Ernstig ongeluk smet op leuke autocross Vissers wagen zich aan protestlied nma TEXELSE^" C0URANT Internet Wat ik zeggen wou... !4i Son- sverduistering (of Zon-nevank) \\/at ik zeggen wou. Sommeltjespad TEXELSE^COURANT Adverteren? DINSDAG 10 AUGUSTUS 1999 Hoewel niet bijzonder spectaculair, mag de laatste autocross an het millennium toch geslaagd worden genoemd. De ruim 200 toeschouwers zagen volop strijd bij Harkebuurt, verras- csiAende winnaars en topfavorieten die onverwacht het loodje igden. Een akelig voorval vormde zondagmiddag het onge uit waarbij vrijwilligerTiemen van derWorp was betrokken. )e Cocksdorper, paraat als lid van de brandweer, werd ge- ichept door de auto van één van de overkantse deelnemers jan de 4-cilinder-vrije-klasse en moest met een gebroken bo- lenbeen naar het ziekenhuis worden vervoerd. geen strobalen gebruikt. Dit konden die jongens ook niet voorzien. En dat de Texelaars meteen het gas losla ten, komt ook door de regel dat ze de baan weer opmoeten waar ze die hebben verlaten. Ze moeten dus te rug en hebben er geen belang bij om eerst hard door te rijden. Die regel is ook niet overal in het land hetzelfde.' Roekeloosheid kan de 'dader' in ie der geval met worden verweten, al dus Van Maldegem. 'Hij was vrese- k chaos in beeld: niet iedereen haalde zonder deuken de finish toaarder letsel bleef hem bespaard, il verbazing van ooggetuigen. 'Hij reek uit voor de ene auto en werd eschept door een andere. Ik zag em in zijn oranje hesje horizontaal bor de vlucht vliegen', vertelde aancommissaris Edwin Keijzer, die en half uur later nog niet helemaal ekomen was van de schrik. 'Zijn ieper lag verderop in het gras, he imaal verbrijzeld.' Ie vrees dat Van der Worps been ok zou zijn verbrijzeld, werd niet Marheid. Feit bleef dat hij slacht- ifter was van het ernstigste ongeluk iil de geschiedenis van de Texelse lutocross. 'Er zijn natuurlijk regelma- coureurs gewond afgevoerd, ür dat bleek altijd minder erg dan eerst leek. Extra vervelend is lurlijk dat dit een vrijwilliger treft. Ik crosser hou je er rekening mee et je iets overkomt, als baan- Dmmissaris niet', vond Jan Nico hn der Ploeg, lid van de orgamsa- raag was of het ongeluk had kun- Bn worden voorkomen. 'Ik denk het et', meende Henri van Maldegem, torzitter van de organiserende WB-club. 'Je kunt natuurlijk overal allen en pakken stro neerleggen, laar deze crosser vloog al een stuk óór de bocht het middenterrein op. nom er nou rioolpijpen neer te leg en, zoals we ook wel eens gedaan ebben. Als zo'n coureur daar bo- enop knalt, is de ellende waar- chijnlijk nog veel erger.' nderen wezen verwijtend naar het igedrag van de overkantse coureur. in tegenstelling tot zijn Texelse collega's met direct het gaspedaal zou hebben losgelaten op het mo ment dat hij uit de baan vloog. Ook het gat dat hij en de meeste overkanters voorin hun wagen had den gemaakt om er bij een crash uit te kunnen kruipen, stuitte op ernstige kritiek. 'Het stro hoopt zich daar op, net zolang tot zo'n auto compleet onbestuurbaar is' De beschuldigingen werden genuan ceerd door Van Maldegem 'Bij veel wedstrijden aan de overkant worden lijk geschrokken en vroeg meteen om een adres om een bloemetje naar toe te sturen Het ongeluk zorgde ervoor dat de wedstrijd ruim een half uur werd on derbroken en leidde daarom nog lang tot hevige discussie. Toch werd er ook volop genoten. Dat was in alle klassen het geval Eén van de hoog tepunten vormde de finale van de 4- cilinder-vrij-klasse bij de Texelaars, waarin Rene Hoep en Hans Arnout om de overwinning streden. Beurte lings leken beiden met de eer te gaan strijken, totdat Arnout een stuurfout maakte en Hoep bijna een halve baan voorsprong kon nemen Maar nog was de strijd niet voorbij, want langzaam maar zeker kwam Arnout terug Toen hij zo'n drie ron den voor het einde nog een slechts een tiental meters achter lag, werd de wedstrijd onderbroken omdat één van de andere finalisten over de kop sloeg en niet direct uit de auto kon komen. Tot verbazing van de toe schouwers reed Hoep eerst nog een eind door, hetgeen ten strengste is verboden. Toen Arnout dat in de ga ten kreeg, besloot hij het voorbeeld van zijn rivaal te volgen. Arnout werd echter teruggestuurd en net toen ie dereen zich begon af te vragen waarom Hoep met óók terug moest, klom deze vloekend en tierend uit zijn auto zijn motor was afgeslagen en niet meer aan de praat te krijgen Rustig rijdend kon Hans Arnout de overwinning daarna niet meer ont gaan. De strijd tussen beide favorieten stelde de anderen in de schaduw. Jammer voor hen, want ook zij lie ten fraaie staaltjes zien. Rick Grisnigt bleek het meest succesvol en legde verrassend beslag op de tweede plaats. Ed van der Star werd derde, vóór Pieter Jan Kooger - die zich moest behelpen met nogal ver ouderd aandoend materiaal - en San- der Witte. Jan Jacob de Jong stelde teleur. Hij kon wel beschikken over een puike auto, waarin hij zelfs een intercom had laten bouwen om zich tijdens de race door zijn begeleiders vanaf de kant te laten instrueren. Hoon was zijn deel toen zijn concur renten van deze snufjes hoorden En als blijk van spot verschenen Ed van der Star en Herman Blom bij de presentatieronde met een complete satelietschotel op het dak van hun auto. Het hielp'Kareltje' allemaal niet, want hij moest uiteindelijk genoegen nemen met een zesde plaats Ook bij de rodeo's liep zelfs de beste De baancommissarissen hadden druk werk. Regelmatig moest met de rode vlag worden gezwaaid omdat slachtoffers van een crash niet direct uit hun auto konden kruipen. waarzegger kans er volledig naast te zitten. Pablo Brandenburg leek de meeste aanspraak op de overwin ning te maken, vooral toen hij zijn (eerste) startpositie goed benutte en resoluut de kop greep Daarna begon hij echter te knoeien en was hij op slag kansloos Meervoudig winnaar Jan Zijm zal gemengde gevoelens aan de cross hebben overgehouden. Hij beging een aantal forse miskleunen en leek buiten de prijzen te vallen, maar listig rijdend pakte hij in de laatste ronden nog enkele con currenten terug, om tenslotte als dere en verloor daardoor veel tijd, maar maakte op andere momenten weer zoveel snelheid dat hij toch weer terrein terugwon. Boersen finishte uiteindelijk als tweede, voor collega-coryfeeën als Piet Koning, Dirk Barends, Piet Scholtanus en Tinus de Veij. Zonder veel op te val len reed Ruud van der Veen uiterst beheerst naar de eerste plaars. In het verleden behoorde hij nooit tot de toppers, maar het is aan de andere kant onzin om zijn prestatie als een toevallige gebeurtenis te betitelen Van der Veen reed de hele middag Enigszins betwist was de deelname van de deelnemers uit Friesland, Noord- en Zuidholland en Overijssel aan de 4-cilinder-vrije-klasse Niet omdat één van hen verantwoordelijk zou zijn voor de aanrijding met de ongelukkige brandweerman, maar omdat de race toch met het ver wachte spektakel bracht. Zeker, er werd fantastisch gestuurd en heel hard gereden, misschien wel harder dan ooit het geval was. De toppers haalden snelheden van 120 tot 130 kilometer per uur op het rechte eind Ook waren de onderlinge verschillen Onder toeziend oog van het publiek wordt met de shovel een auto uit de sloot onder de dijk gehaald. In de verschillende klassen werden door tweede te eindigen. Eén van de grote verrassingen was Martin Koorn. De oud-profvoetballer reed in zijn debuutwedstrijd naar een verdienste lijke vierde plaats. Bert Uitgeest stoorde zich aan niemand en reed op het oog heel kalm naar de over winning. Een beetje tegenvallend was het schouwspel bij de Formule 1 Be langrijke oorzaak vormde de gladde baan, die voor de start van de eer ste manches wat veel water had gekregen van de sproeiwagen en voor de finale te lijden had gehad van een fikse bui. De zware stockcars hadden met hun achterwielaandrij ving duidelijk moeite om in het goede spoor te komen en zwalkten als dikke, dronken kerels alle kan ten op. De meeste coureurs reden duidelijk behoedzamer dan anders, om de schade zoveel mogelijk te beperken Zo niet Jaap Boersen, die zijn rijstijl trouw bleef en als een bezetene over de baan ging. Hij maakte de ene pirouette na de an- de deelnemers hoge snelheden gehaald. uiterst degelijk en kwalificeerde zich als derde voor de finale. Van te voren was door de liefhebbers uitgekeken naar het treffen tussen Kees Pol sr. en Kees Pol jr. Zij wer den teleurgesteldwant echt ontbran den deed de strijd nooit. De 28-jarige Pol nam in zijn jeugdige overmoed veel risico, belandde tweemaal naast de baan en kon het verder vergeten Zijn 56-jarige vader ging veel voorzichtiger van start, maar 'groeide' naarmate de middag vor derde en plaatste zich na jaren af wezigheid uiteindelijk zelfs voor de finale. Dat hij daarin geen potten meer kon breken deed weinig af breuk aan zijn prestatie 'Kees junior kan nog heel wat van zijn vader le ren', prezen kenners. Klaas Jan Modder was wederom de schlemiel van de cross. Bij de voor gaande drie(l) afleveringen, pres teerde hij het op de avond voor de wedstrijd zijn motor naar de Filistijnen te helpen. Ditmaal ver scheen hij wel aan de start, maar daar was dan ook alles mee gezegd. heel klein, waardoor de juryleden de grootste moeite hadden om het ver loop van de strijd bij Ie houden. En Daan Koopman, zesde in de eind rangschikking. presteerde het zelfs de brug bij de jurywagen uit de sloot te rijden. Maar toch kende waar schijnlijk niemand onder de toe schouwers hetzelfde gevoel als in voorgaande jaren bij de overkantse deelname aan de Formule 1, wan neer de grond al begon te dreunen wanneer de auto's alleen maar het terrein kwamen oprijden. Ditmaal overheerste het respect voor rijders die er weliswaar heel wat van kon den, maar je niet naar het puntje van je klapstoel deden schuiven. Het was jammer voor de Texelse coureurs uit dezelfde klasse, die ervoor hadden gezorgd dat hun col lega's van de overkant hier konden rijden. Helemaal toen ook de be loofde superfinale tussen de beste coureurs van Texel en de rest van Nederland wegens gebrek aan tijd moest worden afgeblazen. Tekst en foto's Joop Rommets VERVOLG VAN PAGINA 1 jjKn kunnen op www.texel com een ik laten installeren waarmee hun agina snel is op te vragen «VVV is niet bang voor de nieuwe Dncurrent. 'Uit de ervaringen met "ie eigen website 'www.texel net' is Bbleken dat veel mensen wel infor- falie via het internet opvragen, 'aar dat het daadwerkelijke boeken grotendeels via menselijk con- act gaat. De toerist krijgt bij ons op W gegeven moment de keuze: wilt aan gids aanvragen of direct boe- BF Vrijwel iedereen vraagt een Ids aan en legt dan telefonisch con 's! met onze boekingscentrale, fensen stellen objectieve informa- e ap prijs en willen met een aardige «trouw praten voordat zij reserve 's' Die service biedt Kabeltex niet.' lp korte termijn vreest de VVV nau- «lijks omzetverlies, en ook voor de «rdere toekomst is het zelfvertrou- <en groot. 'Ik ben ervan overtuigd dat «I boeken via internet een hoge lucht gaat nemen. Maar wij hebben goede naam en zullen onze •ubsite binnenkort helemaal up to "Ie maken Het boeken van een «kantie is wat anders dan een CD "een boek bestellen Hier gaat het persoonlijk maatwerk, waarvoor «n goede infrastructuur en reputa- nodig is. Die hebben wij.'Toch zal 'os de activiteiten van Kabeltex "uwgezet volgen 'Een beetje con- "rentie is wel qoed. Het houdt je scherp.- ^"--voorzitter Harry Wuis vindt het Sonnevanck en zonsverduistering, zit daar misschien een link tussen? En wat is het verschil? De zonsver duistering kunnen we met tegenhou den, de verdwijning van Sonnevanck wel. De verdwijning van de zon is een zeer tijdelijk en natuurlijk gebeuren, die van Sonnevanck dreigt definitief en tegennatuurlijk plaats te vinden. Maar wat is van beide de les die we moeten (of kunnen) leren? De zon is een schepping. Zij staat daar als een onmisbaar gegeven, zonder welke niemand en niets kan leven. Zij is het treffende beeld van haar Schep per Sjemesj is haar oorspronkelijke op zich positief dat het internet nu ook via de kabel bereikbaar is, maar vraagt zich wel af in hoeverre van de Kabeltex-website concurrentie uit gaat richting TVL en de VVV Hij wil dit binnen het TVL-bestuur bespre ken. 'Het liefst zie ik een krachtenbundeling in de vorm van aansluiting van de TVL-site op de best toegankelijke en meest voor de hand liggende pagina: wwwtexel.nl van de gemeente Helaas is een voorstel van die strekking in het ambtelijk apparaat blijven steken Ik hoop dat het gemeentebestuur als nog met een link met de logies- verstrekkers instemt.' Een even tuele samenwerking met Drijver sluit Wuis niet uit. Hebreeuwse naam. wat je zou kun nen interpreteren als Naam (Sjem) van de Almachtige (Sjadai). Maar de trotse mens met zijn 'macht' en geld verduistert - verdonkere maant - dit feit. Hij laat zich liever (mis)leiden door economische, pla nologische, politieke, enz. menin gen, dan door vrees voor God en liefde voor de medemens. Jan C. Brouwer, (Elba) Zuidhaffel Wij komen nu al zo'n dertig jaar op Texel en van het jaar zagen we dat er een kinder-natuurpad (het Sommeltjespad) was gekomen. Wij hebben met onze twee kinderen (7 en 4 jaar oud) het pad gevolgd. Heel leuk, voetjes volgen en bij de ogen iets zoeken. Toen oma en opa op bezoek kwamen, besloten we de route wederom te lopen De voetjes bleken van de paaltjes te zijn ge haald. Met een pen hebben we ze weer op het paaltje getekend We kregen wederom visite en stel den voor nogmaals de Sommeltjes- route te lopen, wat onze kinderen een luidkeels ja' ontlokte. Zelfs na drie maal lopen, vinden ze het nog steeds een leuk traject. Bijna aan het eind bevindt zich een zandkuil met eendjes. Wie schetst onze verba zing. toen we tijdens onze derde tocht ontdekten dat eén van de ste nen eendjes er gewoon was uit geschept. De bandensporen van een karretje stonden nog in het zand. Is het Oudeschilder Visserskoor tegen sluiting van het illegale 'Kom- buis'-café? Daar lijkt het wel op. blij kens een protestlied dat zaterdaga vond door het populaire koor ten gehore werd gebracht tijdens een drukbezocht optreden op de haven. Op de wijze van Pierre Kartners hit 'Het kleine café aan de haven' had Onze kinderen waren verbaasd en zeiden steeds maar dat je toch mets zomaar mag meenemen. Omdat het zo'n leuke route is, vinden we het niet leuk dat mensen dingen slopen of meenemen. Blijf er toch gewoon van af! Fam. F Seel-Helleges, Amsterdam Corrie Witte-Maas een tekst met coupletten als: 'Een visser stapt binnen - komt net van de kotter Bestelt er een fikse pot bier De hele bemanning van een oude botter Maakt in de Kombuis veel plezier Het kan toch niet waar zijn dat dit kroegje moet sluiten Wie heeft er zoiets toch bedacht? 't Kombuis op de haven - je kunt er niet buiten Dit stamcafé is toch een pracht' André Keijzer die het op de TX 27 opgestelde koor vanaf een heftruck op de Kade dirigeerde, zei te hopen dat burgemeester Geldorp zich in cognito zich onder de luisteraars zou bevinden Dat was voor hem met makkelijk vast te stellen want er stonden minstens vijfhonderd men sen te luisteren, voor het overgrote deel toeristen. Het concert duurde zo'n anderhalf uur en viel blijkens de reacties in goede aarde. Een collecte na afloop ten bate van de restaura tie van molen De Traanroeier bracht f350,- op. (Foto Hsrry de Graal) lyrrt* ^rizjadi O Voor een advertentie, een Texel- aartje of een familiebericht kunt u terecht bij Langeveld en de Rooy aan de Spinbaan 6, telefoon 35 26 (X) of fax 314111. Ook voor vragen over abon nementen en bezorging kunt u zich hier vervoegen. Geopend tijdens kan tooruren. Voor een slukkie voor de krant of het nabestellen van een foto kunt u naar de redactie in de Warmoesstraat 45, telefoon 36 26 20, fax. 32 30 00 of E- mail tcnieuws@tref.nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 5