N
lepe de Boer wil
afzien van horeca
Cjrocn c2wartj cJexels in het harL,
ratis openbaar vervoer
meer middel dan doel'
'Mogen we op Texel
nu bouwen of niet?'
'Twee horecabeurzen
teveel voor Texel'
Terugdringen autokilometers lijkt haalbaar
Lijsttrekkers schermen met subsidies
De Cocksdorp
De Cocksdorp
VERDER
IN DIT
ummer
Toegewijde organisten
in het zonnetje gezet 2
de Kroniek 2
Assielzoekers zonder
daken inkomen 3
•»ZDHenTexel '94
doen goede zaken 4
Lohse crosskampioen 4
Tweede fase
Mieland van start
Erwich boos over beurs Hordifood
TEXELSE'^COURANT
gewezen kandidaat
waait uit opTexel
via OarfocchUd en Oosteiend
(zomer) via Ecomare en De Koog
Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 323 000.
E-mail: tcnieuws@tref.nl
Buiten werktijd: Ruud Nooij, tel. 31 50 34 of
06-53 14 9108 (b.g.g. 06-53 16 8657 of 06-52 78 4320)
op deze manier op Texel zal ver
plaatsen. Uit interviews is gebleken
dat ongeveer een derde van de toe
risten (automobilisten) zich nooit
zal laten overhalen en dat het al
heel mooi zou zijn als het lukt een
verdubbeling van het openbaar
vervoergebruik te bewerkstelligen.
Sternet
Om dit tot haalbare kaart te maken
is een 'productformule' bedacht die
voorziet in een hoge kwaliteit. Uit
gegaan wordt van routes volgens
een sternet, waarbij Den Burg het
centrale overstappunt en de scha
kel is van waaruit alle bestemmin
gen op Texel kunnen worden be
reikt. Er komen zeven lijnen met
centrale fietsuitleen op elk eind
punt De lijnen en voertuigen wor
den wat hun bestemmingen betreft
herkenbaar aan de kleuren van de
bussen, de haltes en de routes zo
als ze op de kaarten zijn aangege-
Lees verder pagina 4
De werkzaamheden voor het bouw
rijp maken van de tweede fase in het
Mieland in Oudeschild zijn deze
week gestart. De opdrachtgever is
MO Project. Het werk wordt uitge
voerd door Tatenhove BV uit Oude
schild. Met het werk is een bedrag
van 400 000,- exclusief BTW ge
moeid. Rond 1 april moeten de werk
zaamheden zijn voltooid. Totaal zul
len nog 26 woningen worden
gebouwd, waarvan de laatste in 2004
zal worden opgeleverd. MO Project
zal dit en volgend jaar tien woningen
realiseren
aan de orde kwam Veel tijd was uit
getrokken voor het onderwerp Schip
hol. Provincie-watchers volgden juist
deze discussie met belangstelling.
Het onderwerp geldt in Haarlemse
kringen als hét hete hangijzer. Het
afwijkende standpunt van
GroenLinks-lijsttrekker Kees
Bozalie, die géén uitbreiding of
Schiphol in zee wil, werd hem door
andere fracties niet in dank afgeno
men. Nog voordat de verkiezings
uitslag bekend is, heeft deze politi
cus zich al buiten de coalitie hebben
geplaatst, zo menen anders-denken
den Het gemak waarmee over een
Schiphol in Zee werd gepraat, ver
baasde raadslid en bioloog Arthur
Oosterbaan (GroenLinks). 'Weet u
wel wat voor gevolgen dit heeft voor
de kust van Noordholland en voor
de visstand?'
Dominant
Dat het volgens met-liberalen een
echte VVD-avond betrof, viel wél af
te leiden uit de gekleurdheid van het
merendeel van het publiek, maar niet
uit het debat zelf De Vries spaarde
geen van de politici. Wel bestond de
indruk dat VVD'er Henri Meijdam de
meeste spreektijd had, op de debat
leider na dan. De dominante rol van
radioverslaggever De Vries, die zich
niet met een kluitje in het riet liet
sturen, had ook een keerzijde- het
publiek liet zich nauwelijks horen.
Theatraal
Voor de broodnodige verstrooing
zorgden de acteurs van Klif 12, die
elk onderwerp theatraal maar herken
baar in beeld brachten. De wat
stugge politici moesten wennen aan
deze luchtige benadering, maar kon
den de humor er wel van inzien.
Andere bijdrage werd geleverd door
een delegatie Texelse raadsleden,
die verkleed als Lokaio's in de Can
tate van de weifelende
Statenstemmers een beroep deden
op de kiezer om naar de stembus te
gaan.
Uit de wat tegenvallende belangstel
ling voor deze avond die door de
Lees verder pagina 4
Voor slager lepe de Boer gloort
een beetje hoop. Het ziet ernaar
uit dat hij tot een vergelijk komt
met enkele van de Kogers die be
zwaar hebben gemaakt tegen de
horecamogelijkheden van zijn
nieuwe slagerij aan de Nikadel.
Als de gemeente de horecabe-
stemming schrapt, willen zij hun
bezwaren intrekken. Frits Lange-
veld is nog niet zover.
Bezwaarmakers Willy Oerlemans
en Gerrit Boerhorst hebben vrijdag
overleg gehad met de familie De
Boer samen met de respectieve
lijke advocaten. Daarbij werd duide
lijk dat De Boer zijn bedrijfsvoering
en de inrichting van zijn pand zoda
nig wil aanpassen dat het horeca-
aspect nagenoeg verdwijnt. Tafels
en zitplaatsen gaan eruit en er zul
len geen complete warme maaltij
den worden verkocht, maar alleen
de koude componenten daarvan.
Als compensatie voor het zakelijk
nadeel daarvan wil De Boer ver
pakte groenten verkopen in samen
werking met Cor van Etten in Den
Burg. Dat laatste zou in een be
hoefte voorzien omdat Van Etten
zijn verkooppunt in De Koog heeft
opgeheven. Als een en ander dui
delijk op papier wordt gezet en als
de gemeente de horecabestem-
ming van het gebouw afhaalt, zijn
Oerlemans en Boerhorst bereid hun
verzet te staken. Willy Oerlemans-
'Niets zou ons liever zijn dan dat
het zo afloopt. We hebben niets te
gen de familie De Boer, alleen te
gen de gemeente. Want die heeft
onze bezwaren afgewezen terwijl
nu onomstotelijk vast staat dat wij
in ons recht stonden. Want volgens
het bestemmingsplan mag daar
geen horeca'.
Langeveld
De kwestie is echter nog niet uit de
wereld Want er zijn nog twee
bezwaarmakers, waarvan Frits
Langeveld de meest prominente is.
Hij en zijn advocaat waren vrijdag
niet in staat om aan het gesprek
deel te namen in verband met fami
lieomstandigheden. En nieuwe on
derhandelingen die gistermiddag in
Ouderkerk aan de Amstel zouden
plaatsvinden, werden op het laatste
moment door Langeveld afgelast.
Katja de Boer die samen met part
ner Kees Moorman het bedrijf De
Boer gaat runnen durft daarom nog
niet te juichen. 'Maar we hopen na
tuurlijk dat we eruit komen De toe
stand waarin we nu zitten is vrese
lijk. Het heeft ons wel goed gedaan
dat velen in De Koog met ons mee
leven'.
Frits Langeveld liet ons gisteravond
desgevraagd weten dat hij uit wrok
van het voor gistermiddag geplande
contact heeft afgezien. Dat heeft te
maken met de organisatie De Koog
Badplaats Die heeft het gemeente
bestuur aangeboden om in de
kwestie te bemiddelen Dat is bij
Langeveld die zeer negatieve ge
voelens koestert jegens De Koog
Badplaats, in het verkeerde keelgat
geschoten, wat bleek uit een
snerende fax met verwijten die hij
naar het bestuur heeft gezonden.
'Als De Koog Badplaats het kan re
gelen, gaan ze hun gang maar. Ik
houd het even voor gezien De
mensen zullen me nu wel als de
kwaaie pier beschouwen. Als men
maar wel weet dat ik veel pogingen
heb gedaan om de kwestie te hel
pen oplossen; het heeft me een
hoop geld gekost'.
Eigen gedachten
lepe de Boer heeft daar zijn eigen
gedachten over en vreest dat het
niet zal lukken om met Langeveld
alsnog tot een vergelijk te komen.
Hij overweegt nu een aangepaste
bouwaanvraag in te dienen bij de
gemeente en af te wachten wat er
van komt.
Wethouder Daan Schilling laat des
gevraagd weten dat de gemeente
snel en positief zal reageren als de
bezwaren worden ingetrokken 'Na
tuurlijk willen ook wij die kwestie
graag uit de wereld hebben'. De ge
meente zal en overeenkomst tus
sen de bezwaarmakers en De Boer
moeten omzetten in een publiek
rechtelijke regeling en er zal een
gewijzigde aanvraag van De Boer
moeten komen. Als daar geen be
zwaar tegen wordt gemaakt, kan de
bouw worden voortgezet.
'Twee horecabeurzen is teveel
voor Texel. Concurrentie is o.k.
Maar dit is teleurstellend.' Aldus
reageert Nico Erwich, organisator
van de horecabeurs die op 9 maart
in Ons Genoegen wordt gehou
den, op de presentatie die
Hordifood vanmiddag en van
avond houdt.
'Wat Hopman doet is een kopie van
mijn beurs. Ik heb hier grote moeite
mee. En voor de horeca-onderne-
mers en de logiesverstrekkers wordt
het er niet duidelijker opErwich
betreurt het dat de familie Hopman
zelf bedrijven heeft aangeschreven
om een stand op de eigen beurs te
plaatsen 'Hij heeft ze bovendien
misleidt', doelt Erwich op de uitno
diging die Hopman op 23 december
aan de standhouders heeft geschre
ven. Daarin schrijft de groothandel-
'We hebben ruimte voor 35 stand en
het belooft een gezellige dag te wor
den. Dit wordt een jaarlijks terugke
rend evenement na het stoppen van
de Stappelandhalbeurs.' Vooral die
laatste opmerking heeft kwaad bloed
gezet. Niet alleen bij Erwich, maar
ook bij andere (grote) Texelse bedrij
ven die van de partij zijn op de beurs
in Ons Genoegen.
Lokkertje
Hopmans lokkertje dat hij 3.000 per
soonlijke uitnodigingen heeft gedrukt
die op naam zijn gesteld en die kans
maken op prijzen, is volgens Erwich
ook van zijn beurs afgekeken
De verkoop van de Stappelandhal
weerhoudt Erwich er niet van door te
gaan met het houden van evenemen
ten 'Ik vind het leuk en bovendien
kan ik zonder omzet niet leven. Ik
ben ook bezig met andere evene
menten, waarover ik nu nog mets
kan zeggen Ik organiseer dit jaar
mijn zesde horecabeurs en heb in al
die jaren steeds gesleuteld aan de
formule. Er komen straks 75 bedrij
ven, variërend van brouwerijen tot
leveranciers van voedingsmiddelen,
interieurartikelen en gebruiksvoor
werpen voor horeca en recreatie. Dat
kan je pas echt een horecabeurs
noemen.'
Frans Hopman sr. verklaarde vorige
week tegenover onze verslaggever
dat het initiatief tot zijn beurs al van
afgelopen najaar dateert, toen hij in
de veronderstelling verkeerde dat de
horecabeurs na de verkoop van de
Stappelandhal tot het verleden be
hoorde. 'Toen Erwich met later als
nog benaderde met zijn plannen,
was het al niet meer terug te
draaien.'
Volgens Erwich heeft Hopman een
'dikke duim'.
(Advertentie)
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een folder van:
NEE- sticker
maar wel geïnteresseerd?
Folder verkrijgbaar op
Spinbaan 6.
DINSDAG 23 FEBRUAR11999
RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 11359
I Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv
•jjnbaan 6, 1791 MC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00
Advertenties/abonnementen/bezorging:
telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11
VERSCHIJNT DINSDAG EN VRIJDAG.
NNEMENTSPRIJS 58,60 PER HALF JAAR, LOSSE NUMMERS 1,65
]pf bijna gratis openbaar vervoer met daarop afgestemde en aansluitende fiets- en taximogelijkheden moeten het autogebruik op Texel terugdringen.
eurgesteld, maar niet ver
en', meldt hij eerst diplo-
iek. Later in het gesprek
hij zich minder vormelijk
rallen 'te balen als een
ker'. Duidelijk is dat de
ven na het PvdA-congres
oorlijk zuur zijn voor Erik
Bruggen.
(gelopen maanden bezoch-
hij en compaan Lennart
j ongeveer 200 van de 450
ive lokale afdelingen. On-
'acht massaal maakten de
vaardigden zaterdag des-
inks hun keuze voor
jke van Hees als nieuwe
jvoorzitter. 'Jammer, de
A heeft een kans laten lig-
I, meent de oud-Texelaar,
pol jongeren zijn de afgelopen
■en ontzettend enthousiast
Bpakt door onze kandidaat-
fllmg. Ik hoop wel dat de par-
e generatie kan behouden.'
<e afdelingen zich aan hun
lie hebben gehouden en in
laad op hen hebben ge-
'd, kan Van Bruggen niet
hatten. 'De stemming is ge-
ja Eén van onze plannen
juist daér meer openheid in
rengen, ook met referenda
'penbare discussies. Maar
fcas, het heeft niet zo mogen
zijn toekomst eruit ziet,
Van Bruggen nog niet.
voor hun kandidaatstelling
te hij met Booij een advies-
'au op, maar wegens de
ke campagne heeft dat nog
r weinig bedrijven en instel-
'n van goede raad en
dn kunnen voorzien. 'Mis-
an dat we daar mee verder
Dat ga ik de komende tijd
enken. Eerst maar eens
Texel, wat uitwaaien op
[strand.'
Als het allemaal doorgaat wordt het
een uniek project dat ongetwijfeld
veel publiciteit zal krijgen. 'Dat
komt dan goed uit', zegt Rob Wor
tel, voorzitter van de Werkgroep
Duurzaam Toerisme. 'Want het
succes is mede afhankelijk van de
landelijke bekendheid die het gra
tis, openbaar vervoer op Texel zal
krijgen'.
Kwaliteit
Veel mensen moeten niets hebben
van openbaar vervoer. De bezwa
ren hebben te maken met de kos
ten, de afstand naar de haltes, de
geringe frequentie waarmee de di
verse lijnen worden onderhouden
en het feit dat openbaar vervoer
niet 'leuk' genoeg is Het voor Texel
ontwikkelde openbaar vervoersplan
voorziet in deze nadelen: de gratis
bussen vertrekken 's zomers elk
kwartier vanaf haltes die vlak bij el
kaar liggen zodat het niet meer no
dig is om op een dienstregeling te
letten. De bussen zelf zijn mooi en
leuk uitgevoerd en op de eindpun
ten van de routes is het mogelijk
om over te stappen op huurfietsen
om de reis te vervolgen. Net zo
makkelijk is het om bij een vol
gende halte de fiets weer in te leve
ren en met de bus verder te gaan.
De onderzoekers verwachten met
dat straks nagenoeg iedereen zich
anlokkelijke perspectief is
eerd op uitgebreid onder
dat in opdracht van de
|roep Duurzaam Toerisme,
en de NZH is uitgevoerd,
eeft drie lijvige rapporten
everd die morgen zullen
n aangeboden aan gede
puteerde H. de Boer met het ver
zoek zes miljoen gulden be
schikbaar te stellen voor een
proef van drie jaar. De kans op
inwilliging is groot gezien de
verkiezingsbeloften die de grote
statenfracties op dit punt hebben
gedaan.
'Texel onafhankelijk, Texel is nu vrij, los van provinciale politiek.
Texel heeft zijn buik vol van die kliek.Ironischer had het Noord
hollandse verkiezingsdebat vrijdag in Klif 12 niet kunnen eindigen.
De politici die het belang van Haarlem voor het eiland de hele avond
hadden onderstreept, zongen het ludieke vrijheidslied eendrachtig
en uit volle borst mee. Dat de roep om onafhankelijk niet serieus
moet worden genomen blijkt uit de miljoenen aan subsidie die Texel
van de provincie vraagt.
Huisvestings- en zorgbeleid, natuur-
en landschapsbeheer en verkeer en
vervoer zijn niet de meest boeiende
ingrediënten voor een avondje uit.
De Texelse invalshoek waarop
debatleider en oud-eilandjournalist
lede de Vries behendig aanstuurde
maakte deze thema's toch verteer
baar. Jammer was dat een typisch
Texels onderwerp als recreatie met
Kopstukken uit de provinciale politiek volgen tildens het verkiezingsdebat In Klit 12 de theatrale verrichtingen van Cor van Heer
waarden en Rob Jongejan. ,R»era«r™<.m«,i
openbaar vervoer is niet alleen een doel maar vooral
niddelom meer mensen op de fiets te krijgen. Als gratis
■genoeg gratis busvervoer van hoge kwaliteit wordt ge-
pineerd met aantrekkelijke mogelijkheden om fietsen te
n, zal het aantal autokilometers dat jaarlijks op Texel
t afgelegd met meer dan één derde kunnen verminderen
I er veel meer worden gefietst.