'latform Luchtschepen:
Texel als proefkonijn
Bsm
Hardere aanpak van
roken in raadhuis
TF.XI-lsr COURANT
Natuurboeren verdiepten zich in ecologie
VERGASSER.
JNVoer
estaande put
et op tekening:
ezwaar vervalt
Atletiekbaan
Eilandcompetitie
volleybal
VW
Advertenties:
Nieuws en tips:
De compostbode
TEXELSE J" CouraNT
"dIT^oroeeinota had
ÏK ER BETER NiET IN
KUNNEN GOOIEN
MAAR K'JK EE NE
wat een nooie
KOM'POST I! y
yfA2 oe,*N(
Eoorps
vvtvn-^rp^
puo^MKv
Ipc/EPiSnt Hag
ftfcoiKtpr v£ë%
OE PLANNtN GAAN
20 WEL IN ROOK OP
'EN haOOQOOO VAN DE^
PROVINCIE HlEftvOORl
Daar kan niemand
ENIGE WOTA VAN
VkR'Jgen;
^gpp£t"y'
■fins in het Texelse luchtruim, volgens het Platform Luchtschepen een realistisch toekomstbeeld.
jp een hoogte van 500 tot 2000
r, een gebied dat door de com-
éle luchtvaart in zeer geringe
mestput die er wel is, maar
is opgenomen in de milieu-
inning, kan ook geen hinder
«zaken. Een opmerkelijke ju-
he afweging door de Raad
itate (RvS), die Jaap Smit van
esweg bij zijn bezwaar tegen
«euwe milieuvergunning voor
aburige veehouderij van de
Se Witte in het ongelijk stelde.
kunnen voorzieningen op de grond
beter worden benut.
Concurrerend
Marktonderzoek heeft volgens het
Platform uitgewezen dat luchtsche
pen qua prijs en prestatie kansrijk zijn
voor het personenvervoer over af
standen van 500 tot 1500 kilometer,
waarvoor op dit moment gebruik
wordt gemaakt van chartervluchten,
touringcars en korte afstands-
vluchten. De snelheid varieert van
120 tot 150 km/uur, vergelijkbaar met
een intercitytrein. Een toerist uit het
zuiden van Duitsland is tussen de vijf
tot zes uur onderweg, vanuit het
noorden circa drie tot vier uur. Door
de grote afmeting van luchtschepen
hebben de passagiers in vergeli|king
met vliegtuig en trein veel ruimte tot
hun beschikking.
Daarnaast is het luchtschip zeer ge
schikt voor speciaal vervoer van
volumineuze vracht, zoals bloemen.
Studie heeft uitgewezen dat exploi
tatie van een groot luchtschip com
mercieel aantrekkelijk is en dat er op
Europese routes, zoals Amsterdam-
Londen en Brussel-Berlijn, een zeer
Een grotere mate van reisbeleving en
meer comfort dragen hieraan bij.
Windgevoeligheid
De luchtreuzen zijn zeer groot, waar
door de krachten die de wind erop
uitoefent ook groot zijn. Maar net als
bij vliegtuigen worden deze door de
constructie opgevangen. Tot wind
kracht elf kan een luchtschip vliegen
en aangemeerd zijn. Tot windkracht
zes (grotere zelfs zeven) kunnen
luchtschepen probleemloos stijgen
en landen. Vliegtuigen kunnen bij
hogere windsnelheden stijgen en lan
den, terwijl luchtschepen minder last
van mist hebben. Een luchtschip zal
naar verwachting niet vaker uitvallen
dan een vliegtuig, trein of bus.
Traumatiek
Maar willen luchtschepen bij het
grote publiek doorbreken, dan moet
eerst een belangrijke hindernis wor
den overwonnen, een fase die door
Platform-voorzitter prof. Dr. R.J. In 't
Veld wordt omschreven als
'geromantiseerde traumatiek'. Want
bij de gedachte aan luchtschepen
doemt al snel het beeld op van de
ramp met de Hindenburg in 1937.
Luchtschepen zijn anno 2000 gevuld
met helium, een edelgas dat absoluut
met brandbaar is. Een incident zoals
met de Hindenburg is volgens het
Platform daarom uitgesloten. Ook het
materiaal waarvan luchtschepen zijn
gemaakt is onbrandbaar.
Het Platform stelt alles in het werk om
uit de trauma-fase te komen en ge
zien de voordelen is de tijd rijp voor
luchtschepen, luidt de conclusie. In
middels heeft zelfs de Tweede Kamer
erover gedebatteerd en de minister
van Verkeer en Waterstaat het Plat
form uitgenodigd voor een gesprek.
De conferentie over duurzaam toe
risme op Texel heeft ervoor gezorgd
dat ook dichter bij de belangstelling
is gewekt. Zo heeft het Platform een
afspraak voor een gesprek met Rob
Wortel, die in de hoedanigheid van
voorzitter van de Stichting Duurzaam
Texel en als Teso-directeur wil wor
den bijgepraat over de mogelijkhe-
u voerde aan dat de gasten in zijn
ïtiuisjes overlast ondervinden
Ie nabijgelegen veehouderij van
De afgifte van een revisie
inning aan Witte, ter vervanging
:n de hinderwetvergunning, gaf
l de mogelijkheid bezwaar aan te
m Bezwaren die door de RvS,
n f meer omdat ze te laat waren
diend, praktisch allemaal niet
snkelijk zijn verklaard. Meest
erkijke oordeel werd geveld over
estputten bij het bedrijf, die niet
e tekening staan. Een omissie in
■deende vergunning. Maar tegen
bh die op tekening niet bestaan,
cok geen bezwaar worden inge-
d, oordeelde de RvS. Om de te-
- wrung ongedaan te maken heeft
college besloten dat Witte een
nderingsvergunnmg moet aan-
3(1, zodat de putten alsnog op
mng komen te staan
■oor een behoorlijk onderkomen,
gebruiken samen met de
wereniging. De AVT-ers kleden
nu om in een port-a-cabin van de
-rclub, terwijl de materialen in
container zijn opgeslagen, wat
:van ideaal is. Men streeft nu
een bescheiden accommodatie
'door de port-a-cabin kan verval-
•civan waaruit zowel de atletiek-
lals de wielerbaan is te overzien,
«osten (ƒ150.000,-) worden ge-
SendoorAVT en wielervereniging
ren Beide verenigingen zullen
Toor een beroep doen op ge
melijke subsidie,
bijkomend project is verbetering
'de waterhuishouding op het op
duiven B-veld. Ondanks het gra-
'van een kolk en andere maatre
en om de waterafvoer te verbete
rt de bespeelbaarheid van het
Mog steeds te wensen over. De
:;en van afdoende verbetering zijn
50OO,-. Met het geld dat over is
Met budget van ƒ100.000,- dat
Wiikbaar was voor renovatie van
C-veld, kan dat worden betaald
Programma dinsdag 26 september
Veld A, mannen en gemengd
18.30 Rabo-W'tewel 2 Fitt
19.15 LenR-Fitt Rabo
20,00 Super de Boer-Teso LenR
20.45 Agrifirm-CVI Super de Boer
21.30 Paal 9-Grooten Slock Agrifirm
22.15 Sportshop 2-Twaalf Balcken Paal 9
Uitslagen 19 september
LenR-NIOZ 3-0, Euroase-Question 2 3-0,
W'tjewel-CVI 2-1; Maarcobouw-Kobeko 1-2;
Tatenhove 1 -OSG 1 -2 Paal 28/De Krim-Twaalf
Balcken 2-1, Slagerij Beverdam -Fitt 2-1; Pre
Press Center-EcoMare 1-2, 't Gouwe Boltje-
Zandbank 3-0, Timmer s Bakken|-Keurslagerij
Dros 3-0; Eierlandsche Huis-Sportshop Texel
1 3-0; Gimsel-B&B/vd Vis/den Boer 1 -2; Jozef-
school-Milly's 3-0; De Rival-De Krim 0-3.
Zeilmakerij-Bar Sportief 3-0; Slagerij lepe de
Boer-Salon Martine/de Oorzaak 1-2, Klif 12-
Westerlaken 3-0; Durper Drup-Question 12-1
Van de natuurwaarden op hun lan
derijen zijn de meeste natuur-
boeren vrij goed op de hoogte,
maar aan theoretische achter
grondkennis, bijvoorbeeld over de
overwinteringsplaats van kikkers
en de vlindertrek door Europa, ont
breekt het nog wel eens. Vandaar
dat de cursus over agrarisch
natuurbeheer, georganiseerd door
de Vereniging voor agrarisch na-
tuur- en landschapsbeheer 'De
Lieuw', een schot in de roos was.
Inmiddels hebben zo'n 25 leden de
opleiding gevolgd. Elf natuur-
boeren namen het diploma dins
dag in ontvangst.
Agrarisch natuurbeheer verloopt
steeds professioneler. Na de oprich
ting van de gelijknamige vereniging,
die pakketten aanbiedt en subsidie
geld van de overheid doorsluist naar
de boeren, is scholing van natuur-
boeren een volgende stap. Want na
tuur ontwikkelt zich weliswaar van
zelf, onjuiste cultuur- of andere maat
regelen kunnen negatie uitpakken.
De ecologische cursus is bedoeld
voor het stimuleren van het natuurlijk
evenwicht en de natuurlijke verhou
dingen op het boerenbedrijf.
Daarvoor keerden de agrariërs afge
lopen najaar vièr dagen terug in de
schoolbanken, om onder leiding van
Nico van der Wel van de Volks
hogeschool in Bergen zich in de theo
rie van het natuurbeheer te verdie
pen. De cursisten bogen zich over de
vraag wat natuur nu eigenlijk is en wat
natuurbeleid inhoudt. Er werd studie
verricht naar weidevogels, aandacht
besteed aan slootkanten en
perceelsranden, van gedachten ge
wisseld over de natuurwaarden op
het erf en over landschaps
elementen. Bij al deze onderdelen is
gekeken welk beheer moet worden
gevoerd om de natuurwaarden te la
ten toenemen. Verder is nagedacht
VERVOLG VAN PAGINA 1
Het VW-bestuur had in april van dit
jaar in een brief aan de gemeente
voorgerekend hoe sterk de kosten
van informatieverstrekking zijn geste
gen in de afgelopen 15 jaar. In die tijd
is het aantal overnachtingen met
50% gestegen en zijn de vakanties
korter geworden. Er kwamen dus
meer verschillende mensen naar
Texel, dus de informatiebehoefte
steeg met méér dan 50%. In het af
gelopen jaar ging het om 146.000
telefonische beantwoordingen,
25.000 schriftelijke verzoeken om in
formatie, 30.000 beantwoorde e-
mails en 40.000 baliehandelmgen.
Van die 241.000 informatievragen
hadden er slechts 40.000 betrekking
op een reservering, de rest was dus
den. Verder hoopt het Platform op
een gesprek met luchthavendirecteur
Ed de Bruijn. 'Want we zien op Texel
veel mogelijkheden voor luchtsche
pen. We willen graag weten hoe hij
erover denkt.' De Bruijn: 'Ik heb me
tot nu toe nog niet zo verdiept in
luchtschepen. Maar je zult begrijpen
dat ik enthousiast ben over elke vorm
van luchtvervoer die minder geluid
produceert.'
over hoe dat op hun eigen bedrijf is
toe te passen. Onderdeel van de cur
sus was een excursie en een bedrijfs
bezoek, waarbij elke boer een advies
kreeg over de wijze waarop het beste
natuur kon worden ontwikkeld. Op
basis van de opgedane kennis en het
verkegen advies stelden de eco-
agrariërs zelf een natuurplan op voor
hun bedrijf. Het certificaat dat ze hier
voor ontvingen, is van MBO-mveau,
dus gelijkwaardig aan een opleiding
landschapsbeheer in het middelbaar
agrarisch onderwijs.
De cursus kon worden gegeven
dankzij een subsidie van de provin
cie. De certificaten werden uitgereikt
aan. Dirk Roeper, Lia Zijm-Witte,
Marcel Witte, Cees Bas, Trudy Boer-
horst. Marcel van der Sar, Margriet
Jonkergouw, Jacob Lap. Rinus Kui
per, Arie Kikkert en Jacob Jan Zijm.
dienstbetoon. In verband met de
enorme stijging van het aantal vragen
is het aantal medewerkers verdub
beld en in die 15 jaar zijn de lonen
natuurlijk ook gestegen. De inflatie
over deze periode was 31,85%. Als
de gemeentelijke informatiebijdrage
steeds was geïndexeerd zou deze nu
uitkomen op 342.801
Onverantwoord
Het VW-bestuur meldt dat het
groeiende tekort op de informatiever
strekking steeds is aangevuld uit de
winst die met de reserveringen werd
gemaakt. In 1995 en 1996 leidde dit
tot tekorten, wat volgens het VW-
bestuur onaanvaardbaar is in deze
tijd van groeiende concurrentie. Er
moet een behoorlijk promotiebudget
blijven.
Het bestuur vindt ook dat informatie
voor de gasten zoveel mogelijk gra
tis moet zijn. ondanks dat het veel
geld kost. 'Het is zeer klant
onvriendelijk en ongastvrij om bij
voorbeeld voor de telefonische infor
matie extra te laten betalen.Wel
vragen wij een vrijwillige bijdrage in
de portokosten en zijn de meeste
fietsroutes en de meer uitgebreide
Wat het college betreft wordt er
straks nergens meer in het raad
huis en in andere gemeentelijke
gebouwen gerookt. In elk geval
wordt het roken strenger en meer
systematisch aangepakt dan tot
dusver is gebeurd. Door de sector
welzijn is zelfs een 'Plan van aan
pak' gemaakt dat moet resulteren
in een beleidsplan dat begin vol
gend jaar van kracht wordt.
Te verwachten is dat dit zal leiden tot
een stringent en duidelijk aangege
ven rookverbod voor in beginsel alle
ruimten, maar dat toch voorzieningen
zullen worden getroffen voor mede
werkers die het roken nog niet heb
ben afgezworen, zonder dat niet-ro-
kers daar last van hebben.
Overtreding
Net als voor andere openbare gebou
wen geldt in het raadhuis nu al een
rookverbod maar dat wordt nergens
aangegeven. De afspraken die de
medewerkers hebben gemaakt over
roken op de werkplek zijn verre van
hard en over handhaving van een
rookverbod is mets vastgelegd. Dat
werd in mei van dit jaar geconsta
teerd door een inspecteur van de
Keuringsdienst van Waren en hij liet
weten dat de gemeente door deze
nalatigheden een overtreding heeft
begaan. Dat was aanleiding voor het
plan van aanpak.
Uit dat plan blijkt onder meer dat
krachtens de Tabakswet rook
verboden moeten worden ingesteld
voor ruimten met loketten, wacht
ruimten, hallen, gangen, trappen, lif
ten, vergaderzalen, leslokalen, toilet
ten, kantines, recreatieruimten en
overige publiekstoegankelijke ruim
ten. In beperkte mate mag van het
rookverbod in kantines, wacht- en
Spinbaan 6
Telefoon 36 26 00 fax 314 111
informatieboekjes niet gratis. De op
brengsten dekken echter lang niet de
kosten van de informatievoorziening.'
Gevraagd wordt de bijdrage te verho
gen met tenminste het bedrag dat
overeenkomt met de inflatie van de
afgelopen vijf jaar, wat voor de
nieuwe contractperiode 2001-2006
neerkomt op ƒ286.000,- per jaar, dus
een verhoging met 26.000,-.
Het VW-bestuur dacht het college al
te hebben overtuigd van de nood
zaak om de informatiebijdrage op te
trekken. Er lag zelfs al een uontract
klaar waarin het aangepaste bedrag
was vermeld en dat begin volgend
jaar officieel ondertekend zou worden
door burgemeester Geldorp namens
de gemeente en voorzitter
LeoTimmers en secretaris Koos
Bremer namens de VW-stichting.
Het zal nu van de gemeenteraad af
hangen of het gevraagde extra geld
alsnog op tafel komt. In eerste instan
tie zal de raadscommissie voor finan
ciën, werken en milieu er zich over
buigen. In de desbetreffende open
bare vergadering mag de WV haar
zaak bepleiten in de vorm van een
presentatie of toelichting.
recreatieruimtes worden afgeweken.
Het maken van zulke uitzonderingen
is niet verplicht maar wel aan regels
gebonden.
Werkplekken
Omdat werkplekken niet onder het
bereik van de Tabakswet vallen hoeft
daar met persé een rookverbod te
gelden, maar in het Texelse raadhuis
zal het roken ook daar met zonder
meer worden toegelaten. Het komt
immers regelmatig voor dat collega's
of mensen van buiten verschijnen op
de werkplek van een ambtenaar en
als deze rookt stelt hij die anderen
daaraan ook bloot. Een van de uit
gangspunten is dat niemand onge
wild in tabaksrook moet zitten
De beheerder van het gebouw zal er
verantwoordelijk voor zijn dat er met
wordt gerookt op plaatsen waar dat
verboden is. Hij mag maatregelen
nemen tegen onwilligen. Wanneer
een rokende bezoeker zou weigeren
het gebouw te verlaten kan hij we
gens lokaalvredebreuk met de straf
rechter in aanraking komen. Tegen
medewerkers die het rookverbod
negeren kunnen disciplinaire maatre
gelen worden genomen.
Het plan van aanpak voorziet verder
in het terugbrengen van het aantal
rokende medewerkers door middel
van een cursus 'Stoppen met roken'
Ook zal een enquête worden gehou
den inzake het rookgedrag van de
medewerkers, waarbij gebruik wordt
gemaakt van de vragenlijst van de
Stichting Volksgezondheid en Roken
en het Bureau Voorlichting Tabak. De
daarbij verkregen gegevens worden
gebruikt om steun te krijgen bij het
doorvoeren van het anti-rookbeleid
en om te bepalen welke weerstanden
er zijn tegen rookbeperkingen.
Warmoesstraat 45
Telefoon 36 26 20 fax 323 000
Cfrecn ^tparLsJixels in hei barL,
Veld B, dames en gemengd
18.30 't G. Boltje-Ouestion 2 EcoMare
19.15 SI. Beverdam-EcoMare G. Boltje
20.00 Pre Press Center-Zandbank
SI Beverdam
20 45 Jozefschool-De Krim Pre Press C.
21.30 Rival-Bar Sportief Jozefschool
Veld C, dames
18.30 Natuurwinkel-Smash '68
Wiersma Meubelen
19.15 Timmer's Bak.-Wiersma Meubelen
Natuurwinkel
20 00 B&B/vdVis/denBoer-Milly's
Timmer's Bakkerij
20.45 Wessels Ontwerptl-Eierl. Huis
B&B/vdVis/'den B.
21.30 Nokanto-Salon Mart/de Oorz
Wessels Ontwerpt
22.15 Haarstudio-Sportshop Texel 1
Nokanto
Wedstrijdleiding: Dick tel 315096
VRIJDAG 22 SEPTEMBER 2000
''Altschepen (Zeppelins) die
se toeristen van en naar Texel
eeren. Een toekomstbeeld dat
ens het Platform Luchtsche-
niet ondenkbeeldig is. 'Lucht
ten zijn milieuvriendelijk, ver
laken minder geluidsoverlast
een files', aldus Platform-coör-
ilor Peter Ras, die de bezoe-
,an de conferentie over Duur-
Toerisme warm probeerde te
ien voor de imposante lucht
ten. Het platform ziet in Texel
ideaal proefgebied voor het
istisch vervoer met luchtsche-
dynamisch gezien zal een lucht;
n nooit kunnen concurreren met
liegtuig. dus tijdwinst is er niet
te behalen. Maar tegenover dit
cel staan volgens het platform
voordelen: luchtschepen vergen
grond veel minder infrastruc-
dan vliegtuigen. Een
itlantabele aanlandpaal of een paal
en vrachtwagen is al voldoende
ntijd dat ruimte schaars is, is dat
aardig pluspunt. Zeppelins vlie-
mate wordt gebruikt, zodat in dit lage
luchtruim plaats te over is.
Brandstof
Daarnaast blijkt uit studies dat na
2007 de olieproductie niet meer kan
stijgen en de brandstofprijzen explo
sief omhoog zal gaan. Het energie
verbruik van een luchtschip is vier
keer lager dan dat van een vliegtuig.
Als transportvorm zijn de energie
kosten vergelijkbaar met die van een
trein en autobus. Inherent aan het
lagere brandstofgebruik is de min
dere belasting van het milieu. Volgens
het Platform veroorzaakt een vlieg
tuig vier maal zoveel vervuiling als
een luchtschip, waarvan de uitstoot
vergelijkbaar is met die van een inter
citytrein. Ander belangrijk punt is de
geluidsproductie. Dat beperkt zich tot
een zacht zoemend of brommend
geluid, dat voornamelijk afkomstig is
van de propeller De geluidsoverlast
Is dus een stuk minder dan bij vlieg
tuigen, met als bijkomend voordeel
dat de luchtschepen hierdoor ook 's
nachts kunnen opstijgen. Hierdoor
concurrerend tarief kan worden ge
boden.
Bedrijfsleven
Het bedrijfsleven onderkent de
marktkansen Op dit moment be
staan er drie serieuze initiatieven: het
Duitse Zeppelin NT (12 passagiers).
Cargolifter (tot 160 ton vracht) en het
Nederlandse Rigid Airship Design
(RAD) NV initiatief (100 tot 250 pas
sagiers), een consortium dat naar
verwachting rond 2004 het eerste
luchtschip in de vaart zal brengen. De
initiatieven van de genoemde bedrij
ven overlappen elkaar niet. De
Adviesdienst voor Verkeer en Water
staat signaleert dat klassieke vaartui
gen vanaf 100 passagiers de meeste
mobiliteitsvoordelen bieden. Anderen
zien in de luchtschepen een interes
sante 'groene investering', een
beleggingsvorm die in populariteit
stijgt. De bewustwording van het
publiek ten aanzien van het milieu is
volgens de organisatie NBBS-reizen
een van de redenen dat, reizigers in
de toekomst de voorkeur geven aan
het luchtschip boven het vliegtuig.