berg bezig was met tuinieren. „Ik
realiseerde me toen hoe massaal die
stenen hier voorkomen. En tegelijk
vond ik het vreemd dat de Texelaars
die stenen nooit als bouwmateriaal
hebben gebruikt. Elders langs de kust
van West-Europa was dat wel gebrui
kelijk. In Schotland Ierland en
Normandiè wemelt het van huizen en
verdedigingswerken die zijn opge
trokken uit rotsblokken Zo kwam ik
op de gedachte dat het op Texel als
nog zou kunnen gebeuren".
Fantastisch
„De volgende gedachtesprong was
om hier een zo echt mogelijke middel
eeuwse burcht tot stand te brengen,
een kopie die enorm veel bekijks zal
trekken Maar ik durfde er eigenlijk
met niemand over te praten bang dat
ze zouden zeggen: daar heb je weer
zo'n import-Texelaar met een raar
idee. Maar hoe langer ik er over na
dacht, des te meer raakte ik ervan
overtuigd dat het een voor Texel zeer
waardevol project kan zijn. Daarom
heb ik sinds het afgelopen voorjaar
wat mensen gepolst waarvan ik het
oordeel op prijs stelde Ik zal niet be
weren dat iedereen enthousiast rea
geerde, maar men was ook niet ne
gatief. In elk geval vond ik het de
moeite waard om de overige burgerij
De technische proefvaart vond don
derdag nabij Stellendam plaats en
werd 's nachts naar Den Helder ge
varen. Daar werden viskisten ingela
den Een officiële overdracht vond
niet plaats, omdat het om een be
staand schip ging. Deze plechtigheid
gebeurt wèl als er een nieuw schip
van de werf rolt. Een ander gebruik,
de feestelijke ingebruikname voor
genodigden, schoot er bij in omdat
daarvoor de tijd ontbrak. „Een week
endje rust kon geen kwaad na zovele
weken buffelen.'
(Advertentie)
DEFINITIEVE
sluitingsdatum van de
ACCOMMODATIEGIDS25 nov.
TIS: 310824
(Advertentie)
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van
Daar kun je mee lezen en schrijven!
en de
NEE-sticker
maar wel geïnteresseerd?
Folder verkrijgbaar op
Spinbaan 6