Verkeersplan gemeente
overvalt
Cjroen 2rwarLrJ~exels in het harL,
'Oscar' voor Waddenzee
lang niet zaligmakend
Marathonloper spot voor twee mille vogelsoorten
Plaatsje op werelderfgoed/ijst nabij, maar:
Aanlijnplicht
voor honden
van de baan
Qnder de pomp
Wildparkeerders niet meer welkom op haven
T E X E LS E® COU RANT
BEZORGER m/v
Ome Sieme 80 jaar
Koger rijdt
onder invloed
Kotters in Golf
van Biskaje
TEXELSE®COURANT
Gemeente Texel
begroting 2002
SUPER DE BOER
TEXELSE^COURANT
ALLEEN
VRIJDAGKRANT
NA PINKSTEREN
KLAVER
MAKELAARDIJ TAXATIES
FINANCIERINGEN ONTEIGENINGEN
Klaver Makelaardij B.V.
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11581
TEXELSE
WOENSDAG 23 MEI 2001
COURANT
Advertenties/abonnementen/bezorging:
Spinbaan 6
1791 MC Den Burg
telefoon 0222 - 36 26 00 - telefax 0222 - 31 41 11
e-mail: mfo@lenr nl
Redactie: Warmoesstraat 45, Den Burg
telefoon 0222 - 36 26 20. fax 0222 - 32 30 00
e-mail: redactie^texelsecourant.nl
Buiten werktijd: Michiel Dekker, tel. 31 96 76
of 06-11 29 32 27
plaatsing van de Waddenzee op de
werelderfgoedlijst van Unesco,
raast onder andere het befaamde
Yellowstone Park en de Galapagos
Eilanden, mag dan een bevestiging
zijn van de natuurwaarden, grote
voordelen moeten er niet van wor
den verwacht. Dat valt te conclu
deren uit de hoorzitting die het
ministerie van LNV maandagavond
hield. Een meerderheid van de
aanwezigen had wel oren naar
deze bekroning voor de Wadden
zee, mits de nieuwe status niet tot
beperkingen leidt.
Een uniek ecosysteem, dat zijn ge-
hjke niet kent en daarom in aanmer
king komt om als werelderfgoed te
worden aangemerkt. Aldus om
schreef Ruud Wiersinga van LNV, één
van de voorbereiders van de ne
gende regeringsconferentie over de
bescherming van de Waddenzee,
een belangrijke voorwaarde om als
werelderfgoed te worden aange
merkt. Andere eis is dat de bescher
ming van de natuurwaarden in het
gebied al is gewaarborgd, want
Unesco voegt zelf geen regelgeving
Derde voorwaarde is dat de
plaatselijke bevolking achter de aan-
wijzmg staat. Vandaar de bijeen
komst, die overigens geen grote be-
langstelling trok. Niet zó vreemd,
want de vertegenwoordigers van
LNV peilden al voor de derde keer de
meningen. Bovendien komt de voor
genomen status bovenop een dikke
il van regelgevingen en richtlij
nen die al van toepassing zijn op het
natuurgebied.
Lege dop
Jan Koolhof (CDA) vroeg zich daarom
al of de grens al niet was overschre
den. 'Wat geeft deze status nu aan
meerwaarde?' Wiersinga: 'De Wad
den krijgen geen stempel opgedrukt,
maar het is een prijs, beschouw het
maar als een Oscar. En dat biedt
«oordelen. Door de bekendheid is er
bijvoorbeeld een grotere kans op
hoogwaardige bedrijvigheid en toe
risme.' 'Als u daarmee mensen met
grote jachten bedoelt, dan hoeft het
«oor ons niet', aldus een kritische
toehoorder. Wiersinga: 'U bepaalt zelf
welke toeristen u wilt.' De status zou
volgens hem zóveel respect afdwin-
i bij hogere overheden, dat de lij
nen naar deze instanties korter wor
den. Verder zou de wereld bij
eventuele (dreigende) calamiteiten
eerder in verzet komen, zoals onlangs
nog bleek toen de bevolking van Af
ghanistan Boeddhabeelden vernie
tigde, Een schrale troost, want on
danks al die afkeurende reacties
gingen de vernielingen gewoon door.
'Dit predikaat is een lege dop', con
cludeerde Arthur Oosterbaan
Honden hoeven met langer verplicht
aan de lijn te lopen. Nu het gevaar op
de verspreiding van mond- en klauw
zeer minimaal is geworden heeft bur
gemeester Geldorp besloten de
noodverordening die op 22 maart is
'ngesteld in te trekken. Gezien de
verbetering van de situatie vindt ze de
maatregel niet meer gerechtvaardigd.
Andere voorschriften blijven van
kracht.
Ik heb gehoord dat ze de maan-
bagmarkt willen verlengen.
Dat wordt dan nog een lange zit
"oor de boeren in De Linde
boom en Het Zwaantje.
(GroenLinks). 'Er gaat geen enkele
beschermende kracht van uit. In te
genstelling tot biivoorbeeld de
Habitat- en de Vogelrichtlijn, waar
door de natuurwaarden wél in be
scherming worden genomen.' Toen
het echter op stemmen aankwam,
besloot Oosterbaan er toch maar
mee akkoord te gaan, want baat het
met, dan schaadt het niet.
Wrakken
Mocht de Waddenzee aan de criteria
van Unesco voldoen, dan worden in
eerste instantie de natuurwaarden als
werelderfgoed aangemerkt. Overeen
jaar of vijf zou dat ook kunnen gebeu
ren met de cultuurwaarden in het
gebied. Het betreft onder meer de
wrakken van VOC- en andere sche
pen. Amateurduiker Flip Dumker
vroeg zich af of de wrakken die nu
boven het zand komen dan beter
worden beschermd. 'Want van de
tien wrakken wordt er nu slechts
ééntie beschermd. De rest ligt te ver
rotten, omdat het ministerie van WVC
zegt dat er geen geld voor is.' Burge
meester Geldorp: 'Wat heeft het dan
voor zin om de cultuurschatten van
de Waddenzee als werelderfgoed aan
te merken als we zelf de boel laten
verslonzen?' Het met goed bescher
men van deze historische schatten
kan zelfs betekenen dat de culturele
waarden van het Wad niet op de
werelderfgoedlijst worden geplaatst,
omdat wordt voldaan aan een be
langrijke voorwaarde van Unesco.
LNV-vertegenwoordiger Bos rea
geerde geschokt en beloofde hier
over terstond contact op te nemen
met zijn collega's van WVC.
Om hem mentaal te steunen liep Piet Bakelaar (links) een stuk mot Andri Binsbergen
op. Op de toto loopt het tweetal op weg naar de Horsmeertjes.
Andri Binsbergen wijst kompaan Piet Bakelaar op een vogel boven de Mokbaai.
(Foto's Joop Rommots)
'Ordinaire' vogels als het waterhoen
tje en de zomertortel zag hij over het
hoofd en ook de met al te bijzondere
oeverzwaluw miste hij bijna, doordat
hij bij het Waagejot vergat zijn blik te
op de speciaal voor deze soort ge
bouwde muur te richten en doorliep.
Bij de Horsmeertjes, zo'n twintig ki
lometer verderop, kreeg hij gelukkig
een herkansing. Uiteindelijk spotte de
66-jarige Andri Binsbergen zaterdag
op zijn 42 kilometer lange tocht 82
soorten, wat hem een bedrag van
ƒ1983,10 aan sponsorgeld ople
verde. Zoon Niels, die hem op het
eerste gedeelte van zijn tocht op de
fiets begeleidde en de lijst bijhield
(echtgenote Dini deed dat op het
tweede gedeelte), besloot dat bedrag
tot een rond getal aan te vullen, zo
dat Binsbergen in totaal twee mille
verdiende voor de nieuw aan te leg
gen atletiekbaan.
Hoewel Binsbergen dus een paar vo
gels niet zag, was hij toch tevreden
over het resultaat 'Ik had van te vo
ren ingeschat tussen de 60 en 80
soorten te zien. Bij de Mokbaai kwam
ik eigenlijk op het verkeerde moment,
toen het eb was. En in het bos kwa
men er 's middags ook maar weinig
soorten bij. Dat kwam door de tijd van
de dag. Maar dat is all in the game.
Ik had weer met verwacht de middel
ste zaagbek aan te treffen. Daarvoor
was het eigenlijk wat laat in het voor
jaar. Met 82 soorten kan Ik alleen
maar blij zijn.' Hardlopen en op vo
gels letten, vond hij niet moeilijk te
combineren. 'Ik let altijd op vogels als
ik loop. Desnoods stop ik om ze te
bekijken. Het is een soort tweede
natuur geworden. Ik kijk ook niet echt
uit naar vogels, ik hóór ze. Daarna
probeer ik ze te ontdekken.'
Op de uitkijkpost bij de Geul werd hij
getipt door een Belgische spotter.
Hoewel de op het oog nogal keurige
heer met kijker en statief wat vreemd
opkeek toen de zwetende en in een
glimmend rode sportbroek gestoken
Binsbergen belangstellend infor
meerde of hij 'nog iets bijzonders had
gezien', wees hij hem hulpvaardig op
de krakeend die hij zojuist tussen het
riet had ontwaard. Binsbergen kreeg
de vogel niet direct voor zijn lens,
maar bleef net zolang speuren tot hij
hem ook zag, wat weer ettelijke gul
dens scheelde.
Het schema van zes uur dat hij had
opgesteld, kon Binsbergen vrijwel
exact volgen. 'Een kwestie van erva
ring, denk ik. Want ik heb niet eens
zo hard getraind. Vroeger liep ik heel
veel. In totaal heb ik tien marathons
gelopen. Mijn snelste tijd was 2.55
uur. Maar dat is al weer een tijd gele
den. De laatste marathon die ik liep
was die van Amsterdam, in 1982.'
Het succes van zaterdag stemt de
66-jarige tevreden, maar of hij nu ook
weer 'echte' marathons gaat lopen,
durft hij nog met te zeggen. 'Ik heb
altijd gelopen om zo snel mogelijk
over de finish te komen. Misschien
moet ik leren om het wat rustiger aan
te doen. Het moet me lukken om in
vier uur een marathon te lopen. Ik
denk er in ieder geval wél over. Vroe
ger heb ik altijd gezegd dat ik nog
eens in New York of Londen wil mee
doen. Daar zal ik inderdaad wel wat
minder vogels zien dan hier.'
In Oudeschild is beroering ont
staan over de voorgenomen aan
leg van een zogeheten perron, een
strook van anderhalve meter breed
die een scheiding moet vormen
tussen het verkeer over de haven
en het flanerende publiek. Er is kri
tiek op de planning, het verlies aan
'parkeerplaatsen' en het feit dat
met name rondvaartondernemers
er niet over zijn geïnformeerd.
Maar wethouder Peter Bakker ver
wijst naar een besluit van de raad,
om de kade langs de Noorder- en
Zuiderhaven voor een groot deel
autovrij te maken. Gisteravond
spraken betrokkenen en het col
lege aan boord van de Witte Zee
hond met elkaar.
Bij restaurants Havenzicht en 't
Pakhuus zijn twee officiële parkeer
plaatsen, maar op drukke dagen
staat de kade vol met auto's van
wildparkeerders waartegen met
wordt opgetreden. Een historisch
gegroeide situatie, waarover haven
meester Cees de Graaf in het verle
den al aan de bel trok, omdat met
name Noordzeevissers er op vrijda
gen hinder van zouden ondervinden.
Omdat de haven eigendom is van het
Rijk, deelde de gemeente nooit boe
tes uit aan de wildparkeerders. Maar
wethouder Bakker heeft er naar eigen
zeggen van begin af aan geen twijfel
over laten bestaan dat zodra de ha
ven zou overgaan in handen van de
gemeente, de wildparkeerders een
ander plekje zouden moeten zoeken.
Na de aanleg van de anderhalve
meter brede strook met opstaande
randen, die wordt voorzien van bank
jes en afvalbakken, zijn de parkeer
plaatsen bij Havenzicht en 't
Pakhuus te bereiken via enkele ope
ningen in de scheidmgsstrook, maar
is het afgelopen met wildparkeren.
Maar die informatie had met name
rondvaartondernemers niet bereikt.
Volgens Walter Brommersma van de
Witte Zeehond, die hierover een kri
tische brief naar het college en an
dere betrokkenen stuurde, worden er
enkele honderden parkeerplaatsen
'geruimd'. 'Waarom zijn wij niet geïn
formeerd omtrent dit ingrijpende
plan?'
Uit een inventarisatie onder gasten,
belanghebbenden en ondernemers
blijkt volgens Brommersma 'dat nie
mand blij is met een hennrichting die
is gericht op het verminderen van het
huidige aantal parkeerplaatsen en
beperking van de toegang'. Voor het
betaald parkeren dat de gemeente
wil invoeren kon hij al helemaal geen
voorstander vinden, 'Wat is er mooier
dan dat de grootste toeristische trek
pleister van ons eiland juist ruimte
biedt voor ruime toegankelijkheid en
vrij parkeren?' Volgens hem is er zelfs
op drukke dagen geen sprake van
een onveilige situatie. Tenslotte heeft
hij kritiek op het tijdstip van de werk
zaamheden, waarop volgens hem om
deze tijd van jaar geen ondernemer
zit te wachten. 'Het wekt de indruk
dat er even snel iets geregeld moet
worden omwille van een subsidiepot,
die anders dreigt te worden ver
speeld.'
Snel regelen
Maar van 'snel regelen' is volgens
wethouder Bakker geen sprake. Hij
beroept zich op een besluit van de
raad. 'Die heeft uitgesproken dat er
op de haven ruimte moet zijn om te
flaneren en dat er een eind moet
worden gemaakt aan de
verkeersonveiligheid. Scheiding dus
van verkeer en voetgangers. Er lopen
bijvoorbeeld kinderen tussen de au
to's en dat is levensgevaarlijk. Ik kan
niet begrijpen dat er iemand tegen is
om verbetering in die situatie aan te
brengen. Er is op 4 apnl een hoorzit
ting geweest, waarbij de restaurant
houders hun zegje konden doen. Er
gaan een klein aantal officiële par
keerplaatsen verloren, maar - ik heb
het zaterdag nog nageteld - op het
terrein bij het Stoombootkoffiehuis
liggen nóg 75 parkeerplaatsen en op
een paar na worden die nauwelijks
gebruikt. Ze liggen op loopafstand,
dus een prima alternatief. Bovendien
treffen we voorbereidingen voor par
keerplaatsen op het terrein van RAB,
van de CIV langs de IJsdijk en op het
zogeheten boeienlandje langs de De
Ruyterstraat. De besluitvorming daar
over start binnenkort.' Maar met
name omwonenden van het boeien-
(Advertentie)
Op drukke dagen staat de kade van de Noorder- en Zuiderhaven vol auto's van wildparkeerders.
(Foto Geroi-d Tlmmotman)
Qtha JmrtrJixrh ia i-rt bsrt.
Wij zijn op zoek naar een
die voor ons de krant wil
bezorgen op de route:
Westerweg
en omgeving.
Hier wonen ongeveer 45
abonnees.
Het bezorgen is het eenvou
digst voor iemand die in deze
omgeving woont en vergt per
fiets 1 uur tijd.
De kranten moeten dinsdag
en vrijdag even na 15.00 uur
in onze drukkerij aan de Spin
baan worden afgehaald.
Geïnteresseerden kunnen
voor nadere inlichtingen te
recht bij de balie van de
Texelse Courant aan de Spin
baan.
Langeveld de #ooy
Spinbaan 6
1791 MO Oen Burg - Texel
Telefoon 0222 362600
Fax 0222 - 3H111
umtttiu
I
Aanstaande zaterdag bereikt hij de
leeftijd 'der zeer sterken'. Sieme
Keyzer uit Oosterend, plaatselijk we
reldberoemd in het voetbal, al meer
dan dertig jaar stukjesschrijver voor
het Strender Nieuws - natuurlijk over
zijn geliefde sport, het voetballen -
viert acht kruisjes. In zijn werkzaam
leven was hij smid en toeristen wis
ten hem te vinden als ze een fiets
wilden huren. In het dorp heet hij kort
weg 'ome Sieme' Pagina 5
a Kinderverpleegkundige
'Juist door de boot kan ik afstand ne
men van mijn werk', zegt Monique
Pronk (26) uit Den Burg. Als kinder
verpleegkundige, werkzaam op de
kinderafdeling in het Gemini zieken
huis in Den Helder, maakt ze vaak
aangrijpende dingen mee. Ze heeft al
heel wat Texelse kinderen verpleegd
in Den Helder. De laatste jaren is er
nogal wat veranderd aan het beleid
van de kinderafdeling. Vroeger moest
je het kind - vaak huilend - achterla
ten in het ziekenhuis. Ouders mogen
nu 24 uur per dag bij het zieke kind
zijn. Pagina 6
Een 49-jange man uit De Koog werd
in de nacht van donderdag op vnjdag
op de Brink betrapt op rijden onder
invloed. De hem controlerende poli
tieagenten roken dat hij drank had
gebruikt, waarna bij de blaastest
bleek dat hij de norm van 220 micro
gram alcohol per liter uitgeademde
lucht met 285 ruim overschreed.
(Advertentie)
landje zien een parkeerterrein op die
plaats helemaal niet zitten.
Afhankelijk van de uitkomst van het
gesprek op de Witte Zeehond, star
ten morgen de wegwerkzaamheden.
Wethouder Bakker benadrukt dat de
verkeersaanpassing deel uitmaakt
van de eerste fase van de her
inrichting van de haven en niets van
doen heeft met de tweede fase, waar
over Bureau Striking ondanks ideeën
('parels') presenteerde. Om de me
ningen van Oudeschild en omstreken
daarover te peilen verschijnt er op
korte termijn een extra editie van het
dorpsblad.
Sinds 1 mei mag de nieuwe kotter
TX 38 weer in de Noordzee vissen.
In de periode waarin dit verboden
was week het schip van Jac
Betsema uit naar de Golf van
Biskaje, voor de kust van Frankrijk
en Spanje. Hierdoor werden de
gemiste inkomsten enigszins ver
goed.
'Ik ben zelf met meegegaan maar mijn
zoon wel. Tien Nederlandse kotters
zijn acht weken in de Golf van Biskaje
geweest. Ze hebben er hoofdzakelijk
tong gevangen. Schol komt daar
bijna niet voor en als het er is mag je
het met vangen. De vis is in Frankrijk
afgeleverd, op een vrachtwagen ge
zet en naar IJmuiden vervoerd', ver
telt Betsema. Het was een goede
oplossing om daarheen te gaan. 'De
inkomsten zijn door de reis een beetje
gecompenseerd. Eigenlijk was het in
de Golf nog beter vissen dan hier.
Helaas is het quotum daar erg laag,
dus gaan we nu weer op de Noord
zee vissen.'
Cjercs 'ZmerL'Jnrdi a be k*n_
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van:
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE
NEE- sticker
maar wel geïnteresseerd?
Folder verkrijgbaar op
Spinbaan 6.
(Advertentie)
(fTrtM 'ZmtrLrJneh I» bel bert.
In verband met het als werk
dag uitvallen van maandag
4 juni, zal er die week alleen
op
vrijdag 8 juni
een krant verschijnen.
Advertenties voor deze krant
kunnen woensdag 6 juni tot
17.00 uur worden ingeleverd.
Directie
Langeveld de Rooy
(IM-advertentie)
MAKELAARDIJ BV
Dé agrarische makelaar
Voor verdere inlichtingen kunt u contact opnemen met:
Vijverweg 2 - 1733 AS Nieuwe Niedorp
Tel./fax 0226-414008 414009
Verschijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
Losse nummers 1.80. abonnementsprijs 63.- per half jaar.