'Publieksbalie geen reden
tot snel besluit raadhuis'
Tariefwijzigingen Teso
gunstig voor Texelaars
Proef met afbraak
aangespoelde olie
Cjrocn 2rwarL-Jexels 'm het harL,
'Naam geeft te denken
teso
Brouwer
Zin in het
nieuwe jaar?
Verzet tegen overhaast besluit over Groeneplaats
Wadyakkers
'fuseren'
0nder de pomp
Punaises op
het fietspad
m Gezinsvervangend
m Antarctica
'Vreemde' automobilist m weekend 42 duurder uit verdedigt.
Netelenbos op
bliksembezoek
TEXELSE-V.OURANT
O
O -J
UJ C-
OQ O
0223 61 61 66
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11545
VRIJDAG 12 JANUARI 2001
TEXELSE»1 COURANT
Advertenties/abonnementen/bezorging:
Spmbaan 6
1791 MC Den Burg
telefoon 0222 - 36 26 00
telefax 0222 - 31 41 11
Verschijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
Redactie: Warmoesstraat 45. Den Burg
telefoon 0222 - 36 26 20. fax 0222 - 32 30 00
e-mail: tcnieuws@tref.nl
Buiten werktijd: Gerard Timmerman, tel. 31 46 87
of 06-22 14 02 75
Losse nummers 1,80, abonnementsprijs 63,- per half jaar.
'De noodzaak om nog dit jaar een
publieksbalie te realiseren is geen
legitieme reden om een snelle be
slissing over de toekomst van het
gemeentehuis en het centrum van
Den Burg te forceren.' Met deze
woorden pleitte Jos Engelvaart,
voorzitter van de Stichting Dorps
herstel Texel, er donderdag tijdens
de hoorzitting in het raadhuis voor
om deze loketten - waar de
meeste vragen van burgers snel
kunnen worden beantwoord - in
een tijdelijk onderkomen in het
centrum onder te brengen. Alleen
zo is er volgens Engelvaart vol
doende tijd om tot een goed onder
bouwd plan te komen.
Maar met de bouw van alleen een tij
delijke publieksbalie kan niet worden
volstaan, zo benadrukte burgemees
ter Geldorp, die zich verantwoorde
lijk acht voor een goed werkklimaat
voor de ambtenaren. Want onder
zoek heeft uitgewezen dat het voor
verbetering van de huisvesting nodig
is dat de gemeentelijke werkvloer op
redelijk korte termijn wordt uitgebreid
met zo'n 700 vierkante meter. Verder
vergt de komst van het Centrum voor
Werk en Inkomen 200 vierkante me
ter extra. Inclusief de publieksbalie
verwacht het college dat het raadhuis
moet worden uitgebreid met 1.200
vierkante meter.
Ongemakkelijk
De noodzakelijke uitbreiding is voor
de burgemeester reden de raads
commissie Bestuur en Organisatie,
die maandag bijeenkomt, te wijzen
op haar verantwoordelijkheid en het
college te adviseren welke richting op
te gaan: de plannen voor de uitbrei
ding van het raadhuis verder uitwer
ken, of elders in Den Burg een geheel
nieuw raadhuis bouwen. WD'er
Martin Trap voelde zich er tamelijk
ongemakkelijk bij. 'Hoe kan ik nu een
weloverwogen advies geven, als ik
met eens alle feiten ken?', doelde hij
op de opbrengst van de ondergrond
van het raadhuis, die volgens de na-
Zeekanovereniging 'De Wadyak-
kers' heeft opgehouden te be
staan. De club heeft zich met 19
leden aangesloten bij de
Watersportvereniging Texel in de
overtuiging dat de belangen van de
kanovaarders ook dan goed wor
den behartigd.
De vereniging werd in september
1993 opgericht door Peter Tromp,
Jannie Wierda en Jo-an van Vijfeijken
en telde de laatste tijd 23 leden. Op
het terrein van de asfaltfabriek van
Daalder op het haventerrein van
Oudeschild hadden ze een loods in
gebruik van waaruit ze makkelijk toe
gang hadden tot de haven. Als gevolg
van de reconstructie van de haven
zou dat veranderen, wat aanleiding
was om met de watersportvereniging
contact te zoeken. In het nieuwe ver
band kunnen de kanovaarders straks
medebeschikken over een goed ge
bouw met douches en een speciale
kanosteiger in de sporthaven.
fL
p>.
- Dat is ook wat. Nou willen ze dat
de Pijpersdi/k een andere naam
krijgt.
- Moeten ze met doen. Straks vol
doen Kaapsnol en Fonteinsnol
niet meer en voor je het weet
staan ook de bewoners van de
Langeveldstraat bij het ge
meentehuis op de stoep.
drukkelijk afwezige Jook Nauta wel
tot twaalf miljoen gulden kan op
lopen. Naar aanleiding van diens ver
stek meldde de burgemeester dat
Nauta's plan Het Hart Hersteld, even
als andere plannen, zijn bestudeerd
door bureau Grontmij, dat de moge
lijkheden voor verbouw en nieuw
bouw van het raadhuis en her
inrichting van het centrum heeft
onderzocht.
Vier opties
De studie resulteerde in vier opties,
die varieerden van een constaterende
visie, met een uitbreiding aan de ach
terzijde, waarbij op de plek van de
bodewoning een aanbouw komt van
twee verdiepingen, voorzien van een
serre. Bij de tweede optie wordt het
raadhuis deels uitgebreid in de rich
ting van de Groenplaats en deels naar
de achterzijde. De Groeneplaats
wordt iets kleiner, het park zal druk
ker worden. Bij de derde variant komt
er ter hoogte van de huidige ingang
een doorgang door het raadhuis, dat
een flink eind opschuift richting
Rabobank, waardoor de Groene
plaats kleiner wordt. Vorm en uitstra
ling van het raadhuis, waarvan in
grote lijnen alleen de constructie
overeind blijft, veranderen ingrijpend.
De Vismarkt krijgt meer een plein-
functie.
De vierde optie gaat het verst. Het
raadhuis verdwijnt helemaal uit het
centrum; overigens vermeldt het rap
port met waarheen het zou moeten
verhuizen. Het hart van Den Burg
krijgt een nieuwe invulling, waarbij de
bebouwing van de Parkstraat wordt
doorgetrokken naar de Zwaanstraat.
Dat in de kostenberekening de op
brengst van de ondergrond van het
raadhuis bij verplaatsing niet is mee
genomen, komt volgens Geldorp
omdat de verwachting die Nauta
wekte veel te hoog is. 'We moeten
ons met rijker rekenen dan we zijn De
kosten van de sloop moeten niet
worden onderschat en de opbrengst
van de grond niet overschat. We kun
nen nu nog niet overzien hoeveel tijd
de planologische procedures, die
nodig zijn om de bestemming aan te
passen, in beslag zullen nemen. We
hebben de opbrengsten daarom bui
ten dit verhaal gelaten.' Dries Velt-
kamp vond dat onterecht. Hij zag de
waarde van het perceel wel in. 'Moe
ten die 120 ambtenaren nu precies
op het duurste stukje grond in Den
Burg werken?'
Aangaande de investering in de ver
schillende varianten waarschuwden
architect Jan Visser en Frits Lange
veld ervoor dat de kosten van reno
vatie met zelden dubbel zo hoog uit
pakken dan zij in eerste instantie
worden ingeschat. Volgens Piet Stan
daard zijn de kosten voor nieuwbouw
veel beter te ramen. LangeVeld: 'Die
18 miljoen voor de verbouwing en 36
milioen voor nieuwbouw zijn een in
dicatie. Om weloverwogen te kunnen
besluiten of je het raadhuis wilt ver
huizen of met, moeten de kosten
nauwkeuriger worden berekend.'
Miljoentje meer
Wethouder Schilling twijfelde met aan
de juistheid van de raming van zijn
ambtenaren. 'Het kan een miljoentje
meer of minder kosten, maar ver
plaatsing van het raadhuis kost nog
eens zoveel als blijven op deze plek.'
Daarmee gaf hij een voorname reden
aan waarom het college unaniem van
mening is dat het gemeentehuis op
de bestaande plek moet blijven.
'Als de Texelaars voor de verbouwing
dan wel nieuwbouw 45 of 91 procent
extra OZB moeten betalen, hebben
ze toch ook wel het recht om erover
mee te praten. U moet ze er met de
haren bijslepen Organiseer voor mijn
part een prijsvraag voor het fraaiste
ontwerp', vond Willem 't Hart. Roelie
Bakker ging nog een stapje verder.
'Deze kwestie is van voldoende be
lang om er een referendum over te
houden!'
Instemming, met name van Hans
Roeper (PvdA), kreeg het voorstel van
Jos Engelvaart om de publieksbalie
tijdelijk in containers te huisvesten,
zodat meer tijd ontstaat voor een
gedegen discussie.
Lees verder pagina 5
Wielrijders die hun reis over het fiets
pad langs de Hoornderweg moesten
onderbreken wegens een lekke
band, troffen in hun band een pu
naise aan. Al vanaf eind vorig jaar
worden de prikkers in verdacht grote
hoeveelheden aangetroffen op het
tracé tussen de Amaliaweg en Den
Burg. Donderdag meldden zo'n ze
ven gedupeerden zich bij de politie,
die op zoek is naar de dader van deze
onsmakelijke grap. Om hem of haar
te kunnen straffen en eventuele
schade te verhalen, vraagt de politie
mensen die tips hebben zich te mel
den op het bureau in Den Burg of per
telefoon, tel. 072-5498360
De bewoners van de Pijpersdijk bij
De Koog willen dat hun weg een
andere naam krijgt: Piepeleke
Dieck. Ze menen dat de huidige
naam doet denken aan een be
paalde seksuele handeling wat
soms aanleiding geeft tot
gegniffel. Bovendien vinden ze de
naam historisch onjuist. Het col
lege voelt echter niets voor naams
wijziging.
Het initiatief om de naam veranderd
te krijgen ging uit van Ed Eelman, die
na vele jaren varen over de wereld
zeeën op. Pijpersdi/k 39 van zijn pen
sioen geniet. Hij zegt: Texelaars zijn
aan die naam gewend en hebben er
geen speciale gedachten bij. Maar als
je aan de overkant bent en je noemt
daar je adres, dan zie je ze grijnzen en
krijg je ook opmerkingen te horen'.
Eelman had geen moeite om de an
dere bewoners aan zi/n zijde te krijgen
en kreeg handtekeningen op alle tien
adressen. Benw waren er echter niet
van onder de indruk. Ze menen dat
het met het stuitende karakter van de
naam wet meevalt. Bovendien zi/n ze
bang dat het hek van de dam is als op
het verzoek wordt ingegaan. Er zijn
Aan de Burgerhoutstraat in Den Burg
bouwt de woningstichting een
gezinsvervangend tehuis voor vijf
Texelse verstandelijk gehandicapte
jongeren. Daartoe wordt een com
plex duplexwonmgen gesloopt. De
huidige bewoners hebben begrip
voor het feit dat zij moeten verhuizen.
De woningstichting zal hen met voor
rang elders onderbrengen en indien
zij dit willen een nieuwe woning in de
buurt aanbieden.
Pagina 5
Dat er plastic wordt gevonden in de
magen van de stormvogels op de
Zuidpool maakt duidelijk dat 'het
laatste ongerepte continent' lang niet
meer zo maagdelijk meer is als wel
eens wordt gedacht. En hun vermin
derd broedsucces kan heel goed het
evolg zijn van de opwarming van het
Jimaat. Dat concludeert Jan Andries
van Franeker uit Oudeschild. die van-
Hoofd administratie en automatisering Herman Bakker en directeur Rob Wortel tonen de nieuwe chipkaarten van Teso. daag aan de Rijksuniversiteit Gronin-
gen zijn proefschrift Mirrors in ice
Pagina 7
Niet-Texelse automobilisten die komend seizoen op vrijdag,
zaterdag, zondag of maandag een los bootkaartje kopen
zijn 42 procent duurder uit dan reizigers die op dinsdag,
woensdag of donderdag overgaan. De tariefwijziging is
bedoeld om de vervoerspieken af te vlakken, teneinde (toe
name van) wachttijden te voorkomen. Andere belangrijke
wijziging is de vaste prijs per auto, inclusief maximaal ne
gen inzittenden, in verband met de invoering van onbe
mande loketten. Automobilisten die een caravan of aanhan
ger meenemen, gaan een metertarief betalen. Deze en
andere maatregelen kosten Teso dit jaar één tot anderhalf
miljoen gulden, ongeveer vijf procent van de omzet.
Met spanning is uitgezien naar de
tariefswijziging die de Tesodirecteur
afgelopen najaar tijdens de
aandeelhoudersvergadering al aan
kondigde Het merendeel van de
Texelse reizigers hebben, evenals de
aandeelhouders, voordeel bij de
maatregelen, maar reizigers die een
los kaartje kopen en aan het week
end zijn gebonden, zijn duurder uit.
Voor wie alleen in de auto zit is het
nadeel ƒ24,- per overtocht. Het tot
dusver gehanteerde zomer- en
wmtertarief, dat 20 procent verschilt,
maakt plaats voor een piek- en dal
tarief, dat ook gaat gelden voor met-
Texelse vrachtauto's. Het duurdere
piektarief geldt niet in de 'rustige' tijd
van het jaar (van oktober tot maart)
en is niet van toepassing op Texelse
automobilisten. Het nieuwe systeem
zal even wennen zijn, maar op den
duur een stuk makkelijker.
Wortel: 'Het blijft natuurlijk sturen in
de marge, maar ik denk dat de
vervoersstroom zich hierdoor, zeker
op termijn, meer zal spreiden en dat
de vervoerspieken zullen afvlakken.
Een deel van de logiesverstrekkers
speelt er al op in door de wisseldag
te veranderen. We verwachten dat
met name dagjesmensen, caravan-
bezitters, senioren en overkantse
vrachtwagenchauffeurs sneller naar
een goedkopere dag zullen uitwij
ken.' Andere reden voor de aanpas
sing is dat Teso de reizigers die de
piekdrukte veroorzaken en daarmee
de bootdienst dwingen de capaciteit
uit te breiden, deze extra kosten ook
wil laten betalen.
Sneller
Als in 2005 de nieuwe boot in gebruik
wordt genomen, kunnen er per over
tocht veertig tot vijftig meer auto's
worden vervoerd. Maar het laden van
zóveel voertuigen in korte tijd duurt
bij de huidige werkwijze, waarbij zich
op het moment dat de kaarten wor
den afgestempeld zich onder de in
zittenden een tijdrovend soort pa
tience voltrekt, straks te lang. Om het
allemaal wat sneller te laten verlopen
wordt het aantal loketten van vier
naar zes verhoogd en zullen op ter
mijn vier daarvan niet meer worden
bemand. Een proef met één onbe
mand verkooppunt gaat nog dit jaar
van start.
waarschijnlijk meer wegen en straten
waarvan sommigen vinden dat ze een
andere naam moeten hebben.
Eelman en zijn medestanders zien dat
anders. 'Historisch deugt die naam
niet. Mijn oma had het al over de
Piepelekediek en veel Texelaars zeg
gen dat nóg. Wij denken dat de hui
dige naam ontstaan is omdat men
van Tessels keurig Nederlands heeft
willen maken. Diek werd dijk en ze
dachten dat piep dan maarpi/p moest
worden. Gewoon fout. Wij vragen
correctie. Bovendien is die oude
Texelse naam meer karakteristiek, een
sterk argument in deze ti/d van
groeiend historisch besef. Het is toch
ook Bomendiek?'
De huidige naam Pi/persdi/k werd op
10 juni 1975 door de gemeenteraad
vastgesteld. In het betreffende besluit
is echter niet aangegeven waarom
voor deze naam werd gekozen. Daar
vóór zijn allerlei benamingen in zwang
geweest: Piperkedijkje, Pieperkedijk,
Pietperkedi/k, Pijperkadijkje, Pijpen-
di/k en Pijpersdi/kweg.
Van historisch belang is de Pijpersdi/k
in elk geval. De dijk was er al rond
1344 en daarmee een van de oudste
van Texel. ^oto Gmai)
Automatisering noodzaakt tot een
vaste prijs per voertuig, ongeacht het
aantal inzittenden, waardoor h'et
gegoochel met kaarten achterwege
kan blijven. De huidige magneetkaart,
waarvan de fabrikant al heeft aange
geven dat de productie wordt ge
stopt, maakt plaats voor een chip
kaart, die automatisch kan worden
op- en afgewaardeerd. Voor reizigers
die in de toekomst persoonlijk willen
worden geholpen, blijven er twee
bemande loketten. De nieuwe chip
kaart kan maximaal vijf jaar (of 500
overtochten) mee en kost (exclusief
de overtochten) een tientje. Teso
geeft reizigers de mogelijkheid om
van dinsdag 16 januari tot 28 februan
de huidige bootkaarten gratis om te
wisselen tegen een chipkaart. Men
dient zich hiervoor op kantoortijden
te melden in het gebouw op 't
Horntje.
Voordeel
Texelse automobilisten betalen voor
een losse retour 31,-. Iemand die
alleen reist is daarmee twee kwartjes
duurder uit dan nu, maar bij twee
personen is het voordeel al 5,50.
Ook bij gebruik van een vijfrittenkaart
(omgerekend ƒ29,45 per overtocht)
en een vijftienrittenkaart 26,35), is
de duoreiziger goedkoper uit dan nu.
Het is dus met onaannemelijk dat
men sneller met méér personen per
auto gaat reizen. Maar de angst dat
zich voor de oprit van de veerboot in
Den Helder opstappunten zullen vor
men, waar massaal zal worden inge
stapt, leeft niet bij Teso. Groot is het
voordeel voor personenbusjes, bij
voorbeeld van sportclubs, omdat
voor één prijs negen personen wor
den overgezet. Autobussen met meer
dan negen inzittenden betalen stan
daard ƒ199,50. Voor motorrijders
blijft het tarief ongewijzigd.
Smart
Goed nieuws ook voor eigenaars van
Lees verder pagina 5
Minister Netelenbos van Verkeer
en Waterstaat brengt maandag 22
januari een werkbezoek aan Texel.
In gezelschap van hoofdingenieur
directeur Van der Wildt van Rijks
waterstaat Noord-Holland arri
veert de.bewindsvrouw om 12 uur
op 't Horntje. Met Ronald Bisschop
van Rijkswaterstaat Texel en het
college van b en w maakt ze per
touringcar een ronde over het ei
land, waarbij onder andere de dam
bij de Eierlandse vuurtoren zal
worden bekeken.
Tijdens de nt wordt ze bijgepraat over
de Texelse problematiek op het ge
bied van waterbeheersing en verkeer.
In een nog te bepalen gelegenheid
wordt de lunch gebruikt en verzorgt
de dienstkring van Rijkswaterstaat
een presentatie over het werk van
Rijkswaterstaat op Texel. Het bezoek
wordt om 15.00 uur afgesloten.
(Advertentie)
LfTK' Jrtrfi bti hjrt.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van:
^^udio ^^/ideo ^elecom
NEE- sticker
maar wel geïnteresseerd?
Folder verkrijgbaar op
Spinbaan 6.
Dinsdag en woensdag is op het
strand tussen paal 14 en 17 stook
olie aangespoeld. Rijkswaterstaat
schat de totale hoeveelheid op een
paar honderd liter. Bij dergelijke
kleine hoeveelheden is het oprui
men een taak van de gemeente.
Die heeft het zwarte goedje gister
middag dan ook verwijderd. Het
toeval wil dat volgende op het
Texelse strand een proef begint
met versnelde biologische afbraak
van olie.
Waar de nu aangekomen olie van
daan komt is met bekend. Dat de
komende dagen nog meer op het
strand terecht zal komen is onwaar
schijnlijk, met alleen omdat de wind
momenteel aflandig is maar ook om
dat vanuit het vliegtuig van de kust
wacht elders op zee geen olievlekken
zijn geconstateerd.
Het aanspoelen van afgewerkte olie
is een steeds zeldzamer verschijnsel.
Nog maar enkele decennia geleden
lag er altijd wel ergens olie op het
strand. De verscherpte controle en de
mogelijkheden die tegenwoordig
worden geboden om op een goede
manier van de olie af te komen, heb
ben kennelijk resultaat gehad.
De proef met versnelde afbraak van
de olie wordt gehouden op het
strand bij Paal 9 en zal duren tot eind
mei. Dit bioremediatie-experiment
heeft tot doel na te gaan in hoeverre
die olieresten die nog in het zand
achterblijven na mechanische verwij
dering. versneld kunnen worden af
gebroken door toevoeging van
'meststoffen'.
Voor de proef zullen vakken van één
vierkante meter met zand- en olie
resten met verschillende producten
worden behandeld. Totaal zal daarbij
16 liter olie worden gebruikt. De af
deling Ecologische Risico's van TNO
Den Helder onderzoekt het verloop
van de afbraak. Het terrein van de
proef wordt afgezet om te voorkomen
dat passanten met de olie in contact
komen en de boel verstoren.
(Advertentie)
Kop van Noord Holland
UUI
Kom voor informatie over ons
uitgebreide cursusaanbod naar de
mmmm
Om UJ
Open Avond
Maandag 15 januari
van 19.00 - 20.30 uur
Gebouw sector Economie,
Drs. F. Bijlweg 21, Den Helder
Koffie met cake staat klaar!
Bij inschrijving tijdens de open avond
ontvangt u een presentje.
Bel voor informatie en/of onze brochures