Studio in verzet
tegen overlast
door windmolen
I
Deze fusie wordt een beestenboel
'Watersporters gaan niet langer
naar Willem, ze gaan naar Texel'
N
NIET OP LETTEN
ZE ZUN ONS WEER
AAN HET
.TEXELSE
Logica
Geschil eindigt aan onderhandelingstafel |Wat ik zeggen wou...
Havenmeester Welbie wil niet omzien in wrok
'Beslissing best
pijnlijk geweest'
COURANT
Sterke deelname
aan zesde cross
Hoogenbosch
^Thuiszoig Beheer
EEN ZIEKENVERZORGENDE EN/OF
EEN VERPLEEGKUNDIGE
VRIJDAG 26 JANUARI 2001
Liu»., Mn L..n hi.ilnn i.TinlMtnnL'luhlM'J fin ,V rrdklk
Kort gedingrechter L. Croes van de
rechtbank in Alkmaar heeft Stich
ting Studio Texel en windmolen
eigenaar Dirk Schagen in Oude-
schild weer aan het praten
gekregen. De geluidsstudio aan het
Vliegwiel had Schagen gedagvaard
wegens de geluidsoverlast die de
windturbine veroorzaakt. Minnelijk
overleg resulteerde er dinsdag in
dat Schagen laat onderzoeken in
hoeverre de turbine met geluids
isolatie tot zwijgen is te brengen.
Een zeer hoge fluittoon in de turbine
zou het onmogelijk maken opnames
te maken in de studio aan het Vlieg
wiel 'Studio Texel heeft hierdoor al
tienduizenden guldens schade gele
den', aldus de Alkmaarse advocaat
E. Hoekstra, die namens zijn cliënt
stillegging van de windturbine vor
derde Tijdens het geding stonden de
partijen lijnrecht tegen over elkaar.
Studio Texel wilde met akoestische
rapporten aantonen dat de
windturbine vijf decibel meer geluid
produceert dan toegestaan in de
milieuvergunning. Maar volgens advo
caat M. Frantzen uit Oudekerk aan de
Amstel, de raadsman van Schagen, is
uit metingen van de gemeente geen
overschrijding van de norm gebleken.
'Als u een vonnis wilt, gaat dit geld
kosten. Mogelijk komt er dan een
hoger beroep en zelfs een langdurige
bodemprocedure. Staat dit in
verhouding tot de kosten van het mo
gelijk isoleren van de turbine of het
beter isoleren van de geluidsstudio?',
vroeg rechter Croes zich af, nadat
hij de partijen had aangehoord. Die
trokken zich terug voor beraad en
kwamen eruit. De leverancier van de
windturbine, Lagerwey, wordt om
advies gevraagd en een kosten
raming voor isolatie. 'De kosten zul
len dan
redelijk verdeeld worden', doelde ad
vocaat E. Hoekstra op een bijdrage
die Studio Texel bereid is te leveren.
De stichting heeft aanhouding van
het vonnis gevraagd, wat betekent
dat Schagen vier weken de tijd krijgt
om de windmolen te isoleren. Mocht
dat niet lukken, dan wordt de rechter
alsnog gevraagd uitspraak te doen.
- Schipper, mag ik over varen, ja of
nee?
- Nee, niet met de oude kaart, mijn
heer.
- Schipper, is mijn kaart nog geldig,
ja of nee?
- Ja, uw kaart is geldig, mijnheer.
- Kan ik dan ook over varen met
mijn geldige bootkaart, ja of nee?
- Nee, niet met de oude kaart. Deze
kunt u omwisselen voor een nieuwe
kaart, mijnheer.
- Schipper, moet ik dan ook bij
betalen, ja of nee?
- Ja, u moet wel bijbetalen, mijn
heer
- Schipper, waarom moet ik bij
betalen?
- Omdat de oude kaart niet meer
geldig is, mijnheer.
- Schipper, hoeveel moet ik bij
betalen?
- Het nieuwe autotarief en een tien
tje, mijnheer.
- Schipper, als ik niet met mijn
oude, 'geldige' boorkaart kan over
varen, waarom zegt u dan niet ge
woon dat oude kaarten niet langer
geldig zijn, maar kunnen worden
omgewisseld voor nieuwe, geldige
kaarten?
- Scheepsrechter, wat betekent
'geldig'?
- 'Geldig' betekent: van kracht zijnd
voor de gelegenheid waarvoor zij
uitgegeven zijn.
Henk Hilstra,
De Koog.
Willem Welble: 'We slaan ons er wel doorheen...'
'Ik wil geen trammelant.' Willem
Welbie (60) is havenmeester af. En
dat is niet zijn eigen keuze. Het be
stuur van de Stichting Passanten
haven deelde hem eind vorig jaar
mee dat zijn contract niet wordt
verlengd. Ze willen een jongere
havenmeester. Een manager. Ie
mand voor het hele jaar rond. Dat
had Welbie ook wel gewild. 'Maar
het was me duidelijk dat ze mij niet
wilden voor die functie. Ik ben aan
de kant geschoven', aldus een
aangeslagen Welbie.
De hele dag gaat de telefoon, 'leder
een heeft die advertentie voor een
nieuwe havenmeester gelezen. En
dan bellen ze mij om informatie', lacht
Jook Nauta, voorzitter van de
Stichting Passantenhaven Oude-
schild, zegt in een reactie het
gezien alle emoties geen goed
idee te vinden om via de krant
gedetailleerd te reageren op de
opvattingen van scheidend ha
venmeester Willem Welbie. In
een schriftelijke verklaring stelt
Nauta: 'Voor het bestuur is de
beslissing om naar een andere
havenmeester om te zien best
pijnlijk geweest. Ik begrijp heel
goed dat Willem het daar moei
lijk mee heeft en dat hij daarop
emotioneel reageert. Rationeel
kun je het allemaal wel beredene
ren, maar het gevoel blijft toch.
Voor alle betrokkenen is echter
de nu gekozen richting beslist de
beste. Ik denk en hoop van harte
dat Willem en Madie dit na ver
loop van tijd ook zo zullen erva
ren.'
Welbie wrang. Maar hij staat ze alle
maal netjes te woord en verwijst de
belangstellenden naar het bestuur
van de passantenhaven. 'Pijnlijk? Ja,
dat wel. Ik heb het erg goed moeilijk
mee.'
Toen de recente aanpassing van de
haven begon te spelen, voelde Wel
bie al enigszins nattigheid. 'Er werd
helemaal niet met mij gesproken. Dat
vond ik raar. Dan denk je: het zal toch
met waar zijn? Maar dat legde ik
naast me neer. Het liep hartstikke
goed, al jaren. Maar ja, dus toch.'
Welbie werd in Paviljoen De Verre-
kieker ontboden. Hij kreeg aange
zegd dat men met verder met hem
wilde. 'Wat ik voelde? Kwaad, wat
denk je. Heb ik daar al die jaren voor
gewerkt. Maar ik heb geen recht van
spreken, want ik ga altijd 's winters in
de WW. Ze mogen dit dus doen.'
Nu het nieuws begint door te sijpe
len, wordt Welbie gebeld door men
sen die voor hem op de bres willen.
Vooral ook veel overkantse water
sportvrienden, die hij in de loop der
jaren heeft opgedaan, willen voor
hem op de barricaden Maar Welbie
wil geen actie. 'Leeftijdsdiscrimi
natie? Ach, dat is het wel. Maar als
ze me terugnemen door druk van an
deren ga ik toch niet meer met ple
zier aan de slag. Voor mij is de lol
eraf.'
Ruim 25 jaar geleden verzeilde Wel
bie bijna letterlijk in de Texelse jacht
haven. 'Ik had een tanker en bevoor
raadde Texel regelmatig. Maar het
schip was eigenlijk aan vervanging
toe. En de kinderen kwamen op een
leeftijd dat ze naar school moesten.
Of naar een internaat.' Op voorspraak
van Jaap Keijser van de Texelse Olie
Combinatie werd Welbie benaderd
door de watersportvereniging, die
een havenmeester zocht. Het kwam
voor alle partijen goed uit.
In april 1975 trok de familie Welbie
DiE TUSiE WORDT
NOG EEN HEEL
GEVOGEL
MAAR. DAT
VISSEN ZE
MAAR UIT
T'JD VOOR
EEN AD-HOK
REGELiNG.'
rN VANOAAÖ
GEEN
EN DEZE
VERTIKT
HET örlTE
L|T£m;
CJNr* KHNMNPl
LAATSTE
KABELJAUW
KOTEX
K.0NÜNEN WEL
worteltrekken
CONTRA
naar Oudeschild. Vele mooie jaren
volgden. 'We zaten op het clubschip.
Daar wordt nu nog over gesproken.
Het werk was heel anders toen. Vijf
tig schepen op een dag in het hoog
seizoen, dan had je het wel gehad. Ik
had persoonlijk contact met ieder
een, soms was ik net de VVV Het
havengeld haalde ik op met zo'n
melkboerentas om m'n middel. En op
het tankschip had ik m'n kantoor.
Vopohut, noemde ik het. Op palen
met glas rondom. Kon ik alles over
zien.'
In die tijd had de haven nog geen lig-
boxen. De schepen werden aan el
kaar afgemeerd. 'Ik heb er wel eens
23 op rij gehad. Dat was minder leuk
voor de mensen, want dan moest je
over alle boten heen klauteren En
voor mij was het ook spannend of het
allemaal wel goed ging. Met 120
schepen was de haven vol.'
Met de aanpassing van de haven in
1988 kwamen de boxen. 210 stuks
en nog plaats voor zo'n 20 losse
schepen. Het werk werd bedrijfs
matiger. Een automaat werd neerge
zet voor het havengeld 'IJzeren
Willem, noemden ze die', lacht Wel
bie. 'Ach ja. dat was meer van deze
tijd. De schepen werden groter Vroe
ger zag je Kolibries en Waar-
scheep/es. Watersport was voor de
zelfdoeners, de echte liefhebbers. Nu
schudden ze de portemonnee leeg
en komt er een schip.'
Hoewel de watersport steeds meer
kapitaalkrachtige mensen aantrekt,
bleef iedereen voor Welbie gelijk. 'Ik
was de havenmeester, dus ze deden
toch wat ik wilde. Maakte met uit wie
het was. Gezag ging vanzelf.' Zijn
vrouw Mady lacht 'En zo met, dan
schoten zijn ogen vuur', vult ze aan.
'Dat was al genoeg.' Het aantal
Duitse bezoekers aan de haven nam
steeds meer toe. 'Met hen had ik
helemaal nooit problemen, die gaan
goed om met gezag.'
Het havenmeesterschap werd al
mep een kantoorbaan. Toch bleef
Welbie ook een vraagbaak, met name
voor nautische zaken. 'Hoe laat ze
moesten wegvaren in verband met
het tij, dat was toch wel de meest
gestelde vraag. Ik heb ooit eens een
Duitser gehad die me vroeg waar hij
was. Hij was uit Harlingen gekomen
en wilde naar Kornwerderzand. De
sluismeester van Harlingen had hem
gezegd de dijk te volgen, maar hij had
de sluis gemist. Op zijn kaart stond
de Waddenzee als één groot blauw
vlak...'
Texel wordt door veel zeilers gezien
als een eerste aanloop naar het
'grote' water. Een eerste kennisma
king met de gevaarlijke zee. 'Som
mige vrouwen weigerden mee te
gaan. Op het IJsselmeer, dat wilden
ze wel. Maar als manlief naarTexël"
zeilde, kwamen zij met de veerboot.'
Toch is de kennis van de materie vol
gens Welbie de laatste jaren toege
nomen. 'Ik hoefde nauwelijks meer
lesjes navigeren te geven Gelukkig,
want als ze iets na twee keer met
snapten, gaf ik het op.'
De zee zit Welbie in het bloed. Zelf
varen kwam er de laatste jaren met
veel van. 'Ik ging in het voor- en
naseizoen wel als opstapper mee
met vrienden. Zeilen of op een mo
torboot, dat maakt me met uit. Het
gaat me om het varen. Zelf varen,
want als ik aan boord ben, gaat de
automatische piloot eraf.'
Komend seizoen wil hij echter liever
niet op de haven verkeren. 'Even niet,
te pijnlijk. Maar het zal moeilijk zijn.
Mijn vrouw doet De Verrekieker. Mis
schien ga ik wel bij haar in de bedie
ning', lacht hij zuur. Hij heeft nog geen
vastomlijnde plannen. 'Ik ben nog
steeds bezig met verwerken. Beetje
de schuur opruimen en rommelen
rond huis. Ik wil wel weer iets doen
en liefst buiten. Op kantoor zitten is
met mijn hobby.'
Had er een mouw aan gepast kunnen
worden op zo'n manier dat de
passantenhaven zijn manager had
gehad en Welbie zijn baan had ge
houden? Een jonge assistent voor het
kantoorwerk en de automatisering,
en Welbie als vanouds op de steiger?
Welbie wil er niet over praten. 'Ze
hebben besloten dat ze me minder
geschikt vinden. En wij? Wij slaan ons
er wel doorheen. Ik heb veel steun
aan mijn vrouw. Nee, de schippers
gaan voortaan niet langer naar rooie
Willem. Als ze nu komen, gaan ze
gewoon naar Texel...'
Zo'n vijftig atleten van atletiek
vereniging NOVA uit Warmenhuizen
wagen zich zondag aan de zesde
cross van Atletiekvereniging Texel.
Onder hen zijn enkele snelle lopers,
die in staat worden geacht het
parcoursrecord van 30.01 minuten
over 8.7 kilometer te verbreken. Een
mooie uitdaging voor de Texelse
hardlopers, die zich wellicht laten in
spireren tot snelle prestaties. Dat
geldt ook voor de jeugd. NOVA heeft
aangekondigd negentien atleetjes
mee te nemen die zich aan de loop
over 1300 meter zullen wagen. De
oudere jeugd (tot en met 16 jaar)
loopt 2,9 kilometer, senioren kunnen
kiezen uit wedstrijden over 2,9,5,8 en
8.7 kilometer. Inschrijven kan vanaf
10.30 uur in Appartementenhotel Bos
en Duin in de Dennen. Het startschot
voor de jongste jeugd klinkt om 11.00
uur; de andere atleten gaan een kwar
tier later op weg
De oogst van lelies, zoals hier op een archieffoto die werd genomen in de schuur aan de Rozendijk, verliep afgelopen herfst rampza
lig.
VERVOLG VAN PAGINA 1
bollen laten telen. Ook
aardappelentelers laten er in toene
mende mate hun product spoelen.
Het is nog met duidelijk wat er met de
installatie gaat gebeuren. De beteke
nis van het bedrijf van Hoogenbosch
blijkt andermaal uit de 150 tot 200
lelietelers die. ter vermeerdering van
hun bollen, hun lelies op Texel laten
schubben Tevens worden er voor
derden hyacinten gehold en andere
werkzaamheden, zoals het 'koken'
van bollen, uitgevoerd.
Ook mechanisatiebedrijven. groot
handels in agrarische producten,
bouw- en onderhoudsbedrijven,
nutsbedrijven, handelsorganisaties,
zakelijke en financiële dienstverleners
zullen de aanwezigheid van het
grootschalige bedrijf node missen.
Is het omvallen van het bedrijf van
Hoogenbosch alleen aan de water
overlast te wijten, of spelen er ook
andere problemen? Toen we de bol
len afgelopen voorjaar plantten, was
de markt voor sommige lelies, bij
voorbeeld Aziaten, al niet best. Maar
de bank verleende ons desondanks
een normaal oogstkrediet, dus echt
spannend was het niet. 'Het is be
kend dat ondernemen bestaat uit het
nemen van risico's. En dat de teelt
van bloembollen, in het bijzonder van
lelies, door het grote kapitaalbeslag
van levend materiaal kwetsbaar is.
Desondanks zijn de omstandigheden
van de afgelopen tijd dermate ex
treem en de consequenties voor vele
partijen dermate groot, dat ons in
ziens maatregelen en ondersteuning
van derden gewenst is om de acute
en negatieve lange termijneffecten te
verminderen', rapporteerde de finan
cier dit najaar. De vraag aan
Hoogenbosch is of het bedrijf alsnog
gered zou kunnen worden als de mi
nister of de provincie met schadever
goeding over de brug zou komen?
'Daarvoor zijn zulke grote bedragen
nodig. Zelf geloven we er niet meer
in. Er wordt al zó lang over gepraat.
Als je nagaat dat van de schade in
1998 nog maar de helft is afgewik
keld. Voor ons komt het gewoon te
laat.'
(Advertentie)
Thuiszorg Beheer is een
holding, waaronder zes
werkmaatschappijen
ressorteren:
Thuiszorg Kop van
Noord-Holland,
Alarmering,
Thuiszorgwinkels
Noord-Holland Noord,
Uitzendbureau
Zorg Interim,
Dienstenwinkel en
Huisvesting en Beheer.
Thuiszorg Kop van
Noord-Holland biedt vele
vormen van thuiszorg,
verspreid over acht
gemeenten in de
Kop van Noord-Holland,
waaronder Texel.
Zij heeft ongeveer 650
medewerkers in dienst.
Aangesloten bij
Thuiszorg Kop van Noord-Holland vraagt
voor zo spoedig mogelijk:
ten behoeve van de avondzorg voor het werkgebied Texel.
Het betreft een aanstelling voor onbepaalde tijd voor gemiddeld 15 uur per week.
Wij vragen een kandidaat die:
- in het bezit is van het diploma ziekenverzorging, eventueel aangevuld met de
applicatiecursus;
- of het diploma verpleegkundige A,
- een rijbewijs B en kan beschikken over een auto;
- in voorkomende gevallen bereid is extra te werken.
Wij bieden:
- een inwerk programma;
- een goede sfeer en collegialiteit;
- begeleiding door de leidinggevende;
- ondersteuning in bet werk,
- de mogelijkheid deel te nemen aan relevante bijscholing.
Arbeidsvoorwaarden:
salariëring en arbeidsvoorwaarden volgens de CAO Thuiszorg;
- een autokostenvergocding.
Nadere informatie over de functie is te verkrijgen bij:
mevrouw N. Schuyl, rayonmanager,
telefoonnummer: 0222O20682 06-5 >647712.
Uw schriftelijke sollicitatie zien wij graag binnen tien dagen
tegemoet U kunt deze richten aan:
Thuiszorg Kop van Noord-Holland
Afdeling Personeel en Organisatie t.a.v. mevrouw W. van Asma,
Postbus 175, 1780 APlVn Helder