Teso-commissarissen 'Zicht op Zee' over keerzijde van ieder gebruik Texel'94 nog steeds ongeslagen koploper Groen Zwart T E X E LS eT'cOIJ RANT Stukkie voor de krant? - 1EXELSE^" COURANT 'Gehandicapten per beltaxi laten reizen' Twee vissen Teso VERVOLG VAN PAGINA 1 Redactioneel commentaar 'De Raad van Commissarissen zal steeds meer een kritisch klankbord moeten zijn voor de directie' Weinig aandeelhouders hadden in de ga ten dat deze uitspraak van president-commissaris Bob Bakker van Teso aan het slot van de aandeelhoudersvergadering van vrijdagavond méér was dan een vrijblijvende opmerking. Bakker bedoelde het echter als waarschuwing omdat hij zich zorgen maakt over de vraagstukken waar mee de bootdienst in de toekomst te maken krijgt. Er zijn belangrijke economische en maatschappelijke veranderingen gaande, ook op Eu ropees niveau, die zullen resulteren in regelgeving die bedreigend kan zijn voor de concurrentiepositie en de kwaliteit van Teso Het daarop afstemmen van het beleid van de onderneming vraagt inzicht en kennis van zaken. Bij de samenstelling van de Raad van Commissarissen zal daarmee rekening gehouden moeten worden. Bakker zei dat met duidelijk want het ligt gevoelig. Het is namelijk twij felachtig of de zwaargewicht-commissarissen die Teso straks nodig heeft, op Texel zelf gevonden kunnen worden. Commissarissen van buiten zouden volgens de statuten best benoemd kunnen worden maar dat botst met de huidige Teso-cultuur die het alleen begrepen heeft op eigen volk. Als buitenstaanders kandidaat worden gesteld worden ze met gekozen, al dan met na een lobby van iemand die er een dreiging in ziet. De huidige commissarissen zijn allen geboren en getogen op Texel. Voor sommige aandeelhouders is het al een probleem dat twee van hen er in verband met hun beroepsfunctie nu niet meer wonen hoewel hun visie en betrokkenheid bij alles wat Texel aangaat buiten kijf staat. Be grijpelijk dus dat Bakker zich geen illusies maakt als Teso bij toekom stige vacatures bij de aandeelhouders met deskundige doch met-Texelse kandidaten zou aankomen. De praktijk heeft geleerd dat zelfs een hoog Texelgehalte van een deskundige kandidaat allerminst een garantie is om in het bestuur gekozen te worden. Jaren lang speelde ook 'nautische deskundigheid' een soms doorslaggevende rol hoewel dat ook toen totaal onbelangrijk was omdat de commissarissen nooit zelf aan het roer van de schepen hoefden te staan, maar wel aan het roer van de onder neming. Dat criterium is inmiddels uit de mode, maar daar zijn andere twijfelachtige criteria voor in plaats gekomen. Veel aandeelhouders blij ken bijvoorbeeld gevoelig voor de opvatting dat de boeren in het Teso- bestuur moeten zijn vertegenwoordigd, zeker na een lobby van iemand die daar een agrarisch belang in ziet. Wonderlijk genoeg hoor je zelden dat een vertegenwoordiger van het toeristische bedrijfsleven in het be stuur zou moeten zitten hoewel deze sector tegenwoordig een veel gro ter economisch belang inhoudt dan de agrarische. Tenslotte blijkt ook de politieke kleur een rol te spelen om als kandidaat voorgedragen resp. gekozen te worden. Je kunt beter geen linkse sympathieën hebben want die zijn volgens velen inherent aan 'onzakelijk'. Alsof die andere critena wel zakelijk zijn. Ook zonder dit soort uitsluitingen is het al moeilijk ge noeg om bekwame mannen of vrouwen te vinden die zonder vergoe ding van betekenis in het Teso-bestuur willen zitten. Ze zijn er echter wel Er zijn overkantse mensen met een respectabele staat van dienst die voor Teso bruikbare kwaliteiten kunnen aantonen en uit pure betrok kenheid met Texel aandeelhouder zijn geworden. Ze worden echter met kandidaat gesteld omdat het toch geen zin heeft. Teso kan zich de luxe van etnische en andere folkloristische blokkades niet meer permitteren. Het ziet er naar uit dat nog heel wat water door het Marsdiep zal stromen voordat de aandeelhouders dat inzien. Helder op problemen stuit, noemt Modder 'onzakelijk'. 'Klachten zijn er altijd, maar een enquête heeft uitge wezen dat een ruime meerderheid er tevreden over was. Dat zegt wel wat, want het was een schriftelijke en quête, waarvan je de antwoorden moest opsturen. Het lijkt mij logisch dat juist de klagers in zulke gevallen reageren.' Overigens had met alleen de verslag gever Modders verhaal niet helemaal begrepen. Ook verschillende commissieleden dachten dat het plan van de PvdA betrekking heeft op de bus. Jaap Vlaming (GroenLinks) wees Modder er zelfs op dat het openbaarvervoersnet op Texel niet toereikend zou zijn Het misverstand kan gewekt zijn doordat in het sys teem van het Gewest dezelfde zones worden gebruikt als in het openbaar vervoer, met dien verstande dat de gehandicapte klanten geen basisstnp in rekening wordt gebracht. 'Als je met het openbaar vervoer van 't Horntje naar Den Burg reist, moet je vier strippen laten afstempelen terwijl het maar drie zones zijn. Ir het sys teem van het Gewest wordt een ge handicapte in zo'n geval echt voor drie zones aangeslagen,' Cfna Tmirt- Jri tli ia bk bjrL. Als de redactie op nleuwsjacht is. kan het voorkomen dat u in de Warmoesstraat voor een dichte deur komt te staan. Naast de deur hangt een kastje met pen en papier. Schrijf uw naam en telefoon nummer op, gooi het briefje in de bus en wij nemen snel contact op. Telefonisch zijn we wel 24 uur per dag bereikbaar. Dat stelt raadslid Klaas Modder in reactie op het artikel dat vrijdag in deze krant verscheen en waarin wordt gesteld dat de PvdA gehandi capten met het openbaar vervoer zou willen laten reizen. 'Dat is met ons plan. Mensen die voor de Wet Voor zieningen Gehandicapten geïndi ceerd zijn, kunnen met meer zelfstan dig per bus reizen. Dat moet op een andere manier, bijvoorbeeld per bel taxi, zoals nu het geval is in alle ge meenten van het Gewest, uitgezon derd Texel.' De afwijzende reactie van wethouder Eelman, die zei dat dit systeem in Den DINSDAG 28 SEPTEMBER 1999 Duurzame ontwikkelingen. Het wordt tegenwoordig maar al te vaak geroepen. Maar wat betekent dat eigenlijk? Een duurzaam voller wordende portemonnee? Of terug naar het stenen tijd perk? Het begrip duurzaamheid heeft volgens EcoMare-direc- teur Jan Kuiper een ecologische basis. 'We moeten op zoda nige wijze gebruik maken van de natuurlijke hulpbronnen dat we daardoor voor toekomstige generaties geen keuzen onmo gelijk maken. Dit betekent behoud en herstel van vitale ecosystemen en behoud en herstel van biodiversiteit.' In een samenleving kan er geen duurzaamheid bestaan zonder maat schappelijk. sociaal en economisch draagvlak. Niemand heeft daarbij de waarheid in pacht, dus er moet veel overleg zijn tussen de betrokkenen, ge overheid en het ministerie van Verkeer en Waterstaat lopen hierin met achteraan en betrekken zelfs het publiek bij de beleidsvorming. Mee pratende burgers willen goed worden geïnformeerd. Het zal duidelijk zijn dat een goede voorlichting en educa te essentieel zijn. Wat betreft de (Joord- en Waddenzee heeft Eco Mare die taak duidelijk naar zich toe getrokken. toorbeeld is het symposium over tustontwikkeling, een onderwerp dat nhet brandpunt van de belangstel- tng staat. Vertegenwoordigers uit verschillende geledingen van de maatschappij gaven hun actuele kijk op de Noordzee en de ontwikkelin gen daarin. Over de plannen voor Schiphol in Zee, de Maasvlakte en liet windmolenpark op de Razende B 'De Noordzee als vuilnisvat voor lunches die met meer op het land zijn hte passen', chargeerde Joost van Ruig van Rijkswaterstaat, die de vi sie van de overheid weergaf. Hef rijksbeleid sluit momenteel met aan tHj de claims die door diverse orga nisaties op delen van de Noordzee «orden gelegd Soms worden voor hetzelfde gebied zelfs meerdere plan ten Ingediend. Van Ruigs stelling bidde: wat op het land kan, moet niet op zee gebeuren, de zee is met de oplossing voor alle problemen, hoog stens één van de opties. Pas als het rut en de noodzaak van verplaatsing van bepaalde functies naar zee dui delijk worden gemaakt, kan de maat schappij beoordelen of het de ver plaatsing waard is. 'Besluiten die we nu nemen, werken heel ver in de tijd door. We moeten de problemen die we nu hebben niet naar de volgende generaties doorschuiven.' Van Ruig concludeerde dat er nog de nodige voorstudies moeten worden verricht om de gevolgen van de huidige plan nen in kaart te brengen Technisch haalbaar Omstreden projecten als Schiphol in zee en de Maasvlakte zijn technisch heel goed uit te voeren, zo betoogde Hendrik Bijnsdorp namens de aannemerij in de natte waterbouw (baggeren, kust- en oeverwerken), waarin zo'n 5.000 mensen werkzaam zijn. Hij draaide er niet omheen een sterk voorstander van landaan- winningsprojecten in de Noordzee te zijn. 'Want in Sliedrecht zeggen we: geen zand, geen vreten.' Het opspui ten van de benodigde 11 miljard ku bieke meter zand voor het vliegveld is volgens de waterbouwer maar een half procent van de totale hoeveel heid winbaar zand in de Noordzee, Alleen terreinen opspuiten omwille van het geld, ging Bijnsdorp echter te ver. 'De kustplannen moeten wel noodzakelijk en nuttig zijn Dit project en de Maasvlakte zien wij als een verrijking van ons land, met een enorme uitstraling in de wereld.' De randvoorwaarden die aan het milieu worden gesteld, zijn volgens hem goed in te vullen. 'Vanuit onze branche bestaat de laatste jaren veel aandacht voor de leefomgeving. De aannemer levert tegenwoordig met alleen capaciteit, maar ook kwaliteit.' Aannemers zijn niet meer alleen de leverancier van bouwcapaciteit, ze willen tegenwoordig ook meepraten over de ontwikkeling van projecten, aldus Bijnsdorp. Een heel ander geluid was afkomstig van Floris Groenendijk, directeur van de Stichting Noordzee, die sprak vanuit de gezichtshoek van natuur- en milieubewegingen. Door het ont breken van basisinformatie bestaat er volgens hem onvoldoende inzicht in de gevolgen van de geplande kust- ontwikkelingsprojecten. 'Zelfs de ef fecten van de Afsluitdijk en de Delta werken kennen we nog niet.' Groenendijk pleitte voor het verhogen van het inzicht in de zee en hekelde het besluit om zes miljoen gulden te korten op onderzoek naar de stand van zaken in de Noordzee. Hij sprak zich uit tegen de aanleg van bijvoor beeld de luchthaven in zee. Via de 'Piramide van Flens' maakte hij in zichtelijk dat het besef voor behoud van de Noordzee als waardevol ecosysteem is gegroeid, nu de drei ging van de zee onder controle is en de welvaart Is toegenomen. Discussie Zo verschillend als men denkt over de aanleg van infrastructurele wer ken, zo eensluidend waren de 160 genodigden over het nut van de dis cussie. 'Dit is belangrijk, want over de ingrijpende zaken als de luchthaven in zee en de uitbreiding van de Maas vlakte kunnen alleen in overleg be sluiten worden genomen', consta teerde staatssecretaris De Vries. Ze noemde EcoMare, dat jaarlijks ruim 300.000 bezoekers trekt, van belang voor de meningsvorming, 'Het cen trum voor Wadden en Noordzee is een katalysator van die dialoog met de samenleving en zorg voor goede informatie Daardoor kunnen we zorgvuldige beslissingen nemen.' De Vries bracht in herinnering hoe de grote milieurampen het besef deden groeien dat de zeeën kwetsbare ecosystemen zijn die nodig zijn voor onze voeding en voor de scheep vaart. 'Er kwam internationale wetge ving en samenwerking om de zee te beschermen.' Maar internationale afspraken over milieubeheer zijn vol gens De Vries niet voldoende om de Noord- en Waddenzee goed te behe ren. 'Daarvoor is actieve steun nodig van iedereen die met de zee te ma ken heeft. Van de kapitein die zijn af gewerkte stookolie in de haven Inle vert, tot de badgast die zijn lege zonnebrandflesjes netjes in de vuil nisemmer gooitDe staatssecretaris wees erop dat haar ministerie tegen woordig luistert naar de mening van de burgers en hen hun mening vraagt. 'Dat levert het beste resultaat op.' Waterzaal favoriet Om de burger voor zeezaken te inte resseren werkt Verkeer en Waterstaat al jaren samen met EcoMare. 'Eco Mare heeft hart voor de zee en pro beert dat over te brengen Daar ma ken wij handig gebruik van.' De band werd de afgelopen tien jaar flink aan gehaald toen minister Maij-Weggen het centrum aanwees als centrum voor voorlichting over water en water beheer Tentoonstellingen over kust- onderhoud, oliebestrijding en de aan leg van de Eierlandse dam wisselden elkaar af. Het rijk participeerde ook in het eerste deel van de permanente presentatie in de Waterzaal die door prins Willem Alexander werd geo pend. Dit project staat in gunstig aan zien van bezoekers. Waar de zeehon den tot voor kort veruit favoriet waren, noemt vijftig procent nu de Waterzaal als het meest gewaardeerde onder deel van het museum. Nieuw hoogtepunt Zicht op Zee, de tweede fase van de modernisering van EcoMare, is vol gens directeur Jan Kuiper een nieuw hoogtepunt. Samen met de Water zaal geeft ZOZ een overzicht van de verschillende functies die de zee voor de mens heeft. Waar de Waterzaal vooral de natuur laat zien, geeft ZOZ een beeld van de andere functies. Te denken valt aan transport, delfstof winning, voedselvoorziening, de zee als militair oefenterrein en als ontvan ger voor afval. Maar ook de zee als 'vriend' voor de recreant en als 'vij- De verschillende thema's over het gebruik i and' waartegen de mens zich moet beschermen. Idee achter ZOZ is dat de kijk op zee bepaalt hoe men ermee omgaat of mee om wil gaan. Kuiper: 'Een visser kijkt anders tegen de zee aan dan een toerist, een tankerkapitein ziet de zee letterlijk anders dan een werker in de offshore, een waterstater op het strand ziet iets anders dan de waters- tater vijf hoog aan de Plesmanweg in Den Haag. De afkorting ZOZ slaat ook op de keerzijde van ieder gebruik van de zee. De expositie nodigt de bezoeker uit om de zaak ook eens van een andere kant te bekijken. 'EcoMare wil de discussie over verschillende on derwerpen stimuleren in de hoop zo meer belangstelling voor de zee te kweken en meer draagvlak voor de bescherming van het grootste na tuurgebied van Nederland.' Tegen stellingen van belangen zijn daarbij niet uit de weg gegaan. Bijvoorbeeld bij het boren naar gas in de Wadden zee. 'Alleen al wegens de waarschijn lijk kleine risico's die we zouden ne men met dit grootse natuurgebied. n de zee zijn op de expositie 'Zicht op Zee' it vinden wij boren volstrekt onaan vaardbaar.' Die mening wordt in Eco Mare echter met openlijk uitgespro ken. Zowel de NAM als de Waddenvereniging is naar haar standpunt gevraagd en deze zijn ver werkt m de expositie, waarvoor de oliemaatschappij een peperdure boorkop beschikbaar stelde. Inzake de meningsvorming gaat EcoMare ervan uit dat het publiek oud en wijs genoeg is om zelf conclusies te trek ken. Gedegen informatie, vrijheid, inter activiteit, affectie, emotie en humor zijn uitgangspunten die EcoMare hanteerde bij de inrichting. De in ei landen opgedeelde expositie, die dankzij de populaire presentatie zeer toegankelijk is, kwam tot stand in overleg met instanties als V&W en de Werkgroep Visserij, waarin onder an dere een aantal Texelse vissers zitting heeft. Op basis van een schetsplan en de inhoudelijke wensen maakte het vormgevingsbureau Looman en DuPree in samenwerking met men sen van EcoMare een gedetailleerd expositieplan Bezoekers die niet te EcoMare overzichtelijk in beeld gebracht. (FOio Satko 4* Wok) lang bij de verschillende onderwer pen willen stilstaan, worden met be knopte informatie en via speelse toe passingen van bestaande technieken geïnformeerd. Het interactieve aspect is daarbij met geschuwd. Zo kan er met een kermisautomaat bij voorbeeld naar schelpen worden ge doken. Wie meer over een bepaald onderwerp wil weten kan gebruik maken van de moderne computer techniek. Architect Joep Tromp tekende in sa menwerking met Adviesbureau Klijnstra voor de aanpassing van het gebouw. Een ingrijpende verbou wing, die werd uitgevoerd door Draisma Makkum, in samenwerking met CVI en IBS. Inclusief de verbou wing vergde ZOZ een investenng van ƒ2,3 miljoen. Een bedrag dat be schikbaar kwam met de hulp van vele sponsors. Binnen EcoMare blijft het niet bij ZOZ De derde fase die straks aan de beurt is omvat een tentoon stelling die zal gaan over de relaties van mensen met het land. Texel'94 blijft goede zaken doen. Na de overwinning die zondag op St. Adelbert uit Egmond-Binnen werd geboekt (3-1), staat de ploeg van Luc Post nog steeds ongeslagen bovenaan, met een voorsprong van vier punten op de nummer twee. Een heel verschil met vorig jaar, toen in de vierde wedstrijd van de competitie ook Adelbert de tegenstander was en een smadelijke nederlaag werd ge leden. De spelers van Texel'94 waren logi scherwijs vanaf de eerste minuut goed bij de les. Adelbert had eigen lijk de gehele wedstrijd niets in te brengen en mocht zich nog gelukkig prijzen dat de nederlaag met flink veel groter uitviel. De eerste kans was voor de thuis ploeg. Erwin Koning speelde zich op zo'n twintig meter van het doel vrij en schoot de bal langs de keeper op de paal. Even later werd broer Ralph keurig alleen voor het doel gezet. Hij passeerde de keeper, maar zag zijn slappe inzet gestopt op de lijn. On danks het overwicht van de thuis ploeg bleef Adelbert niet alleen maar voor eigen goal hangen. Geregeld werden aanvallen opgezet, maar de verdediging van Texel'94 was opper machtig. Het grootste gevaar voor de thuisploeg in de eerste helft ontstond door een slordige terugspeelbal. Hieruit werd met gescoord. John List brak na een half uur de ban. Een vanaf de zijkant komende bal belandde door een verrassend over stapje van Erwin Koning voor de voe ten van List, die de Egmonder keeper met een knappe boogbal ver schalkte. Het doelpunt zorgde voor nogal wat consternatie bij Adelbert, omdat bijna iedereen ervan overtuigd was dat de bal de zijlijn had gepas seerd vlak voordat deze werd voor gezet. Het leverde de keeper een gele kaart op, toen hij wat al te onvriende lijk werd tegen de grensrechter van Texel'94, Henk de Ruyter. Ook daarna kregen de gastheren nog flink wat mogelijkheden om van afstand te scoren, maar gedragen door de wind zeilde de bal telkens weer over het doel. In de tweede helft speelde Texel'94 tegen de wind in. De technische ploeg had daar baat bij en na een kwartier was Maarten Koorn er als de kippen bij om een half-hoge voorzet van John List koppend in het doel te werken. Vanaf dat moment was de slag gestreden en ging Adelbert ge regeld over tot het gebruik van gro vere middelen. De scheidsrechter liet dit niet over zijn kant gaan en deelde drie gele kaarten uit. Het hielp de gasten niet, want met nog een kwar tier op de klok was het Erwin Koning die voor 3-0 zorgde. Inkomend bij de tweede paal rondde hij een scherpe voorzet van invaller Arnold Kaercher knap af. Terwijl iedereen ervan uit ging dat het 4-0 zou worden, leidde gemakzucht in de achterhoede van Texel'94 tot balverlies. De aanvaller van Adelbert bedacht zich geen moment en liftte de bal met de wind in de rug over keeper Bart Heerschap in het doel: 3- 1. Bij het scheiden van de markt beging een speler van Adelbert nog een domme overtreding. Hij haalde Ralph Koning van achteren met twee benen neer. waarna de scheidsrechter wei nig anders kon dan de rode kaart trekken. Een trieste afgang voor de speler en een weinig hoopvol einde voor Adelbert, dat door deze neder laag nog steviger op de laatste plaats terechtkwam. De PvdA wil gehandicapten de ge legenheid geven om per 'beltaxi' over Texel te reizen. In navolging van de gemeenten uit het Gewest Kop van Noordholland zouden zij een pasje moeten krijgen waarmee ze jaarlijks 144 zones gratis kun nen reizen. Als de gratis zones op zijn, moet een gereduceerd tarief worden betaald. Tijdens de voorlaatste wedstrijd om kampioenschap van de sportvis club werd bij de asfaltmolen bij Oude schild in totaal 38 centimeter vis naar toven gehaald. De totale vangst be tond uit twee vissen, een van 7 en een van 31 centimeter, beide gevan gen door Frans Bos. De overige aan wezigen (twee jeugdleden en drie senioren) wisten geen visje te ver schalken. De dertiende en laatste wedstrijd wordt op 10 oktober gevist, bij het Ankerpark in Oudeschild. kn team van Yuccafilms uit Amsterdam maakte In de aandeelhoudersvergadering opnamen voor de film 'Eiland In de tijd' In op tocht van de provincie Noordholland. foto Harry Graaf) schip moet er ook rekening mee wor den gehouden dat auto's groter en hoger worden en mensen langer, dus Sjn hogere dekken nodig. Een groter schip betekent dat het laden en los sen meer tijd vraagt. Om toch een falfuursdienst te kunnen onderhou den zal de vaarsnelheid hoger moe ien worden. toor een vlotte bereikbaarheid van Texel is het ook nodig dat de aanvoer- Dute in Den Helder voldoende capa citeit heeft. Die doorgangscapaciteit is nu al ontoereikend. Teso is er zeer verontrust over de weinig voortva rende aanpak van dit probleem. In zijn openingstoespraak had ook president-commissaris Bob Bakker nierop gewezen. Hij riep de gemeente Texel op er achteraan te gaan. De pakketten Teso-aandelen die de taste tijd op de markt zijn gekomen vinden vlot hun weg naar nieuwe, merendeels Texelse eigenaars. Het aantal aandeelhouders Is het afgelo pen jaar met 124 toegenomen en bedraagt nu 2.437. Het gevaar van met-Texelse zeggenschap over de onderneming lijkt nu ver weg. Bakker herkozen Van die aandeelhouders waren er vrij dag in de Burgemeester de Koning hal 350 aanwezig. Zij vertegenwoor digden 344 stemmen. Daarvan werden er bij de commissaris verkiezing 266 op Bob Bakker uitge bracht, zodat hij voor vijf jaar werd herkozen. Naar de tweede kandidaat Wim Boom uit Oudeschild gingen 73 stemmen. Boom liet de vergadering weten dit met als een verlies te be schouwen, in tegendeel, het was de bedoeling dat Bakker nog een pe riode zou aanblijven. 'Ik heb met gelobbyd'. Bakker bracht in zijn dankwoord naar voren dat Teso zijn huidige kracht voor een belangrijk deel te danken heeft aan de monopoliepositie en het feit dat de winst wordt gebruikt voor de veerdienst zelf en nauwelijks als dividend naar de aandeelhouders gaat. Het is echter zeer de vraag of deze gunstige situatie in stand kan blijven. De Europese regelgeving zou wel eens een lelijke streep door de rekening kunnen betekenen. Volgens Bakker is het daarom gebiedende eis dat niet alleen de directie daartegen ten strijde trekt maar dat de Raad van Commissarissen ook in staat zal blij ven een partijtje mee te blazen. 'Als kritisch klankbord voor de directie'. De eerstvolgende aandeelhouders vergadering van Teso is gepland op 29 september 2000. Bob Bakker werd voor vijf jaar herkozen als Teso-commissaris.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 5