Ooilege: twee locaties
voor windturbines
Tesselhuus profiteert
van opening Hebrotex
Weer hoop voor Boersen en Vlaming
TEXELSE J C0URANT
Pa-Niek in de keuken
Winst Teso in 1999 naar 6,5 miljoen
Schaduwraad stemt over bordeel
Vliegveld
Badgasten (II)
Informatieavond
voetreflexologie
Langs de weg
VRIJDAG 8 SEPTEMBER 2000
EN NU GA IK VOOR
DE DROOGTROmEL
TiS VANDAAS
SUN DAG
^TV/AS5£N
gratis
ATO-
ATvVAW<T[fl
r "^rtANAGE Hf NT
Z'jN SLAGZiNNEN
Z->jN UNIEK.'
gekregen van de elf vakantieweken
die we dit seizoen hebben aangebo
den aan zwaar gehandicapten. Dit
bedrag is een mooi begin voor de
vakantieweken van 2001We hopen
natuurlijk dat dit gebaar ook anderen
op een gedachte brengt'. Voor elf
vakantieweken is totaal ƒ165.000,-
nodig.
Van de vakantieweken van dit sei
zoen profiteerden totaal 88 gehandi
capten. Eén van hen is de 31-jarige
Vincent Straatman uit Wageningen
die lijdt aan ALS (Amyotrofisch
Laterale Sclerose). Nog maar kort
geleden was hij volop actief als staf
medewerker bij de NS-
verkeersleiding in Utrecht. Thans is hij
aan de rolstoel gekluisterd Over zijn
vakantie op Texel is hij opgetogen. Hij
is van plan wat terug te doen voor het
Tesselhuus via zijn stichting 'Val
scherm' die informatie geeft en actie
voert via www. valscherm nl
Wat betreft leeftijd is Straatman een
uitzondering. De vakantieweek-
gasten van het Tesselhuus zijn bijna
allemaal kinderen. Toch zullen de
komen de jaren wat meer kansarme
volwassen gehandicapten in de ge
legenheid worden gesteld om naar
Texel te komen omdat er binnen die
categorie veel behoefte aan is.
1999 is voor Teso financieel gezien
een beter jaar geworden dan ver
wacht. De veerdienst boekte, na
belastingen, een winst van 6,5
miljoen, tegen ƒ5,1 het jaar ervoor.
Het gunstige resultaat was vooral
te danken aan de aanzienlijk groei
(5,3 procent) van het vervoerde
volume. Ook voor dit jaar zijn de
financiële vooruitzichten goed. De
cijfers worden besproken tijdens
de algemene vergadering van aan
deelhouders, die wordt gehouden
op vrijdag 29 september.
De volumegroei deed zich in alle ca
tegorieën voor. Debet hieraan was
het fraaie zomerweer, een schril con
trast met de koele zomer van een
seizoen eerder. De grootste stijging
voltrok zich in juli en september. Met
1.048.005 (plus 5,4%) personenauto
equivalenten (PAE) overschreed Teso
voor het eerst in de geschiedenis van
de veerdienst de grens van 1 miljoen.
Het autovervoer groeide met 5,6 pro
cent tot 870.154, Opvallend is dat de
groei van het vervoer van Texelse
auto's (plus 3,8 procent) achterbleef
bij de groei van niet-Texelse perso
nenauto's Dit is een indicatie dat de
Nu met ingang van 1 oktober het to
taal bordeelverbod wordt opgeheven
neemt het Texelse college maatrege
len. Dit omdat het gewenst wordt ge
acht regels te hebben voor
prostitutiebeleld Hiervoor wordt de
Algemene Plaatselijke Verordening
(APV) aangepast en het bestem
mingsplan. B en w stellen zich op het
standpunt dat er maximaal één bor
deel in het buitengebied mag komen,
zonder dat sprake is van nieuwbouw.
De vraag aan de leden van de
schaduwraad is of ze het er al dan
niet mee eens zijn dat het aantal bor
delen op Texel beperkt moet blijven
tot één. Deze elektromche raad, die
z'n stem uitbrengt via het internet,
heeft als doel het stemgedrag van
raadsleden te vergelijken met dat van
de achterban. Binnenkort presenteert
de Texelse Courant een overzicht
over de achterliggende periode.
Nieuwe leden van de schaduwraad
kunnen zich aanmelden via
tcnieuws@tref.nl.
idee is er gedurende decennia door
de radionieuwsdienst ingestampt
en elke zomer kon je op de voorpa
gina's van de dagbladen de foto's
zien van zeeen wachtende auto's in
Den Helder. Die beelden hadden
een enorme inpact. Het idee Tang
wachten' wordt namelijk direct ge
associeerd met 'té druk en over
vol'. hoewel dat op het 16.000 ha
grote Texel met niet meer dan
40.000 slaapplaatsen maar op een
paar plekken soms het geval is.
Zelfs in het hoogseizoen kun je in
grote delen van het eiland nog uren
wandelen zonder iemand tegen te
komen. Texel hoort tot de stilste
waddeneilanden als je kijkt naar het
aantal toeristen per vierkante kilo
meter, maar niemand gelooft dat
Laat de VW geld steken in een
campagne om bekendheid te ge
ven aan dat andere Texel, bij voor
keur onder doelgroepen die nooit
op Texel zijn geweest of zich het ei
land slechts vaag herinneren van
een schoolreisje uit een ver verle
den Het zal jaren duren voordat het
effect heeft, maar het is de moeite
waard. Want op deze manier krijg je
de fijnproevers, die waardering
hebben voor de specifieke kwalitei
ten van het eiland, daar ook goed
mee omgaan en zorgen voor het
economisch draagvlak om het ka
rakteristieke uit te bouwen of te
herstellen. Zodat Texel nergens
meer op lijkt, in de beste zin van
het woord. Evengoed moet je het
gewone volk ook blijven binnenha
len, niet alleen omdat je anders met
je patat en |e gehaktballen blijft zit
ten maar ook voor de contrast
werking. Iemand voelt zich pas be
schaafd, rijk en keurig als hij af en
toe onbehouwen armoedzaaiers
aan zich voorbij ziet trekken. Want
dan voelt hij onbewust: ik heb het
gemaakt en zij niet. Ik kom wel
eens in hotel Opdum en bij kennis
sen die verderop een huis op de
duinen hebben. Vanuit beide ge
bouwen heb je een prachtig uitzicht
over de camping Kogerstrand
Niets is heerlijker dan om als 4-
sterrengast neer te kijken op het
sociaal toerisme dat daar voort
woekert. Omgekeerd werkt het ook.
Met hetzelfde soort interesse waar
mee de sociale toerist voor zijn
bungalowtent in de Story zit te bla
deren en zich verlangend vergaapt
aan de daarin geetaleerde glitter,
kijkt hij op naar de accommodatie
waarin een goed gesitueerde doel
groep aan de champagne zit. Niet
voor niets heeft de visionaire
Gerard Zoetelief het terrein waarop
hij zijn 7 sterren-villa's heeft ge
bouwd, eerst opgehoogd. In het
nieuwe recreatieplan zou de ge
meente daar rekening mee moeten
houden Is het jullie niet opgevallen
dat mensen die een verre reis heb
ben gemaakt naar een of ander af
gelegen tropisch land, idolaat zijn
van de kleurrijke contrasten die ze
daar hebben gezien? Naast elk
sjiek resort zou daarorh wat arme-
luisaccommodatie moeten worden
geprojecteerd. Dus naast het Bui
tenhof een sloppenwijkje voor
kansarme woningzoekenden, rand
groepjongeren of minima-senioren.
Het probleem is alleen waar haal je
op dit moment nog zulk volk van
daan? Als gevolg van dat vervoekte
poldermodel heeft nu ook het
grauw de beschikking gekregen
over geld. waardoor het betere pu
bliek zich helemaal niet zo best
meer voelt. Het wachten is op een
recessie
Harry
gemiddelde bezetting per voertuig
blijft afnemen. Deze is de laatste ja
ren gedaald van 2,6 naar 2,3 perso
nen. Dit is voor de wachttijden een
ongunstige ontwikkeling. Het vracht
vervoer steeg met 5,6 procent, dat
van caravans en aanhangers bleef
steken bij 0,4 procent. Relatief de
sterkste stijging (9,6 procent) deed
zich voor bij de tweewielers. Dit is een
direct gevolg van de mooie zomer. De
maand september steeg het aantal
wielrijders zelfs met 60 procent.
Het aantal afvaarten nam toe van
13.044 tot 13.280, een gevolg van de
voortdurende vervoersgroei, waar
door de tweede boot regelmatiger
werd ingezet. De bezettingsgraad per
afvaart steeg, gemeten in PAE, van
33, 2 tot 35 procent. Vier van de ge
plande afvaarten konden niet worden
uitgevoerd Twee vervielen door een
technische storing aan de ms. Molen
gat en twee andere konden door een
stroomstoring aan de bruginstallatie
niet worden uitgevoerd. Ondanks het
vaker inzetten van de tweede boot
steeg het aantal wachtende PAE met
20 procent tot 97.184 eenheden. De
langste wachttijd bedroeg 2,5 uur. In
de drukke maanden juli en septemer
moest het vaakst worden gewacht
243 (1,2) procent van de afvaarten
ondervond vertraging, gemiddeld
tien minuten. 65 procent kwam voor
rekening van spoedeisend
ambulancevervoer. Hiervoor zijn bui
ten de dienstregeling 100 extra af
vaarten gemaakt. Op twee avonden
is daarvoor de Koegelwieck van Re
derij Doeksen ingehuurd.
VERVOLG VAN PAGINA 1
minister. Ze laten echter duidelijk
merken dat de overlast verder terug
moet. 'We zijn met u van mening dat
het vliegveld Texel een versterkende
functie heeft voor de recreatieve
voorzieningen op het eiland. De grote
natuurgebieden van Texel met hun
rust en bijzondere fauna zijn echter
de voornaamste reden dat
recreanten het eiland bezoeken
Omdat er nog steeds sprake is van
overlast van de kleine luchtvaart (voor
1% van de Nederlandse bevolking)
achten wij het van groot belang dat
hier actie wordt ondernomen'.
Vliehors
Wat GS betreft kan inperking van de
luchtvaarthinder met zonder gevol
gen blijven voor de militaire schiet
oefeningen op de Vliehors. 'Het kan
niet zo zijn dat de minister met een
verbod komt voor de kleine lucht
vaart om boven het waddengebied te
vliegen om de rust te waarborgen,
terwijl dezelfde minister ontheffing
verleent aan Defensie om straaljagers
zeer hard en laag te laten vliegen over
het wad voor schietoefeningen op de
Vliehors Hierbij zal worden verwezen
naar het eerdere verzoek van Provin
ciale Staten aan de betreffende mi
nisters om schietkamp De Vliehors te
sluiten'.
Directeur Ed de Bruijn van het Vlieg
veld Texel heeft hoop geput uit de
antwoorden van Gedeputeerde Sta
ten. 'Het is in ieder geval duidelijk dat
ze het vliegveld Texel willen behou
den. Maar ik zet wel vraagtekens bij
de manieren waarop men de hinder
wil terugdringen, zoals het voorschrij
ven van een minimum vlieghoogte
van 600 meter Een groot deel van de
tijd bevindt zich bewolking beneden
die hoogte en dat houdt dus grote
beperkingen in'.
En paar maanden geleden werd
even gedacht dat het percentage
Duitsers onder de gasten aanzien
lijk was teruggelopen. Later bleek
dat er verkeerd was omgesprongen
met de enquêtecijfers en dat er
mets aan de hand was. Evengoed
gaven sommige reacties op die ver
onderstelde terugval te denken. Hel
was niet zo erg en het kwam eigen
lijk wel goed uit omdat veel Neder
landers met zo gesteld zijn op Duit
sers!
Toch vind ik dat je best kritisch
mag staan tegenover wat je typisch
Duits gedrag zou kunnen noemen,
zoals men in het buitenland ook kri
tisch mag staan tegenover het
soms zeer stuitende gedrag van
Hollandse vakantiegangers. Gast
vrijheid hoeft met te ontaarden in
hielen likken.
Omdat ik in de oorlog ben geboren
mag ik een béétje anti-Duits zijn en
dat laat ik ook wel eens blijken,
maar ik zorg wel dat het leuk af
loopt. Voorbeeld: In de loop van hei
jaar gebeurt het ettelijke keren dat
vakantiegangers ongevraagd over
ons afgelegen erf lopen en zich dus
mets aantrekken van de bordjes
waarop in het Nederlands, Engels
en Duits (in die volgorde!) staat dat
we dat niet willen. In meer dan drie
kwart van de gevallen zijn het Duit
sers. Twee keer maakten we mee
dat die mensen in onze tuin narcis
sen of paddestoelen gingen pluk
ken, heel bedaard, alsof het de ge
woonste zaak ter wereld was. Als je
daar wat van zegt, reageren ze
stomverbaasd. 'Mag dat niet? Dat
wisten we met. Is dit uw grond?
Waar staat dat bordje dan? O,
daar? Hebben we niet gezien'.
Het is de kunst om de woede die je
dan voelt opkomen te onderdruk
ken, maar toch voet bij stuk te hou
den. Kalm, vooral kalm uitleggen:
'Ja meneer, het is onze grond. En al
zou het onze grond niet zijn, het is
in elk geval met uw grond!' En als
ultieme uitsmijter leg ik dan uit dat
juist Duitsers in dat opzicht voor
zichtig moeten zijn: 'Als er één volk
ter wereld is dat onderhand zou
moeten weten dat je niet onge
vraagd (ohne Einladung) ander
mans land mag binnenlopen, dan
zou dat toch het Deutsche Volk
moeten zijn!' Vervolgens relativeer
ik de boel weer een beetje en vertel
waar ze wél vrij mogen
rondbanjeren en dat is altijd vlakbij:
aan de andere kant van dat bordje,
weet u wel? De laatste tijd geef ik
er ook een VW-foldertje over
wandelroutes bij, zodat goed dui
delijk wordt waar je op Texel alle
maal vrij kunt rondlopen. Ik lijk wel
een Jehova's Getuige. Als je het
goed brengt kan het leiden tot een
aardige discussie met na afloop
wederzijds handen schudden en op
de schouders slaan. Auf Texel wer
den alle Menschen Bruder. Een
keer werd ik zelfs uitgenodigd om
in hun bungalow etwas te komen
drinken, wat uitliep op zuipen en
zingen tot diep in de nacht en nog
elk jaar een ansicht met kerst.
Zelf hebben wij in ons Seumer-
huussie regelmatig Duitse gasten.
Sinds het gebouwtje vier sterren
heeft met het daarbij behorende
prijskaartje zijn nogal wat bodem-
prijsbewuste Nederlanders wegge
bleven. Daar zijn allemaal Duitsers
voor in de plaats gekomen, zodat
onze klantenkring nu voor driekwart
Duits is. Ik mag dat met erg vinden,
maar helemaal lekker zit het me
met, hoewel de Duitsers zich als
gasten over het algemeen beter ge
dragen dan veel Nederlanders. Ze
zijn rustiger, hebben hun kinderen
beter onder controle en laten het
huisje keurig schoon achter. Hoe
wel, dat geldt voor 'onze' Duitsers
die vooral uit Nordrhein-Westfalen
komen. Bij Zuid-Duiters moet je bij
het controleren van de Endremi-
gung wat scherper opletten. Daar
staat tegenover dat die mensen
wat joliger en gemoedelijker zijn
Sommigen begroeten je zelfs met
Gruss Gott! en dat is nooit weg.
Je moet niet alle Duitsers op één
hoop vegen. Net als binnen andere
volkeren zijn de cultuurverschillen
groot, maar blijkbaar is één cultuur
het meest in zicht gekomen en dat
is het etiket dat we nu op alle
Duiters hebben geplakt. Dat is het
imago van de Duitsers en ze zullen
van goeden huize moeten komen
om daar ooit vanaf te komen.
Intussen kan het geen kwaad het
imago dat Texel heeft bij (nog) niet-
Texelgangers te corrigeren. Onge
veer zoals dat nu gebeurt met
Spanje. Dat land heeft in de jaren
zeventig en tachtig een 'ordinair'
imago gekregen, veroorzaakt door
het bekende beeld van hoogbouw-
kustplaatsen die wemelen van Hol
landse gehaktballen etende arbei
ders en lagere employees, die tot
overmaat van ramp ook nog uit
Amsterdam komen en dus heel
geselllg zijn. Dat het overgrote deel
van het land uitblinkt door cultuur,
natuur en rust, kan men zich haast
met meer voorstellen. De Spaanse
toeristische organisaties benadruk
ken nu in kostbare advertentie
campagnes dat 'andere' Spanje.
Dat gebeurt intensief en vergt dus
kapitalen want mets is zo hardnek
kig als een imago. Voorbeeld: nog
altijd denkt meer dan half Neder
land dat je vele uren moet wachten
voor de boot naar Texel. Want dat
ico Boersen en Simon Vlaming hebben hoop dat zij als-
og windturbines mogen oprichten in de buurt van de
jyinweg langs de binnendijk in de polder Het Noorden,
eze strook grond is één van de locaties die b en w heb-
•n aangewezen voor de bouw van molens. De andere plek
het haven- en bedrijventerrein van Oudeschild, waar
ians al de windmolens van het NUON en Dirk Schagen
[aan. Als de gemeenteraad dit standpunt overneemt we
it initiatiefnemers waaraan zij toe zijn: aan molenbouw in
idere delen van Texel zal geen enkele medewerking wor-
jn gegeven.
Toch voldoet het plan van Vlaming en
Boersen (die hun windturbines willen
neerzetten op grond van Kees Vla
ming van 'De Bol') niet aan de voor
waarden die provincie en college nu
hebben gesteld. Immers, ze zullen
tenminste drie molens in lijn moeten
plaatsen. Volgens Boersen is dat
geen breekpunt. 'We kunnen er ook
drie van elk 400 kW neerzetten. Maar
veel liever hebben we drie grotere
molens want die hebben een veel
beter rendement'.
w geliefd onderwerp van gesprek
altijd weer het feit dat zich onder
nze toeristen flink wat Duitsers
svinden. Er komen veel meer Ne-
srlanders naar Texel, maar de
luilers blijven gemiddeld langer,
adat zich in een deel van het sei-
oen toch haast evenveel Duitse als
Isderlandse toeristen op het eiland
avinden. Laten we daar maar
aen probleem van maken en er blij
'ee zijn. Het zou met best zijn als
swegbleven, want het zijn er niet
Heen veel, ze besteden hier per
ersoon per dag ook nog belangrijk
'eer dan Nederlanders. Maar ook
is dat laatste niet het geval zou
A moet ie er met moeilijk over
den zolang ze zich houden aan de
sjels. Echte gastvrijheid behoort
■et rekenkundig afhankelijk te zijn
an het profijt.
'al met wegneemt dat er nog al-
d bosjes Nederlanders zijn die
Nffen' niet moeten. Als dat men-
=n zijn die als gevolg van de oor
bellende hebben ondervonden,
'"etje daar begrip voor hebben,
'aar anderen die deze gevoelens
lasteren moeten zich in een afge
ven uithoek van de Hors zitten
'Tarnen. Wie ook maar een beetje
"npees denkt, moet zich met la-
in meeslepen door antieke senti-
-nten als zou het hier alleen maar
dkziin met veel eigen volk om je
aan.
■t college onderschrijft het beleid
I de provincie recentelijk heeft
itwikkeld wat betreft de toelating
n windturbines. Daarbij zijn twee
orwaarden van essentieel be-
ig. De molens mogen een mast-
ogte hebben van maximaal 60
iter (waar de lengte van een wiek
snog bijkomt) en ze moeten in
n lijn van tenminste drie stuks
:rden opgesteld. Op beide
aties zou de Vogelrichtlijn geen
lemmering zijn voor molens.
I' de keus op het 'industne'-
jeelte van Oudeschild is gevallen,
voor de hand gezien het reeds
viezig zijn van windturbines en
nge bedrijfsbebouwing van haven
omgeving. Ondernemer Dick
■afwil hier twee turbines oprichten
het formaat dat onlangs door Dirk
School voor Voetreflexologie uit
maar houdt woensdag een
rmatieavond over de opleiding tot
treflextherapeut. Deze opleiding
jaat voor mensen met een medi-
e vooropleiding acht weekenden,
lessen zijn één keer per maand en
iden op Texel gegeven. De vakken
ïin les wordt gegeven zijn:
treflexologie, handreflexologie,
rdiaanleer, vijf-elementenleer,
ira's, metamorfosemassage, so-
evaardigheden, natuurvoeding en
opzetten van een praktijk. Wie het
it stellen zonder medische voor
lis, wordt ook in medische vak-
onderricfit
lens de informatieavond, die
rdt gehouden op het adres Schil-
end 19 te Den Burg en begint om
00 uur, geeft docente Manda
■gsma uitleg over de vakken en
ihet lesmateriaal worden ingezien.
i voetreflexologie gaat er vanuit dat
de voet het hele lichaam wordt
H trspiegeld. Blokkades in het
(■f aam kunnen worden herkend aan
voet. Door de voet(zones) op de
ie wijze te behandelen, kunnen de
"Jiten in het lichaam verminderen
lerdwijnen, luidt de opvatting. De
eiding is erkend door de VNT,
3T en de VBAG en staat inge-
reven bij de FONG. Voor nadere
ihtingen kan contact worden op-
inmen met Manda Bergsma, tel.
1708
Bloem (links) neemt de cheque in ontvangst van Broekman. (Foto Hony do Graaf)
Schagen is gerealiseerd. De planolo
gische procedure daarvoor is gaande
en er zijn ook al bezwaren, maar het
is niet uitgesloten dat het plan wordt
gewijzigd: in plaats van twee turbines
één veel grotere met een masthoogte
van meer dan 60 meter. Ook de vier
bestaande molens van het NUON
zouden op de nominatie staan om
door twee grote te worden opge
volgd, waardoor in deze omgeving
uiteindelijk slechts drie grote en één
kleinere turbines zouden staan.
Tijd werkt mee
Ook de locatie Het Noorden is niet
toevallig gekozen, want Simon Vla
ming en Nico Boersen pogen al sinds
zes jaar om hier twee windturbines
van totaal 1200 kW van de grond te
krijgen. Tot dusver hebben ze nul op
het rekest gekregen, maar ze zijn stel
lig van plan nieuwe mogelijkheden
aan te grijpen. Boersen: 'We zijn nog
volop bezig. We denken dat de tijd in
ons voordeel werkt. Van hogerhand
is nu eenmaal bepaald dat wind
energie een behoorlijke kans moet
krijgen en lagere overheden zullen
zich daaraan niet kunnen onttrekken.
Bovendien, de olieprijs stijgt flink en
dat is ook een stimulans voor het
ontwikkelen van duurzame energie'.
Kabel
Destijds was de beperkte capaciteit
van de bestaande kabel (waarlangs
de molens de opgewekte stroom in
het net moeten 'pompen') reden om
geen grotere capaciteit dan 1200 kW
na te streven, maar daar zou nu ook
een mouw aan gepast kunnen wor
den. Vlaming en Boersen hebben de
ontwikkeling van hun molenplan in
handen gegeven van de Stichting
Windenergie Noord-Nederland, die
thans bekijkt welke mogelijkheden
door de veranderde omstandigheden
zijn ontstaan.
Henk Broekman wilde bij de ope
ning van zijn 'Hebrotex' dekbed-
denfabriek geen bloemen of an
dere geschenken. Daarom had hij
zijn relaties gevraagd in plaats
daarvan een gift beschikbaar te
stellen voor het 'Tesselhuus' in De
Koog. Dat leverde ƒ3.500,- op. De
symbolische cheque overhandigde
hij woensdag aan Tesselhuus-
voorzitter Jan Bloem.
Broekman: 'Ik dacht: wat moet ik met
al die bloemen? Het geld dat daaraan
wordt uitgegeven, is veel beter be
steed als het naar een goed doél
gaat. Dat het Tesselhuus in aanmer
king moest komen, stond voor mij
direct vast. Wat daar gebeurt spreekt
me zeer aan'.
Jan Bloem nam de cheque met grote
blijdschap in ontvangst 'We hebben
nog maar net de financiering rond