\isserman aan wal laleert modelbouw >rrassing ontbrak liet bij oefening „Ik heb het liefde gedaan Na 30 jaar afscheid van CIV rnrnrnm^A TEXELSE f coURANT Villem Pluis Huizinga geen stilzitter Te kort vis Welke boom moet er uit? Tevoko uitslagen 1-1-2 Golfseizoen begint met Coutinho-trofee Straffe tegenwind tijdens Palmpasen DINSDAG 7 APRIL 1998 Scheveningen 3 verkocht. De toen twintigjarige Huizinga was één van de vele Texelaars die ermee aan het knutselen ging „Toen dat lukte, dacht ik dat kan ik ook zelf wel." Het resultaat is een indrukwekkende reeks schaalmodellen. Opmerkelijk genoeg nam hij geen specifieke Texelse kotter ais voorbeeld. De „31", ,,22" en „46" zijn dus geen bestaande schepen. „Dan kunnen ze tenminste ook niet zeggen dat ze niet lijken. Anders vragen kotter- vissers of ik hun schip wil nabouwen. Dat geeft zo'n verplichting. Het is juist leuk, doordat ik aan de slag kan als ik er zelf zin in heb. Gemiddeld zitten er in zo'n bootje toch wel 150 uren werk Namen Net als de nummers, zijn ook de na men als „Mara", „Robert" en „Dionne" zelf verzonnen. „Het zijn allemaal familieleden. Eén heet Sa menwerking, omdat m'n broer het schilderwerk heeft gedaan." Zelfs zijn nichtje Dionne die vorige week maandag is geboren, heeft hij al ver noemd. „Eigenlijk heette deze kotter Hans, maar ik heb op de andere kant nog even snel haar naam ge schilderd." „Waarom ik specifiek kotters bouw? Er zit gewoon leven in zo'n scheepje Kijk deze boomkor is voor Trap heeft in dertig jaar veel zien veranderen. „In het begin zaten we in een veel kleiner gebouw, waar nu Adri Hutjes zit. Maar we zijn stadig gegroeid. Er kwamen drie grote gas- olietanks. En een grotere olieboot, om de kotters te bevoorraden. In 1977 kwam de nieuwe werkhaven gereed. Daar hebben we toen een Uit handen van wethouder Schilling ontving Biem Trap de gemeentelijke erepenning. Varensgezel Trap en de visserij zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, blijkt uit zijn verhaal. „In 1947 werd ik varens gezel bij de Vlamings, ooms van me Hun schepen waren net terug uit Duitsland, nadat ze in de oorlog wa ren gevorderd. Ik begon als koks maat, later werd ik matroos." izinga demonstreert de werking van het schaalmodel dat hij als laatste maakte. ogen zien, maken z'n han- llem Pluis Huizinga staat kend dat hij als klusjes- t veel in staat is. In itingscentrum Burgwal 37 de markante Texelaar een bekende kant van z'n vaar- en: handgemaakte schaal- in van kotters. De tentoon- waarvoor hij en passant ffiehuis nog even ver- Ie, doet hij tussendoor, p de haven wacht de vol- ;lus alweer. Als Huizinga zijn expositie presen teert, is de lijm op zijn knoestige handen nog amper droog. „Ik kom net van een klusje. Het zal wei een tijdje duren voor dit spul er is afge sleten." Een stilzitter is hij niet. Want naast zijn werk'en hobby, is hij be stuurder bij de Texelrace en vrijwilli ger van het eerste uur bij de Ronde om Texel. Het verhaal over Huizinga's modelkotters gaat terug naar 1970, toen de speelgoedzaak van Zegel in de Parkstraat bouwpakketjes van de De Texelse sportvissers hadden het dit weekend druk Het begon zater dag op Wieringen met de selectie wedstrijden voor het Nederlands kampioenschap kustvissen. Er werd goed gevangen, maar de Texelaars kwamen veertig centimeter tekort om zich te plaatsen voor de eind strijd. De grootste vangst was 539 centimeter; beste Texelaar was Paul Verhagen met 211 cm Nico Tessel en Cor Huisman vingen 185 cm., Rein Kuyper 164, Ton Dorst 118 en Kees Kalis 85 cm. Zondagmorgen werd de club wedstrijd gehouden bij de Teer- molen. Cor Huisman haalde de grootste vangst binnen (87 cm), tweede werd Nico Tessel met 65 cm. Derde was Rein Kuyper met 62 cm. In totaal werden zestien vissen op gehaald, goed voo£296 cm. „Ik denk dat maar weinig zich zó hebben ingezet om de vloot in de vaart te houden." Lovende woor den van wethouder Schilling voor Biem Trap. die zaterdag in dorps huis De Bijenkorf door de leden van de Coöperatieve Inkoop vereniging (CIV) in de bloemetjes werd gezet. De Oosterender visserman was bijna dertig jaar bestuurslid, waarvan de laatste tien jaar als voorzitter. Als dank voor zijn verdiensten voor de Texelse economie, mocht Trap uit handen van Schilling de gemeen telijke erepenning ontvangen. „Het is een man die zich sterk heeft gemaakt voor de werkgelegenheid", sprak Schilling, die memomeerde dat Trap bovendien zeven jaar be stuurslid van de visafslag Den Hel der/Texel was, tien jaar zitting had in de raad van toezicht van de Rabobank en er zeven jaar in het bestuur zat. „Trap moet dus een bij zonder coöperatief ingesteld mens zijn. Met elkaar en voor elkaar doen. Samen sta je sterk. Het is te hopen dat die gedachte nog lang blijft flore ren." Twee dagen later galmen alle mooie woorden nog even door in de huis kamervan de familie Trap. Biem, die binnenkort zijn 68ste verjaardag hoop te vieren, kijkt met gemengde gevoelens terug op zijn afscheid. Terwijl echtgenote Grietje op de bank meeluistert, zegt hij. „Ik had gerust nog een paar jaar door willen gaan. Maar dat mocht niet volgens de statuten Aan de andere kant moet |e het ook aan jongere mensen kunnen overlaten om de kar te trek ken." Nadien trad hij in dienst van Piet El len, die later zijn schoonvader zou worden. Hij voer er geruime tijd op de TX 51. In 1960 lieten ze samen een schip bouwen, de Willem Cornelis. Nog eens vier jaar later ging Trap alleen verder. „Toen mocht ik lid worden van de CIV. Daarvoor moet je zelf een schip heb ben." Eind 1968 kreeg hij zitting in het be stuur van de coöperatie. Hij nam daarbij de plaats in van een oom van zijn vrouw. „In 1981 werd ik ge vraagd secretaris te worden. Cor Vonk was toen nog voorzitter." In 1984 nam Trap afstand van de dagelijkse gang van zaken in het ei gen bedrijf. Twee zoons voeren nu het bewind op de schepen: Cor op de TX 14, Pieter op de onder En gelse vlag varende FR 231 (de voor malige TX 14). „Sindsdien zit ik aan de wal, bij moeder thuis. Ik doe de administratie en heb nog een tijd de netten verzorgd Het gaf hem bo vendien ruimte om nóg actiever te worden binnen de CIV. In november 1988 volgde hij voorzitter Vonk op. Hart en ziel Trap is inderdaad met hart en ziel coöperatieman, zoais hij zelf zegt. „Als visserman doe je er goed aan je aan te sluiten bij een belangen vereniging. Om op een goedkope manier je gasolie, netten en andere materialen te betrekken. Maar het is daarnaast zaak dat mensen in een bestuur gaan, om de zaken mee te tillen Je moet er voor voelen, want het vraagt wel inbreng. En als kotter- visser zit je natuurlijk al de hele week op zee. Ik heb het altijd met liefde gedaan met nieuw gebouw laten optrekken Maar dat is inmiddels ook al uitge breid. Je moet met het vissersbedrijf meegroeien. In het begin zetten we 6 miljoen liter gasolie af, nu is dat jaarlijks 35 miljoen liter Alles is verveelvuldigd. Toen ik net voer, hadden de motoren een gemiddelde kracht van 100 PK. Als je 150 PK had, behoorde je tot de groteren Dat groeide via 200 a 300 in 1960 en 700 a 800 in 1968 door. Nu is het vermogen afgegrendeld op 2000 PK." Alert Alert blijven was steeds het motto. Ook om te kunnen voldoen aan de steeds strenger wordende regelge ving. „Vroeger had je een vrije zee Je kocht een boot en kon gaan en staan waar je wilde. De coöperatie zorgde alleen voor de materialen. Maar in 1974 kreeg je de quotering Daarna werd het milieu steeds be langrijker. Nu verzorgen we ook de inname van afgewerkte olie, filters, poetslappen, huishoudelijk vuil, grof vuil. noem maar op. Dat kunnen de leden allemaal bij ons kwijt." Sinds een paar jaar is aan de expan sieve groei van de CIV een einde gekomen. Trap beziet heden en toe komst zorgelijk. „Er is stilstand in de visserij en dus bij ons, ais verleng stuk van de leden. Het motor vermogen is vastgelegd en er is een maximum hoeveelheid vis te verde len. Gevolg is dat er weinig handel is in schepen. Bijna niemand laat meer een nieuwe kotter bouwen, want de tijd dat je je oude schip voor een goede prijs kwijt kon is lang voorbij. Schepen worden nu alleen gereno veerd en krijgen een nieuwe motor als het nodig is." Fietsen Over zijn eigen toekomst is Trap nog met uitgedacht. „Ik heb straks zeeèn van tijd over. Moeder vindt het prachtig, die wil gaan fietsen Maar ik ga uit van het standpunt dat als je steeds kunt fietsen er op een gege ven moment niks meer aan is Een paar jaar geleden maakten we een op een doordeweekse dag een tochtje door Spang Iedereen was aan het werk. Dat doe ik nooit meer, heb ik gezegd toen we weer thuis waren Na gedane arbeid is het goed rusten, zeggen ze altijd Maar ik ben liever moe van werken dan van fietsen." Tekst: Joop Rommets Foto: Gerard Timmerman tong en schol. De kor beweegt echt. Het tuig weegt een ton of vijf zes en de wekkers slepen over de bodem van de zee En dit exemplaar vist op kabeljauw. Door deze scheerborden gaat het net uit elkaar." Huizinga vertelt graag over zijn hobby Dat doet hij ook als regelma tig opvarende van toeristenschip TX 27. „Aan de gasten vertel ik van al les over de visserij. Van een knor- haantje tot een zeester." Ondanks zijn interesse voor de kot- tervloot, koos hij voor een bestaan aan wal. „Ik wilde in '68 wel naar zee. Op de „48" kwam toen een plekkie vrij. „Maar ik kwam er achter dat je aan boord dag en nacht aan het werk het werk bent. Zo'n be staan is voor mij niks. Voor de lol ga ik nog wel eens een weekje mee, maar daar blijft het bij." Vrijwel alles aan de scheepjes knut selt hij zelf in elkaar. Met één uitzon dering. „Het netwerk is zulk priegelwerk. dat maken Adri Hutjes en Kees Daalder van Vierhuizen voor mij." Het vergt een grote vindingrijkheid om aan geschikt materiaal te ko men „Deze katrollen bijvoorbeeld, dat zijn de loden verzegelingen. En voor de raampjes gebruik ik plastic strips uit de overhemdboorden die je bij de Hema koopt. Alles werkt en draait Bovendien drijven ze echt. Ook de veiligheidsvoorzieningen zijn authentiek. Alleen een motor zit er niet in." Huizinga's handigheid heeft ook z'n grenzen „Een kennis bracht laatst een model in aanbouw. Die zag er helemaal geen heil meer in. Nou ik dus ook niet..." De dunning die vorig jaar in De Dennen plaatsvond, veroorzaakte nogal wat opschudding. Moeten er wel bomen worden geveld en zo ja, welke? Tijdens deze discus sie werd afgesproken dat Staats bosbeheer voor de volgende dunning met de Texelse bevol king overlegt. Daarvoor zal een bijeenkomst worden belegd, waar de gebruikers van het Texelse bos kunnen reageren op de eerst volgende dunning, die in de win ter van 1999/2000 zal plaatsvin den. Binnenkort worden de bomen voor deze dunning ge merkt. Vooruitlopend op de komende dis cussie wil SBB geïnteresseerden in de gelegenheid stellen kennis te ma ken met het selectieproces dat aan een dunning vooraf gaat. Zaterdag 11 april zijn belangstellenden wel kom als een medewerker van SBB de te vellen bomen markeert. Deze bomen krijgen een merkteken (een zogeheten bles) De medewerker die dit werk uitvoert, zal uitleggen hoe hij zijn keuze bepaalt, ook zal hij laten zien dat, afhankelijk van de ge wenste toekomstige ontwikkeling, andere keuzes worden gemaakt Deelnemers mogen onder zijn lei ding zelf keuzes maken in een stukje bos, met de voor dat perceel gel dende toekomstvisie als uitgangs punt. Ook wordt aandacht besteed aan het streven de hoeveelheid dood hout te vergroten Dit kan onder meer door bomen te „ringen" Daar bij wordt rondom de boom een stuk bast verwilderd. Meer dood hout geeft extra kansen aan holen- broeders, insekten en paddestoe len Voor het hout wordt verkocht, zal Staatsbosbeheer een bijeenkomst beleggen waar de gebruikers van het bos kunnen reageren op de ge maakte keuzes. Naar aanleiding van de reacties kunnen de keuzes wor den veranderd, gebleste bomen kunnen worden „ontblest" of er kun nen juist meer bomen worden aan gestreept. Degenen die zaterdag 11 april tij dens het blessen mee willen lopen met de medewerker van SBB, kun nen zich daarvoor opgeven bij EcoMare (317741). De eerste groep vertrekt om 10 00 uur. Zaterdag 4 april Dames Tevoko 2-Vodi 1 3-0 Heren: Tevoko 2-Polisport 1 1-3 Junioren: Tevoko C-Wieringermeer 3-0 Tevoko 1-VCJ'94 1 3-1 DAAR RED JE LEVENS MEE Traditiegetrouw begon het seizoen op golfbaan De Texelse zondag met de strijd om de Coutinho-trofee, 33 clubleden meldden zich voor wat een zwaar gevecht zou worden De deelnemers hadden niet alleen te kampen met de harde wind, ook het nieuwe handicap-systeem bleek voor de meesten een zware dobber Niemand bleek onder deze omstan digheden in staat zijn of haar handi cap te halen Het beste resultaat werd tenslotte geboekt door Jan Winnubst, die de wisseltrofee een jaar mee naar huis kreeg. Pieter de Boer. de winnaar van vorig jaar, was door ziekte niet in staat de trofee te verdedigen Hij kreeg een blijvend aandenken voor zijn prijzenkast. Uitslagen: Jeugd: 1 Stefan van Maldegem. 14 stabletordpunten. Categorie 7: 1. Ema van Dam, 15. Categorie 6. 1 Piet Schuyl 34 Cate gorie 1-5 1 Jan Winnubst. 35. 2. Rick van Hattem 35. 3. Menno Schuyl 32. Longest drive dames Erna Dam, heren: Willem Speelman. Neary heren Rem de Graaff Deelnemers aan de verschillende patmpaasoptochten op het eiland lieten zich zondag niet tegenhouden door een stevige bries Voorafge gaan door verschillende fanfare korpsen. trotseerden jongelui met de paasversiering in de hand de ele menten (Foto Gerard Trttnwman) weerman buigt zich bezorgd over een kreunend „slachtoffer", ituetle In de gaten houdt. terwijl een ma (Foio Harry do Graaf) rond deed zich op het ter- van de Joost Dourleinkazer- een explosie voor, gevolgd reen brand die snel om zich Jifeep. Diverse mensen raakt tot zwaargewond en de mili- ■ülpverleners konden het pfden zonder de hulp van de Brandweer en de ambu- jdlenst. Tot overmaat van stortte op het terrein een he- ler neer, die met hulpverle- Hderweg was. de ramp die in scène was ge- ihel kader van een gezamen- Bening van mariniers, brand- pn ambulancedienst. Voor het ferd daarbij het onlangs opge- prampenbestrijdingsplan toe- I' waarin de samenwerking I; de militaire bedrijfsbrand- en de burgerhulpverleners is aid. Slachtoffers realistisch te maken speel- vrijwilligers als deerlijk ge- Het zijn van Den Helder en romstige leden van de orga- .otus, die zijn geoefend in van symptomen die bij be paalde verwondingen horen en ook realistisch zijn geschminkt. De medi sche hulpverleners moeten daar de juiste conclusies uit trekken Herhaling Van fouten bij vorige oefeningen bleek men te hebben geleerd. Tij dens de evaluatie na afloop in de eetzaal van het hoofdgebouw heer ste tevredenheid. Om ieder scherp te houden zullen in de toekomst meer van dergelijke gezamenlijke oefeningen worden gehouden, liefst met onverwachte gebeurtenissen. Bij de oefening van gisteravond (die ook werd bijgewoond door een ver tegenwoordiger van de Rode Kruis- rampenbestrijding) was het neer storten van de helikopter een verrassing voor de burgerbrand weer, zodat commandant Dick Jongeneel beslissingen moest ne men waarover hij tevoren niet had kunnen denken. De oefening was „ontworpen" door adjudant W. Kodde van de Joost Dourleinka- zerne Die had ook de coördinatie van de hulpverlening tot het moment waarop de burgerhulpverleners ter plekke waren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1998 | | pagina 7