Mooie autocross in warme en stoffige entourag
4
>l
Coureurs revancheren zich
voor tamme eerste editie
Geknipte/
Terug?
1-1-2
■TEXELSE
COURANT'
Lijken
50+-toernooi
Deuce verplaa
Het nat houden van de baan was geen overbodige luxe.
De bestuurders van de eenden reden rustig hun rondjes.
Afzonderlijk Ie noemen verzoeken/aanvragen
1 afstemming ruimtelijke ordening en milieu inzake Arie Lap te Den Hoorn
2 hoorzitting MAB
3 antwoord rapport Slufter
4 Harry de Graaf moet terug in het college
5 windmolennotitie van Grontmij inzake De haven Oudeschild
6 procedures ex artikel 19 WRO voor parkeerterrein AH en Sonnevanck omgeving
7 procedures kwahteitslocaties dmv bepaling gemeentelijke kwalteitseisen en artikel 15
procedures
8 verfijning offerte aanvraag keuze uitbesteding bestemmingsplannen actualisatie;
DINSDAG 15 AUGUSTlJ
De tweede en laatste Texelse autocross van dit jaar is er
één geworden om niet snel te vergeten. Niet alleen omdat
het wellicht de laatste was die op het vertrouwde parcours
aan de Genteweg werd verreden, maar vooral ook omdat
het 'gewoon' een mooi schouwspel was, waarbij de cou
reurs zich niet spaarden. De liefhebbers van spektakel kre
gen meer waar voor hun geld dan bij de eerste cross, want
menig auto belandde rokend of met forse deuken in berm
of sloot.
De toeschouwers werden zondag
behoorlijk op de proef gesteld. Het
was warm, bij vlagen zelfs erg warm,
terwijl er bovendien een stevige bries
stond. Die woei richting de dijk, de
'natuurlijke' tribune, waardoor de
gezichten al snel behoorlijk zwart
zagen Door er geregeld water op te
spuiten trachtte de organisatie de
baan nog enigszins in conditie te
houden, maar langdurig succesvol
waren die pogingen niet. De grote
winnaars waren de verkopers van
bier en frisdrank.
Toch trok de race nog behoorlijk wat
belangstellenden. Lang niet zoveel
als vorige keer, toen er bijna 3800
betalende bezoekers werden gere
gistreerd. een aantal dat sinds 1974
niet meer was gehaald. Maar toch
zochten ook ditmaal de eersten al om
kop vloog, maakte zijn naam hele
maal waar. Robert Grisnigt maakte
het helemaal bont en sloeg bij een
buiteling zelfs drie of vier maal (de
verklaringen van getuigen waren niet
eensluidend) over de kop. Otto
Goénga, volgens kenners samen met
Pablo Brandenburg de enige echte
erfgenaam van Jacco Gieles. reed als
een duivel. In één van de manches
duwde hij de ene na de andere con
current van de baan. net zo lang tot
dat hij op de eerste plaats lag. Maar
op twintig meter voor de finish ging
het fout en moest hij opgeven. Hij
bleef optimistisch, maar in de finale
liep het al snel weer mis.
Dat gold niet voor Pablo Branden
burg die voortdurend sterk had gere
den en in de beslissende rit soeverein
van kop tot staart aan de leiding reed
zeven uur 's ochtends - vijf uur voor
de start! - een plaatsje en om half
negen zaten er al vijftig toeschouwers
op de dijk. Uiteindelijk zouden 1903
(betalende) kijkers de kassa passe
ren.
Die werden beloond voor hun besluit
om naar de cross in plaats van naar
het strand te gaan. De meeste cou
reurs namen alle risico van de wereld
en vooral in de rodeoklasse - de
klasse van de 'gewone' auto's - had
den de bermen van de baan bij tijd en
wijle veel weg van een parkeerplaats,
waar de eigenaren hun auto's wat
slordig hadden neergezet. Ronald
Witte uit Oudeschild belandde twee
maal in de sloot voor de jurywagen en
ook Jan Werner Prins, die tijdens de
vorige cross meerdere malen over de
VERVOLG VAN PAGINA 1
Oosterhuis: 'Daarna zijn we verder
gevaren en kwamen we eindelijk aan
vissen toe. Ik ben gaan lezen. Ik sloeg
het blad Visserijnieuws open en las
dat bij Terschelling een wrakstuk van
een Engels plezierjacht was opgevist,
dat tweeëneenhalve week geleden is
vergaan. Toen begon er iets te da
gen.' Oosterhuis' vermoeden zou la
ter juist blijken.
Na de vondst van het tweede lijk
werd door de Kustwachtcentrale
IJmuiden om 9 45 uur het startsein
gegeven voor een grootscheepse
zoekactie, waaraan de politie, ver
schillende reddingsbrigades, de ma
rechaussee en de marine deelnamen.
Met boten, helikopters en wipper
trucks werd tussen Den Helder en
Vlieland gespeurd naar de overige
twee vermiste Engelsen. De beman
ning van de Texelse reddingsboot
Beursplein 5, met aan boord de
KNRM-ers P. den Braven, M.
Betsema en S. Stark, vond om 10.15
uur het derde stoffelijk overschot drie
mijl ten zuidwesten van de Eierlandse
vuurtoren. De mannen brachten het
naar Den Helder en vervolgden
daarna hun zoekactie. Die werd om
18.30 uur afgeblazen. Het vierde lijk
is met gevonden.
Inmiddels zijn de lichamen in het
Gemini Ziekenhuis geïdentificeerd als
de opvarenden van de Tuila, zo wist
de Kustwachtcentrale IJmuiden gis
teren te melden. De drie mannen en
één vrouw waren op 28 juli uit Neder
land vertrokken voor de oversteek
naar Engeland. Sindsdien was mets
meer van hen vernomen.
Het ging er soms heet aan toe bij de rodeo's.
gaan. Ook Norbert Bakker maakte
indruk met zijn prestatie
Ron Keijzer oogstte de complimen
ten van speaker Martin Trap, die een-
Vol spanning sloeg het publiek de
verrichtingen gade van de broers Bert
en Ronald Uitgeest. Die weigerden
elkaar ieder cadeautje en wisselden
voortdurend stuivertje. Bert leek nog
even een bedreiging voor Branden
burg te vormen, maar hij moest ten
slotte zelfs zijn broertje vóór laten
malig op het oude nest terugkeerde
omdat Marco van Sambeek, die hem
enkele jaren geleden opvolgde als
spraakwaterval, in Hongarije op de
tribune zat om Michael Schumacher,
Jos Verstappen en de andere cracks
'live' te zien. Trap was als vanouds op
dreef, onder meer bij het aankondi
gen van de vele premies die Texelse
bedrijven beschikbaar stelden ('één
fles Lambrusco voor Hans Beverdam
als hij meer premies weggeeft dan
Pizza Mondo'). Een van de prijzen
was voor de eerste coureur die ach
terstevoren de finish zou passeren.
Aan het slot van de betreffende
manche, op het moment dat memand
meer aan die curieuze prijs dacht,
kwam de nummer laatst, Ron Keijzer,
in sukkelgang op de finish af. Hij leek
een stuurfout te maken, want plotse
ling stond hij dwars op de baan. Ter
wijl hij de hoon van de speaker op
zich hoorde neerdalen, draaide hij
echter door. zette zijn auto in z'n ach
teruit en liet zich achteruitrijdend door
Ruud Daalder afvlaggen. 'Jaaa, we
hebben ook nog intelligente cou
reurs', begreep Martin Trap.
De vier cilinder vrije klasse is voor de
echte liefhebber. Het aantal botsin
gen en vliegpartijen is geen fractie
van dat in de rodeoklasse, terwijl het
vermogen van de motoren met in
verhouding staat tot dat van de
stockcars. Toch dwongen de cou
reurs respect af De meesten hadden
hun zaken technisch prima voor el
kaar en maakten een gemotiveerde
en geconcentreerde indruk. Tijdens
de laatste manches, toen de baan
volledig aan gort was gereden, waren
knappe staaltjes stuurmanskunst te
zien En nadat de organisatie het cir
cuit had laten afvlakken, maakte
menigeen optimaal gebruik van de
betere omstandigheden en was een
bijzonder snelle finale te zien.
Winnaar werd Jan Jacob de Jong,
ook bekend als Kareltje. Zijn strijdlust
liet al nooit iets te wensen over, maar
Rodeorijder Roel Bakker maakte een onfortuinlijke duik in de sloot.
zorgden voor weinig spektaki
het enthousiasme onder ij
schouwers al gauw afnam,
reurs zelf waren overigens
gen Ze rijden vrijwel v.
wedstrijden voor hun kaïr jai
schap en doen dat steeds e#
andere baan. Zelden was ds
ance zo goed als op Texel,
weten. Ze demonstreerde
dankbaarheid volgens de orgs
met een discipline die onder
coureurs weinig wordt wasjdo
men.
Een compliment verdienen tei
de wedstrijdcommissarissen
helpers op de tractoren en s
voor hun accurate optreden, i
den er - samen met de cros rla:
voor dat de manches eikaars 9
volgden, zodat tijdig aan de
kon worden begonnen De
auto's kwamen al om zes uurof'3
finish, veel eerder dan de afga
jaren gebruikelijk was.
vaak strandde hij in kansrijke positie
doordat hij te roekeloos reed. Ditmaal
hield hij het hoofd koel Dat deed hij
al in de manches en dat bleef hij doen
in de finale. Het bekeken rijgedrag
wierp zijn vruchten af en met onge
veer een halve baan voorsprong op
René Hoep kwam hij zegevierend
over de finish. Ook Hoep kon tevre
den zijn, want hij versloeg routinier
Hans Arnout, die in het verleden ook
al menigmaal een beker in ontvangst
mocht nemen. Marco en Sander
Witte (respectievelijk vierde en zesde
in de finale) deden eveneens van zich
spreken, terwijl nieuwkomer Albert
Schagen naar een meer dan verdien
stelijke vijfde plaats reed. Eén van de
grote pechvogels was Simon Daal
der, die goed reed maar in de finale
uitviel. Ook Frans Vlaming had geen
geluk. Op een moment dat de race
was stilgelegd, werd hij achterop
geraakt door een concurrent die met
snel genoeg reageerde op de vlag-
signalen. Vlaming was met alleen op
slag kansloos door deze onbezonnen
actie, hij hield er ook een pijnlijke nek
aan over.
Attractief was zeker de strijd in de
Formule 1-klasse, Martijn de Veij
werd, net als in de eerste cross, win
naar. Hij trotseerde een kapotte
schokbreker én zijn belangrijkste
concurrent, Egbert van der Werf. die
hem de overwinning allerminst ca
deau deed. Het bleef spannend, ze
ker nédat de finale halverwege werd
stilgelegd, toen De Veij al een behoor
lijke voorsprong had opgebouwd. Er
volgde een herstart, waarbij alle cou
reurs opnieuw van start gingen in de
volgorde waarin ze reden op het
moment dat met de rode vlag werd
gezwaaid, maar zónder de verschil
len die inmiddels waren opgebouwd.
Dat gebeurt volgens de regels van de
Koninklijke Nederlands Automobiel
Vereniging, waarbij de organiserende
MAB zich heeft aangesloten. Het
voordeel is evident, want de discus
sie die altijd losbarstte hoeveel voor
sprong de ene op de andere coureur
had, kon nu achterwege blijven, aan
gezien ze allemaal weer als 'één pak'
vertrokken. De vooraanrijdende cou
reurs werden echter benadeeld, om
dat ze nogmaals moesten bewijzen
dat ze de sterkste waren. De Veij zat
er kennelijk niet mee, want hij profi
teerde van de wat minder alerte start
van Van der Werf en sloeg direct wéér
een gat. Toen zijn concurrent ook nog
een stuurfout maakte, was het pleit
beslecht. Toeschouwers en coureurs
die het de winnaar met helemaal gun
den, beklaagden zich bij de
wedstrijdleiding dat hij was doorge
reden op het moment dat met de
rode vlag werd gezwaaid. Volgens
hen had hij moeten worden
gediskwalificeerd.
Van der Werf behield zijn tweede
plaats. Hij deed dat in een auto die
de cross met glans doorstond. Tot
verrassing van alle betrokkenen bleek
hij het voertuig, dat hij samen met
monteur Theo Veeger naar al zijn
wensen had aangepast, vlak voor de
wedstrijd al te hebben verkocht. Joop
Veltkamp werd even verrassend
derde, terwijl ook de prestaties van
Marcel Barends (vierde) en Ron van
der Slikke (zesde) niet helemaal in de
lijn der verwachtingen lagen. Favorie
ten Dirk Barends, Jaap Boersen en
Piet Scholtanus haalden de finish
niet. Dat deed Peet Boersen wél,
maar hij kreeg een lekke band en
mocht nog blij zijn met zijn vijfde
plaats. Kees Pol junior was in de
manches lekker op dreef, maar kreeg
in de finale te maken met pech. Klaas
Jan Modder sloeg in één van de voor
rondes over de kop.
De prijzen werden voor het laatst uit
gereikt door MAB-voorzitter Henn
van Maldegem. Komend voorjaar
bekleedt hij zijn functie negen jaar,
een mooi moment om zijn taken neer
te leggen, temeer daar hij door zijn
drukke werkzaamheden steeds min
der thuis is, legde hij het publiek uit.
Zijn opvolger mag zich buigen over
de vraag of er ook volgend jaar aparte
manches moeten worden georgani
seerd voor 2CV's. De Nederlandse
Eendenclub gaf voor het eerst acte
de presence op het eiland en wekte
aanvankelijk veel nieuwsgierigheid.
De lieftallig ogende autootjes bleken
echter maar weinig vaart te maken en
id(
lie
ike
Uitslagen litd
Formule 1:1 Martijn de Veij;2 si
van der Werf; 3.Joop Vei ne
4.Marcel Barends; 5.Peter&|ooi
6.Ron van der Slikke.
Vier cilinder vrije klasse:
Jacob de Jong; 2 René Hoep,:
Arnout; 4.Marco Witte;
Schagen; 6.Sander Witte
Rodeo's: 1.Pablo Brande ïf<
hi
2.Ronald Uitgeest; 3.Bert U
4.Norbert Bakker; 5.Kees Juflifit
6.Gerard Rikkenberg.
De overallwinnaars, over tw«
ses, worden bekend gemaald!
de feestavond, later dit jaar
Verslag en foto's Joop Romre
Niels Bakker en Marcel Stiggelbout zochten eikaars gezelschap
Jan Jacob 'Karei' de Jong was een klasse apart in de vier cilinder vnje klasse
seert hij Jeroen de Jong.
In de stukken voor de vergadering
van de raadscommissie voor Ruimte,
Wonen en Economie wordt onder
andere melding gemaakt van plannen
en projecten waarmee het Bureau
Ruimte zich momenteel bezig houdt.
Punt 4 gaf te denken. Wil het college
een extra wethouder aantrekken?
Het wekte ook bij de betrokkene zelf
verbazing. Gisteren lukte het hem niet
opheldering te krijgen, want de amb
tenaar die ervan weet, is met vakan
tie.
DAAR RED JE
LEVENS MEE
Om organisatorische redene"
50+-toernooi van Deuce ver
van zaterdag 19 augustus nS
dag 24 september. BelangstF
kunnen zich inschrijven in de'
de kantine van de tennisveld
Ook met-leden zijn welkom
opgave: tel. 314657.
De racketmiddag voor nieu»'
en spelers en speelsters mek
sterkte E gaat wel door en
plaats op zondag 20 august"5
vang 13.30 uur. Voor de
kampioenschappen enkel-e®
belspel, die duren van vrijoj
augustus tot en met zaterdag
tember, kan tot aanstaanden
worden ingeschreven.