Volwaardige kunststof
itletiekbaan is haalbaar
'Skillepaadje doet naam weer eer aan
VW teleurgesteld door
weigering 'indexering'
r
m
99;
Cjroen TjwartsfJexeU 'tri het
m
"3^
Gemeente ondersteunt actie AVT
Doorbraak koel waterbassin en jachthaven nabij
edders helpen
lekgeslagen
olendam 128
Vergunning voor
bordeel: f378,10
Collecte voor
gehandicapten
Qnder de pomp
Texelaars
rijden elkaar
van de hoeven'
Lady Glückstad
m Luchtschepen
m Asielzoekers
expert
NU:
MOTOROLA GSM
TEXELSE^COURANT
UUim fTlets
drogisterij
VRIJDAG 22 SEPTEMBER 2000
rtftenties/abonnementen/bezorging:
nbaan 6
i) MC Den Burg
loon 0222 - 36 26 00
fa 0222 - 31 41 11
schijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
Redactie: Warmoesstraat 45, Den Burg
telefoon 0222 - 36 26 20. fax 0222 - 32 30 00
e-mail: tcnieuws&tref.nl
Buiten werktijd: Joop Rommets, tel 31 94 05
of 06-20 31 59 89
Losse nummers 1,70, abonnementsprijs 60,40 per half jaar.
volwaardige kunststof atletiekbaan met zes lanen is
alleen van groot belang voor de Texelse atletiek-
efenaars maar is ook een trekpleister voor overkantse
rters en dus een toeristische voorziening. Gezien de
ibinatie van deze twee belangen zijn b en w bereid de
5.000,- kostende baan voor de helft te betalen. Onder
waarde dat de Atletiek Vereniging Texel (AVT) voor de
ere helft zorgt. Met andere woorden: de gemeente ver
belt elke gulden die de AVT voor dit project binnenhaalt.
njeen brengen van ƒ442.500,- Het probleem is echter dat de kost-
loor de 130 leden tellende bare baan wel erg ambitieus is voor
«kvereniging niet eenvoudig zo'n betrekkelijk kleine vereniging op
maar het bestuur heeft goede het slechts 13.450 inwoners tellende
d dat het zal lukken gezien de Texel. Maar zoals met meer voorzie-
lieve reacties uit het bedrijfs- ningen waarvoor Texel eigenlijk te
i, met name de toeristische klein is, is de aanleg te rechtvaardi-
ir. Er zijn nu vergevorderde gen door de eilandpositie. De ATV
«en om bedrijven in staat te kan geen gebruik maken van voorzie-
;n te participeren inde aanleg ningen elders. Als de baan er komt
Je baan door het uitgeven van zal Texel nog aantrekkelijker worden
e| ficaten. voor atletiekverenigingen uit binnen-
en buitenland die hier trainings-
'echte' atletiekbaan is een oude kampen en -stages organiseren. De
van de atletiekvereniging, die toeristische sector zou hierop kunnen
nu behelpt met een grasbaan inspelen met speciale atletiek-
het B-veld van het sportpark arrangementen. De VW heeft al toe-
)urg-Zuid. Die baan voldoet niet gezegd hierbij een actieve rol te wil-
leveiligheids- en kwaliteitseisen len spelen.
Ie Koninklijke Nederlandse Atle- Het type kunststofbaan waar de
Jnie (KNAU). De baan is onge- voorkeur naar uitgaat is betrekkelijk
om op redelijk niveau atletiek nieuw, maar blijkt te voldoen aan alle
oefenen. Bovendien is hij met normen, in Nederland maar ook in
fele jaar bruikbaar. Kunststof is Duitsland waar al een aantal atletiek-
lleen het hele jaar bruikbaar,
opent ook nieuwe mogelijkhe-
mdat competities en andere
ile wedstrijden alleen op
stofbanen mogen plaatsvinden,
ndien werkt een kunststofbaan
verend en stimulerend op de
eden en zal nieuwe sporters
rekken, waardoor het ledental
ens de 200 zou kunnen berei-
serman uit Volendam wiens
gistermorgen vroeg in het
lat leksloeg bij een aanva-
let een boei, heeft zijn boot
ijl op de Hors aan de grond
-It De Texelse reddingboten
splein 5 en Zalm en de
i-se Dorus Rijkers schoten te
waarna het gat provisorisch
gedicht. Vervolgens namen
dders het schip op sleeptouw
Den Helder.
blendam 128 wordt gebruikt
de zogenoemde staand want-
een methode waarbij netten
scheepswrakken worden 'ge
len' om later te worden opge-
Toen de schipper om kwart
if meldde dat zijn vaartuig zin-
was, kwam de reddingactie
ipgang. Na aankomst werd het
iet behulp van een matras en
dicht gemaakt. Met door' de
aan boord gebracht pomp-
naal werd het schip drijvende
eden, waarna de Beursplein het
eeptouw nam. In Den Helder
het gehavende bootje met een
'aan uit het water getakeld,
hij bleek dat het visruim en de
nek water hadden gemaakt.
Wie van plan mocht zijn om op Texel
een bordeel te beginnen, kan er alvast
rekening mee houden dat voor de
daarvoor benodigde vergunning
f378,10 moet worden betaald. Het
eventueel wijzigen van zo 'n vergun
ning kost f111,25. Aldus blijkt uit een
aanvulling van de tarieflijst van de
gemeentelijke legesverordening,
waarover de gemeenteraad op 14
november beslist. Het bedrag is ver
gelijkbaar met wat moet worden be
taald voor een drank- en
horecavergunning. Zonder deze aan
vulling zou voor een bordeel-
vergunning slechts het algemene
legesbedrag van f 17,50 moeten wor
den voldaan.
Van de gelegenheid wordt gebruik
gemaakt om ook de leges voor een
vergunning voor speelautomaten te
corrigeren. Bij de jongste vaststelling
van de gemeentebegroting zijn deze
leges trendmatig aangepast, maar
daardoor zijn ze hoger geworden dan
volgens de Wet op de Kansspelen is
toegestaan. De leges worden daarom
weer op het oude peil gebracht.
accommodaties is voorzien van dit
systeem.
Meteen goed
Gezien de hoge kosten is overwogen
eerst te volstaan met een kunststof
baan met vier lanen die ƒ605.000,-
zou kosten. Uitbreiding naar zes la
nen zou later kunnen. Het college
geeft er echter nadrukkelijk de voor
keur aan om direct een volwaardige
baan tot stand te brengen en is dus
bereid die voor de helft te betalen
De nieuwe baan komt niet op de
plaats van de bestaande grasbaan
maar wordt gelegd rond het C-veld.
Voetbalvereniging en atletiek
vereniging geven daaraan de voor
keur omdat het praktischer is bij het
gebruik, vooral op zaterdagochtend
als beide verenigingen gebruik ma
ken van het B-veld. Er zijn dan wel
enkele aanpassingen nodig: een deel
van de boomsingel rond het C-veld
moet worden gekapt en het B-veld
zal 15 meter in oostelijke richting
moeten opschuiven.
De Atletiekvereniging heeft ook plan-
Lees verder pagina 5
In de week van 25 tot en met 30 sep
tember wordt voor de 41 ste keer de
Collecte voor de Verstandelijk Ge
handicapten gehouden. Ook op Texel
gaan collectanten rond, ruim tachtig
in getal. Tien procent van wat zij op
halen wordt aan de zorg voor deze
mensen op Texel besteed.
TA-
..V-- J—-
Kees Vlaming, medewerker van Tatenhove BV, harkt de kleischelpen die zojuist zijn aangebracht op 't Skillepaadje op hun plaats.
(Foto Gerard Timmerman)
'Nu doet 't Skillepaadje z'n naam ten
minste weer eer aan.' Kees Vlaming
harkt de schelpen die trekker
chauffeur Henk Wuis zojuist heeft
aangevoerd op hun plaats. Het oude
plaveisel van het schilderachtige
landweggetje tussen Oudeschild was
verweerd, reden voor eigenaar
Staatsbosbeheer om aannemer
Tatenhove opdracht te geven een
nieuwe laag kleischelpen aan te bren
gen. Om te voorkomen dat er water
op het populaire fietspad blijft staan,
worden de bermen op een speciale
manier bewerkt. De werkzaamheden
maakten het nodig dat het weggetje
de afgelopen week werd afgesloten,
al waagde sluipverkeer menigmaal
een vergeefse poging de afzettingen
te passeren. Alvorens het schelpen
pad weer toegankelijk wordt, gaat
een wals de verse schelpen nog plet
ten. Maar daarvoor moet de boven
laag eerst goed drogen. Gezien de
gunstige weersvooruitzichten zal dat
komende dagen kunnen gebeuren.
Maar dat betekent wel dat 't
Skillepaadje dit weekend nog zal zijn
afgesloten. De komende weken ne
men Vlaming en Wuis ook andere
schelpenpaden omder handen.
De VW is zeer teleurgesteld door het besluit van het col
lege om de jaarlijkse bijdrage die de gemeente aan de VW
geeft voor informatie en dienstbetoon aan toeristen, niet
aan te passen aan de stijging van het algemene prijspeil.
Directeur Veronica Bos: 'Erg jammer, maar we hopen dat
de gemeenteraad er anders over denkt'.
De steun die de gemeente jaarlijks
geeft aan de Stichting VW Texel-
promotie bestaat uit twee compo
nenten: een bijdrage voor promo
tie die ook wordt gegeven door de
andere partners van de stichting
en die telkens wordt aangepast
(geïndexeerd) plus een vaste ver
goeding van de kosten die de VW
moet maken bij het beantwoorden
van allerlei vragen van toeristen en
ander dienstbeton aan de gasten.
Dit jaarlijkse bedrag is al sinds
1986 ƒ260.000,-. Bij het bedenken
van deze constructie is er destijds
vanuit gegaan dat de gemeente
deze vraagbaakfunctie zou moe
ten vervullen als de VW het niet
deed. Dus werd het passend ge
vonden dat de gemeente daar ook
voor betaalt, maar in hoeverre dat
moet gebeuren staat nu weer ter
discussie.
Het college wil nog steeds bijdragen
in de informatiekosten van de WV,
In Oudeschild wordt hard gewerkt om
het voormalige koelwaterbassin ge
reed te maken voor de aansluiting op
de bestaande haven. In het zogehe
ten noordelijke plateau is een flinke
hoeveelheid zand gereden en de
bouwwerken van het PEN zijn ge
sloopt. Verder is een begin gemaakt
met het graven van een doorgang
naar de jachthaven. Ten behoeve van
kabels en leidingen voor de windmo
lens en de asfaltcentrale zijn mantel
buizen gegraven. Nabij het voorma
lige pompstation wordt een
betonhelling aangelegd. De werk
zaamheden omvatten verder het aan
brengen van het teenschot en het
onderwatertalud in het PEN-bassin.
"Kg met meer worden gerookt
kf gemeentehuis.
- W dat ook voor de kamer van
burgemeester? Het schijnt
3J Sr namelijk regelmatig te ro-
WfrtXKJen
ywlrter rein
Shovelchauffeur Marcel Bakker in actie tijdens de ontmanteling van onderdelen van het oude koelwaterbassin. (Foto Garan) Timmerman)
Fiètsers die op acrobatische
wijze door de drukke winkelstra
ten van Den Burg slalommen en
middenstanders die op hinder
lijke wijze tijdens marktdagen
hun winkels bevoorraden. 'Geen
overkanters, maar gewoon
eilandgenoten die elkaar van de
hoeven rijden', stelde Pieter de
Groot (D66) het verkeersgedrag
van Texelaars aan de kaak. 'Want
ze lappen de regels aan hun
laars', doelde hij op de afspraak
dat als er in het centrum veel
wandelaars op de been zijn. niet
mag worden gefietst 'Zelfs
hoogbejaarden gaan op de snor
fiets luid klingelend door de win
kelstraat.' Wethouder Peter Bak
ker (Verkeer), in het verleden zelf
een warm pleitbezorger van een
gedeeltelijk fietsverbod, moest
erkennen dat de voorschriften
nogal ruim worden geïnterpre
teerd. Over de vraag of de win
kelstraten gedurende openings
tijden al dan niet moeten worden
afgesloten, kon de raads
commissie Financiën, Werken en
Milieu het gisteravond niet eens
worden. De Groot signaleerde
tevens dat op de Bernhardlaan
veel fietsers over de stoep rijden,
met alle nadelige gevolgen voor
de voetgangers. 'Kennelijk vin
den ze het niet veilig om over
straat te rijden. Gezien het rij
gedrag van bepaalde automobi
listen kan ik me dat wel voorstel
len.' De Groot opperde de
mogelijkheid om op de Bern
hardlaan fietsstroken aan te leg
gen.
maar wil de ƒ260.000,- met verho
gen. hoewel dit geld als gevolg van
hogere kosten en stijging van het al
gemene prijspeil de werkelijke kosten
al lang niet meer dekt
Geen taak
Het college redeneert dat het geven
van informatie aan toeristen geen
primaire taak is van de gemeente Dat
de gemeente daar evengoed geld
voor geeft heeft te maken met het
enorme economische belang van het
toerisme voor Texel, maar een rela
tie met de werkelijke kosten die de
VW maakt wil het college niet gelegd
zien. Het geld dat daarop steeds
meer moet worden toegelegd, moet
de WV zelf maar verdienen door van
de toeristen meer vergoeding te vra
gen voor de informatie, menen b en
w. Dinsdag liet gemeentesecretaris
Piet Zoon weten dat het college de
VW wel meer geld wil geven, maar
uitsluitend voor promotie in de vorm
van een verhoging van de jaarlijkse
bijdrage daarvoor, onder voorwaarde
dat de andere partners dat ook doen.
Boos
Het weigeren van een verhoogde bij
drage voor informatie en dienstverle
ning is bij de VW hard aangekomen.
Typerend voor de stemming is dat de
directie het aanbod van b en w óm de
weigering mondeling toe te lichten
van de hand heeft gewezen. 'We
wachten op een schriftelijke beves
tiging en toelichting van de weigering
en zullen aan de hand daarvan rea
geren richting gemeenteraad', aldus
Veronica Bos.
Lees verder pagina 5
(Advertentie)
'Er komen nogal wat mensen op de
haven die graag een rondvaart over
het wad willen maken, maar die te
leurgesteld terugkeren naar hun ho
tel. Het zijn vooral senioren, die meer
comfort willen.' Daarom kocht Adrie
Hutjes het luxueuze schip Lady
Glückstad.
Pagina 3
Luchtschepen (Zeppelins) die Duitse
toeristen van en naar Texel vervoeren.
Een toekomstbeeld dat volgens het
Platform Luchtschepen niet ondenk
beeldig is. 'Luchtschepen zijn milieu
vriendelijk, veroorzaken minder ge
luidsoverlast en geen files.'
Pagina 5
Het Centraal Opvangorgaan Asiel
zoekers (COA) heeft afgezien van de
huisvesting van 24 asielzoekers in het
appartementengebouw aan de
Kamerstraat. Het is echter niet uitge
sloten dat het er later wèl van komt,
maar het gemeentebestuur wil eerst
onderzoeken hoeveel asielzoekers
totaal op Texel kunnen worden opge
vangen met het oog op medische
zorg en onderwijs.
Pagina 7
(Advertentie)
INa. S0,- BELTEGOED
BESTE SERVICE
RUIME KEUS
fyrw» IjmrtfJhnIt h be ben.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van.
NEE- sticker
maar wel geïnteresseerd?
Folder verkrijgbaar op
Spinbaan 6.