3LD laat zich
iet overhalen
I
Plek fietsenstalling
opnieuw overwogen
Itralights inderdaad stil
Tevreden Dirksoorders
kiezen beeld van meeuw
F amilieberichten
TEXELSE JCOURANT
li
lotorcross met
klaprozen en
Jieelzacht zand
se
Ringsteken
Hoorzitting over
parkeren bij Rab
Rommelmarkt
TEXELSE'^COURANT
Stukkie voor de
krant?
1 Bur
eriur
en
me«
VRIJDAG 23 JUNI 2000
ziet er niet naar uit dat de Rijksluchtvaartdienst spoe-
ikkoord zal gaan met het toelaten van ultralichte vlieg-
B Bn ('ultralights') op het vliegveld Texel, ondanks het feit
liegtuigen die tot deze categorie behoren tegenwoor-
elangrijk minder lawaai maken dan een gewoon sport-
tuig. 'We kunnen de mogelijkheden voor de luchtvaart
>xel niet verruimen nu het parlement net heeft beslo-
Thel tot het omgekeerde', aldus RLD-ambtenaar Karei
00 n sink die daarnaast ook bezwaren van formeel-
30 u inische aard ziet.
.D-man was woensdag eén van
je genodigden bij een demon-
op het vliegveld waaruit moest
dat het geluid dat moderne
ights voortbrengen, belangrijk
is dan dat van een gewoon
uig. Ook vertegenwoordigers
Ie provincie, b en w, gemeente-
de dorpscommissie van De
sdorp, de commissie geluids-
vliegveld Texel, de Koninklijke
rlandse Vereniging voor Lucht-
(KNVvL), omwonenden, de ge-
itelijke milieuafdeling, het minis
terie van VROM en de Stichting
Luchtvaarthinder waren daarbij aan
wezig.
Twee toestellen
In samenwerking met de firma
Ultralight Nederland had de
luchthavendirectie twee vliegtuigen
van het Italiaanse merk Tecnam, type
P92-J naar Texel laten komen. In
technisch opzicht waren die volko
men gelijk dus ook wat betreft het
lage geluidsniveau, maar de èén was
door de RLD gecertificeerd als ge-
ouci
en
Goey en Connie Vermazen blijven strijdlustig.
werden de ruim vijftig
injrcrossers die zondag in
ind aan de start verschenen
it verkeerde been gezet. Het
it baadde in de uitbundig
ende klaprozen, die hen als
lare uitnodigden aan de start
schijnen. De baan bleek ech-
Dtaal kapot gereden en be-
I uit meelzacht zand en diepe
De hete zon deed de rest en
Ie voor een loodzware vijfde
jevi
naa
n
istei
It ui
;pr;
lijk af, maar eindigde door het wissel
vallige rijden van zijn opponenten
toch nog als tweede. Patrick Nolten
pakte met een tweede en derde
plaats de dagzege.
De volgende clubcross wordt na de
zomer, op 3~september, verreden. In
het weekend van 1 en 2 juli maken de
crossers plaats voor de mannen op
hun trials, die samen met de trialclub
uit Obdam hun derde wedstrijd ver
rijden.
Uitslagen
60cc/80cc L; 1 Matthijs de Lugt; 2.Joost Broek
man; 3.Maxime Bakker. 80cc H: 1 Pascal
Veenstra. 2.Remco de Groot; 3.Maickel Kborn
125cc B" t.Rob Schraag. 2.Joost de Winter,
3. John Boeijen. Super A 1 Richard van Baaren.
2.Enk Pater en Arjan Schouten. Liethebbers:
1 .Patrick Nolten; 2 Jan Duin; 3.Marco Groen.
woon vliegtuig en mag dus van het
vliegveld Texel gebruik maken, maar
de andere heeft geen certificaat,
wordt dus als ultralight beschouwd
en mag hier met komen. Om de de
monstratie te kunnen geven was spe
ciale toestemming van de RLD ver
kregen maar dat had heel wat voeten
in aarde gehad Directeur Ed de
Bruijn had aanvankelijk geijverd voor
een proef met ultralights gedurende
een half jaar maar de RLD voelde
daar niets voor. Zelfs de korte de
monstratie van woensdag riep nog
veel verzet op. De RLD vond het een
probleem dat het toestel daarvoor
naar het eiland zou moeten vliegen en
daarbij in 'stiltegebied' zou komen
De Bruijn: 'Ze gingen tenslotte
accoord onder allerlei voorwaarden.
De ultralight moest via een omslach
tige route, zoveel mogelijk boven zee,
naar Texel komen en mocht hier niet
meer dan vier keer opstijgen en lan
den. belachelijk, want het gaat hier
om het stilste vliegtuig dat in Neder
land rondvliegt maar omdat het een
ultralight is, doen ze zo moeilijk. Het
heeft nog een haartje gescheeld of
het was helemaal niet doorgegaan.
Daags tevoren belde de RLD dat mi
nister Pronk er problemen mee had
en ze wilden alsnog zwart op wit een
verklaring dat de provincie achter dat
experiment stond....'
Geen verrassing
Dat bij de demonstratie bleek dat het
geluid van een moderne ultralight
minimaal is, was geen verrassing. Het
deed denken aan het gesnor van de
motorzweefvliegtuigen die ook vanaf
het Texelse vliegveld opereren. Om
een reële indruk te geven liet piloot
Arnoud Wellhüner uit Oudkarspel (die
beroepsvlieger is op een Boeing 747
en het ultralightvliegen als hobby
beoefent) zijn Tecnam met maximaal
vermogen opstijgen en kwam vervol
gens normaal kruisend overvliegen
op 300 en 500 meter. Laatstge
noemde hoogte is de meest ge
wenste waaraan de kleine luchtvaart
op Texel zich zoveel mogelijk houdt.
De demonstratie bracht geen veran
dering in de uiteenlopende standpun
ten die onder de toeschouwers wer
den gehuldigd inzake de
toelaatbaarheid van ultralights op
Texel. Peter Havelaar, voorzitter van
de 500 leden tellende afdeling
ultralights van de KNVvL noemde het
zonder meer onrechtvaardig dat
ultralights van de jongste generatie
niet op Texel mogen komen maar wel
in Lelystad en Budel.
Inkomsten
De bedrijfsleiding van het vliegveld
wil de ultralights vooral om economi
sche redenen. Mede onder druk van
de verscherpte regelgeving en de
daaruit voortgevloeide geluidszone
ring voor het vliegveld Texel is het
aantal landingen en opstijgingen
('vliegbewegingen') sinds 1992 ge
daald van 34000 naar 25000 per jaar.
De Bruijn: 'Dat betekent minder
landingsgeld en dus lagere inkom-
«edstrijd.
Boeijen was èén van de eerste
loffers. Zijn royale winst in de
manche van de 125cc voor
en had te veel van hem ge-
zodat hij in de tweede manche
"gjegen moest nemen met een
i plaats. Joost de Winter
de in die manche een ruime
irong op, maar moest zijn alles-
ts rijstijl bekopen met de nodige
1ijen, waardoor de bekeken rij-
Rob Schraag de overwinning
eni klasse Super A, de konings-
s'e i, maakten de nationaalrijders
1,1 lenst uit. Aanvankelijk leek
f d Zijm op een goede klassering
sturen, maar problemen met
Wrvering, die juist onder deze
Migheden perfect had moeten
gooiden roet in het eten,
les kxir hij terugviel. De andere
8» ie troef. Bonne Klein Woolthuis,
dj ok geen potten breken, doordat
«jen hetsfuurgedrag van zijn
nde motor met op hem waren
leid. De immer sterk rijdende
ra van Drooge moest zijn voor-
'9 afstaan wegens een oude
Jre. Hierdoor wisten Richard
aaren en Erik Pater zich uitein-
als eerste en tweede te klasse-
leugd op de 80cc-motoren gaf
reter Pascal Veenstra met twee
in de manches zijn opponen
ten kans. Remco de Groot en
ikel Koorn vochten voor wat ze
'd waren, maar moesten genoe-
tmen met het goedkopere ere-
De sterk ri|dende Joost
taan en Maxime Bakker moes-
°P hun 60cc's lijdzaam toezien
Matthi|s de Lugt uit hun gezichts-
•erdween, nadat hij twee keer
topstart had gepakt. Met een
waar zelfs menig rijder uit de
61 !rA|aloers op kan zijn, domineert
U9I zijn klasse.
Is Liefhebbers vielen de hardste
dsn. Mike Put, die de eerste
the won, kon in de tweede
geen deuk in een pakje bo
lden en eindigde als laatste, na
"felst drie keer te zijn getapt door
tsar Marco Groen. Ook Jan Duin
'h de tweede manche behoor-
De bewoners van het Jan
Dirksoord in Den Burg hebben een
kunstwerk gekozen dat het
binnenplein van het senioren
complex moet verfraaien. Het is
een bronzen beeld van kunstena
res Marijn Koenen uit De Waal. Het
stelt een meeuw voor die op een
twee meter hoge meerpaal neer
strijkt. Overigens blijkt uit een on
derzoek van de Stichting Wonen
Texel dat de bewoners tevreden
zijn met hun woning. Zij waarderen
die gemiddeld met een 7,3.
De bewoners konden kiezen uit ne
gen inzendingen van kunstenaars en
één van een aannemer, die speciaal
voor het Jan Dirksoord een ontwerp
hadden gemaakt. Er was plek voor
een object omdat de keramieken
poezen meteen na de onthulling door
wethouder Nel Eelman waren verwij
derd uit vrees voor weersinvloeden
en vandalisme. De poezen staan nu
in de ontmoetingsruimte de
Caroussel van de naburige Gollards.
Het was ook in de Caroussel dat der
tig bewoners van het Jan Dirksoord
aan de hand van een lijst met afbeel
dingen hun voorkeur uitspraken voor
een kunstwerk. Met overgrote meer
derheid van stemmen werd de
meeuw van Koenen winnaar. Het
beeld wordt in brons gegoten en op
een echte, verstevigde meerpaal van
twee meter geplaatst. 'Zo komt de
vogel mooi boven het hekwerk uit en
legt hij meer verband tussen de wo
ningen en het pleintje', aldus de toe
lichting van de kunstenares. 'Brons is
duur en bewerkelijk maar absoluut
weer-, wind- en vandaalbestendig.'
Het beeld kan over een maand of vier
gereed zijn.
Een beeld van een shetlandpony met
veulen van Frans Voskuil werd
tweede. De derde plaats was voor
een ontwerp van aannemer
Tatenhove: een vijver met stenen
bollen waarover water loopt, met ke
gels en een fontein.
De 'verliezende' ontwerpen zijn niet
Het beeld dat het binnenplein van het Jan
Dirksoord zal sieren.
voor niets gemaakt. 'Het is heel goed
mogelijk dat we ze gebruiken voor
andere woonprojecten, zoals Sint
Jan', zegt WST-directeur Jan van
Andel. Van Andel denkt met dat de
toekomstige verfraaiingen allemaal
democratisch worden gekozen.
'Meestal krijg je dan een weinig ver
rassende uitkomst. Af en toe moet er
ook ruimte zijn voor iets verfrissends
en gewaagds.'
Tevreden
Uit een enquête is gebleken dat de
meeste bewoners van het Jan
Dirksoord tevreden zijn met hun huis.
De grootte van de woonkamer, het
gebruiksgemak van het toilet en de
kwaliteit van de buitenverlichting
scoorden een 8 of hoger, net als de
afhandeling van technische klachten
door verhuurder WST. Minder en
thousiast zijn de bewoners over de
grootte van de bergruimte, de
gebruiksvriendelijkheid van de
douche en het tuinonderhoud. Het
onderhoud en de schoonmaak van
de lift en de galerijen kreeg met een
3,1 het laagste cijfer. Gemiddeld
kwam de score uit op 7,3.
Bijna veertig procent van de ouderen
zou aan activiteiten in de Carroussel
willen deelnemen en bijna tachtig
procent is voor het aanstellen van een
contactpersoon waarbii de bewoners
met vragen en klachten terecht
kunnen. Over vandalisme heeft 75
procent niet (meer) te klagen. Bijna
tachtig procent van de bewoners
vindt het belangrijk uitzicht op straat
te hebben waar regelmatig mensen
voorbij komen
De bezoekers van de demonstratie, discussiërend over voor en tegen van ultralichte vliegtuigen op Texel. Rechts een der toestellen.
sten. Op dit moment is de exploita
tie nog sluitend, maar dat is vooral te
danken aan de beleggingsopbrengst
van het geld dat we ontvingen bij de
verkoop van het restaurant. Omdat
de geluidsregels nog strenger wor
den komen we al op vrij korte termijn
in de problemen als die verloren
vliegbewegingen niet op een of an
dere manier worden gecompen
seerd. Hoe stiller een vliegtuig is, hoe
meer we ervan kunnen ontvangen
voordat we onze geluidsgrenzen
overschrijden. Die geluidsarme
ultralights zouden dus een uitkomst
zijn'.
Juist érger
Voor de Stichting Luchtvaarthinder
die woensdag werd vertegenwoor
digd door Petra de Goey en Connie
Vermazen uit Oosterend is die rede
nering juist reden om tegen de
ultralights te blijven. 'Die toestellen
maken minder lawaai, maar je hoort
ze wel degelijk. Als die straks welkom
zijn, krijg je veel meer vliegverkeer
boven het eiland. De irritatie is dan
nog groter dan bij de huidige aantal
len vliegtuigen die per stuk wat meer
lawaai maken. We snappen best dat
Deelnemers aan de eerste wedstrijd
om het Texels kampioenschap ring
steken, die zondag in De Waal wordt
verreden, dienen zich om 14.30 uur
(een half uur voor aanvang) te melden
op het opstelterrein bij de gebroeders
Van Heerwaarden aan de Polderweg.
Daar vindt ook de nummering van de
wagens plaats. Wie in één of meer
dere wedstrijden mee wil steken, kan
zich nog melden bij H. Smit, tel. 312
579.
Op 5 juli wordt een hoorzitting ge
houden over de parkeerplaats die
het college op het bedrijventerrein
van Oudeschild wil aanleggen. Het
college houdt vast aan de locatie
achter Rab,dieop17 maart tijdens
een hoorzitting unaniem door de
dorpsbewoners werd afgekeurd.
Nieuw aan het plan is de ontsluiting
van het terrein via de Vlamkast. Te
gen het nieuwe voorstel zijn vijf be
denkingen ingediend. De bezwaar
makers krijgen op de hoorzitting de
gelegenheid hun grieven toe te lich
ten. De termijn voor het indienen van
bedenkingen is inmiddels verstreken.
De hoorzitting wordt waarschijnlijk
om 19.30 uur in dorpshuis 't Skiltje
gehouden.
het gaat om een economisch belang
van het vliegveld maar daarom hoe
ven we dat lawaai nog met te accep
teren. In andere bedrijfstakken heb
ben ze ook met milieuregels te
maken. Wij zouden niet weten
waarom het vliegveld Texel daar geen
genoegen mee zou moeten nemen
en boeren en vissers wel. Trouwens,
het nog maar de vraag of het voor
de economie van Texel als geheel zo
slecht is als de hinder die het vlieg
veld veroorzaakt flink wordt terugge
drongen. Als toeristeneiland dat te
koop loopt met zijn rust en ruimte zou
dat wel eens heel goed kunnen zijn'.
De Goey en Vermazen voeren al en
kele jaren vinnig actie tegen het vlieg
veld en voelen zich met ongeveer 150
sympathiebetuigingen uit de Texelse
bevolking voldoende gesteund om
daarmee door te gaan. Dat aantal valt
weliswaar in het niet bij de meer dan
duizend sympathisanten die hun op
ponenten van de Stichting Vrienden
van de Vlijt hebben weten te mobili
seren, maar landelijk hebben zij de
wind mee, zoals onlangs bleek toen
de Tweede Kamer een motie aannam
die erop neerkomt dat de kleine
luchtvaart boven het grootste deel
van Texel moet worden verboden.
Volgens de twee vrouwen van Stich
ting Luchtvaarthinder zou het theore
tisch mogelijk zijn dat gezien het ver
schil in geluidsniveau straks 128
ultralights de plaats innemen van één
gewoon vliegtuig. Ed de Bruijn heeft
Op het erf en in de schuren van Axel
Lap aan de Witteweg in Den Hoorn
wordt zaterdag van 9.00 tot 14.00 uur
een rommelmarkt gehouden. De han
del bestaat wederom uit boeken,
speelgoed, meubels, huishoudelijke
apparatuur en andere zaken. De op
brengst is bestemd voor het
restauratiefonds van het Hoornder
kerkje.
yrx» TjmrrL-Jinth iatm lurL.
Als de redactie op nieuwsjacht is, kan het
voorkomen dat u In de Warmoesstraat
voor een dichte deur komt te staan.
Naast de deur hangt een kastje met pen
en papier. Schrijf uw naam en telefoon
nummer op, gooi het briefje In de bus en
wij nemen snel contact op.
Telefonisch zijn we wel 24 uur per dag
bereikbaar.
Het college gaat het inrichten van
een fietsenstalling op de hoek
Bernhardlaan-Kogerstraat her-
over-wegen. De stalling moet voor
komen dat toeristen massaal hun
fiets parkeren in het plantsoen bij
het Esperanto-monument of ver
derop in het dorp, maar bij nader
inzien vraagt het college zich af of
de geplande locatie wel zo ge
schikt is.
Tijdens het begrotingsdebat werd
zonder al te veel overweging
ƒ25.000,- vrijgemaakt voor een stal
ling nabij tuincentrum Van de Werve.
Alle fracties - met uitzondering van
de afwezige D66 - leek deze sugges
tie van de WD een goede oplossing
voor de chaos aan fietsen, die met
name tijdens de drukke markt- en
folkloredagen de irritatie opwekt bij
bewoners en ondernemers van de
Kogerstraat. In de Texelse Courant
van dinsdag lieten zij echter weten
niet gelukkig te zijn met dit alterna
tief. De stalling bij Van de Werve zou
te ver uit het centrum liggen waar
door de toeristen gewoon door zul
len fietsen en hun tweewieler alsnog
op de 'oude' plek neer zullen zetten.
Bovendien zou de stalling tot gevaar
lijke verkeerssituaties kunnen leiden
op de toch al drukke kruising D66-
voorman Pieter de Groot schaarde
zich achter deze kritiek.
Op een vraag van CDA-raadslid Jan
Koolhof in de commissie Ruimte, Wo
nen en Economie hoe het college van
plan is met de kritiek om te gaan, ant
woordde wethouder Daan Schilling
(Texels Belang) dat het college zich
opnieuw op de locatie zal beraden,
waarvoor b en w eigenlijk zo snel
mogelijk een artikel-17-procedure bij
de provincie willen starten. 'Het is
geen grote investering. Die fiets-
rekken kun je zo weer oppakken en
ergens anders plaatsen, maar je moet
dan natuurlijk wel een plek hebben',
aldus Schilling.
Vorig |aar heeft de gemeente na
klachten van buurtbewoners een tij
delijke fietsenstalling bij het monu
ment ingericht. Die bleek echter met
groot genoeg om de honderden fiet
sen te kunnen herbergen, waardoor
een deel alsnog in de struiken terecht
kwam. WD-er Maria van der Spek
suggereerde dinsdag om een hek in
de vorm van een stalen ketting om
het monument te plaatsen en een
bord neer te zetten dat verwi|st naar
de stalling op de Bernhardlaan.
Arthur Oosterbaan (GroenLinks) ging
akkoord met de locatie, maar de stal
ling mag van hem ook elders komen.
geen goed woord over voor deze
voorstelling van zaken, die inmiddels
ruimschoots de media heeft gehaald.
'Volslagen onzin Dat bestaat echt
niet. Bovendien, als zou blijken dat
het aantal bezoekende ultralights
toch ongewenst groot is, dan zijn we
bereid daar grenzen aan te stellen.
Het gaat ons om een gezonde exploi
tatie, niet om het aantrekken van zo
veel mogelijk vliegtuigen.'
Verschil
RLD-man Wassink legde woensdag
meer dan eens uit dat het verschil
tussen gewone vliegtuigen en
ultralights met zozeer zit in techniek
en geluidsniveau maar in de totaal
verschillende klassen waarin zij zijn
ingedeeld. Hij verwacht dat het niet
lang meer zal duren dat ook gewone
vliegtuigen met meer geluid mogen
maken dan de huidige moderne
ultralights. Een gewoon vliegtuig dat
als zodanig is goedgekeurd door de
RLD heeft meer mogelijkheden zoals
passagiers meenemen, naar het bui
tenland vliegen, in de buurt van men
sen komen en zich 'mengen' met
vliegtuigen op andere vliegvelden. Er
gelden dan wel diverse eisen, zoals
op het gebied van onderhoud waar
door de kosten hoger liggen.Volgens
hem willen ultralightvliegers van twee
walletjes eten: bij een boer landen
maar ook op een echt vliegveld. 'Als
ze zo graag willen vliegen moeten ze
maar wat meer uitgeven. Dan hebben
ze een echt vliegtuig'. Van zijn oppo
nenten kreeg Wassink tegengewor
pen dat het dan wel merkwaardig is
dat ultralights in Duitsland wél als
volwaardige vliegtuigen worden ge
accepteerd en op gewone vliegvel
den mogen landen. Ook mocht hij
uitleggen waarom het de kleine
burgerluchtvaart in gebieden als
Texel zo moeilijk wordt gemaakt, ter
wijl er blijkbaar geen beperkingen zijn
voor straaljagers die boven de
Vliehors oefenen en voor de helikop-
Foto s Hurry de Graaf)
ters van de marine en de boor-
platforms die met veel meer lawaai
regelmatig boven het eiland vliegen.
Wassink zei daarop dat een nieuwe
planologische kernbeslissing in aan
tocht is die wel degelijk gevolgen kan
hebben voor de militaire luchtvaart in
het waddengebied.
Vreemd
Ultralight-voorstanders bleven het
bespottelijk vinden dat een vliegtuig
dat betrekkelijk veel lawaai maakt op
Texel mag landen en een veel stiller
vliegtuig niet. 'Waarom kan Texel niet
dezelfde status krijgen als Budel of
Lelystad? De RLD zou zich juist sterk
moeten maken voor het toelaten van
ultralights boven stiltegebieden'. Vol
gens Wassink zou de RLD daar met
over peinzen. Overigens moet nog
blijken hoe de motie die de kamer
heeft aangenomen wat betreft het
weren van de kleine burgerluchtvaart
in stiltegebieden zal uitpakken. De
minister laat nog onderzoek doen. Als
de toestellen die gebieden moeten
mijden, zullen ze geconcentreerd
gaan vliegen langs de randen ervan,
wat ook weer problemen kan geven.
Burgemeester Joke Geldorp wilde
nog even onder de aandacht brengen
dat de luchthavendirectie zelf al jaren
de nodige initiatieven neemt om de
hinder zo beperkt mogelijk te hou
den. Het Texelse vliegveld was het
eerste in Nederland dat zonerings
maatregelen toepaste.
Terugblikkend op de demonstratie en
de discussie daarna vreest Ed de
Bruijn dat hij vecht tegen de bierkaai.
'Argumenten helpen met. Het is een
politiek verhaal geworden, waar
schijnlijk een gevolg van de toestan
den rond Schiphol. Daar spelen dus
danige economische belangen een
rol dat aan groei met is te ontkomen.
Om toch geloofwaardig te blijven wat
de zorg voor het milieu betreft gaat
men de kleine luchtvaart keihard aan
pakken, een vorm van compensatie'.
Tot onze grote schrik is vandaag onverwacht
overleden mijn lieve man, onze vader en opa
Piet Saai
26 september 1941
1 20 juni 2000
Jannie Saal-de Vries
Dennis en Sanna
Nadine, Mees
Robert en Patricia
Antara. Pascal
Buytengors 51
1791 WN Den Burg
Vrijdag 23 juni hebben wij in familiekring
afscheid van Piet genomen, waarna wij hem
hebben begraven op de Algemene begraaf
plaats te Den Burg
Op 58-jarige leeftijd is plotseling overleden mijn
lieve zoon, onze broer, zwager en oom
Pieter Leendert Saai
Den Burg. N.J. Saal-Zwaag
Gorredijk: Trudy en Jan
De Koog: Greet en Hans t
Heemstede: Jan en Riet
Cardiff: Niek en Margareth
De Cocksdorp: Leo en Anneke
De Cocksdorp' Ard en Matty
neven en nichten
Den Burg, 20 juni 2000
Onverwacht is overleden mijn schoonzoon en
onze zwager en oom
Piet Saai
D. de Vries. S. de Vries-Postma t
A. van de Meer
Frans en Ha'mmie Schrama-de Vries
Michel. Laura. Sandra en Jet
Annie de Vries
Rowena en Tony
Patricia en Vincent
Samantha