Gedeputeerde: maar wel amen de kosten dragen W Gratis openbaar vervoer per 1 juni 2000 Timmerlieden maken kunststof kozijnen car moon .TEXELSE^" CouRANT' rfflG IK U HLS DIRECTEUR WN wortel-bloem HEEM EN WEER»v DE SLEUTEL VRN L> VRB VERVOER RRNBIEOEN Promotie?? Wat ik zeggen wou. aximum snelheid lieg rijwielpad "DEBOEPEN ROUTE" Bedreiging Ad reswijziging GroenLinks Vit onvrede zelf fabriek gestart' I Bedrijvig/k%7 Inbraak Bazaar geslaagd Wintersporters ontspringen dans Start project 'peuters naar mondhygiëniste' VRIJDAG 26 FEBRUARI 1999 mooi plan dat ons aanspreekt. Goed voor milieu, leef- heid en toerisme. Dit zou best eens kunnen slagen', js drs. H.S. de Boer (VVD) die woensdag als gedepu- de van verkeer, vervoer en zeehavens en zeer positief leel velde over de voorgenomen 3-jarige proef met gratis nbaar vervoer op Texel. Hij voegde er wel direct aan toe iet bedrag van zes miljoen gulden dat op het project t worden toegelegd, niet helemaal van de provincie kan en. Ook andere belanghebbenden moeten bijdragen, rbij wordt gedacht aan de gemeente en Teso, maar ook liet rijk en de EG. 'oorzitter van de Werkgroep zaam Toerisme werd het baar vervoersplan woens- gepresenteerd door Rob el tijdens een bijeenkomst et Havenrestaurant van 't Ije. Vertegenwoordigers van ncie, gemeente Texel, ge- ite Den Helder en Werk- p Duurzaam Toerisme spra- jaar met de gedeputeerde, alleen over het openbaar lersplan maar ook over de gssing van de N9 in de kop van Noordholland en de daarmee verband houdende verkeers- voorzieningen in de marinestad. Snel Wat betreft het gratis openbaar ver voer werd afgesproken dat de pro vincie wordt ingeschakeld bij het verder uitwerken van het plan. Daar vinden ze de proef buitengewoon belangwekkend, niet alleen voor Texel maar ook voor andere gebie den waar men de automobiliteit wil terugdringen. Volgens De Boer is Texel door de eilandsituatie een heel geschikt proefgebied De za ken zullen voortvarend worden aan gepakt met als intentie om het gra tis openbaar vervoer al per 1 juni 2000 in te voeren. 'Een mooie da tum', vond de gedeputeerde N9 Bij de verbetering van de provin ciale weg N9 en de aanpassing daarop van aansluitende verkeerstechnische voorzieningen in Den Helder voelt Texel zich min der betrokken Toch is een vlotte bereikbaarheid van de veerhaven in Den Helder ook van belang voor Texel. Het voor het eiland be stemde vervoer levert nu in Den Helder problemen op, onder andere voor de bewoners van de West straat en de Zuidstraat. Dat zal nog erger worden als de plannen om van de oude rijkswerf een toeris tische attractie te maken zijn uitge voerd. Er wordt gerekend op 350,000 bezoekers per jaar. Het ingenieursbureau Haskoning heeft het verkeers- en parkeerprobleem geïnventariseerd en mogelijkheden tot verbetering aangedragen. Het meest afdoend, maar ook het meest kostbaar is een nieuwe brug ('Ravelijnsbrug') over het Noordhol lands kanaal bij de komgrens van Den Helder. Hier kan het voor de binnenstad van Den Helder be stemde verkeer worden gescheiden van het verkeer dat voor de marine haven en de veerhaven Texel is bestemd Ook hier zal spoed worden be tracht, zo liet gedeputeerde De Boer weten. De provincie zal het project 'trekken' samen met de ge meenten Den Helder en Texel, Teso, de marine en liefst ook Rijks waterstaat. Na ambtelijke voorbe reiding door de provincie zullen de betrokkenen in april bijeenkomen voor naderè beslissingen en het uit zetten van een tijdspad Wethouder Nijpels van Den Helder liet blijken voor aanleg van de Ravelijnsbrug te zijn, de meest afdoende oplossing tot in lengte van jaren. NRQB VERVOLG VAN PAGINA 1 en te maken en de 50 km/u-re- te handhaven. Verwacht wordt de verschillende dorpen 52 n moeten worden aangelegd, melijk plateaus. Ook hier is s nodig dat weggebruikers in ogopslag zien wat de maxi- melheid in een bepaald ge- is Wanneer deze regel ingaat, nog niet vast. In het iant is afgesproken dat ge len tot en met het jaar 2001 om zich op de nieuwe situa- jr te bereiden. !0 en waar 30 km/u mag wor- reden, is niet in één zin te Het plan maakt in ieder ge- derscheid tussen 'gebieds- jtingswegen' en 'erftoegangs- Op eerstgenoemde wegen >n limiet moeten blijven gel- an 50 km/u. Gedacht moet meer worden aan de ilaan, Bernhardlaan, Beatrix- Schilderweg, Keesomlaan en van de Gasthuisstraat en de erstraat. In het centrum en in onwijken wordt de maximum- id 30 km/u. In de buiten- i wordt de limiet bijna overal i/u. ndere maatregel van de over- bromfietsers op de rijbaan', gaat al in december van dit jaar in. Deze houdt in dat wegbeheerders zelf bepalen op welke fietspaden al dan niet bromfietsers worden toe gestaan In het algemeen geldt dat als de maximumsnelheid op een weg lager ligt dan 70 km/u, de bromfietser op de weg moet rijden. In de praktijk zal dit dus inhouden dat verkeersborden aangeven op welke fietspaden óók bromfietsers zijn toegestaan. De bekende blauwe borden met een fiets- symbool moeten in die gevallen worden vervangen door borden met een fiets en een bromfiets. Twijfelgevallen zijn enkele fietspa den binnen de bebouwde kom. In het rapport wordt voorgesteld geen bromfietsers toe te staan op de Emmalaan en ze naar het fietspad te dirigeren. Op het Schilderend worden bromfietsers waarschijnlijk wél naar de rijbaan verwezen. Langs de Waalderstraat blijven bromfietsers op het. fietspad, het zelfde geldt voor de Molenlaan in De Cocksdorp. Voorlichting Gezien de hoeveelheid wettelijke veranderingen in de verkeersre gels, vindt het college het van groot belang alle weggebruikers hierover adequaat in te lichten. Dit wordt ook nodig geacht om 'draagvlak' te creëren voor de maatregelen Een belangrijke doelgroep zijn de nieuwe verkeersdeelnemers: kinde ren die voor het eerst zelfstandig naar school gaan, kinderen die voor het eerst zelf fietsen, 16-jarige bromfietsers en 18-jarigen die hun rijbewijs halen. Daarnaast is 'per manente' educatie nodig, herhaal delijk terugkerende voorlichtings projecten over bijvoorbeeld rijden met een caravan en alcohol in het verkeer Tot slot wil de gemeente goede afspraken met de politie voor intensief handhaven van de nieuwe regels. In totaal kosten de voorgestelde maatregelen naar schatting ruim ƒ1,3 miljoen. Bijna zes ton daarvan vloeit terug in de gemeentelijke kas door subsidies van de overheid. Fietspad Maatregelen die niet zozeer voort komen uit het convenant maar die het college zélf belangrijk vindt, zijn de zogenaamde 'infrastructurele maatregelen'. Het gaat daarbij om grootschalige projecten als de aan leg van rotondes en fietspaden het verleggen van kruispunten. Een lijst van werkzaamheden die voor rang genieten, is opgesteld op ba sis van onderzoek, waarbij de hoe veelheid ongevallen een belangrijke rol speelde. Hoog op het lijstje staan de aanpas sing van de kruispunten Waalder- weg-Georgiëweg en Pontweg-Pij- persdijk, net als een rotonde op het kruispunt Pontweg-Akenbuurt. Op vallend is het fietspad langs de VERVOLG VAN PAGINA 1 :oen bleek dat de provincie al geld beschikbaar had, over- iden omdat projecten elders in ivincie niet doorgingen. Texel laarvan profiteren maar dan het plan voor het pad wel op ember aanbestedingsgereed 'e gemeente liet dit spoedei- deel van het voorbereidende (iver aan de Grontmij, die er al weken mee klaar was. uitvoering daadwerkelijk is men staat het vast dat het de loop van de zomer in ge- genomen kan worden, lad loopt door een open en ge- rd deel van het Texelse land- Er zijn enkele bruggen in nomen om poldersloten te in oversteken. edereen is tevreden over het dat de gemeente heeft be- De Werkgroep Landschaps- iad het begin van het pad lie- idvenop de Zaandammerdijk in plaats van benedenlangs. mnder gelukkig vond de werk- het routeverloop in de buurt ienhoven. Daar volgt het pad bestaande autorijweg maar dwars door een tot dusver vrij wel verlaten weidelandschap dat al dus wordt 'versnipperd'. De drom men fietsers die daar straks passeren betekenen het eind van de stilte, mogelijk met gevolgen voor weidevogels. Dit bezwaar is door de gemeente van de hand ge wezen. Hoewel het voor de aanleg van het pad geen gevolgen meer kon heb ben maakte Piet de Wolf van de Werkgroep Landschapszorg woensdag van de gelegenheid ge bruik om met gedeputeerde De Boer van gedachten te wisselen over deze kwestie. Hij vond echter weinig begrip. Omdat het fietspad bij Tienhoven toch grotendeels langs een sloot loopt, werd het niet als versnippering gezien. Extra stukje Na de feestelijke start van de fietspadaanleg kwamen de genodig den bijeen in dorpshuis 't Skiltje, waar ook nog een kritisch geluid viel. Dat kwam van secretaris Simon Dros van de dorpscommissie van Oude- schild. Die vond dat het nieuwe fiets pad niet aan de Laagwaalderweg bij Oudeschiid moet eindigen, maar doorgetrokken moet worden naar het bestaande fietspad ter hoogte van hoeve Abovo (Zuidewind). Voorzitter Rob Lutke Schipholt van de Waalder dorpscommissie bleek wat zorg te hebben over de veiligheid «uder Bakker overhandigt het naambord voor het nieuwe fietspad aan de gede- (Foto Hnrrydo Graal) van het fietspad, met name bij een paar oversteekplaatsen. Hij pleitte ook voor betere bewegwijzering. Wethouder Peter Bakker toonde zich blij met de prachtige oost-west verbinding via het rustieke De Waal, die Texel er nu bijkrijgt en hij was dan ook dankbaar voor de 2,9 miljoen waarmee de provincie dat mogelijk had gemaakt. Als aardig heidje overhandigde hij aan de ge deputeerde een naambord voor het pad: 'De Boerenroute'. De rest van de bijeenkomst stond in het teken van het verkeersplan, waarover elders in deze krant meer. De nadruk werd erop gelegd dat dit plan niet alleen voorziet in techni sche maatregelen om de verkeersveiligheid te bevorderen, maar ook in verandering van de verkeersmentaliteit. 'Veilig verkeer zit tussen je oren'. Haven Het werkbezoek van gedeputeerde De Boer werd afgesloten met een korte excursie naar de haven, be doeld om de financiële haalbaarheid af te tasten van de uit breidingsplannen aldaar. Die plan nen voorzien in vergroting van de jachthaven door het voormalige PEN-bassin erbij te trekken. De verbinding tussen de werkhaven (visserijhaven) en de bestaande passantenhaven wordt afgedamd. Het jachtengedeelte krijgt een ei gen havenmond. Een en ander is van groot belang voor de opvang van de recreatievaart en de handhaving van Oudeschiid als thuishaven voor de visserij. Met het werk zal twaalf tot veertien miljoen gulden zijn gemoeid, zo heeft inge nieursbureau Harris berekend. Texel zal daar misschien 10% van kunnen dragen. Welke 'kostendra- gers' voor de rest moeten zorgen is nog met duidelijk. Gedeputeerde De Boer sloot niet uit dat een greep kan worden gedaan uit de zoge naamde FINH-gelden, die door de provincie worden beheerd. Een complicerende factor is dat nog niet duidelijk is of en wanneer het rijk het beheer van de haven gaat over dragen aan de gemeente. De Boer stelde voor om eerst maar eens met Rijkswaterstaat te gaan praten. Westerweg, dat volgens het college al in 2000 moet worden aangelegd. De status van deze prioriteitenlijst ligt nog allerminst vast. In tegen stelling tot bij de andere plannen, die min of meer worden opgedron gen door de overheid, hebben de volksvertegenwoorders hier veel meer ruimte om zelf keuzes te ma ken. Het Verkeersveiligheidsplan (dat werd geschreven als afstu deerproject door Esra Broekhof, studente aan de Verkeersacademie in Den Bosch) komt binnenkort uit gebreid ter sprake in de raad. Gratis openbaar vervoer zal grote gevolgen hebben voor de bloeiende fietsenverhuurbranche op het ei land. De fietsverhuurders moeten - als het plan doorgaat - zelfs voor hun bestaan vrezen. De Werkgroep Duurzaam Toerisme concludeert na onderzoek dat Texel uitstekend geschikt is voor openbaar vervoer (Noord-Hollands Dagblad van 22 fe bruari). De werkgroep realiseert zich daarmee onvoldoende wat de gevolgen van dit plan voor de plaat- Het secretariaat van de Groen- Links-afdeling Texel, dat de afgelo pen jaren werd verzorgd door Rinus Manuels, wordt met ingang van he den waargenomen door Theo van den Berg. Correspondentie kan worden verzonden naar de Wilster straat 25, 1791 XR in Den Burg. Telefoon 313513. Correspondentie voor de gemeenteraadsfractie kan worden verstuurd aan Jaap Vla ming, Schoudieck 44, 1791 in WG Den Burg. selijke economie zullen zijn. Het past niet in een beleid dat erop is gericht het aantal gemotoriseerde kilometers terug te dringen ten be hoeve van het milieu Vooropgesteld moet worden dat gratis in dit geval niet gratis is. De busritjes op Texel gaan van belastinggeld betaald worden. De gemeente heeft zes miljoen gulden nodig voor gratis bussen Dat Texel het autoverkeer op het eiland aan banden wil leggen, is een prima idee. Maar waarom niet door het fietsgebruik te stimuleren? Dat is natuurlijk de meest milieu vriendelijke manier van vervoer en bovendien de beste manier om het mooie eiland te verkennen. Daar naast worden plaatselijke onderne mers, de fietsverhuurbedrijven in het bijzonder, door het plan ernstig benadeeld Over de omvang van de schade voor deze bednjven moet niet te licht worden gedacht. Op Texel zijn zo'n twintig verhuur bedrijven die samen een 'fïetsen- park' van meer dan 10.000 fietsen hebben. Als, zoals de werkgroep beweert, twee keer zoveel loeristen Pieter Jan Kooger en Bert de Ridder hopen met de fabricage van kunststof kozijnen, die niet van hout zijn te onderscheiden, een nieuwe markt aan te boren. (F<x> Gerard T<rrmt*man> Een timmerman die kozijnen van kunststof maakt. Dat lijkt op vloe ken in de kerk. 'Toch niet', zegt Pieter Jan Kooger, die samen met compagnon Bert de Ridder kunststof kozijnen fabriceert die niet van echt hout zijn te onder scheiden. Morgen (zaterdag) houdt het tweetal in de werk plaats in De Waal van 14.30 tot 17.00 uur een open dag. 'We zijn er eigenlijk uit onvrede mee begonnen. Klanten die kunst stof kozijnen wilden, konden we met goed ter wille zijn De kwaliteit die we zochten was niet vindbaar. Totdat we op een beurs in contact kwamen met een bedrijf dat precies maakt wat we zochten, kunststof kozijnen met de kwaliteit en het ui terlijk van hout. De Texelse timmer lieden maakten in de fabriek in Bel gië kennis met de productie en dachten dat kunnen we zelf ook wel. Ze verdiepten zich in het product en schaften zelf de appara tuur aan om van de kunststof pro- fielen zelf kozijnen te maken. Het materiaal wordt op maat gemaakt met een profielzaag en aan elkaar gemonteerd met een hypermodernee tweekops las- machine. Zo worden er vanaf maandag in de Waalder werkplaats kozijnen in allerlei soorten en ma ten gemaakt, die dankzij de nerfstructuur aan de buitenkant het uiterlijk hebben van hardhout Al leen van binnen uit is te zien dat het kunststof betreft. Het wordt des gevraagd geverfd in Texels groen, crème, blauw of een andere kleur naar wens De uitvoering is stan daard in hoogrendement (HR) glas. 'Dit is echt een product waarmee ik voor de dag durf te komen Niet duurder Volgens Koger is een kunststof ko zijn gemiddeld met duurder of goed koper dan van hout. Ook qua duurzaamheid is er geen verschil, al vergt hout meer onderhoud. De kozijnen zijn niet alleen voor 'eigen gebruik', maar worden desgevraagd ook voor derden op maat gemaakt. 'De fabricage is een apart bedrijfs onderdeel. De eerste kozijnen zijn door een klant in Den Helder be steld.' Dankzij toename van de werk zaamheden hebben hebben Kooger en De Ridder met medewerker Jan Dirk Vermeulen een nieuwe com pagnon binnen gehaald Ongewenste gasten hebben een bezoekje gebracht aan een woning aan de Boogerd in Den Burg. Zij for ceerden daarbij een raam en door zochten de woonkamer. De om vang van de buit is nog niet bekend. De inbraak werd donder dagochtend ontdekt. De bazaar die afgelopen vrijdag door de Gereformeerde Jeugdclub in 'De Poort' in Den Burg werd ge houden heeft ƒ3000,- opgebracht. De organisatie is zeer tevreden met dit resultaat. De nog niet afge haalde prijzen kunnen worden op gehaald bij Roma Boogaard, tel. 314521. De nummers zijn 154-876- 878-949-957-963-967 de bus nemen, is dat een serieuze aanslag op de fietsverhuur bedrijven. De gemeente Texel zou er verstan dig aan doen het fietsen op het ei land te stimuleren Dat is goed voor de ondernemers op het eiland en goed voor het milieu. Mr. John A. Hoekzema, (bondsvoorzitter BOVAG) Utrecht. Voor zover bekend zijn er geen Texelse wintersporters inge sneeuwd in afgesloten winter sportgebieden in Oostenrijk en Zwitserland. Zowel Reisbureau Texel als de Rabobank hebben geen meldingen ontvangen van reizigers die vast zouden zitten. Volgens Joop Groen zijn via zijn bureau zo'n zeventig Texelaars naar skigebieden afgereisd, maar bevinden zij zich niet in de getrof fen gebieden, zoals Arlberg in west- Oostennjk. Populaire dorpen als Kirchberg en Sell am See zijn nor maal bereikbaar Volgens de Rabobank knjgen Texelaars die de komende week afreizen naar skibestemmingen die normaal toe gankelijk zijn géén negatief reis advies Met het voorlezen van een toe passelijk verhaaltje over Jip en Janneke heeft wethouder Nel Eelman dinsdag het startsein ge geven voor het project 'peuters naar de mondhygiëniste'. Dat ge beurde tijdens een informele bij eenkomst in het consultatiebu reau aan de Schoonoordsingel. Het project, een gezamenlijk initia tief van Thuiszorg Kop van Noord holland en de Stichting Jeugdtand- verzorgmg Texel, is een landelijke primeur. Het moet ervoor zorgen dat gebitsproblemen vroegtijdig worden gesignaleerd, waarna ze meestal met weinig inspanningen te verhelpen zijn. Bovendien kun nen jonge kinderen op de nieuwe manier snel wennen aan het bezoe ken van een tandarts. Tijdens het consult wordt aandacht besteed aan duimen, tanden poetsen en aan voeding. De mondhygiëniste onderzoekt het ge bit van de peuter en op een speelse manier worden de tanden en kiezen geteld. De ouders krijgen deskun dige voorlichting en ontvangen bo vendien een tandenborstel en een folder over fluor. De kosten voor bezoek aan tand arts en mondhygiënist door perso nen van twee jaar en ouder worden over het algemeen gedekt door de verzekeringsmaatschappijen Voor ziekenfondsverzekerden wordt de rekening van het consult recht streeks doorgestuurd. Particulier- verzekerden krijgen de rekening thuis en kunnen deze zelf indienen bij hun maatschappij. De initiatief nemers wijzen erop dat het handig is even te informeren naar een eventueel eigen risico. Zélf een afspraak maken is niet no dig. Ouders met een kind van onge veer tweeëneenhalf jaar krijgen een oproep van de wijkverpleegkundige voor een gecombineerd bezoek aan het consultatiebureau én de mondhygiëniste. Wie vragen heeft, kan ze op werkdagen tussen 8 30 en 9.30 uur stellen bij de wijkver pleegkundige (tel 313 241) of de Stichting Jeugdtandverzorging (tel 315 820).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 5