'Publieksbalie geen reden tot snel besluit raadhuis' Tariefwijzigingen Teso gunstig voor Texelaars Proef met afbraak aangespoelde olie Cjrocn 2rwarL-Jexels 'm het harL, 'Naam geeft te denken teso Brouwer Zin in het nieuwe jaar? Verzet tegen overhaast besluit over Groeneplaats Wadyakkers 'fuseren' 0nder de pomp Punaises op het fietspad m Gezinsvervangend m Antarctica 'Vreemde' automobilist m weekend 42 duurder uit verdedigt. Netelenbos op bliksembezoek TEXELSE-V.OURANT O O -J UJ C- OQ O 0223 61 61 66 OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11545 VRIJDAG 12 JANUARI 2001 TEXELSE»1 COURANT Advertenties/abonnementen/bezorging: Spmbaan 6 1791 MC Den Burg telefoon 0222 - 36 26 00 telefax 0222 - 31 41 11 Verschijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg Redactie: Warmoesstraat 45. Den Burg telefoon 0222 - 36 26 20. fax 0222 - 32 30 00 e-mail: tcnieuws@tref.nl Buiten werktijd: Gerard Timmerman, tel. 31 46 87 of 06-22 14 02 75 Losse nummers 1,80, abonnementsprijs 63,- per half jaar. 'De noodzaak om nog dit jaar een publieksbalie te realiseren is geen legitieme reden om een snelle be slissing over de toekomst van het gemeentehuis en het centrum van Den Burg te forceren.' Met deze woorden pleitte Jos Engelvaart, voorzitter van de Stichting Dorps herstel Texel, er donderdag tijdens de hoorzitting in het raadhuis voor om deze loketten - waar de meeste vragen van burgers snel kunnen worden beantwoord - in een tijdelijk onderkomen in het centrum onder te brengen. Alleen zo is er volgens Engelvaart vol doende tijd om tot een goed onder bouwd plan te komen. Maar met de bouw van alleen een tij delijke publieksbalie kan niet worden volstaan, zo benadrukte burgemees ter Geldorp, die zich verantwoorde lijk acht voor een goed werkklimaat voor de ambtenaren. Want onder zoek heeft uitgewezen dat het voor verbetering van de huisvesting nodig is dat de gemeentelijke werkvloer op redelijk korte termijn wordt uitgebreid met zo'n 700 vierkante meter. Verder vergt de komst van het Centrum voor Werk en Inkomen 200 vierkante me ter extra. Inclusief de publieksbalie verwacht het college dat het raadhuis moet worden uitgebreid met 1.200 vierkante meter. Ongemakkelijk De noodzakelijke uitbreiding is voor de burgemeester reden de raads commissie Bestuur en Organisatie, die maandag bijeenkomt, te wijzen op haar verantwoordelijkheid en het college te adviseren welke richting op te gaan: de plannen voor de uitbrei ding van het raadhuis verder uitwer ken, of elders in Den Burg een geheel nieuw raadhuis bouwen. WD'er Martin Trap voelde zich er tamelijk ongemakkelijk bij. 'Hoe kan ik nu een weloverwogen advies geven, als ik met eens alle feiten ken?', doelde hij op de opbrengst van de ondergrond van het raadhuis, die volgens de na- Zeekanovereniging 'De Wadyak- kers' heeft opgehouden te be staan. De club heeft zich met 19 leden aangesloten bij de Watersportvereniging Texel in de overtuiging dat de belangen van de kanovaarders ook dan goed wor den behartigd. De vereniging werd in september 1993 opgericht door Peter Tromp, Jannie Wierda en Jo-an van Vijfeijken en telde de laatste tijd 23 leden. Op het terrein van de asfaltfabriek van Daalder op het haventerrein van Oudeschild hadden ze een loods in gebruik van waaruit ze makkelijk toe gang hadden tot de haven. Als gevolg van de reconstructie van de haven zou dat veranderen, wat aanleiding was om met de watersportvereniging contact te zoeken. In het nieuwe ver band kunnen de kanovaarders straks medebeschikken over een goed ge bouw met douches en een speciale kanosteiger in de sporthaven. fL p>. - Dat is ook wat. Nou willen ze dat de Pijpersdi/k een andere naam krijgt. - Moeten ze met doen. Straks vol doen Kaapsnol en Fonteinsnol niet meer en voor je het weet staan ook de bewoners van de Langeveldstraat bij het ge meentehuis op de stoep. drukkelijk afwezige Jook Nauta wel tot twaalf miljoen gulden kan op lopen. Naar aanleiding van diens ver stek meldde de burgemeester dat Nauta's plan Het Hart Hersteld, even als andere plannen, zijn bestudeerd door bureau Grontmij, dat de moge lijkheden voor verbouw en nieuw bouw van het raadhuis en her inrichting van het centrum heeft onderzocht. Vier opties De studie resulteerde in vier opties, die varieerden van een constaterende visie, met een uitbreiding aan de ach terzijde, waarbij op de plek van de bodewoning een aanbouw komt van twee verdiepingen, voorzien van een serre. Bij de tweede optie wordt het raadhuis deels uitgebreid in de rich ting van de Groenplaats en deels naar de achterzijde. De Groeneplaats wordt iets kleiner, het park zal druk ker worden. Bij de derde variant komt er ter hoogte van de huidige ingang een doorgang door het raadhuis, dat een flink eind opschuift richting Rabobank, waardoor de Groene plaats kleiner wordt. Vorm en uitstra ling van het raadhuis, waarvan in grote lijnen alleen de constructie overeind blijft, veranderen ingrijpend. De Vismarkt krijgt meer een plein- functie. De vierde optie gaat het verst. Het raadhuis verdwijnt helemaal uit het centrum; overigens vermeldt het rap port met waarheen het zou moeten verhuizen. Het hart van Den Burg krijgt een nieuwe invulling, waarbij de bebouwing van de Parkstraat wordt doorgetrokken naar de Zwaanstraat. Dat in de kostenberekening de op brengst van de ondergrond van het raadhuis bij verplaatsing niet is mee genomen, komt volgens Geldorp omdat de verwachting die Nauta wekte veel te hoog is. 'We moeten ons met rijker rekenen dan we zijn De kosten van de sloop moeten niet worden onderschat en de opbrengst van de grond niet overschat. We kun nen nu nog niet overzien hoeveel tijd de planologische procedures, die nodig zijn om de bestemming aan te passen, in beslag zullen nemen. We hebben de opbrengsten daarom bui ten dit verhaal gelaten.' Dries Velt- kamp vond dat onterecht. Hij zag de waarde van het perceel wel in. 'Moe ten die 120 ambtenaren nu precies op het duurste stukje grond in Den Burg werken?' Aangaande de investering in de ver schillende varianten waarschuwden architect Jan Visser en Frits Lange veld ervoor dat de kosten van reno vatie met zelden dubbel zo hoog uit pakken dan zij in eerste instantie worden ingeschat. Volgens Piet Stan daard zijn de kosten voor nieuwbouw veel beter te ramen. LangeVeld: 'Die 18 miljoen voor de verbouwing en 36 milioen voor nieuwbouw zijn een in dicatie. Om weloverwogen te kunnen besluiten of je het raadhuis wilt ver huizen of met, moeten de kosten nauwkeuriger worden berekend.' Miljoentje meer Wethouder Schilling twijfelde met aan de juistheid van de raming van zijn ambtenaren. 'Het kan een miljoentje meer of minder kosten, maar ver plaatsing van het raadhuis kost nog eens zoveel als blijven op deze plek.' Daarmee gaf hij een voorname reden aan waarom het college unaniem van mening is dat het gemeentehuis op de bestaande plek moet blijven. 'Als de Texelaars voor de verbouwing dan wel nieuwbouw 45 of 91 procent extra OZB moeten betalen, hebben ze toch ook wel het recht om erover mee te praten. U moet ze er met de haren bijslepen Organiseer voor mijn part een prijsvraag voor het fraaiste ontwerp', vond Willem 't Hart. Roelie Bakker ging nog een stapje verder. 'Deze kwestie is van voldoende be lang om er een referendum over te houden!' Instemming, met name van Hans Roeper (PvdA), kreeg het voorstel van Jos Engelvaart om de publieksbalie tijdelijk in containers te huisvesten, zodat meer tijd ontstaat voor een gedegen discussie. Lees verder pagina 5 Wielrijders die hun reis over het fiets pad langs de Hoornderweg moesten onderbreken wegens een lekke band, troffen in hun band een pu naise aan. Al vanaf eind vorig jaar worden de prikkers in verdacht grote hoeveelheden aangetroffen op het tracé tussen de Amaliaweg en Den Burg. Donderdag meldden zo'n ze ven gedupeerden zich bij de politie, die op zoek is naar de dader van deze onsmakelijke grap. Om hem of haar te kunnen straffen en eventuele schade te verhalen, vraagt de politie mensen die tips hebben zich te mel den op het bureau in Den Burg of per telefoon, tel. 072-5498360 De bewoners van de Pijpersdijk bij De Koog willen dat hun weg een andere naam krijgt: Piepeleke Dieck. Ze menen dat de huidige naam doet denken aan een be paalde seksuele handeling wat soms aanleiding geeft tot gegniffel. Bovendien vinden ze de naam historisch onjuist. Het col lege voelt echter niets voor naams wijziging. Het initiatief om de naam veranderd te krijgen ging uit van Ed Eelman, die na vele jaren varen over de wereld zeeën op. Pijpersdi/k 39 van zijn pen sioen geniet. Hij zegt: Texelaars zijn aan die naam gewend en hebben er geen speciale gedachten bij. Maar als je aan de overkant bent en je noemt daar je adres, dan zie je ze grijnzen en krijg je ook opmerkingen te horen'. Eelman had geen moeite om de an dere bewoners aan zi/n zijde te krijgen en kreeg handtekeningen op alle tien adressen. Benw waren er echter niet van onder de indruk. Ze menen dat het met het stuitende karakter van de naam wet meevalt. Bovendien zi/n ze bang dat het hek van de dam is als op het verzoek wordt ingegaan. Er zijn Aan de Burgerhoutstraat in Den Burg bouwt de woningstichting een gezinsvervangend tehuis voor vijf Texelse verstandelijk gehandicapte jongeren. Daartoe wordt een com plex duplexwonmgen gesloopt. De huidige bewoners hebben begrip voor het feit dat zij moeten verhuizen. De woningstichting zal hen met voor rang elders onderbrengen en indien zij dit willen een nieuwe woning in de buurt aanbieden. Pagina 5 Dat er plastic wordt gevonden in de magen van de stormvogels op de Zuidpool maakt duidelijk dat 'het laatste ongerepte continent' lang niet meer zo maagdelijk meer is als wel eens wordt gedacht. En hun vermin derd broedsucces kan heel goed het evolg zijn van de opwarming van het Jimaat. Dat concludeert Jan Andries van Franeker uit Oudeschild. die van- Hoofd administratie en automatisering Herman Bakker en directeur Rob Wortel tonen de nieuwe chipkaarten van Teso. daag aan de Rijksuniversiteit Gronin- gen zijn proefschrift Mirrors in ice Pagina 7 Niet-Texelse automobilisten die komend seizoen op vrijdag, zaterdag, zondag of maandag een los bootkaartje kopen zijn 42 procent duurder uit dan reizigers die op dinsdag, woensdag of donderdag overgaan. De tariefwijziging is bedoeld om de vervoerspieken af te vlakken, teneinde (toe name van) wachttijden te voorkomen. Andere belangrijke wijziging is de vaste prijs per auto, inclusief maximaal ne gen inzittenden, in verband met de invoering van onbe mande loketten. Automobilisten die een caravan of aanhan ger meenemen, gaan een metertarief betalen. Deze en andere maatregelen kosten Teso dit jaar één tot anderhalf miljoen gulden, ongeveer vijf procent van de omzet. Met spanning is uitgezien naar de tariefswijziging die de Tesodirecteur afgelopen najaar tijdens de aandeelhoudersvergadering al aan kondigde Het merendeel van de Texelse reizigers hebben, evenals de aandeelhouders, voordeel bij de maatregelen, maar reizigers die een los kaartje kopen en aan het week end zijn gebonden, zijn duurder uit. Voor wie alleen in de auto zit is het nadeel ƒ24,- per overtocht. Het tot dusver gehanteerde zomer- en wmtertarief, dat 20 procent verschilt, maakt plaats voor een piek- en dal tarief, dat ook gaat gelden voor met- Texelse vrachtauto's. Het duurdere piektarief geldt niet in de 'rustige' tijd van het jaar (van oktober tot maart) en is niet van toepassing op Texelse automobilisten. Het nieuwe systeem zal even wennen zijn, maar op den duur een stuk makkelijker. Wortel: 'Het blijft natuurlijk sturen in de marge, maar ik denk dat de vervoersstroom zich hierdoor, zeker op termijn, meer zal spreiden en dat de vervoerspieken zullen afvlakken. Een deel van de logiesverstrekkers speelt er al op in door de wisseldag te veranderen. We verwachten dat met name dagjesmensen, caravan- bezitters, senioren en overkantse vrachtwagenchauffeurs sneller naar een goedkopere dag zullen uitwij ken.' Andere reden voor de aanpas sing is dat Teso de reizigers die de piekdrukte veroorzaken en daarmee de bootdienst dwingen de capaciteit uit te breiden, deze extra kosten ook wil laten betalen. Sneller Als in 2005 de nieuwe boot in gebruik wordt genomen, kunnen er per over tocht veertig tot vijftig meer auto's worden vervoerd. Maar het laden van zóveel voertuigen in korte tijd duurt bij de huidige werkwijze, waarbij zich op het moment dat de kaarten wor den afgestempeld zich onder de in zittenden een tijdrovend soort pa tience voltrekt, straks te lang. Om het allemaal wat sneller te laten verlopen wordt het aantal loketten van vier naar zes verhoogd en zullen op ter mijn vier daarvan niet meer worden bemand. Een proef met één onbe mand verkooppunt gaat nog dit jaar van start. waarschijnlijk meer wegen en straten waarvan sommigen vinden dat ze een andere naam moeten hebben. Eelman en zijn medestanders zien dat anders. 'Historisch deugt die naam niet. Mijn oma had het al over de Piepelekediek en veel Texelaars zeg gen dat nóg. Wij denken dat de hui dige naam ontstaan is omdat men van Tessels keurig Nederlands heeft willen maken. Diek werd dijk en ze dachten dat piep dan maarpi/p moest worden. Gewoon fout. Wij vragen correctie. Bovendien is die oude Texelse naam meer karakteristiek, een sterk argument in deze ti/d van groeiend historisch besef. Het is toch ook Bomendiek?' De huidige naam Pi/persdi/k werd op 10 juni 1975 door de gemeenteraad vastgesteld. In het betreffende besluit is echter niet aangegeven waarom voor deze naam werd gekozen. Daar vóór zijn allerlei benamingen in zwang geweest: Piperkedijkje, Pieperkedijk, Pietperkedi/k, Pijperkadijkje, Pijpen- di/k en Pijpersdi/kweg. Van historisch belang is de Pijpersdi/k in elk geval. De dijk was er al rond 1344 en daarmee een van de oudste van Texel. ^oto Gmai) Automatisering noodzaakt tot een vaste prijs per voertuig, ongeacht het aantal inzittenden, waardoor h'et gegoochel met kaarten achterwege kan blijven. De huidige magneetkaart, waarvan de fabrikant al heeft aange geven dat de productie wordt ge stopt, maakt plaats voor een chip kaart, die automatisch kan worden op- en afgewaardeerd. Voor reizigers die in de toekomst persoonlijk willen worden geholpen, blijven er twee bemande loketten. De nieuwe chip kaart kan maximaal vijf jaar (of 500 overtochten) mee en kost (exclusief de overtochten) een tientje. Teso geeft reizigers de mogelijkheid om van dinsdag 16 januari tot 28 februan de huidige bootkaarten gratis om te wisselen tegen een chipkaart. Men dient zich hiervoor op kantoortijden te melden in het gebouw op 't Horntje. Voordeel Texelse automobilisten betalen voor een losse retour 31,-. Iemand die alleen reist is daarmee twee kwartjes duurder uit dan nu, maar bij twee personen is het voordeel al 5,50. Ook bij gebruik van een vijfrittenkaart (omgerekend ƒ29,45 per overtocht) en een vijftienrittenkaart 26,35), is de duoreiziger goedkoper uit dan nu. Het is dus met onaannemelijk dat men sneller met méér personen per auto gaat reizen. Maar de angst dat zich voor de oprit van de veerboot in Den Helder opstappunten zullen vor men, waar massaal zal worden inge stapt, leeft niet bij Teso. Groot is het voordeel voor personenbusjes, bij voorbeeld van sportclubs, omdat voor één prijs negen personen wor den overgezet. Autobussen met meer dan negen inzittenden betalen stan daard ƒ199,50. Voor motorrijders blijft het tarief ongewijzigd. Smart Goed nieuws ook voor eigenaars van Lees verder pagina 5 Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat brengt maandag 22 januari een werkbezoek aan Texel. In gezelschap van hoofdingenieur directeur Van der Wildt van Rijks waterstaat Noord-Holland arri veert de.bewindsvrouw om 12 uur op 't Horntje. Met Ronald Bisschop van Rijkswaterstaat Texel en het college van b en w maakt ze per touringcar een ronde over het ei land, waarbij onder andere de dam bij de Eierlandse vuurtoren zal worden bekeken. Tijdens de nt wordt ze bijgepraat over de Texelse problematiek op het ge bied van waterbeheersing en verkeer. In een nog te bepalen gelegenheid wordt de lunch gebruikt en verzorgt de dienstkring van Rijkswaterstaat een presentatie over het werk van Rijkswaterstaat op Texel. Het bezoek wordt om 15.00 uur afgesloten. (Advertentie) LfTK' Jrtrfi bti hjrt. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: ^^udio ^^/ideo ^elecom NEE- sticker maar wel geïnteresseerd? Folder verkrijgbaar op Spinbaan 6. Dinsdag en woensdag is op het strand tussen paal 14 en 17 stook olie aangespoeld. Rijkswaterstaat schat de totale hoeveelheid op een paar honderd liter. Bij dergelijke kleine hoeveelheden is het oprui men een taak van de gemeente. Die heeft het zwarte goedje gister middag dan ook verwijderd. Het toeval wil dat volgende op het Texelse strand een proef begint met versnelde biologische afbraak van olie. Waar de nu aangekomen olie van daan komt is met bekend. Dat de komende dagen nog meer op het strand terecht zal komen is onwaar schijnlijk, met alleen omdat de wind momenteel aflandig is maar ook om dat vanuit het vliegtuig van de kust wacht elders op zee geen olievlekken zijn geconstateerd. Het aanspoelen van afgewerkte olie is een steeds zeldzamer verschijnsel. Nog maar enkele decennia geleden lag er altijd wel ergens olie op het strand. De verscherpte controle en de mogelijkheden die tegenwoordig worden geboden om op een goede manier van de olie af te komen, heb ben kennelijk resultaat gehad. De proef met versnelde afbraak van de olie wordt gehouden op het strand bij Paal 9 en zal duren tot eind mei. Dit bioremediatie-experiment heeft tot doel na te gaan in hoeverre die olieresten die nog in het zand achterblijven na mechanische verwij dering. versneld kunnen worden af gebroken door toevoeging van 'meststoffen'. Voor de proef zullen vakken van één vierkante meter met zand- en olie resten met verschillende producten worden behandeld. Totaal zal daarbij 16 liter olie worden gebruikt. De af deling Ecologische Risico's van TNO Den Helder onderzoekt het verloop van de afbraak. Het terrein van de proef wordt afgezet om te voorkomen dat passanten met de olie in contact komen en de boel verstoren. (Advertentie) Kop van Noord Holland UUI Kom voor informatie over ons uitgebreide cursusaanbod naar de mmmm Om UJ Open Avond Maandag 15 januari van 19.00 - 20.30 uur Gebouw sector Economie, Drs. F. Bijlweg 21, Den Helder Koffie met cake staat klaar! Bij inschrijving tijdens de open avond ontvangt u een presentje. Bel voor informatie en/of onze brochures

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 1