College steunt plan
crossterrein Eierland
Bijgepraat
over taken
mariniers
Molshopen
Dijk PH-polder
.TEXELSE^? COURANT'
iewiet en De Zwart
innen klaverjassen
Geen actie meer
tegen skatepark
Goocheltrucs van
SVO'er Vlaming
irk Barends derde
iNK-stockcarrace
'Lawaaisporten concentreren'
Zege De Koog na
zinderende slotfase
VERVOLG PAGINA 1
Het is niet voor het eerst dat zich een
mol op het eiland ophoudt. Timmer:
'Het is zeker tien jaar geleden dat
zich in Oudeschild, waar nu pavil
joen De Verrekieker staat, een paar
mollen ophielden. Ze waren toen
vermoedelijk met een schip grond
meegekomen. Rijkswaterstaat is er
toen langdurig bij gaan staan en
heeft de dieren weten te vangen.'
Over de oorzaak waarom mollen op
Texel nooit echt voet aan de grond
hebben gekregen, lopen de menin
gen uiteen. Om te overleven, moet
er een flinke populatie zijn, zo leerde
navraag tijdens een eerdere klop
jacht naar een mol die zich destijds
zou ophouden nabij Zuidhaffel. Het
bleek toen echter om een woelmuis
te gaan. Schelpen in de zandgrond,
waardoor mollen infectie oplopen,
kan een andere reden zijn.
VERVOLG PAGINA 1
150 jaar nadat het eerste water uit
de polder werd gepompt De toen
malige vijzel werd aangedreven
door een windmolen, die in 1848
werd opgeleverd. In datzelfde jaar
slaagde toenmalige dijkwerkers, die
werden betaald door Prins Hendrik,
erin de eerste waterkering dicht te
krijgen Dit nadat een eerdere po
ging in 1846 had gefaald.
Zowel de nieuwe dijk, als het gemaal
was door kinderen van de Jan
Drijverschool als thema gebruikt-
Hun tekeningen waren tentoonge
steld in de NlOZ-kantine en wekten
bewondering van de genodigden.
Onder hen een aantal polder
bewoners die ter compensatie van
de overlast die ze hadden geleden
tijdens het werk, bij de plechtigheid
mochten zijn. De genodigden én de
jeugd van de Jan Drijverschool die
waren gevraagd om tijdens de sym
bolische ingebruikname ballonnen
op te laten, werd vrijdagmiddag een
flink portie geduld gevraagd. Toen
de dijkgraven al vliegend boven de
dijk het advies kregen wegens slecht
weer van hun sprong af te zien.
duurde het een uur alvorens ze per
auto bij het gemaal arriveerden. Ter
wijl de balonnen opstegen, plantten
Van der Vlist en Steltenpool geza
menlijk een rode gietijzeren dijkpaal,
de eerste van een reeks die om de
200 meter wordt neergezet. Na het
hijsen van de vlaggen, zetten ze ge
zamenlijk hun voetafdruk in een blok
cement, dat in de dijk wordt
ingemetseld. Eén van de getuige
was burgemeester Gutker, die als
bestuurder van Uitwaterende Slui
zen eerder het woord had gevoerd
'Een betrouwbare dijk is héél be
langrijk. Het is een rustig gevoel dat
de constructie aan alle eisen voldoet
en dat draagt bij aan het welzijn van
de Texelaars én de toeristen. Over
de gezamenlijke sprong die de dijk
graven in gedachte hadden: 'Zou de
victorie voor integraal waterbeheer
dan toch op Texel beginnen te
kraaien?' Gutker liet voorzichtigjes
los ook zelf wel eens een tandem
sprong te willen wagen.
Van een onthulling van Wolkers'
kunstwerk 'Tot hier en niet verder'
kwam het vrijdag nog met. 'Het is
nog niet klaar', verontschuldigde op
drachtgever Van der Vlist zich. Het
voetstuk op de dijk bij Ceres ligt er
inmiddels wel en naar verwachting
zal het glazen object van circa 3,5
meter hoog over ruim een maand op
z'n plek worden neergezet. Het
komt daar waar het buitendijkse
werk- en fietspad de dijk oversteekt.
'Waarom een kunstwerk van Jan
Wolkers? 'Omdat hij een kunstenaar
is waar we met z'n allen trots op
kunnen zijn en omdat het een
Texelaar is.'
- Ag
Op 1 okiober J 998 's middags om 3
uur hebben Hans van der Vlist en Simon
Steltenpool - re$p. dijkgraaf van het
hoogheemraadschap van
Uitwaterende Sluiten en het waterschap
Hollands Kroon - hun "sporen"
nagelaten op deze dijk. Daarmee
hebben zij de waterwerken
officieel in gebruik genomen.
DINSDAG 20 OKTOBER 1998
nda Kiewiet en Roel de Zwart
lien de tweede klaverjasronde
tonnen. Het duo zette met de
je score van 7734 punten met-
de beste seizoensprestatie
it Dankzij dit resultaat namen
iteerste plaats in het algemeen
isement over van de gebroe-
s Witte.
tiveede plaats werd met een score
7214 punten ingenomen door Wil
isen en Peter van Heerwaarden,
foppel stijgt van veertien naar vier
de ranglijst. De derde plaats was
'Erik Jan Geus en John Vlaming,
liet vakantie vierende echtpaar
ek en Gerda Veeger vervangen,
redden wat goed te maken, want
'teerste ronde werden zij dertig-
Nu behaalden ze 7192 punten en
ten daarmee naar de zeventiende
"i van der Linden en Henk
ifschuur slaagden erin nog juist
en de 7000 te scoren en staan nu
een prima zesde plaats in het al-
«een klassement De 5e plaats
i met 6846 punten voor Jelle
'sma en Johan Vinke Dit koppel
«heel wat sterker dan vorig jaar.
1 bijzonderheid was dat Nel
tmen/Janny van Heerwaarden en
®y Wonder/Truus Witte precies
feel punten behaalden. De
te koppels kwamen tot een score
16093. Marle Timmerman en
t'eVermuë wisten zes marsen bij
tar te spelen
«erden 61 marsen gespeeld,
feel als vorige week. Het gemid-
«e lag met 6203 punten wat lager.
'"loskundigen De vergelijking
te academische graad' van de
eertsen, met het HBO-mveau van
'ehoskundigen. blijkt niet afkom-
7fan huisarts De Grave, maar
'een Texelse collega, die echter
als woordvoerder wilde optre-
1 Oe redactie meende de opmer-
9 te hebben nagetrokken bij De
maar terug van vakantie zegt
dat dit niet is gebeurd. Anders
«haar collega onthoudt ze zich
,(en vergelijking van de kwaliteit
'de zorgverlening De rest van de
^onderschrijft ze.
In een enerverende wedstrijd met
veel kansen en mooie doelpun
ten, hebben SVO en Kwiek'78 zon
dag gelijkgespeeld. Opnieuw een
punt dus voor de Oosterenders,
die zich wat lijken te herstellen
van een desastreuze competities
tart. Jammer was dat de volle
winst hen vijf minuten voor tijd
ontglipte, nadat ze zich hadden
teruggevochten uit kansloze posi
tie.
Oosterend begon nagenoeg voltallig
tegen Kwiek'78. Dat de mannen uit
Purmerend naar Texel waren geko
men voor een overwinning bleek al
leen al uit de grote touringcar vol
meegereisde supporters Die had
den aanvankelijk alle reden tot jui
chen, want al na vijftien minuten
stond Kwiek op een comfortabele
voorsprong: eerst werd een vrije
schop vanaf de rand van het straf
schopgebied snoeihard in de krui
sing geschoten (0-1), kort daarop
werd doel getroffen uit een straf
schop (0-2), na een overtreding van
Cees Mets.
In het vervolg kwamen de
Oesterenders langzaam in hun spel,
kregen ze ook een flink aantal kan
sen dankzij snel uitgevoerde coun
ters, maar tot de rust leverde dit
geen resultaat op.
Oosterend begon de tweede helft
goed, na enkele tactische omzettin
gen door trainer Bep Vonk. Na vijf
tien minuten omzeilde Ger Vlaming
met enkele fraaie bewegingen de
hele verdediging van Kwiek. Hij sloot
zijn solo af met een bekeken
schuiver in de hoek: 1 -2.
Nog geen tien minuten later kwam
Vlaming voor de tweede maal het to
neel op om zijn eenmansact op te
voeren. Weer liet hij iedereen zijn
hielen zien en ook nu betekende een
schuiver de bekroning: 2-2.
De mannen van Kwiek waren be
hoorlijk aangeslagen en Oosterend
probeerde hiervan te profiteren.
Vooral de hardwerkende Chris de
Vries onderscheidde zich. Hij stond
aan de basis van enkele fraaie aan
vallen. Tien minuten voor tijd leek
SVO te slagen, toen de Joegoslaaf
Chekky de bal uit een onmogelijke
hoek fraai om de keeper krulde.
Het slotakkoord was echter voor de
spits van Kwiek, die zijn ploeg vijf
minuten voor tijd weer langs Ooster
end schoot.
(Foto 's lamtito Baronets)
De erven van mevrouw A. Kuip-
Oud (die woonde op Elemert 26 in
Den Burg) voeren niet langer juri
dische actie tegen het naburige
skatepark. Ze hebben althans het
beroep dat was ingediend bij de
Raad van State ingetrokken, zo
liet hun advocaat mr drs M.
Frantzen onlangs weten.
De kwestie begon twee jaar geleden
toen b en w de erven liet weten dat
het experiment met het skatepark op
de voormalige tennisbaan zou wor
den voortgezet en dat het skatepark
met was te beschouwen als een 'in
richting' waarvoor krachtens de Wet
Milieubeheer vergunning nodig is
De erven beschouwden die mede
deling als een besluit en maakten
bezwaar. Tevens vroegen ze om
'handhaving' dus wilden ze dat het
in hun ogen illegale skatepark zou
worden gesloten B en w besloten
daar niet op in te gaan en tegen dit
besluit dienden de erven een be
zwaarschrift in en vroegen om een
voorlopige voorziening bij de
Alkmaarse rechtbank. Ze waren van
mening dat de brief van b en w van
december 1996 waarin wordt mee
gedeeld dat het skatepark niet onder
de milieuwet valt, een overheids
besluit is waartegen bezwaar kan
worden gemaakt. Het college vond
van met omdat de brief een niet op
rechtsgevolg gerichte reactie was
op een eerder schrijven van de er
ven De Raad van State bleek het
daarmee eens te zijn. Ook afge
dwongen sluiting was met mogelijk
omdat het parkje waarschijnlijk met
kan worden beschouwd als 'bedrijfs
matig' en ook niet als
horecavoorziening. hoewel er kleine
versnaperingen worden verkocht.
Een bodemprocedure zou daarover
zekerheid kunnen geven. Die
bodemprocedure ging van start,
waarbij b en w verklaarden dat het
park met onder de milieuwet valt zo
dat er geen grond is voor het beroep
dat de erven hadden ingesteld.
De erven hebben de uitspraak ech
ter met willen afwachten en hun be
roep ingetrokken. Het college heeft
daardoor het gevoel gekregen dat zn
Rijkswaterstaat heeft de jacht geopend op een mol. die met hef rijshout Is neergestreken
in het NlOZ-poldertje (Foto Gerard Timmorman)
Kinderen van de Jan Drijverschool kwamen de plechtigheid met balonnen luister bij zetten.
fids, hier in tweede positie, tijdens de i
locrosser Dirk Barends heeft
derde plaats uit het vuur ge-
tpt op het Nederlands Kam-
inschap Stockcarrace in
jstad. Martijn de Veij werd
deen Marcel Barends vijfde.
vier Texelse coureurs hadden
(supporters niet te klagen. Zo'n
Texelaars waren meegereisd
Lelystad. Ze zagen Barends in
Eerste manche vijftien rondes
kop gaan. Kort voor de finish
ide coureur echter gas terug en
i genoegen met een derde
as. 'M'n wagen begon zo raar te
tberen, ik dacht dat ik een lekke
dhad. Ik wilde niet m'n auto aan
m rijden, temeer ik me als derde
zou kwalificeren.' In de tweede
the reed Barends zich vanuit
ale van het NK
het achterveld naar een tweede
plaats. De finale werd een onder
onsje tussen Barends, Haje Dijkstra
en Douwe Gietema uit Gaast (Fries
land). waarbij de laatste als winnaar
uit de bus kwam
Het leek er in de finale even op dat
Martijn de Veij bij het drietal wist aan
te haken. De Texelaar, die met een
nieuwe wagen aan de start ver
scheen, kwam als vierde over de fi
nish. De vijfde plaats was voor
Marcel Barends Pascal Spigt werd
door de organisatie, die zich streng
aan de milieuvoorschriften houdt,
wegens olielekkage uit de race ge
haald.
Op de asfaltbaan werden snelheden
bereikt van 150 km/uur Doordat de
baan relatief kort is, kon op de
rechte einden hooguit zes tot zeven
seconden voluit worden gereden,
waarna de rijders volop het rem
pedaal moesten 'Ik heb m'n rem
nog nooit zo zien koken.
crosser Dirk Barends is dolblij met zijn derde plaats op het NK.
de procedure zoo hebben gewon
nen als deze was voortgezet. Nu er
geen uitspraak komt, wordt ook nie
mand veroordeeld tot betaling van
de proceskosten.
Op uitnodiging van het Korps
Mariniers was het college van b
en w woensdag te gast op de
Joost Dourleinkazerne, Waar
nemend burgemeester Gutker
en de wethouders Bakker en
Eelman lieten zich informeren
over het korps in het algemeen
en over het functioneren van de
kazerne op Texel in het bijzon
der. De waarde die de marine
aan de ontmoeting hechtte bleek
uit het feit dat de topman van het
korps, generaal-majoor der mari
niers E.C. Klop, en/oor was over
gekomen. In de presentatie
ruimte van de kazerne gaf hoofd
operatiën luitenant-kolonel T.
van Eden met behulp van gepro
jecteerde beelden een uiteenzet
ting over nationale en internatio
nale (vredes)taken van het
korps, waarbij meermalen kon
worden verwezen naar actuele
situaties. De commandant van
de Dourleinkazerne luitenant-ko
lonel A. Kerssemeijer (foto) ging
in op taken en praktijk van de ka
zerne op Texel, de enige plaats
waar 'echte' amfibische opleidin
gen worden gegeven. De ont
moeting werd besloten met een
maaltijd.
(Foto Harry de Graaf)
maar in de rebound was hij toch
kansloos. Het vervolg van de eerste
helft gaf geen ander beeld te zien.
Onder aanvoering van een uitste
kende spelverdeler, die van achter
de aanvalslinie iedere aanval op
bouwde bleef DESS jagen op nog
meer succes. Een 0-3 hing eerder in
de lucht dan een verkleining van de
marge. Maar toch kwam De Koog op
een mentaal belangrijk moment te
rug in de wedstrijd. Vlak voor de
pauze dook Rob van der Stap op
snelheid in een gat in de vijandelijke
defensie. Danny Borgo gaf de bal op
het juiste moment mee, en alleen
voor de keeper taalde Van der Stap
niet.
Na de rust kreeg het publiek een
veel beter De Koog te zien Zonder
omzettingen te hoeven verrichten
wist coach Gerrie Plaatsman zijn
ploeg beter te motiveren en de spe
lers beter van hun taak te doordrin
gen. Belangrijkste zet was het uit
schakelen van de angel van DESS
door gelegenheidsvoorstopper Vin
cent Kaspers. Door deze kleine aan
passingen wist De Koog direct meer
druk uit te oefenen, wat reeds na 10
minuten zijn vruchten afwierp. De
keeper van DESS pakte, opgejaagd
door enkele blauwhemden, een
terugspeelbal in de handen, waar
door De Koog een vrije bal kreeg op
negen meter van het doel. Henk
Knol schoot de bal in op de enige
juiste wijze: hoog en hard. Terwijl De
Koog nog z'n feestje vierde maakte
een speler van DESS waarschijnlijk
een zeer onvriendelijke opmerking
aan het adres van de scheids, wat
hem direct rood opleverde. Door de
man-meer-situatie kon De Koog iets
makkelijker voetballen. Veel beter
dan daarvoor werd de vrije man ge
vonden en de ene aanval na de an
dere werd opgebouwd. Toch bleef
het wel oppassen voor de uiterst ge
vaarlijke tegenstoten Nadat Nico
Schot met minder dan driemaal had
gefaald in het afwerken wist DESS
te profiteren uit één van de counters.
Hierdoor keek De Koog met nog 10
minuten op de klok tegen een onver
diende 2-3 achterstand aan. Deze
laatste 10 minuten werden vervol
gens maximaal benut. Nadat Danny
Borg een afgeslagen bal vanaf 20
meter ineens hard en laag inschoot,
maakte Nico Schot zijn faam als
topscorer alsnog waar door de win
nende goal in te tikken
De Koog ontving zondag op eigen
veld het lager geplaatste DESS.
Op de ranglijst bevonden de be
zoekers zich weliswaar twee
plaatsen lager, maar in verlies-
punten gemeten verkeerde DESS
in een betere positie dan De Koog.
Voor de thuisclub was dit dus min
of meer een vier punten-wed-
strijd.
Plannen van de MAB-club om een
autocrossparcours aan te leggen
naast de bestaande motocross
baan aan de Hoofdweg, kunnen
op de steun van b en w rekenen.
De lokatie is gunstiger dan de hui
dige bij Harkebuurt, oordeelt het
college, aangezien in Eierland
geen 'bijzondere natuurlijke en
cultuurhistorische waarden' in
het geding zijn. Wenselijk is ook
dat de 'lawaaisporten' worden ge
concentreerd. Op korte afstand is
het vliegveld gelegen.
Het bestuur van de MAB-club heeft
het verzoek ingediend omdat het
graag een vaste lokatie heeft
waarop met auto's kan worden
gecrosst, zonder afhankelijk te zijn
van gedoogregelingen. Weliswaar
worden al sinds een kwart eeuw 's
zomers twee autocrosses gehou
den, in het bestemmingsplan
'Buitengebied' staat daarover niets
geregeld Daarom moest tot op he
den voor iedere wedstrijd een ver
gunning worden aangevraagd, die
dan werd verleend op basis van de
Algemene Plaatselijke Verordening.
'Het gaat al jaren goed en we heb
ben een prima relatie met Werner
Dros (eigenaar van het terrein bij
Harkebuurt), maar vroeg of laat ver
wacht ik de regeling die zegt dat we
moeten vertrekken. Die kun je beter
vóór zijn', licht Henri van Maldegem,
voorzitter van de MAB-club, toe.
Andere redenen om te verhuizen
zijn het tegengaan van geluids
overlast (het huidige terrein ligt vlak
bij Oosterend), betere mogelijkhe
den voor aan- en afvoer van publiek
en deelnemers en een verbetering
van de veiligheid. Ook noemt de
MAB organisatorische en financiële
voordelen.
Plannen
Rond de nieuwe baan in Eierland
komt in de plannen een wal van on
geveer 2.2 meter hoog, gerekend
vanaf het maaiveld Tijdens wedstrij
den vinden toeschouwers hierop
een veilig plaatsje. Als nadeel mer
ken b en w op dat de 'wijdse ruimte'
die de Eierlandse polder kenmerkt
'enigszins wordt aangetast' door de
wal, maar dat nadeel wordt onderge
schikt bevonden. Het terrein zal
daarnaast plaats bieden aan een
pits (voor ongeveer 200 crossauto's)
en genoeg parkeergelegenheid voor
circa 900 auto's
Om de baan te kunnen realiseren,
wil het college een artikel 19-proce-
dure voeren De lokatie kent nu nog
de bestemming 'agrarisch gebied
met landschappelijke waarde'. De
motocrossbaan kwam in 1984 even
eens tot stand na zo'n procedure. In
overleg met de omwonenden werd
toen afgesproken (en in de
hinderwetvergunning vastgelegd)
dat de baan op z'n hoogst vijf uur per
week zou worden opengesteld
'Zoiets wilden we graag weer Om
problemen te voorkomen, hebben
we de omgekeerde weg bewandeld',
legt Van Maldegem uit. 'Voordat we
de aanvraag bij de gemeente indien
den, hebben we éérst de omwonen
den uitgenodigd om onze plannen
toe te lichten. Twee hadden er be
zwaren, zodat we met hen opnieuw
Dat er een plaats op de ranglijst in
het geding was voor De Koog was in
de eerste helft niet aan het spel af te
lezen Zonder de afwezige gebroe
ders Van Beek, Martyn de Vey en de
langdurig geblesseerde John
Eelman presteerde de thuisploeg
onder haar niveau. Reeds na twee
minuten speeltijd prijkte er een 0-1
op het scorebord. Een voorzet vanaf
de vleugel werd door doelman Bas
van Elk onvoldoende weggewerkt,
waardoor een dankbare aanvaller
van DESS simpel kon afmaken.
Hierna bleef DESS het spel maken,
en kwam 10 minuten later op 0-2
Een schot op de goal werd in eerste
instantie door Van Elk gekeerd,
om de tafel zijn gegaan. Inmiddels
zijn er prima afspraken gemaakt
over het gebruik.'
Als de politiek ook akkoord gaat,
mag de MAB er straks twee wedstrij
den per jaar houden en zes
trainingsdagen organiseren. De
voorstellen worden donderdag voor
gelegd aan de raadscommissie
ruimte, wonen en economie.