Mooie autocross in warme en stoffige entourag 4 >l Coureurs revancheren zich voor tamme eerste editie Geknipte/ Terug? 1-1-2 ■TEXELSE COURANT' Lijken 50+-toernooi Deuce verplaa Het nat houden van de baan was geen overbodige luxe. De bestuurders van de eenden reden rustig hun rondjes. Afzonderlijk Ie noemen verzoeken/aanvragen 1 afstemming ruimtelijke ordening en milieu inzake Arie Lap te Den Hoorn 2 hoorzitting MAB 3 antwoord rapport Slufter 4 Harry de Graaf moet terug in het college 5 windmolennotitie van Grontmij inzake De haven Oudeschild 6 procedures ex artikel 19 WRO voor parkeerterrein AH en Sonnevanck omgeving 7 procedures kwahteitslocaties dmv bepaling gemeentelijke kwalteitseisen en artikel 15 procedures 8 verfijning offerte aanvraag keuze uitbesteding bestemmingsplannen actualisatie; DINSDAG 15 AUGUSTlJ De tweede en laatste Texelse autocross van dit jaar is er één geworden om niet snel te vergeten. Niet alleen omdat het wellicht de laatste was die op het vertrouwde parcours aan de Genteweg werd verreden, maar vooral ook omdat het 'gewoon' een mooi schouwspel was, waarbij de cou reurs zich niet spaarden. De liefhebbers van spektakel kre gen meer waar voor hun geld dan bij de eerste cross, want menig auto belandde rokend of met forse deuken in berm of sloot. De toeschouwers werden zondag behoorlijk op de proef gesteld. Het was warm, bij vlagen zelfs erg warm, terwijl er bovendien een stevige bries stond. Die woei richting de dijk, de 'natuurlijke' tribune, waardoor de gezichten al snel behoorlijk zwart zagen Door er geregeld water op te spuiten trachtte de organisatie de baan nog enigszins in conditie te houden, maar langdurig succesvol waren die pogingen niet. De grote winnaars waren de verkopers van bier en frisdrank. Toch trok de race nog behoorlijk wat belangstellenden. Lang niet zoveel als vorige keer, toen er bijna 3800 betalende bezoekers werden gere gistreerd. een aantal dat sinds 1974 niet meer was gehaald. Maar toch zochten ook ditmaal de eersten al om kop vloog, maakte zijn naam hele maal waar. Robert Grisnigt maakte het helemaal bont en sloeg bij een buiteling zelfs drie of vier maal (de verklaringen van getuigen waren niet eensluidend) over de kop. Otto Goénga, volgens kenners samen met Pablo Brandenburg de enige echte erfgenaam van Jacco Gieles. reed als een duivel. In één van de manches duwde hij de ene na de andere con current van de baan. net zo lang tot dat hij op de eerste plaats lag. Maar op twintig meter voor de finish ging het fout en moest hij opgeven. Hij bleef optimistisch, maar in de finale liep het al snel weer mis. Dat gold niet voor Pablo Branden burg die voortdurend sterk had gere den en in de beslissende rit soeverein van kop tot staart aan de leiding reed zeven uur 's ochtends - vijf uur voor de start! - een plaatsje en om half negen zaten er al vijftig toeschouwers op de dijk. Uiteindelijk zouden 1903 (betalende) kijkers de kassa passe ren. Die werden beloond voor hun besluit om naar de cross in plaats van naar het strand te gaan. De meeste cou reurs namen alle risico van de wereld en vooral in de rodeoklasse - de klasse van de 'gewone' auto's - had den de bermen van de baan bij tijd en wijle veel weg van een parkeerplaats, waar de eigenaren hun auto's wat slordig hadden neergezet. Ronald Witte uit Oudeschild belandde twee maal in de sloot voor de jurywagen en ook Jan Werner Prins, die tijdens de vorige cross meerdere malen over de VERVOLG VAN PAGINA 1 Oosterhuis: 'Daarna zijn we verder gevaren en kwamen we eindelijk aan vissen toe. Ik ben gaan lezen. Ik sloeg het blad Visserijnieuws open en las dat bij Terschelling een wrakstuk van een Engels plezierjacht was opgevist, dat tweeëneenhalve week geleden is vergaan. Toen begon er iets te da gen.' Oosterhuis' vermoeden zou la ter juist blijken. Na de vondst van het tweede lijk werd door de Kustwachtcentrale IJmuiden om 9 45 uur het startsein gegeven voor een grootscheepse zoekactie, waaraan de politie, ver schillende reddingsbrigades, de ma rechaussee en de marine deelnamen. Met boten, helikopters en wipper trucks werd tussen Den Helder en Vlieland gespeurd naar de overige twee vermiste Engelsen. De beman ning van de Texelse reddingsboot Beursplein 5, met aan boord de KNRM-ers P. den Braven, M. Betsema en S. Stark, vond om 10.15 uur het derde stoffelijk overschot drie mijl ten zuidwesten van de Eierlandse vuurtoren. De mannen brachten het naar Den Helder en vervolgden daarna hun zoekactie. Die werd om 18.30 uur afgeblazen. Het vierde lijk is met gevonden. Inmiddels zijn de lichamen in het Gemini Ziekenhuis geïdentificeerd als de opvarenden van de Tuila, zo wist de Kustwachtcentrale IJmuiden gis teren te melden. De drie mannen en één vrouw waren op 28 juli uit Neder land vertrokken voor de oversteek naar Engeland. Sindsdien was mets meer van hen vernomen. Het ging er soms heet aan toe bij de rodeo's. gaan. Ook Norbert Bakker maakte indruk met zijn prestatie Ron Keijzer oogstte de complimen ten van speaker Martin Trap, die een- Vol spanning sloeg het publiek de verrichtingen gade van de broers Bert en Ronald Uitgeest. Die weigerden elkaar ieder cadeautje en wisselden voortdurend stuivertje. Bert leek nog even een bedreiging voor Branden burg te vormen, maar hij moest ten slotte zelfs zijn broertje vóór laten malig op het oude nest terugkeerde omdat Marco van Sambeek, die hem enkele jaren geleden opvolgde als spraakwaterval, in Hongarije op de tribune zat om Michael Schumacher, Jos Verstappen en de andere cracks 'live' te zien. Trap was als vanouds op dreef, onder meer bij het aankondi gen van de vele premies die Texelse bedrijven beschikbaar stelden ('één fles Lambrusco voor Hans Beverdam als hij meer premies weggeeft dan Pizza Mondo'). Een van de prijzen was voor de eerste coureur die ach terstevoren de finish zou passeren. Aan het slot van de betreffende manche, op het moment dat memand meer aan die curieuze prijs dacht, kwam de nummer laatst, Ron Keijzer, in sukkelgang op de finish af. Hij leek een stuurfout te maken, want plotse ling stond hij dwars op de baan. Ter wijl hij de hoon van de speaker op zich hoorde neerdalen, draaide hij echter door. zette zijn auto in z'n ach teruit en liet zich achteruitrijdend door Ruud Daalder afvlaggen. 'Jaaa, we hebben ook nog intelligente cou reurs', begreep Martin Trap. De vier cilinder vrije klasse is voor de echte liefhebber. Het aantal botsin gen en vliegpartijen is geen fractie van dat in de rodeoklasse, terwijl het vermogen van de motoren met in verhouding staat tot dat van de stockcars. Toch dwongen de cou reurs respect af De meesten hadden hun zaken technisch prima voor el kaar en maakten een gemotiveerde en geconcentreerde indruk. Tijdens de laatste manches, toen de baan volledig aan gort was gereden, waren knappe staaltjes stuurmanskunst te zien En nadat de organisatie het cir cuit had laten afvlakken, maakte menigeen optimaal gebruik van de betere omstandigheden en was een bijzonder snelle finale te zien. Winnaar werd Jan Jacob de Jong, ook bekend als Kareltje. Zijn strijdlust liet al nooit iets te wensen over, maar Rodeorijder Roel Bakker maakte een onfortuinlijke duik in de sloot. zorgden voor weinig spektaki het enthousiasme onder ij schouwers al gauw afnam, reurs zelf waren overigens gen Ze rijden vrijwel v. wedstrijden voor hun kaïr jai schap en doen dat steeds e# andere baan. Zelden was ds ance zo goed als op Texel, weten. Ze demonstreerde dankbaarheid volgens de orgs met een discipline die onder coureurs weinig wordt wasjdo men. Een compliment verdienen tei de wedstrijdcommissarissen helpers op de tractoren en s voor hun accurate optreden, i den er - samen met de cros rla: voor dat de manches eikaars 9 volgden, zodat tijdig aan de kon worden begonnen De auto's kwamen al om zes uurof'3 finish, veel eerder dan de afga jaren gebruikelijk was. vaak strandde hij in kansrijke positie doordat hij te roekeloos reed. Ditmaal hield hij het hoofd koel Dat deed hij al in de manches en dat bleef hij doen in de finale. Het bekeken rijgedrag wierp zijn vruchten af en met onge veer een halve baan voorsprong op René Hoep kwam hij zegevierend over de finish. Ook Hoep kon tevre den zijn, want hij versloeg routinier Hans Arnout, die in het verleden ook al menigmaal een beker in ontvangst mocht nemen. Marco en Sander Witte (respectievelijk vierde en zesde in de finale) deden eveneens van zich spreken, terwijl nieuwkomer Albert Schagen naar een meer dan verdien stelijke vijfde plaats reed. Eén van de grote pechvogels was Simon Daal der, die goed reed maar in de finale uitviel. Ook Frans Vlaming had geen geluk. Op een moment dat de race was stilgelegd, werd hij achterop geraakt door een concurrent die met snel genoeg reageerde op de vlag- signalen. Vlaming was met alleen op slag kansloos door deze onbezonnen actie, hij hield er ook een pijnlijke nek aan over. Attractief was zeker de strijd in de Formule 1-klasse, Martijn de Veij werd, net als in de eerste cross, win naar. Hij trotseerde een kapotte schokbreker én zijn belangrijkste concurrent, Egbert van der Werf. die hem de overwinning allerminst ca deau deed. Het bleef spannend, ze ker nédat de finale halverwege werd stilgelegd, toen De Veij al een behoor lijke voorsprong had opgebouwd. Er volgde een herstart, waarbij alle cou reurs opnieuw van start gingen in de volgorde waarin ze reden op het moment dat met de rode vlag werd gezwaaid, maar zónder de verschil len die inmiddels waren opgebouwd. Dat gebeurt volgens de regels van de Koninklijke Nederlands Automobiel Vereniging, waarbij de organiserende MAB zich heeft aangesloten. Het voordeel is evident, want de discus sie die altijd losbarstte hoeveel voor sprong de ene op de andere coureur had, kon nu achterwege blijven, aan gezien ze allemaal weer als 'één pak' vertrokken. De vooraanrijdende cou reurs werden echter benadeeld, om dat ze nogmaals moesten bewijzen dat ze de sterkste waren. De Veij zat er kennelijk niet mee, want hij profi teerde van de wat minder alerte start van Van der Werf en sloeg direct wéér een gat. Toen zijn concurrent ook nog een stuurfout maakte, was het pleit beslecht. Toeschouwers en coureurs die het de winnaar met helemaal gun den, beklaagden zich bij de wedstrijdleiding dat hij was doorge reden op het moment dat met de rode vlag werd gezwaaid. Volgens hen had hij moeten worden gediskwalificeerd. Van der Werf behield zijn tweede plaats. Hij deed dat in een auto die de cross met glans doorstond. Tot verrassing van alle betrokkenen bleek hij het voertuig, dat hij samen met monteur Theo Veeger naar al zijn wensen had aangepast, vlak voor de wedstrijd al te hebben verkocht. Joop Veltkamp werd even verrassend derde, terwijl ook de prestaties van Marcel Barends (vierde) en Ron van der Slikke (zesde) niet helemaal in de lijn der verwachtingen lagen. Favorie ten Dirk Barends, Jaap Boersen en Piet Scholtanus haalden de finish niet. Dat deed Peet Boersen wél, maar hij kreeg een lekke band en mocht nog blij zijn met zijn vijfde plaats. Kees Pol junior was in de manches lekker op dreef, maar kreeg in de finale te maken met pech. Klaas Jan Modder sloeg in één van de voor rondes over de kop. De prijzen werden voor het laatst uit gereikt door MAB-voorzitter Henn van Maldegem. Komend voorjaar bekleedt hij zijn functie negen jaar, een mooi moment om zijn taken neer te leggen, temeer daar hij door zijn drukke werkzaamheden steeds min der thuis is, legde hij het publiek uit. Zijn opvolger mag zich buigen over de vraag of er ook volgend jaar aparte manches moeten worden georgani seerd voor 2CV's. De Nederlandse Eendenclub gaf voor het eerst acte de presence op het eiland en wekte aanvankelijk veel nieuwsgierigheid. De lieftallig ogende autootjes bleken echter maar weinig vaart te maken en id( lie ike Uitslagen litd Formule 1:1 Martijn de Veij;2 si van der Werf; 3.Joop Vei ne 4.Marcel Barends; 5.Peter&|ooi 6.Ron van der Slikke. Vier cilinder vrije klasse: Jacob de Jong; 2 René Hoep,: Arnout; 4.Marco Witte; Schagen; 6.Sander Witte Rodeo's: 1.Pablo Brande ïf< hi 2.Ronald Uitgeest; 3.Bert U 4.Norbert Bakker; 5.Kees Juflifit 6.Gerard Rikkenberg. De overallwinnaars, over tw« ses, worden bekend gemaald! de feestavond, later dit jaar Verslag en foto's Joop Romre Niels Bakker en Marcel Stiggelbout zochten eikaars gezelschap Jan Jacob 'Karei' de Jong was een klasse apart in de vier cilinder vnje klasse seert hij Jeroen de Jong. In de stukken voor de vergadering van de raadscommissie voor Ruimte, Wonen en Economie wordt onder andere melding gemaakt van plannen en projecten waarmee het Bureau Ruimte zich momenteel bezig houdt. Punt 4 gaf te denken. Wil het college een extra wethouder aantrekken? Het wekte ook bij de betrokkene zelf verbazing. Gisteren lukte het hem niet opheldering te krijgen, want de amb tenaar die ervan weet, is met vakan tie. DAAR RED JE LEVENS MEE Om organisatorische redene" 50+-toernooi van Deuce ver van zaterdag 19 augustus nS dag 24 september. BelangstF kunnen zich inschrijven in de' de kantine van de tennisveld Ook met-leden zijn welkom opgave: tel. 314657. De racketmiddag voor nieu»' en spelers en speelsters mek sterkte E gaat wel door en plaats op zondag 20 august"5 vang 13.30 uur. Voor de kampioenschappen enkel-e® belspel, die duren van vrijoj augustus tot en met zaterdag tember, kan tot aanstaanden worden ingeschreven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2000 | | pagina 4