Noord - J oil a
Vijfentwintig miljoen voor
verkeersveiligheid
de provincie Noord-Holland informeert
Noord-Holland
kort
Prijsvraag
Openbaar Vervoer Taxi,
telefoon 0900 8878
Vrijwilligers, bedankt (1)
Vrijwilligers, bedankt (2)
Fractievoorzitter D66 provinciale staten
Patrick Poelmann
D66 beschermt water en kust
Openbaar vervoer Noord-Holland noord:
het vervolg
Stedelijke vernieuwing,
samen met bewoners en marktpartijen
MEER PROVINGENIEUWS: KIJK OP WWW.NOORD-HOLLAND.NL
Sloop en nieuwbouw, bodemsanering, wijkbeheer, leefbaarheidsplannen, jongerenbe
leid. Er moet veel gebeuren om de leefbaarheid van buurten, wijken, dorpen en steden
te verbeteren. Hoe kunnen bewoners, woningeigenaren, marktpartijen, gemeenten en
provincie daarbij samenwerken. Daar gaat het om bij stedelijke vernieuwing.
Afgelopen jaar hebben de besturen van middelgrote en kleinere gemeenten in Noord-
Holland in hoofdlijnen opgeschreven hoe zij hun plaatselijke vernieuwingsproces voor de
periode 2000-2005 denken te organiseren. Het schrijven van zo'n hoofdlijnenverhaal bleek
zeer verhelderend De sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen van het woon- en leef
klimaat en wat de komende jaren het eerst aangepakt moet worden brachten zij goed in
beeld. De plannen van met name Andijk, Bergen, Hilversum, Purmerend, Hoorn, Velsen,
Spaarnwoude/Haarlemmerliede, Landsmeer, Uithoorn en Wervershoof sprongen eruit.
Zij hebben met hun aanpak de eretitel van "stergemeente" verworven en krijgen van de
provincie een extra bedrag van f 200.000,- of f 400.000,-. In totaal heeft de provincie uit het
investeringsbudget stedelijke vernieuwing (ISV) voor vernieuwingsprogramma's en -projecten
f 190 miljoen beschikbaar gesteld. Daarnaast zullen ook de bewoners, marktpartijen,
woningcorporaties en gemeenten flink investeren In totaal gaat het om een investerings
bedrag in stedelijke vernieuwing van zeker 2,5 miljard gulden. Voorwaarde voor succes is
intensieve samenwerking tussen overheid en particuliere sector.
Meer informatie: Bert Harmsen, provincie Noord-Holland, tel. (023) 514 31 95,
e-mail: harmsenh@noord-holland.nl
In januari vroegen wij op deze Pagina met hoeveel centimeter de zeespiegel in de
loop van deze eeuw naar verwachting zal stijgen. We kregen veel pessimistische
reacties binnen. Menigeen voorzag een stijging van 80 cm tot één meter. Maar
zó erg is het nu ook weer niet. Het goede antwoord luidt: 60-85cm.
Draagspeld en boeken gaan naar:
- G. Ilbrink uit Hoorn
- A.C. Glorie-v.d. Steen uit Castricum
- B. Boodt uit Bussum
Op deze Pagina vindt u zoals gewoonlijk weer een presentatie van een statenlid.
Ditmaal is het woord aan de D66-fractievoorzitter Patrick Poelmann. De vraag van
deze maand luidt: hoeveel leden zitten in provinciale staten van
Noord-Holland waar de heer Poelmann, namens D66, er een van is. Zijn dat er:
a. 68 b. 79 c. 83
Uw antwoord kunt u weer sturen naar: redactie Pagina Noord-Holland, Postbus 123,
2000 MD Haarlem. Fax (023) 514 41 55, e-mail: veenrj@noord-holland.nl
De Openbaar Vervoer Taxi rijdt sinds 1 juni 2000. Bmnen het vervoersgebied haalt
de OV Taxi zijn klanten overal op om ze naar elke bestemming te brengen.
Van 06.00 tot 24.00 uur. Het is een service met eigen tarief waarvan per dag ai
meer dan 750 mensen gebruikmaken. Ruim 30% van deze klanten bestaat uit
openbaar vervoerreizigers. De overigen hebben een WVG-pas. Waar geen lijn
bussen rijden, biedt de OV-taxi uitkomst. De OV-taxi is ook een goed alternatief
voor wie niet van lijndiensten afhankelijk wil zijn. Een kortingskaart van f 100,-
geeft het recht op reductie voor de eerste twee zones.Voor abonnementhouders
van bus en trein (studentenkaart uitgezonderd) kost de kortingskaart f 50,-.
februari 2001 13' editie
Colofon
De Pagina Noord-Holland is een uitgave van de provincie Noord-Holland en verschijnt maandelijks
(behalve in de zomer- en kerstvakantie) in een groot aantal huis-aan-huis verspreide nieuwsbladen in de
gehele provincie
Redactie en administratie. Bureau Communicatie provincie Noord-Holland, Postbus 123, 2000 MD Haarlem.
Eindredactie: Rienk van der Veen, tel (023) 514 43 09, fax (023) 514 41 55, e-mail. veenrj@noord-holland.nl
Een biologische regenworm scoort hoog op het menu van de steenuil
(Foto: Ger Tik)
2001 is het Internationale Jaar van de Vrijwilliger.
Voor de provincie is dit aanleiding om de 3000
vrijwilligers van de Stichting Landschapsbeheer
Noord-Holland in de schijnwerpers te zetten.
Zij wijden zich aan uiteenlopende activiteiten:
knotten van wilgen, begeleiden van de padden-
trek, bescherming van weidevogels, plaatsen en
controleren van nestkasten voor bijvoorbeeld
kerkuilen. Met subsidie van de provincie onder
steunt de Stichting het werk van 120 vrijwil-
ligersgroepen. Wie belangstelling heeft voor de
steenuil, is welkom in de steenuilenwerkgroep. Er
is behoefte aan een voorzitter. Geïnteresseerden
kunnen contact opnemen met:
Landschapsbeheer Noord-Holland, tel. (023) 514 30 80,
e-mail: noord-holland@landschapsbeheer.com
internet ioww.landschapsbeheer.com/noord-holland
Ook wil de provincie dank zeggen aan de
vrijwilligers van de SOS Telefonische Hulp
diensten. Vierentwintig uur per etmaal luisteren
zij gewillig naar iedereen die hen belt. Een
persoonlijk gesprek gaan zij nooit uit de weg.
Zij beantwoorden ruim 40.000 telefoontjes per
jaar. Ook bij rampen, zoals onlangs in
Volendam, fungeren zij als opvang. Om de
Hulpdiensten in hun nuttige werk te onder
steunen, heeft de provincie voor 2001 een subsidie
van ongeveer een miljoen gulden beschikbaar
gesteld. Sinds kort hebben alle Telefonische
Hulpdiensten hetzelfde nummer:
Telefonische Hulpdienst Noord-Holland: 0900 - 0767
Het beeld van Noord-Holland aan het water is
uniek. Onze kustlijn moeten wij koesteren. Maar
steeds zijn er onzalige plannetjes om buitendijks
te gaan. Elke coalitiepartij in onze provincie heeft
die plannetjes: bollenveld Enkhuizerzand
(CDA), Schiphol in zee (PvdA/CDA), bagger-
depots Wijk aan Zee en IJmeer (PvdA), uitbreiding
jachthaven Uitdam (WD). Tot nog toe konden
deze ontwikkelingen worden tegengehouden
maar nu is daar weer een WD-bestuurder met:
tweede IJburg in het IJmeer! Wij moeten onze
problemen niet kortzichtig en goedkoop naar het
water verplaatsen. D66 werkt graag mee aan
woningbouw, bedrijvenontwikkeling, bagger-
verwerking, maar dan wel door verdichting,
dubbel grondgebruik en nieuwe technieken.
Patrick Poelmann, Oud-Huizerweg 22,1411 GZ
Naarden, tel. (035) 524 37 30, e-mail:
patrpoel@worldonline.nl
Warm strandweer betekent volle bussen! Maar voor de instandhouding van veel buslijnen is meer nodig
dan een zonnetje. (Foto: Rienk van der Veen)
Patrick Poelmann: ...geen tweede l]burg in het IJmeer
(Foto prov. NH)
Op basis van de inspraakrondes in Schagen, Alkmaar en Hoorn, reacties van gemeenten
en organisaties en de suggesties van de Statencommissie Wegen, Verkeer en Vervoer is het
plan op onderdelen bijgesteld. Zo komt er ruimte voor experimenten, waaronder
routewijzigingen, het verleggen van laatste ritten naar een later tijdstip, het omzetten van
een aantal scholierenlijnen in spitslijnen, de inzet van buurtbussen en de introductie van
sociale lijnen (bussen die op maandag t/m vrijdag tussen 7.00 en 19.00 uur met een
frequentie van eenmaal per uur in beide richtingen rijden). Met de gemeenten zal overlegd
worden over de ontwikkeling van het openbaar vervoer. Belangengroeperingen zullen
door middel van een Reizigersplatform voor Noord-Holland-noord bij het openbaar
vervoer betrokken worden.
Informatie over vertrektijden en tarieven: tel. (0900) 92 92 (75 ct/min.)
Meer informatieJeske Reijs, provincie Noord-Holland, tel. (023) 514 34 76,
reijsa@noord-holland.nl
Wie wel eens aanwezig is geweest op een inspraakavond over plaatselijke verkeers
problemen, die weet dat drempels, fietspaden en rotondes heftige emoties kunnen r
oproepen. We hebben allemaal belang bij de inrichting van onze woonwijken en wegen
en vinden er ook iets van.
De rijksoverheid heeft een fonds voor voorzieningen die de verkeersveiligheid moet
bevorderen. De provincie verdeelt het geld uit dit fonds, de Gebundelde Doel Uitkering of
GDU. Elk jaar weer dienen wegbeheerders zoals gemeenten en waterschappen bij de
provincie hun meest urgente projecten in. In veel gevallen zijn dit precies de drempels,
fietspaden en rotondes waar op inspraakavonden zo hartstochtelijk voor is gepleit.
De provincie zal dit jaar nog 25,3 miljoen gulden beschikbaar stellen voor de "kleine
infrastructuur" in de Noord-Hollandse regio's Noord, West-Friesland, Haarlem/IJmond
en Gooi en Vechtstreek. Tevens zal de aanleg van fietspaden worden bevorderd met nog
eens 2,8 miljoen gulden.
Als Provinciale Staten op 12 maart met de voorstellen accoord gaan, krijgt bijvoorbeeld
Texel een fietspad van Akenbuurt naar Smitsweg, en in de 2e fase van Smitsweg naar
Fonteinweg. Alkmaar krijgt geld voor de derde fase reconstructie Kanaaldijk en Noorder
Koggenland krijgt een fietspad langs de Almereweg.
Meer informatie: Marjo Spoor, provincie Noord-Holland, tel. (023) 514 53 08,
spoorm@noord-holland.nl
De streekbussen in Noord-Holland-noord vervoeren al jaren weinig reizigers. En géén
reizigers betekent géén geld. De provincie restte de keuze: het voorzieningenniveau tot
een onaanvaardbaar minimum laten dalen of een nieuw plan maken en daarvoor zelf
(veel) geld bijpassen. Zij koos voor het laatste: op 12 februari 2001 hebben provinciale
staten het plan Toekomstvast Openbaar Vervoer vastgesteld.
Uitgangspunt van het plan van de provincie is een combinatie van Interliners en
basislijnen aangevuld met stadslijnen in Hoorn en Den Helder. Verder komen er
doelgroepenlijnen: spitslijnen, scholierenlijnen, winkellijnen en strandlijnen, alles op
grond van reizigersaantallen. De provincie hecht groot belang aan bereikbaarheid en
leefbaarheid van het platte land. Daarom heeft zij de Openbaar Vervoer Taxi in het leven
geroepen. Met de OV Taxi kan iedere bewoner van Noord-Holland-noord vanaf zijn of
haar huis binnen twee zones een bus- of treinhalte bereiken
Rotondes remmen het verkeer af en zijn daardoor voor iedereen veiliger (Foto: Studio Honing)