-is "Sr 9 Voor Antoon was het elke week Ouwe Sunderklaas f(wu PQvinoiNh^p^KEKEfil mem BEER t>o en eeis) 'ocHon e TEXELSE 25 C0URANT Hydraulische krachtpatsers bij i Lezershntf Van Sambeek Truckservice vorst Delicaat Ruimtehotel (Kopte koffieh IT Win ELen), het frffs Koffie!' parkeT; Brdgrst bier Tussen j BRKKtë [Koffie IT~TENT EN CRRHVflN 1 moseum (PRRKEREN >^- n t HET FR7RNTEN UITZETPFRK MU5EUM Mf"drSwt u HET moseu^. V2? het Laten we zorgen dat we in 2000 niet op de koffie komen l^ezersbnti Alles hetzelfde Tijgers PARKEREN T5_' fpRRkei ONDERÖROEU HOE HOOG M 1 HOU EEN CORTOON i56DRBRL EM Th. OOR BOERENBURGERS EN RBODSLEDEN .O \T WRS DE LRRT5TE CARTOON VOOR OE TEXELSECOüRflNT WE KONDEN HET NIET EENS WORDEN. BEDRNKTV00RDETIP5 EN MISSCHIEN TOT ZIENS -Jfcrs^GDes ho bo: 3r k^k L DRN.-euUL WORDT H'T.-eeuuH VÉÉLO TE DUUR l VRIJDAG 31 DECEMBER 1999 A.R. Wubs-Koorn, Baarn. Op een eiland in de zee drijft een groepje mensen Zand en klei en vis en vee kan men zich beter wensen? Maar het bliksemt en het knalt heftig van conflicten Menselijk welzijn zuur vergald door weldenkendheidsdelicten Na beschaving van 2000 jaar met supergeleiding en fractalen is dat wel een beetje raar Is het moeilijk te begrijpen dat in gebundelde zonnestralen de zoete vruchten rijpen Peter Lock, Oudeschild. Er komt een heel groot ruimtehotel. Op hun verjaardag gaan de mensen gewoon een reisje naar de maan maken en logeren ze in het hotel. We sluiten vriendschap met buitenaardse wezens. Van Mars of Venus of mis schien wel helemaal van de sterren Wim van Sambeek inspecteert op z'n gemak een bus op de hydraulische stuwlift, de krachtpatser van het bedrijf. ifoio B*a Bomhi JakOlien (parkeren Q WET .VUURTOREN MUSEUM HET ZOUTWATER PROEF MÜ6EUM PORKEfi HET BOON - MÜ&EUM 'iMntmir *f *k'«k ÏÜSJEOjM LNl I \r UTl/OOOT Tl RIL LLP MOPPP. *{?1 KOPPlEhl doen r MÜSEOM LOCHTVflRRT MUSEUM BEZOEK NU p,iPcrn^lMET OUDERONTONDEj oicKijt.j Muse0M NUBEOM (PARKEREN HET HOTEL MUóEün 0P5LR0 EN "BEHEER "OUT-SPUllEN POF/P HET HOLEN VflNHETHODI MUSEUM ("wilt U MOG PARK^ÊiïiK0FFie- [HOfeEErtKO® iGORRaEGOOI? WIL 0 KOFFIETEUT?) PfiRKKEN P'eREN 5PJT7ER5 HUBÊUFT Pn-OB 2MBBL) aLQERIKOr EN DP BR .1 IS DE koffie!' HET NIET ZUIVERE KOFFIE MUSEUM luEVERnm EN ATELIER museum KARP MUSEUM gemeenterrbo museum 3E Koffie T STIEHN plpflTSER mdSEQM rUD5CWRiFT ■gUJT A| OF KRANT 1 H£T BiOOÏÏE I KONtf rtÜSE/j PARKEREN r\_ H£T MISLUKTE PROJECT ONTWIKKELRPF MUSEUM WIlTURpRfi verkeerd 7 HET EIKENHCOT HONKBPL KNUPPEL MUSEUM PrRKEREN isci HET NIET HIER IS ^ZUIVER OP DE KOFFIE 1 DEGRRRT ZT n ZSN DE /iPRRKËREtll MUSEUM iWET ZWARTE pieteh museum TC HORSEL MUSEUM HOGE BERG MUSEUM LOST U ER L, NOG EEN A^SThethFWEN - plrnnen museum EEN NOG KLAP? KOFFIE Tl PBRK6KEN HOU DOE UET NIEUVJE «NOG MOOR I MUSEUN JjEEN bbkkieJ Van april tot december is er bij Truckservice Wim van Sambeek druk gebouwd. De garage op het bedrijventerrein van Oudeschild is drie meter hoger geworden en ze ven meter breder. De drie werk plekken voor de monteurs zijn uit gebreid tot vijf. Het magazijn is naar boven verhuisd en ook in de kantoor- en verkoopruimte kan het personeel nu ongestoord uit de voeten. Slechts een klein deel van het pand is overeind gebleven. Toch heeft het bedrijf tijdens de bouw geen dag stilgelegen. Samen met aannemer en buurman Klaas Veenbaas en Bouwservice- bureau Kuip bedachten Wim van Sambeek en zoon Robin een slimme manier om tijdens de nieuwbouw gewoon door te kunnen werken alsof er niets aan de hand was. De dra gende spanten werden over de oude werkplaats gebouwd, en pas nadat het nieuwe dak en de muren waren voltooid, werd het binnenste deel af gebroken. De dragende delen zijn naar de overkant verhuisd waar ze de schuur van de overburen zullen stut ten. 'Eerder moesten we altijd lang na denken en afspraken maken over wie hoelang welke brug of werkput kon gebruiken. Als er dan iets tussen kwam, moest de andere monteur wachten of buiten sleutelen. Nu heb ben we vijf werkplekken, voor alle monteurs één', zo verklaart Robin het grote voordeel van de nieuwbouw. Hét pronkstuk van het bedrijf zijn de hydraulische cilinders, die elk twee buizen de hoogte induwen. Daarop kunnen bussen tot maar liefst 20 ton worden geplaatst. De nieuwe nok- hoogte werd vooral voor dit techni sche kunststukje op 9 meter bepaald. Monteurs kunnen in alle vrijheid on der de bus door lopen en met gemak overal bij In de vroegere werkput moesten zij ver naar buiten strekken om aan de onderdelen aan de zijkan ten te kunnen sleutelen De voorzie ning is geen luxe nu het bedrijf het onderhoud en de reparatie van de bussen van openbaar-vervoersbedrijf Connexxion voor zijn rekening is gaan nemen. Ook voor de zwaardere bedrijfswagens, bestelbussen en campers is een hydraulische lift ge bouwd, die wagens tot 5 ton de hoogte in kan stuwen. Verder zijn een werkplaats voor trucks en twee voor personenauto's gerealiseerd. Omdat moderne trucks almaar hoger worden is de toegangsdeur verhoogd van ruim vier meter tot vijf meter. Ook aan de actuele en toekomstige mi- lieu-eisen kan Van Sambeek ruim schoots voldoen. Onder de buslift lopen twee goten De bussen kunnen worden schoongespoten en het verontreinigde water loopt vanzelf weg om gezuiverd te worden. Vet- en olieresten belanden in een aparte put die simpel kan worden leeggezogen. Voor de apk-meting van de roet- uitstoot van met name dieselmotoren is een afzuigsysteem aangelegd, dat in het hele bedrijf beschikbaar is. Op 2 januari houdt Van Sambeek open huis. ledereen is tussen 14.00 en 20.00 uur van harte welkom om de nieuwe zaak te bekijken, waar tevens de nieuwe Mitsubishi-personen- auto's staan opgesteld. Op 15 februari 1947 zou ik beginnen aan mijn eerste werkkring in Alkmaar. Ik werd verzocht om tien uur die morgen aanwezig te zijn. Maar er lag een dik pak sneeuw met door de wind bijeengeblazen 'bergen'. Het vroor daarbij zo hard dat - als ik 's morgens wakker werd - de dekens waren vastgevroren tegen het houten voeteneind van mijn bed. De Waddenzee was dichtgevroren met als gevolg dat TESO met vanuit Oudeschild naar Den Helder kon va ren. Maar TESO was niet voor één gat te vangen. In elk geval was een van de boten tijdig uit de haven gehaald en deze kon bij 't Horntje aanleggen. Wel te verstaan, toen daar nog geen haven was. Voor zover ik mij herinner, vertrok er alleen 's morgens omstreek elf uur een boot naar Den Helder, 's Middags ging deze weer naar Texel. Om op tijd in Alkmaar te zijn, moest ik al de 14de februari daarheen reizen. Met enige moeite kwam ik vanaf Tubantia in Den Burg. Daarvandaan ging er een bus naar 't Horntje De vaart naar Den Helder verliep goed, de stoomtrein naar Alkmaar deed er een uur over, dat was normaal. Op mijn werkadres kreeg ik, met nog twee collega'seen kamer toegewe zen. Voor iemand van het ijskoude eiland was het daar zo warm dat ik 's nachts aan een laken over mij heen genoeg had. De collega's dachten dat er iets aan mij mankeerde. Zij slie pen onder drie wollen dekens. Toen de winter voorbij was, kon ik op mijn vrije dagen de normale reis via Oudeschild maken. Maar het bleef een flinke onderneming om thuis te komen. De boot deed gemiddeld drie kwartier over de tocht naar of van Oudeschild. Ongetwijfeld werd er toen al gedacht over een haven aan 't Horntje. Het zou nog zeventien jaar 'duren voordat de haven (in 1964) gereed was Voor mij blijft de aanleg van de haven aan 't Horntje de be langrijkste Texels gebeurtenis. dactie momenteel volop bezig is Datzelfde geldt voor Goes, die ge woon in dienst blijft van L&R, en die met van plan is de pen neer te leggen. Texel zal nog van hem horen, zo ver zekert hij de redactie. Volgens veel mensen gaat er deze eeuw veel gebeuren Ik vind dat die mensen een beetje zeuren Je ziet reclamespotjes op TV over of het wel goed zou gaan met compu ter of PC Op Texel valt het wel mee met al dat millenmumgedoe Ik denk dat Texel gewoon hetzelfde blijft in de nieuwe eeuw Ik denk alleen dat de mensen zelf gaan veranderen door computers en geschreeuw Ik hoop dat Texel tenminste zo zal blijven, want om zo'n mooi eiland valt niet te kijven Anouschka Maas In 2000 zijn er robots voor de kassa van de Aldi En tijgers op Texel. Geen stenen winkels meer. maar rotsen winkels. Huizen zo groot als een flat. Auto's zo lang als een trein. De poli- tie-auto's hebben een geel zwaailicht. Er zwemmen geen eenden meer in de vijvers, maar grote zee-arenden. Bos sen zo groot als een oerwoud Martijn Veeger bedoeling mensen af te breken. Je moet iemand naderhand altijd weer recht in z'n ogen kunnen kijken. Door hun situatie belachelijk te maken, heb ik ze mogen gebruiken. Daar wordt op vrijdagmiddag even om gegniffeld en daarna is het weer over. Bijvoor beeld die buschauffeur wiens bus op de veerhaven door een bushokje reed. Misschien dat die man er op dat moment niet om kon lachen, maar naderhand best wel. Of die kwestie over de schuur van Jaap Dros. Ik te kende hem terwijl hij The House of the Rising Sun zong. Naderhand zei hij Antoon, ik kon er met om lachen, maar anderen wel. Niet iedereen vatte het zo sportief op. Zoals tijdens de stroomstoring in het centrum van Den Burg, toen een Duitser Frans Pieterse vroeg of hij in De Karseboom even naar huis mocht anrufen. Dan moet ye héél hard roe pen, luidde het antwoord. De var kenskop van de Duitser schoot in het verkeerde keelsgat bij een lezeres van Duitse afkomst, die haar grieven uitte in Wat ik zeggen wou. Het werd een rel. Zelfs de toenmalige directeur van de VW bemoeide zich met de kwestie. Vele Texelaars die zijn bespot door de pen van Goes meldden zich nader hand bij de tekenaar met de vraag of hij of zij de CarToon mogen hebben. Die prent over het kapotte bushokje hangt nu aan de muur in het NZH- kantoor En in de medische post in De Koog. waarover veel te doen is ge weest, hangen ingelijste kopieën van CarToons De originelen, inmiddels zo'n vijfhonderd, houdt de tekenaar zelf. Het verdwijnen van de CarToon uit de Texelse Courant biedt ruimte voor nieuwe initiatieven, waarmee de re- 'Alleen al over Langeveld, een man die toch regelmatig in het nieuws is geweest, kan ik een heel album vol plakken.' Goes is geen cartoonist die op gelijkenis tekent, maar iedereen weet wel om wie het gaat. Als hij een beer tekent, is het meteen duidelijk. Burgemeester ridder van Rappard Bij zijn afscheid beklaagde raads lid Cees Hin zich er eens over dat hij vast een saaie politicus moet zijn geweest, want hij was nooit getekend. Zijn geheugen liet hem in de steek, want ook hij was ooit het onderwerp van spot. Menig be stuurder of prominente Texelaar die in het nieuws is geweest, slaat op vrijdagmiddag de krant met enige aarzeling open. Benieuwd of ze onderwerp zijn in de spotprent. Getekend worden is erg, maar niet getekend worden is nog veel erger. Vanaf volgende week zullen ze te vergeefs naar de CarToon zoeken. De Texelse Courant publiceert van daag voor het laatst de spotprent van Antoon Goes. Het is donderdagmiddag. Op de re dactie van de Texelse Courant heerst grote drukte, want de deadline na dert. Dan gaat de telefoon. 'Jongens, wat is het nieuws deze week9' Be richten worden uitgewisseld. Aan de andere kant van de lijn zit Goes. Hij peilt hoe de redacteur reageert op z'n eerste invallen. Als medewerker van Langeveld de Rooij kan hij onder het opmaken van de advertentie pagina's nog een paar uur broeden, om 's avonds als hij thuis is de teken pen ter hand te nemen Na toevoe ging van het onderschrift plakt hij zijn CarToon de volgende ochtend eigen handig rechtsboven op pagina vijf. Een ritueel dat al bijna tien jaar duurt. Op 10 januari 1990 publiceerde hij z'n eerste spotprent (Een grimlach ach ter het nieuws) in de toenmalige weekenduitgave TC3. 'Toen de eer ste editie was verschenen, zaten we met z'n allen bij elkaar om die te be spreken. Ik vond dat het blad wel wat extra's kon gebruiken Afgesproken werd dat de Grimlach betrekking moest, hebben op de actualiteit Dat gaf een enkele keer wel eens een pro bleem. 'Bert Koning vertelde mij eens over een hachelijke overtocht die ar tiesten zoals Bennie Jolink en Ronnie Tober vanuit Oudeschild hadden ge maakt met de boot van Frits Lange veld. In mijn cartoon maakte ik daar de Beereboot van. Ik wist het nieuw tje echter sneller dan de redactie, die er toen in allerijl nog een bericht aan heeft gewijd. Want anders had nie mand de clou begrepen Het gebeurt trouwens nog steeds dat mensen eerst de CarToon bekijken en dan het bericht gaan lezen.' Z'n bedreven heid in het tekenen van vrouwelijk schoon bleek al in zijn eerste prent, toen Goes zijn visie gaf op een op merking over het gedrag van meisjes op de camping 'Beter één vent ge plukt dan tien kisten bollen', sprak een wulpse verschijning. Na het ver dwijnen van de TC3 werd de Grimlach omgedoopt in CarToon en verhuisde de tekening naar de Texelse Courant. Frits Langeveld, Teso-directeuren, burgemeesters, wethouders en raadsleden zijn personages die regel matig terugkeerden in Goes' prenten. had een harnas en een enorme snor, zijn opvolgster is herkenbaar aan de rook om haar hoofd, Gerbrand Pos ter rookte een pijpje (toen hij stopte met roken kreeg hij een lolly) en Daan Schilling zegt steevast: 'Wat had ik ook alweer beloofd?' Moeite had hij met oud-wethouder Dirk Terpstra. 'Want die had mets bijzonders.' In de komkommertijd dienen onderwerpen zich soms spaarzaam aan. 'Daardoor word je vindingrijk Zo tekende ik tij dens een hete zomer eens een over verhitte toerist op wiens hoofd een ei werd gebakken Een spotprent is met alleen een ver strooiend element in de krant. Goes: 'Als cartoonist heb je de mogelijkheid om iets dat een redacteur niet in z'n artikel kan omschrijven, in éen oog opslag duidelijk kan maken. Ik kan zelfs een draai aan het nieuws geven. Ik zeg nog steeds tegen mezelf Wat ben ik toch een bofkont, want voor mij is het elke week Ouwe Sunder klaas.' Toch heeft Goes ook z'n gren zen. 'Toen Piet Smul in elkaar werd geslagen, was dat het nieuws van de dag. Maar daarover heb ik met gete kend. Van zulke trieste situaties maak ik geen misbruik Het is ook nooit mijn Antoon Goes bezig aan de laatste CarToon voor de Texelse Courant ifoioOm.vd r»mw

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 15