Milieuprijs voor EcoMare en NIOZ
l0m^og^
30 KOK O RH DE VJflL
BEN' IK EB1 DRRUDEf?
r1 WOORD c
Groen
Zwart
Flora gaat voorbij aan Museumnota
Wat ik zeggen wou...
TEXELSE
COURANT
Rijks geld
Texelstroom
In het zicht van de haven
Haven
Brutale diefstal
Fietspaden
Dressuur
SVO naar remise
in spannend duel
jrsusopstellers Erik Boogaard en Jan Boon werden in de Euromast in het zonnetje gezet.
(MimcNtvmo
CNtZVcVLK
mmeóim
mizo
in
metn\ mtwvt
ZURMMEN
miMF voomm&H
veeleisen havemwe
gmisegN mmjvt
WOKKKWt
IMCLU5EP VOOZimmH
PEMPEN PA36iM
AARtó^e
AAME6 HAVEMWE
WU6HAVENM0NPIN6
JAOtlHAVEN EN PAS5AN1EWAVEN
INCLU3»£P VÖCKZENINtëN
PA33ANfEM-IAVEN X
VEEIA#N WWVELtT
PAKKEN
PEN-PA33IN
AP<^AVENPLK
NacmiNfi ror
JACHfH(lVEN PEMPEN PA36IN
IMaCHflNfi TOT .mtfHAVEN
VEEWIJEEftNlhlAAfaUb,
VERVOLG VAN PAGINA 1
Redactioneel commentaar
Nadat uit een peiling onder de verschillende fracties in de gemeente
raad eerder dit jaar bleek dat er voor Flora geen museumbestemming in
het verschiet ligt, heeft de bemiddelingspoging van burgemeester Gel
dorp de hoop van de jutters op legalisatie van hun activiteiten op Flora
nieuw leven ingeblazen. Als volleerd goochelaar toverde onze eerste
burger de opslagbestemming uit de ruimtelijke hoge hoed, een verscho
len mogelijkheid in het nog maar onlangs vastgestelde bestemmings
plan buitengebied, waarmee ze alle bestaande klippen in deze zwaar
beladen affaire probeert te omzeilen. Vooralsnog vaart onze roerganger
solo, maar de instemmende reacties van de meeste fracties hebben de
burgemeester vertrouwen gegeven haar initiatief om een procedure te
starten door te zetten. En passant gunnen onze volksvertegenwoordi
gers de Uitgeesten (en andere agrarisch-toeristische bedrijven) tot ver
bazing van de horeca wellicht een extraatje door hun toe te staan hun
bezoekers van een natje en een droogje te voorzien. Via een achterdeurtje
krijgen de jutters langs deze omweg alsnog wat ze vurig wensen: een
eigen 'museum'.
Als dit scenario werkelijkheid wordt bewijst dit opnieuw dat beleidsma
tig denken en het maken van weloverwogen politieke afwegingen met
de sterkste kanten zijn van de Texelse gemeenteraad. Want het maken
van beleid, en vervolgens het zich daaraan houden, vergt het maken van
keuzes. En die pakken voor bepaalde groepen niet zelden negatief uit
en daar maakt een politicus zich met geliefd mee. Het is veel makkelij
ker te scoren op overzichtelijke onderwerpen als het inkorten van tuin-
wallen met enkel meters, de zorg voor paddestoelen of een nieuwe
ambtsketen.
De raad heeft in 1996 in de Museumnota vastgelegd dat een tweede
juttersmuseum ongewenst is omdat versnippering van het museum
aanbod ten koste gaat van de kwaliteit en de exploitatie va de bestaande
voorzieningen. De Texelse musea bevinden zich op een
verdringingsmarkt. Er zijn niet veel meer museumbezoekers te verwach
ten, dus bij een groter aanbod zullen ze zich gaan spreiden over verschil
lende musea. In april, toen over de museumbestemming voor Flora zou
worden gestemd, verklaarden Texels Belang, CDA en de PvdA, evenals
het college, om die reden niet akkoord te gaan. Lev. 'i^atie v? _en opslag
bestemming, waarbij het erf op een andere wijze moei worden ontslo
ten om de grote bezoekersaantallen in veilige banen te leiden, komt er
in feite op neer dat alsnog van de Museumnota, en dus van het vooraf
vastgestelde beleid, wordt afgeweken. Dergelijke besluiten maken het
aanzien van de lokale overheid er niet beter op. Sterker nog: het belo
nen va dergelijk gedrag is een vrijbrief om clandestiene activiteiten in
het buitengebied te ondernemen. Flora leert dat die wel erg buitenspo
rige vormen moeten aannemen wil het coulante college tot een impo
pulaire maatregel als handhaving overgaan. Hier ligt een verantwoorde
lijkheid van de gemeenteraad, maar die heeft het college hierover tot
dusver met tot de orde geroepen
Er is nog een aspect door het toestaan van de activiteiten op Flora maakt
de Stichting Texels Museum de raad medeverantwoordelijk voor de
bezoekersafname van het Maritiem en Juttersmuseum en het oplopende
tekort Dat Flora de enige oorzaak is voor de afname lijkt bezijden de
waarheid en ook de bewering dat het voortbestaan van het MJM alleen
door Flora in gevaar komt gaat wel erg ver. Maar het voedt wel de angst
dat het tweede juttersmuseum straks als excuus wordt gebruikt om de
bezem door het museum in Oudeschild te halen.
Het zou beter zijn als de raad zich eerst eens serieus gaat afvragen welke
kant het op moet met de Texelse musea en de diversiteit daarbinnen,
alvorens een snelle oplossing voor Flora te bedenken in de vorm van
een opslagbestemming.
VERVOLG VAN PAGINA 1
VRIJDAG 26 NOVEMBER 1999
enlandse Zaken wijst het college op
te onmogelijkheid om te bouwen in
et buitengebied, die wordt opgelegd
'oor diverse beleidsnota's van het rijk
inde provincie, en richtlijnen van de
iuropese Unie. 'Als gevolg van deze
atuurbescherming zijn nieuwe ont
takelingen op Texel slechts zeer
eperkt mogelijk, omdat de be-
taande karakteristieke waarden voor
atuur en landschap gehandhaafd
(enen te worden. Wij bestrijden de
orting op basis van onze totale op-
tervlakte, zonder dat er eerst een
orrectie heeft plaatsgevonden voor
et natuurelement', aldus de brief.
Het kan en mag toch niet zo zijn dat
Hj gekort worden over onze totale
Ppervlakte van ruim 16 000 hectare,
terwijl wij slechts 4,5 procent daarvan
Itebben ontwikkeld.' De brief wordt
tesloten met het verzoek om voor
texel en alle andere groene gemeen-
sn in Nederland de nieuwe verdeel-
teutel met toe te passen op natuur-
tender!Toekomstbeeld van de haven met eên havenmond, een plan dat de voorkeur heeft van de Werkgroep Herinrichting Haven Oudeschild. (foto s,n«v,s«t,r tmmkvtg a.M
te loodsbotter Texelstroom is niet
Dals verwacht gisteren naar
aandam vertrokken voor een op-
^apbeurt. Het slechte weer en ziekte
an enkele bemanningsleden gooi-
ten roet in het eten. Besloten is om
te oversteek komende donderdag
m 8 00 uur te maken.
EcoMare en het NIOZ hebben de Milieuprijs voor de
Scheepvaart 1999 gewonnen. De instituten ontvingen de
door het ministerie van Verkeer en Waterstaat ingestelde
prijs voor het gezamenlijk ontwikkelen van de cursus
mariene milieukunde', die is bedoeld voor scholieren van
de zeevaartschool. Volgens de jury heeft de cursus 'een
groot potentieel' waar het gaat om de daadwerkelijke be
scherming van het zeemilieu en voorkoming van scheep
songevallen en milieurampen. De prijs werd dinsdag in de
Rotterdamse Euromast door een topambtenaar van het mi
nisterie aan vertegenwoordigers van de Texelse instellin
gen uitgereikt.
De Milieuprijs voor de Scheepvaart is
in het leven geroepen om initiatieven
en bedrijfsprocessen te stimuleren
die het mariene milieu beschermen.
Het was de zesde en laatste keer dat
de prijs - een litho en een kunstwerk
van glas - werd uitgereikt. De staats
secretaris, die zich te elfder ure moest
verdedigen in de Tweede Kamer,
werd vervangen door ambtenaar
Zwartepoorte, die de Texelse gasten
toesprak en lauwerde. Het project
van EcoMare en het NIOZ werd ver
kozen boven een scheeps-botswand
van Schelde Scheepsnieuwbouw en
een systeem van Smit Tak om olie en
chemicaliën uit gezonken schepen te
verwijderen. Beide bedrijven kregen
een eervolle vermelding.
De cursus, waarvan NlOZ-medewer-
ker Jan Boon en EcoMare's Erik
Boogaard de architecten zijn, voor
ziet in een leemte in de opleiding van
leerlingen van de zeevaartscholen.
Die krijgen wel onderricht in de talloze
regels waaraan de scheepvaart zich
mede ter wille van het milieu dient te
houden, maar over de achterliggende
gedachte worden zij nauwelijks geïn
formeerd. 'De cursus vertelt de scho
lieren waaróm zij bepaalde regels
moeten naleven. Wij leren ze veel
over de natuur en de schade die de
scheepvaart aan het ecosysteem kan
toebrengen. Op die manier is de kans
groter dat zij zich ook daadwerkelijk
aan de regels gaan houden', zegt
Boogaard. De cursus voor toekom
stige scheepsofficieren is ontwikkeld
op initiatief van rederijen en groten
deels betaald door het ministerie. In
januari is een driedaagse pilotcursus
gegeven die onder meer bestond uit
lezingen, veldwerk, discussies en rol
lenspelen. De cursus, die de theorie
naar de praktijk vertaalt, is door de
scholieren en waarnemers van de
zeevaartscholen met enthousiasme
ontvangen en door de Stichting
Noordzee voorgedragen voor de
Milieuprijs.
De jury prees de inzending om de
'nadrukkelijk aanwezige duurzame
aspecten'. 'De op de gedrags
beïnvloeding gerichte activiteiten zijn
preventief en dit project is gericht op
de menselijke factor, die bij scheep
songevallen veelal een prominente rol
speelt. De cursus is zeer geschikt als
module in het zeevaartonderwijs,
maar kan ook als zelfstandige cursus
gegeven worden.'
laven. Verbetering van de veiligheid
de werkelijke doelstelling van de
terinrichting. Daartoe bestaan vol-
bende andere middelen, zoals stop-
chten bij de ingang van de huidige
aven. Een maatregel die de instem-
iing heeft van alle betrokken haven-
,'bruikers.' Volgens de werkgroep
ordende beroepsrrïatigè en recrea-
eve activiteiten ook bij eén ingang
p de bestaande plek goed geschei-
ten. 'Net als bij al onze bekende zee-
avens, komt er in ons plan één
avenmond met een stuk gezamen-
jke doorvaart, waarna splitsing
iiaatsvindt naar de specifieke ha-
ens. In de Texelse situatie betekent
lit een flinke kwaliteitsverbetering en
:s mogelijkheid voor inrichting van
en specifieke visserijhaven. Daar-
en bewoonster van Den Hoorn ont-
ekte dinsdagochtend dat de bont-
33 die bij haar thuis aan de kapstok
ing was gestolen. De dief moet
ogal een durfal zijn geweest, want
i sloeg zijn slag waarschijnlijk op
klaarlichte dag, om circa 9.30 uur.
!ond dat tijdstip hoorde de vrouw de
oordeur open gaan en weer dicht,
naar omdat ze meende dat iemand
ien folder naar binnengooide, ging ze
jet direct kijken. Even later deed ze
'aar ontdekking.
naast voorkomen we een stijging van
de exploitatielast als gevolg van de
tweede havenmonding.'
In het plan van de werkgroep wordt
aan de noordkant van de haven (dok
zijde) een kade gemaakt voor de
beroepsvaart, zodat daar ook haven
en gerelateerde bebouwing mogelijk
is. De kade aan de oostkant kan
zonodig worden verlengd, met uit
zondering van de laatste dertig me
ter die voor de doorvaart naar de
recreatiehavens nodig is. 'Daarmee is
voor ons-een afdoende toegang ge
waarborgd en is de scheiding van
bedrijfs- en recreatiehavens een feit.
Goedkoper
Volgens de werkgroep heeft dit alter
natieve plan de instemming van alle
havengebruikers en de gemeen
schap Oudeschild, die ook hebben
bijgedragen aan de totstandkoming.
Alleen om de subsidie niet te ontlo
pen hebben de vissers zich wat neu
traler opgesteld. De uitvoering is bijna
zes miljoen gulden goedkoper dan
het plan waarvoor het college op
teert. De nieuwe verbinding naar de
asfaltcentrale, inclusief de nieuwe
kades, de extra havenmond en het
afwerken van de dijk langs het PEN-
bassin en maatregelen ter voorko
ming van het doordringen van golven
in de recreatiehavens komen name
lijk te vervallen.
De gemeente heeft het plan van de
watersporters opgestuurd naar het
onafhankelijke Bureau Laser, dat gaat
beoordelen of het voldoet aan de cri
teria om voor EG-subsidie in aanmer
king te komen. De watersporters
hebben toegezegd zich neer te leg-
De aanleiding voor deze brief is de
ingebruikname van een stuk fietspad
langs de Rozendijk.
Allereerst mijn hartelijke dank voor de
vele prachtige fietspaden op Texel;
als veelvuldig bezoeker verheug ik mij
daar steeds weer over. In het bijzon
der natuurlijk over de nieuwe fietspa
den zoals bij de Limietweg en dan via
De Waal verder naar Oudeschild.
Echter, met het aanleggen van
nieuwe paden moet men de oude niet
vergeten. Naar mijn mening verkeren
Vlaming dichtbij een doelpunt. Hij
besloot zijn solo met een schot, maar
zag de bal naast het doel gaan.
WBSV probeerde wel druk uit te oe
fenen, maar dat leverde geen kansen
op, zodat er bij rust nog niet was ge
scoord.
In de beginfase van de tweede helft
kwam SVO eerst goed weg. De bal
belandde uit een schot van de rechts
buiten op de paal. Even later was het
toch raak. De linkerspits kreeg bal op
het middenveld in de voeten en kon
toen vrij doorlopen en ook nog rus
tig inschieten: 0-1.
Een tijd lang was Oosterend van slag
en werd de tegenstander sterker. De
verdediging bleef echter net overeind
en in de zeventigste minuut kwam de
ommekeer. Sil van Dijk ging achter
een hoge bal aan en zag tot zijn ge
luk de verdediging van WBSV in de
fout gaan, waarna hij goed profi
teerde: 1-1. Even later was Ger Vla
ming opnieuw succesvol. De keeper
was kansloos op zijn harde schot.
SVO ging goed door en toen de op
gekomen Ralph Keyzer vrij voor het
doel de bal van Vlaming kreeg, leek
hij de wedstrijd te beslissen. Hij
raakte echter de paal.
Het laatste woord was toch voor de
gasten. Keeper Marco Drijver dacht
een hard ingeschoten vrije trap on
schadelijk te maken, maar de bal
werd van richting veranderd en vloog
zomaar in het doel: 2-2.
de autowegen in uitstekende condi
tie en wordt daar voortdurend onder
houd aan gepleegd en vinden verbe
teringen plaats (zoals laatst in
etappes bij de Rozendijk). De fietspa
den hobbelen hier een beetje achter
aan.
Natuurlijk heb ik kennis gemaakt met
de verbeteringen bij de Slufter en
langs de Krimweg, maar op een paar
plaatsen moet dringend wat gebeu
ren. Heel mooi is bijvoorbeeld het pad
langs de Ruyslaan, maar waarom
worden de zeer oude en versleten
gedeelten naar de Pelikaanweg niet
vernieuwd?
Ook langs de Rozendijk zijn verbete
ringen te bespeuren. Maar waarom
maar zo'n klein stukje? Kijk nu eens
naar het gedeelte tussen Westerslag
en Jan Ayeslag Afgebrokkelde kan
ten, gaten en een steeds smaller
wordende rijstrook (waar nog maar
plaats is voor één fiets), terwijl het bos
over het pad heen groeit en de weg
steeds hobbeliger wordt door de
boomwortels die er doorheen
groeien. En dan vergeet ik haast de
scherpe bocht bij de kruising met de
Fontemsweg, waar stêeds weer ge
vaarlijke situaties ontstaan. Kan hier
niet wat aan gedaan worden als de
bouwmachines toch op het eiland
Zijn? Het zou al een hele verbetering
zijn als de oorspronkelijke breedte
van het pad zou worden hersteld.
En zo kan ik nog wel een paar plaat
sen noemen die voor verbetering vat
baar zijn. Maar ik hoop dat de raads
leden zelf eens de fiets pakken en
een rondje over de fietspaden gaan.
Dan kunnen ze met eigen ogen zien
wat er moet gebeuren.
Tot slot heb ik nog een wens: een
fietspad naar het strand bij paal 17.
Daarmee zou niet alleen een minder
gevaarlijke weg naar het strand ont
staan (zoals bij Den Hoorn), maar ook
zou het een goede aansluiting op het
bestaande fietspadennet zijn en een
uitstekende verbinding met EcoMare
zijn. En natuurlijk een veiliger route
voor de vele wandelaars die van en
naar de bushalte gaan.
Peter Knobbe.
Niestetal (D.)
Zondag vindt in manege Akenburg
een officiële dressuurwedstrijd plaats
waaraan naast zeventig Texelaars
ook enkele overkanters deelnemen.
De eerste ruiter gaat om 9.00 uur de
bak in en de laatste begint om 18.00
uur aan zijn kuur. Alle categoneën zijn
vertegenwoordigd Publiek is welkom
en de toegang is gratis.
Geld om de cursus een vervolg te
geven is er niet. De zeevaartscholen
hebben mede door een teruglopend
leerlingenaantal te kampen met on
toereikende budgetten. Boogaard:
'Misschien dat toekenning van de
prijs mogelijke geldschieters als rede
rijen of de rijksoverheid over de brug
kan helpen We zouden graag zien
dat de cursus vast onderdeel wordt
van het vakkenpakket op de zee
vaartscholen.'
gen bij dit onafhankelijke advies.
Mocht dit voor hen negatief uitpak
ken, zullen ze geen verdere actie on
dernemen. Maar als dit bureau oor
deelt dat het alternatieve plan wél
subsidie-waardig is, dan zal het col
lege niet aarzelen opdracht te geven
dit plan verder uit te werken. Bakker:
'Een tweede ingang is voor mij geen
must, zolang hierdoor de subsidie
maar niet in gevaar komt. Dat laatste
betwijfel ik echter. Ik deel niet de
vrees dat de eenheid van de haven en
de aantrekkelijkheid door twee mon
dingen verloren gaat. De nadelen van
de herinrichting zoals we die nu voor
staan wegen met op tegen de meer
waarde die het huidige plan biedt
voor de visserij, maar ook voor
recreanten. 'Door het verdwijnen van
auto's op de haven ontstaat er bij
voorbeeld ruimte voor de VOC-plan-
nen van de Texelse Ondernemende
Vrouwen.' Om de gouden driehoek
de Schans, de Wezenputten en de
haven sluitend te maken, denkt Bak
ker voorzichtig aan een boot
verbinding tussen Oudeschild en de
dijk ter hoogte van de Schans, waar
voor op termijn een steiger zou moe
ten worden aangelegd.
VOC-verleden
De Verrekieker krijgt in de vernieuwde
haven een centrale ligging. De omge
ving wordt vlak gemaakt, zodat een
groot terrein ontstaat waarop iets met
(educatieve) thema's over acheologie
of het VOC-verleden kan worden
gedaan, die een uitstraling hebben
voor de haven. In de oude inlaatsluis
in de noordpunt van het bassin ziet
Bakker mogelijkheden voor onder-
SVO en WBSV hebben in Ooster
end allebei een punt aan hun totaal
toegevoegd. In een spannend duel,
waarin na rust vier doelpunten vie
len, werd het 2-2. De thuisploeg
was dichtbij een overwinning,
maar zag de tegenstander twee
minuten voor tijd op gelijke hoogte
komen.
De Oosterenders begonnen de wed
strijd op de hun vertrouwde wijze. Ze
lieten de tegenstander het spel ma
ken en loerden zelf op een counter.
In de vijftiende minuut was het zover
Sil van Dijk kreeg de bal en liet met
een snelle sprint iedereen achter zich.
Zijn boogbal ging over de doelman
van WBSV. maar helaas voor de spits
ook net naast. Even later was ook Ger
waterarcheologie. Om buiten de ha
ven parkeerruimte te creëren voert de
gemeente onderhandelingen met
verschillende grondeigenaren. Het is
de bedoeling dat de parkeerterreinen
op de haven zelf verdwijnen. Volgens
de wethouder hebben de onderne
mers op de haven hier geen bezwa
ren tegen, mits er extra ruimte komt
voor terrasjes.
De informatieavond die de gemeente
woensdag 8 december in 't Skiltje
houdt, is alleen voor genodigden,
omdat de kans groot is dat er anders
tekort stoelen zijn Op een nog nader
te bepalen datum zijn voor andere
belangstellenden extra bijeenkom
sten gepland.