O DIT VERWACHT HET TEXELSE BEDRIJFSLEVEN VAN ONZE LOKALE POLITIEK =3 TEXELSE COURANT- VERHUISD: TE KOOP Landrover 110 pick up GARAGE DROS Geld nodig? Stukkie voor de krant? BELEIDSPUNTEN VOOR DE PERIODE 1998-2002 Meer politieke aandacht en inzet voor het toerisme en voor het Texelse bedrijfsleven DINSDAG 17 FEBRUARI 1998 Gratis autowassen? Dat kan bij Texaco Star Market, Postweg, voor min. 10 tank beurten van 25 I Grandioze opruiming! Gor dijnstof broderievallen. Nu vanaf f5,- p meter Bosma Woninginrichting, tel. 313023. Elke woensdag 501 dart- toernooi. Aanvang 22 30 uur. 180 score 50,- prijs. W'tjewel. De Blauwe Rafel is geo pend op vrijdag en zater dag van 11 00-15.00 uur en op afspraak. Warmoes traat 8. tel. 313903 Mats werkschoenen. Oer sterk en lopen als Ecco's. Mantje Schoenen. Texelse Boerenkaas Opruiming houten ledi kant 90 x 200 incl. rol- bodem. nu voor ƒ199,-. Bosma Woning inrichting, Waalderstr. 6. tel. 313023 Gezocht: leiding voor onze verkenners-afd. Scouting Texel. Bel voor info 310135 (Peter). Speciale aanbieding: Maxi Cosi Mmo/autozitje voor 0- 9 mnd. Voor maar ƒ135,-. Verschillende dessins! Bosma Babyface. Den Burg. tel. 315492. Spare-ribs eten zoveel als je lust! Jim Bob's, De Koog, tel. 317063. ƒ22,50 p.p. Elke vrijdag t/m maart. Politiek Café op vrijdag 20-2-'98 in Café De Kuip De Koog om 20 30 uur. Dit mag u niet missen! Live op Ra dio Texel van 20.30-23 00 Aanbieding ledikant onderschuifbed, wit. 90 x 200 incl 2 matrassen voor 799,-. Bosma Woning inrichting, Waalderstr 6, tel 313023. M.A. Witte-Hin van Hollewal 7 naar De Zes 12 kamer 62, 1791 EX Den Burg, tel. 315519 1990 90.000 km Eierland 0222 - 311 611 Bel Jos Kager Financieringen Tel. 312833 Simpel, eenvoudig en doordacht advies en binnen 1 dag geregeld. Geen onderpand nodig, dus voor de financiering van Uw inboedel of auto gewoon even langskomen, of een afspraak maken. TEXELSE ^COURANT y.» ,_7W.fc» Acu U bent van harte welkom op de redactie van de Texelse Courant aan de Warmoesstraat 45 in Den Burg. Het kantoor is op werkdagen geopend tus sen 08.30 en 17.00 uur, met uitzondering van de dinsdagmorgen. Maar het kan echter ook op andere dagen voorkomen dat alle redacteuren op nieuws- jacht zijn en dat u voor een dichte deur komt te staan. Naast de deur hangt een kastje met pen en papier. Schrijf in dat geval uw naam en telefoonnummer op een briefje en gooi het in de bus. Wij nemen dan snel contact met u op. Telefonisch zijn wij altijd, dus 24 uur per dag, bereikbaar Het nummer van de dienstdoende re dacteur vindt u rechts onder de kop van de krant. Voor advertenties of vra gen over de bezorging dient u te bellen met het kantoor aan de Spinbaan, telefoon 3626 00. „De Tegelboet": open di t/m vr. 16 00 -19.00 uur, za. 09 30-12.30 uur Vliegwiel 4, Oudeschild, tel. 310455. Donderdagavond klaver jassen in café De Kuip. Ook zonder vaste maat Aanvang 20.15 uur. Tel. 317418. Grandioze opruiming! Gor dijnstof broderievallen. Nu vanaf f5,- p meter. Bosma Woninginrichting, tel 313023. Sieme Wuis brengt de aardappels bij u thuis: Doré, Agria, Bildtstar, Irene en Woudster Bezorgd na 18 00 uur (ma.-vr Tel. 318885 Honda bezitters opgelet! Denk aan uw winterser- vicebeurt, Duinker Motor service - Oudeschild, tel. 313831. Bingo op 20 februari is er weer die gezellige bingo in De Schakel, aanvang 20.00 uur Spare-ribs eten zoveel als je lust! Jim Bob's, De Koog. tel. 317063, 22,50 p p Elke vrijdag t/m maart. Onze verkennersafd zoekt nieuwe leiding (m/v). Scouting Texel, bel voor info: 310135 (Peter). Opruiming Buro rood/wit van 359,-, nu voor 250,- Nachtkastje rood/wit van ƒ199,-voor ƒ100,- Bosma Woninginrichting. Waalderstr. 6. tel. 313023. Street-One, iedere week iets nieuws bij Boetiek 22. Het is weer lente bij Bosma Babyface. Alweer volop baby zomerkleding (t/m mt 128) Weverstraat 3, tel 315492 Politiek Café op vrijdag 20-2-'98 in Café De Kuip, De Koog om 20 30 uur. Dis cussie over openbare orde/ sluitingstijden - toerisme/ recreatie - beleid toeris tische jongeren - verplaat sing bedden. Februari-aanbieding: Tefal koffiezet.app. met warm- houdkan ƒ135,- nu 109,- Rentenaar, O'end, 318000 Opruiming ledikant Midas slaaplade kastje (blauw/metallic/beuken) 90 x 200 compleet incl rol- bodem van 970,-, nu voor 699,- Bosma Woning inrichting, Waalderstr 6. tel 313023. Spare-ribs eten zoveel als je lust! Jim Bob's, De Koog. tel. 317063, 22.50 p.p. Elke vrijdag t/m maart. Alles op de zolder nu 25,- bij Boetiek 22. Gezocht: Leiding voor onze verkennersafd (m/v) Scouting Texel, bel voor info: 310135 (Peter) Opruiming: ledikant 180 x 200 „Bolero", vanille/beu ken incl. achterwand, 2 nachtkastjes incl matras sen verstelb. bodems, compleet voor 1750.- Ook in 160 x 200 leverbaar. Bosma Woninginrichting, tel 313023 Curiosa, alle kleingoed: 2 halen, 1 betalen. Roel Veldman, Kikkertstr. 42, De Cocksdorp, tel 316369. Welder-shop-Texel voor al uw laswerkzaamheden, ij- zersterk in licht staal constructiewerk. Verkoop van alle metalen. Staal roestvrijstaal 304/316. Te vens het adres voor thermisch volbad verzinken en stralen en primer Nieuw adres: Vliegwiel 20, Oude schild, tel. 317853. Restaurant De Worstel- tent zoekt ervaren perso neel voor in de bediening: 20 en 40 uur per week, van april t/m sept, en van juni t/m aug. Hotel De 14 sterren zoekt ervaren ka mermeisjes en -jongens die van 8.00 - 11 00 uur ook ontbijten willen klaar maken en op de kamers serveren. Bel of schrijf: De Worsteltent, t.a.v. Wenny Steinmann, Smitsweg 6, 1791 PG Den Burg, tel 310288. Een sterk staaltje staal/constructiewf- laswerk. Gestraa] memed en seerd. Herm v.tfj De Cocksdrop, 'n Oud familie^ „Hou de verf op"h blijven de bomen!) woudAbonneme: schilder. Jaarlijks afl sche controle op hel houd van je huis, U&d lijk de goedkoopstiy sing Schilders Graaf, De Cocks-tftai 316243. j t Inleiding Texel dankt het belangrijkste deel van zijn welvaart aan het toensme De eilandeconomie wordt grotendeels bepaald door het toerisme, het is onze belangrijkste economische pijler. Ongeveer 70% van de arbeidsplaatsen op Texel hangen direct of indirect samen met het toerisme. Gemiddeld ca 16 toeristische slaapplaatsen leveren één arbeidsplaats op. Ongeveer 1600 toeristische overnachtingen zijn goed voor één arbeidsplaats Het waddeneiland Texel is aantrekkelijk voor een veelzijdig pubhek. Het met toensme samenhangende Texelse bedrijfsleven (logiesverstrekkers, detailhandel, horeca, de bouwsector en dienstverlening) kent een soortgelijke verscheidenheid. Daarmee heeft Texel een (economische) positie die gekoesterd moet worden. Helaas wordt nog steeds, ook in de politiek, het toensme vaak meer beschouwd als een "noodzakelijk kwaad" dan als de meest positieve economische factor De Texelse bevolking en in het bijzonder de Texelse politiek moet zich meer bewust worden van de grote maatschappelijke en sociale betekenis van het toensme. AJle elementen die samenhangen met toerisme en recreatie verdienen dan ook een hoge politieke prionteit. Een prioriteit die momenteel te weinig herkenbaar is en dus aanmerkelijk hoger gesteld moet wordea Daarom geeft het Texelse bedrijfsleven bij gelegenheid van de verkiezingen van de nieuwe gemeenteraad haar visie, waarop het toekomstige gemeentebestuur wordt beoordeeld. A. Natuur, landschap, Texelse karakter. Natuur, landschap en het specifieke Texelse cultuurhistorische (eiland) karakter vormen de basis van de toeristische aantrekkelijkheid van Texel en zijn daarmee tevens ons economische basiskapitaal. Voor met name het Texelse buitengebied gelden de volgende uitgangspunten 1. 9. 10. 11. 12. Een consequent en zorgvuldig beschermingsbeleid. De open structuur handhaven en versterken. Nieuwe bebouwing moet goed passen in het bijzondere Texelse landschap. Bevordering en ondersteuning van natuurontwikkeling en landschapsopbouw Geen zichtbare caravans/tenten met name bij kamperen bij de boer Geen windturbines maar wel, mede in het kader van duurzaam en onderscheidend toerisme, bevordering van andere vormen van alternatief energiegebruik zoals zonne-energie Meer eigen gemeentelijke financiéle verantwoordelijkheid en budgetten voor natuurbehoud, landschapsopbouw en (het behoud van) karakteristieke landschappelijke elementen. Een (veel) hoger gemeentelijk budget voor behoud en restauratie van (gemeentelijke) monumenten en karakte ristieke bebouwing Een aantrekkelijke sanenngs- en financienngsregeltng voor vrijkomende niet karakteristieke bebouwing. In het agrarische gebied meer aandacht voor het karakteristieke kleinschalige landschap en de natuur, mede ten dienste van het toerisme Zorgvuldige landschappelijke inpassing van toeristische- informatieve- en educatieve voorzieningen. In een Nationaal Texels (Duin)Park alsmede in de (beschermde) natuur- en landschapsgebieden een goede recreatieve toegankelijkheid waarborgen. B. Financiën en heffingen De financiéle huishouding van de gemeente Texel en haar inwoners wordt grotendeels bepaald door het toerisme De gemeente moet zich daarom vooral laten leiden door de grote financieel/economische betekenis van het toensme voor Texel in plaats van subjectieve analyses te presenteren van gemeentelijke lasten. Afwenteling van lasten op het (toenstische)bedrijfsleven moet gestopt en/of afgebouwd worden. De toeristenbelasting is m feite een "klant-onvriendelijke heffing" die bovendien maar beperkt direct aan opbouw en verbetering van de toeristische voorzieningen wordt besteed. Alvorens verdere uitbreiding of verhoging van toeristische belastingen wordt overwogen moeten er eerst goede afspraken worden gemaakt over de besteding van de toeristische heffingen ten behoeve van de verbetering en ontwikkeling van het toeristisch produkt en de toeristische infrastructuur. De belangrijkste punten- 1Verdere verhoging van de toeristenbelasting is ongewenst. 2. Toeristen belasting direct bestemmen voor verbetering en ontwikkeling van het toensme (infra-structuur en produkt). 3. Onderzoek naar toeristenbelasting voor de dagtoenst 4. Verhoging bijdragen aan de Stichting VW Texel Promotie Deze moet tenminste trendmatig gekoppeld zijn aan de opbrengsten van de toeristenbelasting. 5 Opheffing van het verschil in OZB-tarief van bedrijfsleven en particulier. 6. Vermindering of tenminste stabilisatie van precano-rechten 7. De gemeentelijke dienstverlening (zoals de vuilophaaldienst) moet ook prijstechnisch kunnen concurreren met commerciële bedrijven, anders is privatisering wenselijk. 8. De (financiéle) verantwoordelijkheid van handhaving van rust en openbare orde niet bij voorbaat bij ondernemers leggen. 9. De onevenredig hoge leges bij bouw- en bestemmingsplanprocedures verminderen. C. Verbeteringen en ontwikkelingen (ruimtelijke) infrastructuur, werkgelegenheid, economie en onderwijs. Het blijkt weinig succesvol om niet eüandgebonden bedrijven te motiveren zich op Texel te vestigen. Bedrijven daarentegen die direct of indirect het karakter van Texel en/of de Wadden benutten blijken zich goed te ontwikkelen. De synergie (het wederkerige versterkende effect) tussen de eiland waddenidentiteit en de toeristische reputatie is daarbij een doorslaggevend winstpunt. Niettemin blijft het zinvol te streven naar vestiging van instituten en nieuwe bedrijvigheid. Zowel voor bestaande als voor nieuwe bedrijvigheid is een meer ondememersvriendelijk, stimulerend en voorwaarden scheppend beleid noodzakelijk. 1 Vooral stimulering van bedrijvigheid die direct of indirect is afgeleid van de natuurlijke en toeristische kwaliteiten van Texel. 2. Aantrekken van hoogwaardige bedrijven en instituten naar het eiland.. 3Voldoende bedrijfsterreinen met een aantrekkelijke uitgifteprijs en gunstige vestigingscondities voor bestaande en nieuwe Texelse bedrijven. 4. Concentratie van (meuwe) bedrijven op bedrijventerreinen. Winkels, banken enz. in de dorpskernen. 5. Innovatieve reconstructie- en verbeteringsplannen voor het centrum van Den Burg en de Dorpsstraat van De Koog actief ondersteunen en tot uitvoer (laten) brengen. 6. Haven van Oudeschild en omgeving verder ontwikkelen als belangrijke toeristische attractie 7. Buiten de bestaande mogelijkheden in de bestemmingsplannen, nieuwe vestigingen van winkels en horeca afhankelijk stellen van de ontwikkeling van het toerisme in het algemeen en die van de toeristische slaapplaatsen in het bijzonder. 8. Meer huisvestingsmogelijkheden voor (seizoen)personeel ten behoeve van recreatie en toerisme maar niet ten koste van toeristische logiescapaciteit. 9. Grote inzet voor extra woningbouw en huisvesting ten behoeve van de eigen inwoners 10. Oprichting van een bureau bednjfscontacten en de aanstelling van een ambtenaar economische zaken die opereert vanuit de mvalshoek van het bedrijfsleven met als taken: a. stimulering eiland economie b. samenwerking verbeteren bedrijfsleven overheid c. bewaking belangen bedrijfsleven d. begeleiding ondernemers bij procedures en het overheidsapparaat. e subsidieregelingen inventariseren, coördineren en het toepassen stimuleren. 11Hetaankoop-enaanbestedingsbeleidbinneneconomischverantwoordenomienrichtenophetTexelsebedrijfsleven. 12. Behoud en uitbouw van de afdeling consumptief aan de OSG alsmede stimulering van opleidingen die vakmanschap en gastvriendelijkheid tot doel hebben. 13 Voorbereidend Beroeps Onderwijs m alle bedrijfssectoren stimuleren en concentreren bij de OSG. 14 Steun aan initiatieven voor bij - en omscholing in samenwerking met OSG en gespecialiseerde opleidingsinstituten. D: Ontwikkeling toeristische slaapplaatsen De groei van het aantal toeristische slaapplaatsen tot een maximum van 47.000 is gebaseerd op de draagkracht van Texel (natuur, landschap, leefbaarheid) en is daardoor tevens een kwaliteitsnorm die gerespecteerd moet worden. Deze norm gaat uit van een aantal gelijktijdig op Texel verblijvende toeristen op een maatgevende dag. De indruk bestaat dat de gemiddelde groepsgrootte m de logiesaccommodaties zodanig is teruggelopen dat bijstelling van de bezettingsnormen wellicht noodzakelijk is. De algemene uitgangspunten zijn 1 Maximaal 47 000 toeristische slaapplaatsen, jnaar onderzoek naar de feitelijke bezettingen van accommodaties en toetsing van de thans gehanteerde normen 2. Beheersbare groei op basis van de vastgestelde bestemmingsplannen naar ca 45.000. 3De reserve van ca. 2000 slaapplaatsen benutten m samenhang met kwaliteitsverbetering en/of het waarborgen van bedrijfscontinuiteit van bestaande bedrijven. 4Naast de 25% uitbreidingsregeling van slaapplaatsen een regehngdie uitgaat van een meer specifiek bedrijfsgerichte aanpak om de continuïteit te waarborgen van de bestaande logiesverstrekkers, met name de kleinschalige. 5Mogelijkheden openhouden om in te spelen op veranderingen in dc toeristische markt of op nieuwe doelgroepen, bijvoorbeeld in de gezondheidsmarkt. 6 De diversiteit van de logiescapaciteit moet m stand blijven. 7. Betere benutting en bezetting van de bestaande logiescapaciteit en (toeristische) voorzieningen; een saneringsregeling voor logiescapaciteit die structureel niet wordt benut. 8. Meting en verzameling van toeristische structuurgegevens. De grenzen van de groei zijn (bijna) bereikt Verdere omzetting van kampeerplaatsen naar andere accommodatievormen is in verband met de handhaving van een veelzijdig aanbod niet wenselijk. Het is evenwel voor Texel van levensbelang dat er voldoende ontwikkelingsmogelijkheden blijven om de duurzaamheid van de toeristische sector te waarborgen. Het is planologisch verantwoord en economisch wenselijk, om minder goed gesitueerde of ondoelmatig benutte logiescapaciteit te saneren. Na toevoeging aan de door de gemeente beheerde toeristische reserve capaciteit, kunnen deze slaapplaatsen elders worden benut voor kwaliteitsverbetering, innovatie en/of bedrijfscontinuiteit. De normen die hierbij in acht moeten worden genomen zijn tenminste: aIn overeenstemming met het principe van concentratie van logiesbedrijven en voorzieningen b. Moet leiden tot betere benutting van bestaande capaciteit. c. Vooral ten behoeve van bestaande bedrijven met de nadruk op de kleinschalige ondernemingen. d. Er moet sprake zijn van aantoonbare kwaliteitsverbetering, marktaanpassing en/of noodzaak in verband met de bedrijfscontinuiteit. e. Behoud of vergroting van diversiteit binnen een soortgelijke verblijfscategorie. be OF n jei n* ov nir ac te /ai tbc W sic d w ;is w ikt nn De n i rg< d er v ïQ be nr JS E: Verkeer en vervoer. 1Vermindering van autogebruik, niet door belemmeringen maar door het aanbieden van alternatieven. Onder meer door het actief bevorderen van fiets- en benenwagengebruik mede in het kader van sportief en natuurlijk vakantiegedrag. 2. Een algemeen vervoersonderzoek, waaronder de mogelijkheid van gratis openbaar vervoer is zinvol 3. Verbetering en verbreding van fietspaden. 4. Verdere uitbouw van fietspadennet en wandelpaden alsmede een goed onderhoudsplan hiervoor. 5. Stimuleren van de spreiding van wisseldagen. 6 Betaald parkeren uitsluitend als regulering en met de inkomstenbron. Kosteloos parkeren is uitgangspunt, zeker bij de strandslagen en 's winters bij de dorpskernen. F: Openbare orde, veiligheid, milieu en handhaving. 1Actieve bestrijding en voorkomen van zwerfvuil, alsmede goede zorg voor de openbare ruimten en het openbaar groen (voorbeeldfunctie). 2. Dezelfde 350m2 vrijstellingsnorm van de verplichting voor een schone grondverklaring als bij het agrarisch bedrijfsleven. 3Bevordering van (individuele) sociale verantwoordelijkheid, het voorkomen van criminaliteit en grenzen stellen aan storend gedrag en druggebruik. 4. Actieve handhaving openbare orde ook in de nacht. 5De sluitingsregeling van de horeca moet een rustige en geleidelijke afvloeiing van het uitgaanspubliek bevorderen. 6. Schietoefeningen op de Vliehors moeten beëindigd worden wegens de onevenredige inbreuk op stilte en rust van Texels Noordkop en het Waddengebied. 7. Paracommerciele horeca mede met behulp van de pecifieke Texelse regeling effectief bestrijden. 8. Rechtvaardige en consequente handhaving van voorschriften, maar regelgeving die geen zinnig doel (meer) dient of niet handhaafbaar is moet vervallen of worden aangepast. 9. De wettelijke tijdslimiet in acht nemen om bestemmingsplannen binnen 10 jaar te actualiseren. G: Gemeentebestuur en relatie bedrijfsleven. 1In de gemeenteraad moeten fracties en gemeenteraadsleden zichzelf tot taak stellen constructief samen te werken. Een college van B&W dat een afspiegeling van de gemeenteraad is, kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren. 2. Het informele en vrijblijvende Lindeboomberaad heeft z'n nut maar is van een betrekkelijke waarde. Regelmatig gestructureerd overleg met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, tevens als klankbord voor (voorgenomen) beleid is noodzakelijk afgeleid van de beleidsnota "Texel 2010", een schets van de sociaal-economische toekomst van Texel. Werkgelegenheid op Texel in directe "stuwende" arbeidsplaatsen toerisme 49% 1300 agrarische sector 22% 600 kennisinstituten 12% 319 visserij 8% 200 overige 9% 250 totaal 100% 2669 x 2 totaal 5339 aanwezige arbeidsplaatsen op Texel. aan "stuwende" arbeidsplaatsen kan gemiddeld één "afgeleide" indirecte arbeidsplaats worden toegerekend in dc "secundaire" sector zoals overheid, onderwijs, bouw, diensten, detailhandel, enz. Directe werkgelegenheid toerisme 1300, samen met indirect ca 2600 arbeidsplaatsen. 42.000 toeristische slaapplaatsen 2600 16,15 slaapplaatsen per arbeidsplaats. Ca 4.000.000 overnachtingen 2600 1538 overnachtingen per arbeidsplaats Texelse Vereniging van logiesversterkkers TVL, Recreatie Ondernemers Nederland, Recron, afd. Texel,KleineLogiesverstrekker,KL V,GroepsaccommodatiesTexel,GROET,TexelseHotelvereniging Vereniging van Beheerders en Bemiddelaars Texels Verbond van Ondernemers, TVO, Texelse Ondernemende Vrouwen TOV, Koninklijk Horeca Nederland, afd. Texel, Nederlands Verbond vanOndememers in de Bouwnijverheid, NVOB afd Texel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1998 | | pagina 6