Aangezicht Stenenplaats verandert ingrijpend -gg^. Milieucommissie voor vlieghinder neemt alle klachten uiterst serieus 5 Wandelen over dijk: leuk maar riskant BAS Vliegtuigen maken lawaai en er zullen altijd mensen zijn die zich eraan ergeren' .TEXELSE COURANT Ondernemers: plein fietsenvrij IK STA ONDER HOGE DRUK EN LOOP OP EIEREN... WANT IK MOET H'N El KW UT.'/ MOND EN KLAUWZEER Een ongewenste eisprong Informatieavond over natuurstroom VRIJDAG 9 MAART 2001 le noemen de Groeneplaats altijd iet hart van Den Burg. Nu hebben „ij het kleine hart opgeknapt.' On- leveer driekwart van de bedrijven an de Stenenplaats is bezig met enovatie aan de gebouwen. Het is oeval dat de verbouwingen tege- jk plaatsvinden. Toch zijn de ver- chillende ondernemers blij met de nassale opknapbeurt van de itenenplaats. 'De puntjes worden veer op de i gezet, de Stenen- ilaats wordt weer van deze tijd.' itertoys werkt aan de buitenkant van le speelgoedwinkel en snackbar 't Isbeert/e deelde de ruimte in tweeën opende een eetcafé: Bruintje Beer 'oio Mode kreeg een nieuw interieur m veranderde het aangezicht van de level. Vorig jaar liet Antiek de gevel iverschilderen Viscenter Wadden- ee heeft in januari al een gedaante- 'erwisseling ondergaan, en Hans legers, eigenaar van ijssalon Swirl's croissanterie Op de Stenenplaats, jat momenteel het eerstgenoemde iedri|f van interieur veranderen, /lodewinkel Stan Stacy liet enkele ijd geleden de gevel al doen en be- lint volgende week met de binnen- ant. Er is geen bedrijf aan de Itenenplaats dat nog geen verande- ingen heeft ondergaan of momenteel lerbouwingen doormaakt. De snackbar was aan renovatie toe in het pand naast ons kwam te koop. 'oen hebben we de zaak in twee de en gesplitst', vertelt Geert Bosscha, igenaar van snackbar 't IJsbeertje. Het ene deel is 't IJsbeertje geble- len, van het andere deel hebben we etcafé Bruintje Beer gemaakt. Het errasje hier voor de deur hoort daar >ok bij. Het grote terras op de Itenenplaats runnen we samen met Je croissanterie.' Deze croissanterie s eigendom van Hans Segers. Dit jedrijf kreeg de grote opknapbeurt een tijdje geleden al, maar daarnaast bezit hij ook ijssalon Swirl's. 'Aan de naam en gevel verandert niks. We laten wél een compleet nieuw interi eur in het gebouw zetten', aldus Segers. Antiek heeft vorig jaar de buitenkant een nieuwe kleur gege ven. 'Het was gewoon nodig', aldus de eigenares. Buurman Viscentrum Waddenzee heeft het interieur verleden jaar laten vernieuwen, evenals de gevel. Daar Is een stuk graniet tegenaan geko men om 'het weer toonbaar te ma ken.' Bij modezaak Jojo is alles al achter de rug. 'We zijn net klaar. Op de vloer na is alles nieuw. Een tijdje geleden lieten we het interieur nog doen, laatst is er iets aan het aanzicht van de gevel gedaan. We wilden een wat modernere uitstraling. De zaak moest aan de tijd aangepast worden, zonder dat de sfeer veranderde', zegt een tevreden Marijke van de Belt, samen met echtgenoot Henk eige naar van de winkel. De andere mode zaak op de Stenenplaats is Stan Stacy. Nadat de gevel vorig jaar een grote onderhoudsbeurt onderging, wordt er volgende week een begin gemaakt met het interieur. Er komt een aparte corner voor één van de huismerken van Stan Stacy. Ook Intertoys doet mee aan de verbouwingsdrang. 'De binnenkant hebben we een tijdje geleden al ge daan, nu gaat de buitenkant gebeu ren', vertelt Kees-Jaap van der Kooi, eigenaar van Intertoys. 'De gevel is een erg belangrijk punt. De winkel is namelijk heel groot, maar de muur deed aan alsof er een klein zaakje achter zat. Dat moet veranderen. Daarnaast ondergaan we een cosmetische verandering. Er moest wat kleur bij, het is toch een winkel voor kinderen.' Schuifdeuren vormen een belangrijk punt in de nieuwe Intertoys: 'Er komen op Texel steeds meer mensen met een rolstoel op vakantie. Met schuifdeuren hou je je winkel toegankelijk voor gehandicap ten én kinderen. Bovendien hou je 's winters de kou beter buiten.' Dat alle arbeid goed is voor het aan gezicht van de Stenenplaats, daar zijn de ondernemers het over eens. Van de Belt: 'Als alles er mooier en verzorgder uit ziet, heb je daar alleen maar baat bij Van de zo mer zitten er mensen op het terras, het is goed als dan alles voor elkaar is.' Bosscha kan er over meepraten: 'Wij hebben het kleine hart van Den Burg mooi opgeknapt. Het ligt er weer up to date bij.' En ook Segers vindt: 'Het plein wordt er alleen maar mooier op, de Stenenplaats krijgt een betere uit straling. Het is toch een soort re clame.' Michiel Dekker Kees-Jaap van der Kooi vertelt ook over het plan dat de geza menlijke Stenenplaats-onderne mers hebben. 'We gaan met z'n allen kijken hoe we 's zomers het beste geparkeerde fietsen weg kunnen houden van de Stenen plaats. Dat willen we onder an dere doen door het terras open baar te maken. Mensen moeten daar ook met hun broodzakjes vrijblijvend kunnen zitten.' We gaan met een plan naar de ge meente en hopen dat ook zij het belang ervan inzien dat het plein fietsenvrij blijft. De Stenenplaats kan nóg meer uitstraling krijgen. tond de Stenenplaats, met rechts het nieuwe eetcafé Bruintje Beer, wordt flink aan de weg getimmerd. (Foto Gnwd Timmermnj Een prachtig uitzicht, fraaie routes en een perfecte doorsnijding van het poldergebied. Een wandeling over een binnendijk is voor velen het summum van recreatiegenot. Toch ziet het er niet naar uit dat er veel dijkroutes in het Texelse wandelpadennet worden opgeno men. De pachters van de dijken zijn namelijk als de dood dat de wandelaars via hun schoenzolen de schapenziekte rotkreupel over brengen. 'ledereen moet kennis kunnen nemen van de verschillende gebiedstypen op het eiland en dus moeten deze via wandelpaden toegankelijk worden gemaakt. Openstelling van particu liere gronden kan voor het wandel genot een grote meerwaarde heb ben, Waar mogelijk zal dit worden gestimuleerd.' Een en ander staat te lezen in het Wandelpadenplan. waar over de raadscommissie Ruimte en Wonen zich onlangs boog. Namens Landschapzorg Texel waar schuwde inspreker Gerhard Cadée voor te grote versnippering van het wandelpadennet. Hij pleitte ervoor kwetsbare natuurgebieden te vermij den, omdat wandelaars een storend effect hebben op weidevogels. 'Hon den leveren bovendien een gevaar op voor schade.' Hij wees erop dat het college in de nota aangeeft het hui dige wandelpadennet van 'goede kwaliteit en kwantiteit' te vinden. 'Het doel om nieuwe paden te ontwikke len en te openen, is in tegenspraak met dit uitgangspunt.' Het argument dat nieuwe wandelpaden, bijvoor beeld in Eierland, mensen de gele genheid geeft om beter kennis te maken met het agrarische werk. omschreef hij als 'larie'. 'Vanaf iedere weg, zelfs de Pontweg, kan men ken nis maken met het agrarische werk.' 'Maar door de vele passerende au to's, valt er langs de Pontweg niet veel te genieten', vond Arthur Ooster- baan (GroenLinks), die het op andere punten wél met Cadée eens was. Witte Vlek De Vereniging voor Vrije Wandelaars Nemo stoort zich met name aan het ontbreken van de route langs het Eierlands Kanaal, die een groot poldergebied doorsnijdt. 'Zonder deze route is het noordoosten van Texel een witte vlek op de wandel- kaart, aangezien verharde wegen geen enkel alternatief bieden.' Ook het ontbreken van de verbinding De Waal - Oost, via de Noorderdijk en routes over de dijken rond de PH- polder, ervaart Nemo als een gemis. 'Het argument van dwarsliggende pachters mag hierbij geen rol spelen, aangezien er nauwelijks belangen van natuur of privacy in het spel zijn, de enige legitieme redenen om wan delaars te weren Juist deze laatste opmerking van Nemo schoot de Texelse politici in het verkeerde keelsgat. 'Ze gaan geheel voorbij aan de argumenten van de pachters', nam Dick Drijver (Texels Belang) het op voor de boeren. Wethouder Schilling zal de vereniging hier schrif telijk op aanspreken. Hans Roeper (PvdA) hechtte grote waarde aan de wandelroutes over dijken, maar toonde begrip voor de schapen houders. 'Ik denk dat hier voor de Vereniging Agrarisch Natuurbeheer De Lieuw een coördinerende rol is weggelegd. Overigens neemt deze vereniging in verband met het risico ten aanzien van de dijkroutes een zeer gereserveerde houding in. Voor D66'er Frans Visman is er nog wel ruimte voor nieuwe wandelpa den. 'Vroeger kon je heerlijk wande len op de groene weggetjes rond Oosterend. Na de ruilverkaveling zijn die verdwenen. Het zou mooi zijn als die werden gereconstrueerd.' CONTRA Uf* WDEUBLT Tl (V CiHtSOh 11j£| VOOR lATfN VKltv itTS y&Bimif «ow GEEN EIEREN ZOEKEN I.V.N. Ik EIS EEN reterehdum OVER DIT ZE6,IEDEREEN DOET Z'N El MAAR KU'JT TEGENWOORDIG.'.' OEVERLOZE PROJECT TROUWENS dfcülMttMiCM.L COLUMBUS "A* iwiftmw ■v -W f. nr.wwtiÊ l i - AT Ti' 'Sentimentele ingevingen, klachten waarvoor rationele ar gumenten ontbreken', zo noemt vliegenier Piet Standaart de acties van Petra de Goeij uit Oosterend en haar stich ting Geluidshinder Texel. De Goeij keert zich sinds vorig jaar tegen het lawaai dat boven Texel door de kleine burger luchtvaart wordt veroorzaakt. Standaart komt op voor de belangen van vliegtuigeigenaren en wil via de groepering 'ACT'-in oprichting de vliegsport stimuleren en waar mo gelijk tevens de geluidshinder indammen. Maar sentimen teel of niet, de milieucommissie Geluidshinder Vliegveld Texel neemt de klachten van eilandbewoners uiterst se rieus. Dat bleek onlangs tijdens een vergadering van deze door de minister van Verkeer en Waterstaat ingestelde com missie, die relatief onbekend is maar inmiddels toch al vijf tien jaar bestaat. In samenwerking met de ge meente is energiebedrijf Nuon een natuurstroomactie voor particulie ren gestart. Hierover zal in Question Plaza op 19 maart van 20.00 tot 21.30 uur een informatie avond voor alle Texelaars plaats vinden. Nuon en de gemeente hebben een aantal gebouwen, zoals dorpshuizen, scholen en verenigingsgebouwen, geselecteerd waarop zonnepanelen geplaatst kunnen worden. Voor elke drie Texelse huishoudens die kiezen voor natuurstroom, plaatst Nuon één zonnepaneel op een gebouw. Nuon streeft met deze actie naar een ver groting van het gebruik van duur zame energie. Deze week viel bij elke Texelaar een folder van Nuon en een brief van de gemeente in de brievenbus Texel heeft zich ten doel gesteld om in 2030 volledig te zijn overgeschakeld op duurzame energie. In 2000 hebben 65 Texelse bedrijven zich bij Nuon aangemeld om gebruik te maken van natuurstroom, nu is het volgens het energiebedrijf de beurt aan de huis houdens. De Goeij en haar achterban kregen een hausse aan kritiek over zich heen toen zij zich onder meer in de media keerden tegen de overlast van sport vliegtuigjes. Behalve de soms wel erg persoonsgerichte aanvallen van inge zonden-brievenschrijvers kwamen er meer gefundeerde tegenwerpingen van de gebruikers van het vliegveld en hun sympathisanten, die zich on der voorzitterschap van vrijetijds- viiegenier Willem Hemelraad uit IJsselstein verenigden in de stichting Vrienden van De Vlijt. Deze stichting haalde in korte tijd ruim 1600 hand tekeningen op en schreef in navol ging van De Goeij c.s. een brief aan de Tweede Kamer. In plaats van kri tiek te spuien op de kleine luchtvaart werd het toeristisch-economische belang ervan benadrukt - het Texelse vliegveld trekt jaarlijks 300.000 be zoekers - en prezen de Vrienden de maatregelen die inmiddels waren genomen om de overlast te beper ken. Zo waren de vliegroutes aange past en was het aantal vlieg bewegingen met dertig procent verminderd. Door de maatregelen zou het aantal klachten binnen tien jaar tijd zijn gehalveerd. Desalniette min nam de Kamer een motie aan waarin werd gepleit voor een algeheel verbod op de recreatieve luchtvaart boven stiltegebieden. Aangezien driekwart van Texel off cieel als stilte- gebied is aangewezen, kan het vlieg veld (en daarmee het Paracentrum) de deuren wel sluiten indien de mo tie zou worden uitgevoerd. Om deze dreiging af te wenden nam de Texelse gemeenteraad op zijn beurt unaniem een motie aan waarin de Tweede Kamer en verkeersminister Tineke Netelenbos werden gewezen op de economische betekenis van de kleine burgerluchtvaart voor het eiland en het veiligheidsbelang dat met het voortbestaan van het vliegveld is ge moeid. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland schaarden zich ach ter de motie maar tekenden daarbij wel aan dat de geluidshinder verder beperkt diende te worden, omdat het vliegveld weliswaar economische be tekenis heeft maar dat 'een deel van de bevolking nu eenmaal last heeft van vliegtuiglawaai en de meeste toe risten naar Texel komen voor de rust en de natuur.' GS dachten onder meer aan het ontzien van grote, aan eengesloten natuurgebieden als het Wad en een minimum-vlieghoogte van 600 meter in plaats van de gel dende 150 meter, maar die hoogte is met het oog op de vliegveiligheid en de laaghangende bewolking volgens vliegvelddirecteur Ed de Bruijn niet het hele jaar door verantwoord. GS vonden verder dat in navolging van de kleine luchtvaart ook het lawaai van laag overscherende militaire vliegtuigen boven schietrange de Vliehors diende te worden aange pakt. Waarschijnlijk omdat ze dan in aanvaring zou komen met haar col lega van Defensie, repte minister Netelenbos tijdens haar bezoek aan Texel in januari van dit jaar met geen woord over het gebulder van de luchtmacht, maar kondigde zij wél aan dat het recreatieve vliegverkeer is. De commissie vergadert één a twee keer per jaar in het gemeente huis. De zittingen zijn openbaar en burgers kunnen zich bij de voorzitter vervoegen indien zij het woord tot de commissie willen voeren. Eén van die insprekers was onlangs amateurvlieger Piet Standaart uit Den Burg. Hij verzocht de commissie om in het kader van de inspraak op de derde nota PKB-Waddenzee aan te dringen op een betere spreiding van het vliegverkeer dat door de 'comdor' boven de Waddenzee en het eiland vliegt. Deze comdoriis de luchtstrook waarin lager gevlogen mag worden om op te stijgen van vliegbasis De Kooy bij Den Helder en vliegveld Texel, of op deze vliegvelden te lan den. Het verlengde van deze comdor ligt precies boven Oosterend en als er niets in de derde PKB-nota veran dert zal de geluidshinder voor de dorpsbewoners toenemen, zo vreest Standaart. Een ander punt dat Standaart aan roerde was het meten met twee ma ten door de Haagse departementen. Vliegveld Texel moet in het kader van de zogenaamde BKL-regeling het aantal vliegbewegingen met dertig procent reduceren tot 29 .000 per jaar. Deze beperking geldt echter niet voor Zij probeert de wil van enkelen op te leggen aan velen.' Dat kwam Standaart op een fel weer woord van commissielid Theun de Wit te staan 'Dankzij mevrouw De Goeij ligt er nu voor het eerst een lijst met gedocumenteerde klachten. Dan gaat het niét meer om emotionele reacties! Wij moeten uitermate se rieus met deze klachten omgaan. Texel is tenslotte een stiltegebied waar we het vlieglawaai zoveel mo gelijk moeten uitbannen. Want vnjwel niemand klinkt het lawaai als muziek in de oren.' Daarop voelde Ed de Bruijn van de havendienst zich weer aangesproken: 'Het vliegveld heeft klachten altijd serieus genomen. Als er een telefoontje binnenkomt spre ken wij de betreffende piloot direct aan op zijn gedrag.' Dit werd door Simon Woerlee van het Paracentrum beaamd: 'Ik bel zelf ook regelmatig. U zou eens moeten zien hoe de havendienst de piloten binnenhaalt en verzoekt om met omwonenden rekening te houden. Het is ook een kwestie van opvoeden.' De Bruijn deed verslag van een proef waarbij de vliegtuigen in de week enden via alternatieve routes om Oosterend werden heengeleid en door de week zo hoog mogelijk over van en naar Texel in 2003 wordt be vroren en dat het kabinet op de lan gere termijn streeft naar een vlieg verbod boven stiltegebieden. Of en wanneer deze verregaande maatregelen werkelijkheid worden, is wellicht mede afhankelijk van de ad viezen die de relatief onbekende milieucommissie Geluidshinder Vliegveld Texel aan Netelenbos of haar opvolger zal geven. De commis sie is vijftien jaar geleden door de minister van Verkeer en Waterstaat bij wet ingesteld en poogt een balans te vinden tussen de belangen van het vliegveld, de gebruikers, de natuur en de omwonenden. Nagenoeg ieder vliegveld in Nederland kent een der gelijke milieucommissie, met afvaar digingen uit diverse geledingen. Op Texel is deze samengesteld uit verte genwoordigers van de gemeente (wethouder Peter Bakker is voorzitter, milieuambtenaar Cees Witte voert het secretariaat), een afgevaardigde van de provincie en de Rijksluchtvaart dienst, luchthavendirecteur Ed de Bruijn, Simon Woerlee van het Para centrum, twee vertegenwoordigers van de regionale inspectie milieuhy giëne, Theun de Wit namens de werkgroep Landschapszorg en de omwonenden, die worden vertegen woordigd door de voorzitter van de dorpscommissie Eierland, Sikke ten Brug. De niet-Texelse leden zijn door gewinterde 'luchtvaartvergader tijgers' die in meerdere, soortgelijke milieucommissies zitting hebben - Rijksluchtvaartdienst-afgevaardigde Van den Broek is zelfs lid van alle 28 vliegveldcommissies die ons land rijk De Kooy, waarop met veel zwaardere toestellen wordt gevlogen. 'Het ver trek- en naderingsgebied van De Kooy strekt zich uit tot Den Hoorn en de Prins Hendrikpolder. Op Texel doen we er alles aan om de geluids hinder zo laag mogelijk te houden en worden allerlei maatregelen gehand haafd, terwijl op De Kooy onbeperkt gevlogen mag worden zonder dat er zelfs maar een minimum-hoogte geldt.' De overlast die Texel van De Kooy ondervindt zal bovendien flink toenemen als het kabinet vasthoudt aan het voornemen om de militaire Orion-vliegtuigen daar te stationeren. 'De Orions opereren boven de Noordzee. Omdat de wind meestal zuidwestelijk is, zullen ze Texel vaak moeten kruisen om de landing in te zetten.' Standaart vroeg de commis sie hiertegen bedenkingen bij het ministerie in te dienen en de ongelijke behandeling van de vliegvelden aan te kaarten. In Standaart's ervaring is het effect van de kleine luchtvaart op de natuur gering. 'Ik ben tot tweemaal toe op gezocht door een buizerd en een kiekendief die samen met mij om hoog klommen. De vogels zoeken het gezelschap.' Zelfs op F16's en Torna do's die laag over het Wad vliegen wordt volgens Standaart door zee honden nauwelijks gereageerd en op de vliegbasis Leeuwarden leven weidevogels, hazen en reeén. 'Hoe anders is het bij de mensen, waar de tolerantie steeds minder wordt en emoties een rol spelen. Mevrouw De Goeij is daarvan een goed voorbeeld. het dorp vlogen. 'We hebben rond vraag gedaan en het bleek dat de proef veel hinder had voorkomen. Maar goed, de toestellen vliegen na tuurlijk altijd wel éngens over en ik kan de piloten ook niet verbiéden om over Oosterend of een ander dorp te vlie gen. Maar wij hebben er inmiddels alles aan gedaan om de overlast te beperken. Wij zijn daarmee het verst in Nederland en tegelijkertijd aan het eind van ons Latijn.' Het Texelse vliegveld is één van de weinige in Nederland met een sys teem van geluidszoneringen en een gebruiksplan dat rekening houdt met milieuhinder. Dat er qua regelgeving en instructies aan vliegers nauwelijks nog vooruitgang te boeken is, was de unanieme mening van de commissie: vliegtuigen maken lawaai en er zullen altijd mensen zijn die zich eraan er geren, wat je ook doet. Dat betekent met dat klagen geen zin heeft. De commissie zal iedere op- of aanmer king bestuderen en zo mogelijk aan grijpen voor verbeteringen. Op de verhalen en klachten van Standaart en De Goeij zal de commissie dan ook teruggekomen in de volgende vergadering, die waarschijnlijk nog dit jaar zal plaatsvinden. Een betere communicatie met de omgeving en voorlichting over de werkwijze van zowel de havendienst als de milieucommissie Geluidshin der Vliegveld Texel zou meer begrip kunnen kweken bij omwonenden en misverstanden kunnen wegnemen. Lees verder pagina 7

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 5