ENW sluit de deuren
aan het Wezenland
m
Waddeneilanden:
budget ambulance
moet snel omhoog
Callcenter vervangt balie na reorganisatie
Continuïteit agrarische
bedrijven in het gedrang'
TEXELSE^" C0URANT
at ik zeggen wou.
Haven
Wandelen door
natuurterreinen
'Uiver' zaterdag
drie uur op Texel
Wat ik zeggen wou...
Collecte
Engelse fair in
Maartenhuis
Winst voor
Wieringers
T.E.T.O.
Smartlappenkoor
42 bestrijdingsmiddelen uit de handel:
Vliegveld
DINSDAG 14 SEPTEMBER 1999
ENW sluit per 4 oktober de pu-
blieksbalie aan het Wezenland in
Den Burg. De baliefunctie ver
dwijnt en wordt vervangen door
een centraal callcenter in Zaan
dam, waar klanten telefonisch met
al hun vragen terechtkunnen. Als
officiële redenen geeft ENW op dat
daarmee de service aan het pu
bliek verbetert, maar de Texelse
baliemedewerkers betwijfelen dat
en wachten in onzekerheid af wat
er met hen gaat gebeuren. 'Dood
zonde. Hebben we hier alles net
mooi voor elkaar en dan sluiten ze
de boel weer', zegt Janny Rozen-
daal, die 17 jaar bij het energie
bedrijf werkt en geen zin heeft om
naar Zaandam te vertrekken. In
april volgt een nieuwe reorganisa
tie, die mogelijk gevolgen heeft
voor de monteurs en tekenaars. De
kans dat het pas twee jaar oude
gebouw op het bedrijventerrein
dan in de verkoop gaat, is verre van
denkbeeldig.
Voor het aanvragen van een aanslui
ting, het doorgeven van een verhui
zing en vragen over rekeningen hoe
ven onze klanten voortaan de deur
met meer uit. Eén telefoontje is ge
noeg. Ook informatie over bijvoor
beeld energiebesparing kunnen we
simpel na een telefonische aanvraag
toesturen', zo verdedigt ENW-voor-
lichter Diana van der Westen het ver
dwijnen van de balies. 'Uit een en
quête is gebleken dat de klant het
liefst vanuit zijn eigen omgeving zijn
zaakjes met ons regelt.' Of dat ook
opgaat voor Texel, waar het persoon
lijke contact nog altijd een belangrijke
rol speelt, kan Van der Westen met
met zekerheid zeggen. 'Het ging om
een steekproef. We hebben niet spe
cifiek naar de mening van de klanten
op Texel gevraagd.' Toch denkt zij dat
de eilanders de maatregel wel waar
deren, omdat die leidt tot een lagere
gasrekenmg. Na de fusie met drie
andere energiemaatschappijen,
ij het lezen van de Tex. Crt. van dins-
7 september doemen beelden
|)van Hoekse en Kabeljauwse twis-
fcn op de Oudeschilder haven. Zo
als er kiosken op de haven
staan, is er een sportieve concur-
'entiestrijd of noem het competitie.
schijnt erbij te horen, daar valt
geen mens over want daar zij wij
mensen voor. Daar kunnen wij alle
maal mee leven. De tijd dat er eén
kiosk stond met alle bedrijven erin
(dat waren er toen drie) is vervlogen,
maar wat ons betreft is de sfeer er
met minder om. Zoals de Oude
schilder haven nu in de krant staat
beschreven, lijken wij wel mee te spe-
ten in een volkomen uit de hand ge
lopen sportwedstrijd. Spelers die het
niet eens zijn met de scheidsrechter
(Rijkswaterstaat) klimmen op de stoel
van de scheidsrechter en schelden...
En juist deze spelers laat de Texelse
Courant aan het woord, zonder de
broodnodige achtergrondinformatie
en nauwelijks een woord van mede
spelers. Wat is dan nog waarheid,.
basketbal worden spelers met
zoveel persoonlijk fouten gewoon
buiten het veld gezet, zonder discus
sie.
Jij, overige kioskhouders, distan
tiëren ons van spelers die de arbiter
buitenspel zetten en als het ware
spugen op tegenstanders.
Namens de overige kioskhouders,
Cynthia Winkelman.
Naschrift redactie:
«nsatie-journalisitiek is met de drijf-
veer geweest achter het verslag over
kuit de hand gelopen concurrentie
strijd op de haven van Oudeschild.
Nieuws werd de al jaren durende
W|st toen Rijkswaterstaat zelf geen
'itweg meer uit het conflict zag en de
twestie overdroeg aan gemeente en
te politie. Daarmee bleek dat het
conflict het niveau van een 'sportieve
concurrentiestrijd' ver was over
treden. Dat met beide betrokkenen
lang aan het woord zijn ge-
Weest, kan de redactie met worden
kweten. Beide partijen hebben de
®ns gekregen hun verhaal te doen.
bén van de ondernemers wilde, zelfs
^herhaaldelijk en dringend verzoek
van de redactie, met inhoudelijk in-
)aan op de kritiek, maar beperkte
Z'ch tot een meer algemeen weer
boord. Om toch over de benodigde
ttergrondinformatie te beschikken
gepraat met de politie, Roland Bis-
top van RWS, de havenmeester en
t collega-ondernemer op de ha-
*n Mede door hun verklaringen was
volgens de redactie voldoende
'Verbouwing om tot plaatsing over
'ö9aan.
waaronder het grote Nuon, kan ENW
door schaalvergroting veel op kosten
besparen. Hoewel een andere
woordvoerder van ENW bij hoog en
bij laag ontkent dat het om een
bezuinigingsmaatregel gaat en het
verdwijnen van de balies niets met de
fusie te maken heeft, geeft Van der
Westen toe dat kostenbesparing wel
degelijk één van de motieven is. 'Na
tuurlijk kunnen we met het callcenter
een stuk efficiënter werken. Dat komt
de energieprijs ten goede.'
Drie medewerkers van ENW verliezen
hun baan op Texel, en worden moge
lijk overgeplaatst naar Zaandam. Zij
zien de sluiting behalve als een ver
lies voor zichzelf als een verlies voor
de klanten. 'Jij kent de mensen en de
mensen kennen jou. Ik weet haast
waar ieder huis met een aansluiting
zich bevindt', zegt Janny Rozendijk.
'Zo weet je bijvoorbeeld dat er in een
gezin iets is voorgevallen, waardoor
zij de rekening met kunnen betalen.
Dan geef je ze een maandje uitstel Ik
zie zoiets nog niet gebeuren als de
mensen het callcenter bellen.' Zij en
haar twee collega's, waarvan Piet
Bas er 22 en Rennie Houterman 15
dienstjaren op heeft zitten, hebben
bij hun meerderen tevergeefs gepleit
voor het openhouden van de Texelse
balie. Rozendijk: 'Door de sluiting van
de PEN-centrale en de waterfabriek
is er al zoveel verdwenen op Texel,
Toen ik in '82 begon had ik zelfs 54
collega's. Dan denk ik: laat die paar
banen nou dan eens een keer op
Texel. Het is bovendien zonde van het
nieuwe gebouw. Maar we kregen als
antwoord dat we moesten denken in
het grotere geheel.' Het grotere ge
heel en het grote geld is ook waar
ENW-woordvoerder Cécile Willems
op hamert. 'Ik kan me voorstellen dat
mensen op een eiland als Texel het
op prijs stellen om persoonlijk con
tact met baliemedewerkers te heb
ben, maar voor het onderhouden van
sociale contacten zijn wij niet in het
leven geroepen. Het openhouden van
een balie voor zo'n kleine groep men
sen is buitenproportioneel duur.'
De gemeente streeft naar economi
sche diversiteit en een minder eenzij
dige arbeidsmarkt, en probeert zelfs
Ter gelegenheid van het 100-jarig
bestaan zet Staatsbosbeheer zondag
wandelingen door de eigen terreinen
op het eiland uit. Dit gebeurt in sa
menwerking met wandelsport
vereniging Het Gouden Boltje. Start
punt is EcoMare, waartussen 13 00
en 14.00 uur kan worden vertrokken.
Er is een keuze uit rondwandelingen
van 5, 10, 15 en 25 kilometer. Ook
kan naar de veerhaven bij 't Horntje
worden gelopen. Deze tocht meet
eveneens 25 kilometer De wande
laars lopen onder meer langs het
Alloo en door de Seeting en het duin
park bij EcoMare. De kosten bedra
gen ƒ5,-. Het startpunt is goed te
bereiken met de bus (en uiteraard per
fiets) Automobilisten kunnen hun
vervoermiddel kwijt op het parkeer
terrein bij paal 17
bedrijven van de overkant naar Texel
te halen. Het verdwijnen van de ar
beidsplaatsen zou het college dan
ook een zorg moeten zijn, zeker nu
ENW het voormalige gemeentelijke
energiebedrijf heeft overgenomen en
wat Rozendijk betreft een soort 'ere
schuld' heeft. Wethouder Daan
Schilling blijkt zich inderdaad bij de
directie van ENW voor het behoud
van banen te hebben ingezet. Na lang
wachten kreeg hij een brief terug
waarin alle opties nog werden open
gehouden. Maar dat het doek inmid
dels definitief is gevallen, daarover liet
het energiebedrijf de gemeente in het
ongewisse. Op het raadhuis is nog
gezocht naar stukken die getuigen
van een eventueel bij de overname
gesloten akkoord over behoud van
werkgelegenheid, maar die zijn met
gevonden. Het lijkt erop dat de ge
meente machteloos staat.
ENW beweert een goed sociaal plan
te hebben en de mensen 'op een
persoonlijk traject te begeleiden'. 'In
een persoonlijk overleg met de me
dewerkers gaan we kijken of we ze
intern of extern kunnen herplaatsen,
bijvoorbeeld via detachering bij een
ander bedrijf. Door de vergroting van
ons bedrijf ontstaan er bovendien
veel vacatures. Zij kunnen in ieder
geval terecht op het callcenter in
Zaandam', verklaart Van der Westen.
Dat laatste zien de Texelaars niet zit
ten. Rozendaal, die halve dagen
werkt en in Eierland woont, zou meer
tijd met reizen kwijt zijn dan met wer
ken. Een beetje bitter 'Ze willen zo
graag groene, milieuvriendelijke
energie verkopen en dan jagen ze ons
de auto in.' 'We zorgen absoluut
goed voor ze', zegt Van der Westen,
maar de Texelaars wachten al maan-
De Douglas DC 2 'Uiver' die het
luchtvaartmuseum Aviodome op
Schiphol wil aankopen, komt zater
dag 18 september naar Texel. Het
toestel landt om 14.00 uur en ver
trekt drie uur later naar De Kooij bij
Den Helder.
Het historische toestel maakt een
zeven weken durende tournee langs
15 Nederlandse vliegvelden als on
derdeel van de actie om anderhalf
miljoen gulden voor de aankoop bij
elkaar te krijgen Op het vliegveld
Texel hebben mensen die door aan
koop van een certificaat (vanaf f25,-)
een onderdeel van de DC2 'adopte
ren' gelegenheid om het toestel van
dichtbij te bekijken.
Aviodome heeft op het vliegveld Texel
een speciale promotiestand waar
men vanaf 13.00 uur een certificaat
van tenminste f25,- kan kopen voor
een onderdeel van het vliegtuig. Dit
certificaat geldt tevens als plaats
bewijs voor het platform waar de DC2
staat opgesteld. Daarbij krijgt men
een bouwplaat van de 'Uiver' als aan
denken. Wie met in de gelegenheid is
om naar het vliegveld te komen kan
ook een certificaat bestellen door
minimaal f25,- over te maken op
bankrekening 383003830 ten name
van 'Uiverfonds'. Schiphol.
k
Sun» «nawjcli^bod «t» <fc ic
Janny Rozendaal in het pas twee jaar oude kantoor. Achter haar collega Piet Bas. Samen zjjn ze goed voor bijna veertig jaar trouwe
dienSt- (Foto Bart Boich)
den op wat er met hen gaat gebeu
ren. Het enige dat ze zeker weten is
dat de deur op 4 oktober op slot gaat.
In april gaan de managers van de af
deling infrastructuur aan de slag met
al weer de volgende reorganisatie. Zij
buigen zich onder meer over de mon
teurs en de tekenaars, waarvan er
ook enkele aan het Wezenland zijn
ondergebracht. De monteurs gebrui
ken het depot één dag per week, de
rest van de week zijn zij in Alkmaar
gestationeerd. Gezien het kosten
bewuste gedrag van ENW lijkt het
niet erg waarschijnlijk dat het dure
gebouw alleen voor hen en de twee
tekenaars die er dagelijks aan de slag
zijn, in bedrijf blijft
Door heel Nederland gaan in de week
van 19 september weer collectanten
op pad voor de jaarlijkse collecte
voor de Nierstichting. De opbrengst
van deze collecte vormt iedere keer
weer een wezenlijke bijdrage aan de
financiering van diverse projecten
voor nierpatiënten, waardoor veel
aan hun situatie kan worden verbe
terd Nierziekten kunnen (nog) niet
worden voorkomen en daarom is
steeds weer steun nodig voor weten
schappelijk onderzoek en individuele
hulp.
Ook op Texel gaan de collectebussen
rond. Wel is de Nierstichting op zoek
naar nieuwe collectanten. Geïnte
resseerden kunnen zich melden bij
Elly Heerschap, Witte Kruislaan 33,
tel. 313173.
Het Maartenhuis aan de Ruyslaan bij
De Koog houdt zondag van 11 00 tot
17.00 uur een Engelse fair. Thema
van de dag is 'Oogst van erf en tuin'.
Op het programma staan een
pompoenenwedstrijd: wie kweekt de
grootste en wie raad het juiste ge
wicht. Er is een workshop herfstkrans
maken van moskussen en huislook.
De hondenclub geeft een demonstra
tie, er zijn rondritten te paard, een
skelterrace en er worden groenten,
fruit en jam uit eigen kwekerij ver
kocht. Er zijn mineralen, kinderen
kunnen kaarsen maken, er is een
demonstratie honing slingeren en
verder zijn er koekjes, soep en brood
jes. De opbrengst komt ten goede
aan het Maartenhuis.
De gemeentebesturen en ambu
lancediensten van de wadden
eilanden gaan eind deze maand
minister Borst en de Tweede Ka
mer duidelijk maken dat op de ei
landen een onhoudbare situatie is
ontstaan bij de financiering van
het ambulancevervoer. De door de
zorgverzekeraars toegekende ver
goedingen voor het vervoer zijn
ontoereikend. Daardoor moeten
de gemeenten de tekorten aanvul
len of de ambulancediensten lopen
een groeiende schuldenlast op.
Voor deze problematiek wordt al ja
ren de aandacht gevraagd van de
minister, de zorgverzekeraars en het
Centraal Orgaan Tarieven Gezond
heidszorg (COTG). Dat heeft geen
resultaat gehad. Wel is nu een andere
financieringsregeling in voorbereiding
die enige verlichting zal brengen,
maar die geen uitzicht biedt op vol
ledige financiering van de ambu
lancezorg op alle waddeneilanden.
Op initiatief van de zorg-gedeputeer-
den van Noordholland en Friesland is
vorige week overleg gevoerd met
gemeentebesturen en de
ambulancediensten over dit pro
bleem in aanwezigheid van de be
trokken inspecteurs van de gezond
heidszorg. Besloten werd dat een
werkgroep minister Borst en de Ka
mer zal benaderen met een reëel
overzicht van de middelen die nodig
zijn om het wettelijk vereiste niveau
van ambulancezorg te verlenen plus
een overzicht van de tekorten die in
middels zijn opgebouwd Daarbij
wordt rekening gehouden met de
verschillende situaties die op de ei
landen gelden. Ook de eisen die in
geval van grote ongevallen en ram
pen aan de eilandelijke ambulance
diensten worden gesteld, worden in
dit overzicht meegenomen. Een en
ander wordt vastgelegd in een docu
ment dat zal worden gepresenteerd
en waarvan alle organisaties en in
stellingen die betrokken zijn bij de fi
nanciering van de ambulancezorg
een exemplaar krijgen.
Op de Friese waddeneilanden is on
rust ontstaan over de plannen om de
militaire SAR helikopter van de vlieg
basis Leeuwarden niet meer te ge
bruiken voor spoedeisend ambu
lancevervoer vanaf de eilanden,
zodra een traumahelikopter is gesta
tioneerd bij het Academisch Zieken
huis in Groningen. Ook deze maatre
gel zal negatieve gevolgen hebben
voor de regeling en financiering van
de ambulancezorg op de Friese
waddeneilanden, zo wordt gevreesd
Het njk zal worden gevraagd hierover
opheldering te geven.
De jeu de boule-club Oosterend en
de Wiennger club 'Boel skik' speel
den zaterdag een vriendschappelijke
wedstrijd. Onder haast tropische
omstandigheden traden 44 deelne
mers in vier spelronden tegen elkaar
in het strijdperk. Slechts twee spelers
- beiden van de Wiennger club - wis
ten alle dertien punten te halen.
De Oosterender club nodigt belang
stellenden uit op de woensdag- of
zaterdagmiddag eens te komen kij
ken bij de clubwedstrijden aan het
Robbepad
Het Schulpengat wordt vervangen
door een nog groter gat, staat in de
Tex. Crt. van 3 september. Zou dit in
een uitgave rond 1 april staan, is het
een leuke grap. Maar het is geen
grap, het is werkelijkheid. Na het
Nieuwegat zal de welstand van het
eiland verder toenemen Is dat de
achterliggende gedachte van de di
rectie van Teso? Iedere toerist die
naar Texel gaat, weet van de wacht
tijden. En neemt die op de koop toe.
Je moet er iets voor over hebben. Het
is sinds de jaren vijftig met de Dage
raad niet anders en het is nog nooit
anders geweest. Maar past een veer
boot in de 21ste eeuw? Tussen
Frankrijk en het eiland Groot-
Brittanmë is de Kanaaltunnel. Dichter
bij Texel komt onder de Wester-
schelde een tunnel tussen Vlissmgen
en Breskens. Mist, hoge, lage golven,
te weinig, extreem veel water of ijs
gang vormen niet langer een beletsel
voor een oversteek. Geen wachttij
den meer voor de boot.
Voor een tunnelverbinding tussen
Texel en Den Helder is veel te zeggen.
De voordelen zijn legio. Om er een
paar te noemen. De ambulance kan
doodrijden naar het Gemini zieken
huis in een tijd dat seconden tellen.
Vanaf de marinehaven kan een
geprivatiseerde spoorverbinding ko
men naar Den Burg. De Koog of zelfs
De Cocksdorp. Voor autoloze vakan
tiegangers is het de oplossing bij uit
stek. Nu begint de intercity in
Nijmegen en is het eindpunt Den
Helder. Dan is het haasje-repje naar
een veelal overbeladen bus, die uit
eindelijk met gierende banden stopt
bij de boot. Vervolgens rennen om
aan boord van het Schulpen- of
Molengat te komen. En vervolgens
uithijgen. Uithijgen hoeft niet meer. In
alle rust bepakt en bezakt, uitstappen
ergens midden op het eiland. De
meeuwen verzorgen een krijsend
welkom. Heerlijk lijkt dat!
Voor de eilanders zou het gebruik van
de tunnel 'gratis' moeten zijn. Terwijl
de toeristen de tunnel rendabel moe
ten maken door een gering bedrag te
betalen voor het gebruik. Uiteraard
een lang met zo hoog tarief als nu
voor het .overzetten. De toeristen
hebben vorstelijk bijgedragen aan de
nettowinst van ƒ5.1 miljoen, staat in
het Teso-jaarverslag over 1998/'99.
De exploitatie van de tunnel zou Teso
ter hand nemen. Een startkapitaal
van 40 miljoen is al gereserveerd. Dit
past allemaal ook nog eens in deze
tijd. En wat bij Teso moet verande
ren? Aandelen uitzetten en de 'S'
moet een 'T' worden: Texels Eigen
Tunnel Onderneming. Mooi toch?
Jan Klugkist,
Arnhem.
Na een paar maanden zomerrust
gaat het Smartklappenkoor weer vol
goede moed het winterseizoen in. De
eerste repetitie wordt gehouden op
maandag 20 september in de kantine
van ZDH aan de Witteweg in Den
Hoorn, aanvang 20.00 uur. Nieuwe
leden zijn van harte welkom. Voor
meer inlichtingen: tel. 315696.
VERVOLG VAN PAGINA 1
niveau van het motorgeluid, de stijl
van vliegen en andere factoren die
van invloed zijn op het lawaai. We
willen daarover goed overleg met de
gemeente, de politiek en degenen die
bij het vliegveld zijn betrokken. Het
moet mogelijk zijn de huidige situa
tie te verbeteren'.
Veel gebeurd
Directeur Ed de Bruijn van het vlieg
veld Texel zegt best met de
actievoerders om de tafel te willen.,
maar legt er de nadruk op dat er al
heel wat is gebeurd om de hinder
terug te dringen. 'De laatste jaren is
het aantal vliegbewegingen met ge
stabiliseerd maar aanzienlijk vermin
derd: van 34000 in 1992 tot 24000
vorig jaar. Die dalende lijn zet ook dit
jaar door, ondanks het fraaie weer. Oever naar het vliegveld Texel loopt
We hebben bijvoorbeeld het les- zodat Oosterend en Oost van korte
vliegen ontmoedigd waardoor het afstand worden gepasseerd. In de
sterk is verminderd en het para
centrum heeft een veel groter vlieg
tuig aangeschaft waardoor veel min
der vluchten hoeven te worden
gemaakt Verder hebben de afspra
ken die we met de vliegers hebben
nabije toekomst zal de hinder nog
minder worden en zeker niet alleen
op vrijwillige basis maar door stren
gere regels van hogerhand. Per 1 ja
nuari 2000 worden de voorschriften
wat betreft motorlawaai van vliegtui-
gemaakt om het rustig aan te doen gen flink aangescherpt. Om aan de
en bepaalde gebieden zoveel moge
lijk te mijden, wel degelijk effect om
dat ze behoorlijk worden nageleefd.
Ovengens is vliegen boven de dorpen
met verboden. Tegenwoordig worden
rondvluchten gemaakt op een hoogte
van 500 meter, vroeger was dat 300
meter. Ik weet absoluut zeker dat te
genwoordig boven Oosterend 30 tot
40% minder wordt gevlogen dan
vroeger. Misschien dat het daardoor
extra opvalt als het nog wel gebeurt'
'Toch is Oosterend wel een probleem
omdat de van rijkswege aangewezen
corridor voor vliegverkeer vanaf Den
zoneringeisen te kunnen voldoen
hebben we er belang bij de meest
lawaaiige toestellen te weren, bijvoor
beeld door het heffen van een veel
hoger landingsgeld en het is zelfs met
uitgesloten dat bepaalde typen aan
de grond moeten blijven. Er gebeurt
dus echt wel wat. Maar zolang er
vliegtuigen zijn zullen ze geluid blij
ven maken, ook al is het veel minder.
Voor wie van stilte houdt is dat ver
velend en dat kan ik me nog voorstel
len ook'.
Een Cessna Caravan op het vliegveld Texel. Door de aanschaf van een toestel van dit grotere type door het paracentrum kon het
aantal vliegbewegingen worden teruggebracht. (Ascwtoto)
Landbouwers verwachten in de
problemen te komen nu er per 1
januari 200 een verbod dreigt op 42
bestrijdingsmiddelen. De middelen
worden gebruikt in de teelt van
aardappelen, groenten, fruit en
bloembollen. Het verbod is des te
opmerkelijker, omdat collega's in
het buitenland de middelen na 1
januari wél mogen blijven gebrui
ken, waardoor de concurrentiepo
sitie onder druk komt te staan.
Reden voor een delegatie landbou
wers burgemeester Geldorp vrij
dag een petitie aan te bieden, die
vergezeld ging van een kistje met
landbouwproducten. Vanavond
buigt de gemeenteraad zich over
de vraag of bij de hogere overhe
den moet worden gepleit voor be
houd van de middelen.
Narcissen, lelies en poot-
aardappelen. gewassen waarvan op
Texel flinke oppervlakten worden
geteeld, zijn door de maatregel na
2000 een stuk moeilijker te verbou
wen. Oorzaak van het voorgenomen
verbod op de middelen is een her
beoordeling van het College voor de
Toelating van Bestrijdingsmiddelen
(CTB), in combinatie met een recente
uitspraak van de Raad van State.
Door deze uitspraak blijkt een beroep
op 'landbouwkundige onmisbaar
heid' volgens de wet met meer mo
gelijk. Met name een bestrijding
smiddel als Shirlane, waarmee de
gevreesde aardappelziekte wordt
bestreden, kan volgens de akker
bouwers niet worden gemist. In an
dere teelten geldt dat voor andere
bestrijdingsmiddetei i. Akkerbouwer
Arnold Langeveld reageert teleurge
steld. 'We zijn de laatste jaren een
stuk milieuvriendelijker gaan werken.
eigenlijk geen alternatieven hebben.
'Uien, vlas, bonen, erwten, lelies,
appel en peren kunnen in Nederland
niet meer worden geteeld. Bovendien
wordt de teelt van suikermaïs, aard
appelen, bloembollen, alle kool
soorten en knolselderij steeds moei-
Landbouwvoorzitter Rinus Kuiper overhandigt burgemeester Geldorp een kistje met
producten. Door een verbod op 42 bestrijdingsmiddelen zijn deze producten volgens de
hnoron -i (Foto GemnJ Timmerman)
boeren straks niet goed meer te telen.
Voor de middelen die nu worden ver
boden zijn milieuvriendelijker alterna
tieven beschikbaar. Maar die worden
met toegelaten. Het kromme is dat
landbouwproducten die elders in
Europa worden geteeld en met de
zelfde middelen zijn bespoten straks
bij ons in de winkel komen te liggen.'
'We worden in een ongelijke concur
rentiepositie geplaatst. De continuï
teit van bedrijven komt in het ge
drang. Dit heeft nadelige gevolgen
voor de werkgelegenheid', waar
schuwde WLTO-voorzitter Rinus Kui
per, die er op wees dat de akker
bouwers en bollentelers op Texel
lijkerDe boeren zien geen heil in de
biologische teelt van hun producten.
'De benodigde arbeid is hiervoor niet
beschikbaar.'
Kuiper deed een dringend beroep op
het gemeentebestuur om bij de ho
gere overheden voor handhaving van
de gewasbeschermingsmiddelen te
pleiten. 'Agrariërs en overheid heb
ben een gezamenlijke verantwoorde
lijkheid om de belasting van het mi
lieu te verminderen. Het gevolg moet
echter met zijn dat bepaalde teelten
daarbij compleet het onderspit del
ven.'