'Mobiliteitsketen biedt
toerist een totaalpakket'
'Texelaar' gaat in
de goede richting
Wachttijden voor een gratis chipkaart
Cjrocn rwartsjexeh in het hart
Texels vervoersplan spreekt minister aan
Verkeersmaatregel
in de Kogerstraat
Haven Oudeschild
per 1 januari over
naar gemeente
Snertmaaltijd
Proef weglaten
prikkeldraad
krijgt vervolg
Teso-tarieven in
Cabaret-café
Werk haven: drie
weken vertraging
Durperhonk geopend
a Keuze voor huurders
Libellen
texelse'^courant
SUPER DE BOER
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11548
DINSDAG 23 JANUARI 2001
Advertenties/abonnementen/bezorging:
Spinbaan 6
1791 MC Den Burg
telefoon 0222 - 36 26 00
telefax 0222 - 31 41 11
Verschijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 111790 AA Den Burg
Redactie: Warmoesstraat 45, Den Burg
telefoon 0222 - 36 26 20. fax 0222 - 32 30 00
e-mail: tcmeuws@tref.nl
Buiten werktijd: Joop Rommets, tel. 31 94 05
of 06-20 31 59 89
Losse nummers 1,80, abonnementsprijs 63,- per half jaar.
Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat geeft voor de camera van TV Noord-
Holland haar visie op het plan voor een Texelse mobiliteitsketen. (foto Gerard Timmerman)
Op aandringen van de bewoners
zal de verkeersstroom door de
Kogerstraat in het gedeelte tussen
Bernhardlaan en Akenbuurt wor
den aangepakt. De gemeente weet
nog niet op welke manier dit zal ge
beuren. De bewoners mochten
onlangs hun zegje doen bij wet
houder Peter Bakker (GroenLinks)
van verkeer. Hun meningen zijn
verdeeld.
Een deel van de bewoners opteert
voor eenrichtingsverkeer, maar Bak
ker is daar geen voorstander van. Een
andere optie is een parkeerverbod
gepaard met fietsstroken. De laatste
mogelijkheid die wordt bekeken is het
De overdracht van de haven van
Oudeschild van het rijk naar de ge
meente is gepland op 1 januari
2002. Al vanaf de jaren tachtig
wordt gesteggeld over de over
gang, waarbij het met name
strandde op de financiën. Maar nu
de herinrichting van de haven in
Oudeschild in volle gang is, is ook
de overdracht een kwestie van tijd.
Voortvloeiende uit de afspraken
die destijds zijn gemaakt in het
kader van 'Brox-nat', waarbij te
genover het beheer van de haven
een financiële vergoeding van het
rijk staat, zijn gemeente en Rijks
waterstaat het in grote lijnen eens
met elkaar en moet alleen nog over
'marginale punten' een akkoord
worden bereikt
omleiden van toeristisch autoverkeer
uit de richting van De Cocksdorp
door middel van bewegwijzering.
De bewoners hadden zich bij de ge
meente vervoegd naar aanleiding van
de plannen voor een rotonde op het
kruispunt Akenbuurt-Pontweg. Zij
dachten dat daarvoor inspraak
mogelijkheden bestonden, maar tij
dens de commissievergadering Fi
nanciën, Welzijn en Milieu zei Bakker
dat dat niet het geval is, omdat er
geen bestemmingsplanwijzigingen
voor nodig zijn. Bovendien staat de
kwestie volgens de wethouder los
van de aanpak van het kruispunt.
De Stichting Welzijn Ouderen Texel
houdt maandag 5 februari een 'snert
maaltijd' voor alleenstaanden. Het
blijkt dat in deze groep een sterke
behoefte bestaat eens gezellig met
andere mensen aan tafel te eten. De
erwtensoep wordt om 189.00 uur
geserveerd in de Buureton in de
Molenstraat; deelname kost ƒ12,50.
Voor aanmeldingen en inlichtingen:
SWOT, tel. 312696.
Rijkswaterstaat is voornemens de
proef met het terugdringen van prik
keldraad voort te zetten en waar
mogelijk uit te breiden. Dit nadat het
afgelopen jaar is gebleken dat het
weglaten van prikkeldraad er met toe
heeft geleid dat aan de natuur of de
waterkerende duinen ontoelaatbare
schade werd toegebracht. RWS zal
het besluit om het al of met plaatsen
van prikkeldraad op bepaalde plek
ken nemen in overleg met Staatsbos
beheer.
'Véél beste dieren', prees jurylid Jacob Worp jr. bij het ge
ven van een globale indruk van de midwinterkeuring die
Texelse schapenfokkers zaterdag hadden in manege Aken-
burg. 'Ik heb veel ras gezien en een goede ontwikkeling,
vooral wat de lengte betreft. Opvallend was dat de top bre
der was dan vorig jaar en dat er naar verhouding veel kwa
liteit was bij de jonge dieren, zodat ook de toekomst er goed
uitziet'.
Lengte, hoogte en gewicht waren
belangrijke factoren bij de keuring.
Immers, het Texelse schaap moet de
omvang en vitaliteit van enige decen
nia geleden terugkrijgen, zodat ze
vlot aflammen, naar verhouding veel
meerlingen krijgen en daarvoor ook
melk hebben. De 'luxe' richting
waarin de afgelopen jaren is gefokt
heeft belangrijke kwaliteiten opgele
verd, maar de dieren werden te klein
waardoor het steeds vaker voor
kwam dat bij het werpen van de lam
meren hulp van de dierenarts nodig
was, terwijl de gemiddelde grootte
van de worp terugliep van bijna twee
tot anderhalf. Vooral dat laatste is een
factor met financiële consequenties.
Nuttig
Het was de vijfde keer dat de Texelse
fokkers dit 'onderonsje' hadden. De
winterkeurmg blijkt in een behoefte te
voorzien. Er waren 66 dieren ingezon
den, nauwelijks minder dan vorig jaar.
Wat betreft de organisatoren Piet
Kooiman en Koos Tjepkema wordt
de keuring vaste traditie, voor zover
dat nu al niet het geval is. 'Voor de
saamhorigheid van de Texelse fok
kers is het ook van belang. Het is al
tijd goed om de fokidealen met elkaar
te bespreken en op één lijn te zitten.
En het is nog gezellig ook'.
Een publiektrekker is de tussentijdse
keuring niet. Naast direct belangheb
benden en betrokkenen waren er
maar weinig toeschouwers. Mis
schien wordt dat nog minder als mid
den volgende maand de website van
de fokkers klaar is. Op de site
(www.texels-schaap.nl), die ontwor
pen is op initiatief van Carlo Veeger,
heeft elke Texelse fokker een pagina
met allerlei bijzonderheden in woord
en beeld, waaronder de resultaten
van de fokkerij. Zo kan men snel een
indruk krijgen van de ontwikkelingen
in het stamland van het wereldbe
roemde schapenras.
Kampioen bij de oudere rammen
werd een 2-jarig dier van Jaap
Eelman, gefokt door Koos Tjepkema.
Tjepkema was ook de eigenaar van
de reservekampioen, die gefokt is
door G. Bakker.
Bij de ramlammeren was de hoogste
eer voor een inzending van Kees
Kikkert, die ook de fokker was. Het
reservekampioenschap ging naar
een dier dat gezamenlijk eigendom is
van Loek van Vliet en Nico van Heer
waarden. Dezelfde eigenaars waren
ook de inzenders van het beste
ooilam. Reservekampioen bij de
ooilammeren was een inzending van
fokker-eigenaar Koos Tjepkema.
Bij de keuring was een speciale rol
weggelegd voor de jeugd. Die kon
meedingen naar de prijs voor het
schoonste geheel, waarbij het ging
om het zo goed mogelijk voor
brengen van de te keuren dieren, dus
juiste omgang met het beest en keu-
De kinderen in actie bij de strijd om het schoonste geheel. tfoto Tw« van Hoerwaaman srncxvi)
rige presentatie. Een jury, bestaande
uit de dames Reyne en Worp. wees
Stefan Drijver als de winnaar aan. Hij
showde op vaardige wijze een ooilam
van Piet Kooiman. Ter bestrijding van
de kosten was aan de keuring een
verloting verbonden. De hoofdprijs
was een door Carlo Veeger gefokt
ooilam dat werd gewonnen door Ine
Witte-Barhorst.
In het maandelijks Cabaret-café,
waarin Pip Barnard en Janien de
Bruijn de plaatselijke actualiteit be
spreken, deze keer uitgebreid aan
dacht voor de nieuwe tarieven van
Teso. Gespreksleiders Anja Roubos
en Joop Rommets gaan in gesprek
met directeur Rob Wortel. Verder
spreekt Janien de Bruijn met 'dwaal
gast' Benno van Tilburg, directeur
van het Maritiem en Juttersmuseum,
die ook een aflevering van het feuil
leton 'Mosselweg 14' zal voorlezen.
Naast deze gesprekken is er natuur
lijk ook aandacht voor het raadhuis,
Binnenburg 6, Super De Boer, Walter
Brommersma, Emmadorp en de
kerstkaarten van de burgemeester. In
het programma zal veel muziek te
beluisteren zijn, op eigen teksten en
op teksten van Huib 'de Rijmelaar'
Fenijn, terwijl Nils Lely zorgt voor de
'muziekjes tussendoor'.
Cabaret-café vindt vrijdagavond
plaats in Question Plaza, aanvang
20.15 uur; de toegang is gratis
Het werk aan de haven van Oude
schild ligt drie weken achter op
schema Door de nattigheid in okto
ber en november heeft het werk een
tijdje stilgelegen omdat grond
werkzaamheden onmogelijk waren,
aldus wethouder Peter Bakker van
Financiën, Werken en Milieu. 'De
damwand is bijna helemaal geslagen,
Nu kan het-beton worden gestort.'
Bakker is content met het besluit van
de firma Metz uit Urk, de nieuwe ei
genaar van het dok van Hans Boom,
om de voorziening daadwerkelijk te
gaan gebruiken. 'Het dok is niet
slechts opgekocht om een concur
rent te elimineren Metz heeft
onderhoudscontracten afgesloten
met Belgische reders die hun sche
pen in Oudeschild willen laten onder
houden en repareren. Ook Ierse
schepen zijn daarvoor in de markt.'
De Cocksdorp heeft na 26 jaar weer
een zelfstandig gehuisveste school.
Het frisse, ruime en lichte gebouw
achter het dorpshuis heeft ƒ1,7 mil
joen gekost en telt vier klaslokalen,
een entresol en een centrale, geza
menlijke ruimte. 'Een school om trots
op te zijn', zei wethouder Nel Eelman
vrijdag bij de opening. Zij blikte terug
op de turbulente voorgeschiedenis
van het nieuwe Durperhonk. 'Daar
kun je een boek over schrijven.'
Pagina 5
Klantgericht werken, vergroting van
de keuzevrijheid voor de woon
consument en het aanpakken van
knelpunten op de lokale woning
markt, met name voor senioren en
starters die op zoek zijn naar betaal
bare woonruimte. Dat zijn de doelen
die de Stichting Wonen Texel (SWT)
zich voor 2001 heeft gesteld. De ver
houdingen tussen de WST en de ge
meente zijn weer gladgestreken.
Pagina 6
Willem Kikkert uit Den Hoorn geeft
donderdag voor de Texelse afdeling
van het IVN een lezing over de ruil
verkaveling. Maandag wordt door
Pim Edelaar een lezing gegeven over
libellen. Beide avonden worden ge
houden in de Jozefschool; aanvang
20.00 uur, toegang vrij. Voor meer
informatie, tel. 313582.
(Advertentie)
ijr«» Jrtrh n btt hjrL
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een folder van:
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE
NEE- sticker
maar wel geïnteresseerd?
Folder verkrijgbaar op
Spinbaan 6.
In de rij voor Teso. Ditmaal met voor
de boot, maar voor het omwisselen
van de vanaf vandaag verouderde
magneetkaarten voor een chipkaart.
Gistermiddag, een dag vóór de
ingebruikname van het nieuwe sys
teem, was de animo voor een gratis
kaart dermate groot dat de wachten
den bij iange na niet meer in de hal
van het kantoor op 't Horntje pasten.
Velen stonden tweeëneenhalve uur in
de rij, alvorens ze hun kaarten kon
den omwisselen. Doordat de meeste
Texelaars er meerdere (één vrouw
had twintig kaarten) bij zich hadden,
nam omwisselen enige tijd in beslag.
Hoewel sprake was van wat gem
opper, hielden anderen de stemming
er goed in. Doordat het merendeel
van de mensen per auto was geko
men, was het parkeerterrein te klein.
Reden voor Teso een parkeerwacht
aan te stellen. Bezoekers die niet op
héél korte termijn naar de overkant
hoefden, kregen van hem het advies
op een andere dag terug te komen
Want in tegenstelling tot een bericht
in een regionale krant, kunnen de
magneetkaarten op Texel tot 28 fe
bruari worden omgewisseld voor een
gratis chipkaart. Daarna moet hier
voor een tientje worden betaald. Zo'n
gratis chipkaart kan alleen worden
verkregen bij inlevering van een
magneetkaart. Om aan deze voor
waarde te voldoen zijn er gevallen
bekend van Texelaars die speciaal
naar Den Helder zijn overgestoken
om aan. het loket aldaar een
magneetkaart te kopen, overigens
zonder die te laten afstempelen En
kele overkantse reizigers die uit wa
ren op het voordeeltje van tien gul
den. kwamen speciaal naar Texel. Zij
moesten hiervoor wel een retourtje
van zes gulden laten afstempelen en
boekten dus netto een 'winst' van vier
gulden. (Foto Gerard Timmerman)
Lees verder pagina 5
Een bagagedienst in Den Helder
die ervoor zorgt dat de koffers naar
het vakantieadres op Texel worden
overgebracht, zodat de toerist
vanaf de boot naar eigen voorkeur
per fiets of openbaar vervoer naar
de verblijfsplaats kan reizen. Daar
voor moet er een busdienst zijn die
een fijnmazig netwerk onderhoudt,
met een hoge frequentie. Taxi
vervoerders kunnen ervoor zorgen
dat de achtergelaten fietsen wor
den teruggebracht naar de ver
huurders, die als een soort ANWB-
service zelfs ter plekke lekke
banden van gestrande reizigers re
pareren. Dat is in grove lijnen de
opzet van de Texelse mobiliteits
keten, een plan dat wethouder
Peter Bakker gisteren overhan
digde aan minister Tineke
Netelenbos van Verkeer en Water
staat, die een werkbezoek bracht
aan het eiland.
'Voor een eiland dat het moet hebben
van de rust en de natuur is het terug
dringen van de automobiliteit van
groot belang. Ook de auto moet hier
op vakantie', vond de minister, die
zich goed kon vinden in het plan voor
de mobiliteitsketen. Niet zo gek, want
de visie is geïnspireerd op het Natio
nale Verkeers- en Vervoersplan 2002-
2020, waarvan Netelenbos zelf de
architect is en waarin het managen
van mobiliteit een grote rol speelt. De
keus wordt gelaten aan de gebruiker,
waarbij de minst belastende vorm
van vervoer financieel gezien het
meest aantrekkelijk is. Bakker: 'We
hebben haar plan tot in detail door
gespit en geprobeerd de Texelse va
riant er zoveel mogelijk op te laten
aansluiten. Onze opzet past volledig
in haar visie.' Netelenbos. 'Texel is
een mooi proefgebied, we zullen er
eens met de provincie over gaan pra
ten.'
Bundeling
De constructie van het Texelse
Ketenmobiliteitsplan voltrok zich af
gelopen weekend en werd uitgevoerd
door de verkeerswethouder, milieu
ambtenaar Roel Struick en professor
Han Brezet van de TU in Delft, advi
seur van de Stichting Duurzaam
Texel. Bakker: 'Elke aanbieder van
mobiliteit, Teso, Connexxion, de taxi
bedrijven en de fietsenverhuurders,
hebben een relatie met de klant. Die
moeten worden gebundeld. Het gaat
erom dat de mobiliteit op Texel in
goede banen wordt geleid. Zodat er
een vervoerssysteem ontstaat op
basis van gelijkwaardigheid. Want als
je met twee rugzakken in Den Helder
arriveert, dan ga je niet op de fiets
naar de camping in De Koog Maar
als de tassen door een bagageser
vice worden afgeleverd, dan pak je
misschien wél de fiets. Of de bus,
mits deze je op een redelijke afstand
van het vakantieadres aflevert. Een
fijnmazig netwerk dus, onderhouden
door kleine, schone bussen. En als
dat op onrendabele uren met uit kan,
dan kunnen de taxibedrijven insprin
gen. De minst belastende ver
voersvorm, de fiets, moet de voor
keur hebben. De drie
mobiliteitsaanbieders, fietverhuur-
ders, autobusonderneming en taxi
bedrijven, zouden een plan moeten
ontwikkelen waarin ze hun diensten
aanbieden op een wijze die past in de
mobiliteitsketen en waarvoor ze over
een gelijk budget dienen te beschik
ken.'
Texelpas
Bakker denkt nadrukkelijk niet aan
een gratis openbaar vervoer of ver
huur van fietsen. 'We zouden voor
een redelijk bedrag een Texelpas
kunnen aanbieden, waarvoor men
een bepaalde periode gebruik kan
maken van de diverse diensten van
de mobiliteitsketen. Als tien procent
van alle toeristen er één zou kopen,
zit je al op 10.000. Dat is een héél
interessante consumentengroep, bij
voorbeeld voor musea, zwembaden
of de bioscoop, waarbij ze bijvoor
beeld met een knaak korting naar
binnen mogen. Maar ook voor aan
bieders van Texelse producten, die
de pashouders aantrekkelijke aanbie
dingen kunnen doen. Bovendien kun
nen de passen interessante informa
tie opleveren over het gebruik.'
De wethouder wil de mobiliteitsketen
in eerste instantie voor een proefpe
riode van drie jaar invoeren. Omdat
in het voorbereidende werk veel uren
gaan zitten, tijd die de gemeente niet
beschikbaar heeft, deed Bakker een
beroep op minister Netelenbos, maar