O
DIT VERWACHT HET TEXELSE BEDRIJFSLEVEN VAN
ONZE LOKALE POLITIEK
=3
TEXELSE COURANT-
VERHUISD:
TE KOOP
Landrover
110 pick up
GARAGE
DROS
Geld nodig?
Stukkie voor
de krant?
BELEIDSPUNTEN VOOR DE PERIODE 1998-2002
Meer politieke aandacht en inzet voor het toerisme en voor het Texelse bedrijfsleven
DINSDAG 17 FEBRUARI 1998
Gratis autowassen? Dat
kan bij Texaco Star Market,
Postweg, voor min. 10 tank
beurten van 25 I
Grandioze opruiming! Gor
dijnstof broderievallen.
Nu vanaf f5,- p meter
Bosma Woninginrichting,
tel. 313023.
Elke woensdag 501 dart-
toernooi. Aanvang 22 30
uur. 180 score 50,- prijs.
W'tjewel.
De Blauwe Rafel is geo
pend op vrijdag en zater
dag van 11 00-15.00 uur
en op afspraak. Warmoes
traat 8. tel. 313903
Mats werkschoenen. Oer
sterk en lopen als Ecco's.
Mantje Schoenen.
Texelse Boerenkaas
Opruiming houten ledi
kant 90 x 200 incl. rol-
bodem. nu voor ƒ199,-.
Bosma Woning
inrichting, Waalderstr. 6.
tel. 313023
Gezocht: leiding voor onze
verkenners-afd. Scouting
Texel. Bel voor info
310135 (Peter).
Speciale aanbieding: Maxi
Cosi Mmo/autozitje voor 0-
9 mnd. Voor maar ƒ135,-.
Verschillende dessins!
Bosma Babyface. Den
Burg. tel. 315492.
Spare-ribs eten zoveel als
je lust! Jim Bob's, De
Koog, tel. 317063. ƒ22,50
p.p. Elke vrijdag t/m maart.
Politiek Café op vrijdag
20-2-'98 in Café De Kuip De
Koog om 20 30 uur. Dit mag
u niet missen! Live op Ra
dio Texel van 20.30-23 00
Aanbieding ledikant
onderschuifbed, wit. 90 x
200 incl 2 matrassen voor
799,-. Bosma Woning
inrichting, Waalderstr 6, tel
313023.
M.A. Witte-Hin
van
Hollewal 7
naar
De Zes 12
kamer 62,
1791 EX Den Burg,
tel. 315519
1990
90.000 km
Eierland
0222 - 311 611
Bel Jos Kager
Financieringen
Tel. 312833
Simpel, eenvoudig
en doordacht
advies en binnen
1 dag geregeld.
Geen onderpand nodig,
dus voor de financiering
van Uw inboedel of auto
gewoon even langskomen,
of een afspraak maken.
TEXELSE ^COURANT
y.» ,_7W.fc» Acu
U bent van harte welkom
op de redactie van de
Texelse Courant aan de
Warmoesstraat 45 in Den
Burg. Het kantoor is op
werkdagen geopend tus
sen 08.30 en 17.00 uur,
met uitzondering van de
dinsdagmorgen. Maar het
kan echter ook op andere
dagen voorkomen dat alle
redacteuren op nieuws-
jacht zijn en dat u voor een
dichte deur komt te staan.
Naast de deur hangt een
kastje met pen en papier.
Schrijf in dat geval uw
naam en telefoonnummer
op een briefje en gooi het
in de bus. Wij nemen dan
snel contact met u op.
Telefonisch zijn wij altijd,
dus 24 uur per dag,
bereikbaar Het nummer
van de dienstdoende re
dacteur vindt u rechts
onder de kop van de krant.
Voor advertenties of vra
gen over de bezorging
dient u te bellen met het
kantoor aan de Spinbaan,
telefoon 3626 00.
„De Tegelboet": open di
t/m vr. 16 00 -19.00 uur, za.
09 30-12.30 uur Vliegwiel
4, Oudeschild, tel. 310455.
Donderdagavond klaver
jassen in café De Kuip.
Ook zonder vaste maat
Aanvang 20.15 uur. Tel.
317418.
Grandioze opruiming! Gor
dijnstof broderievallen.
Nu vanaf f5,- p meter.
Bosma Woninginrichting,
tel 313023.
Sieme Wuis brengt de
aardappels bij u thuis:
Doré, Agria, Bildtstar, Irene
en Woudster Bezorgd na
18 00 uur (ma.-vr Tel.
318885
Honda bezitters opgelet!
Denk aan uw winterser-
vicebeurt, Duinker Motor
service - Oudeschild, tel.
313831.
Bingo op 20 februari is er
weer die gezellige bingo in
De Schakel, aanvang
20.00 uur
Spare-ribs eten zoveel als
je lust! Jim Bob's, De
Koog. tel. 317063, 22,50
p p Elke vrijdag t/m maart.
Onze verkennersafd zoekt
nieuwe leiding (m/v).
Scouting Texel, bel voor
info: 310135 (Peter).
Opruiming Buro rood/wit
van 359,-, nu voor 250,-
Nachtkastje rood/wit van
ƒ199,-voor ƒ100,- Bosma
Woninginrichting.
Waalderstr. 6. tel. 313023.
Street-One, iedere week
iets nieuws bij Boetiek 22.
Het is weer lente bij Bosma
Babyface. Alweer volop
baby zomerkleding (t/m mt
128) Weverstraat 3, tel
315492
Politiek Café op vrijdag
20-2-'98 in Café De Kuip,
De Koog om 20 30 uur. Dis
cussie over openbare orde/
sluitingstijden - toerisme/
recreatie - beleid toeris
tische jongeren - verplaat
sing bedden.
Februari-aanbieding: Tefal
koffiezet.app. met warm-
houdkan ƒ135,- nu 109,-
Rentenaar, O'end, 318000
Opruiming ledikant Midas
slaaplade kastje
(blauw/metallic/beuken) 90
x 200 compleet incl rol-
bodem van 970,-, nu voor
699,- Bosma Woning
inrichting, Waalderstr 6.
tel 313023.
Spare-ribs eten zoveel als
je lust! Jim Bob's, De
Koog. tel. 317063, 22.50
p.p. Elke vrijdag t/m maart.
Alles op de zolder nu 25,-
bij Boetiek 22.
Gezocht: Leiding voor onze
verkennersafd (m/v)
Scouting Texel, bel voor
info: 310135 (Peter)
Opruiming: ledikant 180 x
200 „Bolero", vanille/beu
ken incl. achterwand, 2
nachtkastjes incl matras
sen verstelb. bodems,
compleet voor 1750.- Ook
in 160 x 200 leverbaar.
Bosma Woninginrichting,
tel 313023
Curiosa, alle kleingoed: 2
halen, 1 betalen. Roel
Veldman, Kikkertstr. 42, De
Cocksdorp, tel 316369.
Welder-shop-Texel voor al
uw laswerkzaamheden, ij-
zersterk in licht staal
constructiewerk. Verkoop
van alle metalen. Staal
roestvrijstaal 304/316. Te
vens het adres voor
thermisch volbad verzinken
en stralen en primer Nieuw
adres: Vliegwiel 20, Oude
schild, tel. 317853.
Restaurant De Worstel-
tent zoekt ervaren perso
neel voor in de bediening:
20 en 40 uur per week,
van april t/m sept, en van
juni t/m aug. Hotel De 14
sterren zoekt ervaren ka
mermeisjes en -jongens
die van 8.00 - 11 00 uur
ook ontbijten willen klaar
maken en op de kamers
serveren. Bel of schrijf: De
Worsteltent, t.a.v. Wenny
Steinmann, Smitsweg 6,
1791 PG Den Burg, tel
310288.
Een sterk staaltje
staal/constructiewf-
laswerk. Gestraa]
memed en
seerd. Herm v.tfj
De Cocksdrop,
'n Oud familie^
„Hou de verf op"h
blijven de bomen!)
woudAbonneme:
schilder. Jaarlijks afl
sche controle op hel
houd van je huis, U&d
lijk de goedkoopstiy
sing Schilders
Graaf, De Cocks-tftai
316243. j t
Inleiding
Texel dankt het belangrijkste deel van zijn welvaart aan het toensme De eilandeconomie wordt grotendeels bepaald
door het toerisme, het is onze belangrijkste economische pijler. Ongeveer 70% van de arbeidsplaatsen op Texel hangen
direct of indirect samen met het toerisme. Gemiddeld ca 16 toeristische slaapplaatsen leveren één arbeidsplaats op. Ongeveer
1600 toeristische overnachtingen zijn goed voor één arbeidsplaats
Het waddeneiland Texel is aantrekkelijk voor een veelzijdig pubhek. Het met toensme samenhangende Texelse bedrijfsleven
(logiesverstrekkers, detailhandel, horeca, de bouwsector en dienstverlening) kent een soortgelijke verscheidenheid. Daarmee
heeft Texel een (economische) positie die gekoesterd moet worden. Helaas wordt nog steeds, ook in de politiek, het toensme
vaak meer beschouwd als een "noodzakelijk kwaad" dan als de meest positieve economische factor
De Texelse bevolking en in het bijzonder de Texelse politiek moet zich meer bewust worden van de grote maatschappelijke
en sociale betekenis van het toensme. AJle elementen die samenhangen met toerisme en recreatie verdienen dan ook
een hoge politieke prionteit. Een prioriteit die momenteel te weinig herkenbaar is en dus aanmerkelijk hoger gesteld
moet wordea Daarom geeft het Texelse bedrijfsleven bij gelegenheid van de verkiezingen van de nieuwe gemeenteraad
haar visie, waarop het toekomstige gemeentebestuur wordt beoordeeld.
A. Natuur, landschap, Texelse karakter.
Natuur, landschap en het specifieke Texelse cultuurhistorische (eiland) karakter vormen de basis van de toeristische
aantrekkelijkheid van Texel en zijn daarmee tevens ons economische basiskapitaal.
Voor met name het Texelse buitengebied gelden de volgende uitgangspunten
1.
9.
10.
11.
12.
Een consequent en zorgvuldig beschermingsbeleid.
De open structuur handhaven en versterken.
Nieuwe bebouwing moet goed passen in het bijzondere Texelse landschap.
Bevordering en ondersteuning van natuurontwikkeling en landschapsopbouw
Geen zichtbare caravans/tenten met name bij kamperen bij de boer
Geen windturbines maar wel, mede in het kader van duurzaam en onderscheidend toerisme, bevordering van
andere vormen van alternatief energiegebruik zoals zonne-energie
Meer eigen gemeentelijke financiéle verantwoordelijkheid en budgetten voor natuurbehoud, landschapsopbouw
en (het behoud van) karakteristieke landschappelijke elementen.
Een (veel) hoger gemeentelijk budget voor behoud en restauratie van (gemeentelijke) monumenten en karakte
ristieke bebouwing
Een aantrekkelijke sanenngs- en financienngsregeltng voor vrijkomende niet karakteristieke bebouwing.
In het agrarische gebied meer aandacht voor het karakteristieke kleinschalige landschap en de natuur, mede
ten dienste van het toerisme
Zorgvuldige landschappelijke inpassing van toeristische- informatieve- en educatieve voorzieningen.
In een Nationaal Texels (Duin)Park alsmede in de (beschermde) natuur- en landschapsgebieden een goede
recreatieve toegankelijkheid waarborgen.
B. Financiën en heffingen
De financiéle huishouding van de gemeente Texel en haar inwoners wordt grotendeels bepaald door het toerisme De
gemeente moet zich daarom vooral laten leiden door de grote financieel/economische betekenis van het toensme voor
Texel in plaats van subjectieve analyses te presenteren van gemeentelijke lasten. Afwenteling van lasten op het
(toenstische)bedrijfsleven moet gestopt en/of afgebouwd worden. De toeristenbelasting is m feite een "klant-onvriendelijke
heffing" die bovendien maar beperkt direct aan opbouw en verbetering van de toeristische voorzieningen wordt besteed.
Alvorens verdere uitbreiding of verhoging van toeristische belastingen wordt overwogen moeten er eerst goede afspraken
worden gemaakt over de besteding van de toeristische heffingen ten behoeve van de verbetering en ontwikkeling van
het toeristisch produkt en de toeristische infrastructuur. De belangrijkste punten-
1Verdere verhoging van de toeristenbelasting is ongewenst.
2. Toeristen belasting direct bestemmen voor verbetering en ontwikkeling van het toensme (infra-structuur
en produkt).
3. Onderzoek naar toeristenbelasting voor de dagtoenst
4. Verhoging bijdragen aan de Stichting VW Texel Promotie Deze moet tenminste trendmatig gekoppeld zijn
aan de opbrengsten van de toeristenbelasting.
5 Opheffing van het verschil in OZB-tarief van bedrijfsleven en particulier.
6. Vermindering of tenminste stabilisatie van precano-rechten
7. De gemeentelijke dienstverlening (zoals de vuilophaaldienst) moet ook prijstechnisch kunnen concurreren
met commerciële bedrijven, anders is privatisering wenselijk.
8. De (financiéle) verantwoordelijkheid van handhaving van rust en openbare orde niet bij voorbaat bij ondernemers
leggen.
9. De onevenredig hoge leges bij bouw- en bestemmingsplanprocedures verminderen.
C. Verbeteringen en ontwikkelingen (ruimtelijke) infrastructuur, werkgelegenheid, economie en onderwijs.
Het blijkt weinig succesvol om niet eüandgebonden bedrijven te motiveren zich op Texel te vestigen. Bedrijven daarentegen
die direct of indirect het karakter van Texel en/of de Wadden benutten blijken zich goed te ontwikkelen. De synergie
(het wederkerige versterkende effect) tussen de eiland waddenidentiteit en de toeristische reputatie is daarbij een
doorslaggevend winstpunt. Niettemin blijft het zinvol te streven naar vestiging van instituten en nieuwe bedrijvigheid.
Zowel voor bestaande als voor nieuwe bedrijvigheid is een meer ondememersvriendelijk, stimulerend en voorwaarden
scheppend beleid noodzakelijk.
1 Vooral stimulering van bedrijvigheid die direct of indirect is afgeleid van de natuurlijke en toeristische kwaliteiten
van Texel.
2. Aantrekken van hoogwaardige bedrijven en instituten naar het eiland..
3Voldoende bedrijfsterreinen met een aantrekkelijke uitgifteprijs en gunstige vestigingscondities voor bestaande
en nieuwe Texelse bedrijven.
4. Concentratie van (meuwe) bedrijven op bedrijventerreinen. Winkels, banken enz. in de dorpskernen.
5. Innovatieve reconstructie- en verbeteringsplannen voor het centrum van Den Burg en de Dorpsstraat van
De Koog actief ondersteunen en tot uitvoer (laten) brengen.
6. Haven van Oudeschild en omgeving verder ontwikkelen als belangrijke toeristische attractie
7. Buiten de bestaande mogelijkheden in de bestemmingsplannen, nieuwe vestigingen van winkels en horeca
afhankelijk stellen van de ontwikkeling van het toerisme in het algemeen en die van de toeristische slaapplaatsen
in het bijzonder.
8. Meer huisvestingsmogelijkheden voor (seizoen)personeel ten behoeve van recreatie en toerisme maar niet
ten koste van toeristische logiescapaciteit.
9. Grote inzet voor extra woningbouw en huisvesting ten behoeve van de eigen inwoners
10. Oprichting van een bureau bednjfscontacten en de aanstelling van een ambtenaar economische zaken die
opereert vanuit de mvalshoek van het bedrijfsleven met als taken:
a. stimulering eiland economie
b. samenwerking verbeteren bedrijfsleven overheid
c. bewaking belangen bedrijfsleven
d. begeleiding ondernemers bij procedures en het overheidsapparaat.
e subsidieregelingen inventariseren, coördineren en het toepassen stimuleren.
11Hetaankoop-enaanbestedingsbeleidbinneneconomischverantwoordenomienrichtenophetTexelsebedrijfsleven.
12. Behoud en uitbouw van de afdeling consumptief aan de OSG alsmede stimulering van opleidingen die
vakmanschap en gastvriendelijkheid tot doel hebben.
13 Voorbereidend Beroeps Onderwijs m alle bedrijfssectoren stimuleren en concentreren bij de OSG.
14 Steun aan initiatieven voor bij - en omscholing in samenwerking met OSG en gespecialiseerde opleidingsinstituten.
D: Ontwikkeling toeristische slaapplaatsen
De groei van het aantal toeristische slaapplaatsen tot een maximum van 47.000 is gebaseerd op de draagkracht van Texel
(natuur, landschap, leefbaarheid) en is daardoor tevens een kwaliteitsnorm die gerespecteerd moet worden. Deze norm
gaat uit van een aantal gelijktijdig op Texel verblijvende toeristen op een maatgevende dag. De indruk bestaat dat de
gemiddelde groepsgrootte m de logiesaccommodaties zodanig is teruggelopen dat bijstelling van de bezettingsnormen
wellicht noodzakelijk is. De algemene uitgangspunten zijn
1 Maximaal 47 000 toeristische slaapplaatsen, jnaar onderzoek naar de feitelijke bezettingen van accommodaties
en toetsing van de thans gehanteerde normen
2. Beheersbare groei op basis van de vastgestelde bestemmingsplannen naar ca 45.000.
3De reserve van ca. 2000 slaapplaatsen benutten m samenhang met kwaliteitsverbetering en/of het waarborgen
van bedrijfscontinuiteit van bestaande bedrijven.
4Naast de 25% uitbreidingsregeling van slaapplaatsen een regehngdie uitgaat van een meer specifiek bedrijfsgerichte
aanpak om de continuïteit te waarborgen van de bestaande logiesverstrekkers, met name de kleinschalige.
5Mogelijkheden openhouden om in te spelen op veranderingen in dc toeristische markt of op nieuwe doelgroepen,
bijvoorbeeld in de gezondheidsmarkt.
6 De diversiteit van de logiescapaciteit moet m stand blijven.
7. Betere benutting en bezetting van de bestaande logiescapaciteit en (toeristische) voorzieningen; een
saneringsregeling voor logiescapaciteit die structureel niet wordt benut.
8. Meting en verzameling van toeristische structuurgegevens.
De grenzen van de groei zijn (bijna) bereikt Verdere omzetting van kampeerplaatsen naar andere accommodatievormen
is in verband met de handhaving van een veelzijdig aanbod niet wenselijk. Het is evenwel voor Texel van levensbelang
dat er voldoende ontwikkelingsmogelijkheden blijven om de duurzaamheid van de toeristische sector te waarborgen.
Het is planologisch verantwoord en economisch wenselijk, om minder goed gesitueerde of ondoelmatig benutte logiescapaciteit
te saneren. Na toevoeging aan de door de gemeente beheerde toeristische reserve capaciteit, kunnen deze slaapplaatsen
elders worden benut voor kwaliteitsverbetering, innovatie en/of bedrijfscontinuiteit.
De normen die hierbij in acht moeten worden genomen zijn tenminste:
aIn overeenstemming met het principe van concentratie van logiesbedrijven en voorzieningen
b. Moet leiden tot betere benutting van bestaande capaciteit.
c. Vooral ten behoeve van bestaande bedrijven met de nadruk op de kleinschalige ondernemingen.
d. Er moet sprake zijn van aantoonbare kwaliteitsverbetering, marktaanpassing en/of noodzaak in verband met
de bedrijfscontinuiteit.
e. Behoud of vergroting van diversiteit binnen een soortgelijke verblijfscategorie.
be
OF
n
jei
n*
ov
nir
ac
te
/ai
tbc
W
sic
d
w
;is
w
ikt
nn
De
n i
rg<
d
er
v
ïQ
be
nr
JS
E: Verkeer en vervoer.
1Vermindering van autogebruik, niet door belemmeringen maar door het aanbieden van alternatieven. Onder
meer door het actief bevorderen van fiets- en benenwagengebruik mede in het kader van sportief en natuurlijk
vakantiegedrag.
2. Een algemeen vervoersonderzoek, waaronder de mogelijkheid van gratis openbaar vervoer is zinvol
3. Verbetering en verbreding van fietspaden.
4. Verdere uitbouw van fietspadennet en wandelpaden alsmede een goed onderhoudsplan hiervoor.
5. Stimuleren van de spreiding van wisseldagen.
6 Betaald parkeren uitsluitend als regulering en met de inkomstenbron. Kosteloos parkeren is uitgangspunt,
zeker bij de strandslagen en 's winters bij de dorpskernen.
F: Openbare orde, veiligheid, milieu en handhaving.
1Actieve bestrijding en voorkomen van zwerfvuil, alsmede goede zorg voor de openbare ruimten en het openbaar
groen (voorbeeldfunctie).
2. Dezelfde 350m2 vrijstellingsnorm van de verplichting voor een schone grondverklaring als bij het agrarisch
bedrijfsleven.
3Bevordering van (individuele) sociale verantwoordelijkheid, het voorkomen van criminaliteit en grenzen stellen
aan storend gedrag en druggebruik.
4. Actieve handhaving openbare orde ook in de nacht.
5De sluitingsregeling van de horeca moet een rustige en geleidelijke afvloeiing van het uitgaanspubliek bevorderen.
6. Schietoefeningen op de Vliehors moeten beëindigd worden wegens de onevenredige inbreuk op stilte en rust
van Texels Noordkop en het Waddengebied.
7. Paracommerciele horeca mede met behulp van de pecifieke Texelse regeling effectief bestrijden.
8. Rechtvaardige en consequente handhaving van voorschriften, maar regelgeving die geen zinnig doel (meer)
dient of niet handhaafbaar is moet vervallen of worden aangepast.
9. De wettelijke tijdslimiet in acht nemen om bestemmingsplannen binnen 10 jaar te actualiseren.
G: Gemeentebestuur en relatie bedrijfsleven.
1In de gemeenteraad moeten fracties en gemeenteraadsleden zichzelf tot taak stellen constructief samen te werken.
Een college van B&W dat een afspiegeling van de gemeenteraad is, kan daar een belangrijke bijdrage aan
leveren.
2. Het informele en vrijblijvende Lindeboomberaad heeft z'n nut maar is van een betrekkelijke waarde. Regelmatig
gestructureerd overleg met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, tevens als klankbord voor (voorgenomen)
beleid is noodzakelijk
afgeleid van de beleidsnota "Texel 2010", een schets van de sociaal-economische toekomst van Texel.
Werkgelegenheid op Texel in directe "stuwende" arbeidsplaatsen
toerisme 49% 1300
agrarische sector 22% 600
kennisinstituten 12% 319
visserij 8% 200
overige 9% 250
totaal 100% 2669 x 2 totaal 5339 aanwezige arbeidsplaatsen op Texel.
aan "stuwende" arbeidsplaatsen kan gemiddeld één "afgeleide" indirecte arbeidsplaats worden toegerekend in dc "secundaire" sector zoals overheid,
onderwijs, bouw, diensten, detailhandel, enz.
Directe werkgelegenheid toerisme 1300, samen met indirect ca 2600 arbeidsplaatsen.
42.000 toeristische slaapplaatsen 2600 16,15 slaapplaatsen per arbeidsplaats.
Ca 4.000.000 overnachtingen 2600 1538 overnachtingen per arbeidsplaats
Texelse Vereniging van logiesversterkkers TVL, Recreatie Ondernemers Nederland, Recron, afd.
Texel,KleineLogiesverstrekker,KL V,GroepsaccommodatiesTexel,GROET,TexelseHotelvereniging
Vereniging van Beheerders en Bemiddelaars
Texels Verbond van Ondernemers, TVO, Texelse Ondernemende Vrouwen TOV,
Koninklijk Horeca Nederland, afd. Texel,
Nederlands Verbond vanOndememers in de Bouwnijverheid, NVOB afd Texel