Cjrom 7wartsJ~exeh in het harL, aximumsnelheid op delen eiland omlaag Aanleg rijwielpad met bijl gestart N' Texel vertaalt regels overheid Twee uur deur dicht, drie uur café leeg College over sluitingstijden: Jaar cel voor arddrugsdealer -\\orszel Duurzaam Fietsverhuurders in werkgroep Duurzaam toerisme Windvlaag nekslag pestvogelpaartje Jutters en museum verdelen spullen Halve ton voor Traanroeier VERDER IN DIT ummer 2 Steen herinnert aan fietspadWesterweg 2 2 de Kroniek 2 2 Gratis openbaar vervoer wel samen betalen 5 2 Ondernemend Den Burg volop in beweging 7 2 Piet Zoon bekendste Statenlid provincie 7 Zwart Convenant ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 11360 VRIJDAG 26 FEBRUARI 1999 Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv inbaan 6, 1791 MC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00 Advertenties/abonnementen/bezorging: telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11 VERSCHIJNT DINSDAG EN VRIJDAG. )NNEMENTSPRIJS ƒ58,60 PER HALF JAAR, LOSSE NUMMERS ƒ1,65 Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 323 000. E-mail: tcnieuws@tref.nl Buiten werktijd: Ruud Nooij, tel. 31 50 34 of 06-53 14 9108 (b.g.g. 06-53 16 8657 of 06-52 78 4320) omobilisten en motorrijders krijgen in de nabije toekomst Irerschillende delen van het eiland te maken met een maxi- knsnelheid van 60 kilometer per uur. Deze moet gaan gel- in het hele gebied rond de Hogeberg en in de driehoek sen Westerweg, Pontweg en De Koog. Dat is één van de ingrijkste aanbevelingen van het woensdag gepresen- de Verkeersveiligheidsplan, dat voornamelijk bedoeld is wettelijke maatregelen te 'vertalen' naar de Texelse situa- naast moeten verschillende erstechnische maatregelen len genomen om te kunnen oen aan plannen van het rijk een limiet van 30 km/u in de uwde kom en de regel 'ver van rechts gaat voor' ook fietsers te introduceren. De stellen zijn geen toekomst- ek. Afspraak is om ze al bin- nu en 2001 van kracht te la- echtbank in Alkmaar heeft een »rige Amsterdammer dinsdag ordeeld tot een onvoorwaar- ke celstraf van een jaar. Offi- van justitie G. Botman had I jaar geëist. De veroordeelde, f illegaal in Nederland verblij de Marokkaan, heeft bekend Éïne en soms ook heroïne te en verkocht aan gebruikers het eiland. Botman betitelde i als 'de dealer van de kring el'. laak werd bij toeval opgelost, de Economische Controle- fct om andere redenen de tele- van een Texelaar 'aftapte' i bestelde cocaïne bij de Am- ammer, waarop justitie besloot ^ijn telefoon af te luisteren. opgenomen gesprekken bleek e man regelmatig met cocaine het eiland afreisde. Na zijn aan- ing, op 30 april 1998, werd dui- dat hij tot begin 1996 in de Ise horeca had gewerkt. De ir had tot begin vorig jaar een din op het eiland die ook coke .likte. echtbank heeft in haar vonnis meewegen dat de verdovende elen maar in beperkte kring zijn bcht tussen augustus 1996 en 11998, maar dat de Amsterdam- llaar wél flink aan verdiend moet jen. Tijdens één van de verho- fla' hij toe 'goed te hebben kun- leven' van de verboden handel. er verkiezingen zijn voor de ivmciale Stalen, kan u niet ontgaan. De landeli/ke. poli 's kopstukken gebruiken het asielzoekersbeleid in campagnes. Ver van ons seise bed? Nee. Lees in de van algelopen dinsdag het injnende verhaal van een ge- ~hle Armeense familie. stenliefde corrigeert hier falende overheid. Echte \vinciepolitiek is natuurlijk de isidie voor het experiment jf het gratis openbaar vervoer Texel, dat volgend jaar start, ir kun je wel zeikerig over- 'n. maar dit initiatief spreekt als fervent fietser -die toch Ie gemakkelijk de auto 'tl- absoluut aan. Is het al- n voor de toeristen bedoeld mogen wij ook meedoen edig onze gasten aan om autosleutels bij aankomst 'e leveren. Dan moet je wel de (huur-)fiets, met de taxi of re bus. Stem 3 maart voor duurzaam beleid. Horszei ten worden, met de mogelijkheid van uitloop naar 2002. Ze vormen fase 1 van het zoge noemde 'Startprogramma Duur zaam Veilig', dat voortvloeit uit het convenant dat op 15 december 1997 werd gesloten door het minis terie van Verkeer en Waterstaat, de provincies, de Vereniging van Ne derlandse Gemeenten en de Unie van Waterschappen. In deze over eenkomst is afgesproken een nieuwe impuls aan de verkeers veiligheid te geven In 2010 moet het aantal verkeersdoden met vijf tig procent zijn afgenomen ten op zichte van 1986 en het aantal ge wonden dat door een ongeluk in het ziekenhuis belandt met veertig pro cent. De voorgestelde maatregelen zijn dus geen bedenksels van over ijverige politici of ambtenaren. In alle gevallen gaat het om een ei gen, 'Texelse', invulling van regels die door de overheid worden opge legd. Ideaal is dat soms allerminst. Zo heeft de regering besloten dat buiten de bebouwde kom alleen nog maar maximumsnelheden van 60 en 80 km/u mogen gelden. Nu geldt onder meer in grote delen van De Dennen een maximumsnelheid van 50 km/u. Dat mag straks dus niet meer, reden voor het college om de gemeenteraad noodgedwongen voor te stellen akkoord te gaan met een limiet van 60 km/u. 60 km/u De eerste fase, die tot 2001 of 2002 loopt, is voornamelijk gericht op snel uitvoerbare maar noodzake lijke maatregelen, onder meer wat de infrastructuur betreft. Zo heeft het invoeren van de 60 km/u-gebie- den nogal wat voeten in de aarde. Weggebruikers die ze binnengaan, moeten worden gewaarschuwd. De gemeente denkt daarbij aan 'poor ten', blikvangers die duidelijk moe ten maken dat men in een gebied komt waar een andere maximum snelheid geldt. Over de precieze in vulling bestaat nog geen zekerheid. Gedacht wordt aan bebording. Van deze poorten zijn er 26 nodig. Daar naast komen lastige kruispunten in aanmerking voor aanvullende maatregelen, zoals bijvoorbeeld plateaus (verhoogde kruispunten) om de snelheid terug te brengen. Overheid Het besluit van de overheid om voor de bebouwde kom een alge mene limiet van 30 km/u per uur in te voeren, vraagt eveneens nogal wat voorbereiding. Dat komt door dat de gemeente als eigenaar van de weg het recht heeft om uitzonde- Lees verder pagina 5 Jan Heijne heeft namens de Vereni ging van Texelse Fietsverhuurders een gesprek gehad met Rob Wor tel, voorzitter van de werkgroep Duurzaam Toerisme. Aanleiding is de vrees dat het gratis openbaar vervoer een bedreiging gaat vor men voor de lokale fietsverhuur. Heijne liet zich dinsdag in deze krant kritisch uit over dit voorne men. Hij wordt gesteund door de Bovag, de verenigingen die onder andere de belangen van verhuur ders van rijwielhuurders behartigt. In de rubriek 'Wat ik zeggen wou' uit bondsvoorzitter John. A. Hoekzema zijn bedenkingen. Wor tel heeft de fietsverhuurders inmid dels toegezegd dat ze zitting krij gen in de werkgroep die de plannen verder moet uitwerken. Het startsein voor de aanleg van de BoerenrouteDe Boer en Bakker hakken de touwen door. (Foto Harry de Graaf) Op het erf van de familie Jan Eelman aan de Kadijksweg speelde zich onlangs een klein drama af. Een paartje van de pestvogel, een 'dwaalgast' met een fraai verendak en een kuif en die zich op Texel maar zelden laat zien, deed zich tegoed aan de besjes van de Gelderse roos. 'Ze trokken veel be kijks. Het zijn ook zulke leuke beestjes. Ik was zo gróós als wat', aldus Eelman. De vreugde was van korte duur. Tij dens de storm begin vorige week bezweek eerst het mannetje, toen een windvlaag het diertje met grote kracht tegen het raam van de fami lie Eelman blies. Amper twee uur tater onderging het vrouwtje het zelfde lot. De heer des huizes ont fermde zich over de lijkjes en be dacht dat het wel gepast zou zijn om ze op te zetten. 'Ze zien er zo bijzonder uit.' Dat was echter makkelijker gezegd dan gedaan. Pestvogels staan op de lijst van beschermde vogels en in de Vogelwet staat dat men niet zonder vergunning wilde vogels of delen daarvan, zoals eieren, in be zit mag hebben. Om hiervan ont heffing te krijgen, meldde Eelman zich bij de politie. Nadat agent Nico Drenth zich had overtuigd van de goede bedoelingen van Eelman. verleende hij een zogenaamde C2- vergunning. die toestaat dat de dode vogeltjes mogen worden ver voerd. In dit geval gebeurde dat naar een preparateur aan de vaste- wal, omdat dit vak op Texel niet meer wordt uitgeoefend. Als die klaar is met z'n werk. krijgt het stel letje een mooi plekje in huize Eelman. De aanleg van het fietspad Eierland-Oudeschild is begonnen. Het feestelijke startsein werd woensdagmiddag gegeven door WD-gedeputeerde H.S. de Boeren Groenlinks-wethou der Peter Bakker, leder hakte met een bijl een kabel door, waardoor een groot bord waarop het project en de uitvoer ders zijn vermeld, werd onthuld. gens de oorspronkelijke plannen zou de rijwielroute Eierland-Oude schild pas in 2001 aan de orde zijn. Lees verder pagina 5 Dat gebeurde aan de Laagwaal- derweg bij de komgrens van Oudeschild waar het tracé van het pad was aangegeven met rijplaten en linten. De plechtig- Afbeelding van de pestvogel. (Uit: Gids voor do vogels van Toxol. getekend door Johan Roydon) De jutters hebben maandag hun spullen opgehaald Juttersmuseum in Oudeschild. Dat gebeurde in aanwezigheid van gerechtsdeurwaarder mevrouw L.C. Vermeer-Lagerveld, die in overleg met vertegenwoordigers van de Stichting Texels Museum en de jutters bepaalde aan wie elk voor werp in de jutterij en op het buiten- terrein toebehoort. In totaal namen de jutters zo'n 425 kavels mee naar Flora. De boedelscheiding vloeit voort uit de afspraken die beide par tijen met elkaar hebben gemaakt, in overleg met rechter Mr. Zandbergen. Omdat ze het niet eens konden wor den over de Joan Hodshon. zal de rechter zich daarover nog uitspre ken. Volgens museumdirecteur Benno van Tilburg zullen minder fre quente bezoekers van de jutterij weinig van de scheiding merken. Het museum heeft volgens hem vol doende materiaal beschikbaar om de gaten snel te vullen Horecabedrijven moeten hun deu ren om 02.00 uur sluiten, om 2.30 uur moet de muziek uit en uiter lijk om 3.00 uur dienen alle gas ten het café te hebben verlaten. Dat is het voorstel dat het college in maart aan de raad zal doen. In een convenant zullen afspraken over het zogenaamde happy hour met de horeca worden geregeld. Bij overtreding van deze afspraken zal niet worden geaarzeld straf rechterlijke en juridische sancties te treffen, die tevoren bekend zullen zijn. 1999 zal als proefjaar worden genomen om te kijken of de geza menlijk inspanning van de horeca, de gemeente, politie en dorpswacht effect hebben gesorteerd Gerechtsdeurwaarder mevrouw L.C. Vermeer-Lagerveld. bijgestaan door jutter Jan Uitgeest en museumdirecteur Benno van Tilburg, zag er gisteren op toe dat de spuiten in de jutterij in Oudeschild werden verdeeld volgens afspraak. iFaoOcMrimmormaj) B en w hebben zich verder voorge nomen om met de horeca een convenant af te sluiten waarin met name de afschaffing van het zoge naamde happy hour zal worden ge regeld. Het meewerken van de horeca is hierbij van doorslaggevend belang. Wat betreft de taxistand plaats is het college er nog niet uit. Hiervoor zal een speciale werkgroep worden ingesteld. Gedacht wordt aan het parkeerterrein rond het voor malige VVV-kantoor. Taxi's mogen om veiligheidsredenen niet meer de Dorpsstraat in. Kogerstrand Verder willen b en w de huidige route die de meeste jongeren 's nachts naar hun tenten op camping Kogerstrand afleggen handhaven en verbeteren. De jeugd via de Badweg over het kampeerterrein laten gaan, vindt het gemeentebestuur geen goede optie. Extra begeleiding door dorpswachten en politie en betere verlichting is één van de maatrege len waaraan wordt gedacht. Deze en ander regelingen om de órde te handhaven en die al eerder naar buiten zijn gebracht, worden jaarlijks begroot op 72.000,- Voor de restauratie van molen De Traanroeier in Oudeschild wil het college ƒ50.000,- uittrekken. Het besluit dat nog door de raad moet worden goedgekeurd maakt onder deel uit van de afspraak die met ENW is gemaakt, die de molen zal overgedragen aan de stichting ter behoud van de traanroeier Ook de energiemaatschappij heeft toege zegd een flink bedrag in de restau ratie te steken De gemeente put het geld uit het fonds toeristische voor zieningen heid werd niet alleen bijgewoond door provinciale en gemeente lijke autoriteiten maar ook door vertegenwoordigers van Veilig Verkeer en de dorpscommissies van De Waal en Oudeschild en aannemingsbedrijf De Vries en Van de Wiel. Allemaal hadden ze een fietsbel bij zich die ze na de onthulling van het bord lieten rinkelen. Het zes kilometer lange en drie me ter brede betonpad, dat een vervolg is van het fietspad Limietweg dat twee jaar geleden in gebruik werd gesteld, kwam tot stand met miljoe nensteun van de provincie. Vol- Redactioneel commentaar De eenzijdige opzegging van het convenant met de Texelse Vereni ging van Logiesverstrekkers (TVL) door de Vereniging van Texelse Kampeerboeren (VTKB) heeft ve len wakker geschud. Bijvoorbeeld de Kleine Logiesverstrekkers, die hun ongenoegen uiten over het voornemen van de kampeerboeren om alsnog meer dan de twee afge sproken seizoensplaatsen op hun erf te hebben Het herenakkoord was bedoeld om te voorkomen dat caravans langdu rig het landschap 'vervuilen', wat immers strijdig is met de beoogde concentratie van de toeristische verblijfsaccommodatie. Dit argu ment is niet de enige drijveer achter de TVL-woede Ook broodnijd speelt een rol. Het is begrijpelijk dat kampeerbedrijven die ook seizoen plaatsen verhuren vrezen dat de spoeling nu dunner wordt. De opzegging maakt duidelijk wat voor een zwak beleidsmiddel een convenant in feite is zodra één van de partijen niet meer met de af spraak kan leven, kan die eenzijdig worden verbroken. Dat dit convenant voor TVL voor waarde was om af te zien van een bezwaarschrift tegen het bestem mingsplan buitengebied, inzake de verruiming van het erfkamperen van vijf naar acht standplaatsen, maakt de kwestie extra omstreden. Waar het al niet toe kan leiden als een juridisch niet-waterdichte con structie wordt gebruikt om het ruim telijk beleid op Texel te bepalen Het voornoemde geval is niet het enige convenant dat op Texel is af gesloten. Het zogenaamde 'ruime jas-model', waarin de landbouw, logiesverstrekkers. gemeente en andere belanghebbenden afsprar ken gemaakt hebben over de invul ling van het cultuurlandschap werd op handen gedragen Tot dusver gaat het goed. maar nu blijkt dat de instandhouding van de beoogde 4.000 hectare grasland moeite kost. komen de eerste haar scheurtjes in zicht Betrokkenen bezinnen zich opnieuw over belan gen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de provincie het voornemen om boeren een premie te geven bij de aankoop van melkquotum niet kan nakomen? Een convenant, dat is gestoeld op een vrijwillige afspraak, balanceert op een wankel evenwicht. Als het fout gaat. zijn er geen rechts middelen die de partijen aan elkaar verbinden. Tijdens de recente discussie over de handhaving van de openbare orde en de (1)-2-3 regeling viel het woord convenant opnieuw. Als wa pen tegen het politiek verguisde happy hour, waarin tegen halve prijs wordt geschonken, wordt over wogen met de horeca hierover zo'n overeenkomst af te sluiten. Daarin moeten de ondernemers beloven hieryan vrijwillig af te zien. Maar de realiteit leed dat het tegenwoordig wel vaker gebeud dat een coöpera tieve en creatieve opstelling van bestuurders onderuit wordt gehaald door de achterban, die er bij nader inzien toch anders over denkt. De besluitvormers doen er goed aan vraagstukken als het drinken tegen halve prijs nog eens grondig onder ogen te zien Een gewaarschuwd bestuurder telt immers ook voor twee.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 1