3LD laat zich iet overhalen I Plek fietsenstalling opnieuw overwogen Itralights inderdaad stil Tevreden Dirksoorders kiezen beeld van meeuw F amilieberichten TEXELSE JCOURANT li lotorcross met klaprozen en Jieelzacht zand se Ringsteken Hoorzitting over parkeren bij Rab Rommelmarkt TEXELSE'^COURANT Stukkie voor de krant? 1 Bur eriur en me« VRIJDAG 23 JUNI 2000 ziet er niet naar uit dat de Rijksluchtvaartdienst spoe- ikkoord zal gaan met het toelaten van ultralichte vlieg- B Bn ('ultralights') op het vliegveld Texel, ondanks het feit liegtuigen die tot deze categorie behoren tegenwoor- elangrijk minder lawaai maken dan een gewoon sport- tuig. 'We kunnen de mogelijkheden voor de luchtvaart >xel niet verruimen nu het parlement net heeft beslo- Thel tot het omgekeerde', aldus RLD-ambtenaar Karei 00 n sink die daarnaast ook bezwaren van formeel- 30 u inische aard ziet. .D-man was woensdag eén van je genodigden bij een demon- op het vliegveld waaruit moest dat het geluid dat moderne ights voortbrengen, belangrijk is dan dat van een gewoon uig. Ook vertegenwoordigers Ie provincie, b en w, gemeente- de dorpscommissie van De sdorp, de commissie geluids- vliegveld Texel, de Koninklijke rlandse Vereniging voor Lucht- (KNVvL), omwonenden, de ge- itelijke milieuafdeling, het minis terie van VROM en de Stichting Luchtvaarthinder waren daarbij aan wezig. Twee toestellen In samenwerking met de firma Ultralight Nederland had de luchthavendirectie twee vliegtuigen van het Italiaanse merk Tecnam, type P92-J naar Texel laten komen. In technisch opzicht waren die volko men gelijk dus ook wat betreft het lage geluidsniveau, maar de èén was door de RLD gecertificeerd als ge- ouci en Goey en Connie Vermazen blijven strijdlustig. werden de ruim vijftig injrcrossers die zondag in ind aan de start verschenen it verkeerde been gezet. Het it baadde in de uitbundig ende klaprozen, die hen als lare uitnodigden aan de start schijnen. De baan bleek ech- Dtaal kapot gereden en be- I uit meelzacht zand en diepe De hete zon deed de rest en Ie voor een loodzware vijfde jevi naa n istei It ui ;pr; lijk af, maar eindigde door het wissel vallige rijden van zijn opponenten toch nog als tweede. Patrick Nolten pakte met een tweede en derde plaats de dagzege. De volgende clubcross wordt na de zomer, op 3~september, verreden. In het weekend van 1 en 2 juli maken de crossers plaats voor de mannen op hun trials, die samen met de trialclub uit Obdam hun derde wedstrijd ver rijden. Uitslagen 60cc/80cc L; 1 Matthijs de Lugt; 2.Joost Broek man; 3.Maxime Bakker. 80cc H: 1 Pascal Veenstra. 2.Remco de Groot; 3.Maickel Kborn 125cc B" t.Rob Schraag. 2.Joost de Winter, 3. John Boeijen. Super A 1 Richard van Baaren. 2.Enk Pater en Arjan Schouten. Liethebbers: 1 .Patrick Nolten; 2 Jan Duin; 3.Marco Groen. woon vliegtuig en mag dus van het vliegveld Texel gebruik maken, maar de andere heeft geen certificaat, wordt dus als ultralight beschouwd en mag hier met komen. Om de de monstratie te kunnen geven was spe ciale toestemming van de RLD ver kregen maar dat had heel wat voeten in aarde gehad Directeur Ed de Bruijn had aanvankelijk geijverd voor een proef met ultralights gedurende een half jaar maar de RLD voelde daar niets voor. Zelfs de korte de monstratie van woensdag riep nog veel verzet op. De RLD vond het een probleem dat het toestel daarvoor naar het eiland zou moeten vliegen en daarbij in 'stiltegebied' zou komen De Bruijn: 'Ze gingen tenslotte accoord onder allerlei voorwaarden. De ultralight moest via een omslach tige route, zoveel mogelijk boven zee, naar Texel komen en mocht hier niet meer dan vier keer opstijgen en lan den. belachelijk, want het gaat hier om het stilste vliegtuig dat in Neder land rondvliegt maar omdat het een ultralight is, doen ze zo moeilijk. Het heeft nog een haartje gescheeld of het was helemaal niet doorgegaan. Daags tevoren belde de RLD dat mi nister Pronk er problemen mee had en ze wilden alsnog zwart op wit een verklaring dat de provincie achter dat experiment stond....' Geen verrassing Dat bij de demonstratie bleek dat het geluid van een moderne ultralight minimaal is, was geen verrassing. Het deed denken aan het gesnor van de motorzweefvliegtuigen die ook vanaf het Texelse vliegveld opereren. Om een reële indruk te geven liet piloot Arnoud Wellhüner uit Oudkarspel (die beroepsvlieger is op een Boeing 747 en het ultralightvliegen als hobby beoefent) zijn Tecnam met maximaal vermogen opstijgen en kwam vervol gens normaal kruisend overvliegen op 300 en 500 meter. Laatstge noemde hoogte is de meest ge wenste waaraan de kleine luchtvaart op Texel zich zoveel mogelijk houdt. De demonstratie bracht geen veran dering in de uiteenlopende standpun ten die onder de toeschouwers wer den gehuldigd inzake de toelaatbaarheid van ultralights op Texel. Peter Havelaar, voorzitter van de 500 leden tellende afdeling ultralights van de KNVvL noemde het zonder meer onrechtvaardig dat ultralights van de jongste generatie niet op Texel mogen komen maar wel in Lelystad en Budel. Inkomsten De bedrijfsleiding van het vliegveld wil de ultralights vooral om economi sche redenen. Mede onder druk van de verscherpte regelgeving en de daaruit voortgevloeide geluidszone ring voor het vliegveld Texel is het aantal landingen en opstijgingen ('vliegbewegingen') sinds 1992 ge daald van 34000 naar 25000 per jaar. De Bruijn: 'Dat betekent minder landingsgeld en dus lagere inkom- «edstrijd. Boeijen was èén van de eerste loffers. Zijn royale winst in de manche van de 125cc voor en had te veel van hem ge- zodat hij in de tweede manche "gjegen moest nemen met een i plaats. Joost de Winter de in die manche een ruime irong op, maar moest zijn alles- ts rijstijl bekopen met de nodige 1ijen, waardoor de bekeken rij- Rob Schraag de overwinning eni klasse Super A, de konings- s'e i, maakten de nationaalrijders 1,1 lenst uit. Aanvankelijk leek f d Zijm op een goede klassering sturen, maar problemen met Wrvering, die juist onder deze Migheden perfect had moeten gooiden roet in het eten, les kxir hij terugviel. De andere 8» ie troef. Bonne Klein Woolthuis, dj ok geen potten breken, doordat «jen hetsfuurgedrag van zijn nde motor met op hem waren leid. De immer sterk rijdende ra van Drooge moest zijn voor- '9 afstaan wegens een oude Jre. Hierdoor wisten Richard aaren en Erik Pater zich uitein- als eerste en tweede te klasse- leugd op de 80cc-motoren gaf reter Pascal Veenstra met twee in de manches zijn opponen ten kans. Remco de Groot en ikel Koorn vochten voor wat ze 'd waren, maar moesten genoe- tmen met het goedkopere ere- De sterk ri|dende Joost taan en Maxime Bakker moes- °P hun 60cc's lijdzaam toezien Matthi|s de Lugt uit hun gezichts- •erdween, nadat hij twee keer topstart had gepakt. Met een waar zelfs menig rijder uit de 61 !rA|aloers op kan zijn, domineert U9I zijn klasse. Is Liefhebbers vielen de hardste dsn. Mike Put, die de eerste the won, kon in de tweede geen deuk in een pakje bo lden en eindigde als laatste, na "felst drie keer te zijn getapt door tsar Marco Groen. Ook Jan Duin 'h de tweede manche behoor- De bewoners van het Jan Dirksoord in Den Burg hebben een kunstwerk gekozen dat het binnenplein van het senioren complex moet verfraaien. Het is een bronzen beeld van kunstena res Marijn Koenen uit De Waal. Het stelt een meeuw voor die op een twee meter hoge meerpaal neer strijkt. Overigens blijkt uit een on derzoek van de Stichting Wonen Texel dat de bewoners tevreden zijn met hun woning. Zij waarderen die gemiddeld met een 7,3. De bewoners konden kiezen uit ne gen inzendingen van kunstenaars en één van een aannemer, die speciaal voor het Jan Dirksoord een ontwerp hadden gemaakt. Er was plek voor een object omdat de keramieken poezen meteen na de onthulling door wethouder Nel Eelman waren verwij derd uit vrees voor weersinvloeden en vandalisme. De poezen staan nu in de ontmoetingsruimte de Caroussel van de naburige Gollards. Het was ook in de Caroussel dat der tig bewoners van het Jan Dirksoord aan de hand van een lijst met afbeel dingen hun voorkeur uitspraken voor een kunstwerk. Met overgrote meer derheid van stemmen werd de meeuw van Koenen winnaar. Het beeld wordt in brons gegoten en op een echte, verstevigde meerpaal van twee meter geplaatst. 'Zo komt de vogel mooi boven het hekwerk uit en legt hij meer verband tussen de wo ningen en het pleintje', aldus de toe lichting van de kunstenares. 'Brons is duur en bewerkelijk maar absoluut weer-, wind- en vandaalbestendig.' Het beeld kan over een maand of vier gereed zijn. Een beeld van een shetlandpony met veulen van Frans Voskuil werd tweede. De derde plaats was voor een ontwerp van aannemer Tatenhove: een vijver met stenen bollen waarover water loopt, met ke gels en een fontein. De 'verliezende' ontwerpen zijn niet Het beeld dat het binnenplein van het Jan Dirksoord zal sieren. voor niets gemaakt. 'Het is heel goed mogelijk dat we ze gebruiken voor andere woonprojecten, zoals Sint Jan', zegt WST-directeur Jan van Andel. Van Andel denkt met dat de toekomstige verfraaiingen allemaal democratisch worden gekozen. 'Meestal krijg je dan een weinig ver rassende uitkomst. Af en toe moet er ook ruimte zijn voor iets verfrissends en gewaagds.' Tevreden Uit een enquête is gebleken dat de meeste bewoners van het Jan Dirksoord tevreden zijn met hun huis. De grootte van de woonkamer, het gebruiksgemak van het toilet en de kwaliteit van de buitenverlichting scoorden een 8 of hoger, net als de afhandeling van technische klachten door verhuurder WST. Minder en thousiast zijn de bewoners over de grootte van de bergruimte, de gebruiksvriendelijkheid van de douche en het tuinonderhoud. Het onderhoud en de schoonmaak van de lift en de galerijen kreeg met een 3,1 het laagste cijfer. Gemiddeld kwam de score uit op 7,3. Bijna veertig procent van de ouderen zou aan activiteiten in de Carroussel willen deelnemen en bijna tachtig procent is voor het aanstellen van een contactpersoon waarbii de bewoners met vragen en klachten terecht kunnen. Over vandalisme heeft 75 procent niet (meer) te klagen. Bijna tachtig procent van de bewoners vindt het belangrijk uitzicht op straat te hebben waar regelmatig mensen voorbij komen De bezoekers van de demonstratie, discussiërend over voor en tegen van ultralichte vliegtuigen op Texel. Rechts een der toestellen. sten. Op dit moment is de exploita tie nog sluitend, maar dat is vooral te danken aan de beleggingsopbrengst van het geld dat we ontvingen bij de verkoop van het restaurant. Omdat de geluidsregels nog strenger wor den komen we al op vrij korte termijn in de problemen als die verloren vliegbewegingen niet op een of an dere manier worden gecompen seerd. Hoe stiller een vliegtuig is, hoe meer we ervan kunnen ontvangen voordat we onze geluidsgrenzen overschrijden. Die geluidsarme ultralights zouden dus een uitkomst zijn'. Juist érger Voor de Stichting Luchtvaarthinder die woensdag werd vertegenwoor digd door Petra de Goey en Connie Vermazen uit Oosterend is die rede nering juist reden om tegen de ultralights te blijven. 'Die toestellen maken minder lawaai, maar je hoort ze wel degelijk. Als die straks welkom zijn, krijg je veel meer vliegverkeer boven het eiland. De irritatie is dan nog groter dan bij de huidige aantal len vliegtuigen die per stuk wat meer lawaai maken. We snappen best dat Deelnemers aan de eerste wedstrijd om het Texels kampioenschap ring steken, die zondag in De Waal wordt verreden, dienen zich om 14.30 uur (een half uur voor aanvang) te melden op het opstelterrein bij de gebroeders Van Heerwaarden aan de Polderweg. Daar vindt ook de nummering van de wagens plaats. Wie in één of meer dere wedstrijden mee wil steken, kan zich nog melden bij H. Smit, tel. 312 579. Op 5 juli wordt een hoorzitting ge houden over de parkeerplaats die het college op het bedrijventerrein van Oudeschild wil aanleggen. Het college houdt vast aan de locatie achter Rab,dieop17 maart tijdens een hoorzitting unaniem door de dorpsbewoners werd afgekeurd. Nieuw aan het plan is de ontsluiting van het terrein via de Vlamkast. Te gen het nieuwe voorstel zijn vijf be denkingen ingediend. De bezwaar makers krijgen op de hoorzitting de gelegenheid hun grieven toe te lich ten. De termijn voor het indienen van bedenkingen is inmiddels verstreken. De hoorzitting wordt waarschijnlijk om 19.30 uur in dorpshuis 't Skiltje gehouden. het gaat om een economisch belang van het vliegveld maar daarom hoe ven we dat lawaai nog met te accep teren. In andere bedrijfstakken heb ben ze ook met milieuregels te maken. Wij zouden niet weten waarom het vliegveld Texel daar geen genoegen mee zou moeten nemen en boeren en vissers wel. Trouwens, het nog maar de vraag of het voor de economie van Texel als geheel zo slecht is als de hinder die het vlieg veld veroorzaakt flink wordt terugge drongen. Als toeristeneiland dat te koop loopt met zijn rust en ruimte zou dat wel eens heel goed kunnen zijn'. De Goey en Vermazen voeren al en kele jaren vinnig actie tegen het vlieg veld en voelen zich met ongeveer 150 sympathiebetuigingen uit de Texelse bevolking voldoende gesteund om daarmee door te gaan. Dat aantal valt weliswaar in het niet bij de meer dan duizend sympathisanten die hun op ponenten van de Stichting Vrienden van de Vlijt hebben weten te mobili seren, maar landelijk hebben zij de wind mee, zoals onlangs bleek toen de Tweede Kamer een motie aannam die erop neerkomt dat de kleine luchtvaart boven het grootste deel van Texel moet worden verboden. Volgens de twee vrouwen van Stich ting Luchtvaarthinder zou het theore tisch mogelijk zijn dat gezien het ver schil in geluidsniveau straks 128 ultralights de plaats innemen van één gewoon vliegtuig. Ed de Bruijn heeft Op het erf en in de schuren van Axel Lap aan de Witteweg in Den Hoorn wordt zaterdag van 9.00 tot 14.00 uur een rommelmarkt gehouden. De han del bestaat wederom uit boeken, speelgoed, meubels, huishoudelijke apparatuur en andere zaken. De op brengst is bestemd voor het restauratiefonds van het Hoornder kerkje. yrx» TjmrrL-Jinth iatm lurL. Als de redactie op nieuwsjacht is, kan het voorkomen dat u In de Warmoesstraat voor een dichte deur komt te staan. Naast de deur hangt een kastje met pen en papier. Schrijf uw naam en telefoon nummer op, gooi het briefje In de bus en wij nemen snel contact op. Telefonisch zijn we wel 24 uur per dag bereikbaar. Het college gaat het inrichten van een fietsenstalling op de hoek Bernhardlaan-Kogerstraat her- over-wegen. De stalling moet voor komen dat toeristen massaal hun fiets parkeren in het plantsoen bij het Esperanto-monument of ver derop in het dorp, maar bij nader inzien vraagt het college zich af of de geplande locatie wel zo ge schikt is. Tijdens het begrotingsdebat werd zonder al te veel overweging ƒ25.000,- vrijgemaakt voor een stal ling nabij tuincentrum Van de Werve. Alle fracties - met uitzondering van de afwezige D66 - leek deze sugges tie van de WD een goede oplossing voor de chaos aan fietsen, die met name tijdens de drukke markt- en folkloredagen de irritatie opwekt bij bewoners en ondernemers van de Kogerstraat. In de Texelse Courant van dinsdag lieten zij echter weten niet gelukkig te zijn met dit alterna tief. De stalling bij Van de Werve zou te ver uit het centrum liggen waar door de toeristen gewoon door zul len fietsen en hun tweewieler alsnog op de 'oude' plek neer zullen zetten. Bovendien zou de stalling tot gevaar lijke verkeerssituaties kunnen leiden op de toch al drukke kruising D66- voorman Pieter de Groot schaarde zich achter deze kritiek. Op een vraag van CDA-raadslid Jan Koolhof in de commissie Ruimte, Wo nen en Economie hoe het college van plan is met de kritiek om te gaan, ant woordde wethouder Daan Schilling (Texels Belang) dat het college zich opnieuw op de locatie zal beraden, waarvoor b en w eigenlijk zo snel mogelijk een artikel-17-procedure bij de provincie willen starten. 'Het is geen grote investering. Die fiets- rekken kun je zo weer oppakken en ergens anders plaatsen, maar je moet dan natuurlijk wel een plek hebben', aldus Schilling. Vorig |aar heeft de gemeente na klachten van buurtbewoners een tij delijke fietsenstalling bij het monu ment ingericht. Die bleek echter met groot genoeg om de honderden fiet sen te kunnen herbergen, waardoor een deel alsnog in de struiken terecht kwam. WD-er Maria van der Spek suggereerde dinsdag om een hek in de vorm van een stalen ketting om het monument te plaatsen en een bord neer te zetten dat verwi|st naar de stalling op de Bernhardlaan. Arthur Oosterbaan (GroenLinks) ging akkoord met de locatie, maar de stal ling mag van hem ook elders komen. geen goed woord over voor deze voorstelling van zaken, die inmiddels ruimschoots de media heeft gehaald. 'Volslagen onzin Dat bestaat echt niet. Bovendien, als zou blijken dat het aantal bezoekende ultralights toch ongewenst groot is, dan zijn we bereid daar grenzen aan te stellen. Het gaat ons om een gezonde exploi tatie, niet om het aantrekken van zo veel mogelijk vliegtuigen.' Verschil RLD-man Wassink legde woensdag meer dan eens uit dat het verschil tussen gewone vliegtuigen en ultralights met zozeer zit in techniek en geluidsniveau maar in de totaal verschillende klassen waarin zij zijn ingedeeld. Hij verwacht dat het niet lang meer zal duren dat ook gewone vliegtuigen met meer geluid mogen maken dan de huidige moderne ultralights. Een gewoon vliegtuig dat als zodanig is goedgekeurd door de RLD heeft meer mogelijkheden zoals passagiers meenemen, naar het bui tenland vliegen, in de buurt van men sen komen en zich 'mengen' met vliegtuigen op andere vliegvelden. Er gelden dan wel diverse eisen, zoals op het gebied van onderhoud waar door de kosten hoger liggen.Volgens hem willen ultralightvliegers van twee walletjes eten: bij een boer landen maar ook op een echt vliegveld. 'Als ze zo graag willen vliegen moeten ze maar wat meer uitgeven. Dan hebben ze een echt vliegtuig'. Van zijn oppo nenten kreeg Wassink tegengewor pen dat het dan wel merkwaardig is dat ultralights in Duitsland wél als volwaardige vliegtuigen worden ge accepteerd en op gewone vliegvel den mogen landen. Ook mocht hij uitleggen waarom het de kleine burgerluchtvaart in gebieden als Texel zo moeilijk wordt gemaakt, ter wijl er blijkbaar geen beperkingen zijn voor straaljagers die boven de Vliehors oefenen en voor de helikop- Foto s Hurry de Graaf) ters van de marine en de boor- platforms die met veel meer lawaai regelmatig boven het eiland vliegen. Wassink zei daarop dat een nieuwe planologische kernbeslissing in aan tocht is die wel degelijk gevolgen kan hebben voor de militaire luchtvaart in het waddengebied. Vreemd Ultralight-voorstanders bleven het bespottelijk vinden dat een vliegtuig dat betrekkelijk veel lawaai maakt op Texel mag landen en een veel stiller vliegtuig niet. 'Waarom kan Texel niet dezelfde status krijgen als Budel of Lelystad? De RLD zou zich juist sterk moeten maken voor het toelaten van ultralights boven stiltegebieden'. Vol gens Wassink zou de RLD daar met over peinzen. Overigens moet nog blijken hoe de motie die de kamer heeft aangenomen wat betreft het weren van de kleine burgerluchtvaart in stiltegebieden zal uitpakken. De minister laat nog onderzoek doen. Als de toestellen die gebieden moeten mijden, zullen ze geconcentreerd gaan vliegen langs de randen ervan, wat ook weer problemen kan geven. Burgemeester Joke Geldorp wilde nog even onder de aandacht brengen dat de luchthavendirectie zelf al jaren de nodige initiatieven neemt om de hinder zo beperkt mogelijk te hou den. Het Texelse vliegveld was het eerste in Nederland dat zonerings maatregelen toepaste. Terugblikkend op de demonstratie en de discussie daarna vreest Ed de Bruijn dat hij vecht tegen de bierkaai. 'Argumenten helpen met. Het is een politiek verhaal geworden, waar schijnlijk een gevolg van de toestan den rond Schiphol. Daar spelen dus danige economische belangen een rol dat aan groei met is te ontkomen. Om toch geloofwaardig te blijven wat de zorg voor het milieu betreft gaat men de kleine luchtvaart keihard aan pakken, een vorm van compensatie'. Tot onze grote schrik is vandaag onverwacht overleden mijn lieve man, onze vader en opa Piet Saai 26 september 1941 1 20 juni 2000 Jannie Saal-de Vries Dennis en Sanna Nadine, Mees Robert en Patricia Antara. Pascal Buytengors 51 1791 WN Den Burg Vrijdag 23 juni hebben wij in familiekring afscheid van Piet genomen, waarna wij hem hebben begraven op de Algemene begraaf plaats te Den Burg Op 58-jarige leeftijd is plotseling overleden mijn lieve zoon, onze broer, zwager en oom Pieter Leendert Saai Den Burg. N.J. Saal-Zwaag Gorredijk: Trudy en Jan De Koog: Greet en Hans t Heemstede: Jan en Riet Cardiff: Niek en Margareth De Cocksdorp: Leo en Anneke De Cocksdorp' Ard en Matty neven en nichten Den Burg, 20 juni 2000 Onverwacht is overleden mijn schoonzoon en onze zwager en oom Piet Saai D. de Vries. S. de Vries-Postma t A. van de Meer Frans en Ha'mmie Schrama-de Vries Michel. Laura. Sandra en Jet Annie de Vries Rowena en Tony Patricia en Vincent Samantha

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2000 | | pagina 3