Milieuprijs voor EcoMare en NIOZ l0m^og^ 30 KOK O RH DE VJflL BEN' IK EB1 DRRUDEf? r1 WOORD c Groen Zwart Flora gaat voorbij aan Museumnota Wat ik zeggen wou... TEXELSE COURANT Rijks geld Texelstroom In het zicht van de haven Haven Brutale diefstal Fietspaden Dressuur SVO naar remise in spannend duel jrsusopstellers Erik Boogaard en Jan Boon werden in de Euromast in het zonnetje gezet. (MimcNtvmo CNtZVcVLK mmeóim mizo in metn\ mtwvt ZURMMEN miMF voomm&H veeleisen havemwe gmisegN mmjvt WOKKKWt IMCLU5EP VOOZimmH PEMPEN PA36iM AARtó^e AAME6 HAVEMWE WU6HAVENM0NPIN6 JAOtlHAVEN EN PAS5AN1EWAVEN INCLU3»£P VÖCKZENINtëN PA33ANfEM-IAVEN X VEEIA#N WWVELtT PAKKEN PEN-PA33IN AP<^AVENPLK NacmiNfi ror JACHfH(lVEN PEMPEN PA36IN IMaCHflNfi TOT .mtfHAVEN VEEWIJEEftNlhlAAfaUb, VERVOLG VAN PAGINA 1 Redactioneel commentaar Nadat uit een peiling onder de verschillende fracties in de gemeente raad eerder dit jaar bleek dat er voor Flora geen museumbestemming in het verschiet ligt, heeft de bemiddelingspoging van burgemeester Gel dorp de hoop van de jutters op legalisatie van hun activiteiten op Flora nieuw leven ingeblazen. Als volleerd goochelaar toverde onze eerste burger de opslagbestemming uit de ruimtelijke hoge hoed, een verscho len mogelijkheid in het nog maar onlangs vastgestelde bestemmings plan buitengebied, waarmee ze alle bestaande klippen in deze zwaar beladen affaire probeert te omzeilen. Vooralsnog vaart onze roerganger solo, maar de instemmende reacties van de meeste fracties hebben de burgemeester vertrouwen gegeven haar initiatief om een procedure te starten door te zetten. En passant gunnen onze volksvertegenwoordi gers de Uitgeesten (en andere agrarisch-toeristische bedrijven) tot ver bazing van de horeca wellicht een extraatje door hun toe te staan hun bezoekers van een natje en een droogje te voorzien. Via een achterdeurtje krijgen de jutters langs deze omweg alsnog wat ze vurig wensen: een eigen 'museum'. Als dit scenario werkelijkheid wordt bewijst dit opnieuw dat beleidsma tig denken en het maken van weloverwogen politieke afwegingen met de sterkste kanten zijn van de Texelse gemeenteraad. Want het maken van beleid, en vervolgens het zich daaraan houden, vergt het maken van keuzes. En die pakken voor bepaalde groepen niet zelden negatief uit en daar maakt een politicus zich met geliefd mee. Het is veel makkelij ker te scoren op overzichtelijke onderwerpen als het inkorten van tuin- wallen met enkel meters, de zorg voor paddestoelen of een nieuwe ambtsketen. De raad heeft in 1996 in de Museumnota vastgelegd dat een tweede juttersmuseum ongewenst is omdat versnippering van het museum aanbod ten koste gaat van de kwaliteit en de exploitatie va de bestaande voorzieningen. De Texelse musea bevinden zich op een verdringingsmarkt. Er zijn niet veel meer museumbezoekers te verwach ten, dus bij een groter aanbod zullen ze zich gaan spreiden over verschil lende musea. In april, toen over de museumbestemming voor Flora zou worden gestemd, verklaarden Texels Belang, CDA en de PvdA, evenals het college, om die reden niet akkoord te gaan. Lev. 'i^atie v? _en opslag bestemming, waarbij het erf op een andere wijze moei worden ontslo ten om de grote bezoekersaantallen in veilige banen te leiden, komt er in feite op neer dat alsnog van de Museumnota, en dus van het vooraf vastgestelde beleid, wordt afgeweken. Dergelijke besluiten maken het aanzien van de lokale overheid er niet beter op. Sterker nog: het belo nen va dergelijk gedrag is een vrijbrief om clandestiene activiteiten in het buitengebied te ondernemen. Flora leert dat die wel erg buitenspo rige vormen moeten aannemen wil het coulante college tot een impo pulaire maatregel als handhaving overgaan. Hier ligt een verantwoorde lijkheid van de gemeenteraad, maar die heeft het college hierover tot dusver met tot de orde geroepen Er is nog een aspect door het toestaan van de activiteiten op Flora maakt de Stichting Texels Museum de raad medeverantwoordelijk voor de bezoekersafname van het Maritiem en Juttersmuseum en het oplopende tekort Dat Flora de enige oorzaak is voor de afname lijkt bezijden de waarheid en ook de bewering dat het voortbestaan van het MJM alleen door Flora in gevaar komt gaat wel erg ver. Maar het voedt wel de angst dat het tweede juttersmuseum straks als excuus wordt gebruikt om de bezem door het museum in Oudeschild te halen. Het zou beter zijn als de raad zich eerst eens serieus gaat afvragen welke kant het op moet met de Texelse musea en de diversiteit daarbinnen, alvorens een snelle oplossing voor Flora te bedenken in de vorm van een opslagbestemming. VERVOLG VAN PAGINA 1 VRIJDAG 26 NOVEMBER 1999 enlandse Zaken wijst het college op te onmogelijkheid om te bouwen in et buitengebied, die wordt opgelegd 'oor diverse beleidsnota's van het rijk inde provincie, en richtlijnen van de iuropese Unie. 'Als gevolg van deze atuurbescherming zijn nieuwe ont takelingen op Texel slechts zeer eperkt mogelijk, omdat de be- taande karakteristieke waarden voor atuur en landschap gehandhaafd (enen te worden. Wij bestrijden de orting op basis van onze totale op- tervlakte, zonder dat er eerst een orrectie heeft plaatsgevonden voor et natuurelement', aldus de brief. Het kan en mag toch niet zo zijn dat Hj gekort worden over onze totale Ppervlakte van ruim 16 000 hectare, terwijl wij slechts 4,5 procent daarvan Itebben ontwikkeld.' De brief wordt tesloten met het verzoek om voor texel en alle andere groene gemeen- sn in Nederland de nieuwe verdeel- teutel met toe te passen op natuur- tender!Toekomstbeeld van de haven met eên havenmond, een plan dat de voorkeur heeft van de Werkgroep Herinrichting Haven Oudeschild. (foto s,n«v,s«t,r tmmkvtg a.M te loodsbotter Texelstroom is niet Dals verwacht gisteren naar aandam vertrokken voor een op- ^apbeurt. Het slechte weer en ziekte an enkele bemanningsleden gooi- ten roet in het eten. Besloten is om te oversteek komende donderdag m 8 00 uur te maken. EcoMare en het NIOZ hebben de Milieuprijs voor de Scheepvaart 1999 gewonnen. De instituten ontvingen de door het ministerie van Verkeer en Waterstaat ingestelde prijs voor het gezamenlijk ontwikkelen van de cursus mariene milieukunde', die is bedoeld voor scholieren van de zeevaartschool. Volgens de jury heeft de cursus 'een groot potentieel' waar het gaat om de daadwerkelijke be scherming van het zeemilieu en voorkoming van scheep songevallen en milieurampen. De prijs werd dinsdag in de Rotterdamse Euromast door een topambtenaar van het mi nisterie aan vertegenwoordigers van de Texelse instellin gen uitgereikt. De Milieuprijs voor de Scheepvaart is in het leven geroepen om initiatieven en bedrijfsprocessen te stimuleren die het mariene milieu beschermen. Het was de zesde en laatste keer dat de prijs - een litho en een kunstwerk van glas - werd uitgereikt. De staats secretaris, die zich te elfder ure moest verdedigen in de Tweede Kamer, werd vervangen door ambtenaar Zwartepoorte, die de Texelse gasten toesprak en lauwerde. Het project van EcoMare en het NIOZ werd ver kozen boven een scheeps-botswand van Schelde Scheepsnieuwbouw en een systeem van Smit Tak om olie en chemicaliën uit gezonken schepen te verwijderen. Beide bedrijven kregen een eervolle vermelding. De cursus, waarvan NlOZ-medewer- ker Jan Boon en EcoMare's Erik Boogaard de architecten zijn, voor ziet in een leemte in de opleiding van leerlingen van de zeevaartscholen. Die krijgen wel onderricht in de talloze regels waaraan de scheepvaart zich mede ter wille van het milieu dient te houden, maar over de achterliggende gedachte worden zij nauwelijks geïn formeerd. 'De cursus vertelt de scho lieren waaróm zij bepaalde regels moeten naleven. Wij leren ze veel over de natuur en de schade die de scheepvaart aan het ecosysteem kan toebrengen. Op die manier is de kans groter dat zij zich ook daadwerkelijk aan de regels gaan houden', zegt Boogaard. De cursus voor toekom stige scheepsofficieren is ontwikkeld op initiatief van rederijen en groten deels betaald door het ministerie. In januari is een driedaagse pilotcursus gegeven die onder meer bestond uit lezingen, veldwerk, discussies en rol lenspelen. De cursus, die de theorie naar de praktijk vertaalt, is door de scholieren en waarnemers van de zeevaartscholen met enthousiasme ontvangen en door de Stichting Noordzee voorgedragen voor de Milieuprijs. De jury prees de inzending om de 'nadrukkelijk aanwezige duurzame aspecten'. 'De op de gedrags beïnvloeding gerichte activiteiten zijn preventief en dit project is gericht op de menselijke factor, die bij scheep songevallen veelal een prominente rol speelt. De cursus is zeer geschikt als module in het zeevaartonderwijs, maar kan ook als zelfstandige cursus gegeven worden.' laven. Verbetering van de veiligheid de werkelijke doelstelling van de terinrichting. Daartoe bestaan vol- bende andere middelen, zoals stop- chten bij de ingang van de huidige aven. Een maatregel die de instem- iing heeft van alle betrokken haven- ,'bruikers.' Volgens de werkgroep ordende beroepsrrïatigè en recrea- eve activiteiten ook bij eén ingang p de bestaande plek goed geschei- ten. 'Net als bij al onze bekende zee- avens, komt er in ons plan één avenmond met een stuk gezamen- jke doorvaart, waarna splitsing iiaatsvindt naar de specifieke ha- ens. In de Texelse situatie betekent lit een flinke kwaliteitsverbetering en :s mogelijkheid voor inrichting van en specifieke visserijhaven. Daar- en bewoonster van Den Hoorn ont- ekte dinsdagochtend dat de bont- 33 die bij haar thuis aan de kapstok ing was gestolen. De dief moet ogal een durfal zijn geweest, want i sloeg zijn slag waarschijnlijk op klaarlichte dag, om circa 9.30 uur. !ond dat tijdstip hoorde de vrouw de oordeur open gaan en weer dicht, naar omdat ze meende dat iemand ien folder naar binnengooide, ging ze jet direct kijken. Even later deed ze 'aar ontdekking. naast voorkomen we een stijging van de exploitatielast als gevolg van de tweede havenmonding.' In het plan van de werkgroep wordt aan de noordkant van de haven (dok zijde) een kade gemaakt voor de beroepsvaart, zodat daar ook haven en gerelateerde bebouwing mogelijk is. De kade aan de oostkant kan zonodig worden verlengd, met uit zondering van de laatste dertig me ter die voor de doorvaart naar de recreatiehavens nodig is. 'Daarmee is voor ons-een afdoende toegang ge waarborgd en is de scheiding van bedrijfs- en recreatiehavens een feit. Goedkoper Volgens de werkgroep heeft dit alter natieve plan de instemming van alle havengebruikers en de gemeen schap Oudeschild, die ook hebben bijgedragen aan de totstandkoming. Alleen om de subsidie niet te ontlo pen hebben de vissers zich wat neu traler opgesteld. De uitvoering is bijna zes miljoen gulden goedkoper dan het plan waarvoor het college op teert. De nieuwe verbinding naar de asfaltcentrale, inclusief de nieuwe kades, de extra havenmond en het afwerken van de dijk langs het PEN- bassin en maatregelen ter voorko ming van het doordringen van golven in de recreatiehavens komen name lijk te vervallen. De gemeente heeft het plan van de watersporters opgestuurd naar het onafhankelijke Bureau Laser, dat gaat beoordelen of het voldoet aan de cri teria om voor EG-subsidie in aanmer king te komen. De watersporters hebben toegezegd zich neer te leg- De aanleiding voor deze brief is de ingebruikname van een stuk fietspad langs de Rozendijk. Allereerst mijn hartelijke dank voor de vele prachtige fietspaden op Texel; als veelvuldig bezoeker verheug ik mij daar steeds weer over. In het bijzon der natuurlijk over de nieuwe fietspa den zoals bij de Limietweg en dan via De Waal verder naar Oudeschild. Echter, met het aanleggen van nieuwe paden moet men de oude niet vergeten. Naar mijn mening verkeren Vlaming dichtbij een doelpunt. Hij besloot zijn solo met een schot, maar zag de bal naast het doel gaan. WBSV probeerde wel druk uit te oe fenen, maar dat leverde geen kansen op, zodat er bij rust nog niet was ge scoord. In de beginfase van de tweede helft kwam SVO eerst goed weg. De bal belandde uit een schot van de rechts buiten op de paal. Even later was het toch raak. De linkerspits kreeg bal op het middenveld in de voeten en kon toen vrij doorlopen en ook nog rus tig inschieten: 0-1. Een tijd lang was Oosterend van slag en werd de tegenstander sterker. De verdediging bleef echter net overeind en in de zeventigste minuut kwam de ommekeer. Sil van Dijk ging achter een hoge bal aan en zag tot zijn ge luk de verdediging van WBSV in de fout gaan, waarna hij goed profi teerde: 1-1. Even later was Ger Vla ming opnieuw succesvol. De keeper was kansloos op zijn harde schot. SVO ging goed door en toen de op gekomen Ralph Keyzer vrij voor het doel de bal van Vlaming kreeg, leek hij de wedstrijd te beslissen. Hij raakte echter de paal. Het laatste woord was toch voor de gasten. Keeper Marco Drijver dacht een hard ingeschoten vrije trap on schadelijk te maken, maar de bal werd van richting veranderd en vloog zomaar in het doel: 2-2. de autowegen in uitstekende condi tie en wordt daar voortdurend onder houd aan gepleegd en vinden verbe teringen plaats (zoals laatst in etappes bij de Rozendijk). De fietspa den hobbelen hier een beetje achter aan. Natuurlijk heb ik kennis gemaakt met de verbeteringen bij de Slufter en langs de Krimweg, maar op een paar plaatsen moet dringend wat gebeu ren. Heel mooi is bijvoorbeeld het pad langs de Ruyslaan, maar waarom worden de zeer oude en versleten gedeelten naar de Pelikaanweg niet vernieuwd? Ook langs de Rozendijk zijn verbete ringen te bespeuren. Maar waarom maar zo'n klein stukje? Kijk nu eens naar het gedeelte tussen Westerslag en Jan Ayeslag Afgebrokkelde kan ten, gaten en een steeds smaller wordende rijstrook (waar nog maar plaats is voor één fiets), terwijl het bos over het pad heen groeit en de weg steeds hobbeliger wordt door de boomwortels die er doorheen groeien. En dan vergeet ik haast de scherpe bocht bij de kruising met de Fontemsweg, waar stêeds weer ge vaarlijke situaties ontstaan. Kan hier niet wat aan gedaan worden als de bouwmachines toch op het eiland Zijn? Het zou al een hele verbetering zijn als de oorspronkelijke breedte van het pad zou worden hersteld. En zo kan ik nog wel een paar plaat sen noemen die voor verbetering vat baar zijn. Maar ik hoop dat de raads leden zelf eens de fiets pakken en een rondje over de fietspaden gaan. Dan kunnen ze met eigen ogen zien wat er moet gebeuren. Tot slot heb ik nog een wens: een fietspad naar het strand bij paal 17. Daarmee zou niet alleen een minder gevaarlijke weg naar het strand ont staan (zoals bij Den Hoorn), maar ook zou het een goede aansluiting op het bestaande fietspadennet zijn en een uitstekende verbinding met EcoMare zijn. En natuurlijk een veiliger route voor de vele wandelaars die van en naar de bushalte gaan. Peter Knobbe. Niestetal (D.) Zondag vindt in manege Akenburg een officiële dressuurwedstrijd plaats waaraan naast zeventig Texelaars ook enkele overkanters deelnemen. De eerste ruiter gaat om 9.00 uur de bak in en de laatste begint om 18.00 uur aan zijn kuur. Alle categoneën zijn vertegenwoordigd Publiek is welkom en de toegang is gratis. Geld om de cursus een vervolg te geven is er niet. De zeevaartscholen hebben mede door een teruglopend leerlingenaantal te kampen met on toereikende budgetten. Boogaard: 'Misschien dat toekenning van de prijs mogelijke geldschieters als rede rijen of de rijksoverheid over de brug kan helpen We zouden graag zien dat de cursus vast onderdeel wordt van het vakkenpakket op de zee vaartscholen.' gen bij dit onafhankelijke advies. Mocht dit voor hen negatief uitpak ken, zullen ze geen verdere actie on dernemen. Maar als dit bureau oor deelt dat het alternatieve plan wél subsidie-waardig is, dan zal het col lege niet aarzelen opdracht te geven dit plan verder uit te werken. Bakker: 'Een tweede ingang is voor mij geen must, zolang hierdoor de subsidie maar niet in gevaar komt. Dat laatste betwijfel ik echter. Ik deel niet de vrees dat de eenheid van de haven en de aantrekkelijkheid door twee mon dingen verloren gaat. De nadelen van de herinrichting zoals we die nu voor staan wegen met op tegen de meer waarde die het huidige plan biedt voor de visserij, maar ook voor recreanten. 'Door het verdwijnen van auto's op de haven ontstaat er bij voorbeeld ruimte voor de VOC-plan- nen van de Texelse Ondernemende Vrouwen.' Om de gouden driehoek de Schans, de Wezenputten en de haven sluitend te maken, denkt Bak ker voorzichtig aan een boot verbinding tussen Oudeschild en de dijk ter hoogte van de Schans, waar voor op termijn een steiger zou moe ten worden aangelegd. VOC-verleden De Verrekieker krijgt in de vernieuwde haven een centrale ligging. De omge ving wordt vlak gemaakt, zodat een groot terrein ontstaat waarop iets met (educatieve) thema's over acheologie of het VOC-verleden kan worden gedaan, die een uitstraling hebben voor de haven. In de oude inlaatsluis in de noordpunt van het bassin ziet Bakker mogelijkheden voor onder- SVO en WBSV hebben in Ooster end allebei een punt aan hun totaal toegevoegd. In een spannend duel, waarin na rust vier doelpunten vie len, werd het 2-2. De thuisploeg was dichtbij een overwinning, maar zag de tegenstander twee minuten voor tijd op gelijke hoogte komen. De Oosterenders begonnen de wed strijd op de hun vertrouwde wijze. Ze lieten de tegenstander het spel ma ken en loerden zelf op een counter. In de vijftiende minuut was het zover Sil van Dijk kreeg de bal en liet met een snelle sprint iedereen achter zich. Zijn boogbal ging over de doelman van WBSV. maar helaas voor de spits ook net naast. Even later was ook Ger waterarcheologie. Om buiten de ha ven parkeerruimte te creëren voert de gemeente onderhandelingen met verschillende grondeigenaren. Het is de bedoeling dat de parkeerterreinen op de haven zelf verdwijnen. Volgens de wethouder hebben de onderne mers op de haven hier geen bezwa ren tegen, mits er extra ruimte komt voor terrasjes. De informatieavond die de gemeente woensdag 8 december in 't Skiltje houdt, is alleen voor genodigden, omdat de kans groot is dat er anders tekort stoelen zijn Op een nog nader te bepalen datum zijn voor andere belangstellenden extra bijeenkom sten gepland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 5