ENW sluit de deuren aan het Wezenland m Waddeneilanden: budget ambulance moet snel omhoog Callcenter vervangt balie na reorganisatie Continuïteit agrarische bedrijven in het gedrang' TEXELSE^" C0URANT at ik zeggen wou. Haven Wandelen door natuurterreinen 'Uiver' zaterdag drie uur op Texel Wat ik zeggen wou... Collecte Engelse fair in Maartenhuis Winst voor Wieringers T.E.T.O. Smartlappenkoor 42 bestrijdingsmiddelen uit de handel: Vliegveld DINSDAG 14 SEPTEMBER 1999 ENW sluit per 4 oktober de pu- blieksbalie aan het Wezenland in Den Burg. De baliefunctie ver dwijnt en wordt vervangen door een centraal callcenter in Zaan dam, waar klanten telefonisch met al hun vragen terechtkunnen. Als officiële redenen geeft ENW op dat daarmee de service aan het pu bliek verbetert, maar de Texelse baliemedewerkers betwijfelen dat en wachten in onzekerheid af wat er met hen gaat gebeuren. 'Dood zonde. Hebben we hier alles net mooi voor elkaar en dan sluiten ze de boel weer', zegt Janny Rozen- daal, die 17 jaar bij het energie bedrijf werkt en geen zin heeft om naar Zaandam te vertrekken. In april volgt een nieuwe reorganisa tie, die mogelijk gevolgen heeft voor de monteurs en tekenaars. De kans dat het pas twee jaar oude gebouw op het bedrijventerrein dan in de verkoop gaat, is verre van denkbeeldig. Voor het aanvragen van een aanslui ting, het doorgeven van een verhui zing en vragen over rekeningen hoe ven onze klanten voortaan de deur met meer uit. Eén telefoontje is ge noeg. Ook informatie over bijvoor beeld energiebesparing kunnen we simpel na een telefonische aanvraag toesturen', zo verdedigt ENW-voor- lichter Diana van der Westen het ver dwijnen van de balies. 'Uit een en quête is gebleken dat de klant het liefst vanuit zijn eigen omgeving zijn zaakjes met ons regelt.' Of dat ook opgaat voor Texel, waar het persoon lijke contact nog altijd een belangrijke rol speelt, kan Van der Westen met met zekerheid zeggen. 'Het ging om een steekproef. We hebben niet spe cifiek naar de mening van de klanten op Texel gevraagd.' Toch denkt zij dat de eilanders de maatregel wel waar deren, omdat die leidt tot een lagere gasrekenmg. Na de fusie met drie andere energiemaatschappijen, ij het lezen van de Tex. Crt. van dins- 7 september doemen beelden |)van Hoekse en Kabeljauwse twis- fcn op de Oudeschilder haven. Zo als er kiosken op de haven staan, is er een sportieve concur- 'entiestrijd of noem het competitie. schijnt erbij te horen, daar valt geen mens over want daar zij wij mensen voor. Daar kunnen wij alle maal mee leven. De tijd dat er eén kiosk stond met alle bedrijven erin (dat waren er toen drie) is vervlogen, maar wat ons betreft is de sfeer er met minder om. Zoals de Oude schilder haven nu in de krant staat beschreven, lijken wij wel mee te spe- ten in een volkomen uit de hand ge lopen sportwedstrijd. Spelers die het niet eens zijn met de scheidsrechter (Rijkswaterstaat) klimmen op de stoel van de scheidsrechter en schelden... En juist deze spelers laat de Texelse Courant aan het woord, zonder de broodnodige achtergrondinformatie en nauwelijks een woord van mede spelers. Wat is dan nog waarheid,. basketbal worden spelers met zoveel persoonlijk fouten gewoon buiten het veld gezet, zonder discus sie. Jij, overige kioskhouders, distan tiëren ons van spelers die de arbiter buitenspel zetten en als het ware spugen op tegenstanders. Namens de overige kioskhouders, Cynthia Winkelman. Naschrift redactie: «nsatie-journalisitiek is met de drijf- veer geweest achter het verslag over kuit de hand gelopen concurrentie strijd op de haven van Oudeschild. Nieuws werd de al jaren durende W|st toen Rijkswaterstaat zelf geen 'itweg meer uit het conflict zag en de twestie overdroeg aan gemeente en te politie. Daarmee bleek dat het conflict het niveau van een 'sportieve concurrentiestrijd' ver was over treden. Dat met beide betrokkenen lang aan het woord zijn ge- Weest, kan de redactie met worden kweten. Beide partijen hebben de ®ns gekregen hun verhaal te doen. bén van de ondernemers wilde, zelfs ^herhaaldelijk en dringend verzoek van de redactie, met inhoudelijk in- )aan op de kritiek, maar beperkte Z'ch tot een meer algemeen weer boord. Om toch over de benodigde ttergrondinformatie te beschikken gepraat met de politie, Roland Bis- top van RWS, de havenmeester en t collega-ondernemer op de ha- *n Mede door hun verklaringen was volgens de redactie voldoende 'Verbouwing om tot plaatsing over 'ö9aan. waaronder het grote Nuon, kan ENW door schaalvergroting veel op kosten besparen. Hoewel een andere woordvoerder van ENW bij hoog en bij laag ontkent dat het om een bezuinigingsmaatregel gaat en het verdwijnen van de balies niets met de fusie te maken heeft, geeft Van der Westen toe dat kostenbesparing wel degelijk één van de motieven is. 'Na tuurlijk kunnen we met het callcenter een stuk efficiënter werken. Dat komt de energieprijs ten goede.' Drie medewerkers van ENW verliezen hun baan op Texel, en worden moge lijk overgeplaatst naar Zaandam. Zij zien de sluiting behalve als een ver lies voor zichzelf als een verlies voor de klanten. 'Jij kent de mensen en de mensen kennen jou. Ik weet haast waar ieder huis met een aansluiting zich bevindt', zegt Janny Rozendijk. 'Zo weet je bijvoorbeeld dat er in een gezin iets is voorgevallen, waardoor zij de rekening met kunnen betalen. Dan geef je ze een maandje uitstel Ik zie zoiets nog niet gebeuren als de mensen het callcenter bellen.' Zij en haar twee collega's, waarvan Piet Bas er 22 en Rennie Houterman 15 dienstjaren op heeft zitten, hebben bij hun meerderen tevergeefs gepleit voor het openhouden van de Texelse balie. Rozendijk: 'Door de sluiting van de PEN-centrale en de waterfabriek is er al zoveel verdwenen op Texel, Toen ik in '82 begon had ik zelfs 54 collega's. Dan denk ik: laat die paar banen nou dan eens een keer op Texel. Het is bovendien zonde van het nieuwe gebouw. Maar we kregen als antwoord dat we moesten denken in het grotere geheel.' Het grotere ge heel en het grote geld is ook waar ENW-woordvoerder Cécile Willems op hamert. 'Ik kan me voorstellen dat mensen op een eiland als Texel het op prijs stellen om persoonlijk con tact met baliemedewerkers te heb ben, maar voor het onderhouden van sociale contacten zijn wij niet in het leven geroepen. Het openhouden van een balie voor zo'n kleine groep men sen is buitenproportioneel duur.' De gemeente streeft naar economi sche diversiteit en een minder eenzij dige arbeidsmarkt, en probeert zelfs Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan zet Staatsbosbeheer zondag wandelingen door de eigen terreinen op het eiland uit. Dit gebeurt in sa menwerking met wandelsport vereniging Het Gouden Boltje. Start punt is EcoMare, waartussen 13 00 en 14.00 uur kan worden vertrokken. Er is een keuze uit rondwandelingen van 5, 10, 15 en 25 kilometer. Ook kan naar de veerhaven bij 't Horntje worden gelopen. Deze tocht meet eveneens 25 kilometer De wande laars lopen onder meer langs het Alloo en door de Seeting en het duin park bij EcoMare. De kosten bedra gen ƒ5,-. Het startpunt is goed te bereiken met de bus (en uiteraard per fiets) Automobilisten kunnen hun vervoermiddel kwijt op het parkeer terrein bij paal 17 bedrijven van de overkant naar Texel te halen. Het verdwijnen van de ar beidsplaatsen zou het college dan ook een zorg moeten zijn, zeker nu ENW het voormalige gemeentelijke energiebedrijf heeft overgenomen en wat Rozendijk betreft een soort 'ere schuld' heeft. Wethouder Daan Schilling blijkt zich inderdaad bij de directie van ENW voor het behoud van banen te hebben ingezet. Na lang wachten kreeg hij een brief terug waarin alle opties nog werden open gehouden. Maar dat het doek inmid dels definitief is gevallen, daarover liet het energiebedrijf de gemeente in het ongewisse. Op het raadhuis is nog gezocht naar stukken die getuigen van een eventueel bij de overname gesloten akkoord over behoud van werkgelegenheid, maar die zijn met gevonden. Het lijkt erop dat de ge meente machteloos staat. ENW beweert een goed sociaal plan te hebben en de mensen 'op een persoonlijk traject te begeleiden'. 'In een persoonlijk overleg met de me dewerkers gaan we kijken of we ze intern of extern kunnen herplaatsen, bijvoorbeeld via detachering bij een ander bedrijf. Door de vergroting van ons bedrijf ontstaan er bovendien veel vacatures. Zij kunnen in ieder geval terecht op het callcenter in Zaandam', verklaart Van der Westen. Dat laatste zien de Texelaars niet zit ten. Rozendaal, die halve dagen werkt en in Eierland woont, zou meer tijd met reizen kwijt zijn dan met wer ken. Een beetje bitter 'Ze willen zo graag groene, milieuvriendelijke energie verkopen en dan jagen ze ons de auto in.' 'We zorgen absoluut goed voor ze', zegt Van der Westen, maar de Texelaars wachten al maan- De Douglas DC 2 'Uiver' die het luchtvaartmuseum Aviodome op Schiphol wil aankopen, komt zater dag 18 september naar Texel. Het toestel landt om 14.00 uur en ver trekt drie uur later naar De Kooij bij Den Helder. Het historische toestel maakt een zeven weken durende tournee langs 15 Nederlandse vliegvelden als on derdeel van de actie om anderhalf miljoen gulden voor de aankoop bij elkaar te krijgen Op het vliegveld Texel hebben mensen die door aan koop van een certificaat (vanaf f25,-) een onderdeel van de DC2 'adopte ren' gelegenheid om het toestel van dichtbij te bekijken. Aviodome heeft op het vliegveld Texel een speciale promotiestand waar men vanaf 13.00 uur een certificaat van tenminste f25,- kan kopen voor een onderdeel van het vliegtuig. Dit certificaat geldt tevens als plaats bewijs voor het platform waar de DC2 staat opgesteld. Daarbij krijgt men een bouwplaat van de 'Uiver' als aan denken. Wie met in de gelegenheid is om naar het vliegveld te komen kan ook een certificaat bestellen door minimaal f25,- over te maken op bankrekening 383003830 ten name van 'Uiverfonds'. Schiphol. k Sun» «nawjcli^bod «t» <fc ic Janny Rozendaal in het pas twee jaar oude kantoor. Achter haar collega Piet Bas. Samen zjjn ze goed voor bijna veertig jaar trouwe dienSt- (Foto Bart Boich) den op wat er met hen gaat gebeu ren. Het enige dat ze zeker weten is dat de deur op 4 oktober op slot gaat. In april gaan de managers van de af deling infrastructuur aan de slag met al weer de volgende reorganisatie. Zij buigen zich onder meer over de mon teurs en de tekenaars, waarvan er ook enkele aan het Wezenland zijn ondergebracht. De monteurs gebrui ken het depot één dag per week, de rest van de week zijn zij in Alkmaar gestationeerd. Gezien het kosten bewuste gedrag van ENW lijkt het niet erg waarschijnlijk dat het dure gebouw alleen voor hen en de twee tekenaars die er dagelijks aan de slag zijn, in bedrijf blijft Door heel Nederland gaan in de week van 19 september weer collectanten op pad voor de jaarlijkse collecte voor de Nierstichting. De opbrengst van deze collecte vormt iedere keer weer een wezenlijke bijdrage aan de financiering van diverse projecten voor nierpatiënten, waardoor veel aan hun situatie kan worden verbe terd Nierziekten kunnen (nog) niet worden voorkomen en daarom is steeds weer steun nodig voor weten schappelijk onderzoek en individuele hulp. Ook op Texel gaan de collectebussen rond. Wel is de Nierstichting op zoek naar nieuwe collectanten. Geïnte resseerden kunnen zich melden bij Elly Heerschap, Witte Kruislaan 33, tel. 313173. Het Maartenhuis aan de Ruyslaan bij De Koog houdt zondag van 11 00 tot 17.00 uur een Engelse fair. Thema van de dag is 'Oogst van erf en tuin'. Op het programma staan een pompoenenwedstrijd: wie kweekt de grootste en wie raad het juiste ge wicht. Er is een workshop herfstkrans maken van moskussen en huislook. De hondenclub geeft een demonstra tie, er zijn rondritten te paard, een skelterrace en er worden groenten, fruit en jam uit eigen kwekerij ver kocht. Er zijn mineralen, kinderen kunnen kaarsen maken, er is een demonstratie honing slingeren en verder zijn er koekjes, soep en brood jes. De opbrengst komt ten goede aan het Maartenhuis. De gemeentebesturen en ambu lancediensten van de wadden eilanden gaan eind deze maand minister Borst en de Tweede Ka mer duidelijk maken dat op de ei landen een onhoudbare situatie is ontstaan bij de financiering van het ambulancevervoer. De door de zorgverzekeraars toegekende ver goedingen voor het vervoer zijn ontoereikend. Daardoor moeten de gemeenten de tekorten aanvul len of de ambulancediensten lopen een groeiende schuldenlast op. Voor deze problematiek wordt al ja ren de aandacht gevraagd van de minister, de zorgverzekeraars en het Centraal Orgaan Tarieven Gezond heidszorg (COTG). Dat heeft geen resultaat gehad. Wel is nu een andere financieringsregeling in voorbereiding die enige verlichting zal brengen, maar die geen uitzicht biedt op vol ledige financiering van de ambu lancezorg op alle waddeneilanden. Op initiatief van de zorg-gedeputeer- den van Noordholland en Friesland is vorige week overleg gevoerd met gemeentebesturen en de ambulancediensten over dit pro bleem in aanwezigheid van de be trokken inspecteurs van de gezond heidszorg. Besloten werd dat een werkgroep minister Borst en de Ka mer zal benaderen met een reëel overzicht van de middelen die nodig zijn om het wettelijk vereiste niveau van ambulancezorg te verlenen plus een overzicht van de tekorten die in middels zijn opgebouwd Daarbij wordt rekening gehouden met de verschillende situaties die op de ei landen gelden. Ook de eisen die in geval van grote ongevallen en ram pen aan de eilandelijke ambulance diensten worden gesteld, worden in dit overzicht meegenomen. Een en ander wordt vastgelegd in een docu ment dat zal worden gepresenteerd en waarvan alle organisaties en in stellingen die betrokken zijn bij de fi nanciering van de ambulancezorg een exemplaar krijgen. Op de Friese waddeneilanden is on rust ontstaan over de plannen om de militaire SAR helikopter van de vlieg basis Leeuwarden niet meer te ge bruiken voor spoedeisend ambu lancevervoer vanaf de eilanden, zodra een traumahelikopter is gesta tioneerd bij het Academisch Zieken huis in Groningen. Ook deze maatre gel zal negatieve gevolgen hebben voor de regeling en financiering van de ambulancezorg op de Friese waddeneilanden, zo wordt gevreesd Het njk zal worden gevraagd hierover opheldering te geven. De jeu de boule-club Oosterend en de Wiennger club 'Boel skik' speel den zaterdag een vriendschappelijke wedstrijd. Onder haast tropische omstandigheden traden 44 deelne mers in vier spelronden tegen elkaar in het strijdperk. Slechts twee spelers - beiden van de Wiennger club - wis ten alle dertien punten te halen. De Oosterender club nodigt belang stellenden uit op de woensdag- of zaterdagmiddag eens te komen kij ken bij de clubwedstrijden aan het Robbepad Het Schulpengat wordt vervangen door een nog groter gat, staat in de Tex. Crt. van 3 september. Zou dit in een uitgave rond 1 april staan, is het een leuke grap. Maar het is geen grap, het is werkelijkheid. Na het Nieuwegat zal de welstand van het eiland verder toenemen Is dat de achterliggende gedachte van de di rectie van Teso? Iedere toerist die naar Texel gaat, weet van de wacht tijden. En neemt die op de koop toe. Je moet er iets voor over hebben. Het is sinds de jaren vijftig met de Dage raad niet anders en het is nog nooit anders geweest. Maar past een veer boot in de 21ste eeuw? Tussen Frankrijk en het eiland Groot- Brittanmë is de Kanaaltunnel. Dichter bij Texel komt onder de Wester- schelde een tunnel tussen Vlissmgen en Breskens. Mist, hoge, lage golven, te weinig, extreem veel water of ijs gang vormen niet langer een beletsel voor een oversteek. Geen wachttij den meer voor de boot. Voor een tunnelverbinding tussen Texel en Den Helder is veel te zeggen. De voordelen zijn legio. Om er een paar te noemen. De ambulance kan doodrijden naar het Gemini zieken huis in een tijd dat seconden tellen. Vanaf de marinehaven kan een geprivatiseerde spoorverbinding ko men naar Den Burg. De Koog of zelfs De Cocksdorp. Voor autoloze vakan tiegangers is het de oplossing bij uit stek. Nu begint de intercity in Nijmegen en is het eindpunt Den Helder. Dan is het haasje-repje naar een veelal overbeladen bus, die uit eindelijk met gierende banden stopt bij de boot. Vervolgens rennen om aan boord van het Schulpen- of Molengat te komen. En vervolgens uithijgen. Uithijgen hoeft niet meer. In alle rust bepakt en bezakt, uitstappen ergens midden op het eiland. De meeuwen verzorgen een krijsend welkom. Heerlijk lijkt dat! Voor de eilanders zou het gebruik van de tunnel 'gratis' moeten zijn. Terwijl de toeristen de tunnel rendabel moe ten maken door een gering bedrag te betalen voor het gebruik. Uiteraard een lang met zo hoog tarief als nu voor het .overzetten. De toeristen hebben vorstelijk bijgedragen aan de nettowinst van ƒ5.1 miljoen, staat in het Teso-jaarverslag over 1998/'99. De exploitatie van de tunnel zou Teso ter hand nemen. Een startkapitaal van 40 miljoen is al gereserveerd. Dit past allemaal ook nog eens in deze tijd. En wat bij Teso moet verande ren? Aandelen uitzetten en de 'S' moet een 'T' worden: Texels Eigen Tunnel Onderneming. Mooi toch? Jan Klugkist, Arnhem. Na een paar maanden zomerrust gaat het Smartklappenkoor weer vol goede moed het winterseizoen in. De eerste repetitie wordt gehouden op maandag 20 september in de kantine van ZDH aan de Witteweg in Den Hoorn, aanvang 20.00 uur. Nieuwe leden zijn van harte welkom. Voor meer inlichtingen: tel. 315696. VERVOLG VAN PAGINA 1 niveau van het motorgeluid, de stijl van vliegen en andere factoren die van invloed zijn op het lawaai. We willen daarover goed overleg met de gemeente, de politiek en degenen die bij het vliegveld zijn betrokken. Het moet mogelijk zijn de huidige situa tie te verbeteren'. Veel gebeurd Directeur Ed de Bruijn van het vlieg veld Texel zegt best met de actievoerders om de tafel te willen., maar legt er de nadruk op dat er al heel wat is gebeurd om de hinder terug te dringen. 'De laatste jaren is het aantal vliegbewegingen met ge stabiliseerd maar aanzienlijk vermin derd: van 34000 in 1992 tot 24000 vorig jaar. Die dalende lijn zet ook dit jaar door, ondanks het fraaie weer. Oever naar het vliegveld Texel loopt We hebben bijvoorbeeld het les- zodat Oosterend en Oost van korte vliegen ontmoedigd waardoor het afstand worden gepasseerd. In de sterk is verminderd en het para centrum heeft een veel groter vlieg tuig aangeschaft waardoor veel min der vluchten hoeven te worden gemaakt Verder hebben de afspra ken die we met de vliegers hebben nabije toekomst zal de hinder nog minder worden en zeker niet alleen op vrijwillige basis maar door stren gere regels van hogerhand. Per 1 ja nuari 2000 worden de voorschriften wat betreft motorlawaai van vliegtui- gemaakt om het rustig aan te doen gen flink aangescherpt. Om aan de en bepaalde gebieden zoveel moge lijk te mijden, wel degelijk effect om dat ze behoorlijk worden nageleefd. Ovengens is vliegen boven de dorpen met verboden. Tegenwoordig worden rondvluchten gemaakt op een hoogte van 500 meter, vroeger was dat 300 meter. Ik weet absoluut zeker dat te genwoordig boven Oosterend 30 tot 40% minder wordt gevlogen dan vroeger. Misschien dat het daardoor extra opvalt als het nog wel gebeurt' 'Toch is Oosterend wel een probleem omdat de van rijkswege aangewezen corridor voor vliegverkeer vanaf Den zoneringeisen te kunnen voldoen hebben we er belang bij de meest lawaaiige toestellen te weren, bijvoor beeld door het heffen van een veel hoger landingsgeld en het is zelfs met uitgesloten dat bepaalde typen aan de grond moeten blijven. Er gebeurt dus echt wel wat. Maar zolang er vliegtuigen zijn zullen ze geluid blij ven maken, ook al is het veel minder. Voor wie van stilte houdt is dat ver velend en dat kan ik me nog voorstel len ook'. Een Cessna Caravan op het vliegveld Texel. Door de aanschaf van een toestel van dit grotere type door het paracentrum kon het aantal vliegbewegingen worden teruggebracht. (Ascwtoto) Landbouwers verwachten in de problemen te komen nu er per 1 januari 200 een verbod dreigt op 42 bestrijdingsmiddelen. De middelen worden gebruikt in de teelt van aardappelen, groenten, fruit en bloembollen. Het verbod is des te opmerkelijker, omdat collega's in het buitenland de middelen na 1 januari wél mogen blijven gebrui ken, waardoor de concurrentiepo sitie onder druk komt te staan. Reden voor een delegatie landbou wers burgemeester Geldorp vrij dag een petitie aan te bieden, die vergezeld ging van een kistje met landbouwproducten. Vanavond buigt de gemeenteraad zich over de vraag of bij de hogere overhe den moet worden gepleit voor be houd van de middelen. Narcissen, lelies en poot- aardappelen. gewassen waarvan op Texel flinke oppervlakten worden geteeld, zijn door de maatregel na 2000 een stuk moeilijker te verbou wen. Oorzaak van het voorgenomen verbod op de middelen is een her beoordeling van het College voor de Toelating van Bestrijdingsmiddelen (CTB), in combinatie met een recente uitspraak van de Raad van State. Door deze uitspraak blijkt een beroep op 'landbouwkundige onmisbaar heid' volgens de wet met meer mo gelijk. Met name een bestrijding smiddel als Shirlane, waarmee de gevreesde aardappelziekte wordt bestreden, kan volgens de akker bouwers niet worden gemist. In an dere teelten geldt dat voor andere bestrijdingsmiddetei i. Akkerbouwer Arnold Langeveld reageert teleurge steld. 'We zijn de laatste jaren een stuk milieuvriendelijker gaan werken. eigenlijk geen alternatieven hebben. 'Uien, vlas, bonen, erwten, lelies, appel en peren kunnen in Nederland niet meer worden geteeld. Bovendien wordt de teelt van suikermaïs, aard appelen, bloembollen, alle kool soorten en knolselderij steeds moei- Landbouwvoorzitter Rinus Kuiper overhandigt burgemeester Geldorp een kistje met producten. Door een verbod op 42 bestrijdingsmiddelen zijn deze producten volgens de hnoron -i (Foto GemnJ Timmerman) boeren straks niet goed meer te telen. Voor de middelen die nu worden ver boden zijn milieuvriendelijker alterna tieven beschikbaar. Maar die worden met toegelaten. Het kromme is dat landbouwproducten die elders in Europa worden geteeld en met de zelfde middelen zijn bespoten straks bij ons in de winkel komen te liggen.' 'We worden in een ongelijke concur rentiepositie geplaatst. De continuï teit van bedrijven komt in het ge drang. Dit heeft nadelige gevolgen voor de werkgelegenheid', waar schuwde WLTO-voorzitter Rinus Kui per, die er op wees dat de akker bouwers en bollentelers op Texel lijkerDe boeren zien geen heil in de biologische teelt van hun producten. 'De benodigde arbeid is hiervoor niet beschikbaar.' Kuiper deed een dringend beroep op het gemeentebestuur om bij de ho gere overheden voor handhaving van de gewasbeschermingsmiddelen te pleiten. 'Agrariërs en overheid heb ben een gezamenlijke verantwoorde lijkheid om de belasting van het mi lieu te verminderen. Het gevolg moet echter met zijn dat bepaalde teelten daarbij compleet het onderspit del ven.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 5