'Lintjesknippers bestaan niet meer' Vachttijden tegengaan met verschil in tarief Spreiding wisseldagen niet genoeg MSSEBSMSSMM Jacob Gutker: niet alleen representief jQslaagd Wat ik zeggen wou... Wat ik zeggen wou... Rommel 1 COURANT Wethouder Bakker is weer snel Monopolie Teso Sportpark VERVOLG PAGINA 1 wethouders vergadering tijdens de benaderen. 'Dat is in het belang van de burgers. En Texel meet ep het gebied van epenbare orde geen slechte naam krijgen. Want daardoor zouden bepaalde groepen toeristen, die we juist zo hard nodig hebben, het eiland kunnen gaan mijden Als lokaal bestuurder huldigt Gutker het zogenaamde harmonie-model. 'Ik hou van collegiaal bestuur, dus met elkaar besluiten nemen. Mijn ervaring is dat breedgedragen beslissingen de meeste sympathie hebben, ook al kunnen ze voor een enkel individu nadelig uitpakken. De burger begrijpt dat best, mits het maar goed wordt uitgelegd.' Zijn voorkeur voor harmonie binnen het bestuur wil niet zeggen dat Gutker een conflict uit de weg gaat 'Ik zie graag tegenspel in de raad. Mits dat positief bedoeld is. Daar kun je als bestuurders je voordeel mee doen. Met alleen maar ja-knikkers schiet je weinig op.' Als iets hem echt tegen staat, kan Gutker flink dwarsliggen. 'Ik heb de naam vasthoudend te zijn...' Hardlopen Gutker, getrouwd en twee zoons, pendelt gedurende zijn beperkte ambtsperiode heen en weer tussen Texel en Schoort Tussen de bedrij ven door. hoopt hij tijd vrij te maken voor zijn gezin en hobby's, fietsen en hardlopen 'Nou ja. hard. Mijn zoon noemt het héél anders...' Aan het Noorderhooftcollege in Den Helder slaagde Sander Schaatsen- berg (23) voor de opleiding Maritiem Officier. Piet Planken heeft bij de Neder landse Federatie van Belastingadviseurs de Akte van Be kwaamheid behaald. Hij is werkzaam als belastingadviseur bij NBC Eelman en Partners, accountants en adviseurs. S» y Hri l - - J- sportraad adviseert hier eenrichting verkeer van te maken, uitgezonderd fietsen en agrarisch bestemmings verkeer, Nabij de huidige ingang komt een eenvoudige fiets- en voetgangerstunnel onder de wielerbaan door, die te bereiken is via een flauw aflopend pad. De tunnel is begroot op ƒ150.000,-. Wielrenners krijgen hierdoor te maken met een klim van circa 1.75 meter hoogte Naast de tunnel komt een toegang voor ambulance en bestemmings verkeer. Om aanrijdingen met wiel renners te voorkomen, komt er een zodanige constructie dat deze door gang bij openstelling van de wielerbaan automatisch sluit. Er komt één ingang voor het complex, alle huidige sluiproutes worden afgeslo ten. Rond het terrein worden hekwer ken geplaatst, om vandalisme te voorkomen en om entreeheffing mo gelijk te maken Bij de financiering van de plannen hanteert de sportraad het motto 'van de sport, voor de sport' Gedoeld wordt op de opbrengst van de ver koop van het huidige Texel'94-com- plex. De raad zegde de club eerder dit jaar ƒ1.110.000,- toe om de verhuizing mee te betalen. Voor het opknappen van het C-veld staat ƒ100.000,- op het investeringsplan en voor de jeu de boulesbaan is 35.000,- begroot. Voor de atletiekbaan wordt een KNAU-subsidie verwacht van ƒ20.000,- Een aantrekkelijke kant van de voor genomen All Ships-ferry is dat deze ook 's avonds laat vaart. Een aan deelhouder uit Arnhem merkte op dat hij mogelijk straks met de con currentie mee moet om na afloop van de Teso-vergadering nog naar huis te kunnen. De speeltuin bij de Parel van Tessel is bij ons al jaren een garantie voor een prettig middagje uit De kinderen spelen naar hartelust en de ouders genieten op het terras van een bak kie in een ongedwongen sfeer én met uitzicht op de kinderen In mijn ken nissenkring heb ik een klein omnderzoek gedaan en ik spreek dan ook namens diverse ouders en kinde ren Alom vindt men het jammer dat de speeltuin dicht gaat. Dat is al teleurstellend genoeg. Maar om nu in de krant te lezen dat som mige politici blij zijn dat 'de rommel' wordt opgeruimd, vinden wij bij het beledigende af! Hopelijk bedoelen zij het positief en zijn er plannen voor een mooie nieuwe speeltuin met al- TITYT7T CC r- DINSDAG 29 SEPTEMBER 1998 Het is vrijdagmiddag, de TC hangt in de bus. ik haal hem eruit, vouw 'm open en zie een vertrouwd gezicht, wethouder Peter Bakker wederom (met foto) op de voorpagina. Dit zal bij vele eilandgenoten inmiddels een bekend beeld zijn sinds Peter als wethouder door het leven gaat. Hij heeft dat net zo snel voor elkaar als de inrij-aanpassingen aan de Wilhel- minalaan bij de Brouwer- en Bins- bergenstraat (hier woont Peter er gens). Toen hij enkele weken wethouder was, kon je al uit de TC vernemen dat hoog op zijn verlanglijstje de situatie bij Albert Heijn stond. Hij zou gauw met AH om tafel gaan zitten voor een oplossing En ja hoor, afgelopen vrij dag op de voorpagina: 'Verkeers situatie AH onder de loep'. Peter, nog maar krap een half jaar wethouder en al twee zaken bij jou zelf in de buurt heb je al (zo goed als) voor elkaar, terwijl er nog zat andere (en veel lan ger lopende) verkeersproblemen zijn op Texel (enkele van deze zaken zijn al eens vermeld in een ingezonden stuk). Over de inhoud van het bericht in de TC kunnen we heel kort zijn: de op lossing voor een snellere doorstro ming van het verkeer is het kort par keren en verplaatsen van de fietsenstalling natuurlijk niet. Als je hier iets wilt oplossen, zou het invoe ren van éénrichtingsverkeer waar schijnlijk een stap in de goede richting zijn. Een groot deel van het verkeer kan er dan niet komen i.v.m inrijverbod (denk goed na Peter; als je het van de verkeerde kant instelt wordt de Bmsbergenstraat een sluip route). Wat betreft de vrachtwagens, deze zullen toch moeten laden en lossen, anders kan AH de deuren wel sluiten (komt er overigens niet meer zoveel verkeer, is het probleem snel opgelost) W Bakker, Den Burg. lerlei spannende toestellen die aan de laatste veiligheidseisen voldoen. Dat het een beetje geld gaat kosten heeft de gemeente toch wel over voor de Texelse kinderen en die van toeris ten? (PS: Die extra slaapplaatsen waren voor mij natuurlijk ook niet nodig ge weest.) Marianne Witte, Den Burg. 5deelhouders minder somber wa- lJan van der Vis kon zich met 'stellen dat een concurrerende 'dienst die alleen passagiers en ten vervoert en ook 's avonds 'wil varen, kan bestaan, gezien enorme investeringen die ermee "eid zijn. Paul Eelman merkte dal angst een slechte raadgever fear in meer algemene zin vroeg af wat de consequenties zijn "de op vrije concurrentie gerichte 'apese regelgeving. Als een wille de maatschappij met (oude) ^Pan straks een veerdienst op «wil openen en gebruik wil ma- 'an de bestaande aanleg- ''"-fitingen van Rijkswaterstaat, «dal dan worden toegestaan? 5-Bakker zag veel positiefs in con- 'enlie 'Het veroorzaakt een heel dt'denkpatroon. Alleen de drei- !S'an concurrentie is al gunstig'. Acteur Wortel benadrukte dat j®zich niet zozeer verzet tegen Jtarrentie dan wel tegen de mo- 7esubsidie die aan de concur- wordt verstrekt vervoersgroei bij Teso heeft de verwachtingen van en- iejaren geleden aanzienlijk overtroffen. Als dat zo door huilen de wachttijden voor automobilisten binnen en- e jaren onaanvaardbaar lang worden met de daaraan toonden consequenties voor de Texelse economie, ast het spreiden van wisseldagen wil Teso daarom ook werken met verschillende tarieven om de pieken uit ivervoer te halen. prognoses van vijf jaar gele- zijn achterhaald. Niet de {Sl waarschijnlijke maar de 9tst mogelijke vervoers- irrikkeling heeft zich voltrok- Directeur Rob Wortel legde jlag aan de Teso-aandeelhou- suitdat dit te maken heeft met toogconjunctuur, de bijna al- aal mooie zomers van de afge- an jaren, de meer dan ver ste toename van het aantal :pplaatsen op Texel en het ilezoek dat omvangrijker ik dan was verondersteld. Enkele van deze factoren kunnen makkelijk weer veranderen. De eco nomische groei zou nu best eens kunnen stagneren en de zomers kunnen weer 'normaal' regenachtig worden. Reden om over te gaan op schepen van veel grotere capaciteit is er dan ook niet, mede wegens de enorme consequenties die dat zal hebben voor de bijbehorende infra structuur. De keus voor een boot van het Schulpengat-formaat kan nu dan ook als definitief worden be schouwd Spoedig zal worden be gonnen met het denk- en tekenwerk wat betreft type en inrichting. De boot moet in 2005 varen Differentiatie Dat betekent een iets grotere capa citeit in vergelijking met de af te sto ten Molengat, maar dat zal wachttij den met tegenhouden. Er moet dus meer gebeuren omdat de passa giers anders al weer gauw met wachttijden krijgen te maken tot vier uren gedurende tien dagen in het jaar Het is daarom belangrijk dat meer logiesverstrekkers de donder dag als wisseldag gaan invoeren. Voor de rest moet het komen van een hoger 'piek'-tarief op de drukke dagen en lagere 'dal'tarieven op thans nog stille dagen. Wachttijden die langer zijn dan anderhalf uur, worden niet geaccepteerd, zo legde president-commissaris Bakker uit. Het gunstige imago van de snelle en gemakkelijke bereikbaarheid van Texel, gaat dan teloor: 'Texel dichtbij en toch ver weg'. Om die reden is Teso ook bezorgd over de bereik baarheid en de parkeermogelijk- heden in Den Helder en is daarom betrokken bij het zoeken van oplos singen. Belangrijk is het tot volwaar dige verkeersader maken van de N250 met 'uitschakeling' van kruis punten. Minder toeloop De vergadering werd bezocht door 306 aandeelhouders die totaal 342 stemmen konden uitbrengen Vorig jaar waren er 431wat waarschijnlijk te maken had met de verkiezings strijd De Lugt-Krugers. Deze keer konden de aandeelhouders makke lijk in de De Koning-hal zonder dat het balkon in gebruik hoefde te wor den genomen In het totale aantal Texelse aandeel houders zit het in elk geval niet want dat wordt gestaag groter Er zijn er nu 2.223, dat zijn er honderd meer dan vorig jaar. Het Teso-bestuur is daarover zeer tevreden. Door de 50 gratis overtochten is het bezit van een aandeel vooral aantrekkelijk ge worden voor mensen die belang hebben bij de bootdienst. Millenium Teso verwacht dat de start van de 21e eeuw geen problemen voor de automatische apparatuur zal geven. Gebleken is dat drie systemen moe ten worden aangepast Als objectief blijk van veiligheid en kwaliteit hoopt Teso in februari 1999 over zg. ISO certificaten te beschik ken. Deze certificaten zijn (nog) met verplicht, maar het kan geen kwaad het nu al te verwerven. Vooral het veiligheidscertificaat wordt van be lang geacht en zal mogelijk in de toekomst door verzekeringsmaat schappijen worden verlangd. Dienstig voor de kwaliteit is ook de enquête die momenteel onder de passagiers wordt gehouden Snackbar De kiosk in Den Helder waar patat e.d verkrijgbaar is wordt volgend jaar vervangen door een nieuw en groter gebouw met binnen zit gelegenheid. Minstens zo belangrijk is dat pachter Rebotex op verzoek van Teso de openstelling aanzienlijk verruimt Men kan er straks dagelijks terecht vanaf 9.00 uur (misschien zelfs nog wat eerder) tot en met het vertrek van de laatste boot. Aandeelhouder Jan van der Vis deed de suggestie om de bouw van de nieuwe veerboot enkele jaren te vervroegen, zodat dit wat grotere schip eerder een rol kan spelen bij het tegengaan van de wachttijden Wortel zei dat het is overwogen, maar dat het uit economische over wegingen niet verstandig is de Molengat veel vroeger te vervangen Dit schip kan tot 2005 best mee; pas daarna moet rekening gehouden worden met toenemende storingen in verband met de levensduur. Wim Boom pleitte voor het accepte ren van creditcards bij Teso 'Overal ter wereld kan het; bij Teso niet' Wortel had een excuus dat hij zelf 'niet sterk' noemde: 'De vergoeding die we voor de card moeten betalen is hoog In de toekomst doen we het misschien'. Dros blijft Kees Dros werd met 288 van de 342 stemmen als commissaris herkozen Zijn medekandidaat D J Drijver (niet de bekende Dick Drijver uit Den Hoorn maar diens 33-jarige zoon Dirk Jacob uit Rotterdam) kreeg 45 stemmen Zeven briefjes waren blanco, een was ongeldig en een was de mist in Dros dankte voor het gebleken vertrouwen in zijn persoon en gaf daarbij terloops een beschou wing over veel waarmee Teso mo menteel bezig is. Drijver (een leef tijd- en klasgenoot van Dros) was met teleurgesteld door zijn slechts 45 stemmen. Hij was gewaar schuwd: Teso wilde Kees Dros als commissaris houden, maar had een tweede kandidaat nodig omdat dat nu een maal moet. Een heel andere situatie dus als vorig jaar toen twee Het door architektenburo Alkema Homngh ontworpen snackbar die volgend jaar de huidige kiosk op het haventerrein van Den Helder zal vervangen Hel 14 x 8 meter grote glasrljke gebouw bevat naast een publieke ruimte met zitgelegenheid een keuken, twee bergingen en een toilet. De publieke ruimte is te betreden vanaf het afgesloten terrein- gedeelte. Klanten op het buitenterrein kunnen bediend worden vanuit het loket aan de andere kant van het gebouw kandidaten nadrukkelijk als even waardig werden gepresenteerd De gelegenheid tot vragen stellen le verde diverse aanmerkingen en sug gesties op. Zou in plaats van het bouwen van een nieuw schip niet beter de Molengat verlengd kunnen worden? Het is misschien de moeite waard omdat dit schip betrekkelijk weinig bedrijfsuren heeft gemaakt en dus niet echt versleten is. Directeur Wortel veronderstelde dat zo'n verlenging wel eens duurder zou kunnen uitpakken dan nu lijkt, maar gaf toe dat hij hierover nooit heeft nagedacht Het idee om het nieuwe schip met méér dan twee autodekken uit te rusten, zodat een aanzienlijk grotere capaciteit ontstaat, werd van de hand gewezen Studies in het verle den hebben aangetoond dat het la den en lossen dan teveel tijd gaat kosten waardoor de uurdienst on mogelijk wordt Ook de gedachte om de boot per uur drie keer te laten va ren in plaats van twee, is niet uit voerbaar omdat er dan geen tijd is voor afmeren en laden/lossen Extra vroeg? Hans van Maldegem vroeg om een extra vroege boot ten behoeve van het vrachtverkeer. Wortel beloofde de behoefte daaraan te zullen peilen in de eerstvolgende enquête over extra vroege en late afvaarten. In goede aarde viel het voorstel dat Teso faciliteiten gaat bieden voor het ven/oer van bagage Dat zou het aanbod van te vervoeren auto s kun nen afremmen. Immers, veel men sen komen met de auto omdat zij anders met hun bagage geen raad weten. Wortel zegde toe dat nader onderzoek wordt ingesteld, gericht op serviceverlening aan mensen die zonder auto naar Texel komen. Het heeft in elk geval de steun van de president-commissaris Die vindt de inspanningen die (bejaarde) voet gangers zich moeten getroosten om aan boord te komen, 'met meer van deze tijd'. Er is echter een belang rijke technische beperking: fuik haven en schepen zijn te smal voor het aanbrengen van liften, rollende trottoirs e.d. Fietsende forensen In de rondvraag werd onder meer gevraagd om een lager tarief voor het vervoer van fietsen waarmee forensen dagelijks naar de overkant gaan. Het kost nu f600,- per jaar, dus blijven de rijwieldekken nage noeg leeg Bob Bakker zei dat Teso weinig voelt voor afwijkingen van de huidige tarievenstructuur, wat een reactie opleverde in de trant van: Teso moet dan maar een uitzonde ring maken voor deze kleine groep regelmatige gebruikers. Wortel be loofde er nog eens over te gaan den ken Arie Brans vond dat in Den Hel der werkende Texelaars hun fiets gratis moeten kunnen meenemen. In de rondvraag was ook een plei dooi te horen voor het aanwerven van commissarissen uit de Texelse samenleving, echter met zodanig verschillende achtergrond en kennis dat ze gezamenlijk het hele Teso bedrijf kunnen controleren. Uitge legd werd dat dat laatste nu juist niet de bedoeling is. Het is de directeur die de dagelijkse gang van zaken in het bedrijf controleert. De commis sarissen zijn er om op hun beurt de directie in de gaten te houden en te adviseren Waarbij Bakker liet door schemeren dat hij overweegt zich wegens gevorderde leeftijd niet meer herkiesbaar te stellen als com missaris. nnnenterrein wordt voor de tech- he nummers gebruikt. De ïkbaan kost 790.000,- Een hg dat veel hoger zou zijn, als ras gekozen voor een kunststof- adoor middel van een nieuw pro- 't Het wielertracé hoeft hiervoor lie worden aangepast. Het hui- e B-veld moet wel in oostelijke tag worden verplaatst ode hondenclub is eigenlijk geen üsmeer op het complex. In over ride vereniging is gekozen voor '«inzing naar de zonneweide van rnbad Molenkoog. waarvoor gs de Haffelderweg een ingang ri gemaakt. De investering be- agt ƒ50.000,-. Ook de Jeu de resclub, die graag uit de notaris- vandaan wil, verhuist naar de neweide. De kosten zijn geraamd (35 000,-. Veiligheid tet plan is diep nagedacht over loheid. Zo zal het huidige parkeer- sn niet meer toegankelijk zijn voor »s. maar in trainingsveld verande- Rondom komt een hoog hek- h.om te voorkomen dat wielren nen bal voor de wielen krijgen. Iü's moeten voortaan op het par- tferrein tegenover de scholenge- snschap. Parkeren langs de Helde rweg wordt onmogelijk. De Jacob Gutker: 'Ik bewijs mijn opvolger er geen dienst mee door geheel eigen richtingen jp fg slaan.(Foto Gerard Timmerman) Nog wat onwennig nam Jacob Gutker (63) plaats achter de overlegtafel in zijn ruime werkkamer in het gemeentehuis. Toch kende hij de kamer al. 'Ik ben er in het verleden tijdens het kringoverleg van de burge meesters uit de Noordkop al eens geweest.' Van Kemenade heeft Gutker naar eigen zeggen met benoemd als waar nemer uit wantrouwen jegens de Texelaars. 'Besturen is een continu proces. Benoemingsprocedures kun nen wel eens uit de hand lopen. Het kan zo acht maanden worden, al hoeft dat voor mij niet. De commissa rissen van de Koningin in Nederland hebben met z'n allen besloten dat in dit soort gemeenten, waar bijvoor beeld met part time-wethouders wordt gewerkt, waarnemers worden benoemd. Ik denk dat dat goed is. Politieke, bestuurlijke en maatschap pelijke veranderingen gaan tegen woordig heel snel. Dan is het toch verstandiger dat je met een voltallig college werkt. Al is het maar om de schijn te vermijden dat b en w som mige besluiten uitstellen tot de nieuwe burgemeester komt Geen lintjesknipper Gutker ziet zijn positie niet als louter representatief 'De lintjeskmppende burgemeesters bestaan met meer. Als ik nu m'n agenda bekijk, is het al puzzelen. Ik spring in een rijdende trein. Neem het project 'Versterking Brandweer in de Kop van Noord holland'. Datzelfde geldt voor de po litie Noord-Holland Noord, waarvan ik het regionaal college zit. Die verga- Generalist Hij noemt zich geen specialist, maar een generalist 'Dat brengt de functie van burgemeester met zich mee. Toch heb ik wel enige speciale inte resses. Cultuur en historie boeit me. In Zijpe heb ik de geschiedschrijving proberen te stimuleren, op Texel is tot m'n voldoening al veel gepubliceerd. Als bestuurder vind ik werkgelegen heid boeiend, toerisme en landbouw. Met visserij heb ik wat minder erva ring, omdat Zijpe geen haven heeft Ik zat wel in het kustoverleg van Noord-Holland en was strandvonder. Er zijn dus veel overeenkomsten. En bovendien ben ik sinds dat eerste bezoek nadien heel vaak geweest. Texel is dus voor mij geen onbeschre ven blad.' 1-2-3 Neem bijvoorbeeld de 1 -2-3 regeling. 'Ik ken de problemen. Ook wij hadden met nachtelijke verstoring van de openbare orde te maken en hadden problemen met de sluitingstijden. Het is nooit tot een echte oplossing geko men. We kozen voor de meest goede, of - tenminste - de minst slechte De sluitingstijden is typisch een vraagstuk dat met kan wachten Maar als ik het niet goed doe, zadel ik m'n opvolger met een probleem op. Het is te belangrijk om even snel te doen Ik kan niet nu, terwijl ik de in houd niet goed ken, gelijk even met de horeca om de tafel.' Gutker is dus van plan de kwestie zorgvuldig te openingstoespraak van Bob Bakker Voorrang De veelbesproken voorrangs regeling blijft de aandacht houden. De bediening van de slagboom voor de voorrangsbaan wordt straks ook automatisch. Wortel benadrukte nog eens dat mensen die van hun voorrangsrecht gebruik willen ma ken op tijd aanwezig moeten zijn, in elk geval vóórdat met laden wordt begonnen. Het dekpersoneel streeft ernaar voorrangsauto's zoveel mo gelijk vóórin de boot te zetten, maar dat kan niet altijd. Het belang van ef ficiency bij het laden is groter. Informatie van Teso komt ook via tfomHanyavb,au Internet beschikbaar. De homepage van de bootdienst vermeldt de dienstregeling, tarieven en andere informatie. Op de schepen zelf infor meert Teso het publiek met 'info- zuilen' beeldschermen met VVV- gegevens, waaronder een overzicht van nog vrije accommodatie. Beide veerboten krijgen publieke te lefoon aan boord. Bellen vanaf zee kan straks (tegen betaling) via een GSM-systeem, In 1948 kwam hij als schooljongen voor het eerst naar Texel, waar hi) in jeugdherberg Panorama logeerde. Vijftig jaar later mag Jacob Gutker uit Schoort hier aan de slag als waarnemend burgemeester. 'Als ik dat toen toch eens had geweten... deringen heb ik in mijn vorige ge meente Zijpe overigens steeds bijge woond. Die paar keer die ik in dat half jaar heb gemist, heb ik snel weer bij gelezen Dat geldt voor de meeste materie. Door collega's word ik met als waarnemer gezien, maar als de burgemeester van Texel. Een waar nemer past op de winkel. Dat geldt voor de lopende zaken, maar ook voor nieuw beleid. Want ook dat gaat door Het is oppassen dat ik niet te veel en te vaak m'n eigen zienswijze de boventoon laat voeren. Natuurlijk heb ik m'n eigen inbreng. Maar ik kijk wel of dat past in het Texelse. Ik ben hier maar kort en bewijs mijn opvol ger er geen dienst mee door geheel eigen richtingen in te slaan.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1998 | | pagina 5