-is
"Sr
9
Voor Antoon was het elke
week Ouwe Sunderklaas
f(wu
PQvinoiNh^p^KEKEfil mem
BEER
t>o en eeis)
'ocHon e
TEXELSE 25 C0URANT
Hydraulische krachtpatsers bij i Lezershntf
Van Sambeek Truckservice vorst
Delicaat
Ruimtehotel
(Kopte koffieh
IT
Win ELen),
het frffs
Koffie!'
parkeT;
Brdgrst
bier
Tussen j
BRKKtë
[Koffie
IT~TENT EN CRRHVflN
1 moseum
(PRRKEREN >^-
n t
HET FR7RNTEN
UITZETPFRK
MU5EUM
Mf"drSwt u HET
moseu^.
V2?
het
Laten we zorgen dat we in 2000 niet op de koffie komen
l^ezersbnti
Alles hetzelfde
Tijgers
PARKEREN
T5_' fpRRkei
ONDERÖROEU
HOE HOOG M 1
HOU EEN CORTOON
i56DRBRL
EM Th. OOR
BOERENBURGERS EN
RBODSLEDEN .O \T WRS
DE LRRT5TE CARTOON
VOOR OE TEXELSECOüRflNT
WE KONDEN HET NIET
EENS WORDEN.
BEDRNKTV00RDETIP5 EN
MISSCHIEN TOT ZIENS
-Jfcrs^GDes
ho bo: 3r k^k L
DRN.-euUL WORDT
H'T.-eeuuH VÉÉLO
TE DUUR l
VRIJDAG 31 DECEMBER 1999
A.R. Wubs-Koorn,
Baarn.
Op een eiland in de zee
drijft een groepje mensen
Zand en klei en vis en vee
kan men zich beter wensen?
Maar het bliksemt en het knalt
heftig van conflicten
Menselijk welzijn zuur vergald
door weldenkendheidsdelicten
Na beschaving van 2000 jaar
met supergeleiding en fractalen
is dat wel een beetje raar
Is het moeilijk te begrijpen
dat in gebundelde zonnestralen
de zoete vruchten rijpen
Peter Lock,
Oudeschild.
Er komt een heel groot ruimtehotel.
Op hun verjaardag gaan de mensen
gewoon een reisje naar de maan
maken en logeren ze in het hotel. We
sluiten vriendschap met buitenaardse
wezens. Van Mars of Venus of mis
schien wel helemaal van de sterren
Wim van Sambeek inspecteert op z'n gemak een bus op de hydraulische stuwlift, de
krachtpatser van het bedrijf. ifoio B*a Bomhi JakOlien
(parkeren
Q
WET
.VUURTOREN
MUSEUM
HET ZOUTWATER
PROEF
MÜ6EUM
PORKEfi
HET BOON -
MÜ&EUM
'iMntmir *f *k'«k
ÏÜSJEOjM LNl I \r UTl/OOOT Tl
RIL LLP
MOPPP.
*{?1
KOPPlEhl
doen r
MÜSEOM
LOCHTVflRRT
MUSEUM
BEZOEK NU
p,iPcrn^lMET OUDERONTONDEj
oicKijt.j Muse0M
NUBEOM
(PARKEREN
HET
HOTEL
MUóEün
0P5LR0 EN
"BEHEER
"OUT-SPUllEN
POF/P
HET HOLEN
VflNHETHODI
MUSEUM
("wilt U MOG
PARK^ÊiïiK0FFie-
[HOfeEErtKO®
iGORRaEGOOI?
WIL 0 KOFFIETEUT?)
PfiRKKEN
P'eREN 5PJT7ER5
HUBÊUFT
Pn-OB 2MBBL)
aLQERIKOr
EN DP BR .1
IS DE koffie!'
HET NIET
ZUIVERE
KOFFIE
MUSEUM
luEVERnm
EN ATELIER
museum
KARP
MUSEUM
gemeenterrbo
museum
3E
Koffie
T STIEHN
plpflTSER
mdSEQM
rUD5CWRiFT
■gUJT A| OF KRANT 1
H£T BiOOÏÏE I
KONtf
rtÜSE/j
PARKEREN
r\_
H£T MISLUKTE
PROJECT
ONTWIKKELRPF
MUSEUM
WIlTURpRfi
verkeerd 7
HET
EIKENHCOT
HONKBPL
KNUPPEL
MUSEUM
PrRKEREN
isci HET NIET
HIER IS ^ZUIVER OP
DE KOFFIE 1 DEGRRRT
ZT n ZSN DE
/iPRRKËREtll MUSEUM
iWET ZWARTE
pieteh
museum
TC
HORSEL
MUSEUM
HOGE BERG
MUSEUM
LOST U ER L,
NOG EEN
A^SThethFWEN
- plrnnen
museum
EEN
NOG
KLAP?
KOFFIE
Tl
PBRK6KEN
HOU
DOE
UET NIEUVJE «NOG MOOR I
MUSEUN JjEEN bbkkieJ
Van april tot december is er bij
Truckservice Wim van Sambeek
druk gebouwd. De garage op het
bedrijventerrein van Oudeschild is
drie meter hoger geworden en ze
ven meter breder. De drie werk
plekken voor de monteurs zijn uit
gebreid tot vijf. Het magazijn is
naar boven verhuisd en ook in de
kantoor- en verkoopruimte kan het
personeel nu ongestoord uit de
voeten. Slechts een klein deel van
het pand is overeind gebleven.
Toch heeft het bedrijf tijdens de
bouw geen dag stilgelegen.
Samen met aannemer en buurman
Klaas Veenbaas en Bouwservice-
bureau Kuip bedachten Wim van
Sambeek en zoon Robin een slimme
manier om tijdens de nieuwbouw
gewoon door te kunnen werken alsof
er niets aan de hand was. De dra
gende spanten werden over de oude
werkplaats gebouwd, en pas nadat
het nieuwe dak en de muren waren
voltooid, werd het binnenste deel af
gebroken. De dragende delen zijn
naar de overkant verhuisd waar ze de
schuur van de overburen zullen stut
ten.
'Eerder moesten we altijd lang na
denken en afspraken maken over wie
hoelang welke brug of werkput kon
gebruiken. Als er dan iets tussen
kwam, moest de andere monteur
wachten of buiten sleutelen. Nu heb
ben we vijf werkplekken, voor alle
monteurs één', zo verklaart Robin het
grote voordeel van de nieuwbouw.
Hét pronkstuk van het bedrijf zijn de
hydraulische cilinders, die elk twee
buizen de hoogte induwen. Daarop
kunnen bussen tot maar liefst 20 ton
worden geplaatst. De nieuwe nok-
hoogte werd vooral voor dit techni
sche kunststukje op 9 meter bepaald.
Monteurs kunnen in alle vrijheid on
der de bus door lopen en met gemak
overal bij In de vroegere werkput
moesten zij ver naar buiten strekken
om aan de onderdelen aan de zijkan
ten te kunnen sleutelen De voorzie
ning is geen luxe nu het bedrijf het
onderhoud en de reparatie van de
bussen van openbaar-vervoersbedrijf
Connexxion voor zijn rekening is
gaan nemen. Ook voor de zwaardere
bedrijfswagens, bestelbussen en
campers is een hydraulische lift ge
bouwd, die wagens tot 5 ton de
hoogte in kan stuwen. Verder zijn een
werkplaats voor trucks en twee voor
personenauto's gerealiseerd.
Omdat moderne trucks almaar hoger
worden is de toegangsdeur verhoogd
van ruim vier meter tot vijf meter. Ook
aan de actuele en toekomstige mi-
lieu-eisen kan Van Sambeek ruim
schoots voldoen. Onder de buslift
lopen twee goten De bussen kunnen
worden schoongespoten en het
verontreinigde water loopt vanzelf
weg om gezuiverd te worden. Vet- en
olieresten belanden in een aparte put
die simpel kan worden leeggezogen.
Voor de apk-meting van de roet-
uitstoot van met name dieselmotoren
is een afzuigsysteem aangelegd, dat
in het hele bedrijf beschikbaar is.
Op 2 januari houdt Van Sambeek
open huis. ledereen is tussen 14.00
en 20.00 uur van harte welkom om de
nieuwe zaak te bekijken, waar tevens
de nieuwe Mitsubishi-personen-
auto's staan opgesteld.
Op 15 februari 1947 zou ik beginnen
aan mijn eerste werkkring in Alkmaar.
Ik werd verzocht om tien uur die
morgen aanwezig te zijn. Maar er lag
een dik pak sneeuw met door de
wind bijeengeblazen 'bergen'. Het
vroor daarbij zo hard dat - als ik 's
morgens wakker werd - de dekens
waren vastgevroren tegen het houten
voeteneind van mijn bed.
De Waddenzee was dichtgevroren
met als gevolg dat TESO met vanuit
Oudeschild naar Den Helder kon va
ren. Maar TESO was niet voor één gat
te vangen. In elk geval was een van
de boten tijdig uit de haven gehaald
en deze kon bij 't Horntje aanleggen.
Wel te verstaan, toen daar nog geen
haven was.
Voor zover ik mij herinner, vertrok er
alleen 's morgens omstreek elf uur
een boot naar Den Helder, 's Middags
ging deze weer naar Texel. Om op tijd
in Alkmaar te zijn, moest ik al de 14de
februari daarheen reizen.
Met enige moeite kwam ik vanaf
Tubantia in Den Burg. Daarvandaan
ging er een bus naar 't Horntje De
vaart naar Den Helder verliep goed,
de stoomtrein naar Alkmaar deed er
een uur over, dat was normaal. Op
mijn werkadres kreeg ik, met nog
twee collega'seen kamer toegewe
zen. Voor iemand van het ijskoude
eiland was het daar zo warm dat ik
's nachts aan een laken over mij heen
genoeg had. De collega's dachten
dat er iets aan mij mankeerde. Zij slie
pen onder drie wollen dekens.
Toen de winter voorbij was, kon ik op
mijn vrije dagen de normale reis via
Oudeschild maken. Maar het bleef
een flinke onderneming om thuis te
komen. De boot deed gemiddeld drie
kwartier over de tocht naar of van
Oudeschild. Ongetwijfeld werd er
toen al gedacht over een haven aan
't Horntje. Het zou nog zeventien jaar
'duren voordat de haven (in 1964)
gereed was Voor mij blijft de aanleg
van de haven aan 't Horntje de be
langrijkste Texels gebeurtenis.
dactie momenteel volop bezig is
Datzelfde geldt voor Goes, die ge
woon in dienst blijft van L&R, en die
met van plan is de pen neer te leggen.
Texel zal nog van hem horen, zo ver
zekert hij de redactie.
Volgens veel mensen gaat er deze
eeuw veel gebeuren
Ik vind dat die mensen een beetje
zeuren
Je ziet reclamespotjes op TV over of
het wel goed zou gaan met compu
ter of PC
Op Texel valt het wel mee met al dat
millenmumgedoe
Ik denk dat Texel gewoon hetzelfde
blijft in de nieuwe eeuw
Ik denk alleen dat de mensen zelf
gaan veranderen door computers en
geschreeuw
Ik hoop dat Texel tenminste zo zal
blijven, want om zo'n mooi eiland valt
niet te kijven
Anouschka Maas
In 2000 zijn er robots voor de kassa
van de Aldi En tijgers op Texel. Geen
stenen winkels meer. maar rotsen
winkels. Huizen zo groot als een flat.
Auto's zo lang als een trein. De poli-
tie-auto's hebben een geel zwaailicht.
Er zwemmen geen eenden meer in de
vijvers, maar grote zee-arenden. Bos
sen zo groot als een oerwoud
Martijn Veeger
bedoeling mensen af te breken. Je
moet iemand naderhand altijd weer
recht in z'n ogen kunnen kijken. Door
hun situatie belachelijk te maken, heb
ik ze mogen gebruiken. Daar wordt
op vrijdagmiddag even om gegniffeld
en daarna is het weer over. Bijvoor
beeld die buschauffeur wiens bus op
de veerhaven door een bushokje
reed. Misschien dat die man er op dat
moment niet om kon lachen, maar
naderhand best wel. Of die kwestie
over de schuur van Jaap Dros. Ik te
kende hem terwijl hij The House of
the Rising Sun zong. Naderhand zei
hij Antoon, ik kon er met om lachen,
maar anderen wel.
Niet iedereen vatte het zo sportief op.
Zoals tijdens de stroomstoring in het
centrum van Den Burg, toen een
Duitser Frans Pieterse vroeg of hij in
De Karseboom even naar huis mocht
anrufen. Dan moet ye héél hard roe
pen, luidde het antwoord. De var
kenskop van de Duitser schoot in het
verkeerde keelsgat bij een lezeres
van Duitse afkomst, die haar grieven
uitte in Wat ik zeggen wou. Het werd
een rel. Zelfs de toenmalige directeur
van de VW bemoeide zich met de
kwestie.
Vele Texelaars die zijn bespot door de
pen van Goes meldden zich nader
hand bij de tekenaar met de vraag of
hij of zij de CarToon mogen hebben.
Die prent over het kapotte bushokje
hangt nu aan de muur in het NZH-
kantoor En in de medische post in De
Koog. waarover veel te doen is ge
weest, hangen ingelijste kopieën van
CarToons De originelen, inmiddels
zo'n vijfhonderd, houdt de tekenaar
zelf.
Het verdwijnen van de CarToon uit de
Texelse Courant biedt ruimte voor
nieuwe initiatieven, waarmee de re-
'Alleen al over Langeveld, een man
die toch regelmatig in het nieuws is
geweest, kan ik een heel album vol
plakken.' Goes is geen cartoonist die
op gelijkenis tekent, maar iedereen
weet wel om wie het gaat. Als hij een
beer tekent, is het meteen duidelijk.
Burgemeester ridder van Rappard
Bij zijn afscheid beklaagde raads
lid Cees Hin zich er eens over dat
hij vast een saaie politicus moet
zijn geweest, want hij was nooit
getekend. Zijn geheugen liet hem
in de steek, want ook hij was ooit
het onderwerp van spot. Menig be
stuurder of prominente Texelaar
die in het nieuws is geweest, slaat
op vrijdagmiddag de krant met
enige aarzeling open. Benieuwd of
ze onderwerp zijn in de spotprent.
Getekend worden is erg, maar niet
getekend worden is nog veel erger.
Vanaf volgende week zullen ze te
vergeefs naar de CarToon zoeken.
De Texelse Courant publiceert van
daag voor het laatst de spotprent
van Antoon Goes.
Het is donderdagmiddag. Op de re
dactie van de Texelse Courant heerst
grote drukte, want de deadline na
dert. Dan gaat de telefoon. 'Jongens,
wat is het nieuws deze week9' Be
richten worden uitgewisseld. Aan de
andere kant van de lijn zit Goes. Hij
peilt hoe de redacteur reageert op z'n
eerste invallen. Als medewerker van
Langeveld de Rooij kan hij onder
het opmaken van de advertentie
pagina's nog een paar uur broeden,
om 's avonds als hij thuis is de teken
pen ter hand te nemen Na toevoe
ging van het onderschrift plakt hij zijn
CarToon de volgende ochtend eigen
handig rechtsboven op pagina vijf.
Een ritueel dat al bijna tien jaar duurt.
Op 10 januari 1990 publiceerde hij z'n
eerste spotprent (Een grimlach ach
ter het nieuws) in de toenmalige
weekenduitgave TC3. 'Toen de eer
ste editie was verschenen, zaten we
met z'n allen bij elkaar om die te be
spreken. Ik vond dat het blad wel wat
extra's kon gebruiken Afgesproken
werd dat de Grimlach betrekking
moest, hebben op de actualiteit Dat
gaf een enkele keer wel eens een pro
bleem. 'Bert Koning vertelde mij eens
over een hachelijke overtocht die ar
tiesten zoals Bennie Jolink en Ronnie
Tober vanuit Oudeschild hadden ge
maakt met de boot van Frits Lange
veld. In mijn cartoon maakte ik daar
de Beereboot van. Ik wist het nieuw
tje echter sneller dan de redactie, die
er toen in allerijl nog een bericht aan
heeft gewijd. Want anders had nie
mand de clou begrepen Het gebeurt
trouwens nog steeds dat mensen
eerst de CarToon bekijken en dan het
bericht gaan lezen.' Z'n bedreven
heid in het tekenen van vrouwelijk
schoon bleek al in zijn eerste prent,
toen Goes zijn visie gaf op een op
merking over het gedrag van meisjes
op de camping 'Beter één vent ge
plukt dan tien kisten bollen', sprak
een wulpse verschijning. Na het ver
dwijnen van de TC3 werd de
Grimlach omgedoopt in CarToon en
verhuisde de tekening naar de
Texelse Courant.
Frits Langeveld, Teso-directeuren,
burgemeesters, wethouders en
raadsleden zijn personages die regel
matig terugkeerden in Goes' prenten.
had een harnas en een enorme snor,
zijn opvolgster is herkenbaar aan de
rook om haar hoofd, Gerbrand Pos
ter rookte een pijpje (toen hij stopte
met roken kreeg hij een lolly) en Daan
Schilling zegt steevast: 'Wat had ik
ook alweer beloofd?' Moeite had hij
met oud-wethouder Dirk Terpstra.
'Want die had mets bijzonders.' In de
komkommertijd dienen onderwerpen
zich soms spaarzaam aan. 'Daardoor
word je vindingrijk Zo tekende ik tij
dens een hete zomer eens een over
verhitte toerist op wiens hoofd een ei
werd gebakken
Een spotprent is met alleen een ver
strooiend element in de krant. Goes:
'Als cartoonist heb je de mogelijkheid
om iets dat een redacteur niet in z'n
artikel kan omschrijven, in éen oog
opslag duidelijk kan maken. Ik kan
zelfs een draai aan het nieuws geven.
Ik zeg nog steeds tegen mezelf Wat
ben ik toch een bofkont, want voor
mij is het elke week Ouwe Sunder
klaas.' Toch heeft Goes ook z'n gren
zen. 'Toen Piet Smul in elkaar werd
geslagen, was dat het nieuws van de
dag. Maar daarover heb ik met gete
kend. Van zulke trieste situaties maak
ik geen misbruik Het is ook nooit mijn
Antoon Goes bezig aan de laatste CarToon voor de Texelse Courant ifoioOm.vd r»mw