Cjrom 7wartsJ~exeh in het harL,
aximumsnelheid op
delen eiland omlaag
Aanleg rijwielpad
met bijl gestart
N'
Texel vertaalt regels overheid
Twee uur deur dicht,
drie uur café leeg
College over sluitingstijden:
Jaar cel voor
arddrugsdealer
-\\orszel
Duurzaam
Fietsverhuurders
in werkgroep
Duurzaam toerisme
Windvlaag nekslag
pestvogelpaartje
Jutters en museum
verdelen spullen
Halve ton voor
Traanroeier
VERDER
IN DIT
ummer
2 Steen herinnert aan
fietspadWesterweg 2
2 de Kroniek 2
2 Gratis openbaar vervoer
wel samen betalen 5
2 Ondernemend Den Burg
volop in beweging 7
2 Piet Zoon bekendste
Statenlid provincie 7
Zwart
Convenant
ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 11360
VRIJDAG 26 FEBRUARI 1999
Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv
inbaan 6, 1791 MC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00
Advertenties/abonnementen/bezorging:
telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11
VERSCHIJNT DINSDAG EN VRIJDAG.
)NNEMENTSPRIJS ƒ58,60 PER HALF JAAR, LOSSE NUMMERS ƒ1,65
Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 323 000.
E-mail: tcnieuws@tref.nl
Buiten werktijd: Ruud Nooij, tel. 31 50 34 of
06-53 14 9108 (b.g.g. 06-53 16 8657 of 06-52 78 4320)
omobilisten en motorrijders krijgen in de nabije toekomst
Irerschillende delen van het eiland te maken met een maxi-
knsnelheid van 60 kilometer per uur. Deze moet gaan gel-
in het hele gebied rond de Hogeberg en in de driehoek
sen Westerweg, Pontweg en De Koog. Dat is één van de
ingrijkste aanbevelingen van het woensdag gepresen-
de Verkeersveiligheidsplan, dat voornamelijk bedoeld is
wettelijke maatregelen te 'vertalen' naar de Texelse situa-
naast moeten verschillende
erstechnische maatregelen
len genomen om te kunnen
oen aan plannen van het rijk
een limiet van 30 km/u in de
uwde kom en de regel 'ver
van rechts gaat voor' ook
fietsers te introduceren. De
stellen zijn geen toekomst-
ek. Afspraak is om ze al bin-
nu en 2001 van kracht te la-
echtbank in Alkmaar heeft een
»rige Amsterdammer dinsdag
ordeeld tot een onvoorwaar-
ke celstraf van een jaar. Offi-
van justitie G. Botman had
I jaar geëist. De veroordeelde,
f illegaal in Nederland verblij
de Marokkaan, heeft bekend
Éïne en soms ook heroïne te
en verkocht aan gebruikers
het eiland. Botman betitelde
i als 'de dealer van de kring
el'.
laak werd bij toeval opgelost,
de Economische Controle-
fct om andere redenen de tele-
van een Texelaar 'aftapte'
i bestelde cocaïne bij de Am-
ammer, waarop justitie besloot
^ijn telefoon af te luisteren.
opgenomen gesprekken bleek
e man regelmatig met cocaine
het eiland afreisde. Na zijn aan-
ing, op 30 april 1998, werd dui-
dat hij tot begin 1996 in de
Ise horeca had gewerkt. De
ir had tot begin vorig jaar een
din op het eiland die ook coke
.likte.
echtbank heeft in haar vonnis
meewegen dat de verdovende
elen maar in beperkte kring zijn
bcht tussen augustus 1996 en
11998, maar dat de Amsterdam-
llaar wél flink aan verdiend moet
jen. Tijdens één van de verho-
fla' hij toe 'goed te hebben kun-
leven' van de verboden handel.
er verkiezingen zijn voor de
ivmciale Stalen, kan u niet
ontgaan. De landeli/ke. poli
's kopstukken gebruiken
het asielzoekersbeleid in
campagnes. Ver van ons
seise bed? Nee. Lees in de
van algelopen dinsdag het
injnende verhaal van een ge-
~hle Armeense familie.
stenliefde corrigeert hier
falende overheid. Echte
\vinciepolitiek is natuurlijk de
isidie voor het experiment
jf het gratis openbaar vervoer
Texel, dat volgend jaar start,
ir kun je wel zeikerig over-
'n. maar dit initiatief spreekt
als fervent fietser -die toch
Ie gemakkelijk de auto
'tl- absoluut aan. Is het al-
n voor de toeristen bedoeld
mogen wij ook meedoen
edig onze gasten aan om
autosleutels bij aankomst
'e leveren. Dan moet je wel
de (huur-)fiets, met de taxi of
re bus. Stem 3 maart voor
duurzaam beleid.
Horszei
ten worden, met de mogelijkheid
van uitloop naar 2002.
Ze vormen fase 1 van het zoge
noemde 'Startprogramma Duur
zaam Veilig', dat voortvloeit uit het
convenant dat op 15 december
1997 werd gesloten door het minis
terie van Verkeer en Waterstaat, de
provincies, de Vereniging van Ne
derlandse Gemeenten en de Unie
van Waterschappen. In deze over
eenkomst is afgesproken een
nieuwe impuls aan de verkeers
veiligheid te geven In 2010 moet
het aantal verkeersdoden met vijf
tig procent zijn afgenomen ten op
zichte van 1986 en het aantal ge
wonden dat door een ongeluk in het
ziekenhuis belandt met veertig pro
cent.
De voorgestelde maatregelen zijn
dus geen bedenksels van over
ijverige politici of ambtenaren. In
alle gevallen gaat het om een ei
gen, 'Texelse', invulling van regels
die door de overheid worden opge
legd. Ideaal is dat soms allerminst.
Zo heeft de regering besloten dat
buiten de bebouwde kom alleen nog
maar maximumsnelheden van 60
en 80 km/u mogen gelden. Nu geldt
onder meer in grote delen van De
Dennen een maximumsnelheid van
50 km/u. Dat mag straks dus niet
meer, reden voor het college om de
gemeenteraad noodgedwongen
voor te stellen akkoord te gaan met
een limiet van 60 km/u.
60 km/u
De eerste fase, die tot 2001 of 2002
loopt, is voornamelijk gericht op
snel uitvoerbare maar noodzake
lijke maatregelen, onder meer wat
de infrastructuur betreft. Zo heeft
het invoeren van de 60 km/u-gebie-
den nogal wat voeten in de aarde.
Weggebruikers die ze binnengaan,
moeten worden gewaarschuwd. De
gemeente denkt daarbij aan 'poor
ten', blikvangers die duidelijk moe
ten maken dat men in een gebied
komt waar een andere maximum
snelheid geldt. Over de precieze in
vulling bestaat nog geen zekerheid.
Gedacht wordt aan bebording. Van
deze poorten zijn er 26 nodig. Daar
naast komen lastige kruispunten in
aanmerking voor aanvullende
maatregelen, zoals bijvoorbeeld
plateaus (verhoogde kruispunten)
om de snelheid terug te brengen.
Overheid
Het besluit van de overheid om
voor de bebouwde kom een alge
mene limiet van 30 km/u per uur in
te voeren, vraagt eveneens nogal
wat voorbereiding. Dat komt door
dat de gemeente als eigenaar van
de weg het recht heeft om uitzonde-
Lees verder pagina 5
Jan Heijne heeft namens de Vereni
ging van Texelse Fietsverhuurders
een gesprek gehad met Rob Wor
tel, voorzitter van de werkgroep
Duurzaam Toerisme. Aanleiding is
de vrees dat het gratis openbaar
vervoer een bedreiging gaat vor
men voor de lokale fietsverhuur.
Heijne liet zich dinsdag in deze
krant kritisch uit over dit voorne
men. Hij wordt gesteund door de
Bovag, de verenigingen die onder
andere de belangen van verhuur
ders van rijwielhuurders behartigt.
In de rubriek 'Wat ik zeggen wou'
uit bondsvoorzitter John. A.
Hoekzema zijn bedenkingen. Wor
tel heeft de fietsverhuurders inmid
dels toegezegd dat ze zitting krij
gen in de werkgroep die de plannen
verder moet uitwerken.
Het startsein voor de aanleg van de BoerenrouteDe Boer en Bakker hakken de touwen door.
(Foto Harry de Graaf)
Op het erf van de familie Jan
Eelman aan de Kadijksweg speelde
zich onlangs een klein drama af.
Een paartje van de pestvogel, een
'dwaalgast' met een fraai verendak
en een kuif en die zich op Texel
maar zelden laat zien, deed zich
tegoed aan de besjes van de
Gelderse roos. 'Ze trokken veel be
kijks. Het zijn ook zulke leuke
beestjes. Ik was zo gróós als wat',
aldus Eelman.
De vreugde was van korte duur. Tij
dens de storm begin vorige week
bezweek eerst het mannetje, toen
een windvlaag het diertje met grote
kracht tegen het raam van de fami
lie Eelman blies. Amper twee uur
tater onderging het vrouwtje het
zelfde lot. De heer des huizes ont
fermde zich over de lijkjes en be
dacht dat het wel gepast zou zijn
om ze op te zetten. 'Ze zien er zo
bijzonder uit.'
Dat was echter makkelijker gezegd
dan gedaan. Pestvogels staan op
de lijst van beschermde vogels en
in de Vogelwet staat dat men niet
zonder vergunning wilde vogels of
delen daarvan, zoals eieren, in be
zit mag hebben. Om hiervan ont
heffing te krijgen, meldde Eelman
zich bij de politie. Nadat agent Nico
Drenth zich had overtuigd van de
goede bedoelingen van Eelman.
verleende hij een zogenaamde C2-
vergunning. die toestaat dat de
dode vogeltjes mogen worden ver
voerd. In dit geval gebeurde dat
naar een preparateur aan de vaste-
wal, omdat dit vak op Texel niet
meer wordt uitgeoefend. Als die
klaar is met z'n werk. krijgt het stel
letje een mooi plekje in huize
Eelman.
De aanleg van het fietspad Eierland-Oudeschild is begonnen.
Het feestelijke startsein werd woensdagmiddag gegeven
door WD-gedeputeerde H.S. de Boeren Groenlinks-wethou
der Peter Bakker, leder hakte met een bijl een kabel door,
waardoor een groot bord waarop het project en de uitvoer
ders zijn vermeld, werd onthuld.
gens de oorspronkelijke plannen
zou de rijwielroute Eierland-Oude
schild pas in 2001 aan de orde zijn.
Lees verder pagina 5
Dat gebeurde aan de Laagwaal-
derweg bij de komgrens van
Oudeschild waar het tracé van
het pad was aangegeven met
rijplaten en linten. De plechtig-
Afbeelding van de pestvogel.
(Uit: Gids voor do vogels van Toxol. getekend door Johan
Roydon)
De jutters hebben maandag hun
spullen opgehaald
Juttersmuseum in Oudeschild. Dat
gebeurde in aanwezigheid van
gerechtsdeurwaarder mevrouw L.C.
Vermeer-Lagerveld, die in overleg
met vertegenwoordigers van de
Stichting Texels Museum en de
jutters bepaalde aan wie elk voor
werp in de jutterij en op het buiten-
terrein toebehoort. In totaal namen
de jutters zo'n 425 kavels mee naar
Flora. De boedelscheiding vloeit
voort uit de afspraken die beide par
tijen met elkaar hebben gemaakt, in
overleg met rechter Mr. Zandbergen.
Omdat ze het niet eens konden wor
den over de Joan Hodshon. zal de
rechter zich daarover nog uitspre
ken. Volgens museumdirecteur
Benno van Tilburg zullen minder fre
quente bezoekers van de jutterij
weinig van de scheiding merken. Het
museum heeft volgens hem vol
doende materiaal beschikbaar om de
gaten snel te vullen
Horecabedrijven moeten hun deu
ren om 02.00 uur sluiten, om 2.30
uur moet de muziek uit en uiter
lijk om 3.00 uur dienen alle gas
ten het café te hebben verlaten.
Dat is het voorstel dat het college
in maart aan de raad zal doen. In
een convenant zullen afspraken
over het zogenaamde happy hour
met de horeca worden geregeld.
Bij overtreding van deze afspraken
zal niet worden geaarzeld straf
rechterlijke en juridische sancties te
treffen, die tevoren bekend zullen
zijn. 1999 zal als proefjaar worden
genomen om te kijken of de geza
menlijk inspanning van de horeca,
de gemeente, politie en dorpswacht
effect hebben gesorteerd
Gerechtsdeurwaarder mevrouw L.C. Vermeer-Lagerveld. bijgestaan door jutter Jan Uitgeest en museumdirecteur Benno van Tilburg,
zag er gisteren op toe dat de spuiten in de jutterij in Oudeschild werden verdeeld volgens afspraak. iFaoOcMrimmormaj)
B en w hebben zich verder voorge
nomen om met de horeca een
convenant af te sluiten waarin met
name de afschaffing van het zoge
naamde happy hour zal worden ge
regeld. Het meewerken van de
horeca is hierbij van doorslaggevend
belang. Wat betreft de taxistand
plaats is het college er nog niet uit.
Hiervoor zal een speciale werkgroep
worden ingesteld. Gedacht wordt
aan het parkeerterrein rond het voor
malige VVV-kantoor. Taxi's mogen
om veiligheidsredenen niet meer de
Dorpsstraat in.
Kogerstrand
Verder willen b en w de huidige route
die de meeste jongeren 's nachts
naar hun tenten op camping
Kogerstrand afleggen handhaven en
verbeteren. De jeugd via de Badweg
over het kampeerterrein laten gaan,
vindt het gemeentebestuur geen
goede optie. Extra begeleiding door
dorpswachten en politie en betere
verlichting is één van de maatrege
len waaraan wordt gedacht. Deze en
ander regelingen om de órde te
handhaven en die al eerder naar
buiten zijn gebracht, worden jaarlijks
begroot op 72.000,-
Voor de restauratie van molen De
Traanroeier in Oudeschild wil het
college ƒ50.000,- uittrekken. Het
besluit dat nog door de raad moet
worden goedgekeurd maakt onder
deel uit van de afspraak die met
ENW is gemaakt, die de molen zal
overgedragen aan de stichting ter
behoud van de traanroeier Ook de
energiemaatschappij heeft toege
zegd een flink bedrag in de restau
ratie te steken De gemeente put het
geld uit het fonds toeristische voor
zieningen
heid werd niet alleen bijgewoond
door provinciale en gemeente
lijke autoriteiten maar ook door
vertegenwoordigers van Veilig
Verkeer en de dorpscommissies
van De Waal en Oudeschild en
aannemingsbedrijf De Vries en
Van de Wiel. Allemaal hadden ze
een fietsbel bij zich die ze na de
onthulling van het bord lieten
rinkelen.
Het zes kilometer lange en drie me
ter brede betonpad, dat een vervolg
is van het fietspad Limietweg dat
twee jaar geleden in gebruik werd
gesteld, kwam tot stand met miljoe
nensteun van de provincie. Vol-
Redactioneel commentaar
De eenzijdige opzegging van het
convenant met de Texelse Vereni
ging van Logiesverstrekkers (TVL)
door de Vereniging van Texelse
Kampeerboeren (VTKB) heeft ve
len wakker geschud. Bijvoorbeeld
de Kleine Logiesverstrekkers, die
hun ongenoegen uiten over het
voornemen van de kampeerboeren
om alsnog meer dan de twee afge
sproken seizoensplaatsen op hun
erf te hebben
Het herenakkoord was bedoeld om
te voorkomen dat caravans langdu
rig het landschap 'vervuilen', wat
immers strijdig is met de beoogde
concentratie van de toeristische
verblijfsaccommodatie. Dit argu
ment is niet de enige drijveer achter
de TVL-woede Ook broodnijd
speelt een rol. Het is begrijpelijk dat
kampeerbedrijven die ook seizoen
plaatsen verhuren vrezen dat de
spoeling nu dunner wordt.
De opzegging maakt duidelijk wat
voor een zwak beleidsmiddel een
convenant in feite is zodra één van
de partijen niet meer met de af
spraak kan leven, kan die eenzijdig
worden verbroken.
Dat dit convenant voor TVL voor
waarde was om af te zien van een
bezwaarschrift tegen het bestem
mingsplan buitengebied, inzake de
verruiming van het erfkamperen
van vijf naar acht standplaatsen,
maakt de kwestie extra omstreden.
Waar het al niet toe kan leiden als
een juridisch niet-waterdichte con
structie wordt gebruikt om het ruim
telijk beleid op Texel te bepalen
Het voornoemde geval is niet het
enige convenant dat op Texel is af
gesloten. Het zogenaamde 'ruime
jas-model', waarin de landbouw,
logiesverstrekkers. gemeente en
andere belanghebbenden afsprar
ken gemaakt hebben over de invul
ling van het cultuurlandschap werd
op handen gedragen Tot dusver
gaat het goed. maar nu blijkt dat de
instandhouding van de beoogde
4.000 hectare grasland moeite
kost. komen de eerste haar
scheurtjes in zicht Betrokkenen
bezinnen zich opnieuw over belan
gen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld
als de provincie het voornemen om
boeren een premie te geven bij de
aankoop van melkquotum niet kan
nakomen?
Een convenant, dat is gestoeld op
een vrijwillige afspraak, balanceert
op een wankel evenwicht. Als het
fout gaat. zijn er geen rechts
middelen die de partijen aan elkaar
verbinden.
Tijdens de recente discussie over
de handhaving van de openbare
orde en de (1)-2-3 regeling viel het
woord convenant opnieuw. Als wa
pen tegen het politiek verguisde
happy hour, waarin tegen halve
prijs wordt geschonken, wordt over
wogen met de horeca hierover zo'n
overeenkomst af te sluiten. Daarin
moeten de ondernemers beloven
hieryan vrijwillig af te zien. Maar de
realiteit leed dat het tegenwoordig
wel vaker gebeud dat een coöpera
tieve en creatieve opstelling van
bestuurders onderuit wordt gehaald
door de achterban, die er bij nader
inzien toch anders over denkt. De
besluitvormers doen er goed aan
vraagstukken als het drinken tegen
halve prijs nog eens grondig onder
ogen te zien Een gewaarschuwd
bestuurder telt immers ook voor
twee.