Gedeputeerde: maar wel
amen de kosten dragen
W
Gratis openbaar vervoer per 1 juni 2000
Timmerlieden maken
kunststof kozijnen
car moon
.TEXELSE^" CouRANT'
rfflG IK U HLS DIRECTEUR WN
wortel-bloem HEEM EN WEER»v
DE SLEUTEL VRN L> VRB VERVOER
RRNBIEOEN
Promotie??
Wat ik zeggen wou.
aximum snelheid
lieg rijwielpad
"DEBOEPEN ROUTE"
Bedreiging
Ad reswijziging
GroenLinks
Vit onvrede zelf fabriek gestart'
I Bedrijvig/k%7
Inbraak
Bazaar geslaagd
Wintersporters
ontspringen dans
Start project
'peuters naar
mondhygiëniste'
VRIJDAG 26 FEBRUARI 1999
mooi plan dat ons aanspreekt. Goed voor milieu, leef-
heid en toerisme. Dit zou best eens kunnen slagen',
js drs. H.S. de Boer (VVD) die woensdag als gedepu-
de van verkeer, vervoer en zeehavens en zeer positief
leel velde over de voorgenomen 3-jarige proef met gratis
nbaar vervoer op Texel. Hij voegde er wel direct aan toe
iet bedrag van zes miljoen gulden dat op het project
t worden toegelegd, niet helemaal van de provincie kan
en. Ook andere belanghebbenden moeten bijdragen,
rbij wordt gedacht aan de gemeente en Teso, maar ook
liet rijk en de EG.
'oorzitter van de Werkgroep
zaam Toerisme werd het
baar vervoersplan woens-
gepresenteerd door Rob
el tijdens een bijeenkomst
et Havenrestaurant van 't
Ije. Vertegenwoordigers van
ncie, gemeente Texel, ge-
ite Den Helder en Werk-
p Duurzaam Toerisme spra-
jaar met de gedeputeerde,
alleen over het openbaar
lersplan maar ook over de
gssing van de N9 in de kop
van Noordholland en de daarmee
verband houdende verkeers-
voorzieningen in de marinestad.
Snel
Wat betreft het gratis openbaar ver
voer werd afgesproken dat de pro
vincie wordt ingeschakeld bij het
verder uitwerken van het plan. Daar
vinden ze de proef buitengewoon
belangwekkend, niet alleen voor
Texel maar ook voor andere gebie
den waar men de automobiliteit wil
terugdringen. Volgens De Boer is
Texel door de eilandsituatie een
heel geschikt proefgebied De za
ken zullen voortvarend worden aan
gepakt met als intentie om het gra
tis openbaar vervoer al per 1 juni
2000 in te voeren. 'Een mooie da
tum', vond de gedeputeerde
N9
Bij de verbetering van de provin
ciale weg N9 en de aanpassing
daarop van aansluitende
verkeerstechnische voorzieningen
in Den Helder voelt Texel zich min
der betrokken Toch is een vlotte
bereikbaarheid van de veerhaven in
Den Helder ook van belang voor
Texel. Het voor het eiland be
stemde vervoer levert nu in Den
Helder problemen op, onder andere
voor de bewoners van de West
straat en de Zuidstraat. Dat zal nog
erger worden als de plannen om
van de oude rijkswerf een toeris
tische attractie te maken zijn uitge
voerd. Er wordt gerekend op
350,000 bezoekers per jaar. Het
ingenieursbureau Haskoning heeft
het verkeers- en parkeerprobleem
geïnventariseerd en mogelijkheden
tot verbetering aangedragen. Het
meest afdoend, maar ook het
meest kostbaar is een nieuwe brug
('Ravelijnsbrug') over het Noordhol
lands kanaal bij de komgrens van
Den Helder. Hier kan het voor de
binnenstad van Den Helder be
stemde verkeer worden gescheiden
van het verkeer dat voor de marine
haven en de veerhaven Texel is
bestemd
Ook hier zal spoed worden be
tracht, zo liet gedeputeerde De
Boer weten. De provincie zal het
project 'trekken' samen met de ge
meenten Den Helder en Texel,
Teso, de marine en liefst ook Rijks
waterstaat. Na ambtelijke voorbe
reiding door de provincie zullen de
betrokkenen in april bijeenkomen
voor naderè beslissingen en het uit
zetten van een tijdspad Wethouder
Nijpels van Den Helder liet blijken
voor aanleg van de Ravelijnsbrug te
zijn, de meest afdoende oplossing
tot in lengte van jaren.
NRQB
VERVOLG VAN PAGINA 1
en te maken en de 50 km/u-re-
te handhaven. Verwacht wordt
de verschillende dorpen 52
n moeten worden aangelegd,
melijk plateaus. Ook hier is
s nodig dat weggebruikers in
ogopslag zien wat de maxi-
melheid in een bepaald ge-
is Wanneer deze regel ingaat,
nog niet vast. In het
iant is afgesproken dat ge
len tot en met het jaar 2001
om zich op de nieuwe situa-
jr te bereiden.
!0 en waar 30 km/u mag wor-
reden, is niet in één zin te
Het plan maakt in ieder ge-
derscheid tussen 'gebieds-
jtingswegen' en 'erftoegangs-
Op eerstgenoemde wegen
>n limiet moeten blijven gel-
an 50 km/u. Gedacht moet
meer worden aan de
ilaan, Bernhardlaan, Beatrix-
Schilderweg, Keesomlaan en
van de Gasthuisstraat en de
erstraat. In het centrum en in
onwijken wordt de maximum-
id 30 km/u. In de buiten-
i wordt de limiet bijna overal
i/u.
ndere maatregel van de over-
bromfietsers op de rijbaan',
gaat al in december van dit jaar in.
Deze houdt in dat wegbeheerders
zelf bepalen op welke fietspaden al
dan niet bromfietsers worden toe
gestaan In het algemeen geldt dat
als de maximumsnelheid op een
weg lager ligt dan 70 km/u, de
bromfietser op de weg moet rijden.
In de praktijk zal dit dus inhouden
dat verkeersborden aangeven op
welke fietspaden óók bromfietsers
zijn toegestaan. De bekende
blauwe borden met een fiets-
symbool moeten in die gevallen
worden vervangen door borden met
een fiets en een bromfiets.
Twijfelgevallen zijn enkele fietspa
den binnen de bebouwde kom. In
het rapport wordt voorgesteld geen
bromfietsers toe te staan op de
Emmalaan en ze naar het fietspad
te dirigeren. Op het Schilderend
worden bromfietsers waarschijnlijk
wél naar de rijbaan verwezen.
Langs de Waalderstraat blijven
bromfietsers op het. fietspad, het
zelfde geldt voor de Molenlaan in
De Cocksdorp.
Voorlichting
Gezien de hoeveelheid wettelijke
veranderingen in de verkeersre
gels, vindt het college het van groot
belang alle weggebruikers hierover
adequaat in te lichten. Dit wordt ook
nodig geacht om 'draagvlak' te
creëren voor de maatregelen
Een belangrijke doelgroep zijn de
nieuwe verkeersdeelnemers: kinde
ren die voor het eerst zelfstandig
naar school gaan, kinderen die voor
het eerst zelf fietsen, 16-jarige
bromfietsers en 18-jarigen die hun
rijbewijs halen. Daarnaast is 'per
manente' educatie nodig, herhaal
delijk terugkerende voorlichtings
projecten over bijvoorbeeld rijden
met een caravan en alcohol in het
verkeer Tot slot wil de gemeente
goede afspraken met de politie voor
intensief handhaven van de nieuwe
regels.
In totaal kosten de voorgestelde
maatregelen naar schatting ruim
ƒ1,3 miljoen. Bijna zes ton daarvan
vloeit terug in de gemeentelijke kas
door subsidies van de overheid.
Fietspad
Maatregelen die niet zozeer voort
komen uit het convenant maar die
het college zélf belangrijk vindt, zijn
de zogenaamde 'infrastructurele
maatregelen'. Het gaat daarbij om
grootschalige projecten als de aan
leg van rotondes en fietspaden het
verleggen van kruispunten. Een
lijst van werkzaamheden die voor
rang genieten, is opgesteld op ba
sis van onderzoek, waarbij de hoe
veelheid ongevallen een belangrijke
rol speelde.
Hoog op het lijstje staan de aanpas
sing van de kruispunten Waalder-
weg-Georgiëweg en Pontweg-Pij-
persdijk, net als een rotonde op het
kruispunt Pontweg-Akenbuurt. Op
vallend is het fietspad langs de
VERVOLG VAN PAGINA 1
:oen bleek dat de provincie al
geld beschikbaar had, over-
iden omdat projecten elders in
ivincie niet doorgingen. Texel
laarvan profiteren maar dan
het plan voor het pad wel op
ember aanbestedingsgereed
'e gemeente liet dit spoedei-
deel van het voorbereidende
(iver aan de Grontmij, die er al
weken mee klaar was.
uitvoering daadwerkelijk is
men staat het vast dat het
de loop van de zomer in ge-
genomen kan worden,
lad loopt door een open en ge-
rd deel van het Texelse land-
Er zijn enkele bruggen in
nomen om poldersloten te
in oversteken.
edereen is tevreden over het
dat de gemeente heeft be-
De Werkgroep Landschaps-
iad het begin van het pad lie-
idvenop de Zaandammerdijk
in plaats van benedenlangs.
mnder gelukkig vond de werk-
het routeverloop in de buurt
ienhoven. Daar volgt het pad
bestaande autorijweg maar
dwars door een tot dusver vrij
wel verlaten weidelandschap dat al
dus wordt 'versnipperd'. De drom
men fietsers die daar straks
passeren betekenen het eind van
de stilte, mogelijk met gevolgen
voor weidevogels. Dit bezwaar is
door de gemeente van de hand ge
wezen.
Hoewel het voor de aanleg van het
pad geen gevolgen meer kon heb
ben maakte Piet de Wolf van de
Werkgroep Landschapszorg
woensdag van de gelegenheid ge
bruik om met gedeputeerde De
Boer van gedachten te wisselen
over deze kwestie. Hij vond echter
weinig begrip. Omdat het fietspad
bij Tienhoven toch grotendeels
langs een sloot loopt, werd het niet
als versnippering gezien.
Extra stukje
Na de feestelijke start van de
fietspadaanleg kwamen de genodig
den bijeen in dorpshuis 't Skiltje,
waar ook nog een kritisch geluid viel.
Dat kwam van secretaris Simon Dros
van de dorpscommissie van Oude-
schild. Die vond dat het nieuwe fiets
pad niet aan de Laagwaalderweg bij
Oudeschiid moet eindigen, maar
doorgetrokken moet worden naar het
bestaande fietspad ter hoogte van
hoeve Abovo (Zuidewind).
Voorzitter Rob Lutke Schipholt van
de Waalder dorpscommissie bleek
wat zorg te hebben over de veiligheid
«uder Bakker overhandigt het naambord voor het nieuwe fietspad aan de gede-
(Foto Hnrrydo Graal)
van het fietspad, met name bij een
paar oversteekplaatsen. Hij pleitte
ook voor betere bewegwijzering.
Wethouder Peter Bakker toonde
zich blij met de prachtige oost-west
verbinding via het rustieke De
Waal, die Texel er nu bijkrijgt en hij
was dan ook dankbaar voor de 2,9
miljoen waarmee de provincie dat
mogelijk had gemaakt. Als aardig
heidje overhandigde hij aan de ge
deputeerde een naambord voor het
pad: 'De Boerenroute'.
De rest van de bijeenkomst stond
in het teken van het verkeersplan,
waarover elders in deze krant meer.
De nadruk werd erop gelegd dat dit
plan niet alleen voorziet in techni
sche maatregelen om de
verkeersveiligheid te bevorderen,
maar ook in verandering van de
verkeersmentaliteit. 'Veilig verkeer
zit tussen je oren'.
Haven
Het werkbezoek van gedeputeerde
De Boer werd afgesloten met een
korte excursie naar de haven, be
doeld om de financiële
haalbaarheid af te tasten van de uit
breidingsplannen aldaar. Die plan
nen voorzien in vergroting van de
jachthaven door het voormalige
PEN-bassin erbij te trekken. De
verbinding tussen de werkhaven
(visserijhaven) en de bestaande
passantenhaven wordt afgedamd.
Het jachtengedeelte krijgt een ei
gen havenmond. Een en ander is
van groot belang voor de opvang
van de recreatievaart en de
handhaving van Oudeschiid als
thuishaven voor de visserij. Met het
werk zal twaalf tot veertien miljoen
gulden zijn gemoeid, zo heeft inge
nieursbureau Harris berekend.
Texel zal daar misschien 10% van
kunnen dragen. Welke 'kostendra-
gers' voor de rest moeten zorgen is
nog met duidelijk. Gedeputeerde De
Boer sloot niet uit dat een greep
kan worden gedaan uit de zoge
naamde FINH-gelden, die door de
provincie worden beheerd. Een
complicerende factor is dat nog niet
duidelijk is of en wanneer het rijk
het beheer van de haven gaat over
dragen aan de gemeente. De Boer
stelde voor om eerst maar eens
met Rijkswaterstaat te gaan praten.
Westerweg, dat volgens het college
al in 2000 moet worden aangelegd.
De status van deze prioriteitenlijst
ligt nog allerminst vast. In tegen
stelling tot bij de andere plannen,
die min of meer worden opgedron
gen door de overheid, hebben de
volksvertegenwoorders hier veel
meer ruimte om zelf keuzes te ma
ken. Het Verkeersveiligheidsplan
(dat werd geschreven als afstu
deerproject door Esra Broekhof,
studente aan de Verkeersacademie
in Den Bosch) komt binnenkort uit
gebreid ter sprake in de raad.
Gratis openbaar vervoer zal grote
gevolgen hebben voor de bloeiende
fietsenverhuurbranche op het ei
land. De fietsverhuurders moeten -
als het plan doorgaat - zelfs voor
hun bestaan vrezen. De Werkgroep
Duurzaam Toerisme concludeert
na onderzoek dat Texel uitstekend
geschikt is voor openbaar vervoer
(Noord-Hollands Dagblad van 22 fe
bruari). De werkgroep realiseert
zich daarmee onvoldoende wat de
gevolgen van dit plan voor de plaat-
Het secretariaat van de Groen-
Links-afdeling Texel, dat de afgelo
pen jaren werd verzorgd door Rinus
Manuels, wordt met ingang van he
den waargenomen door Theo van
den Berg. Correspondentie kan
worden verzonden naar de Wilster
straat 25, 1791 XR in Den Burg.
Telefoon 313513. Correspondentie
voor de gemeenteraadsfractie kan
worden verstuurd aan Jaap Vla
ming, Schoudieck 44, 1791 in WG
Den Burg.
selijke economie zullen zijn. Het
past niet in een beleid dat erop is
gericht het aantal gemotoriseerde
kilometers terug te dringen ten be
hoeve van het milieu
Vooropgesteld moet worden dat
gratis in dit geval niet gratis is. De
busritjes op Texel gaan van
belastinggeld betaald worden. De
gemeente heeft zes miljoen gulden
nodig voor gratis bussen
Dat Texel het autoverkeer op het
eiland aan banden wil leggen, is
een prima idee. Maar waarom niet
door het fietsgebruik te stimuleren?
Dat is natuurlijk de meest milieu
vriendelijke manier van vervoer en
bovendien de beste manier om het
mooie eiland te verkennen. Daar
naast worden plaatselijke onderne
mers, de fietsverhuurbedrijven in
het bijzonder, door het plan ernstig
benadeeld Over de omvang van de
schade voor deze bednjven moet
niet te licht worden gedacht. Op
Texel zijn zo'n twintig verhuur
bedrijven die samen een 'fïetsen-
park' van meer dan 10.000 fietsen
hebben. Als, zoals de werkgroep
beweert, twee keer zoveel loeristen
Pieter Jan Kooger en Bert de Ridder hopen met de fabricage van kunststof kozijnen, die niet van hout zijn te onderscheiden, een
nieuwe markt aan te boren. (F<x> Gerard T<rrmt*man>
Een timmerman die kozijnen van
kunststof maakt. Dat lijkt op vloe
ken in de kerk. 'Toch niet', zegt
Pieter Jan Kooger, die samen
met compagnon Bert de Ridder
kunststof kozijnen fabriceert die
niet van echt hout zijn te onder
scheiden. Morgen (zaterdag)
houdt het tweetal in de werk
plaats in De Waal van 14.30 tot
17.00 uur een open dag.
'We zijn er eigenlijk uit onvrede
mee begonnen. Klanten die kunst
stof kozijnen wilden, konden we
met goed ter wille zijn De kwaliteit
die we zochten was niet vindbaar.
Totdat we op een beurs in contact
kwamen met een bedrijf dat precies
maakt wat we zochten, kunststof
kozijnen met de kwaliteit en het ui
terlijk van hout. De Texelse timmer
lieden maakten in de fabriek in Bel
gië kennis met de productie en
dachten dat kunnen we zelf ook
wel. Ze verdiepten zich in het
product en schaften zelf de appara
tuur aan om van de kunststof pro-
fielen zelf kozijnen te maken. Het
materiaal wordt op maat gemaakt
met een profielzaag en aan elkaar
gemonteerd met een
hypermodernee tweekops las-
machine. Zo worden er vanaf
maandag in de Waalder werkplaats
kozijnen in allerlei soorten en ma
ten gemaakt, die dankzij de
nerfstructuur aan de buitenkant het
uiterlijk hebben van hardhout Al
leen van binnen uit is te zien dat het
kunststof betreft. Het wordt des
gevraagd geverfd in Texels groen,
crème, blauw of een andere kleur
naar wens De uitvoering is stan
daard in hoogrendement (HR) glas.
'Dit is echt een product waarmee ik
voor de dag durf te komen
Niet duurder
Volgens Koger is een kunststof ko
zijn gemiddeld met duurder of goed
koper dan van hout. Ook qua
duurzaamheid is er geen verschil,
al vergt hout meer onderhoud. De
kozijnen zijn niet alleen voor 'eigen
gebruik', maar worden desgevraagd
ook voor derden op maat gemaakt.
'De fabricage is een apart bedrijfs
onderdeel. De eerste kozijnen zijn
door een klant in Den Helder be
steld.'
Dankzij toename van de werk
zaamheden hebben hebben Kooger
en De Ridder met medewerker Jan
Dirk Vermeulen een nieuwe com
pagnon binnen gehaald
Ongewenste gasten hebben een
bezoekje gebracht aan een woning
aan de Boogerd in Den Burg. Zij for
ceerden daarbij een raam en door
zochten de woonkamer. De om
vang van de buit is nog niet
bekend. De inbraak werd donder
dagochtend ontdekt.
De bazaar die afgelopen vrijdag
door de Gereformeerde Jeugdclub
in 'De Poort' in Den Burg werd ge
houden heeft ƒ3000,- opgebracht.
De organisatie is zeer tevreden met
dit resultaat. De nog niet afge
haalde prijzen kunnen worden op
gehaald bij Roma Boogaard, tel.
314521. De nummers zijn 154-876-
878-949-957-963-967
de bus nemen, is dat een serieuze
aanslag op de fietsverhuur
bedrijven.
De gemeente Texel zou er verstan
dig aan doen het fietsen op het ei
land te stimuleren Dat is goed voor
de ondernemers op het eiland en
goed voor het milieu.
Mr. John A. Hoekzema,
(bondsvoorzitter BOVAG)
Utrecht.
Voor zover bekend zijn er geen
Texelse wintersporters inge
sneeuwd in afgesloten winter
sportgebieden in Oostenrijk en
Zwitserland. Zowel Reisbureau
Texel als de Rabobank hebben
geen meldingen ontvangen van
reizigers die vast zouden zitten.
Volgens Joop Groen zijn via zijn
bureau zo'n zeventig Texelaars
naar skigebieden afgereisd, maar
bevinden zij zich niet in de getrof
fen gebieden, zoals Arlberg in west-
Oostennjk. Populaire dorpen als
Kirchberg en Sell am See zijn nor
maal bereikbaar Volgens de
Rabobank knjgen Texelaars die de
komende week afreizen naar
skibestemmingen die normaal toe
gankelijk zijn géén negatief reis
advies
Met het voorlezen van een toe
passelijk verhaaltje over Jip en
Janneke heeft wethouder Nel
Eelman dinsdag het startsein ge
geven voor het project 'peuters
naar de mondhygiëniste'. Dat ge
beurde tijdens een informele bij
eenkomst in het consultatiebu
reau aan de Schoonoordsingel.
Het project, een gezamenlijk initia
tief van Thuiszorg Kop van Noord
holland en de Stichting Jeugdtand-
verzorgmg Texel, is een landelijke
primeur. Het moet ervoor zorgen
dat gebitsproblemen vroegtijdig
worden gesignaleerd, waarna ze
meestal met weinig inspanningen
te verhelpen zijn. Bovendien kun
nen jonge kinderen op de nieuwe
manier snel wennen aan het bezoe
ken van een tandarts.
Tijdens het consult wordt aandacht
besteed aan duimen, tanden
poetsen en aan voeding. De
mondhygiëniste onderzoekt het ge
bit van de peuter en op een speelse
manier worden de tanden en kiezen
geteld. De ouders krijgen deskun
dige voorlichting en ontvangen bo
vendien een tandenborstel en een
folder over fluor.
De kosten voor bezoek aan tand
arts en mondhygiënist door perso
nen van twee jaar en ouder worden
over het algemeen gedekt door de
verzekeringsmaatschappijen Voor
ziekenfondsverzekerden wordt de
rekening van het consult recht
streeks doorgestuurd. Particulier-
verzekerden krijgen de rekening
thuis en kunnen deze zelf indienen
bij hun maatschappij. De initiatief
nemers wijzen erop dat het handig
is even te informeren naar een
eventueel eigen risico.
Zélf een afspraak maken is niet no
dig. Ouders met een kind van onge
veer tweeëneenhalf jaar krijgen een
oproep van de wijkverpleegkundige
voor een gecombineerd bezoek aan
het consultatiebureau én de
mondhygiëniste. Wie vragen heeft,
kan ze op werkdagen tussen 8 30
en 9.30 uur stellen bij de wijkver
pleegkundige (tel 313 241) of de
Stichting Jeugdtandverzorging (tel
315 820).