College steunt plan crossterrein Eierland Bijgepraat over taken mariniers Molshopen Dijk PH-polder .TEXELSE^? COURANT' iewiet en De Zwart innen klaverjassen Geen actie meer tegen skatepark Goocheltrucs van SVO'er Vlaming irk Barends derde iNK-stockcarrace 'Lawaaisporten concentreren' Zege De Koog na zinderende slotfase VERVOLG PAGINA 1 Het is niet voor het eerst dat zich een mol op het eiland ophoudt. Timmer: 'Het is zeker tien jaar geleden dat zich in Oudeschild, waar nu pavil joen De Verrekieker staat, een paar mollen ophielden. Ze waren toen vermoedelijk met een schip grond meegekomen. Rijkswaterstaat is er toen langdurig bij gaan staan en heeft de dieren weten te vangen.' Over de oorzaak waarom mollen op Texel nooit echt voet aan de grond hebben gekregen, lopen de menin gen uiteen. Om te overleven, moet er een flinke populatie zijn, zo leerde navraag tijdens een eerdere klop jacht naar een mol die zich destijds zou ophouden nabij Zuidhaffel. Het bleek toen echter om een woelmuis te gaan. Schelpen in de zandgrond, waardoor mollen infectie oplopen, kan een andere reden zijn. VERVOLG PAGINA 1 150 jaar nadat het eerste water uit de polder werd gepompt De toen malige vijzel werd aangedreven door een windmolen, die in 1848 werd opgeleverd. In datzelfde jaar slaagde toenmalige dijkwerkers, die werden betaald door Prins Hendrik, erin de eerste waterkering dicht te krijgen Dit nadat een eerdere po ging in 1846 had gefaald. Zowel de nieuwe dijk, als het gemaal was door kinderen van de Jan Drijverschool als thema gebruikt- Hun tekeningen waren tentoonge steld in de NlOZ-kantine en wekten bewondering van de genodigden. Onder hen een aantal polder bewoners die ter compensatie van de overlast die ze hadden geleden tijdens het werk, bij de plechtigheid mochten zijn. De genodigden én de jeugd van de Jan Drijverschool die waren gevraagd om tijdens de sym bolische ingebruikname ballonnen op te laten, werd vrijdagmiddag een flink portie geduld gevraagd. Toen de dijkgraven al vliegend boven de dijk het advies kregen wegens slecht weer van hun sprong af te zien. duurde het een uur alvorens ze per auto bij het gemaal arriveerden. Ter wijl de balonnen opstegen, plantten Van der Vlist en Steltenpool geza menlijk een rode gietijzeren dijkpaal, de eerste van een reeks die om de 200 meter wordt neergezet. Na het hijsen van de vlaggen, zetten ze ge zamenlijk hun voetafdruk in een blok cement, dat in de dijk wordt ingemetseld. Eén van de getuige was burgemeester Gutker, die als bestuurder van Uitwaterende Slui zen eerder het woord had gevoerd 'Een betrouwbare dijk is héél be langrijk. Het is een rustig gevoel dat de constructie aan alle eisen voldoet en dat draagt bij aan het welzijn van de Texelaars én de toeristen. Over de gezamenlijke sprong die de dijk graven in gedachte hadden: 'Zou de victorie voor integraal waterbeheer dan toch op Texel beginnen te kraaien?' Gutker liet voorzichtigjes los ook zelf wel eens een tandem sprong te willen wagen. Van een onthulling van Wolkers' kunstwerk 'Tot hier en niet verder' kwam het vrijdag nog met. 'Het is nog niet klaar', verontschuldigde op drachtgever Van der Vlist zich. Het voetstuk op de dijk bij Ceres ligt er inmiddels wel en naar verwachting zal het glazen object van circa 3,5 meter hoog over ruim een maand op z'n plek worden neergezet. Het komt daar waar het buitendijkse werk- en fietspad de dijk oversteekt. 'Waarom een kunstwerk van Jan Wolkers? 'Omdat hij een kunstenaar is waar we met z'n allen trots op kunnen zijn en omdat het een Texelaar is.' - Ag Op 1 okiober J 998 's middags om 3 uur hebben Hans van der Vlist en Simon Steltenpool - re$p. dijkgraaf van het hoogheemraadschap van Uitwaterende Sluiten en het waterschap Hollands Kroon - hun "sporen" nagelaten op deze dijk. Daarmee hebben zij de waterwerken officieel in gebruik genomen. DINSDAG 20 OKTOBER 1998 nda Kiewiet en Roel de Zwart lien de tweede klaverjasronde tonnen. Het duo zette met de je score van 7734 punten met- de beste seizoensprestatie it Dankzij dit resultaat namen iteerste plaats in het algemeen isement over van de gebroe- s Witte. tiveede plaats werd met een score 7214 punten ingenomen door Wil isen en Peter van Heerwaarden, foppel stijgt van veertien naar vier de ranglijst. De derde plaats was 'Erik Jan Geus en John Vlaming, liet vakantie vierende echtpaar ek en Gerda Veeger vervangen, redden wat goed te maken, want 'teerste ronde werden zij dertig- Nu behaalden ze 7192 punten en ten daarmee naar de zeventiende "i van der Linden en Henk ifschuur slaagden erin nog juist en de 7000 te scoren en staan nu een prima zesde plaats in het al- «een klassement De 5e plaats i met 6846 punten voor Jelle 'sma en Johan Vinke Dit koppel «heel wat sterker dan vorig jaar. 1 bijzonderheid was dat Nel tmen/Janny van Heerwaarden en ®y Wonder/Truus Witte precies feel punten behaalden. De te koppels kwamen tot een score 16093. Marle Timmerman en t'eVermuë wisten zes marsen bij tar te spelen «erden 61 marsen gespeeld, feel als vorige week. Het gemid- «e lag met 6203 punten wat lager. '"loskundigen De vergelijking te academische graad' van de eertsen, met het HBO-mveau van 'ehoskundigen. blijkt niet afkom- 7fan huisarts De Grave, maar 'een Texelse collega, die echter als woordvoerder wilde optre- 1 Oe redactie meende de opmer- 9 te hebben nagetrokken bij De maar terug van vakantie zegt dat dit niet is gebeurd. Anders «haar collega onthoudt ze zich ,(en vergelijking van de kwaliteit 'de zorgverlening De rest van de ^onderschrijft ze. In een enerverende wedstrijd met veel kansen en mooie doelpun ten, hebben SVO en Kwiek'78 zon dag gelijkgespeeld. Opnieuw een punt dus voor de Oosterenders, die zich wat lijken te herstellen van een desastreuze competities tart. Jammer was dat de volle winst hen vijf minuten voor tijd ontglipte, nadat ze zich hadden teruggevochten uit kansloze posi tie. Oosterend begon nagenoeg voltallig tegen Kwiek'78. Dat de mannen uit Purmerend naar Texel waren geko men voor een overwinning bleek al leen al uit de grote touringcar vol meegereisde supporters Die had den aanvankelijk alle reden tot jui chen, want al na vijftien minuten stond Kwiek op een comfortabele voorsprong: eerst werd een vrije schop vanaf de rand van het straf schopgebied snoeihard in de krui sing geschoten (0-1), kort daarop werd doel getroffen uit een straf schop (0-2), na een overtreding van Cees Mets. In het vervolg kwamen de Oesterenders langzaam in hun spel, kregen ze ook een flink aantal kan sen dankzij snel uitgevoerde coun ters, maar tot de rust leverde dit geen resultaat op. Oosterend begon de tweede helft goed, na enkele tactische omzettin gen door trainer Bep Vonk. Na vijf tien minuten omzeilde Ger Vlaming met enkele fraaie bewegingen de hele verdediging van Kwiek. Hij sloot zijn solo af met een bekeken schuiver in de hoek: 1 -2. Nog geen tien minuten later kwam Vlaming voor de tweede maal het to neel op om zijn eenmansact op te voeren. Weer liet hij iedereen zijn hielen zien en ook nu betekende een schuiver de bekroning: 2-2. De mannen van Kwiek waren be hoorlijk aangeslagen en Oosterend probeerde hiervan te profiteren. Vooral de hardwerkende Chris de Vries onderscheidde zich. Hij stond aan de basis van enkele fraaie aan vallen. Tien minuten voor tijd leek SVO te slagen, toen de Joegoslaaf Chekky de bal uit een onmogelijke hoek fraai om de keeper krulde. Het slotakkoord was echter voor de spits van Kwiek, die zijn ploeg vijf minuten voor tijd weer langs Ooster end schoot. (Foto 's lamtito Baronets) De erven van mevrouw A. Kuip- Oud (die woonde op Elemert 26 in Den Burg) voeren niet langer juri dische actie tegen het naburige skatepark. Ze hebben althans het beroep dat was ingediend bij de Raad van State ingetrokken, zo liet hun advocaat mr drs M. Frantzen onlangs weten. De kwestie begon twee jaar geleden toen b en w de erven liet weten dat het experiment met het skatepark op de voormalige tennisbaan zou wor den voortgezet en dat het skatepark met was te beschouwen als een 'in richting' waarvoor krachtens de Wet Milieubeheer vergunning nodig is De erven beschouwden die mede deling als een besluit en maakten bezwaar. Tevens vroegen ze om 'handhaving' dus wilden ze dat het in hun ogen illegale skatepark zou worden gesloten B en w besloten daar niet op in te gaan en tegen dit besluit dienden de erven een be zwaarschrift in en vroegen om een voorlopige voorziening bij de Alkmaarse rechtbank. Ze waren van mening dat de brief van b en w van december 1996 waarin wordt mee gedeeld dat het skatepark niet onder de milieuwet valt, een overheids besluit is waartegen bezwaar kan worden gemaakt. Het college vond van met omdat de brief een niet op rechtsgevolg gerichte reactie was op een eerder schrijven van de er ven De Raad van State bleek het daarmee eens te zijn. Ook afge dwongen sluiting was met mogelijk omdat het parkje waarschijnlijk met kan worden beschouwd als 'bedrijfs matig' en ook niet als horecavoorziening. hoewel er kleine versnaperingen worden verkocht. Een bodemprocedure zou daarover zekerheid kunnen geven. Die bodemprocedure ging van start, waarbij b en w verklaarden dat het park met onder de milieuwet valt zo dat er geen grond is voor het beroep dat de erven hadden ingesteld. De erven hebben de uitspraak ech ter met willen afwachten en hun be roep ingetrokken. Het college heeft daardoor het gevoel gekregen dat zn Rijkswaterstaat heeft de jacht geopend op een mol. die met hef rijshout Is neergestreken in het NlOZ-poldertje (Foto Gerard Timmorman) Kinderen van de Jan Drijverschool kwamen de plechtigheid met balonnen luister bij zetten. fids, hier in tweede positie, tijdens de i locrosser Dirk Barends heeft derde plaats uit het vuur ge- tpt op het Nederlands Kam- inschap Stockcarrace in jstad. Martijn de Veij werd deen Marcel Barends vijfde. vier Texelse coureurs hadden (supporters niet te klagen. Zo'n Texelaars waren meegereisd Lelystad. Ze zagen Barends in Eerste manche vijftien rondes kop gaan. Kort voor de finish ide coureur echter gas terug en i genoegen met een derde as. 'M'n wagen begon zo raar te tberen, ik dacht dat ik een lekke dhad. Ik wilde niet m'n auto aan m rijden, temeer ik me als derde zou kwalificeren.' In de tweede the reed Barends zich vanuit ale van het NK het achterveld naar een tweede plaats. De finale werd een onder onsje tussen Barends, Haje Dijkstra en Douwe Gietema uit Gaast (Fries land). waarbij de laatste als winnaar uit de bus kwam Het leek er in de finale even op dat Martijn de Veij bij het drietal wist aan te haken. De Texelaar, die met een nieuwe wagen aan de start ver scheen, kwam als vierde over de fi nish. De vijfde plaats was voor Marcel Barends Pascal Spigt werd door de organisatie, die zich streng aan de milieuvoorschriften houdt, wegens olielekkage uit de race ge haald. Op de asfaltbaan werden snelheden bereikt van 150 km/uur Doordat de baan relatief kort is, kon op de rechte einden hooguit zes tot zeven seconden voluit worden gereden, waarna de rijders volop het rem pedaal moesten 'Ik heb m'n rem nog nooit zo zien koken. crosser Dirk Barends is dolblij met zijn derde plaats op het NK. de procedure zoo hebben gewon nen als deze was voortgezet. Nu er geen uitspraak komt, wordt ook nie mand veroordeeld tot betaling van de proceskosten. Op uitnodiging van het Korps Mariniers was het college van b en w woensdag te gast op de Joost Dourleinkazerne, Waar nemend burgemeester Gutker en de wethouders Bakker en Eelman lieten zich informeren over het korps in het algemeen en over het functioneren van de kazerne op Texel in het bijzon der. De waarde die de marine aan de ontmoeting hechtte bleek uit het feit dat de topman van het korps, generaal-majoor der mari niers E.C. Klop, en/oor was over gekomen. In de presentatie ruimte van de kazerne gaf hoofd operatiën luitenant-kolonel T. van Eden met behulp van gepro jecteerde beelden een uiteenzet ting over nationale en internatio nale (vredes)taken van het korps, waarbij meermalen kon worden verwezen naar actuele situaties. De commandant van de Dourleinkazerne luitenant-ko lonel A. Kerssemeijer (foto) ging in op taken en praktijk van de ka zerne op Texel, de enige plaats waar 'echte' amfibische opleidin gen worden gegeven. De ont moeting werd besloten met een maaltijd. (Foto Harry de Graaf) maar in de rebound was hij toch kansloos. Het vervolg van de eerste helft gaf geen ander beeld te zien. Onder aanvoering van een uitste kende spelverdeler, die van achter de aanvalslinie iedere aanval op bouwde bleef DESS jagen op nog meer succes. Een 0-3 hing eerder in de lucht dan een verkleining van de marge. Maar toch kwam De Koog op een mentaal belangrijk moment te rug in de wedstrijd. Vlak voor de pauze dook Rob van der Stap op snelheid in een gat in de vijandelijke defensie. Danny Borgo gaf de bal op het juiste moment mee, en alleen voor de keeper taalde Van der Stap niet. Na de rust kreeg het publiek een veel beter De Koog te zien Zonder omzettingen te hoeven verrichten wist coach Gerrie Plaatsman zijn ploeg beter te motiveren en de spe lers beter van hun taak te doordrin gen. Belangrijkste zet was het uit schakelen van de angel van DESS door gelegenheidsvoorstopper Vin cent Kaspers. Door deze kleine aan passingen wist De Koog direct meer druk uit te oefenen, wat reeds na 10 minuten zijn vruchten afwierp. De keeper van DESS pakte, opgejaagd door enkele blauwhemden, een terugspeelbal in de handen, waar door De Koog een vrije bal kreeg op negen meter van het doel. Henk Knol schoot de bal in op de enige juiste wijze: hoog en hard. Terwijl De Koog nog z'n feestje vierde maakte een speler van DESS waarschijnlijk een zeer onvriendelijke opmerking aan het adres van de scheids, wat hem direct rood opleverde. Door de man-meer-situatie kon De Koog iets makkelijker voetballen. Veel beter dan daarvoor werd de vrije man ge vonden en de ene aanval na de an dere werd opgebouwd. Toch bleef het wel oppassen voor de uiterst ge vaarlijke tegenstoten Nadat Nico Schot met minder dan driemaal had gefaald in het afwerken wist DESS te profiteren uit één van de counters. Hierdoor keek De Koog met nog 10 minuten op de klok tegen een onver diende 2-3 achterstand aan. Deze laatste 10 minuten werden vervol gens maximaal benut. Nadat Danny Borg een afgeslagen bal vanaf 20 meter ineens hard en laag inschoot, maakte Nico Schot zijn faam als topscorer alsnog waar door de win nende goal in te tikken De Koog ontving zondag op eigen veld het lager geplaatste DESS. Op de ranglijst bevonden de be zoekers zich weliswaar twee plaatsen lager, maar in verlies- punten gemeten verkeerde DESS in een betere positie dan De Koog. Voor de thuisclub was dit dus min of meer een vier punten-wed- strijd. Plannen van de MAB-club om een autocrossparcours aan te leggen naast de bestaande motocross baan aan de Hoofdweg, kunnen op de steun van b en w rekenen. De lokatie is gunstiger dan de hui dige bij Harkebuurt, oordeelt het college, aangezien in Eierland geen 'bijzondere natuurlijke en cultuurhistorische waarden' in het geding zijn. Wenselijk is ook dat de 'lawaaisporten' worden ge concentreerd. Op korte afstand is het vliegveld gelegen. Het bestuur van de MAB-club heeft het verzoek ingediend omdat het graag een vaste lokatie heeft waarop met auto's kan worden gecrosst, zonder afhankelijk te zijn van gedoogregelingen. Weliswaar worden al sinds een kwart eeuw 's zomers twee autocrosses gehou den, in het bestemmingsplan 'Buitengebied' staat daarover niets geregeld Daarom moest tot op he den voor iedere wedstrijd een ver gunning worden aangevraagd, die dan werd verleend op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening. 'Het gaat al jaren goed en we heb ben een prima relatie met Werner Dros (eigenaar van het terrein bij Harkebuurt), maar vroeg of laat ver wacht ik de regeling die zegt dat we moeten vertrekken. Die kun je beter vóór zijn', licht Henri van Maldegem, voorzitter van de MAB-club, toe. Andere redenen om te verhuizen zijn het tegengaan van geluids overlast (het huidige terrein ligt vlak bij Oosterend), betere mogelijkhe den voor aan- en afvoer van publiek en deelnemers en een verbetering van de veiligheid. Ook noemt de MAB organisatorische en financiële voordelen. Plannen Rond de nieuwe baan in Eierland komt in de plannen een wal van on geveer 2.2 meter hoog, gerekend vanaf het maaiveld Tijdens wedstrij den vinden toeschouwers hierop een veilig plaatsje. Als nadeel mer ken b en w op dat de 'wijdse ruimte' die de Eierlandse polder kenmerkt 'enigszins wordt aangetast' door de wal, maar dat nadeel wordt onderge schikt bevonden. Het terrein zal daarnaast plaats bieden aan een pits (voor ongeveer 200 crossauto's) en genoeg parkeergelegenheid voor circa 900 auto's Om de baan te kunnen realiseren, wil het college een artikel 19-proce- dure voeren De lokatie kent nu nog de bestemming 'agrarisch gebied met landschappelijke waarde'. De motocrossbaan kwam in 1984 even eens tot stand na zo'n procedure. In overleg met de omwonenden werd toen afgesproken (en in de hinderwetvergunning vastgelegd) dat de baan op z'n hoogst vijf uur per week zou worden opengesteld 'Zoiets wilden we graag weer Om problemen te voorkomen, hebben we de omgekeerde weg bewandeld', legt Van Maldegem uit. 'Voordat we de aanvraag bij de gemeente indien den, hebben we éérst de omwonen den uitgenodigd om onze plannen toe te lichten. Twee hadden er be zwaren, zodat we met hen opnieuw Dat er een plaats op de ranglijst in het geding was voor De Koog was in de eerste helft niet aan het spel af te lezen Zonder de afwezige gebroe ders Van Beek, Martyn de Vey en de langdurig geblesseerde John Eelman presteerde de thuisploeg onder haar niveau. Reeds na twee minuten speeltijd prijkte er een 0-1 op het scorebord. Een voorzet vanaf de vleugel werd door doelman Bas van Elk onvoldoende weggewerkt, waardoor een dankbare aanvaller van DESS simpel kon afmaken. Hierna bleef DESS het spel maken, en kwam 10 minuten later op 0-2 Een schot op de goal werd in eerste instantie door Van Elk gekeerd, om de tafel zijn gegaan. Inmiddels zijn er prima afspraken gemaakt over het gebruik.' Als de politiek ook akkoord gaat, mag de MAB er straks twee wedstrij den per jaar houden en zes trainingsdagen organiseren. De voorstellen worden donderdag voor gelegd aan de raadscommissie ruimte, wonen en economie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1998 | | pagina 5