Studio in verzet tegen overlast door windmolen I Deze fusie wordt een beestenboel 'Watersporters gaan niet langer naar Willem, ze gaan naar Texel' N NIET OP LETTEN ZE ZUN ONS WEER AAN HET .TEXELSE Logica Geschil eindigt aan onderhandelingstafel |Wat ik zeggen wou... Havenmeester Welbie wil niet omzien in wrok 'Beslissing best pijnlijk geweest' COURANT Sterke deelname aan zesde cross Hoogenbosch ^Thuiszoig Beheer EEN ZIEKENVERZORGENDE EN/OF EEN VERPLEEGKUNDIGE VRIJDAG 26 JANUARI 2001 Liu»., Mn L..n hi.ilnn i.TinlMtnnL'luhlM'J fin ,V rrdklk Kort gedingrechter L. Croes van de rechtbank in Alkmaar heeft Stich ting Studio Texel en windmolen eigenaar Dirk Schagen in Oude- schild weer aan het praten gekregen. De geluidsstudio aan het Vliegwiel had Schagen gedagvaard wegens de geluidsoverlast die de windturbine veroorzaakt. Minnelijk overleg resulteerde er dinsdag in dat Schagen laat onderzoeken in hoeverre de turbine met geluids isolatie tot zwijgen is te brengen. Een zeer hoge fluittoon in de turbine zou het onmogelijk maken opnames te maken in de studio aan het Vlieg wiel 'Studio Texel heeft hierdoor al tienduizenden guldens schade gele den', aldus de Alkmaarse advocaat E. Hoekstra, die namens zijn cliënt stillegging van de windturbine vor derde Tijdens het geding stonden de partijen lijnrecht tegen over elkaar. Studio Texel wilde met akoestische rapporten aantonen dat de windturbine vijf decibel meer geluid produceert dan toegestaan in de milieuvergunning. Maar volgens advo caat M. Frantzen uit Oudekerk aan de Amstel, de raadsman van Schagen, is uit metingen van de gemeente geen overschrijding van de norm gebleken. 'Als u een vonnis wilt, gaat dit geld kosten. Mogelijk komt er dan een hoger beroep en zelfs een langdurige bodemprocedure. Staat dit in verhouding tot de kosten van het mo gelijk isoleren van de turbine of het beter isoleren van de geluidsstudio?', vroeg rechter Croes zich af, nadat hij de partijen had aangehoord. Die trokken zich terug voor beraad en kwamen eruit. De leverancier van de windturbine, Lagerwey, wordt om advies gevraagd en een kosten raming voor isolatie. 'De kosten zul len dan redelijk verdeeld worden', doelde ad vocaat E. Hoekstra op een bijdrage die Studio Texel bereid is te leveren. De stichting heeft aanhouding van het vonnis gevraagd, wat betekent dat Schagen vier weken de tijd krijgt om de windmolen te isoleren. Mocht dat niet lukken, dan wordt de rechter alsnog gevraagd uitspraak te doen. - Schipper, mag ik over varen, ja of nee? - Nee, niet met de oude kaart, mijn heer. - Schipper, is mijn kaart nog geldig, ja of nee? - Ja, uw kaart is geldig, mijnheer. - Kan ik dan ook over varen met mijn geldige bootkaart, ja of nee? - Nee, niet met de oude kaart. Deze kunt u omwisselen voor een nieuwe kaart, mijnheer. - Schipper, moet ik dan ook bij betalen, ja of nee? - Ja, u moet wel bijbetalen, mijn heer - Schipper, waarom moet ik bij betalen? - Omdat de oude kaart niet meer geldig is, mijnheer. - Schipper, hoeveel moet ik bij betalen? - Het nieuwe autotarief en een tien tje, mijnheer. - Schipper, als ik niet met mijn oude, 'geldige' boorkaart kan over varen, waarom zegt u dan niet ge woon dat oude kaarten niet langer geldig zijn, maar kunnen worden omgewisseld voor nieuwe, geldige kaarten? - Scheepsrechter, wat betekent 'geldig'? - 'Geldig' betekent: van kracht zijnd voor de gelegenheid waarvoor zij uitgegeven zijn. Henk Hilstra, De Koog. Willem Welble: 'We slaan ons er wel doorheen...' 'Ik wil geen trammelant.' Willem Welbie (60) is havenmeester af. En dat is niet zijn eigen keuze. Het be stuur van de Stichting Passanten haven deelde hem eind vorig jaar mee dat zijn contract niet wordt verlengd. Ze willen een jongere havenmeester. Een manager. Ie mand voor het hele jaar rond. Dat had Welbie ook wel gewild. 'Maar het was me duidelijk dat ze mij niet wilden voor die functie. Ik ben aan de kant geschoven', aldus een aangeslagen Welbie. De hele dag gaat de telefoon, 'leder een heeft die advertentie voor een nieuwe havenmeester gelezen. En dan bellen ze mij om informatie', lacht Jook Nauta, voorzitter van de Stichting Passantenhaven Oude- schild, zegt in een reactie het gezien alle emoties geen goed idee te vinden om via de krant gedetailleerd te reageren op de opvattingen van scheidend ha venmeester Willem Welbie. In een schriftelijke verklaring stelt Nauta: 'Voor het bestuur is de beslissing om naar een andere havenmeester om te zien best pijnlijk geweest. Ik begrijp heel goed dat Willem het daar moei lijk mee heeft en dat hij daarop emotioneel reageert. Rationeel kun je het allemaal wel beredene ren, maar het gevoel blijft toch. Voor alle betrokkenen is echter de nu gekozen richting beslist de beste. Ik denk en hoop van harte dat Willem en Madie dit na ver loop van tijd ook zo zullen erva ren.' Welbie wrang. Maar hij staat ze alle maal netjes te woord en verwijst de belangstellenden naar het bestuur van de passantenhaven. 'Pijnlijk? Ja, dat wel. Ik heb het erg goed moeilijk mee.' Toen de recente aanpassing van de haven begon te spelen, voelde Wel bie al enigszins nattigheid. 'Er werd helemaal niet met mij gesproken. Dat vond ik raar. Dan denk je: het zal toch met waar zijn? Maar dat legde ik naast me neer. Het liep hartstikke goed, al jaren. Maar ja, dus toch.' Welbie werd in Paviljoen De Verre- kieker ontboden. Hij kreeg aange zegd dat men met verder met hem wilde. 'Wat ik voelde? Kwaad, wat denk je. Heb ik daar al die jaren voor gewerkt. Maar ik heb geen recht van spreken, want ik ga altijd 's winters in de WW. Ze mogen dit dus doen.' Nu het nieuws begint door te sijpe len, wordt Welbie gebeld door men sen die voor hem op de bres willen. Vooral ook veel overkantse water sportvrienden, die hij in de loop der jaren heeft opgedaan, willen voor hem op de barricaden Maar Welbie wil geen actie. 'Leeftijdsdiscrimi natie? Ach, dat is het wel. Maar als ze me terugnemen door druk van an deren ga ik toch niet meer met ple zier aan de slag. Voor mij is de lol eraf.' Ruim 25 jaar geleden verzeilde Wel bie bijna letterlijk in de Texelse jacht haven. 'Ik had een tanker en bevoor raadde Texel regelmatig. Maar het schip was eigenlijk aan vervanging toe. En de kinderen kwamen op een leeftijd dat ze naar school moesten. Of naar een internaat.' Op voorspraak van Jaap Keijser van de Texelse Olie Combinatie werd Welbie benaderd door de watersportvereniging, die een havenmeester zocht. Het kwam voor alle partijen goed uit. In april 1975 trok de familie Welbie DiE TUSiE WORDT NOG EEN HEEL GEVOGEL MAAR. DAT VISSEN ZE MAAR UIT T'JD VOOR EEN AD-HOK REGELiNG.' rN VANOAAÖ GEEN EN DEZE VERTIKT HET örlTE L|T£m; CJNr* KHNMNPl LAATSTE KABELJAUW KOTEX K.0NÜNEN WEL worteltrekken CONTRA naar Oudeschild. Vele mooie jaren volgden. 'We zaten op het clubschip. Daar wordt nu nog over gesproken. Het werk was heel anders toen. Vijf tig schepen op een dag in het hoog seizoen, dan had je het wel gehad. Ik had persoonlijk contact met ieder een, soms was ik net de VVV Het havengeld haalde ik op met zo'n melkboerentas om m'n middel. En op het tankschip had ik m'n kantoor. Vopohut, noemde ik het. Op palen met glas rondom. Kon ik alles over zien.' In die tijd had de haven nog geen lig- boxen. De schepen werden aan el kaar afgemeerd. 'Ik heb er wel eens 23 op rij gehad. Dat was minder leuk voor de mensen, want dan moest je over alle boten heen klauteren En voor mij was het ook spannend of het allemaal wel goed ging. Met 120 schepen was de haven vol.' Met de aanpassing van de haven in 1988 kwamen de boxen. 210 stuks en nog plaats voor zo'n 20 losse schepen. Het werk werd bedrijfs matiger. Een automaat werd neerge zet voor het havengeld 'IJzeren Willem, noemden ze die', lacht Wel bie. 'Ach ja. dat was meer van deze tijd. De schepen werden groter Vroe ger zag je Kolibries en Waar- scheep/es. Watersport was voor de zelfdoeners, de echte liefhebbers. Nu schudden ze de portemonnee leeg en komt er een schip.' Hoewel de watersport steeds meer kapitaalkrachtige mensen aantrekt, bleef iedereen voor Welbie gelijk. 'Ik was de havenmeester, dus ze deden toch wat ik wilde. Maakte met uit wie het was. Gezag ging vanzelf.' Zijn vrouw Mady lacht 'En zo met, dan schoten zijn ogen vuur', vult ze aan. 'Dat was al genoeg.' Het aantal Duitse bezoekers aan de haven nam steeds meer toe. 'Met hen had ik helemaal nooit problemen, die gaan goed om met gezag.' Het havenmeesterschap werd al mep een kantoorbaan. Toch bleef Welbie ook een vraagbaak, met name voor nautische zaken. 'Hoe laat ze moesten wegvaren in verband met het tij, dat was toch wel de meest gestelde vraag. Ik heb ooit eens een Duitser gehad die me vroeg waar hij was. Hij was uit Harlingen gekomen en wilde naar Kornwerderzand. De sluismeester van Harlingen had hem gezegd de dijk te volgen, maar hij had de sluis gemist. Op zijn kaart stond de Waddenzee als één groot blauw vlak...' Texel wordt door veel zeilers gezien als een eerste aanloop naar het 'grote' water. Een eerste kennisma king met de gevaarlijke zee. 'Som mige vrouwen weigerden mee te gaan. Op het IJsselmeer, dat wilden ze wel. Maar als manlief naarTexël" zeilde, kwamen zij met de veerboot.' Toch is de kennis van de materie vol gens Welbie de laatste jaren toege nomen. 'Ik hoefde nauwelijks meer lesjes navigeren te geven Gelukkig, want als ze iets na twee keer met snapten, gaf ik het op.' De zee zit Welbie in het bloed. Zelf varen kwam er de laatste jaren met veel van. 'Ik ging in het voor- en naseizoen wel als opstapper mee met vrienden. Zeilen of op een mo torboot, dat maakt me met uit. Het gaat me om het varen. Zelf varen, want als ik aan boord ben, gaat de automatische piloot eraf.' Komend seizoen wil hij echter liever niet op de haven verkeren. 'Even niet, te pijnlijk. Maar het zal moeilijk zijn. Mijn vrouw doet De Verrekieker. Mis schien ga ik wel bij haar in de bedie ning', lacht hij zuur. Hij heeft nog geen vastomlijnde plannen. 'Ik ben nog steeds bezig met verwerken. Beetje de schuur opruimen en rommelen rond huis. Ik wil wel weer iets doen en liefst buiten. Op kantoor zitten is met mijn hobby.' Had er een mouw aan gepast kunnen worden op zo'n manier dat de passantenhaven zijn manager had gehad en Welbie zijn baan had ge houden? Een jonge assistent voor het kantoorwerk en de automatisering, en Welbie als vanouds op de steiger? Welbie wil er niet over praten. 'Ze hebben besloten dat ze me minder geschikt vinden. En wij? Wij slaan ons er wel doorheen. Ik heb veel steun aan mijn vrouw. Nee, de schippers gaan voortaan niet langer naar rooie Willem. Als ze nu komen, gaan ze gewoon naar Texel...' Zo'n vijftig atleten van atletiek vereniging NOVA uit Warmenhuizen wagen zich zondag aan de zesde cross van Atletiekvereniging Texel. Onder hen zijn enkele snelle lopers, die in staat worden geacht het parcoursrecord van 30.01 minuten over 8.7 kilometer te verbreken. Een mooie uitdaging voor de Texelse hardlopers, die zich wellicht laten in spireren tot snelle prestaties. Dat geldt ook voor de jeugd. NOVA heeft aangekondigd negentien atleetjes mee te nemen die zich aan de loop over 1300 meter zullen wagen. De oudere jeugd (tot en met 16 jaar) loopt 2,9 kilometer, senioren kunnen kiezen uit wedstrijden over 2,9,5,8 en 8.7 kilometer. Inschrijven kan vanaf 10.30 uur in Appartementenhotel Bos en Duin in de Dennen. Het startschot voor de jongste jeugd klinkt om 11.00 uur; de andere atleten gaan een kwar tier later op weg De oogst van lelies, zoals hier op een archieffoto die werd genomen in de schuur aan de Rozendijk, verliep afgelopen herfst rampza lig. VERVOLG VAN PAGINA 1 bollen laten telen. Ook aardappelentelers laten er in toene mende mate hun product spoelen. Het is nog met duidelijk wat er met de installatie gaat gebeuren. De beteke nis van het bedrijf van Hoogenbosch blijkt andermaal uit de 150 tot 200 lelietelers die. ter vermeerdering van hun bollen, hun lelies op Texel laten schubben Tevens worden er voor derden hyacinten gehold en andere werkzaamheden, zoals het 'koken' van bollen, uitgevoerd. Ook mechanisatiebedrijven. groot handels in agrarische producten, bouw- en onderhoudsbedrijven, nutsbedrijven, handelsorganisaties, zakelijke en financiële dienstverleners zullen de aanwezigheid van het grootschalige bedrijf node missen. Is het omvallen van het bedrijf van Hoogenbosch alleen aan de water overlast te wijten, of spelen er ook andere problemen? Toen we de bol len afgelopen voorjaar plantten, was de markt voor sommige lelies, bij voorbeeld Aziaten, al niet best. Maar de bank verleende ons desondanks een normaal oogstkrediet, dus echt spannend was het niet. 'Het is be kend dat ondernemen bestaat uit het nemen van risico's. En dat de teelt van bloembollen, in het bijzonder van lelies, door het grote kapitaalbeslag van levend materiaal kwetsbaar is. Desondanks zijn de omstandigheden van de afgelopen tijd dermate ex treem en de consequenties voor vele partijen dermate groot, dat ons in ziens maatregelen en ondersteuning van derden gewenst is om de acute en negatieve lange termijneffecten te verminderen', rapporteerde de finan cier dit najaar. De vraag aan Hoogenbosch is of het bedrijf alsnog gered zou kunnen worden als de mi nister of de provincie met schadever goeding over de brug zou komen? 'Daarvoor zijn zulke grote bedragen nodig. Zelf geloven we er niet meer in. Er wordt al zó lang over gepraat. Als je nagaat dat van de schade in 1998 nog maar de helft is afgewik keld. Voor ons komt het gewoon te laat.' (Advertentie) Thuiszorg Beheer is een holding, waaronder zes werkmaatschappijen ressorteren: Thuiszorg Kop van Noord-Holland, Alarmering, Thuiszorgwinkels Noord-Holland Noord, Uitzendbureau Zorg Interim, Dienstenwinkel en Huisvesting en Beheer. Thuiszorg Kop van Noord-Holland biedt vele vormen van thuiszorg, verspreid over acht gemeenten in de Kop van Noord-Holland, waaronder Texel. Zij heeft ongeveer 650 medewerkers in dienst. Aangesloten bij Thuiszorg Kop van Noord-Holland vraagt voor zo spoedig mogelijk: ten behoeve van de avondzorg voor het werkgebied Texel. Het betreft een aanstelling voor onbepaalde tijd voor gemiddeld 15 uur per week. Wij vragen een kandidaat die: - in het bezit is van het diploma ziekenverzorging, eventueel aangevuld met de applicatiecursus; - of het diploma verpleegkundige A, - een rijbewijs B en kan beschikken over een auto; - in voorkomende gevallen bereid is extra te werken. Wij bieden: - een inwerk programma; - een goede sfeer en collegialiteit; - begeleiding door de leidinggevende; - ondersteuning in bet werk, - de mogelijkheid deel te nemen aan relevante bijscholing. Arbeidsvoorwaarden: salariëring en arbeidsvoorwaarden volgens de CAO Thuiszorg; - een autokostenvergocding. Nadere informatie over de functie is te verkrijgen bij: mevrouw N. Schuyl, rayonmanager, telefoonnummer: 0222O20682 06-5 >647712. Uw schriftelijke sollicitatie zien wij graag binnen tien dagen tegemoet U kunt deze richten aan: Thuiszorg Kop van Noord-Holland Afdeling Personeel en Organisatie t.a.v. mevrouw W. van Asma, Postbus 175, 1780 APlVn Helder

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 5