Koopprijsgrens alsnog
op ƒ600.000,- brengen
3
Marsdiep is showroom voor supersnel schip
TEXELSE® COURANT
Tweede veerdienst
in mei operationeel
College tot GS Noord-Holland:
Klaverjasduo Caspers stijgt
.TEXELSE
COURANT
Nieuws en tips:
'We varen ook rond middernacht'
-
r[exelaartjes
VRIJDAG 4 FEBRUARI 2000
ciale steun bleef uit nadat een onge
kend sterke Texelse lobby in Haarlem
had gepleit voor behoud van het
monopolie van de Teso en de ge
meenteraad subsidiëring van een
tweede veerverbinding concurrentie
vervalsing had genoemd. Een gepi
keerde Veenstra: 'Het wordt tijd dat
de overheid het niet bij woorden laat.
maar ook daadwerkelijk met geld
over de brug komt. Zij wil openbaar
vervoer over water stimuleren, maar
voor trajecten buiten de Randstad is
geen geld.' Noodgedwongen ont
wierp Veenstra een multifunctionele
boot. die behalve personen ook
vracht kan vervoeren en geschikt is
voor 'survey': het verrichten van on
derzoek voor de offshore-industrie.
Daardoor kon hij in Rederij Waterweg
een geïnteresseerde afnemer vinden
en het kapitaalrisico van de boot-
dienst verkleinen. Toch is dit compro
mis mogelijk slechts uitstel en geen
afstel van Veenstra's oorspronkelijke
plan. 'Als de veerverbinding met
Texel een succes wordt, ga ik alsnog
een groter schip bouwen dat aan de
eisen voor openbaar vervoer vol
doet.'
Tekst en foto's:
Bart Bosch
(jrscB 'ImrL-JixeU in het horL.
Kantoor Warmoesstraat 45
Geopend op werkdagen
van 9.00 tot 17.00 uur
m.u.v. van vrijdagmiddag.
Telefoon 36 26 20 (24 uur per dag)
lijkt hem 'logisch', de exacte vorm
moet Veenstra nog uitdokteren. Bin
nenkort zal hij met rederij Waterweg
over dit soort zaken overleggen.
Veenstra is sinds 1994 in het bezit
van een vaarvergunnmg. Bootdienst
Teso heeft de vergunningverlening
aangevochten bij de rechter. Die zal
op korte termijn uitspraak doen. De
Coöperatieve Inkoopvereniging van
Visserijbenodigdheden verzet zich
tegen het aanmeren van de veerboot
bij haar loods, omdat die ruimte
problemen en hinder voor kotters zou
veroorzaken door de wateraan-
zuigende werking.
i interieur-in aanbouw van de Coastal Liner. Er is ruimte voor veertig passagiers. Auto's kunnen niet mee.
/Foto Ba/1 Bosch
zit meer achter de tweede veerdienst Den Helder-Texel
in geld verdienen met het overzetten van reizigers. Direc-
jur Sjouke Veenstra van ingenieursbureau Allship Marine
jejects is met rederij Waterweg een joint-venture aange-
lan om de overheid ervan te doordringen dat snel perso-
invervoer over water een goed alternatief is voor vervoer
\erde weg en vooral dat de doorhem ontworpen Coastal
er die klus prima aankan. 'Het is een multifunctioneel,
ireldwijd inzetbaar schip. Er is een markt voor, maar de
iderlandse scheepsbouw pakt het niet op.Of de veer-
inst commercieel interessant is, valt ernstig te betwijfe-
i. Maar het Marsdiep is vanaf mei in ieder geval een mooie
iowroom vooreen nieuw type boot, waarvan Veenstra er
iel hoopt te verkopen.
uit de kust opereren. De twee moto
ren van 1200 pk hangen in een soort
tunnel in de achterste delen van de
drijvers, waardoor de schroeven een
stukje onder het schip uitsteken. 'Dat
is uniek. Hierdoor kan de boot ook in
ondiep water varen
Maar ondanks zijn enthousiasme had
de gedreven Veenstra liever een an
dere boot gebouwd. Een groter schip
met jetstream-aandrijving, puur ge
richt op passagiersvervoer. Dat
feestje ging niet door omdat de rijks
overheid geen stimuleringssubsidie
wilde verstrekken nu het om een pro
ject buiten de Randstad ging. Provin-
De tweede veerdienst tussen Den
Helder en Texel zal naar verwach
ting in mei van start gaan. 'Pasen
halen we niet meer', aldus direc
teur Sjouke Veenstra van Allship
Marine Project uit Bobeldijk.
Allship zal de veerboot 'Coastal
Liner' samen met de Helderse re
derij Waterweg exploiteren. 'De
precieze vaartijden moeten we nog
vaststellen, maar de boot zal zeker
tot middernacht en eventueel later
nog naar Texel varen.'
Veenstra moet zich nog buigen over
de praktische zaken als het prijs
kaartje van de overtocht, de techni
sche aspecten van het aanmeren en
de afvaarttijden. 'Voorlopig is alles
nog gericht op de bouw van de boot.
Het wordt een innovatief schip, waar
de scheepvaartinspectie nog niet
Coastal Liner ligt in de haven van
in Oever, waar medewerkers van
achmefabriek Luyt de laatste hand
in de aluminium catamaran leggen,
tt is geen mooi schip. De afgeronde
jurhut en de spitse drijvers aan het
orsteven hebben nog wel iets
nks, maar de hoekige opbouw van
it passagiersverblijf geeft de boot
P een logge uitstraling. Zij lijkt wel een
ït drijvende stacaravan met een reling
mheen. Schijn bedriegt: het gaat
r om een bijzonder prototype van
|n lichte en snelle boot.
[aanzinnig vernieuwend', noemde
cteur Spee van Mekon Shipyard
Harlingen het ontwerp van
■nstra. Mekon bouwde het casco
Igens een procédé dat in de jacht-
iuw al bekend was, maar een
iviteit is voor dit soort vaartuigen:
Jpj ren. Het was voor Mekon een uit
ging om in plaats van het alumi-
eti im te lassen een oersterke romp te
uwen door de slechts vier millime-
dikke platen met verlijmde
gjtrusies te verbinden. Lijm-
bmdmgen zijn met goedkoper dan
laste, maar wel een stuk sterker en
htioral lichter. Mede daardoor haalt
nk boot, die 21 meter lang en 6,90
da iter breed is, op volle zee een top-
sp elheid van 50 kilometer per uur
dra het schip klaar is kan hij in een
ed kwartier van Den Oever naar
ideschild varen,
ah federij Waterweg uit Den Helder
all eft de boot gekocht Samen met
Iship Marine Projects zal Waterweg
lijn Den Helder-Oudeschild vice
versa exploiteren. Of de miljoenen-
investering met een geringe
vervoerscapaciteit van veertig perso
nen en de concurrentie van Teso in de
nek winst kan opleveren, moet nog
maar worden bezien. Maar bij verlies
is er geen man overboord. Waterweg
kan de Coastal Liner altijd nog voor
haar eigenlijke activiteiten inzetten:
dienstverlening in de offshore-sector.
'Voor een commerciële exploitatie is
de boot eigenlijk te klein. Maar als het
een fiasco wordt stoppen we ermee
en gebruiken we de boot om bagger
aars te vervoeren of dieptemetingen
te verrichten', zegt Henk de Haas van
Waterweg. De Haas is overigens van
plan de veerdienst ook in het winter
seizoen te laten varen en niet alleen
in het hoogseizoen 'de krenten uit de
pap te vissen', zoals Teso-directeur
Rob Wortel in september 1998 op de
aandeelhoudersvergadering verkon
digde.
Veenstra heeft andere motieven om
een waarschijnlijk verlies op de koop
toe te nemen. Hij wil in de praktijk
aantonen dat zijn ontwerp deugt en
garant staat voor een snel, veilig en
efficient personenvervoer, zowel over
binnenwater als over zee. 'Op veel
Nederlandse trajecten worden afge
dankte Russische schepen ingezet,
en zelfs Australische, die nota bene
met subsidie zijn gebouwd. Men
denkt zeker: wat je van ver haalt is
lekker. Maar wij kunnen zelf betere
schepen bouwen, die én op ondiepe
plekken kunnen varen èn zeewaardig
zijn.' De Coastal Liner kan tot 100 mijl
goed raad mee weet, We lopen iets
achter op schema.' De boot kan veer
tig passagiers en rond de dertig fiet
sen vervoeren en wordt gebouwd bij
machinefabriek Luyt in Den Oever.
De overtocht tussen Den Helder en
Oudeschild duurt met de Coastal
Liner in theorie tien minuten, maar
Veenstra houdt een slag om de arm
tot vijftien minuten. Het vaarschema
wordt zoveel mogelijk ingebed in de
dienstregeling van het openbaar ver
voer. Veenstra 'We zullen de
Texelaars tegemoetkomen die aan de
overkant op familiebezoek gaan of
een ander uitje ondernemen, door
ook in aansluiting op de late treinen
nog na middernacht naar Oudeschild
te varen.' De prijs van een kaartje zal
volgens Veenstra niet veel verschillen
van de Teso-tarieven. Of er naast
retourtjes ook enkele reizen worden
verkocht weet hij nog niet. Dat er een
korting komt voor tienrittenkaarten
De concurrenten van Teso: scheepsbouwingenier Sjouke Veenstra (I.) en reder Henk de
Haas.
Rob en Fenny Caspers hebben
deze week goede zaken gedaan bij
Klaverjasclub Den Burg. Door de
zeventiende ronde te winnen, zijn
zij duidelijk op weg naar de top
drie. Gerda en Freek Veeger be
houden de leiding in zowel het al
gemeen klassement als in de
derde periode.
Rob en Fenny Caspers zijn al enige
jaren een vaste waarde in de top vijf.
Dit jaar kende het koppel een wissel
vallige start, maar de laatste weken
worden de punten weer bij elkaar ge
speeld. Ditmaal bedroeg de score
7393 punten en dat was goed voor
een plaatsje winst in het algemeen
klassement. Zij staan nu op de vierde
plaats.
Lieuwe van der Veen en Hans West
dorp hebben de hoop op het zesde
achtereenvolgende kampioenschap
nog lang niet opgegeven, getuige hun
score van 7215 punten. Zij herover
den met dit resultaat de vorige week
verspeelde tweede plaats en ver
kleinden de achterstand op de num
mer één tot ruim 2300 punten. Cees
Vinke en Gerrit Smit behaalden met
precies 7000 punten de derde plaats.
Zij vormen dit jaar het koppel van de
uitersten: superhoge scores worden
afgewisseld met bijzonder lage sco
res. Door deze prestatie schuift het
duo weer een plaatsje op in de stand.
Zij staan nu op de negende plaats.
Arend Dijker en Piet Moree behaal
den 6921 punten en stijgen van de
achtste naar de zevende plaats. Op
vallend is dat zij in de periodestand
een plaatsje moesten inleveren: van
zes naar zeven. Guusta Linneman en
Jitze de Vries spelen een sterk sei
zoen. De score van 6645 punten was
goed voor de vijfde plaats van de
avond. Zij behouden de elfde plaats
in het algemeen klassement. Marie
Timmerman bewees ook met Job
Vermuë, de echtgenoot van haar
vaste maat Annie, uitstekend uit de
voeten te kunnen. Zij speelden 6629
punten bij elkaar èn stijgen hierdoor
naar de drieëntwintigste plaats.
De verschillen waren deze week
klein. Het gemiddelde was met 6277
punten aan de hoge kant. Opvallend
was dat met minder dan negen kop
pels tussen de 6100 en 6300 punten
vergaarden. Er werden 43 marsen
gespeeld.
In de derde periode blijft het span
nend. Met nog zeven spellen voor de
boeg leiden Gerda en Freek Veeger,
met ruim 400 punten voorsprong op
Cees Vinke en Gerrit Smit. Lieuwe
van der Veen en Hans Westdorp be
zetten met een kleine 600 punten
achter-stand de derde plaats. Chris
Schraag en Willem Koomen en Fenny
en Rob Caspers staan met precies
evenveel punten op de vierde plaats.
Hun achterstand is ruim 900 punten.
B en w hebben opnieuw een klem
mend beroep gedaan op gedepu
teerde Staten van Noord-Holland
om de prijs voor woningen die aan
niet-ingezetenen mogen worden
vferkocht te stellen op tenminste
ƒ600.000,-. Dit in afwachting van
een regeling die verkoop van hui
zen aan niet-ingezetenen alleen
toestaat als sprake is van econo
mische en maatschappelijke
gebondenheid aan Texel. In een
brief aan GS zegt het college de nu
vastgestelde grens van ƒ450.000,-
niet effectief te achten omdat
thans met name in nieuwbouwwij
ken al woningen boven dit bedrag
aan niet-Texelaars worden ver
kocht. Texel is nu het enige
waddeneiland dat afwijkt van de
grens van ƒ600.000,-, waardoor
nog meer mensen die op een ei
land willen wonen voor Texel zul
len kiezen, ook omdat dit eiland het
makkelijkst bereikbaar is.
Texel heeft samen met de andere
waddeneilanden via het Overleg Or
gaan Waddeneilanden (OOW) ge
vraagd om de op handen zijnde
liberalisering van de woningverkoop
met op de eilanden te laten gelden.
GS vroegen zich daarop af of het
OOW wel de bevoegdheid heeft om
namens de gemeenten te spreken.
Het college heeft hierop nu geïrriteerd
gereageerd en uitgelegd dat er geen
enkele twijfel is over deze bevoegd
heid, daarbij verwijzend naar wat over
deze problematiek de laatste tijd te
doen is geweest.
Wat betreft het optrekken van de
koopprijsgrens naar ƒ600.000,-,
waarom ook de gemeenteraad heeft
gevraagd, merkt het college onder
andere op dat daarbij ook het oordeel
van de Inspectie Volkshuisvesting
zou moeten worden betrokken. Dat
orgaan zou er blijkens 'signalen' an
ders over denken dan Gedeputeerde
Staten.
Voorts wijst het college nog eens op
de noodzaak van spoedig overleg
inzake extra woningbouw op Texel
zodat onder andere een aantal
(sanerings)projecten in samenwer
king met de Stichting Wonen Texel
kan worden gerealiseerd
Werpt al uw bekommernis op Hem,
en Ik zal u rust geven:
I Petr. 5:7
Math. 11:28
[Heel erg bedroefd, maar dankbaar dat haar een
/erder lijden bespaard is gebleven, geven wij u
tennis van het pverlijden van mijn dierbare vrouw,
inze mama en oma
Tryntsje Verhoeve-Waltje
[op de leeftijd van 72 jaar
De Koog: Arie Jan Verhoeve
Den Burg: Willy en Dirk Sijtsma
Stefan, Cintha, Yvette
Texel, 2 februari 2000
'ontweg 234
1796 MG De Koog.
Tine is opgebaard in uitvaartcentrum Texel,
3ernhardlaan 147 Den Burg.
Gelegenheid tot condoleren zaterdag 5 februari
'an 19.00-20.00 uur en maandag na de
begrafenis in het uitvaartcentrum.
3e uitvaartdienst zal worden gehouden op maan
dag 7 februari om 13.30 uur in het bovenge
noemde uitvaartcentrum, waarna de begrafenis
tal plaatsvinden op de Algemene Begraafplaats
'e Den Burg.
Verdrietig zijn wij om het overlijden van
Oma Verhoeve
Wij wensen Wil, Dirk en de kinderen veel sterkte
bij dit verlies.
Sjors. Truus,
Marloes, Anouschka
en Kimberly
3ag lieve
oma
We zullen u heel erg missen.
Stefan
Cintha
Yvette
Je hebt ie strijd gestreden en rust nu maar uit.
Tine Verhoeve-Waltje
Gerrie - Rein
Gerrie - Vincent - Lars
Jeanet - Louis
Bedroefd geven wij kennis van het overlijden van
mijn zwager en onze oom
Arie Spel
Koos de Ridder
neven en nichten
De Cocksdorp, 3 februari
Namens de familie willen wij u hartelijk danken voor
uw warme belangstelling na het overlijden van
JANNETJE BOON-MEERENS
En voor uw liefde en trouwe vriendschap die u door
de jaren heen aan haar heeft gegeven.
Dirk en Hannie Kievit-Zandee
Den Burg, februari 2000
Onverwacht is vroeg in de ochtend van 1 februari
in zijn slaap overleden mijn lieve zoon, onze broer
en oom
Jan Witvliet
Den Burg,
10 maart 1946
Gasthuisstraat 100
1791 GM Den Burg
Alkmaar,
1 februari 2000
Uit aller naam
Jo Witvliet-Broekman
Zij die wij lief hadden en verloren
zijn nooit meer waar we waren
maar zijn altijd waar we zijn.
Lieve allemaal,
Een zoen, een gedicht, een arm om je heen, jullie
waren een geweldige steun, na het overlijden van
JURGEN GERRITSEN
De hartelijkheid van zovelen helpt mij dit grote
verdriet te verwerken.
Ina Gerritsen
Den Burg, februari 2000
Hoera!
Onze kanier heeft een
broertje.
Corine en Michel
noemen hem
Stijn
Wij zijn erg blij met onze
2e kleinzoon.
Rob en Annet Arends
Hoera!
Marijn
is thuis.
ledereen bedankt voor
alle fijne reacties!
PietWim, Danielle,
Danny en Marijn
Saalmink
Liefde is iets moois,
liefde is fijn.
Wij delen deze liefde,
nu wij met z'n drietjes
zijn.
Max Johannes
Max is geboren op
2 februari 2000
om 15.48 uur en
weegt 3150 gram.
Marco en
Marjolijn
Tuntelder-Reeder
Schoudieck 10
1791 WG Den Burg
Tel. 0222-310895
Graag bezoek in de
kraamtijd, s
Marjolijn en Max rusten
van 12,00 tot 16 00 uur.
INLEVEREN: maandag
vóór 10.00 uur en woens
dag voor 17.00 uur.
KOSTEN: ƒ8,70 tot en met
3 regels. Per regel meer:
2,90 (incl. btw).
EOTO-TEXEL AARTJE:
plaatsing foto ƒ25,- excl.
tekst, alleen voor particu
lieren die iets te koop aan
bieden.
Voor bedrijven:
IM-TEXEL A ART JE op
aanvraag.
De luchtverfrisser. Moet
je roken? Wil je stoppen?
Gaat het niet? Geef je op
voor een cursus of vraag
een folder aan. Johan
Hoogerheide, 314897
Heel blij zijn we met de
geboorte van onze zoon
en broertje
Michiel Jens
op 1 februari 2000
om 20.55 uur.
Anna Noordeloos
en Lutz Lohse
Lineke en Sara
Terp Skovvej 66
8270 Hojbjerg
Denemarken
Tel (0045) 86 149141
Zaterdag 12 feb bingo
aanv 19 30 uur in het
Eierlandsche huis. De
Cocksdorp
Nog vijf nachtjes1!' Dan
opent de natuurwinkel
haar deuren en gaan we er
weer fris tegenaan! Hoger-
straat 15.
Te koop Volvo 940 GL sta
tioncar, dec 1990. el. ra
men stoelverw airco, centr.
deurvergr CD speler. APK
tot jan. 2001 ƒ12.500.- Tel:
06-23112795.
T.k Buggy, kleur blauw,
z.g.a.n. 75.- Tel. 318256
Pip Barnard en Jamen de
Bruijn bespreken het lokale
nieuws. Cabaret café, zon
dag 21 00 uur. Question
Plaza
Campervakanties door de
USA of Canada Wij heb
ben een uitgebreid aanbod.
Reisburo Texel Holland
International, Beter In Ser
vice
Nog vijf nachtjes!'! Dan
opent de natuurwinkel
haar deuren en gaan we er
weer fris tegenaan' Hoger-
straat 15
Slagerij A. Ott, Edah.
Deze week: kipfilet 12.98.
1 kg. hamlappen 9.98,
1 kg kippenbouten 3.99.
In verband met het jubi
leum gratis toegang Caba
ret-café, zondag 21.00 uur,
Question Plaza.
Publicatruien nu '/2 pnjs bij
Boetiek 22
Albufeira App Alto do
Momho 8 dagen nu 395,-.
Malta App St Georges Park
nu 395.- diverse data in fe-
bruan Info en boeken
Reisburo Texel Holland In
ternational. Beter in
Service.
Verkoop van radio-TV-
video - Service Center
Texel 311 777.
Opruiming Vele kleuren
garens, katoen en wol, 1 ,-
per bol. Wolboetiek
,.'t Skuurtje".
Gezocht stnpboek Burry's
bange dagen van Antoon
Goes. Tel. 310453.
T.k. 5 antieke karabijn ge
weren 1200 -, magnetron
75,- Laden vrieskist
50,-. radio stereo
apparatuur met platen
speler en grote boxen
300 - Tel 316584 na
18.00 uur.
Laptop 133 Mhz ACER nu
voor 1995.- Voordeel-
land Oudeschild tel
322398
Voorwerpen met een verle
den hebben bij Hans van
der Klift toekomst
Satelliet-installaties/cen-
trale antenne-installaties-
reparatie/verkoop-SCT 311
777.
Slagerij A. Ott, Edah.
Deze week: kipfilet 12,98,
1 kg. hamlappen 9.98.
1 kg kippenbouten 3,99
Je bent wat je eet! Maar
doe't dan wel van een knap
bord van Hans van der Klift.
Alle jacks nu V2 pnjs bij
Boetiek 22.
Zaterdag 12 feb bingo
aanv. 19 30 uur in het
Eierlandsche huis. De
Cocksdorp
Tonr Z. nog 14 dagen 49
jaar. Groeten Wilja.
Vanaf 8 febr. zijn wij er even
tussenuit. Vanaf 18 febr.
staan wij weer met de han
den in het haar' Barbers,
Dames en Heeren Kapsa
lon
Luister naar uw voeten
Sokkenwol van Regia 4.
De Regia sokkenwol is
vormstabiel, machinewas-
baar en vervilt niet. 75%
Scheerwol en 25%
polyamide Wolboetiek
,,'t Skuurtje".
De Sonydealer -
777.
SCT 311
Isla Margarita diverse data
in februari en maart, reis-
duur van 5 tot 17 dagen.
Prijzen al vanaf 899,-.
Informeer bij Reisburo
Texel Holland Internatio
nal, Beter in Service.
CD-speler voor in de auto
nu 299 - Voordeelland
Oudeschild, tel. 322398
And the winner is Qnipp
Kapsalon. Waalderstraat
15. tel 312227 Zes dagen
per week mét en zonder
afspraak'
Zaterdag 12 feb bingo
aanv. 19.30 uur in het
Eierlandsche huis. De
Cocksuorp