Ernstig ongeluk smet
op leuke autocross
Vissers wagen zich aan protestlied
nma
TEXELSE^" C0URANT
Internet
Wat ik zeggen wou...
!4i
Son-
sverduistering
(of Zon-nevank)
\\/at ik zeggen wou.
Sommeltjespad
TEXELSE^COURANT
Adverteren?
DINSDAG 10 AUGUSTUS 1999
Hoewel niet bijzonder spectaculair, mag de laatste autocross
an het millennium toch geslaagd worden genoemd. De ruim
200 toeschouwers zagen volop strijd bij Harkebuurt, verras-
csiAende winnaars en topfavorieten die onverwacht het loodje
igden. Een akelig voorval vormde zondagmiddag het onge
uit waarbij vrijwilligerTiemen van derWorp was betrokken.
)e Cocksdorper, paraat als lid van de brandweer, werd ge-
ichept door de auto van één van de overkantse deelnemers
jan de 4-cilinder-vrije-klasse en moest met een gebroken bo-
lenbeen naar het ziekenhuis worden vervoerd.
geen strobalen gebruikt. Dit konden
die jongens ook niet voorzien. En dat
de Texelaars meteen het gas losla
ten, komt ook door de regel dat ze
de baan weer opmoeten waar ze die
hebben verlaten. Ze moeten dus te
rug en hebben er geen belang bij om
eerst hard door te rijden. Die regel is
ook niet overal in het land hetzelfde.'
Roekeloosheid kan de 'dader' in ie
der geval met worden verweten, al
dus Van Maldegem. 'Hij was vrese-
k chaos in beeld: niet iedereen haalde zonder deuken de finish
toaarder letsel bleef hem bespaard,
il verbazing van ooggetuigen. 'Hij
reek uit voor de ene auto en werd
eschept door een andere. Ik zag
em in zijn oranje hesje horizontaal
bor de vlucht vliegen', vertelde
aancommissaris Edwin Keijzer, die
en half uur later nog niet helemaal
ekomen was van de schrik. 'Zijn
ieper lag verderop in het gras, he
imaal verbrijzeld.'
Ie vrees dat Van der Worps been
ok zou zijn verbrijzeld, werd niet
Marheid. Feit bleef dat hij slacht-
ifter was van het ernstigste ongeluk
iil de geschiedenis van de Texelse
lutocross. 'Er zijn natuurlijk regelma-
coureurs gewond afgevoerd,
ür dat bleek altijd minder erg dan
eerst leek. Extra vervelend is
lurlijk dat dit een vrijwilliger treft.
Ik crosser hou je er rekening mee
et je iets overkomt, als baan-
Dmmissaris niet', vond Jan Nico
hn der Ploeg, lid van de orgamsa-
raag was of het ongeluk had kun-
Bn worden voorkomen. 'Ik denk het
et', meende Henri van Maldegem,
torzitter van de organiserende
WB-club. 'Je kunt natuurlijk overal
allen en pakken stro neerleggen,
laar deze crosser vloog al een stuk
óór de bocht het middenterrein op.
nom er nou rioolpijpen neer te leg
en, zoals we ook wel eens gedaan
ebben. Als zo'n coureur daar bo-
enop knalt, is de ellende waar-
chijnlijk nog veel erger.'
nderen wezen verwijtend naar het
igedrag van de overkantse coureur.
in tegenstelling tot zijn Texelse
collega's met direct het gaspedaal
zou hebben losgelaten op het mo
ment dat hij uit de baan vloog. Ook
het gat dat hij en de meeste
overkanters voorin hun wagen had
den gemaakt om er bij een crash uit
te kunnen kruipen, stuitte op ernstige
kritiek. 'Het stro hoopt zich daar op,
net zolang tot zo'n auto compleet
onbestuurbaar is'
De beschuldigingen werden genuan
ceerd door Van Maldegem 'Bij veel
wedstrijden aan de overkant worden
lijk geschrokken en vroeg meteen
om een adres om een bloemetje
naar toe te sturen
Het ongeluk zorgde ervoor dat de
wedstrijd ruim een half uur werd on
derbroken en leidde daarom nog lang
tot hevige discussie. Toch werd er
ook volop genoten. Dat was in alle
klassen het geval Eén van de hoog
tepunten vormde de finale van de 4-
cilinder-vrij-klasse bij de Texelaars,
waarin Rene Hoep en Hans Arnout
om de overwinning streden. Beurte
lings leken beiden met de eer te
gaan strijken, totdat Arnout een
stuurfout maakte en Hoep bijna een
halve baan voorsprong kon nemen
Maar nog was de strijd niet voorbij,
want langzaam maar zeker kwam
Arnout terug Toen hij zo'n drie ron
den voor het einde nog een slechts
een tiental meters achter lag, werd
de wedstrijd onderbroken omdat één
van de andere finalisten over de kop
sloeg en niet direct uit de auto kon
komen. Tot verbazing van de toe
schouwers reed Hoep eerst nog een
eind door, hetgeen ten strengste is
verboden. Toen Arnout dat in de ga
ten kreeg, besloot hij het voorbeeld
van zijn rivaal te volgen. Arnout werd
echter teruggestuurd en net toen ie
dereen zich begon af te vragen
waarom Hoep met óók terug moest,
klom deze vloekend en tierend uit
zijn auto zijn motor was afgeslagen
en niet meer aan de praat te krijgen
Rustig rijdend kon Hans Arnout de
overwinning daarna niet meer ont
gaan.
De strijd tussen beide favorieten
stelde de anderen in de schaduw.
Jammer voor hen, want ook zij lie
ten fraaie staaltjes zien. Rick
Grisnigt bleek het meest succesvol
en legde verrassend beslag op de
tweede plaats. Ed van der Star werd
derde, vóór Pieter Jan Kooger - die
zich moest behelpen met nogal ver
ouderd aandoend materiaal - en San-
der Witte. Jan Jacob de Jong stelde
teleur. Hij kon wel beschikken over
een puike auto, waarin hij zelfs een
intercom had laten bouwen om zich
tijdens de race door zijn begeleiders
vanaf de kant te laten instrueren.
Hoon was zijn deel toen zijn concur
renten van deze snufjes hoorden En
als blijk van spot verschenen Ed van
der Star en Herman Blom bij de
presentatieronde met een complete
satelietschotel op het dak van hun
auto. Het hielp'Kareltje' allemaal niet,
want hij moest uiteindelijk genoegen
nemen met een zesde plaats
Ook bij de rodeo's liep zelfs de beste
De baancommissarissen hadden druk werk. Regelmatig moest met de rode vlag worden gezwaaid omdat slachtoffers van een
crash niet direct uit hun auto konden kruipen.
waarzegger kans er volledig naast te
zitten. Pablo Brandenburg leek de
meeste aanspraak op de overwin
ning te maken, vooral toen hij zijn
(eerste) startpositie goed benutte en
resoluut de kop greep Daarna begon
hij echter te knoeien en was hij op
slag kansloos Meervoudig winnaar
Jan Zijm zal gemengde gevoelens
aan de cross hebben overgehouden.
Hij beging een aantal forse
miskleunen en leek buiten de prijzen
te vallen, maar listig rijdend pakte hij
in de laatste ronden nog enkele con
currenten terug, om tenslotte als
dere en verloor daardoor veel tijd,
maar maakte op andere momenten
weer zoveel snelheid dat hij toch
weer terrein terugwon. Boersen
finishte uiteindelijk als tweede, voor
collega-coryfeeën als Piet Koning,
Dirk Barends, Piet Scholtanus en
Tinus de Veij. Zonder veel op te val
len reed Ruud van der Veen uiterst
beheerst naar de eerste plaars. In het
verleden behoorde hij nooit tot de
toppers, maar het is aan de andere
kant onzin om zijn prestatie als een
toevallige gebeurtenis te betitelen
Van der Veen reed de hele middag
Enigszins betwist was de deelname
van de deelnemers uit Friesland,
Noord- en Zuidholland en Overijssel
aan de 4-cilinder-vrije-klasse Niet
omdat één van hen verantwoordelijk
zou zijn voor de aanrijding met de
ongelukkige brandweerman, maar
omdat de race toch met het ver
wachte spektakel bracht. Zeker, er
werd fantastisch gestuurd en heel
hard gereden, misschien wel harder
dan ooit het geval was. De toppers
haalden snelheden van 120 tot 130
kilometer per uur op het rechte eind
Ook waren de onderlinge verschillen
Onder toeziend oog van het publiek wordt met de shovel een auto uit de sloot onder de dijk gehaald.
In de verschillende klassen werden door
tweede te eindigen. Eén van de grote
verrassingen was Martin Koorn. De
oud-profvoetballer reed in zijn
debuutwedstrijd naar een verdienste
lijke vierde plaats. Bert Uitgeest
stoorde zich aan niemand en reed
op het oog heel kalm naar de over
winning.
Een beetje tegenvallend was het
schouwspel bij de Formule 1 Be
langrijke oorzaak vormde de gladde
baan, die voor de start van de eer
ste manches wat veel water had
gekregen van de sproeiwagen en
voor de finale te lijden had gehad van
een fikse bui. De zware stockcars
hadden met hun achterwielaandrij
ving duidelijk moeite om in het
goede spoor te komen en zwalkten
als dikke, dronken kerels alle kan
ten op. De meeste coureurs reden
duidelijk behoedzamer dan anders,
om de schade zoveel mogelijk te
beperken Zo niet Jaap Boersen, die
zijn rijstijl trouw bleef en als een
bezetene over de baan ging. Hij
maakte de ene pirouette na de an-
de deelnemers hoge snelheden gehaald.
uiterst degelijk en kwalificeerde zich
als derde voor de finale.
Van te voren was door de liefhebbers
uitgekeken naar het treffen tussen
Kees Pol sr. en Kees Pol jr. Zij wer
den teleurgesteldwant echt ontbran
den deed de strijd nooit. De 28-jarige
Pol nam in zijn jeugdige overmoed
veel risico, belandde tweemaal
naast de baan en kon het verder
vergeten Zijn 56-jarige vader ging
veel voorzichtiger van start, maar
'groeide' naarmate de middag vor
derde en plaatste zich na jaren af
wezigheid uiteindelijk zelfs voor de
finale. Dat hij daarin geen potten
meer kon breken deed weinig af
breuk aan zijn prestatie 'Kees junior
kan nog heel wat van zijn vader le
ren', prezen kenners.
Klaas Jan Modder was wederom de
schlemiel van de cross. Bij de voor
gaande drie(l) afleveringen, pres
teerde hij het op de avond voor de
wedstrijd zijn motor naar de
Filistijnen te helpen. Ditmaal ver
scheen hij wel aan de start, maar
daar was dan ook alles mee gezegd.
heel klein, waardoor de juryleden de
grootste moeite hadden om het ver
loop van de strijd bij Ie houden. En
Daan Koopman, zesde in de eind
rangschikking. presteerde het zelfs
de brug bij de jurywagen uit de sloot
te rijden. Maar toch kende waar
schijnlijk niemand onder de toe
schouwers hetzelfde gevoel als in
voorgaande jaren bij de overkantse
deelname aan de Formule 1, wan
neer de grond al begon te dreunen
wanneer de auto's alleen maar het
terrein kwamen oprijden. Ditmaal
overheerste het respect voor rijders
die er weliswaar heel wat van kon
den, maar je niet naar het puntje van
je klapstoel deden schuiven.
Het was jammer voor de Texelse
coureurs uit dezelfde klasse, die
ervoor hadden gezorgd dat hun col
lega's van de overkant hier konden
rijden. Helemaal toen ook de be
loofde superfinale tussen de beste
coureurs van Texel en de rest van
Nederland wegens gebrek aan tijd
moest worden afgeblazen.
Tekst en foto's Joop Rommets
VERVOLG VAN PAGINA 1
jjKn kunnen op www.texel com een
ik laten installeren waarmee hun
agina snel is op te vragen
«VVV is niet bang voor de nieuwe
Dncurrent. 'Uit de ervaringen met
"ie eigen website 'www.texel net' is
Bbleken dat veel mensen wel infor-
falie via het internet opvragen,
'aar dat het daadwerkelijke boeken
grotendeels via menselijk con-
act gaat. De toerist krijgt bij ons op
W gegeven moment de keuze: wilt
aan gids aanvragen of direct boe-
BF Vrijwel iedereen vraagt een
Ids aan en legt dan telefonisch con
's! met onze boekingscentrale,
fensen stellen objectieve informa-
e ap prijs en willen met een aardige
«trouw praten voordat zij reserve
's' Die service biedt Kabeltex niet.'
lp korte termijn vreest de VVV nau-
«lijks omzetverlies, en ook voor de
«rdere toekomst is het zelfvertrou-
<en groot. 'Ik ben ervan overtuigd dat
«I boeken via internet een hoge
lucht gaat nemen. Maar wij hebben
goede naam en zullen onze
•ubsite binnenkort helemaal up to
"Ie maken Het boeken van een
«kantie is wat anders dan een CD
"een boek bestellen Hier gaat het
persoonlijk maatwerk, waarvoor
«n goede infrastructuur en reputa-
nodig is. Die hebben wij.'Toch zal
'os de activiteiten van Kabeltex
"uwgezet volgen 'Een beetje con-
"rentie is wel qoed. Het houdt je
scherp.-
^"--voorzitter Harry Wuis vindt het
Sonnevanck en zonsverduistering,
zit daar misschien een link tussen?
En wat is het verschil? De zonsver
duistering kunnen we met tegenhou
den, de verdwijning van Sonnevanck
wel. De verdwijning van de zon is een
zeer tijdelijk en natuurlijk gebeuren,
die van Sonnevanck dreigt definitief
en tegennatuurlijk plaats te vinden.
Maar wat is van beide de les die we
moeten (of kunnen) leren? De zon is
een schepping. Zij staat daar als een
onmisbaar gegeven, zonder welke
niemand en niets kan leven. Zij is
het treffende beeld van haar Schep
per Sjemesj is haar oorspronkelijke
op zich positief dat het internet nu
ook via de kabel bereikbaar is, maar
vraagt zich wel af in hoeverre van de
Kabeltex-website concurrentie uit
gaat richting TVL en de VVV Hij wil
dit binnen het TVL-bestuur bespre
ken. 'Het liefst zie ik een
krachtenbundeling in de vorm van
aansluiting van de TVL-site op de
best toegankelijke en meest voor de
hand liggende pagina: wwwtexel.nl
van de gemeente Helaas is een
voorstel van die strekking in het
ambtelijk apparaat blijven steken Ik
hoop dat het gemeentebestuur als
nog met een link met de logies-
verstrekkers instemt.' Een even
tuele samenwerking met Drijver sluit
Wuis niet uit.
Hebreeuwse naam. wat je zou kun
nen interpreteren als Naam (Sjem)
van de Almachtige (Sjadai).
Maar de trotse mens met zijn 'macht'
en geld verduistert - verdonkere
maant - dit feit. Hij laat zich liever
(mis)leiden door economische, pla
nologische, politieke, enz. menin
gen, dan door vrees voor God en
liefde voor de medemens.
Jan C. Brouwer,
(Elba) Zuidhaffel
Wij komen nu al zo'n dertig jaar op
Texel en van het jaar zagen we dat
er een kinder-natuurpad (het
Sommeltjespad) was gekomen. Wij
hebben met onze twee kinderen (7
en 4 jaar oud) het pad gevolgd. Heel
leuk, voetjes volgen en bij de ogen
iets zoeken. Toen oma en opa op
bezoek kwamen, besloten we de
route wederom te lopen De voetjes
bleken van de paaltjes te zijn ge
haald. Met een pen hebben we ze
weer op het paaltje getekend
We kregen wederom visite en stel
den voor nogmaals de Sommeltjes-
route te lopen, wat onze kinderen een
luidkeels ja' ontlokte. Zelfs na drie
maal lopen, vinden ze het nog
steeds een leuk traject. Bijna aan het
eind bevindt zich een zandkuil met
eendjes. Wie schetst onze verba
zing. toen we tijdens onze derde
tocht ontdekten dat eén van de ste
nen eendjes er gewoon was uit
geschept. De bandensporen van een
karretje stonden nog in het zand.
Is het Oudeschilder Visserskoor
tegen sluiting van het illegale 'Kom-
buis'-café? Daar lijkt het wel op. blij
kens een protestlied dat zaterdaga
vond door het populaire koor ten
gehore werd gebracht tijdens een
drukbezocht optreden op de haven.
Op de wijze van Pierre Kartners hit
'Het kleine café aan de haven' had
Onze kinderen waren verbaasd en
zeiden steeds maar dat je toch mets
zomaar mag meenemen. Omdat het
zo'n leuke route is, vinden we het
niet leuk dat mensen dingen slopen
of meenemen. Blijf er toch gewoon
van af!
Fam. F Seel-Helleges,
Amsterdam
Corrie Witte-Maas een tekst met
coupletten als:
'Een visser stapt binnen - komt net
van de kotter
Bestelt er een fikse pot bier
De hele bemanning van een oude
botter
Maakt in de Kombuis veel plezier
Het kan toch niet waar zijn dat dit
kroegje moet sluiten
Wie heeft er zoiets toch bedacht?
't Kombuis op de haven - je kunt er
niet buiten
Dit stamcafé is toch een pracht'
André Keijzer die het op de TX 27
opgestelde koor vanaf een heftruck
op de Kade dirigeerde, zei te hopen
dat burgemeester Geldorp zich in
cognito zich onder de luisteraars zou
bevinden Dat was voor hem met
makkelijk vast te stellen want er
stonden minstens vijfhonderd men
sen te luisteren, voor het overgrote
deel toeristen. Het concert duurde
zo'n anderhalf uur en viel blijkens de
reacties in goede aarde. Een collecte
na afloop ten bate van de restaura
tie van molen De Traanroeier bracht
f350,- op.
(Foto Hsrry de Graal)
lyrrt* ^rizjadi O
Voor een advertentie, een Texel-
aartje of een familiebericht kunt u
terecht bij Langeveld en de Rooy aan
de Spinbaan 6, telefoon 35 26 (X) of fax
314111. Ook voor vragen over abon
nementen en bezorging kunt u zich
hier vervoegen. Geopend tijdens kan
tooruren.
Voor een slukkie voor de krant of het
nabestellen van een foto kunt u naar
de redactie in de Warmoesstraat 45,
telefoon 36 26 20, fax. 32 30 00 of E-
mail tcnieuws@tref.nl