Teso-commissarissen
'Zicht op Zee' over keerzijde van ieder gebruik
Texel'94 nog steeds
ongeslagen koploper
Groen
Zwart
T E X E LS eT'cOIJ RANT
Stukkie voor de
krant?
- 1EXELSE^" COURANT
'Gehandicapten
per beltaxi
laten reizen'
Twee vissen
Teso
VERVOLG VAN PAGINA 1
Redactioneel commentaar
'De Raad van Commissarissen zal steeds meer een kritisch klankbord
moeten zijn voor de directie' Weinig aandeelhouders hadden in de ga
ten dat deze uitspraak van president-commissaris Bob Bakker van Teso
aan het slot van de aandeelhoudersvergadering van vrijdagavond méér
was dan een vrijblijvende opmerking. Bakker bedoelde het echter als
waarschuwing omdat hij zich zorgen maakt over de vraagstukken waar
mee de bootdienst in de toekomst te maken krijgt. Er zijn belangrijke
economische en maatschappelijke veranderingen gaande, ook op Eu
ropees niveau, die zullen resulteren in regelgeving die bedreigend kan
zijn voor de concurrentiepositie en de kwaliteit van Teso Het daarop
afstemmen van het beleid van de onderneming vraagt inzicht en kennis
van zaken. Bij de samenstelling van de Raad van Commissarissen zal
daarmee rekening gehouden moeten worden.
Bakker zei dat met duidelijk want het ligt gevoelig. Het is namelijk twij
felachtig of de zwaargewicht-commissarissen die Teso straks nodig
heeft, op Texel zelf gevonden kunnen worden. Commissarissen van
buiten zouden volgens de statuten best benoemd kunnen worden maar
dat botst met de huidige Teso-cultuur die het alleen begrepen heeft op
eigen volk. Als buitenstaanders kandidaat worden gesteld worden ze
met gekozen, al dan met na een lobby van iemand die er een dreiging in
ziet. De huidige commissarissen zijn allen geboren en getogen op Texel.
Voor sommige aandeelhouders is het al een probleem dat twee van hen
er in verband met hun beroepsfunctie nu niet meer wonen hoewel hun
visie en betrokkenheid bij alles wat Texel aangaat buiten kijf staat. Be
grijpelijk dus dat Bakker zich geen illusies maakt als Teso bij toekom
stige vacatures bij de aandeelhouders met deskundige doch met-Texelse
kandidaten zou aankomen. De praktijk heeft geleerd dat zelfs een hoog
Texelgehalte van een deskundige kandidaat allerminst een garantie is
om in het bestuur gekozen te worden. Jaren lang speelde ook 'nautische
deskundigheid' een soms doorslaggevende rol hoewel dat ook toen
totaal onbelangrijk was omdat de commissarissen nooit zelf aan het roer
van de schepen hoefden te staan, maar wel aan het roer van de onder
neming. Dat criterium is inmiddels uit de mode, maar daar zijn andere
twijfelachtige criteria voor in plaats gekomen. Veel aandeelhouders blij
ken bijvoorbeeld gevoelig voor de opvatting dat de boeren in het Teso-
bestuur moeten zijn vertegenwoordigd, zeker na een lobby van iemand
die daar een agrarisch belang in ziet. Wonderlijk genoeg hoor je zelden
dat een vertegenwoordiger van het toeristische bedrijfsleven in het be
stuur zou moeten zitten hoewel deze sector tegenwoordig een veel gro
ter economisch belang inhoudt dan de agrarische. Tenslotte blijkt ook
de politieke kleur een rol te spelen om als kandidaat voorgedragen resp.
gekozen te worden. Je kunt beter geen linkse sympathieën hebben want
die zijn volgens velen inherent aan 'onzakelijk'. Alsof die andere critena
wel zakelijk zijn. Ook zonder dit soort uitsluitingen is het al moeilijk ge
noeg om bekwame mannen of vrouwen te vinden die zonder vergoe
ding van betekenis in het Teso-bestuur willen zitten. Ze zijn er echter
wel Er zijn overkantse mensen met een respectabele staat van dienst
die voor Teso bruikbare kwaliteiten kunnen aantonen en uit pure betrok
kenheid met Texel aandeelhouder zijn geworden. Ze worden echter met
kandidaat gesteld omdat het toch geen zin heeft.
Teso kan zich de luxe van etnische en andere folkloristische blokkades
niet meer permitteren. Het ziet er naar uit dat nog heel wat water door
het Marsdiep zal stromen voordat de aandeelhouders dat inzien.
Helder op problemen stuit, noemt
Modder 'onzakelijk'. 'Klachten zijn er
altijd, maar een enquête heeft uitge
wezen dat een ruime meerderheid er
tevreden over was. Dat zegt wel wat,
want het was een schriftelijke en
quête, waarvan je de antwoorden
moest opsturen. Het lijkt mij logisch
dat juist de klagers in zulke gevallen
reageren.'
Overigens had met alleen de verslag
gever Modders verhaal niet helemaal
begrepen. Ook verschillende
commissieleden dachten dat het plan
van de PvdA betrekking heeft op de
bus. Jaap Vlaming (GroenLinks) wees
Modder er zelfs op dat het
openbaarvervoersnet op Texel niet
toereikend zou zijn Het misverstand
kan gewekt zijn doordat in het sys
teem van het Gewest dezelfde zones
worden gebruikt als in het openbaar
vervoer, met dien verstande dat de
gehandicapte klanten geen basisstnp
in rekening wordt gebracht. 'Als je
met het openbaar vervoer van 't
Horntje naar Den Burg reist, moet je
vier strippen laten afstempelen terwijl
het maar drie zones zijn. Ir het sys
teem van het Gewest wordt een ge
handicapte in zo'n geval echt voor
drie zones aangeslagen,'
Cfna Tmirt- Jri tli ia bk bjrL.
Als de redactie op nleuwsjacht is. kan het
voorkomen dat u in de Warmoesstraat
voor een dichte deur komt te staan.
Naast de deur hangt een kastje met pen
en papier. Schrijf uw naam en telefoon
nummer op, gooi het briefje in de bus en
wij nemen snel contact op.
Telefonisch zijn we wel 24 uur per dag
bereikbaar.
Dat stelt raadslid Klaas Modder in
reactie op het artikel dat vrijdag in
deze krant verscheen en waarin
wordt gesteld dat de PvdA gehandi
capten met het openbaar vervoer zou
willen laten reizen. 'Dat is met ons
plan. Mensen die voor de Wet Voor
zieningen Gehandicapten geïndi
ceerd zijn, kunnen met meer zelfstan
dig per bus reizen. Dat moet op een
andere manier, bijvoorbeeld per bel
taxi, zoals nu het geval is in alle ge
meenten van het Gewest, uitgezon
derd Texel.'
De afwijzende reactie van wethouder
Eelman, die zei dat dit systeem in Den
DINSDAG 28 SEPTEMBER 1999
Duurzame ontwikkelingen. Het wordt tegenwoordig maar al te
vaak geroepen. Maar wat betekent dat eigenlijk? Een duurzaam
voller wordende portemonnee? Of terug naar het stenen tijd
perk? Het begrip duurzaamheid heeft volgens EcoMare-direc-
teur Jan Kuiper een ecologische basis. 'We moeten op zoda
nige wijze gebruik maken van de natuurlijke hulpbronnen dat
we daardoor voor toekomstige generaties geen keuzen onmo
gelijk maken. Dit betekent behoud en herstel van vitale
ecosystemen en behoud en herstel van biodiversiteit.'
In een samenleving kan er geen
duurzaamheid bestaan zonder maat
schappelijk. sociaal en economisch
draagvlak. Niemand heeft daarbij de
waarheid in pacht, dus er moet veel
overleg zijn tussen de betrokkenen,
ge overheid en het ministerie van
Verkeer en Waterstaat lopen hierin
met achteraan en betrekken zelfs het
publiek bij de beleidsvorming. Mee
pratende burgers willen goed worden
geïnformeerd. Het zal duidelijk zijn
dat een goede voorlichting en educa
te essentieel zijn. Wat betreft de
(Joord- en Waddenzee heeft Eco
Mare die taak duidelijk naar zich toe
getrokken.
toorbeeld is het symposium over
tustontwikkeling, een onderwerp dat
nhet brandpunt van de belangstel-
tng staat. Vertegenwoordigers uit
verschillende geledingen van de
maatschappij gaven hun actuele kijk
op de Noordzee en de ontwikkelin
gen daarin. Over de plannen voor
Schiphol in Zee, de Maasvlakte en
liet windmolenpark op de Razende
B 'De Noordzee als vuilnisvat voor
lunches die met meer op het land zijn
hte passen', chargeerde Joost van
Ruig van Rijkswaterstaat, die de vi
sie van de overheid weergaf. Hef
rijksbeleid sluit momenteel met aan
tHj de claims die door diverse orga
nisaties op delen van de Noordzee
«orden gelegd Soms worden voor
hetzelfde gebied zelfs meerdere plan
ten Ingediend. Van Ruigs stelling
bidde: wat op het land kan, moet niet
op zee gebeuren, de zee is met de
oplossing voor alle problemen, hoog
stens één van de opties. Pas als het
rut en de noodzaak van verplaatsing
van bepaalde functies naar zee dui
delijk worden gemaakt, kan de maat
schappij beoordelen of het de ver
plaatsing waard is. 'Besluiten die we
nu nemen, werken heel ver in de tijd
door. We moeten de problemen die
we nu hebben niet naar de volgende
generaties doorschuiven.' Van Ruig
concludeerde dat er nog de nodige
voorstudies moeten worden verricht
om de gevolgen van de huidige plan
nen in kaart te brengen
Technisch haalbaar
Omstreden projecten als Schiphol in
zee en de Maasvlakte zijn technisch
heel goed uit te voeren, zo betoogde
Hendrik Bijnsdorp namens de
aannemerij in de natte waterbouw
(baggeren, kust- en oeverwerken),
waarin zo'n 5.000 mensen werkzaam
zijn. Hij draaide er niet omheen een
sterk voorstander van landaan-
winningsprojecten in de Noordzee te
zijn. 'Want in Sliedrecht zeggen we:
geen zand, geen vreten.' Het opspui
ten van de benodigde 11 miljard ku
bieke meter zand voor het vliegveld
is volgens de waterbouwer maar een
half procent van de totale hoeveel
heid winbaar zand in de Noordzee,
Alleen terreinen opspuiten omwille
van het geld, ging Bijnsdorp echter te
ver. 'De kustplannen moeten wel
noodzakelijk en nuttig zijn Dit project
en de Maasvlakte zien wij als een
verrijking van ons land, met een
enorme uitstraling in de wereld.' De
randvoorwaarden die aan het milieu
worden gesteld, zijn volgens hem
goed in te vullen. 'Vanuit onze
branche bestaat de laatste jaren veel
aandacht voor de leefomgeving. De
aannemer levert tegenwoordig met
alleen capaciteit, maar ook kwaliteit.'
Aannemers zijn niet meer alleen de
leverancier van bouwcapaciteit, ze
willen tegenwoordig ook meepraten
over de ontwikkeling van projecten,
aldus Bijnsdorp.
Een heel ander geluid was afkomstig
van Floris Groenendijk, directeur van
de Stichting Noordzee, die sprak
vanuit de gezichtshoek van natuur-
en milieubewegingen. Door het ont
breken van basisinformatie bestaat er
volgens hem onvoldoende inzicht in
de gevolgen van de geplande kust-
ontwikkelingsprojecten. 'Zelfs de ef
fecten van de Afsluitdijk en de Delta
werken kennen we nog niet.'
Groenendijk pleitte voor het verhogen
van het inzicht in de zee en hekelde
het besluit om zes miljoen gulden te
korten op onderzoek naar de stand
van zaken in de Noordzee. Hij sprak
zich uit tegen de aanleg van bijvoor
beeld de luchthaven in zee. Via de
'Piramide van Flens' maakte hij in
zichtelijk dat het besef voor behoud
van de Noordzee als waardevol
ecosysteem is gegroeid, nu de drei
ging van de zee onder controle is en
de welvaart Is toegenomen.
Discussie
Zo verschillend als men denkt over
de aanleg van infrastructurele wer
ken, zo eensluidend waren de 160
genodigden over het nut van de dis
cussie. 'Dit is belangrijk, want over de
ingrijpende zaken als de luchthaven
in zee en de uitbreiding van de Maas
vlakte kunnen alleen in overleg be
sluiten worden genomen', consta
teerde staatssecretaris De Vries. Ze
noemde EcoMare, dat jaarlijks ruim
300.000 bezoekers trekt, van belang
voor de meningsvorming, 'Het cen
trum voor Wadden en Noordzee is
een katalysator van die dialoog met
de samenleving en zorg voor goede
informatie Daardoor kunnen we
zorgvuldige beslissingen nemen.'
De Vries bracht in herinnering hoe de
grote milieurampen het besef deden
groeien dat de zeeën kwetsbare
ecosystemen zijn die nodig zijn voor
onze voeding en voor de scheep
vaart. 'Er kwam internationale wetge
ving en samenwerking om de zee te
beschermen.' Maar internationale
afspraken over milieubeheer zijn vol
gens De Vries niet voldoende om de
Noord- en Waddenzee goed te behe
ren. 'Daarvoor is actieve steun nodig
van iedereen die met de zee te ma
ken heeft. Van de kapitein die zijn af
gewerkte stookolie in de haven Inle
vert, tot de badgast die zijn lege
zonnebrandflesjes netjes in de vuil
nisemmer gooitDe staatssecretaris
wees erop dat haar ministerie tegen
woordig luistert naar de mening van
de burgers en hen hun mening vraagt.
'Dat levert het beste resultaat op.'
Waterzaal favoriet
Om de burger voor zeezaken te inte
resseren werkt Verkeer en Waterstaat
al jaren samen met EcoMare. 'Eco
Mare heeft hart voor de zee en pro
beert dat over te brengen Daar ma
ken wij handig gebruik van.' De band
werd de afgelopen tien jaar flink aan
gehaald toen minister Maij-Weggen
het centrum aanwees als centrum
voor voorlichting over water en water
beheer Tentoonstellingen over kust-
onderhoud, oliebestrijding en de aan
leg van de Eierlandse dam wisselden
elkaar af. Het rijk participeerde ook in
het eerste deel van de permanente
presentatie in de Waterzaal die door
prins Willem Alexander werd geo
pend. Dit project staat in gunstig aan
zien van bezoekers. Waar de zeehon
den tot voor kort veruit favoriet waren,
noemt vijftig procent nu de Waterzaal
als het meest gewaardeerde onder
deel van het museum.
Nieuw hoogtepunt
Zicht op Zee, de tweede fase van de
modernisering van EcoMare, is vol
gens directeur Jan Kuiper een nieuw
hoogtepunt. Samen met de Water
zaal geeft ZOZ een overzicht van de
verschillende functies die de zee voor
de mens heeft. Waar de Waterzaal
vooral de natuur laat zien, geeft ZOZ
een beeld van de andere functies. Te
denken valt aan transport, delfstof
winning, voedselvoorziening, de zee
als militair oefenterrein en als ontvan
ger voor afval. Maar ook de zee als
'vriend' voor de recreant en als 'vij-
De verschillende thema's over het gebruik i
and' waartegen de mens zich moet
beschermen.
Idee achter ZOZ is dat de kijk op zee
bepaalt hoe men ermee omgaat of
mee om wil gaan. Kuiper: 'Een visser
kijkt anders tegen de zee aan dan een
toerist, een tankerkapitein ziet de zee
letterlijk anders dan een werker in de
offshore, een waterstater op het
strand ziet iets anders dan de waters-
tater vijf hoog aan de Plesmanweg in
Den Haag.
De afkorting ZOZ slaat ook op de
keerzijde van ieder gebruik van de
zee. De expositie nodigt de bezoeker
uit om de zaak ook eens van een
andere kant te bekijken. 'EcoMare wil
de discussie over verschillende on
derwerpen stimuleren in de hoop zo
meer belangstelling voor de zee te
kweken en meer draagvlak voor de
bescherming van het grootste na
tuurgebied van Nederland.' Tegen
stellingen van belangen zijn daarbij
niet uit de weg gegaan. Bijvoorbeeld
bij het boren naar gas in de Wadden
zee. 'Alleen al wegens de waarschijn
lijk kleine risico's die we zouden ne
men met dit grootse natuurgebied.
n de zee zijn op de expositie 'Zicht op Zee' it
vinden wij boren volstrekt onaan
vaardbaar.' Die mening wordt in Eco
Mare echter met openlijk uitgespro
ken. Zowel de NAM als de
Waddenvereniging is naar haar
standpunt gevraagd en deze zijn ver
werkt m de expositie, waarvoor de
oliemaatschappij een peperdure
boorkop beschikbaar stelde. Inzake
de meningsvorming gaat EcoMare
ervan uit dat het publiek oud en wijs
genoeg is om zelf conclusies te trek
ken.
Gedegen informatie, vrijheid, inter
activiteit, affectie, emotie en humor
zijn uitgangspunten die EcoMare
hanteerde bij de inrichting. De in ei
landen opgedeelde expositie, die
dankzij de populaire presentatie zeer
toegankelijk is, kwam tot stand in
overleg met instanties als V&W en de
Werkgroep Visserij, waarin onder an
dere een aantal Texelse vissers zitting
heeft. Op basis van een schetsplan
en de inhoudelijke wensen maakte
het vormgevingsbureau Looman en
DuPree in samenwerking met men
sen van EcoMare een gedetailleerd
expositieplan Bezoekers die niet te
EcoMare overzichtelijk in beeld gebracht.
(FOio Satko 4* Wok)
lang bij de verschillende onderwer
pen willen stilstaan, worden met be
knopte informatie en via speelse toe
passingen van bestaande technieken
geïnformeerd. Het interactieve
aspect is daarbij met geschuwd. Zo
kan er met een kermisautomaat bij
voorbeeld naar schelpen worden ge
doken. Wie meer over een bepaald
onderwerp wil weten kan gebruik
maken van de moderne computer
techniek.
Architect Joep Tromp tekende in sa
menwerking met Adviesbureau
Klijnstra voor de aanpassing van het
gebouw. Een ingrijpende verbou
wing, die werd uitgevoerd door
Draisma Makkum, in samenwerking
met CVI en IBS. Inclusief de verbou
wing vergde ZOZ een investenng van
ƒ2,3 miljoen. Een bedrag dat be
schikbaar kwam met de hulp van vele
sponsors. Binnen EcoMare blijft het
niet bij ZOZ De derde fase die straks
aan de beurt is omvat een tentoon
stelling die zal gaan over de relaties
van mensen met het land.
Texel'94 blijft goede zaken doen.
Na de overwinning die zondag op
St. Adelbert uit Egmond-Binnen
werd geboekt (3-1), staat de ploeg
van Luc Post nog steeds
ongeslagen bovenaan, met een
voorsprong van vier punten op de
nummer twee. Een heel verschil
met vorig jaar, toen in de vierde
wedstrijd van de competitie ook
Adelbert de tegenstander was en
een smadelijke nederlaag werd ge
leden.
De spelers van Texel'94 waren logi
scherwijs vanaf de eerste minuut
goed bij de les. Adelbert had eigen
lijk de gehele wedstrijd niets in te
brengen en mocht zich nog gelukkig
prijzen dat de nederlaag met flink veel
groter uitviel.
De eerste kans was voor de thuis
ploeg. Erwin Koning speelde zich op
zo'n twintig meter van het doel vrij en
schoot de bal langs de keeper op de
paal. Even later werd broer Ralph
keurig alleen voor het doel gezet. Hij
passeerde de keeper, maar zag zijn
slappe inzet gestopt op de lijn. On
danks het overwicht van de thuis
ploeg bleef Adelbert niet alleen maar
voor eigen goal hangen. Geregeld
werden aanvallen opgezet, maar de
verdediging van Texel'94 was opper
machtig. Het grootste gevaar voor de
thuisploeg in de eerste helft ontstond
door een slordige terugspeelbal.
Hieruit werd met gescoord.
John List brak na een half uur de ban.
Een vanaf de zijkant komende bal
belandde door een verrassend over
stapje van Erwin Koning voor de voe
ten van List, die de Egmonder keeper
met een knappe boogbal ver
schalkte. Het doelpunt zorgde voor
nogal wat consternatie bij Adelbert,
omdat bijna iedereen ervan overtuigd
was dat de bal de zijlijn had gepas
seerd vlak voordat deze werd voor
gezet. Het leverde de keeper een gele
kaart op, toen hij wat al te onvriende
lijk werd tegen de grensrechter van
Texel'94, Henk de Ruyter. Ook
daarna kregen de gastheren nog flink
wat mogelijkheden om van afstand te
scoren, maar gedragen door de wind
zeilde de bal telkens weer over het
doel.
In de tweede helft speelde Texel'94
tegen de wind in. De technische
ploeg had daar baat bij en na een
kwartier was Maarten Koorn er als de
kippen bij om een half-hoge voorzet
van John List koppend in het doel te
werken. Vanaf dat moment was de
slag gestreden en ging Adelbert ge
regeld over tot het gebruik van gro
vere middelen. De scheidsrechter liet
dit niet over zijn kant gaan en deelde
drie gele kaarten uit. Het hielp de
gasten niet, want met nog een kwar
tier op de klok was het Erwin Koning
die voor 3-0 zorgde. Inkomend bij de
tweede paal rondde hij een scherpe
voorzet van invaller Arnold Kaercher
knap af.
Terwijl iedereen ervan uit ging dat het
4-0 zou worden, leidde gemakzucht
in de achterhoede van Texel'94 tot
balverlies. De aanvaller van Adelbert
bedacht zich geen moment en liftte
de bal met de wind in de rug over
keeper Bart Heerschap in het doel: 3-
1.
Bij het scheiden van de markt beging
een speler van Adelbert nog een
domme overtreding. Hij haalde Ralph
Koning van achteren met twee benen
neer. waarna de scheidsrechter wei
nig anders kon dan de rode kaart
trekken. Een trieste afgang voor de
speler en een weinig hoopvol einde
voor Adelbert, dat door deze neder
laag nog steviger op de laatste plaats
terechtkwam.
De PvdA wil gehandicapten de ge
legenheid geven om per 'beltaxi'
over Texel te reizen. In navolging
van de gemeenten uit het Gewest
Kop van Noordholland zouden zij
een pasje moeten krijgen waarmee
ze jaarlijks 144 zones gratis kun
nen reizen. Als de gratis zones op
zijn, moet een gereduceerd tarief
worden betaald.
Tijdens de voorlaatste wedstrijd om
kampioenschap van de sportvis
club werd bij de asfaltmolen bij Oude
schild in totaal 38 centimeter vis naar
toven gehaald. De totale vangst be
tond uit twee vissen, een van 7 en
een van 31 centimeter, beide gevan
gen door Frans Bos. De overige aan
wezigen (twee jeugdleden en drie
senioren) wisten geen visje te ver
schalken.
De dertiende en laatste wedstrijd
wordt op 10 oktober gevist, bij het
Ankerpark in Oudeschild.
kn team van Yuccafilms uit Amsterdam maakte In de aandeelhoudersvergadering opnamen voor de film 'Eiland In de tijd' In op
tocht van de provincie Noordholland. foto Harry Graaf)
schip moet er ook rekening mee wor
den gehouden dat auto's groter en
hoger worden en mensen langer, dus
Sjn hogere dekken nodig. Een groter
schip betekent dat het laden en los
sen meer tijd vraagt. Om toch een
falfuursdienst te kunnen onderhou
den zal de vaarsnelheid hoger moe
ien worden.
toor een vlotte bereikbaarheid van
Texel is het ook nodig dat de aanvoer-
Dute in Den Helder voldoende capa
citeit heeft. Die doorgangscapaciteit
is nu al ontoereikend. Teso is er zeer
verontrust over de weinig voortva
rende aanpak van dit probleem.
In zijn openingstoespraak had ook
president-commissaris Bob Bakker
nierop gewezen. Hij riep de gemeente
Texel op er achteraan te gaan.
De pakketten Teso-aandelen die de
taste tijd op de markt zijn gekomen
vinden vlot hun weg naar nieuwe,
merendeels Texelse eigenaars. Het
aantal aandeelhouders Is het afgelo
pen jaar met 124 toegenomen en
bedraagt nu 2.437. Het gevaar van
met-Texelse zeggenschap over de
onderneming lijkt nu ver weg.
Bakker herkozen
Van die aandeelhouders waren er vrij
dag in de Burgemeester de Koning
hal 350 aanwezig. Zij vertegenwoor
digden 344 stemmen. Daarvan
werden er bij de commissaris
verkiezing 266 op Bob Bakker uitge
bracht, zodat hij voor vijf jaar werd
herkozen. Naar de tweede kandidaat
Wim Boom uit Oudeschild gingen 73
stemmen. Boom liet de vergadering
weten dit met als een verlies te be
schouwen, in tegendeel, het was de
bedoeling dat Bakker nog een pe
riode zou aanblijven. 'Ik heb met
gelobbyd'.
Bakker bracht in zijn dankwoord naar
voren dat Teso zijn huidige kracht
voor een belangrijk deel te danken
heeft aan de monopoliepositie en het
feit dat de winst wordt gebruikt voor
de veerdienst zelf en nauwelijks als
dividend naar de aandeelhouders
gaat. Het is echter zeer de vraag of
deze gunstige situatie in stand kan
blijven. De Europese regelgeving zou
wel eens een lelijke streep door de
rekening kunnen betekenen. Volgens
Bakker is het daarom gebiedende eis
dat niet alleen de directie daartegen
ten strijde trekt maar dat de Raad van
Commissarissen ook in staat zal blij
ven een partijtje mee te blazen. 'Als
kritisch klankbord voor de directie'.
De eerstvolgende aandeelhouders
vergadering van Teso is gepland op
29 september 2000.
Bob Bakker werd voor vijf jaar herkozen als Teso-commissaris.