GeknipfeCf
Wat ik zeggen wou...
Strandwacht
Vandalisme
Medailles naar
luchtvaartmuseum
Airshow
TEXELSE f couRANT
Broodjeszaak weer
in overtreding
Vandalen betrapt
nelse superram
«liaalt topscore
Even onwel
en in de sloot
Lopers te spreken
over cross ZDH
Tekst en foto's
Harry de Graaf
Het vlieg feest verliep zonder ongelukken Brandweer- en ambulancemensen maakten het zich makkelijk
Bnocn lc«r\Builm »crinmt>tfdelijkf»CKl >an dc rcdactit
Hier schrijft een overgelukkige
drenkeling die door dapper optreden
van Mario v.d. Linden uit Hilversum
op 24 juli een mui overleefde Maar
toch zijn verontwaardiging kwijt wil
over het optreden van de Texelse
Reddingsbrigade. Vooropgesteld: wij
- vier personen - waren zelf tot de
tweede bank ter hoogte van paviljoen
Opduin in zee gelopen. Hoewel we tot
de navel in het water stonden, was
dat fout. We zagen de boot van de bri
gade voorbij de tweede bank een
keer langsvaren. Niks aan de hand,
denk je dan. Totdat er één vloedgolf
over ons heenkwam, we geen grond
meer onder de voeten hadden en
moesten zwemmen voor ons leven.
Diverse malen hebben we om hulp
geroepen naar mensen op de eerste
bank. Geschreeuwd dat we aan het
verdrinken waren. Eén meter vooruit,
twee meter achteruit Je schreeuwt
naar elkaar dat het gebeurd is, dat je
dood gaat Daar was opeens Marco
v.d. Linden op de eerste bank, die tot
zijn kin in het water de verlossende
handreiking gaf. Had hij dit niet ge
daan, dan had ik dit stukje niet voor
uw krant kunnen schrijven Hij heeft
drie personen op de kant getrokken,
gered. Geen strandwacht. geen boot.
helemaal niets. Dan moet je kotsen
als de strandwacht zelf zegt 'dat ze
ook nog wel wat anders te doen heb
ben' Wat ik verder hoorde: Dat er op
de post bij paal 19 zes nieuwelingen
zitten die hopen dat er niets gebeurt.
Dat er bij de Opduin-opgang geen
vlaggen gehesen mogen worden
omdat het geen officiële opgang is of
dat er geen wachtpost is. Dat er met
zo'n zee zowel bij paal 19 als bij de
Badweg nog een boot op het strand
ligt en dat er bij paal 19 geen rode
vlag gehesen kon worden 'omdat
men het touwtje had laten schieten'.
De strandbewakers doen ongetwij
feld veel goeds maar op 24 juli heb
ben ze naar mijn mening verstek la
ten gaan. Strandwachten. waar
waren jullie?
Henk Eijpe.
Hilversum.
Commentaar van voorzitter Irma
Ammerlaan van de Texelse
Reddingsbrigade
'De beschreven situatie deed zich
voor vlak voordat de reddingsbrigade
in actie kwam voor de drie drenkelin
gen bij paal 20,5 De passerende boot
van de brigade was opweg om waar
schuwend/helpend op te treden bij de
drie badgasten bij paal 19,5. Bij het
passeren van Eijpe en zijn mede
baders kwam vanaf een patrouille op
het strand de mededeling dat verdere
assistentie hier niet nodig was omdat
genoemde personen reeds in veilig
heid waren. De boot maakte daarom
rechtsomkeert naar 20.5.
Op de bewakingspost zaten naast
nieuwelingen ook ervaren strand
wachten, dat is een keiharde regel
Dat bij de Opduin-afgang geen vlag
gen mogen worden gehesen is on
juist. Dat er op genoemde vrijdag niet
meer dan twee boten patrouilleerden,
was gezien de omstandigheden van
weer en water normaal Wij moeten
zorgen voor een evenwichtige inzet
van onze mensen, verdeeld over
strand en zee. Dat er bij paal 19 geen
rode vlag kon worden gehesen om
dat het touwtje was losgeschoten is
onjuist. Waarschijnlijk wordt gedoeld
op het losschieten van het
vlaggetouw bij een andere post, da
gen eerder. Het betrof toen boven
dien met de waarschuwingsvlag maar
de gewone groen-zwarte vlag van de
Texelse Reddingsbrigade.
Bij de actie voor het verdrinkingsgeval
bij paal 20,5 werden op het strand van
De Koog rode vlaggen gehesen. Dat
gebeurde niet omdat het plotseling
onveiliger was geworden, maar om
dat vrijwel alle strandbewakers van
de drie posten van De Koog betrok
ken waren bij de actie. De reguliere
bewaking was dus tijdelijk met opti-
Dit ingezonden stuk is per ongeluk
niet afgedrukt in de vorige krant.
Het redactioneel commentaar
(Groen Zwart) was mede naar aan
leiding hiervan geschreven.
maal op het strand tussen paal 18,5
en 21,5.
Zaterdag heb ik uitgebreid met de
heer Eijpe gesproken over het voor
val bij paal 19,5. Ik dacht dat dit voor
hem verhelderend was geweest, he
laas was dat blijkbaar niet het geval'.
Van een aan de Epelaan gepar
keerde auto werd in de nacht van
zaterdag op zondag de linkerachter-
band lekgestoken. Benadeelde is
een 51-jarige man uit Saarbrucken
Een nacht later moest een aan de
Roggeslootweg geparkeerde auto
het ontgelden Een ruitewisser en de
linkerspiegel werden afgebroken.
Uit de 'exclusieve' column van wiel
renner Michael Boogerd in De Tele
graaf. Hij beschrijft de barre etappe
naar Les Deux Alpes, waarin Pantam
de Tour de France besliste
ders op. Ullrich oegreep het
niet. Gelukkig kon ik met hehi'^M
naar heneden. Zelfs in zo'n af-yJ^Ê
daling als die van de GaIibier"mÊ
kan je wel wat beschutting gé-'^B
bruiken. Die weg loopt voor
geen meter, je trapt je de zielc-
te. En koud, wat was het koutf.H
Op de top dacht ik even dat iti'^Ê
op het strand van Texel was/^Ê
Door de kou was het extra fl
moeilijk-om een jack aan te 'V^B
trekken. Pantani moest zelfs
van zijn fiets. Vv
Ik ben blij dat er in de Tout^B
de France nu eindelijk weer
over wielrennen wordtgespr^M
ken. m
DINSDAG 4 AUGUSTUS 1998
jkwas dat de aan de vliegshow
amende toestellen met boven
feestvierende Oosterend zou-
komen, maar het Hercules
iportvliegtuig dat het pro
pria opende, had dat tóch ge-
Voor de rest waren er geen
jlen ol wanklanken. Het laat
aanzien dat het rustminnende
we| kan leven met een vlieg-
v eens in de drie jaar.
Tamme Connie
ging er zaterdag op het vliegveld
jkkelijk rustig toe. Tot de minder
uctilige onderdelen hoorde het
alen van de zeldzame Lockeed
jlellation, dat als een der hoog-
nlen van het programma was
ijkondigd. De echte liefhebbers
en tranen in de ogen bij het zien
je nostalgische 'Connie', die
geen paar keer voorbij vloog en
les cirkelde. Voor het overige
ik viel het een beetje tegen,
jat nou alles? Je kunt je afvra-
wat ze dan hadden verwacht,
verkeersvliegtuig kan moeilijk
jigs gaan maken.
Je 'lamme' onderdelen van het
ramma over het algemeen toch
ad werden gevolgd, was mede
Drie onderscheidingen die na de
oorlog postuum werden toege
kend aan de Engelsman Stanley
Crooks, werden zaterdag bezorgd
in het luchtvaartmuseum op het
vliegveld. Ze hebben daar een
plaatsje gekregen in een vitrine,
waarbij uitleg wordt gegeven over
de herkomst.
Crooks was staartschutter van de
Lancaster-bommenwerper die in de
nacht van3op4april1943 boven de
Waddenzee werd neergeschoten.
De hele bemanning kwam daarbij
om. De onderscheidingen werden
ter hand gesteld van de nabestaan
den, waaronder de jongste broer
Roy, die nu 61 is. Ter gelegenheid
van de airshow was die zaterdag op
Texel. Van de gelegenheid maakte
hij gebruik om de medailles aan het
museum te schenken. Hij vond dat
beter dan dat ze tot in lengte van da
gen ongezien in een kast blijven lig
gen. Min of meer officieel werden de
onderscheidingen in de vitrine ge
plaatst in aanwezigheid van Bram
van Dijk uit Oosterend, die bij zijn
onderzoek naar gecrashte gealli
eerde toestellen de familie van
Crooks heeft opgespoord. Roy
Crooks reisde daarop door naar Ber
gen op Zoom, waar broer Stanley
begraven ligt
30.34 een prooi voor Stephan Hinze
uit Duitsland. Snelste veteraan was
Koos Hoebe uit Amsterdam (30.51
Er staan nog twee crosses op het
programma. Alleen die van vrijdag (7
augustus) telt nog mee voor het alge
heel klassement.
De eigenaar van een broodjeszaak in
De Koog schijnt zich niets aan te trek
ken van waarschuwingen en bekeu
ringen wegens te laat open zijn, con
stateert de politie. In de nacht van
zaterdag op zondag werd om 3.00
uur door surveillerende agenten op
gemerkt dat nog steeds werd ver
kocht, terwijl de zaak al een uur eer
der dicht had moeten zijn. De verkoop
gebeurde zeer omzichtig, aldus het
politierapport. Tegen de eigenaar
werd opnieuw proces-verbaal opge
maakt.
Twee agenten betrapten in de nacht
van zaterdag op zondag twee man
nen, die hardnekkige pogingen de
den een bord van een bushalte aan
de Badweg in De Koog te vernielen.
De vandalen, 18-jarigen uit Zutphen
en Brummen, werden aangehouden
en beboet met een prent van honderd
gulden.
k helikopter bleek een geliefd object te zijn voor de vakpers.
«i 4078-0610 heeft bij een
iug door het Texels
ipenstamboek in Noord-
ad het uitzonderlijke totaal
50 punten behaald. Het dier,
imenlijk eigendom van Piet
terne uit Oosterend en Bert
tuit Winkel, heeft nu het pre-
al 'uitmuntend'. De keuring
betrekking op het algemeen
tomen (exterieur). Men keek
specifiek naar de fok-kwali-
hoewel de ram vele prima
Melingen heeft voortge-
ht.
67-jarige man uit Oosterend
'«zondag even voor half zes 's
legsde macht over het stuur kwijt
elandde met zijn auto in een sloot
sde Hoofdweg. Hij had kennelijk
"erg rustig tempo gereden, want
kitte maar weinig beschadigd,
nelijk noch materieel,
ren werd door brandweerlieden
fn auto geholpen. Hij vertelde
zrch even onwel te hebben ge-
Jen voor hij het wist in de sloot
Pbeland. Zekerheidshalve werd
1 de toch al ingeseinde ambu-
egeholpen, maar een rit naar het
khuis bleef hem bespaard,
dagmorgen belde hij alweer
Jig by de les naar het politiebu-
omte bedanken voor de snelle
De Texelse 'superram' is al 4,5 jaar
oud, maar ziet er nog uit als een
jonge god. Vandaar dat de eigena
ren, die hem allebei als fokram in
zetten, bij het stamboek aandron
gen op een herhaalde keuring. De
vorige keer stokte de score bij 89
punten, wat overeenkomt met 'zeer
goed'. Sindsdien is het dier nog
verder ontwikkeld.
'Voor zijn leeftijd is hij zeer goed
bewaard gebleven', zegt keur
meester Dirk Reijne van het
Schapenstamboek. 'Hij heeft totaal
geen slijtage, mooi droog beenwerk
en een heel fraaie kop.' De afgelo
pen jaren behaalde het dier al di
verse prijzen: als 1-jarige was hij
kampioen op de Texelse schapen-
fokdag en vorig jaar was hij Noord
hollands kampioen bij de oudere
rammen.
De keuring vond plaats op het be
drijf van Laan in aanwezigheid van
o.a. stamboek-voorzitter Jan
Zwagerman. Voor de familie
Verberne kwam de uitslag niet he
lemaal als een verrassing. 'Als
schapenfokker zie je al wel hoe het
zit', aldus mevrouw Verberne. Voor
de familie is het niet de eerste 'uit-
muntend'-verklaring. Enige jaren
geleden behaalde een ram het
recordaantal van 91 punten.
Kikkert
Een 3-jarige ram, gefokt door Kees
Kikkert uit De Westen, ondergaat
binnenkort een
preferentschapskeuring. Het dier,
nummer 4030-1980, is eigendom
van een combinatie uit Drente. Een
landelijke commissie zal de keuring
op 27 augustus uitvoeren. Gekeken
wordt naar de kwaliteit van de na
komelingen 'Preferent'is de hoog
ste graad die aan een fokram kan
worden toegekend. De 'Drentse
Texelaar' wordt breed ingezet voor
de fokkerij in Nederland en Belgiè.
Aan de vierde crossloop bij Den
Hoorn werd vrijdag deelgenomen
door zeventig lopers. Geen enorm
aantal, maar verschillende deelne
mers staken de vrijwilligers van
ZDH een hart onder de riem door
spontaan even te komen melden
hoe geweldig ze het parcours en
de organisatie wel niet vonden.
Als gevolg van het goede weer wer
den behoorlijk snelle tijden gereali
seerd. Opvallend was dat bijna alle
deelnemers van de overkant afkom
stig waren.
Winnaar bij de kleintjes werd Pelle
Pleister uit Darp Hij had voor 1 kilo
meter 3.38 minuten nodig. Bij de
jeugd tot 14 jaar, die 4 kilometer lie
pen, won Dennis Draayer uit Wapen
veld in 17.58 minuten. De snelste
vrouw op die afstand. Angelique
Piebus uit Munsterdam, was nog net
even sneller: 17 48. Bij de mannen op
de zelfde afstand kon de enige
Texelse winnaar worden genoteerd
Robert Bakker uit De Koog kwam na
14.51 minuten over de streep, een
halve minuut eerder dan zijn naam
genoot Harry Bakker uit Den Hoorn.
De 8 kilometer bij de mannen werd in
geen letsel. Terwijl het slachtoffer net is afgevoerd, praten de mannen - en een vrouw - van de brandweer nog even na.
(Foto Joop Rommots)
Vroeger een algemeen gebruikt verkeersvliegtuig, nu een zeldzaamheid de Constellation.
de verdienste van speaker Air Hol
land-piloot Jan Cocheret die voor de
derde achtereenvolgende keer voor
begeleidend microfooncommentaar
zorgde.
Battle flight
Een DC 3 (Dakota) was ook van de
partij. Sinds het verongelukken van
de DDA-Dakota die bij de Texelse
vliegfeesten altijd present was, is
men nu aangewezen op Dakota's
van buitenlandse origine. Het zater
dag getoonde toestel is van de RAF
en maakt deel uit van de vloot histo
rische vliegtuigen van de 'Battle of
Brittain Memorial Flight'. De daartoe
ook behorende legendarische
Spitfire gaf zaterdag ook een de
monstratie
De organisatoren hadden graag een
show van een F16 van de Konink
lijke Luchtmacht in het programma
willen opnemen Onze nationale
luchtmacht gaf echter de voorkeur
aan een optreden bij een vliegfeest
in Engeland De Bruijn en Munk zijn
daarover danig in hun wiek gescho
ten.
Oude bekenden
Het is uiteraard onmogelijk om elke
drie jaar met een totaal ander pro
gramma te komen. Veel van wat za
terdag boven het vliegveld was te
zien, werd ook bij eerdere shows
vertoond. Een oude bekende is
Frank Versteegh die ook nu weer in
drukwekkend stuntte met zijn Extra
300. Minstens zo imponerend was
het optreden van Xavier de Lappar-
ent met zijn Sukhoi Su31. Weinigen
wisten dat dit allemaal mogelijk is
met een vliegtuig.
Een goede bekende in de letterlijke
zin is het team Royal Jordanian
Falcons, dat het formatievliegen per
fect beheerst. De leden hebben de
draad weer opgenomen na het on
geluk bij een vliegshow in Ostende,
waarbij een van hen om het leven
kwam. Ze zijn na hun optreden nog
een paar dagen op Texel gebleven.
De ongelukken op vliegshows in de
afgelopen jaren hebben wereldwijd
geleid tot maatregelen om de veilig
heid op te voeren. Die komen neer
op stringente voorschriften wat be
treft hoogte, afstand tot het publiek,
zich stipt houden aan afspraken wat
betreft het gebruik van het beschik
bare luchtruim e.d
'Meldpunt'
Stichting Airshow Texel werpt zich
sedert kort op als expert op het ge
bied van veiligheid bij vliegfeesten.
Organisatoren van dergelijke evene
menten kunnen daarover advies in
winnen bij de stichting, die wat be
treft veiligheidsrisico's gegevens
heeft verzameld over vrijwel alle
denkbare onderdelen van een air
show. Desgevraagd worden maatre-
Hel Royal Jordanian Falcons-team zorgde voor knappe staaltjes tormalievliegen.
gelen voorgesteld om de risico's te
verminderen. Er zijn al enkele advie
zen uitgebracht. Officieel gaat dit
'Europees meldpunt' begin 1999 van
start en wordt gevestigd op Texel
Het spreekt in dat verband vanzelf
dat de organisatoren van de Texelse
airshow wat betreft veiligheid het
goede voorbeeld willen geven Dat
de puntjes op de i worden gezet
bleek zaterdag bij het optreden van
de Canberra jachtbommenwerper
en het oude Catalina amfibie
vliegtuig. Hun nummer werd voortij
dig beëindigd omdat ze bij het vlie
gen van het voorgeschreven pa
troon afweken. Testpiloot Anatoly
van de Sukhoi 27 werd bij de telefo
nische briefing voorafgaand aan de
show gesommeerd een bepaalde
minimumhoogte in acht te nemen, bij
de vorige airshow had hij te laag ge
opereerd
Vliegend bezoek
Het vliegfeest trok met alleen veel
publiek dat per auto of fiets naar de
luchthaven was gekomen, maar ook
veel sportvliegers. Zo'n 220 bezoe
kers parkeerden hun toestel op
Texels internationale luchthaven, ui
teraard tegen betaling van landings
geld, zodat de NV Luchtvaartterrein
Texel ook nog een leuk graantje
meepikte van het evenement
Door het aantrekken van sponsors
had de organisatie het financiële ri
sico van de airshow flink weten terug
te dringen. Hoofdsponsor was
Roadphone, leverancier van GSM-
apparatuur. Ook Toyota was bereid
geweest in de beurs te tasten. Vóór
wat hóórt wat. het bedrijf kreeg de
beschikking over een speciale tent
waar ongeveer 70 door Toyota uit
genodigde mensen door catering
Ruud Boom van drank en spijs wer
den voorzien.
Zoals altijd hielp ook een legertje
vrijwilligers bij het mogelijk maken
van het evenement. Zo'n 120 men
sen (onder andere van zweefvlieg-
club en schietvereniging) hadden
zich laten inzetten
Het vliegfeest werd geopend met een
sprong vanuit een Hercules transport
vliegtuig door het RAF Falcons Parachute
Display Team.