Volwaardige kunststof itletiekbaan is haalbaar 'Skillepaadje doet naam weer eer aan VW teleurgesteld door weigering 'indexering' r m 99; Cjroen TjwartsfJexeU 'tri het m "3^ Gemeente ondersteunt actie AVT Doorbraak koel waterbassin en jachthaven nabij edders helpen lekgeslagen olendam 128 Vergunning voor bordeel: f378,10 Collecte voor gehandicapten Qnder de pomp Texelaars rijden elkaar van de hoeven' Lady Glückstad m Luchtschepen m Asielzoekers expert NU: MOTOROLA GSM TEXELSE^COURANT UUim fTlets drogisterij VRIJDAG 22 SEPTEMBER 2000 rtftenties/abonnementen/bezorging: nbaan 6 i) MC Den Burg loon 0222 - 36 26 00 fa 0222 - 31 41 11 schijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg Redactie: Warmoesstraat 45, Den Burg telefoon 0222 - 36 26 20. fax 0222 - 32 30 00 e-mail: tcnieuws&tref.nl Buiten werktijd: Joop Rommets, tel 31 94 05 of 06-20 31 59 89 Losse nummers 1,70, abonnementsprijs 60,40 per half jaar. volwaardige kunststof atletiekbaan met zes lanen is alleen van groot belang voor de Texelse atletiek- efenaars maar is ook een trekpleister voor overkantse rters en dus een toeristische voorziening. Gezien de ibinatie van deze twee belangen zijn b en w bereid de 5.000,- kostende baan voor de helft te betalen. Onder waarde dat de Atletiek Vereniging Texel (AVT) voor de ere helft zorgt. Met andere woorden: de gemeente ver belt elke gulden die de AVT voor dit project binnenhaalt. njeen brengen van ƒ442.500,- Het probleem is echter dat de kost- loor de 130 leden tellende bare baan wel erg ambitieus is voor «kvereniging niet eenvoudig zo'n betrekkelijk kleine vereniging op maar het bestuur heeft goede het slechts 13.450 inwoners tellende d dat het zal lukken gezien de Texel. Maar zoals met meer voorzie- lieve reacties uit het bedrijfs- ningen waarvoor Texel eigenlijk te i, met name de toeristische klein is, is de aanleg te rechtvaardi- ir. Er zijn nu vergevorderde gen door de eilandpositie. De ATV «en om bedrijven in staat te kan geen gebruik maken van voorzie- ;n te participeren inde aanleg ningen elders. Als de baan er komt Je baan door het uitgeven van zal Texel nog aantrekkelijker worden e| ficaten. voor atletiekverenigingen uit binnen- en buitenland die hier trainings- 'echte' atletiekbaan is een oude kampen en -stages organiseren. De van de atletiekvereniging, die toeristische sector zou hierop kunnen nu behelpt met een grasbaan inspelen met speciale atletiek- het B-veld van het sportpark arrangementen. De VW heeft al toe- )urg-Zuid. Die baan voldoet niet gezegd hierbij een actieve rol te wil- leveiligheids- en kwaliteitseisen len spelen. Ie Koninklijke Nederlandse Atle- Het type kunststofbaan waar de Jnie (KNAU). De baan is onge- voorkeur naar uitgaat is betrekkelijk om op redelijk niveau atletiek nieuw, maar blijkt te voldoen aan alle oefenen. Bovendien is hij met normen, in Nederland maar ook in fele jaar bruikbaar. Kunststof is Duitsland waar al een aantal atletiek- lleen het hele jaar bruikbaar, opent ook nieuwe mogelijkhe- mdat competities en andere ile wedstrijden alleen op stofbanen mogen plaatsvinden, ndien werkt een kunststofbaan verend en stimulerend op de eden en zal nieuwe sporters rekken, waardoor het ledental ens de 200 zou kunnen berei- serman uit Volendam wiens gistermorgen vroeg in het lat leksloeg bij een aanva- let een boei, heeft zijn boot ijl op de Hors aan de grond -It De Texelse reddingboten splein 5 en Zalm en de i-se Dorus Rijkers schoten te waarna het gat provisorisch gedicht. Vervolgens namen dders het schip op sleeptouw Den Helder. blendam 128 wordt gebruikt de zogenoemde staand want- een methode waarbij netten scheepswrakken worden 'ge len' om later te worden opge- Toen de schipper om kwart if meldde dat zijn vaartuig zin- was, kwam de reddingactie ipgang. Na aankomst werd het iet behulp van een matras en dicht gemaakt. Met door' de aan boord gebracht pomp- naal werd het schip drijvende eden, waarna de Beursplein het eeptouw nam. In Den Helder het gehavende bootje met een 'aan uit het water getakeld, hij bleek dat het visruim en de nek water hadden gemaakt. Wie van plan mocht zijn om op Texel een bordeel te beginnen, kan er alvast rekening mee houden dat voor de daarvoor benodigde vergunning f378,10 moet worden betaald. Het eventueel wijzigen van zo 'n vergun ning kost f111,25. Aldus blijkt uit een aanvulling van de tarieflijst van de gemeentelijke legesverordening, waarover de gemeenteraad op 14 november beslist. Het bedrag is ver gelijkbaar met wat moet worden be taald voor een drank- en horecavergunning. Zonder deze aan vulling zou voor een bordeel- vergunning slechts het algemene legesbedrag van f 17,50 moeten wor den voldaan. Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om ook de leges voor een vergunning voor speelautomaten te corrigeren. Bij de jongste vaststelling van de gemeentebegroting zijn deze leges trendmatig aangepast, maar daardoor zijn ze hoger geworden dan volgens de Wet op de Kansspelen is toegestaan. De leges worden daarom weer op het oude peil gebracht. accommodaties is voorzien van dit systeem. Meteen goed Gezien de hoge kosten is overwogen eerst te volstaan met een kunststof baan met vier lanen die ƒ605.000,- zou kosten. Uitbreiding naar zes la nen zou later kunnen. Het college geeft er echter nadrukkelijk de voor keur aan om direct een volwaardige baan tot stand te brengen en is dus bereid die voor de helft te betalen De nieuwe baan komt niet op de plaats van de bestaande grasbaan maar wordt gelegd rond het C-veld. Voetbalvereniging en atletiek vereniging geven daaraan de voor keur omdat het praktischer is bij het gebruik, vooral op zaterdagochtend als beide verenigingen gebruik ma ken van het B-veld. Er zijn dan wel enkele aanpassingen nodig: een deel van de boomsingel rond het C-veld moet worden gekapt en het B-veld zal 15 meter in oostelijke richting moeten opschuiven. De Atletiekvereniging heeft ook plan- Lees verder pagina 5 In de week van 25 tot en met 30 sep tember wordt voor de 41 ste keer de Collecte voor de Verstandelijk Ge handicapten gehouden. Ook op Texel gaan collectanten rond, ruim tachtig in getal. Tien procent van wat zij op halen wordt aan de zorg voor deze mensen op Texel besteed. TA- ..V-- J—- Kees Vlaming, medewerker van Tatenhove BV, harkt de kleischelpen die zojuist zijn aangebracht op 't Skillepaadje op hun plaats. (Foto Gerard Timmerman) 'Nu doet 't Skillepaadje z'n naam ten minste weer eer aan.' Kees Vlaming harkt de schelpen die trekker chauffeur Henk Wuis zojuist heeft aangevoerd op hun plaats. Het oude plaveisel van het schilderachtige landweggetje tussen Oudeschild was verweerd, reden voor eigenaar Staatsbosbeheer om aannemer Tatenhove opdracht te geven een nieuwe laag kleischelpen aan te bren gen. Om te voorkomen dat er water op het populaire fietspad blijft staan, worden de bermen op een speciale manier bewerkt. De werkzaamheden maakten het nodig dat het weggetje de afgelopen week werd afgesloten, al waagde sluipverkeer menigmaal een vergeefse poging de afzettingen te passeren. Alvorens het schelpen pad weer toegankelijk wordt, gaat een wals de verse schelpen nog plet ten. Maar daarvoor moet de boven laag eerst goed drogen. Gezien de gunstige weersvooruitzichten zal dat komende dagen kunnen gebeuren. Maar dat betekent wel dat 't Skillepaadje dit weekend nog zal zijn afgesloten. De komende weken ne men Vlaming en Wuis ook andere schelpenpaden omder handen. De VW is zeer teleurgesteld door het besluit van het col lege om de jaarlijkse bijdrage die de gemeente aan de VW geeft voor informatie en dienstbetoon aan toeristen, niet aan te passen aan de stijging van het algemene prijspeil. Directeur Veronica Bos: 'Erg jammer, maar we hopen dat de gemeenteraad er anders over denkt'. De steun die de gemeente jaarlijks geeft aan de Stichting VW Texel- promotie bestaat uit twee compo nenten: een bijdrage voor promo tie die ook wordt gegeven door de andere partners van de stichting en die telkens wordt aangepast (geïndexeerd) plus een vaste ver goeding van de kosten die de VW moet maken bij het beantwoorden van allerlei vragen van toeristen en ander dienstbeton aan de gasten. Dit jaarlijkse bedrag is al sinds 1986 ƒ260.000,-. Bij het bedenken van deze constructie is er destijds vanuit gegaan dat de gemeente deze vraagbaakfunctie zou moe ten vervullen als de VW het niet deed. Dus werd het passend ge vonden dat de gemeente daar ook voor betaalt, maar in hoeverre dat moet gebeuren staat nu weer ter discussie. Het college wil nog steeds bijdragen in de informatiekosten van de WV, In Oudeschild wordt hard gewerkt om het voormalige koelwaterbassin ge reed te maken voor de aansluiting op de bestaande haven. In het zogehe ten noordelijke plateau is een flinke hoeveelheid zand gereden en de bouwwerken van het PEN zijn ge sloopt. Verder is een begin gemaakt met het graven van een doorgang naar de jachthaven. Ten behoeve van kabels en leidingen voor de windmo lens en de asfaltcentrale zijn mantel buizen gegraven. Nabij het voorma lige pompstation wordt een betonhelling aangelegd. De werk zaamheden omvatten verder het aan brengen van het teenschot en het onderwatertalud in het PEN-bassin. "Kg met meer worden gerookt kf gemeentehuis. - W dat ook voor de kamer van burgemeester? Het schijnt 3J Sr namelijk regelmatig te ro- WfrtXKJen ywlrter rein Shovelchauffeur Marcel Bakker in actie tijdens de ontmanteling van onderdelen van het oude koelwaterbassin. (Foto Garan) Timmerman) Fiètsers die op acrobatische wijze door de drukke winkelstra ten van Den Burg slalommen en middenstanders die op hinder lijke wijze tijdens marktdagen hun winkels bevoorraden. 'Geen overkanters, maar gewoon eilandgenoten die elkaar van de hoeven rijden', stelde Pieter de Groot (D66) het verkeersgedrag van Texelaars aan de kaak. 'Want ze lappen de regels aan hun laars', doelde hij op de afspraak dat als er in het centrum veel wandelaars op de been zijn. niet mag worden gefietst 'Zelfs hoogbejaarden gaan op de snor fiets luid klingelend door de win kelstraat.' Wethouder Peter Bak ker (Verkeer), in het verleden zelf een warm pleitbezorger van een gedeeltelijk fietsverbod, moest erkennen dat de voorschriften nogal ruim worden geïnterpre teerd. Over de vraag of de win kelstraten gedurende openings tijden al dan niet moeten worden afgesloten, kon de raads commissie Financiën, Werken en Milieu het gisteravond niet eens worden. De Groot signaleerde tevens dat op de Bernhardlaan veel fietsers over de stoep rijden, met alle nadelige gevolgen voor de voetgangers. 'Kennelijk vin den ze het niet veilig om over straat te rijden. Gezien het rij gedrag van bepaalde automobi listen kan ik me dat wel voorstel len.' De Groot opperde de mogelijkheid om op de Bern hardlaan fietsstroken aan te leg gen. maar wil de ƒ260.000,- met verho gen. hoewel dit geld als gevolg van hogere kosten en stijging van het al gemene prijspeil de werkelijke kosten al lang niet meer dekt Geen taak Het college redeneert dat het geven van informatie aan toeristen geen primaire taak is van de gemeente Dat de gemeente daar evengoed geld voor geeft heeft te maken met het enorme economische belang van het toerisme voor Texel, maar een rela tie met de werkelijke kosten die de VW maakt wil het college niet gelegd zien. Het geld dat daarop steeds meer moet worden toegelegd, moet de WV zelf maar verdienen door van de toeristen meer vergoeding te vra gen voor de informatie, menen b en w. Dinsdag liet gemeentesecretaris Piet Zoon weten dat het college de VW wel meer geld wil geven, maar uitsluitend voor promotie in de vorm van een verhoging van de jaarlijkse bijdrage daarvoor, onder voorwaarde dat de andere partners dat ook doen. Boos Het weigeren van een verhoogde bij drage voor informatie en dienstverle ning is bij de VW hard aangekomen. Typerend voor de stemming is dat de directie het aanbod van b en w óm de weigering mondeling toe te lichten van de hand heeft gewezen. 'We wachten op een schriftelijke beves tiging en toelichting van de weigering en zullen aan de hand daarvan rea geren richting gemeenteraad', aldus Veronica Bos. Lees verder pagina 5 (Advertentie) 'Er komen nogal wat mensen op de haven die graag een rondvaart over het wad willen maken, maar die te leurgesteld terugkeren naar hun ho tel. Het zijn vooral senioren, die meer comfort willen.' Daarom kocht Adrie Hutjes het luxueuze schip Lady Glückstad. Pagina 3 Luchtschepen (Zeppelins) die Duitse toeristen van en naar Texel vervoeren. Een toekomstbeeld dat volgens het Platform Luchtschepen niet ondenk beeldig is. 'Luchtschepen zijn milieu vriendelijk, veroorzaken minder ge luidsoverlast en geen files.' Pagina 5 Het Centraal Opvangorgaan Asiel zoekers (COA) heeft afgezien van de huisvesting van 24 asielzoekers in het appartementengebouw aan de Kamerstraat. Het is echter niet uitge sloten dat het er later wèl van komt, maar het gemeentebestuur wil eerst onderzoeken hoeveel asielzoekers totaal op Texel kunnen worden opge vangen met het oog op medische zorg en onderwijs. Pagina 7 (Advertentie) INa. S0,- BELTEGOED BESTE SERVICE RUIME KEUS fyrw» IjmrtfJhnIt h be ben. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van. NEE- sticker maar wel geïnteresseerd? Folder verkrijgbaar op Spinbaan 6.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2000 | | pagina 1