'latform Luchtschepen: Texel als proefkonijn Bsm Hardere aanpak van roken in raadhuis TF.XI-lsr COURANT Natuurboeren verdiepten zich in ecologie VERGASSER. JNVoer estaande put et op tekening: ezwaar vervalt Atletiekbaan Eilandcompetitie volleybal VW Advertenties: Nieuws en tips: De compostbode TEXELSE J" CouraNT "dIT^oroeeinota had ÏK ER BETER NiET IN KUNNEN GOOIEN MAAR K'JK EE NE wat een nooie KOM'POST I! y yfA2 oe,*N( Eoorps vvtvn-^rp^ puo^MKv Ipc/EPiSnt Hag ftfcoiKtpr v£ë% OE PLANNtN GAAN 20 WEL IN ROOK OP 'EN haOOQOOO VAN DE^ PROVINCIE HlEftvOORl Daar kan niemand ENIGE WOTA VAN VkR'Jgen; ^gpp£t"y' ■fins in het Texelse luchtruim, volgens het Platform Luchtschepen een realistisch toekomstbeeld. jp een hoogte van 500 tot 2000 r, een gebied dat door de com- éle luchtvaart in zeer geringe mestput die er wel is, maar is opgenomen in de milieu- inning, kan ook geen hinder «zaken. Een opmerkelijke ju- he afweging door de Raad itate (RvS), die Jaap Smit van esweg bij zijn bezwaar tegen «euwe milieuvergunning voor aburige veehouderij van de Se Witte in het ongelijk stelde. kunnen voorzieningen op de grond beter worden benut. Concurrerend Marktonderzoek heeft volgens het Platform uitgewezen dat luchtsche pen qua prijs en prestatie kansrijk zijn voor het personenvervoer over af standen van 500 tot 1500 kilometer, waarvoor op dit moment gebruik wordt gemaakt van chartervluchten, touringcars en korte afstands- vluchten. De snelheid varieert van 120 tot 150 km/uur, vergelijkbaar met een intercitytrein. Een toerist uit het zuiden van Duitsland is tussen de vijf tot zes uur onderweg, vanuit het noorden circa drie tot vier uur. Door de grote afmeting van luchtschepen hebben de passagiers in vergeli|king met vliegtuig en trein veel ruimte tot hun beschikking. Daarnaast is het luchtschip zeer ge schikt voor speciaal vervoer van volumineuze vracht, zoals bloemen. Studie heeft uitgewezen dat exploi tatie van een groot luchtschip com mercieel aantrekkelijk is en dat er op Europese routes, zoals Amsterdam- Londen en Brussel-Berlijn, een zeer Een grotere mate van reisbeleving en meer comfort dragen hieraan bij. Windgevoeligheid De luchtreuzen zijn zeer groot, waar door de krachten die de wind erop uitoefent ook groot zijn. Maar net als bij vliegtuigen worden deze door de constructie opgevangen. Tot wind kracht elf kan een luchtschip vliegen en aangemeerd zijn. Tot windkracht zes (grotere zelfs zeven) kunnen luchtschepen probleemloos stijgen en landen. Vliegtuigen kunnen bij hogere windsnelheden stijgen en lan den, terwijl luchtschepen minder last van mist hebben. Een luchtschip zal naar verwachting niet vaker uitvallen dan een vliegtuig, trein of bus. Traumatiek Maar willen luchtschepen bij het grote publiek doorbreken, dan moet eerst een belangrijke hindernis wor den overwonnen, een fase die door Platform-voorzitter prof. Dr. R.J. In 't Veld wordt omschreven als 'geromantiseerde traumatiek'. Want bij de gedachte aan luchtschepen doemt al snel het beeld op van de ramp met de Hindenburg in 1937. Luchtschepen zijn anno 2000 gevuld met helium, een edelgas dat absoluut met brandbaar is. Een incident zoals met de Hindenburg is volgens het Platform daarom uitgesloten. Ook het materiaal waarvan luchtschepen zijn gemaakt is onbrandbaar. Het Platform stelt alles in het werk om uit de trauma-fase te komen en ge zien de voordelen is de tijd rijp voor luchtschepen, luidt de conclusie. In middels heeft zelfs de Tweede Kamer erover gedebatteerd en de minister van Verkeer en Waterstaat het Plat form uitgenodigd voor een gesprek. De conferentie over duurzaam toe risme op Texel heeft ervoor gezorgd dat ook dichter bij de belangstelling is gewekt. Zo heeft het Platform een afspraak voor een gesprek met Rob Wortel, die in de hoedanigheid van voorzitter van de Stichting Duurzaam Texel en als Teso-directeur wil wor den bijgepraat over de mogelijkhe- u voerde aan dat de gasten in zijn ïtiuisjes overlast ondervinden Ie nabijgelegen veehouderij van De afgifte van een revisie inning aan Witte, ter vervanging :n de hinderwetvergunning, gaf l de mogelijkheid bezwaar aan te m Bezwaren die door de RvS, n f meer omdat ze te laat waren diend, praktisch allemaal niet snkelijk zijn verklaard. Meest erkijke oordeel werd geveld over estputten bij het bedrijf, die niet e tekening staan. Een omissie in ■deende vergunning. Maar tegen bh die op tekening niet bestaan, cok geen bezwaar worden inge- d, oordeelde de RvS. Om de te- - wrung ongedaan te maken heeft college besloten dat Witte een nderingsvergunnmg moet aan- 3(1, zodat de putten alsnog op mng komen te staan ■oor een behoorlijk onderkomen, gebruiken samen met de wereniging. De AVT-ers kleden nu om in een port-a-cabin van de -rclub, terwijl de materialen in container zijn opgeslagen, wat :van ideaal is. Men streeft nu een bescheiden accommodatie 'door de port-a-cabin kan verval- •civan waaruit zowel de atletiek- lals de wielerbaan is te overzien, «osten (ƒ150.000,-) worden ge- SendoorAVT en wielervereniging ren Beide verenigingen zullen Toor een beroep doen op ge melijke subsidie, bijkomend project is verbetering 'de waterhuishouding op het op duiven B-veld. Ondanks het gra- 'van een kolk en andere maatre en om de waterafvoer te verbete rt de bespeelbaarheid van het Mog steeds te wensen over. De :;en van afdoende verbetering zijn 50OO,-. Met het geld dat over is Met budget van ƒ100.000,- dat Wiikbaar was voor renovatie van C-veld, kan dat worden betaald Programma dinsdag 26 september Veld A, mannen en gemengd 18.30 Rabo-W'tewel 2 Fitt 19.15 LenR-Fitt Rabo 20,00 Super de Boer-Teso LenR 20.45 Agrifirm-CVI Super de Boer 21.30 Paal 9-Grooten Slock Agrifirm 22.15 Sportshop 2-Twaalf Balcken Paal 9 Uitslagen 19 september LenR-NIOZ 3-0, Euroase-Question 2 3-0, W'tjewel-CVI 2-1; Maarcobouw-Kobeko 1-2; Tatenhove 1 -OSG 1 -2 Paal 28/De Krim-Twaalf Balcken 2-1, Slagerij Beverdam -Fitt 2-1; Pre Press Center-EcoMare 1-2, 't Gouwe Boltje- Zandbank 3-0, Timmer s Bakken|-Keurslagerij Dros 3-0; Eierlandsche Huis-Sportshop Texel 1 3-0; Gimsel-B&B/vd Vis/den Boer 1 -2; Jozef- school-Milly's 3-0; De Rival-De Krim 0-3. Zeilmakerij-Bar Sportief 3-0; Slagerij lepe de Boer-Salon Martine/de Oorzaak 1-2, Klif 12- Westerlaken 3-0; Durper Drup-Question 12-1 Van de natuurwaarden op hun lan derijen zijn de meeste natuur- boeren vrij goed op de hoogte, maar aan theoretische achter grondkennis, bijvoorbeeld over de overwinteringsplaats van kikkers en de vlindertrek door Europa, ont breekt het nog wel eens. Vandaar dat de cursus over agrarisch natuurbeheer, georganiseerd door de Vereniging voor agrarisch na- tuur- en landschapsbeheer 'De Lieuw', een schot in de roos was. Inmiddels hebben zo'n 25 leden de opleiding gevolgd. Elf natuur- boeren namen het diploma dins dag in ontvangst. Agrarisch natuurbeheer verloopt steeds professioneler. Na de oprich ting van de gelijknamige vereniging, die pakketten aanbiedt en subsidie geld van de overheid doorsluist naar de boeren, is scholing van natuur- boeren een volgende stap. Want na tuur ontwikkelt zich weliswaar van zelf, onjuiste cultuur- of andere maat regelen kunnen negatie uitpakken. De ecologische cursus is bedoeld voor het stimuleren van het natuurlijk evenwicht en de natuurlijke verhou dingen op het boerenbedrijf. Daarvoor keerden de agrariërs afge lopen najaar vièr dagen terug in de schoolbanken, om onder leiding van Nico van der Wel van de Volks hogeschool in Bergen zich in de theo rie van het natuurbeheer te verdie pen. De cursisten bogen zich over de vraag wat natuur nu eigenlijk is en wat natuurbeleid inhoudt. Er werd studie verricht naar weidevogels, aandacht besteed aan slootkanten en perceelsranden, van gedachten ge wisseld over de natuurwaarden op het erf en over landschaps elementen. Bij al deze onderdelen is gekeken welk beheer moet worden gevoerd om de natuurwaarden te la ten toenemen. Verder is nagedacht VERVOLG VAN PAGINA 1 Het VW-bestuur had in april van dit jaar in een brief aan de gemeente voorgerekend hoe sterk de kosten van informatieverstrekking zijn geste gen in de afgelopen 15 jaar. In die tijd is het aantal overnachtingen met 50% gestegen en zijn de vakanties korter geworden. Er kwamen dus meer verschillende mensen naar Texel, dus de informatiebehoefte steeg met méér dan 50%. In het af gelopen jaar ging het om 146.000 telefonische beantwoordingen, 25.000 schriftelijke verzoeken om in formatie, 30.000 beantwoorde e- mails en 40.000 baliehandelmgen. Van die 241.000 informatievragen hadden er slechts 40.000 betrekking op een reservering, de rest was dus den. Verder hoopt het Platform op een gesprek met luchthavendirecteur Ed de Bruijn. 'Want we zien op Texel veel mogelijkheden voor luchtsche pen. We willen graag weten hoe hij erover denkt.' De Bruijn: 'Ik heb me tot nu toe nog niet zo verdiept in luchtschepen. Maar je zult begrijpen dat ik enthousiast ben over elke vorm van luchtvervoer die minder geluid produceert.' over hoe dat op hun eigen bedrijf is toe te passen. Onderdeel van de cur sus was een excursie en een bedrijfs bezoek, waarbij elke boer een advies kreeg over de wijze waarop het beste natuur kon worden ontwikkeld. Op basis van de opgedane kennis en het verkegen advies stelden de eco- agrariërs zelf een natuurplan op voor hun bedrijf. Het certificaat dat ze hier voor ontvingen, is van MBO-mveau, dus gelijkwaardig aan een opleiding landschapsbeheer in het middelbaar agrarisch onderwijs. De cursus kon worden gegeven dankzij een subsidie van de provin cie. De certificaten werden uitgereikt aan. Dirk Roeper, Lia Zijm-Witte, Marcel Witte, Cees Bas, Trudy Boer- horst. Marcel van der Sar, Margriet Jonkergouw, Jacob Lap. Rinus Kui per, Arie Kikkert en Jacob Jan Zijm. dienstbetoon. In verband met de enorme stijging van het aantal vragen is het aantal medewerkers verdub beld en in die 15 jaar zijn de lonen natuurlijk ook gestegen. De inflatie over deze periode was 31,85%. Als de gemeentelijke informatiebijdrage steeds was geïndexeerd zou deze nu uitkomen op 342.801 Onverantwoord Het VW-bestuur meldt dat het groeiende tekort op de informatiever strekking steeds is aangevuld uit de winst die met de reserveringen werd gemaakt. In 1995 en 1996 leidde dit tot tekorten, wat volgens het VW- bestuur onaanvaardbaar is in deze tijd van groeiende concurrentie. Er moet een behoorlijk promotiebudget blijven. Het bestuur vindt ook dat informatie voor de gasten zoveel mogelijk gra tis moet zijn. ondanks dat het veel geld kost. 'Het is zeer klant onvriendelijk en ongastvrij om bij voorbeeld voor de telefonische infor matie extra te laten betalen.Wel vragen wij een vrijwillige bijdrage in de portokosten en zijn de meeste fietsroutes en de meer uitgebreide Wat het college betreft wordt er straks nergens meer in het raad huis en in andere gemeentelijke gebouwen gerookt. In elk geval wordt het roken strenger en meer systematisch aangepakt dan tot dusver is gebeurd. Door de sector welzijn is zelfs een 'Plan van aan pak' gemaakt dat moet resulteren in een beleidsplan dat begin vol gend jaar van kracht wordt. Te verwachten is dat dit zal leiden tot een stringent en duidelijk aangege ven rookverbod voor in beginsel alle ruimten, maar dat toch voorzieningen zullen worden getroffen voor mede werkers die het roken nog niet heb ben afgezworen, zonder dat niet-ro- kers daar last van hebben. Overtreding Net als voor andere openbare gebou wen geldt in het raadhuis nu al een rookverbod maar dat wordt nergens aangegeven. De afspraken die de medewerkers hebben gemaakt over roken op de werkplek zijn verre van hard en over handhaving van een rookverbod is mets vastgelegd. Dat werd in mei van dit jaar geconsta teerd door een inspecteur van de Keuringsdienst van Waren en hij liet weten dat de gemeente door deze nalatigheden een overtreding heeft begaan. Dat was aanleiding voor het plan van aanpak. Uit dat plan blijkt onder meer dat krachtens de Tabakswet rook verboden moeten worden ingesteld voor ruimten met loketten, wacht ruimten, hallen, gangen, trappen, lif ten, vergaderzalen, leslokalen, toilet ten, kantines, recreatieruimten en overige publiekstoegankelijke ruim ten. In beperkte mate mag van het rookverbod in kantines, wacht- en Spinbaan 6 Telefoon 36 26 00 fax 314 111 informatieboekjes niet gratis. De op brengsten dekken echter lang niet de kosten van de informatievoorziening.' Gevraagd wordt de bijdrage te verho gen met tenminste het bedrag dat overeenkomt met de inflatie van de afgelopen vijf jaar, wat voor de nieuwe contractperiode 2001-2006 neerkomt op ƒ286.000,- per jaar, dus een verhoging met 26.000,-. Het VW-bestuur dacht het college al te hebben overtuigd van de nood zaak om de informatiebijdrage op te trekken. Er lag zelfs al een uontract klaar waarin het aangepaste bedrag was vermeld en dat begin volgend jaar officieel ondertekend zou worden door burgemeester Geldorp namens de gemeente en voorzitter LeoTimmers en secretaris Koos Bremer namens de VW-stichting. Het zal nu van de gemeenteraad af hangen of het gevraagde extra geld alsnog op tafel komt. In eerste instan tie zal de raadscommissie voor finan ciën, werken en milieu er zich over buigen. In de desbetreffende open bare vergadering mag de WV haar zaak bepleiten in de vorm van een presentatie of toelichting. recreatieruimtes worden afgeweken. Het maken van zulke uitzonderingen is niet verplicht maar wel aan regels gebonden. Werkplekken Omdat werkplekken niet onder het bereik van de Tabakswet vallen hoeft daar met persé een rookverbod te gelden, maar in het Texelse raadhuis zal het roken ook daar met zonder meer worden toegelaten. Het komt immers regelmatig voor dat collega's of mensen van buiten verschijnen op de werkplek van een ambtenaar en als deze rookt stelt hij die anderen daaraan ook bloot. Een van de uit gangspunten is dat niemand onge wild in tabaksrook moet zitten De beheerder van het gebouw zal er verantwoordelijk voor zijn dat er met wordt gerookt op plaatsen waar dat verboden is. Hij mag maatregelen nemen tegen onwilligen. Wanneer een rokende bezoeker zou weigeren het gebouw te verlaten kan hij we gens lokaalvredebreuk met de straf rechter in aanraking komen. Tegen medewerkers die het rookverbod negeren kunnen disciplinaire maatre gelen worden genomen. Het plan van aanpak voorziet verder in het terugbrengen van het aantal rokende medewerkers door middel van een cursus 'Stoppen met roken' Ook zal een enquête worden gehou den inzake het rookgedrag van de medewerkers, waarbij gebruik wordt gemaakt van de vragenlijst van de Stichting Volksgezondheid en Roken en het Bureau Voorlichting Tabak. De daarbij verkregen gegevens worden gebruikt om steun te krijgen bij het doorvoeren van het anti-rookbeleid en om te bepalen welke weerstanden er zijn tegen rookbeperkingen. Warmoesstraat 45 Telefoon 36 26 20 fax 323 000 Cfrecn ^tparLsJixels in hei barL, Veld B, dames en gemengd 18.30 't G. Boltje-Ouestion 2 EcoMare 19.15 SI. Beverdam-EcoMare G. Boltje 20.00 Pre Press Center-Zandbank SI Beverdam 20 45 Jozefschool-De Krim Pre Press C. 21.30 Rival-Bar Sportief Jozefschool Veld C, dames 18.30 Natuurwinkel-Smash '68 Wiersma Meubelen 19.15 Timmer's Bak.-Wiersma Meubelen Natuurwinkel 20 00 B&B/vdVis/denBoer-Milly's Timmer's Bakkerij 20.45 Wessels Ontwerptl-Eierl. Huis B&B/vdVis/'den B. 21.30 Nokanto-Salon Mart/de Oorz Wessels Ontwerpt 22.15 Haarstudio-Sportshop Texel 1 Nokanto Wedstrijdleiding: Dick tel 315096 VRIJDAG 22 SEPTEMBER 2000 ''Altschepen (Zeppelins) die se toeristen van en naar Texel eeren. Een toekomstbeeld dat ens het Platform Luchtsche- niet ondenkbeeldig is. 'Lucht ten zijn milieuvriendelijk, ver laken minder geluidsoverlast een files', aldus Platform-coör- ilor Peter Ras, die de bezoe- ,an de conferentie over Duur- Toerisme warm probeerde te ien voor de imposante lucht ten. Het platform ziet in Texel ideaal proefgebied voor het istisch vervoer met luchtsche- dynamisch gezien zal een lucht; n nooit kunnen concurreren met liegtuig. dus tijdwinst is er niet te behalen. Maar tegenover dit cel staan volgens het platform voordelen: luchtschepen vergen grond veel minder infrastruc- dan vliegtuigen. Een itlantabele aanlandpaal of een paal en vrachtwagen is al voldoende ntijd dat ruimte schaars is, is dat aardig pluspunt. Zeppelins vlie- mate wordt gebruikt, zodat in dit lage luchtruim plaats te over is. Brandstof Daarnaast blijkt uit studies dat na 2007 de olieproductie niet meer kan stijgen en de brandstofprijzen explo sief omhoog zal gaan. Het energie verbruik van een luchtschip is vier keer lager dan dat van een vliegtuig. Als transportvorm zijn de energie kosten vergelijkbaar met die van een trein en autobus. Inherent aan het lagere brandstofgebruik is de min dere belasting van het milieu. Volgens het Platform veroorzaakt een vlieg tuig vier maal zoveel vervuiling als een luchtschip, waarvan de uitstoot vergelijkbaar is met die van een inter citytrein. Ander belangrijk punt is de geluidsproductie. Dat beperkt zich tot een zacht zoemend of brommend geluid, dat voornamelijk afkomstig is van de propeller De geluidsoverlast Is dus een stuk minder dan bij vlieg tuigen, met als bijkomend voordeel dat de luchtschepen hierdoor ook 's nachts kunnen opstijgen. Hierdoor concurrerend tarief kan worden ge boden. Bedrijfsleven Het bedrijfsleven onderkent de marktkansen Op dit moment be staan er drie serieuze initiatieven: het Duitse Zeppelin NT (12 passagiers). Cargolifter (tot 160 ton vracht) en het Nederlandse Rigid Airship Design (RAD) NV initiatief (100 tot 250 pas sagiers), een consortium dat naar verwachting rond 2004 het eerste luchtschip in de vaart zal brengen. De initiatieven van de genoemde bedrij ven overlappen elkaar niet. De Adviesdienst voor Verkeer en Water staat signaleert dat klassieke vaartui gen vanaf 100 passagiers de meeste mobiliteitsvoordelen bieden. Anderen zien in de luchtschepen een interes sante 'groene investering', een beleggingsvorm die in populariteit stijgt. De bewustwording van het publiek ten aanzien van het milieu is volgens de organisatie NBBS-reizen een van de redenen dat, reizigers in de toekomst de voorkeur geven aan het luchtschip boven het vliegtuig.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2000 | | pagina 5