Koopprijsgrens alsnog op ƒ600.000,- brengen 3 Marsdiep is showroom voor supersnel schip TEXELSE® COURANT Tweede veerdienst in mei operationeel College tot GS Noord-Holland: Klaverjasduo Caspers stijgt .TEXELSE COURANT Nieuws en tips: 'We varen ook rond middernacht' - r[exelaartjes VRIJDAG 4 FEBRUARI 2000 ciale steun bleef uit nadat een onge kend sterke Texelse lobby in Haarlem had gepleit voor behoud van het monopolie van de Teso en de ge meenteraad subsidiëring van een tweede veerverbinding concurrentie vervalsing had genoemd. Een gepi keerde Veenstra: 'Het wordt tijd dat de overheid het niet bij woorden laat. maar ook daadwerkelijk met geld over de brug komt. Zij wil openbaar vervoer over water stimuleren, maar voor trajecten buiten de Randstad is geen geld.' Noodgedwongen ont wierp Veenstra een multifunctionele boot. die behalve personen ook vracht kan vervoeren en geschikt is voor 'survey': het verrichten van on derzoek voor de offshore-industrie. Daardoor kon hij in Rederij Waterweg een geïnteresseerde afnemer vinden en het kapitaalrisico van de boot- dienst verkleinen. Toch is dit compro mis mogelijk slechts uitstel en geen afstel van Veenstra's oorspronkelijke plan. 'Als de veerverbinding met Texel een succes wordt, ga ik alsnog een groter schip bouwen dat aan de eisen voor openbaar vervoer vol doet.' Tekst en foto's: Bart Bosch (jrscB 'ImrL-JixeU in het horL. Kantoor Warmoesstraat 45 Geopend op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur m.u.v. van vrijdagmiddag. Telefoon 36 26 20 (24 uur per dag) lijkt hem 'logisch', de exacte vorm moet Veenstra nog uitdokteren. Bin nenkort zal hij met rederij Waterweg over dit soort zaken overleggen. Veenstra is sinds 1994 in het bezit van een vaarvergunnmg. Bootdienst Teso heeft de vergunningverlening aangevochten bij de rechter. Die zal op korte termijn uitspraak doen. De Coöperatieve Inkoopvereniging van Visserijbenodigdheden verzet zich tegen het aanmeren van de veerboot bij haar loods, omdat die ruimte problemen en hinder voor kotters zou veroorzaken door de wateraan- zuigende werking. i interieur-in aanbouw van de Coastal Liner. Er is ruimte voor veertig passagiers. Auto's kunnen niet mee. /Foto Ba/1 Bosch zit meer achter de tweede veerdienst Den Helder-Texel in geld verdienen met het overzetten van reizigers. Direc- jur Sjouke Veenstra van ingenieursbureau Allship Marine jejects is met rederij Waterweg een joint-venture aange- lan om de overheid ervan te doordringen dat snel perso- invervoer over water een goed alternatief is voor vervoer \erde weg en vooral dat de doorhem ontworpen Coastal er die klus prima aankan. 'Het is een multifunctioneel, ireldwijd inzetbaar schip. Er is een markt voor, maar de iderlandse scheepsbouw pakt het niet op.Of de veer- inst commercieel interessant is, valt ernstig te betwijfe- i. Maar het Marsdiep is vanaf mei in ieder geval een mooie iowroom vooreen nieuw type boot, waarvan Veenstra er iel hoopt te verkopen. uit de kust opereren. De twee moto ren van 1200 pk hangen in een soort tunnel in de achterste delen van de drijvers, waardoor de schroeven een stukje onder het schip uitsteken. 'Dat is uniek. Hierdoor kan de boot ook in ondiep water varen Maar ondanks zijn enthousiasme had de gedreven Veenstra liever een an dere boot gebouwd. Een groter schip met jetstream-aandrijving, puur ge richt op passagiersvervoer. Dat feestje ging niet door omdat de rijks overheid geen stimuleringssubsidie wilde verstrekken nu het om een pro ject buiten de Randstad ging. Provin- De tweede veerdienst tussen Den Helder en Texel zal naar verwach ting in mei van start gaan. 'Pasen halen we niet meer', aldus direc teur Sjouke Veenstra van Allship Marine Project uit Bobeldijk. Allship zal de veerboot 'Coastal Liner' samen met de Helderse re derij Waterweg exploiteren. 'De precieze vaartijden moeten we nog vaststellen, maar de boot zal zeker tot middernacht en eventueel later nog naar Texel varen.' Veenstra moet zich nog buigen over de praktische zaken als het prijs kaartje van de overtocht, de techni sche aspecten van het aanmeren en de afvaarttijden. 'Voorlopig is alles nog gericht op de bouw van de boot. Het wordt een innovatief schip, waar de scheepvaartinspectie nog niet Coastal Liner ligt in de haven van in Oever, waar medewerkers van achmefabriek Luyt de laatste hand in de aluminium catamaran leggen, tt is geen mooi schip. De afgeronde jurhut en de spitse drijvers aan het orsteven hebben nog wel iets nks, maar de hoekige opbouw van it passagiersverblijf geeft de boot P een logge uitstraling. Zij lijkt wel een ït drijvende stacaravan met een reling mheen. Schijn bedriegt: het gaat r om een bijzonder prototype van |n lichte en snelle boot. [aanzinnig vernieuwend', noemde cteur Spee van Mekon Shipyard Harlingen het ontwerp van ■nstra. Mekon bouwde het casco Igens een procédé dat in de jacht- iuw al bekend was, maar een iviteit is voor dit soort vaartuigen: Jpj ren. Het was voor Mekon een uit ging om in plaats van het alumi- eti im te lassen een oersterke romp te uwen door de slechts vier millime- dikke platen met verlijmde gjtrusies te verbinden. Lijm- bmdmgen zijn met goedkoper dan laste, maar wel een stuk sterker en htioral lichter. Mede daardoor haalt nk boot, die 21 meter lang en 6,90 da iter breed is, op volle zee een top- sp elheid van 50 kilometer per uur dra het schip klaar is kan hij in een ed kwartier van Den Oever naar ideschild varen, ah federij Waterweg uit Den Helder all eft de boot gekocht Samen met Iship Marine Projects zal Waterweg lijn Den Helder-Oudeschild vice versa exploiteren. Of de miljoenen- investering met een geringe vervoerscapaciteit van veertig perso nen en de concurrentie van Teso in de nek winst kan opleveren, moet nog maar worden bezien. Maar bij verlies is er geen man overboord. Waterweg kan de Coastal Liner altijd nog voor haar eigenlijke activiteiten inzetten: dienstverlening in de offshore-sector. 'Voor een commerciële exploitatie is de boot eigenlijk te klein. Maar als het een fiasco wordt stoppen we ermee en gebruiken we de boot om bagger aars te vervoeren of dieptemetingen te verrichten', zegt Henk de Haas van Waterweg. De Haas is overigens van plan de veerdienst ook in het winter seizoen te laten varen en niet alleen in het hoogseizoen 'de krenten uit de pap te vissen', zoals Teso-directeur Rob Wortel in september 1998 op de aandeelhoudersvergadering verkon digde. Veenstra heeft andere motieven om een waarschijnlijk verlies op de koop toe te nemen. Hij wil in de praktijk aantonen dat zijn ontwerp deugt en garant staat voor een snel, veilig en efficient personenvervoer, zowel over binnenwater als over zee. 'Op veel Nederlandse trajecten worden afge dankte Russische schepen ingezet, en zelfs Australische, die nota bene met subsidie zijn gebouwd. Men denkt zeker: wat je van ver haalt is lekker. Maar wij kunnen zelf betere schepen bouwen, die én op ondiepe plekken kunnen varen èn zeewaardig zijn.' De Coastal Liner kan tot 100 mijl goed raad mee weet, We lopen iets achter op schema.' De boot kan veer tig passagiers en rond de dertig fiet sen vervoeren en wordt gebouwd bij machinefabriek Luyt in Den Oever. De overtocht tussen Den Helder en Oudeschild duurt met de Coastal Liner in theorie tien minuten, maar Veenstra houdt een slag om de arm tot vijftien minuten. Het vaarschema wordt zoveel mogelijk ingebed in de dienstregeling van het openbaar ver voer. Veenstra 'We zullen de Texelaars tegemoetkomen die aan de overkant op familiebezoek gaan of een ander uitje ondernemen, door ook in aansluiting op de late treinen nog na middernacht naar Oudeschild te varen.' De prijs van een kaartje zal volgens Veenstra niet veel verschillen van de Teso-tarieven. Of er naast retourtjes ook enkele reizen worden verkocht weet hij nog niet. Dat er een korting komt voor tienrittenkaarten De concurrenten van Teso: scheepsbouwingenier Sjouke Veenstra (I.) en reder Henk de Haas. Rob en Fenny Caspers hebben deze week goede zaken gedaan bij Klaverjasclub Den Burg. Door de zeventiende ronde te winnen, zijn zij duidelijk op weg naar de top drie. Gerda en Freek Veeger be houden de leiding in zowel het al gemeen klassement als in de derde periode. Rob en Fenny Caspers zijn al enige jaren een vaste waarde in de top vijf. Dit jaar kende het koppel een wissel vallige start, maar de laatste weken worden de punten weer bij elkaar ge speeld. Ditmaal bedroeg de score 7393 punten en dat was goed voor een plaatsje winst in het algemeen klassement. Zij staan nu op de vierde plaats. Lieuwe van der Veen en Hans West dorp hebben de hoop op het zesde achtereenvolgende kampioenschap nog lang niet opgegeven, getuige hun score van 7215 punten. Zij herover den met dit resultaat de vorige week verspeelde tweede plaats en ver kleinden de achterstand op de num mer één tot ruim 2300 punten. Cees Vinke en Gerrit Smit behaalden met precies 7000 punten de derde plaats. Zij vormen dit jaar het koppel van de uitersten: superhoge scores worden afgewisseld met bijzonder lage sco res. Door deze prestatie schuift het duo weer een plaatsje op in de stand. Zij staan nu op de negende plaats. Arend Dijker en Piet Moree behaal den 6921 punten en stijgen van de achtste naar de zevende plaats. Op vallend is dat zij in de periodestand een plaatsje moesten inleveren: van zes naar zeven. Guusta Linneman en Jitze de Vries spelen een sterk sei zoen. De score van 6645 punten was goed voor de vijfde plaats van de avond. Zij behouden de elfde plaats in het algemeen klassement. Marie Timmerman bewees ook met Job Vermuë, de echtgenoot van haar vaste maat Annie, uitstekend uit de voeten te kunnen. Zij speelden 6629 punten bij elkaar èn stijgen hierdoor naar de drieëntwintigste plaats. De verschillen waren deze week klein. Het gemiddelde was met 6277 punten aan de hoge kant. Opvallend was dat met minder dan negen kop pels tussen de 6100 en 6300 punten vergaarden. Er werden 43 marsen gespeeld. In de derde periode blijft het span nend. Met nog zeven spellen voor de boeg leiden Gerda en Freek Veeger, met ruim 400 punten voorsprong op Cees Vinke en Gerrit Smit. Lieuwe van der Veen en Hans Westdorp be zetten met een kleine 600 punten achter-stand de derde plaats. Chris Schraag en Willem Koomen en Fenny en Rob Caspers staan met precies evenveel punten op de vierde plaats. Hun achterstand is ruim 900 punten. B en w hebben opnieuw een klem mend beroep gedaan op gedepu teerde Staten van Noord-Holland om de prijs voor woningen die aan niet-ingezetenen mogen worden vferkocht te stellen op tenminste ƒ600.000,-. Dit in afwachting van een regeling die verkoop van hui zen aan niet-ingezetenen alleen toestaat als sprake is van econo mische en maatschappelijke gebondenheid aan Texel. In een brief aan GS zegt het college de nu vastgestelde grens van ƒ450.000,- niet effectief te achten omdat thans met name in nieuwbouwwij ken al woningen boven dit bedrag aan niet-Texelaars worden ver kocht. Texel is nu het enige waddeneiland dat afwijkt van de grens van ƒ600.000,-, waardoor nog meer mensen die op een ei land willen wonen voor Texel zul len kiezen, ook omdat dit eiland het makkelijkst bereikbaar is. Texel heeft samen met de andere waddeneilanden via het Overleg Or gaan Waddeneilanden (OOW) ge vraagd om de op handen zijnde liberalisering van de woningverkoop met op de eilanden te laten gelden. GS vroegen zich daarop af of het OOW wel de bevoegdheid heeft om namens de gemeenten te spreken. Het college heeft hierop nu geïrriteerd gereageerd en uitgelegd dat er geen enkele twijfel is over deze bevoegd heid, daarbij verwijzend naar wat over deze problematiek de laatste tijd te doen is geweest. Wat betreft het optrekken van de koopprijsgrens naar ƒ600.000,-, waarom ook de gemeenteraad heeft gevraagd, merkt het college onder andere op dat daarbij ook het oordeel van de Inspectie Volkshuisvesting zou moeten worden betrokken. Dat orgaan zou er blijkens 'signalen' an ders over denken dan Gedeputeerde Staten. Voorts wijst het college nog eens op de noodzaak van spoedig overleg inzake extra woningbouw op Texel zodat onder andere een aantal (sanerings)projecten in samenwer king met de Stichting Wonen Texel kan worden gerealiseerd Werpt al uw bekommernis op Hem, en Ik zal u rust geven: I Petr. 5:7 Math. 11:28 [Heel erg bedroefd, maar dankbaar dat haar een /erder lijden bespaard is gebleven, geven wij u tennis van het pverlijden van mijn dierbare vrouw, inze mama en oma Tryntsje Verhoeve-Waltje [op de leeftijd van 72 jaar De Koog: Arie Jan Verhoeve Den Burg: Willy en Dirk Sijtsma Stefan, Cintha, Yvette Texel, 2 februari 2000 'ontweg 234 1796 MG De Koog. Tine is opgebaard in uitvaartcentrum Texel, 3ernhardlaan 147 Den Burg. Gelegenheid tot condoleren zaterdag 5 februari 'an 19.00-20.00 uur en maandag na de begrafenis in het uitvaartcentrum. 3e uitvaartdienst zal worden gehouden op maan dag 7 februari om 13.30 uur in het bovenge noemde uitvaartcentrum, waarna de begrafenis tal plaatsvinden op de Algemene Begraafplaats 'e Den Burg. Verdrietig zijn wij om het overlijden van Oma Verhoeve Wij wensen Wil, Dirk en de kinderen veel sterkte bij dit verlies. Sjors. Truus, Marloes, Anouschka en Kimberly 3ag lieve oma We zullen u heel erg missen. Stefan Cintha Yvette Je hebt ie strijd gestreden en rust nu maar uit. Tine Verhoeve-Waltje Gerrie - Rein Gerrie - Vincent - Lars Jeanet - Louis Bedroefd geven wij kennis van het overlijden van mijn zwager en onze oom Arie Spel Koos de Ridder neven en nichten De Cocksdorp, 3 februari Namens de familie willen wij u hartelijk danken voor uw warme belangstelling na het overlijden van JANNETJE BOON-MEERENS En voor uw liefde en trouwe vriendschap die u door de jaren heen aan haar heeft gegeven. Dirk en Hannie Kievit-Zandee Den Burg, februari 2000 Onverwacht is vroeg in de ochtend van 1 februari in zijn slaap overleden mijn lieve zoon, onze broer en oom Jan Witvliet Den Burg, 10 maart 1946 Gasthuisstraat 100 1791 GM Den Burg Alkmaar, 1 februari 2000 Uit aller naam Jo Witvliet-Broekman Zij die wij lief hadden en verloren zijn nooit meer waar we waren maar zijn altijd waar we zijn. Lieve allemaal, Een zoen, een gedicht, een arm om je heen, jullie waren een geweldige steun, na het overlijden van JURGEN GERRITSEN De hartelijkheid van zovelen helpt mij dit grote verdriet te verwerken. Ina Gerritsen Den Burg, februari 2000 Hoera! Onze kanier heeft een broertje. Corine en Michel noemen hem Stijn Wij zijn erg blij met onze 2e kleinzoon. Rob en Annet Arends Hoera! Marijn is thuis. ledereen bedankt voor alle fijne reacties! PietWim, Danielle, Danny en Marijn Saalmink Liefde is iets moois, liefde is fijn. Wij delen deze liefde, nu wij met z'n drietjes zijn. Max Johannes Max is geboren op 2 februari 2000 om 15.48 uur en weegt 3150 gram. Marco en Marjolijn Tuntelder-Reeder Schoudieck 10 1791 WG Den Burg Tel. 0222-310895 Graag bezoek in de kraamtijd, s Marjolijn en Max rusten van 12,00 tot 16 00 uur. INLEVEREN: maandag vóór 10.00 uur en woens dag voor 17.00 uur. KOSTEN: ƒ8,70 tot en met 3 regels. Per regel meer: 2,90 (incl. btw). EOTO-TEXEL AARTJE: plaatsing foto ƒ25,- excl. tekst, alleen voor particu lieren die iets te koop aan bieden. Voor bedrijven: IM-TEXEL A ART JE op aanvraag. De luchtverfrisser. Moet je roken? Wil je stoppen? Gaat het niet? Geef je op voor een cursus of vraag een folder aan. Johan Hoogerheide, 314897 Heel blij zijn we met de geboorte van onze zoon en broertje Michiel Jens op 1 februari 2000 om 20.55 uur. Anna Noordeloos en Lutz Lohse Lineke en Sara Terp Skovvej 66 8270 Hojbjerg Denemarken Tel (0045) 86 149141 Zaterdag 12 feb bingo aanv 19 30 uur in het Eierlandsche huis. De Cocksdorp Nog vijf nachtjes1!' Dan opent de natuurwinkel haar deuren en gaan we er weer fris tegenaan! Hoger- straat 15. Te koop Volvo 940 GL sta tioncar, dec 1990. el. ra men stoelverw airco, centr. deurvergr CD speler. APK tot jan. 2001 ƒ12.500.- Tel: 06-23112795. T.k Buggy, kleur blauw, z.g.a.n. 75.- Tel. 318256 Pip Barnard en Jamen de Bruijn bespreken het lokale nieuws. Cabaret café, zon dag 21 00 uur. Question Plaza Campervakanties door de USA of Canada Wij heb ben een uitgebreid aanbod. Reisburo Texel Holland International, Beter In Ser vice Nog vijf nachtjes!'! Dan opent de natuurwinkel haar deuren en gaan we er weer fris tegenaan' Hoger- straat 15 Slagerij A. Ott, Edah. Deze week: kipfilet 12.98. 1 kg. hamlappen 9.98, 1 kg kippenbouten 3.99. In verband met het jubi leum gratis toegang Caba ret-café, zondag 21.00 uur, Question Plaza. Publicatruien nu '/2 pnjs bij Boetiek 22 Albufeira App Alto do Momho 8 dagen nu 395,-. Malta App St Georges Park nu 395.- diverse data in fe- bruan Info en boeken Reisburo Texel Holland In ternational. Beter in Service. Verkoop van radio-TV- video - Service Center Texel 311 777. Opruiming Vele kleuren garens, katoen en wol, 1 ,- per bol. Wolboetiek ,.'t Skuurtje". Gezocht stnpboek Burry's bange dagen van Antoon Goes. Tel. 310453. T.k. 5 antieke karabijn ge weren 1200 -, magnetron 75,- Laden vrieskist 50,-. radio stereo apparatuur met platen speler en grote boxen 300 - Tel 316584 na 18.00 uur. Laptop 133 Mhz ACER nu voor 1995.- Voordeel- land Oudeschild tel 322398 Voorwerpen met een verle den hebben bij Hans van der Klift toekomst Satelliet-installaties/cen- trale antenne-installaties- reparatie/verkoop-SCT 311 777. Slagerij A. Ott, Edah. Deze week: kipfilet 12,98, 1 kg. hamlappen 9.98. 1 kg kippenbouten 3,99 Je bent wat je eet! Maar doe't dan wel van een knap bord van Hans van der Klift. Alle jacks nu V2 pnjs bij Boetiek 22. Zaterdag 12 feb bingo aanv. 19 30 uur in het Eierlandsche huis. De Cocksdorp Tonr Z. nog 14 dagen 49 jaar. Groeten Wilja. Vanaf 8 febr. zijn wij er even tussenuit. Vanaf 18 febr. staan wij weer met de han den in het haar' Barbers, Dames en Heeren Kapsa lon Luister naar uw voeten Sokkenwol van Regia 4. De Regia sokkenwol is vormstabiel, machinewas- baar en vervilt niet. 75% Scheerwol en 25% polyamide Wolboetiek ,,'t Skuurtje". De Sonydealer - 777. SCT 311 Isla Margarita diverse data in februari en maart, reis- duur van 5 tot 17 dagen. Prijzen al vanaf 899,-. Informeer bij Reisburo Texel Holland Internatio nal, Beter in Service. CD-speler voor in de auto nu 299 - Voordeelland Oudeschild, tel. 322398 And the winner is Qnipp Kapsalon. Waalderstraat 15. tel 312227 Zes dagen per week mét en zonder afspraak' Zaterdag 12 feb bingo aanv. 19.30 uur in het Eierlandsche huis. De Cocksuorp

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2000 | | pagina 3