GeknipfeCf Wat ik zeggen wou... Strandwacht Vandalisme Medailles naar luchtvaartmuseum Airshow TEXELSE f couRANT Broodjeszaak weer in overtreding Vandalen betrapt nelse superram «liaalt topscore Even onwel en in de sloot Lopers te spreken over cross ZDH Tekst en foto's Harry de Graaf Het vlieg feest verliep zonder ongelukken Brandweer- en ambulancemensen maakten het zich makkelijk Bnocn lc«r\Builm »crinmt>tfdelijkf»CKl >an dc rcdactit Hier schrijft een overgelukkige drenkeling die door dapper optreden van Mario v.d. Linden uit Hilversum op 24 juli een mui overleefde Maar toch zijn verontwaardiging kwijt wil over het optreden van de Texelse Reddingsbrigade. Vooropgesteld: wij - vier personen - waren zelf tot de tweede bank ter hoogte van paviljoen Opduin in zee gelopen. Hoewel we tot de navel in het water stonden, was dat fout. We zagen de boot van de bri gade voorbij de tweede bank een keer langsvaren. Niks aan de hand, denk je dan. Totdat er één vloedgolf over ons heenkwam, we geen grond meer onder de voeten hadden en moesten zwemmen voor ons leven. Diverse malen hebben we om hulp geroepen naar mensen op de eerste bank. Geschreeuwd dat we aan het verdrinken waren. Eén meter vooruit, twee meter achteruit Je schreeuwt naar elkaar dat het gebeurd is, dat je dood gaat Daar was opeens Marco v.d. Linden op de eerste bank, die tot zijn kin in het water de verlossende handreiking gaf. Had hij dit niet ge daan, dan had ik dit stukje niet voor uw krant kunnen schrijven Hij heeft drie personen op de kant getrokken, gered. Geen strandwacht. geen boot. helemaal niets. Dan moet je kotsen als de strandwacht zelf zegt 'dat ze ook nog wel wat anders te doen heb ben' Wat ik verder hoorde: Dat er op de post bij paal 19 zes nieuwelingen zitten die hopen dat er niets gebeurt. Dat er bij de Opduin-opgang geen vlaggen gehesen mogen worden omdat het geen officiële opgang is of dat er geen wachtpost is. Dat er met zo'n zee zowel bij paal 19 als bij de Badweg nog een boot op het strand ligt en dat er bij paal 19 geen rode vlag gehesen kon worden 'omdat men het touwtje had laten schieten'. De strandbewakers doen ongetwij feld veel goeds maar op 24 juli heb ben ze naar mijn mening verstek la ten gaan. Strandwachten. waar waren jullie? Henk Eijpe. Hilversum. Commentaar van voorzitter Irma Ammerlaan van de Texelse Reddingsbrigade 'De beschreven situatie deed zich voor vlak voordat de reddingsbrigade in actie kwam voor de drie drenkelin gen bij paal 20,5 De passerende boot van de brigade was opweg om waar schuwend/helpend op te treden bij de drie badgasten bij paal 19,5. Bij het passeren van Eijpe en zijn mede baders kwam vanaf een patrouille op het strand de mededeling dat verdere assistentie hier niet nodig was omdat genoemde personen reeds in veilig heid waren. De boot maakte daarom rechtsomkeert naar 20.5. Op de bewakingspost zaten naast nieuwelingen ook ervaren strand wachten, dat is een keiharde regel Dat bij de Opduin-afgang geen vlag gen mogen worden gehesen is on juist. Dat er op genoemde vrijdag niet meer dan twee boten patrouilleerden, was gezien de omstandigheden van weer en water normaal Wij moeten zorgen voor een evenwichtige inzet van onze mensen, verdeeld over strand en zee. Dat er bij paal 19 geen rode vlag kon worden gehesen om dat het touwtje was losgeschoten is onjuist. Waarschijnlijk wordt gedoeld op het losschieten van het vlaggetouw bij een andere post, da gen eerder. Het betrof toen boven dien met de waarschuwingsvlag maar de gewone groen-zwarte vlag van de Texelse Reddingsbrigade. Bij de actie voor het verdrinkingsgeval bij paal 20,5 werden op het strand van De Koog rode vlaggen gehesen. Dat gebeurde niet omdat het plotseling onveiliger was geworden, maar om dat vrijwel alle strandbewakers van de drie posten van De Koog betrok ken waren bij de actie. De reguliere bewaking was dus tijdelijk met opti- Dit ingezonden stuk is per ongeluk niet afgedrukt in de vorige krant. Het redactioneel commentaar (Groen Zwart) was mede naar aan leiding hiervan geschreven. maal op het strand tussen paal 18,5 en 21,5. Zaterdag heb ik uitgebreid met de heer Eijpe gesproken over het voor val bij paal 19,5. Ik dacht dat dit voor hem verhelderend was geweest, he laas was dat blijkbaar niet het geval'. Van een aan de Epelaan gepar keerde auto werd in de nacht van zaterdag op zondag de linkerachter- band lekgestoken. Benadeelde is een 51-jarige man uit Saarbrucken Een nacht later moest een aan de Roggeslootweg geparkeerde auto het ontgelden Een ruitewisser en de linkerspiegel werden afgebroken. Uit de 'exclusieve' column van wiel renner Michael Boogerd in De Tele graaf. Hij beschrijft de barre etappe naar Les Deux Alpes, waarin Pantam de Tour de France besliste ders op. Ullrich oegreep het niet. Gelukkig kon ik met hehi'^M naar heneden. Zelfs in zo'n af-yJ^Ê daling als die van de GaIibier"mÊ kan je wel wat beschutting gé-'^B bruiken. Die weg loopt voor geen meter, je trapt je de zielc- te. En koud, wat was het koutf.H Op de top dacht ik even dat iti'^Ê op het strand van Texel was/^Ê Door de kou was het extra fl moeilijk-om een jack aan te 'V^B trekken. Pantani moest zelfs van zijn fiets. Vv Ik ben blij dat er in de Tout^B de France nu eindelijk weer over wielrennen wordtgespr^M ken. m DINSDAG 4 AUGUSTUS 1998 jkwas dat de aan de vliegshow amende toestellen met boven feestvierende Oosterend zou- komen, maar het Hercules iportvliegtuig dat het pro pria opende, had dat tóch ge- Voor de rest waren er geen jlen ol wanklanken. Het laat aanzien dat het rustminnende we| kan leven met een vlieg- v eens in de drie jaar. Tamme Connie ging er zaterdag op het vliegveld jkkelijk rustig toe. Tot de minder uctilige onderdelen hoorde het alen van de zeldzame Lockeed jlellation, dat als een der hoog- nlen van het programma was ijkondigd. De echte liefhebbers en tranen in de ogen bij het zien je nostalgische 'Connie', die geen paar keer voorbij vloog en les cirkelde. Voor het overige ik viel het een beetje tegen, jat nou alles? Je kunt je afvra- wat ze dan hadden verwacht, verkeersvliegtuig kan moeilijk jigs gaan maken. Je 'lamme' onderdelen van het ramma over het algemeen toch ad werden gevolgd, was mede Drie onderscheidingen die na de oorlog postuum werden toege kend aan de Engelsman Stanley Crooks, werden zaterdag bezorgd in het luchtvaartmuseum op het vliegveld. Ze hebben daar een plaatsje gekregen in een vitrine, waarbij uitleg wordt gegeven over de herkomst. Crooks was staartschutter van de Lancaster-bommenwerper die in de nacht van3op4april1943 boven de Waddenzee werd neergeschoten. De hele bemanning kwam daarbij om. De onderscheidingen werden ter hand gesteld van de nabestaan den, waaronder de jongste broer Roy, die nu 61 is. Ter gelegenheid van de airshow was die zaterdag op Texel. Van de gelegenheid maakte hij gebruik om de medailles aan het museum te schenken. Hij vond dat beter dan dat ze tot in lengte van da gen ongezien in een kast blijven lig gen. Min of meer officieel werden de onderscheidingen in de vitrine ge plaatst in aanwezigheid van Bram van Dijk uit Oosterend, die bij zijn onderzoek naar gecrashte gealli eerde toestellen de familie van Crooks heeft opgespoord. Roy Crooks reisde daarop door naar Ber gen op Zoom, waar broer Stanley begraven ligt 30.34 een prooi voor Stephan Hinze uit Duitsland. Snelste veteraan was Koos Hoebe uit Amsterdam (30.51 Er staan nog twee crosses op het programma. Alleen die van vrijdag (7 augustus) telt nog mee voor het alge heel klassement. De eigenaar van een broodjeszaak in De Koog schijnt zich niets aan te trek ken van waarschuwingen en bekeu ringen wegens te laat open zijn, con stateert de politie. In de nacht van zaterdag op zondag werd om 3.00 uur door surveillerende agenten op gemerkt dat nog steeds werd ver kocht, terwijl de zaak al een uur eer der dicht had moeten zijn. De verkoop gebeurde zeer omzichtig, aldus het politierapport. Tegen de eigenaar werd opnieuw proces-verbaal opge maakt. Twee agenten betrapten in de nacht van zaterdag op zondag twee man nen, die hardnekkige pogingen de den een bord van een bushalte aan de Badweg in De Koog te vernielen. De vandalen, 18-jarigen uit Zutphen en Brummen, werden aangehouden en beboet met een prent van honderd gulden. k helikopter bleek een geliefd object te zijn voor de vakpers. «i 4078-0610 heeft bij een iug door het Texels ipenstamboek in Noord- ad het uitzonderlijke totaal 50 punten behaald. Het dier, imenlijk eigendom van Piet terne uit Oosterend en Bert tuit Winkel, heeft nu het pre- al 'uitmuntend'. De keuring betrekking op het algemeen tomen (exterieur). Men keek specifiek naar de fok-kwali- hoewel de ram vele prima Melingen heeft voortge- ht. 67-jarige man uit Oosterend '«zondag even voor half zes 's legsde macht over het stuur kwijt elandde met zijn auto in een sloot sde Hoofdweg. Hij had kennelijk "erg rustig tempo gereden, want kitte maar weinig beschadigd, nelijk noch materieel, ren werd door brandweerlieden fn auto geholpen. Hij vertelde zrch even onwel te hebben ge- Jen voor hij het wist in de sloot Pbeland. Zekerheidshalve werd 1 de toch al ingeseinde ambu- egeholpen, maar een rit naar het khuis bleef hem bespaard, dagmorgen belde hij alweer Jig by de les naar het politiebu- omte bedanken voor de snelle De Texelse 'superram' is al 4,5 jaar oud, maar ziet er nog uit als een jonge god. Vandaar dat de eigena ren, die hem allebei als fokram in zetten, bij het stamboek aandron gen op een herhaalde keuring. De vorige keer stokte de score bij 89 punten, wat overeenkomt met 'zeer goed'. Sindsdien is het dier nog verder ontwikkeld. 'Voor zijn leeftijd is hij zeer goed bewaard gebleven', zegt keur meester Dirk Reijne van het Schapenstamboek. 'Hij heeft totaal geen slijtage, mooi droog beenwerk en een heel fraaie kop.' De afgelo pen jaren behaalde het dier al di verse prijzen: als 1-jarige was hij kampioen op de Texelse schapen- fokdag en vorig jaar was hij Noord hollands kampioen bij de oudere rammen. De keuring vond plaats op het be drijf van Laan in aanwezigheid van o.a. stamboek-voorzitter Jan Zwagerman. Voor de familie Verberne kwam de uitslag niet he lemaal als een verrassing. 'Als schapenfokker zie je al wel hoe het zit', aldus mevrouw Verberne. Voor de familie is het niet de eerste 'uit- muntend'-verklaring. Enige jaren geleden behaalde een ram het recordaantal van 91 punten. Kikkert Een 3-jarige ram, gefokt door Kees Kikkert uit De Westen, ondergaat binnenkort een preferentschapskeuring. Het dier, nummer 4030-1980, is eigendom van een combinatie uit Drente. Een landelijke commissie zal de keuring op 27 augustus uitvoeren. Gekeken wordt naar de kwaliteit van de na komelingen 'Preferent'is de hoog ste graad die aan een fokram kan worden toegekend. De 'Drentse Texelaar' wordt breed ingezet voor de fokkerij in Nederland en Belgiè. Aan de vierde crossloop bij Den Hoorn werd vrijdag deelgenomen door zeventig lopers. Geen enorm aantal, maar verschillende deelne mers staken de vrijwilligers van ZDH een hart onder de riem door spontaan even te komen melden hoe geweldig ze het parcours en de organisatie wel niet vonden. Als gevolg van het goede weer wer den behoorlijk snelle tijden gereali seerd. Opvallend was dat bijna alle deelnemers van de overkant afkom stig waren. Winnaar bij de kleintjes werd Pelle Pleister uit Darp Hij had voor 1 kilo meter 3.38 minuten nodig. Bij de jeugd tot 14 jaar, die 4 kilometer lie pen, won Dennis Draayer uit Wapen veld in 17.58 minuten. De snelste vrouw op die afstand. Angelique Piebus uit Munsterdam, was nog net even sneller: 17 48. Bij de mannen op de zelfde afstand kon de enige Texelse winnaar worden genoteerd Robert Bakker uit De Koog kwam na 14.51 minuten over de streep, een halve minuut eerder dan zijn naam genoot Harry Bakker uit Den Hoorn. De 8 kilometer bij de mannen werd in geen letsel. Terwijl het slachtoffer net is afgevoerd, praten de mannen - en een vrouw - van de brandweer nog even na. (Foto Joop Rommots) Vroeger een algemeen gebruikt verkeersvliegtuig, nu een zeldzaamheid de Constellation. de verdienste van speaker Air Hol land-piloot Jan Cocheret die voor de derde achtereenvolgende keer voor begeleidend microfooncommentaar zorgde. Battle flight Een DC 3 (Dakota) was ook van de partij. Sinds het verongelukken van de DDA-Dakota die bij de Texelse vliegfeesten altijd present was, is men nu aangewezen op Dakota's van buitenlandse origine. Het zater dag getoonde toestel is van de RAF en maakt deel uit van de vloot histo rische vliegtuigen van de 'Battle of Brittain Memorial Flight'. De daartoe ook behorende legendarische Spitfire gaf zaterdag ook een de monstratie De organisatoren hadden graag een show van een F16 van de Konink lijke Luchtmacht in het programma willen opnemen Onze nationale luchtmacht gaf echter de voorkeur aan een optreden bij een vliegfeest in Engeland De Bruijn en Munk zijn daarover danig in hun wiek gescho ten. Oude bekenden Het is uiteraard onmogelijk om elke drie jaar met een totaal ander pro gramma te komen. Veel van wat za terdag boven het vliegveld was te zien, werd ook bij eerdere shows vertoond. Een oude bekende is Frank Versteegh die ook nu weer in drukwekkend stuntte met zijn Extra 300. Minstens zo imponerend was het optreden van Xavier de Lappar- ent met zijn Sukhoi Su31. Weinigen wisten dat dit allemaal mogelijk is met een vliegtuig. Een goede bekende in de letterlijke zin is het team Royal Jordanian Falcons, dat het formatievliegen per fect beheerst. De leden hebben de draad weer opgenomen na het on geluk bij een vliegshow in Ostende, waarbij een van hen om het leven kwam. Ze zijn na hun optreden nog een paar dagen op Texel gebleven. De ongelukken op vliegshows in de afgelopen jaren hebben wereldwijd geleid tot maatregelen om de veilig heid op te voeren. Die komen neer op stringente voorschriften wat be treft hoogte, afstand tot het publiek, zich stipt houden aan afspraken wat betreft het gebruik van het beschik bare luchtruim e.d 'Meldpunt' Stichting Airshow Texel werpt zich sedert kort op als expert op het ge bied van veiligheid bij vliegfeesten. Organisatoren van dergelijke evene menten kunnen daarover advies in winnen bij de stichting, die wat be treft veiligheidsrisico's gegevens heeft verzameld over vrijwel alle denkbare onderdelen van een air show. Desgevraagd worden maatre- Hel Royal Jordanian Falcons-team zorgde voor knappe staaltjes tormalievliegen. gelen voorgesteld om de risico's te verminderen. Er zijn al enkele advie zen uitgebracht. Officieel gaat dit 'Europees meldpunt' begin 1999 van start en wordt gevestigd op Texel Het spreekt in dat verband vanzelf dat de organisatoren van de Texelse airshow wat betreft veiligheid het goede voorbeeld willen geven Dat de puntjes op de i worden gezet bleek zaterdag bij het optreden van de Canberra jachtbommenwerper en het oude Catalina amfibie vliegtuig. Hun nummer werd voortij dig beëindigd omdat ze bij het vlie gen van het voorgeschreven pa troon afweken. Testpiloot Anatoly van de Sukhoi 27 werd bij de telefo nische briefing voorafgaand aan de show gesommeerd een bepaalde minimumhoogte in acht te nemen, bij de vorige airshow had hij te laag ge opereerd Vliegend bezoek Het vliegfeest trok met alleen veel publiek dat per auto of fiets naar de luchthaven was gekomen, maar ook veel sportvliegers. Zo'n 220 bezoe kers parkeerden hun toestel op Texels internationale luchthaven, ui teraard tegen betaling van landings geld, zodat de NV Luchtvaartterrein Texel ook nog een leuk graantje meepikte van het evenement Door het aantrekken van sponsors had de organisatie het financiële ri sico van de airshow flink weten terug te dringen. Hoofdsponsor was Roadphone, leverancier van GSM- apparatuur. Ook Toyota was bereid geweest in de beurs te tasten. Vóór wat hóórt wat. het bedrijf kreeg de beschikking over een speciale tent waar ongeveer 70 door Toyota uit genodigde mensen door catering Ruud Boom van drank en spijs wer den voorzien. Zoals altijd hielp ook een legertje vrijwilligers bij het mogelijk maken van het evenement. Zo'n 120 men sen (onder andere van zweefvlieg- club en schietvereniging) hadden zich laten inzetten Het vliegfeest werd geopend met een sprong vanuit een Hercules transport vliegtuig door het RAF Falcons Parachute Display Team.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1998 | | pagina 7