Cjrocn "ZwarL- Jexeh in het harL, oo Nieuwe veerboot wordt toch groter Andere wisseldag slaat nog niet aan Wild-west aan de Hoornderweg? -{-{orszel Aangespoeld Archeologie Noodklok Door elektriciteit gedood TEXELSE^COURANT WINNUBST OPTIEK Zwemparadijs Calluna B en W: 'Juiste weg bouw bij Torenhuis' Kankerbestrijding Gewenning «PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887- NR 11409 w 0PÜC VRIJDAG 3 SEPTEMBER 1999 T E X E LS COU RANT Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv Spinbaan 6. 1791 MC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00 Advertenties/abonnementen/bezorging telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11 VERSCHIJNT DINSDAG EN VRIJDAG. ABONNEMENTSPRIJS ƒ58.60 PER HALF JAAR, LOSSE NUMMERS ƒ1,65 Redactie: tel. 0222 - 36 26 20. fax 323 000. E-mail: tcnieuws@tref.nl Buiten werktijd: Joop Rommets, tel. 319 405 of 06-20 31 5989 (b.g.g. 06-22 14 0276 of 06-22 14 0275) De proef met de donderdag als wisseldag om zo de wachttijden op vrijdag en zaterdag terug te dringen is tot dusver geen suc ces. In het voorseizoen liet het zich redelijk gunstig aanzien maar in het hoogseizoen maak ten veel te weinig toeristen van deze mogelijkheid gebruik waardoor het beoogde sprei dingseffect marginaal was. De proef werd opgezet in samen werking met de VW en de Texelse Vereniging van Logiesverstrekkers en komt erop neer dat de gasten met hun auto voor half geld met de boot mee mogen als ze op don derdag komen. Veel logies verstrekkers hebben zich enthou siast voor de proef gemeld en uiteindelijk werd deze opgezet met 350 verschillende accommo daties. Van de zijde van de gasten zelf bleek echter onvoldoende vraag naar de goedkope wissel dag. Schrale troost voor Teso is dat het experiment niet meer dan f40.000,- heeft gekost. Bij een maximaal succes, dus bij het vol ledig benutten van de aangeboden overtochten voor half geld zou het tien keer zoveel zijn geweest. Vermoed wordt dat de geringe vraag vooral zit in onbekendheid. De proef zal daarom worden voort gezet waarbij veel meer zal wor den gedaan om de aspirant-gas ten op deze mogelijkheid te wijzen. De VW zal er meer reclame voor maken, maar ook van de betrok ken verhuurders moeten meer doen om de gasten over de streep te trekken. Het bestuur van de TVL heeft inmiddels een oproep in die zin aan de leden gedaan. Bob Coutinho, voormalig huisarts in Den Burg, komt oorspronkelijk uit In donesië. De Japanse invasie in 1942 deed zijn ouderlijk gezin in de Jappenkampen belanden. Zijn keuze om arts te worden dateert van die tijd. Van zijn komst naar Texel in 1963 heeft hij nooit spijt gehad. Pagina 3 Het verzoek van fysiotherapeute Marja van der Star en Werkgroep Landschapszorg om de grond aan de Molenstraat en Beatrixlaan aan te wijzen als archeologisch monument, is afgewezen door de staatssecreta ris van OCW. Daarmee is één van de bezwaren van Van der Star tegen de bouw van een psychologenpraktijk in Den Burg West van tafel. Pagina 5 Gymvereniging Gyvo uit De Koog luidt de noodklok. Ondanks vele op roepen slaagt de club er maar niet in een gymdocent te vinden. 'We staan met ons rug tegen de muur. Als we volgende week niemand hebben, staat de gymzaal komend seizoen leeg en gaat onze vereniging naar de knoppen', aldus Veronica van Beek. Pagina 5 De 46-jarige Harry Bremer is giste ren in Harlingen door een bedrijf songeval om het leven gekomen. Bij werkzaamheden aan boord van het in de haven liggende offshore vaartuig 'Sara Maatje' kwam hij in aanraking met elektriciteit, met direkt noodlottig gevolg. De arbeidsinspectie heeft een onder zoek ingesteld. Bremer, geboren in Oudeschild, werkte sinds enkele ja ren bij het offshorebedrijf Van Stee in Harlingen. Daarvoor was hij op Texel onder meer werkzaam bij het bergings- en sleepbedrijf L.Visser en diverse visserijbedrijven. stemmingsplan buitengebied waar burgers rechten aan kunnen ontle nen. die de gemeente moet respec teren. (Advertentie) Qnt* 'ZmÊTtsJndi U bé ban. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: NEE- sticker maar wel geïnteresseerd? Folder verkrijgbaar op Spinbaan 6. De veerboot die Teso in 2005 in de vaart wil brengen moet ongeveer 310 personenauto's kunnen vervoeren, dus 65 meer dan door de huidige 'Schulpengat' kunnen worden meegenomen. Dat wordt mogelijk door het nieuwe schip langer maar vooral breder te maken waardoor er een rij auto's extra op kan. De voorbereidingen van de bouw gaan dit jaar al van start. Er zal een programma van eisen wor den gemaaakt, gevolgd door een ontwerp dat in 2002 besteksklaar moet zijn.. De bouwkosten zullen in de buurt van de 125 miljoen gulden liggen. Tot voor kort werd ervan uitgegaan dat de nieuwe boot even groot zou «orden als de Schulpengat, maar onder druk van het nog steeds stij gende vervoersaanbod en het steeds vaker voorkomen van wachttijden is dat standpunt nu verlaten, zo blijkt uit het jaarver van Teso-directeur Rob Wor tel dat gisteren in de openbaarheid s gebracht. Een wat groter schip een aantrekkelijke manier om onaanvaardbare wachttijden te voorkomen. Per schip 65 auto's extra betekent dat dagelijks eeen paar duizend auto's meer kunnen worden verwerkt tegen naar ver houding lage extra investeringen. Ook om een andere reden is een mi ner 6Chip wenselijk. Niet alleen ■rachtauto's maar ook personen- iuto's zijn in de afgelopen tien jaar gemiddeld 10% breder geworden, net name door de sterke toename an de auto's van het 'space'-type. lp de huidige schepen blijft tussen te naast elkaar op het dek staande do's zo weinig ruimte over dat in- ruitstappen wordt bemoeilijkt. Voor lachtauto's is het nog nijpender. Die linnen nu soms niet mee wegens gtbrek aan een plek van genoeg reedte. Aanpassing haven ÏKider medewerking van Rijkswa- astaat zal Teso de extra brede dub- Bldekker niet in de vaart kunnen ïengen want hij past niet in de be gaande fuikhavens. De korte fuikarm ■an beide havens zal drie meter moe ten worden verplaatstHet zal waar- schijnlijk met nodig zijn iets te veran deren aan de bestaande aanleg- twggen. Door het excentrisch plaat ten van de laaddeuren van het schip aitoch een goede aansluiting op de veebaans fuikbrug worden verkre- jen. Het zal ook niet nodig zijn ingrij pende veranderingen aan te brengen naan- en afvoerwegen en andere 'in frastructuur' op de wal. Het is echter niet uitgesloten dat de komst van de grotere boot toch aanleiding zal zijn voor een min of meer ingrijpende ver vanging van de bestaande fuik- bruggen. Het basisdeel daarvan is straks veertig jaar oud en mogelijk alleen al om die reden aan vernieu wing toe. Niet acceptabele wachttijden zijn bedreigend voor een der belangrijk ste pluspunten van Texel als vakantiebestemming: snel per auto bereikbaar zonder te hoeven reserve ren. Als 'onaanvaardbaar' be schouwt Teso wachttijden van ander half uur en langer, zoals ze de laatste tijd soms voorkomen. De slogan 'Texel, ver weg en toch dichtbij' kan dan met meer worden waargemaakt en dat leidt vooral tot irritatie bij toe risten die voor een kort verblijf 'even' naar Texel willen. Het jaarverslag 1998-1999 en de bijbehorende cijfers geven aan dat Teso er boven verwachting florissant voor staat. Dank zij het toegenomen vervoer steeg de omzet van f33 mil joen naar f33,6 miljoen, oftewel 1.8%, wat een netto winst heeft veroor zaakt van f 5,1 miljoen (vorig jaar f 4.6 miljoen). Dat geld gaat naar de 'spaarpot' voor het nieuwe schip waardoor deze reserve de f 40 mil joen nadert. Teso wil het nieuwe schip zoveel mogelijk met eigen geld finan cieren. Het aantal vervoerde auto's steeg in het verslagjaar met 1,8%, wat vooral werd veroorzaakt door de personen auto's waarvan er 2,3 meer wer den overgezet. De stijging zat in voor- en naseizoen, want in juli, au gustus en september zakte het personenautovervoer met ongeveer 2%, wat wordt toegeschreven aan het weinig gunstige zomerweer van 1998. Het vervoer van caravans, aanhang wagens en vrachtauto's liep 1,1 terug. Het personenvervoer steeg Het overschilderen van gebouwen lijkt een trend te worden. Eerder on derging hoeve Spyk aan de Hoorn- derweg hetzelfde lot en in Den Hoorn heeft Willem Ham restaurant Het Kompas blauw geschilderd, wat naar verluidt zou aansluiten bij de verza meling Schotse single malt whysky's. Over smaak valt niet te twisten, maar feit is dat Spyk en Het Kompas niet op de monumentenlijst staan. Dat is met de hoeve aan de Hoornderweg wel het geval. Maar voor de ge meente er goed en wel achter was, was het kwaad al geschied. Willem van Duin van de afdeling bouw- en woningtoezicht1 'Toen ik er 's mor gens langs fietste was er nog niets te zien en toen ik 's middags terugreed, was de zijkant wit. De volgende dag hebben we gelijk actie ondernomen en de eigenaar op het gemeentehuis ontboden. Wat of hij wel met aan het doen was. Toen hebben we nog we ten te voorkomen dat de monumen tale voorgevel hetzelfde lot onder- met 1,2 tot 3.041.720 personen maar daalde in juli, augustus en sep tember met 3,8%. Het vervoer van tweewielers daalde spectaculair met 14%, in juli en augustus zelfs met 23%, ongetwijfeld ook als gevolg van het minder goede weer. Feit is dat de trendmatige ontwikkeling waarbij het personenautovervoer sneller stijgt dan het personenvervoer zich ook dit jaar heeft afgetekend Betouwbaar Wat betreft bedrijfszekerheid zou de Teso bootdienst wel eens uniek kun nen zijn. Van de 13.044 afvaarten die in het verslagjaar waren gepland vie len er slechts zes uit (een half pro mille), niet door technische oorzaken maar omdat de boot in verband met spoedeisend ziekenvervoer voortijdig naar Texel terug moest (twee keer) en door extreem hoog water (vier keer). Omdat vaker een tussenboot werd ingezet, werden 240 afvaarten meer gemaakt dan het jaar tevoren. Het aantal vertraagde afvaarten steeg echter fors tot 218, in 70% van de gevallen omdat de boot in verband met spoedeisend ziekenvervoer moest wachten op de ambulance. De vertraging bedroeg gemiddeld 11 minuten. Buiten de dienstregeling (dus 's avonds laat en 's nachts) wer den 75 retourvaarten gemaakt voor spoedeisend ziekenvervoer. Ondanks het vaker inzetten van de reserveboot en het minder grote vervoersaanbod in de zomer steeg het aantal auto's dat moest wachten tot 80.824 (vorig jaar 78.204). Dat gebeurt vooral op vrijdag. Voorrang Het aantal auto's dat werd vervoerd met gebruikmaking van voorrangs- recht steeg met maar liefst 17% tot 184.276. Dat was echter met alleen het gevolg van de toenemende wachttijdendreiging maar vooral door de nieuwe voorrangsregeling waarbij het voorrangsrecht werd los gekoppeld van het vervoersrecht. De thans te kleine baan voor voorrangsauto's in Den Helder zal worden 'opgerekt' zodat er in elk geval twintig auto's kunnen staan, het maximum dat per vaart kan worden meegenomen. Houders van voorrangskaarten zullen binnenkort zelf de slagboom kunnen bedienen die toegang geeft tot de voorrangs- baan. Er is daardoor geen kans meer jes koffie inschenkt, de omtrek van het eiland Texel. Het jaarverslag van Teso is weer een fraai ontworpen en geïllustreerd stuk drukwerk geworden. Het is inmiddels traditie om er een ludiek element m te verwerken. Deze keer is dat een foto waarop men Rebotex-directeur Piet Evers op het havenhoofd bezig ziet met het inschenken van een eindeloze rij koppen koffie. Aldus wordt geïllustreerd dat het buffetpersoneel jaarlijks 60 kilometer kop- IOC br\ ff ia incrhanJ/1 Hn Amtw.1. ..mm I;f_ t (Foto P*t«f cl* vrms) in de bootdienst is het zeer gewenst dat over dit punt tijdig duidelijkheid vanuit de overheid wordt verkregen', aldus Wortel in zijn jaarverslag. De jaarstukken van Teso komen aan de orde op de aandeelhouders vergadering die vrijdag 24 september wordt gehouden in de Burgemeester De Koning-hal, aanvang 20.00 uur. op 'zwart'gebruik van deze baan. Het werkt echter alleen als de betreffende auto's tijdig aanwezig zijn, dus voor dat het laden van de boot begint. Teso ziet de eeuwwisseling zonder angst tegemoet. Enkele systemen zijn vervangen of aangepast zodat alles als 'millenniumproof' wordt be schouwd. Toch zullen de schepen direct na de jaarwisseling nog even worden getest in samenwerking met Rijkswaterstaat want ook de hef- bruggen worden daarbij betrokken. Traag De Teso-directie vindt dat de discus sie over de verbetering van de bereikbaarheid van de veerhaven in Den Helder en de verkeersstromen in deze stad veel te traag verloopt. De bootdienst vreest dat Texel als vakantiebestemming in de toekomst minder aantrekkelijk wordt als auto mobilisten opweg naar de haven 'vast'lopen. Een groot probleem is dat in de omgeving van de haven fei telijk geen ruimte beschikbaar is voor de aanleg van parkeervoorzieningen e.d. Aanleg van een nieuwe veer haven aan de oostkant van de marinehaven ('Balgzand') zou een werkelijk afdoende oplossing zijn maar staat op dit moment niet ter discussie. Teso is ook niet tevreden over het verloop van de discussie met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat over de juridische positie van de waddenveerdiensten. Aan de orde is het probleem van veranderde wetge ving als gevolg van Europese richtlij nen waardoor de waddenveren con currentie kunnen krijgen bij het vervoer van vracht en auto's. Er wordt vanuit gegaan dat dit voor de kwaliteit van de veerdiensten niet goed is, zocjat een uitzonderings- regehng wordt nagestreefd. 'In het kader van toekomstige investeringen groot raam. De Vries 'Ik heb een grote collectie westernzadels die ik wil laten zien. Daar is licht voor no dig.' De monumentale status van de hoeve zegt niets over de witte afras teringen die De Vries rond het erf en in het weiland heeft aangebracht. Ook het bestemmingsplan voorziet hierin op geen enkele wijze. 'Paarden kun je met achter een prikkeldraadje zetten, dan krijg je gedonder met de dierenbescherming. En ik kan met met permitteren dat zo'n duur paard met z'n been in een stuk draad ver wikkeld raakt. Dus hebben we ge zocht naar een alternatiefmaar dan wel in stijl.' Als reactie op de ophef rond de bouw van een garage annex berging bij het monumentale Torenhuis aan de Westerweg, benadrukt het college dat de juiste procedures in acht wor den genomen met alle bezwaar- en inspraakmogelijkheden die de wet voorschrijft. Texels oudste huis staat te boek als archeologisch monument en de gemeente heeft de aanvraag voor een bouwvergunning aan de bevoegde minister voorgelegd, zo laat burgemeester Geldorp weten. Tegelijkertijd verwijst zij naar het de mocratisch totstandgekomen be- Collectanten van het Koninging Wil- helmina Fonds (KWF) gaan komende week de straat op om bijdragen in te zamelen voor het onderzoek naar nieuwe behandelingen tegen kanker, voorlichting en begeleiding. Het KWF staat dit jaar stil bij het vijftigjarig be staan van het fonds. Motto van de actie is daarom 'Bedankt'. 'Ach, wat maakt het eigenlijk uit, alles went tenslotte' Vroeger voeren we op stoom en nu pen delen we al jaren met dubbeldek kers heen en weer Ooit stond er op de Groeneplaats een monu mentaal raadhuis, maar inmid dels zijn we allang gewend aan hef eigentijdse monster. Je zou het haast mooi gaan vinden. Smalle slingerweggetjes en luunwallen zijn voor een groot Qedeelte verdwenen en de Pont- Weg is met meer weg te denken. Gelukkig voor ons heeft schilder Slok van der Velden dat verleden vastgelegd Men wil graag weten wat de toenst van Texel verwacht ln de komende honderd jaar. Semdorm of Schiermonnikoog', de kunt je geld waarschijnlijk be ter besteden. Ach wat maakt ook oil- Pieter van Cuyck tekende 200 bargeleden de toren van de kerk van De Westen Waarom zou er dan nu naast het Torenhuis geen $<mpel schuurtje mogen? Saarom niet! Natuurlijk maakt wat Ult We hebben al zoveel laten 9ebeurenNiet alles is een kwes- be van gewenning. Horszei Je kunt het mooi vinden of niet, maar het is zeker niet Texels. Het gedeeltelijk wit schilderen van de boerderij Hoornderweg 18 en en het plaatsen van honderden me ters wit hekwerk in het weiland rond de hoeve is bij velen in het verkeerde keelsgat geschoten. 'Zonder enig respect voor wat in eeuwen is gegroeid, werden in korte tijd gebouwen, erf en weiland geweld aangedaan', schrijft J. Bakker in de rubriek 'Wat ik zeggen wou'. Het witkalken van de boerde rij, die sinds 1986 op de gemeen telijke monumentenlijst staat, ge beurde zonder toestemming van de gemeente en had daarom niet mogen gebeuren. ging. Maar de verf die al was aangebracht, krijg je er met zomaar meer af.' De Vries, afkomstig uit Stroe bij Barneveld, kocht de boerderij om er een paardenfokkerij te beginnen 'Ik fok Amerikaanse paint horses, de gevlekte indianenpaarden. Een heel apart ras en vrij duur. We zochten er een speciaal plekje voor en willen dat een beetje passend aankleden. Er zitten vijf soorten stenen in die muur. Da's toch geen gezicht. Nu zagen we wel meer witte boerderijen op Texel, dus waarom deze niet. De makelaar zei niets over de monumentenlijst. Hij vertelde dat het mocht worden ge schilderd, behalve de voorgevel dan.' Of hij de verf weer van de muur zal moeten verwijderen, staat nog te bezien Wethouder Schilling viert voorlopig nog vakantie en de afdeling wil met op diens oordeel vooruitlo pen. De Vries mocht onlangs opnieuw zijn opwachting maken in het gemeente huis, toen Van Duin constateerde dat de wagendeuren aan de zijgevel weg waren, wat ook strijdig is met de monumentale status. Er werden nieuwe kozijnen geplaatst voor een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 1