'Lintjesknippers
bestaan niet meer'
Vachttijden tegengaan
met verschil in tarief
Spreiding wisseldagen niet genoeg
MSSEBSMSSMM
Jacob Gutker: niet alleen representief
jQslaagd
Wat ik zeggen wou...
Wat ik zeggen wou...
Rommel
1 COURANT
Wethouder Bakker
is weer snel
Monopolie Teso
Sportpark
VERVOLG PAGINA 1
wethouders vergadering tijdens de
benaderen. 'Dat is in het belang van
de burgers. En Texel meet ep het
gebied van epenbare orde geen
slechte naam krijgen. Want daardoor
zouden bepaalde groepen toeristen,
die we juist zo hard nodig hebben, het
eiland kunnen gaan mijden
Als lokaal bestuurder huldigt Gutker
het zogenaamde harmonie-model. 'Ik
hou van collegiaal bestuur, dus met
elkaar besluiten nemen. Mijn ervaring
is dat breedgedragen beslissingen de
meeste sympathie hebben, ook al
kunnen ze voor een enkel individu
nadelig uitpakken. De burger begrijpt
dat best, mits het maar goed wordt
uitgelegd.'
Zijn voorkeur voor harmonie binnen
het bestuur wil niet zeggen dat Gutker
een conflict uit de weg gaat 'Ik zie
graag tegenspel in de raad. Mits dat
positief bedoeld is. Daar kun je als
bestuurders je voordeel mee doen.
Met alleen maar ja-knikkers schiet je
weinig op.' Als iets hem echt tegen
staat, kan Gutker flink dwarsliggen. 'Ik
heb de naam vasthoudend te zijn...'
Hardlopen
Gutker, getrouwd en twee zoons,
pendelt gedurende zijn beperkte
ambtsperiode heen en weer tussen
Texel en Schoort Tussen de bedrij
ven door. hoopt hij tijd vrij te maken
voor zijn gezin en hobby's, fietsen en
hardlopen 'Nou ja. hard. Mijn zoon
noemt het héél anders...'
Aan het Noorderhooftcollege in Den
Helder slaagde Sander Schaatsen-
berg (23) voor de opleiding Maritiem
Officier.
Piet Planken heeft bij de Neder
landse Federatie van
Belastingadviseurs de Akte van Be
kwaamheid behaald. Hij is werkzaam
als belastingadviseur bij NBC Eelman
en Partners, accountants en
adviseurs.
S» y
Hri l - - J-
sportraad adviseert hier eenrichting
verkeer van te maken, uitgezonderd
fietsen en agrarisch bestemmings
verkeer, Nabij de huidige ingang komt
een eenvoudige fiets- en
voetgangerstunnel onder de
wielerbaan door, die te bereiken is via
een flauw aflopend pad. De tunnel is
begroot op ƒ150.000,-. Wielrenners
krijgen hierdoor te maken met een
klim van circa 1.75 meter hoogte
Naast de tunnel komt een toegang
voor ambulance en bestemmings
verkeer. Om aanrijdingen met wiel
renners te voorkomen, komt er een
zodanige constructie dat deze door
gang bij openstelling van de
wielerbaan automatisch sluit. Er komt
één ingang voor het complex, alle
huidige sluiproutes worden afgeslo
ten. Rond het terrein worden hekwer
ken geplaatst, om vandalisme te
voorkomen en om entreeheffing mo
gelijk te maken
Bij de financiering van de plannen
hanteert de sportraad het motto 'van
de sport, voor de sport' Gedoeld
wordt op de opbrengst van de ver
koop van het huidige Texel'94-com-
plex.
De raad zegde de club eerder dit jaar
ƒ1.110.000,- toe om de verhuizing
mee te betalen. Voor het opknappen
van het C-veld staat ƒ100.000,- op
het investeringsplan en voor de jeu de
boulesbaan is 35.000,- begroot.
Voor de atletiekbaan wordt een
KNAU-subsidie verwacht van
ƒ20.000,-
Een aantrekkelijke kant van de voor
genomen All Ships-ferry is dat deze
ook 's avonds laat vaart. Een aan
deelhouder uit Arnhem merkte op
dat hij mogelijk straks met de con
currentie mee moet om na afloop
van de Teso-vergadering nog naar
huis te kunnen.
De speeltuin bij de Parel van Tessel
is bij ons al jaren een garantie voor
een prettig middagje uit De kinderen
spelen naar hartelust en de ouders
genieten op het terras van een bak
kie in een ongedwongen sfeer én met
uitzicht op de kinderen In mijn ken
nissenkring heb ik een klein
omnderzoek gedaan en ik spreek dan
ook namens diverse ouders en kinde
ren Alom vindt men het jammer dat
de speeltuin dicht gaat.
Dat is al teleurstellend genoeg. Maar
om nu in de krant te lezen dat som
mige politici blij zijn dat 'de rommel'
wordt opgeruimd, vinden wij bij het
beledigende af! Hopelijk bedoelen zij
het positief en zijn er plannen voor
een mooie nieuwe speeltuin met al-
TITYT7T CC r- DINSDAG 29 SEPTEMBER 1998
Het is vrijdagmiddag, de TC hangt in
de bus. ik haal hem eruit, vouw 'm
open en zie een vertrouwd gezicht,
wethouder Peter Bakker wederom
(met foto) op de voorpagina. Dit zal
bij vele eilandgenoten inmiddels een
bekend beeld zijn sinds Peter als
wethouder door het leven gaat. Hij
heeft dat net zo snel voor elkaar als
de inrij-aanpassingen aan de Wilhel-
minalaan bij de Brouwer- en Bins-
bergenstraat (hier woont Peter er
gens).
Toen hij enkele weken wethouder
was, kon je al uit de TC vernemen dat
hoog op zijn verlanglijstje de situatie
bij Albert Heijn stond. Hij zou gauw
met AH om tafel gaan zitten voor een
oplossing En ja hoor, afgelopen vrij
dag op de voorpagina: 'Verkeers
situatie AH onder de loep'. Peter, nog
maar krap een half jaar wethouder en
al twee zaken bij jou zelf in de buurt
heb je al (zo goed als) voor elkaar,
terwijl er nog zat andere (en veel lan
ger lopende) verkeersproblemen zijn
op Texel (enkele van deze zaken zijn
al eens vermeld in een ingezonden
stuk).
Over de inhoud van het bericht in de
TC kunnen we heel kort zijn: de op
lossing voor een snellere doorstro
ming van het verkeer is het kort par
keren en verplaatsen van de
fietsenstalling natuurlijk niet. Als je
hier iets wilt oplossen, zou het invoe
ren van éénrichtingsverkeer waar
schijnlijk een stap in de goede richting
zijn. Een groot deel van het verkeer
kan er dan niet komen i.v.m
inrijverbod (denk goed na Peter; als
je het van de verkeerde kant instelt
wordt de Bmsbergenstraat een sluip
route). Wat betreft de vrachtwagens,
deze zullen toch moeten laden en
lossen, anders kan AH de deuren wel
sluiten (komt er overigens niet meer
zoveel verkeer, is het probleem snel
opgelost)
W Bakker,
Den Burg.
lerlei spannende toestellen die aan de
laatste veiligheidseisen voldoen. Dat
het een beetje geld gaat kosten heeft
de gemeente toch wel over voor de
Texelse kinderen en die van toeris
ten?
(PS: Die extra slaapplaatsen waren
voor mij natuurlijk ook niet nodig ge
weest.)
Marianne Witte,
Den Burg.
5deelhouders minder somber wa-
lJan van der Vis kon zich met
'stellen dat een concurrerende
'dienst die alleen passagiers en
ten vervoert en ook 's avonds
'wil varen, kan bestaan, gezien
enorme investeringen die ermee
"eid zijn. Paul Eelman merkte
dal angst een slechte raadgever
fear in meer algemene zin vroeg
af wat de consequenties zijn
"de op vrije concurrentie gerichte
'apese regelgeving. Als een wille
de maatschappij met (oude)
^Pan straks een veerdienst op
«wil openen en gebruik wil ma-
'an de bestaande aanleg-
''"-fitingen van Rijkswaterstaat,
«dal dan worden toegestaan?
5-Bakker zag veel positiefs in con-
'enlie 'Het veroorzaakt een heel
dt'denkpatroon. Alleen de drei-
!S'an concurrentie is al gunstig'.
Acteur Wortel benadrukte dat
j®zich niet zozeer verzet tegen
Jtarrentie dan wel tegen de mo-
7esubsidie die aan de concur-
wordt verstrekt
vervoersgroei bij Teso heeft de verwachtingen van en-
iejaren geleden aanzienlijk overtroffen. Als dat zo door
huilen de wachttijden voor automobilisten binnen en-
e jaren onaanvaardbaar lang worden met de daaraan
toonden consequenties voor de Texelse economie,
ast het spreiden van wisseldagen wil Teso daarom ook
werken met verschillende tarieven om de pieken uit
ivervoer te halen.
prognoses van vijf jaar gele-
zijn achterhaald. Niet de
{Sl waarschijnlijke maar de
9tst mogelijke vervoers-
irrikkeling heeft zich voltrok-
Directeur Rob Wortel legde
jlag aan de Teso-aandeelhou-
suitdat dit te maken heeft met
toogconjunctuur, de bijna al-
aal mooie zomers van de afge-
an jaren, de meer dan ver
ste toename van het aantal
:pplaatsen op Texel en het
ilezoek dat omvangrijker
ik dan was verondersteld.
Enkele van deze factoren kunnen
makkelijk weer veranderen. De eco
nomische groei zou nu best eens
kunnen stagneren en de zomers
kunnen weer 'normaal' regenachtig
worden. Reden om over te gaan op
schepen van veel grotere capaciteit
is er dan ook niet, mede wegens de
enorme consequenties die dat zal
hebben voor de bijbehorende infra
structuur. De keus voor een boot
van het Schulpengat-formaat kan nu
dan ook als definitief worden be
schouwd Spoedig zal worden be
gonnen met het denk- en tekenwerk
wat betreft type en inrichting. De
boot moet in 2005 varen
Differentiatie
Dat betekent een iets grotere capa
citeit in vergelijking met de af te sto
ten Molengat, maar dat zal wachttij
den met tegenhouden. Er moet dus
meer gebeuren omdat de passa
giers anders al weer gauw met
wachttijden krijgen te maken tot vier
uren gedurende tien dagen in het
jaar Het is daarom belangrijk dat
meer logiesverstrekkers de donder
dag als wisseldag gaan invoeren.
Voor de rest moet het komen van
een hoger 'piek'-tarief op de drukke
dagen en lagere 'dal'tarieven op
thans nog stille dagen. Wachttijden
die langer zijn dan anderhalf uur,
worden niet geaccepteerd, zo legde
president-commissaris Bakker uit.
Het gunstige imago van de snelle en
gemakkelijke bereikbaarheid van
Texel, gaat dan teloor: 'Texel dichtbij
en toch ver weg'. Om die reden is
Teso ook bezorgd over de bereik
baarheid en de parkeermogelijk-
heden in Den Helder en is daarom
betrokken bij het zoeken van oplos
singen. Belangrijk is het tot volwaar
dige verkeersader maken van de
N250 met 'uitschakeling' van kruis
punten.
Minder toeloop
De vergadering werd bezocht door
306 aandeelhouders die totaal 342
stemmen konden uitbrengen Vorig
jaar waren er 431wat waarschijnlijk
te maken had met de verkiezings
strijd De Lugt-Krugers. Deze keer
konden de aandeelhouders makke
lijk in de De Koning-hal zonder dat
het balkon in gebruik hoefde te wor
den genomen
In het totale aantal Texelse aandeel
houders zit het in elk geval niet want
dat wordt gestaag groter Er zijn er
nu 2.223, dat zijn er honderd meer
dan vorig jaar. Het Teso-bestuur is
daarover zeer tevreden. Door de 50
gratis overtochten is het bezit van
een aandeel vooral aantrekkelijk ge
worden voor mensen die belang
hebben bij de bootdienst.
Millenium
Teso verwacht dat de start van de
21e eeuw geen problemen voor de
automatische apparatuur zal geven.
Gebleken is dat drie systemen moe
ten worden aangepast
Als objectief blijk van veiligheid en
kwaliteit hoopt Teso in februari 1999
over zg. ISO certificaten te beschik
ken. Deze certificaten zijn (nog) met
verplicht, maar het kan geen kwaad
het nu al te verwerven. Vooral het
veiligheidscertificaat wordt van be
lang geacht en zal mogelijk in de
toekomst door verzekeringsmaat
schappijen worden verlangd.
Dienstig voor de kwaliteit is ook de
enquête die momenteel onder de
passagiers wordt gehouden
Snackbar
De kiosk in Den Helder waar patat
e.d verkrijgbaar is wordt volgend
jaar vervangen door een nieuw en
groter gebouw met binnen zit
gelegenheid. Minstens zo belangrijk
is dat pachter Rebotex op verzoek
van Teso de openstelling aanzienlijk
verruimt Men kan er straks dagelijks
terecht vanaf 9.00 uur (misschien
zelfs nog wat eerder) tot en met het
vertrek van de laatste boot.
Aandeelhouder Jan van der Vis
deed de suggestie om de bouw van
de nieuwe veerboot enkele jaren te
vervroegen, zodat dit wat grotere
schip eerder een rol kan spelen bij
het tegengaan van de wachttijden
Wortel zei dat het is overwogen,
maar dat het uit economische over
wegingen niet verstandig is de
Molengat veel vroeger te vervangen
Dit schip kan tot 2005 best mee; pas
daarna moet rekening gehouden
worden met toenemende storingen
in verband met de levensduur.
Wim Boom pleitte voor het accepte
ren van creditcards bij Teso 'Overal
ter wereld kan het; bij Teso niet'
Wortel had een excuus dat hij zelf
'niet sterk' noemde: 'De vergoeding
die we voor de card moeten betalen
is hoog In de toekomst doen we het
misschien'.
Dros blijft
Kees Dros werd met 288 van de 342
stemmen als commissaris herkozen
Zijn medekandidaat D J Drijver (niet
de bekende Dick Drijver uit Den
Hoorn maar diens 33-jarige zoon
Dirk Jacob uit Rotterdam) kreeg 45
stemmen Zeven briefjes waren
blanco, een was ongeldig en een
was de mist in Dros dankte voor het
gebleken vertrouwen in zijn persoon
en gaf daarbij terloops een beschou
wing over veel waarmee Teso mo
menteel bezig is. Drijver (een leef
tijd- en klasgenoot van Dros) was
met teleurgesteld door zijn slechts
45 stemmen. Hij was gewaar
schuwd: Teso wilde Kees Dros als
commissaris houden, maar had een
tweede kandidaat nodig omdat dat
nu een maal moet. Een heel andere
situatie dus als vorig jaar toen twee
Het door architektenburo Alkema Homngh ontworpen snackbar die volgend jaar de
huidige kiosk op het haventerrein van Den Helder zal vervangen Hel 14 x 8 meter grote
glasrljke gebouw bevat naast een publieke ruimte met zitgelegenheid een keuken, twee
bergingen en een toilet. De publieke ruimte is te betreden vanaf het afgesloten terrein-
gedeelte. Klanten op het buitenterrein kunnen bediend worden vanuit het loket aan de
andere kant van het gebouw
kandidaten nadrukkelijk als even
waardig werden gepresenteerd
De gelegenheid tot vragen stellen le
verde diverse aanmerkingen en sug
gesties op. Zou in plaats van het
bouwen van een nieuw schip niet
beter de Molengat verlengd kunnen
worden? Het is misschien de moeite
waard omdat dit schip betrekkelijk
weinig bedrijfsuren heeft gemaakt
en dus niet echt versleten is.
Directeur Wortel veronderstelde dat
zo'n verlenging wel eens duurder
zou kunnen uitpakken dan nu lijkt,
maar gaf toe dat hij hierover nooit
heeft nagedacht
Het idee om het nieuwe schip met
méér dan twee autodekken uit te
rusten, zodat een aanzienlijk grotere
capaciteit ontstaat, werd van de
hand gewezen Studies in het verle
den hebben aangetoond dat het la
den en lossen dan teveel tijd gaat
kosten waardoor de uurdienst on
mogelijk wordt Ook de gedachte om
de boot per uur drie keer te laten va
ren in plaats van twee, is niet uit
voerbaar omdat er dan geen tijd is
voor afmeren en laden/lossen
Extra vroeg?
Hans van Maldegem vroeg om een
extra vroege boot ten behoeve van
het vrachtverkeer. Wortel beloofde
de behoefte daaraan te zullen peilen
in de eerstvolgende enquête over
extra vroege en late afvaarten.
In goede aarde viel het voorstel dat
Teso faciliteiten gaat bieden voor
het ven/oer van bagage Dat zou het
aanbod van te vervoeren auto s kun
nen afremmen. Immers, veel men
sen komen met de auto omdat zij
anders met hun bagage geen raad
weten. Wortel zegde toe dat nader
onderzoek wordt ingesteld, gericht
op serviceverlening aan mensen die
zonder auto naar Texel komen. Het
heeft in elk geval de steun van de
president-commissaris Die vindt de
inspanningen die (bejaarde) voet
gangers zich moeten getroosten om
aan boord te komen, 'met meer van
deze tijd'. Er is echter een belang
rijke technische beperking: fuik
haven en schepen zijn te smal voor
het aanbrengen van liften, rollende
trottoirs e.d.
Fietsende forensen
In de rondvraag werd onder meer
gevraagd om een lager tarief voor
het vervoer van fietsen waarmee
forensen dagelijks naar de overkant
gaan. Het kost nu f600,- per jaar,
dus blijven de rijwieldekken nage
noeg leeg Bob Bakker zei dat Teso
weinig voelt voor afwijkingen van de
huidige tarievenstructuur, wat een
reactie opleverde in de trant van:
Teso moet dan maar een uitzonde
ring maken voor deze kleine groep
regelmatige gebruikers. Wortel be
loofde er nog eens over te gaan den
ken Arie Brans vond dat in Den Hel
der werkende Texelaars hun fiets
gratis moeten kunnen meenemen.
In de rondvraag was ook een plei
dooi te horen voor het aanwerven
van commissarissen uit de Texelse
samenleving, echter met zodanig
verschillende achtergrond en kennis
dat ze gezamenlijk het hele Teso
bedrijf kunnen controleren. Uitge
legd werd dat dat laatste nu juist niet
de bedoeling is. Het is de directeur
die de dagelijkse gang van zaken in
het bedrijf controleert. De commis
sarissen zijn er om op hun beurt de
directie in de gaten te houden en te
adviseren Waarbij Bakker liet door
schemeren dat hij overweegt zich
wegens gevorderde leeftijd niet
meer herkiesbaar te stellen als com
missaris.
nnnenterrein wordt voor de tech-
he nummers gebruikt. De
ïkbaan kost 790.000,- Een
hg dat veel hoger zou zijn, als
ras gekozen voor een kunststof-
adoor middel van een nieuw pro-
't Het wielertracé hoeft hiervoor
lie worden aangepast. Het hui-
e B-veld moet wel in oostelijke
tag worden verplaatst
ode hondenclub is eigenlijk geen
üsmeer op het complex. In over
ride vereniging is gekozen voor
'«inzing naar de zonneweide van
rnbad Molenkoog. waarvoor
gs de Haffelderweg een ingang
ri gemaakt. De investering be-
agt ƒ50.000,-. Ook de Jeu de
resclub, die graag uit de notaris-
vandaan wil, verhuist naar de
neweide. De kosten zijn geraamd
(35 000,-.
Veiligheid
tet plan is diep nagedacht over
loheid. Zo zal het huidige parkeer-
sn niet meer toegankelijk zijn voor
»s. maar in trainingsveld verande-
Rondom komt een hoog hek-
h.om te voorkomen dat wielren
nen bal voor de wielen krijgen.
Iü's moeten voortaan op het par-
tferrein tegenover de scholenge-
snschap. Parkeren langs de
Helde rweg wordt onmogelijk. De
Jacob Gutker: 'Ik bewijs mijn opvolger er geen dienst mee door geheel eigen richtingen
jp fg slaan.(Foto Gerard Timmerman)
Nog wat onwennig nam Jacob Gutker
(63) plaats achter de
overlegtafel in zijn ruime werkkamer
in het gemeentehuis. Toch kende hij
de kamer al. 'Ik ben er in het verleden
tijdens het kringoverleg van de burge
meesters uit de Noordkop al eens
geweest.'
Van Kemenade heeft Gutker naar
eigen zeggen met benoemd als waar
nemer uit wantrouwen jegens de
Texelaars. 'Besturen is een continu
proces. Benoemingsprocedures kun
nen wel eens uit de hand lopen. Het
kan zo acht maanden worden, al
hoeft dat voor mij niet. De commissa
rissen van de Koningin in Nederland
hebben met z'n allen besloten dat in
dit soort gemeenten, waar bijvoor
beeld met part time-wethouders
wordt gewerkt, waarnemers worden
benoemd. Ik denk dat dat goed is.
Politieke, bestuurlijke en maatschap
pelijke veranderingen gaan tegen
woordig heel snel. Dan is het toch
verstandiger dat je met een voltallig
college werkt. Al is het maar om de
schijn te vermijden dat b en w som
mige besluiten uitstellen tot de
nieuwe burgemeester komt
Geen lintjesknipper
Gutker ziet zijn positie niet als louter
representatief 'De lintjeskmppende
burgemeesters bestaan met meer.
Als ik nu m'n agenda bekijk, is het al
puzzelen. Ik spring in een rijdende
trein. Neem het project 'Versterking
Brandweer in de Kop van Noord
holland'. Datzelfde geldt voor de po
litie Noord-Holland Noord, waarvan ik
het regionaal college zit. Die verga-
Generalist
Hij noemt zich geen specialist, maar
een generalist 'Dat brengt de functie
van burgemeester met zich mee.
Toch heb ik wel enige speciale inte
resses. Cultuur en historie boeit me.
In Zijpe heb ik de geschiedschrijving
proberen te stimuleren, op Texel is tot
m'n voldoening al veel gepubliceerd.
Als bestuurder vind ik werkgelegen
heid boeiend, toerisme en landbouw.
Met visserij heb ik wat minder erva
ring, omdat Zijpe geen haven heeft
Ik zat wel in het kustoverleg van
Noord-Holland en was strandvonder.
Er zijn dus veel overeenkomsten. En
bovendien ben ik sinds dat eerste
bezoek nadien heel vaak geweest.
Texel is dus voor mij geen onbeschre
ven blad.'
1-2-3
Neem bijvoorbeeld de 1 -2-3 regeling.
'Ik ken de problemen. Ook wij hadden
met nachtelijke verstoring van de
openbare orde te maken en hadden
problemen met de sluitingstijden. Het
is nooit tot een echte oplossing geko
men. We kozen voor de meest
goede, of - tenminste - de minst
slechte De sluitingstijden is typisch
een vraagstuk dat met kan wachten
Maar als ik het niet goed doe, zadel
ik m'n opvolger met een probleem op.
Het is te belangrijk om even snel te
doen Ik kan niet nu, terwijl ik de in
houd niet goed ken, gelijk even met
de horeca om de tafel.' Gutker is dus
van plan de kwestie zorgvuldig te
openingstoespraak van Bob Bakker
Voorrang
De veelbesproken voorrangs
regeling blijft de aandacht houden.
De bediening van de slagboom voor
de voorrangsbaan wordt straks ook
automatisch. Wortel benadrukte nog
eens dat mensen die van hun
voorrangsrecht gebruik willen ma
ken op tijd aanwezig moeten zijn, in
elk geval vóórdat met laden wordt
begonnen. Het dekpersoneel streeft
ernaar voorrangsauto's zoveel mo
gelijk vóórin de boot te zetten, maar
dat kan niet altijd. Het belang van ef
ficiency bij het laden is groter.
Informatie van Teso komt ook via
tfomHanyavb,au Internet beschikbaar. De homepage
van de bootdienst vermeldt de
dienstregeling, tarieven en andere
informatie. Op de schepen zelf infor
meert Teso het publiek met 'info-
zuilen' beeldschermen met VVV-
gegevens, waaronder een overzicht
van nog vrije accommodatie.
Beide veerboten krijgen publieke te
lefoon aan boord. Bellen vanaf zee
kan straks (tegen betaling) via een
GSM-systeem,
In 1948 kwam hij als schooljongen voor het eerst naar Texel,
waar hi) in jeugdherberg Panorama logeerde. Vijftig jaar later
mag Jacob Gutker uit Schoort hier aan de slag als waarnemend
burgemeester. 'Als ik dat toen toch eens had geweten...
deringen heb ik in mijn vorige ge
meente Zijpe overigens steeds bijge
woond. Die paar keer die ik in dat half
jaar heb gemist, heb ik snel weer bij
gelezen Dat geldt voor de meeste
materie. Door collega's word ik met
als waarnemer gezien, maar als de
burgemeester van Texel. Een waar
nemer past op de winkel. Dat geldt
voor de lopende zaken, maar ook
voor nieuw beleid. Want ook dat gaat
door Het is oppassen dat ik niet te
veel en te vaak m'n eigen zienswijze
de boventoon laat voeren. Natuurlijk
heb ik m'n eigen inbreng. Maar ik kijk
wel of dat past in het Texelse. Ik ben
hier maar kort en bewijs mijn opvol
ger er geen dienst mee door geheel
eigen richtingen in te slaan.'