Verkeersplan gemeente overvalt Cjroen 2rwarLrJ~exels in het harL, 'Oscar' voor Waddenzee lang niet zaligmakend Marathonloper spot voor twee mille vogelsoorten Plaatsje op werelderfgoed/ijst nabij, maar: Aanlijnplicht voor honden van de baan Qnder de pomp Wildparkeerders niet meer welkom op haven T E X E LS E® COU RANT BEZORGER m/v Ome Sieme 80 jaar Koger rijdt onder invloed Kotters in Golf van Biskaje TEXELSE®COURANT Gemeente Texel begroting 2002 SUPER DE BOER TEXELSE^COURANT ALLEEN VRIJDAGKRANT NA PINKSTEREN KLAVER MAKELAARDIJ TAXATIES FINANCIERINGEN ONTEIGENINGEN Klaver Makelaardij B.V. OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11581 TEXELSE WOENSDAG 23 MEI 2001 COURANT Advertenties/abonnementen/bezorging: Spinbaan 6 1791 MC Den Burg telefoon 0222 - 36 26 00 - telefax 0222 - 31 41 11 e-mail: mfo@lenr nl Redactie: Warmoesstraat 45, Den Burg telefoon 0222 - 36 26 20. fax 0222 - 32 30 00 e-mail: redactie^texelsecourant.nl Buiten werktijd: Michiel Dekker, tel. 31 96 76 of 06-11 29 32 27 plaatsing van de Waddenzee op de werelderfgoedlijst van Unesco, raast onder andere het befaamde Yellowstone Park en de Galapagos Eilanden, mag dan een bevestiging zijn van de natuurwaarden, grote voordelen moeten er niet van wor den verwacht. Dat valt te conclu deren uit de hoorzitting die het ministerie van LNV maandagavond hield. Een meerderheid van de aanwezigen had wel oren naar deze bekroning voor de Wadden zee, mits de nieuwe status niet tot beperkingen leidt. Een uniek ecosysteem, dat zijn ge- hjke niet kent en daarom in aanmer king komt om als werelderfgoed te worden aangemerkt. Aldus om schreef Ruud Wiersinga van LNV, één van de voorbereiders van de ne gende regeringsconferentie over de bescherming van de Waddenzee, een belangrijke voorwaarde om als werelderfgoed te worden aange merkt. Andere eis is dat de bescher ming van de natuurwaarden in het gebied al is gewaarborgd, want Unesco voegt zelf geen regelgeving Derde voorwaarde is dat de plaatselijke bevolking achter de aan- wijzmg staat. Vandaar de bijeen komst, die overigens geen grote be- langstelling trok. Niet zó vreemd, want de vertegenwoordigers van LNV peilden al voor de derde keer de meningen. Bovendien komt de voor genomen status bovenop een dikke il van regelgevingen en richtlij nen die al van toepassing zijn op het natuurgebied. Lege dop Jan Koolhof (CDA) vroeg zich daarom al of de grens al niet was overschre den. 'Wat geeft deze status nu aan meerwaarde?' Wiersinga: 'De Wad den krijgen geen stempel opgedrukt, maar het is een prijs, beschouw het maar als een Oscar. En dat biedt «oordelen. Door de bekendheid is er bijvoorbeeld een grotere kans op hoogwaardige bedrijvigheid en toe risme.' 'Als u daarmee mensen met grote jachten bedoelt, dan hoeft het «oor ons niet', aldus een kritische toehoorder. Wiersinga: 'U bepaalt zelf welke toeristen u wilt.' De status zou volgens hem zóveel respect afdwin- i bij hogere overheden, dat de lij nen naar deze instanties korter wor den. Verder zou de wereld bij eventuele (dreigende) calamiteiten eerder in verzet komen, zoals onlangs nog bleek toen de bevolking van Af ghanistan Boeddhabeelden vernie tigde, Een schrale troost, want on danks al die afkeurende reacties gingen de vernielingen gewoon door. 'Dit predikaat is een lege dop', con cludeerde Arthur Oosterbaan Honden hoeven met langer verplicht aan de lijn te lopen. Nu het gevaar op de verspreiding van mond- en klauw zeer minimaal is geworden heeft bur gemeester Geldorp besloten de noodverordening die op 22 maart is 'ngesteld in te trekken. Gezien de verbetering van de situatie vindt ze de maatregel niet meer gerechtvaardigd. Andere voorschriften blijven van kracht. Ik heb gehoord dat ze de maan- bagmarkt willen verlengen. Dat wordt dan nog een lange zit "oor de boeren in De Linde boom en Het Zwaantje. (GroenLinks). 'Er gaat geen enkele beschermende kracht van uit. In te genstelling tot biivoorbeeld de Habitat- en de Vogelrichtlijn, waar door de natuurwaarden wél in be scherming worden genomen.' Toen het echter op stemmen aankwam, besloot Oosterbaan er toch maar mee akkoord te gaan, want baat het met, dan schaadt het niet. Wrakken Mocht de Waddenzee aan de criteria van Unesco voldoen, dan worden in eerste instantie de natuurwaarden als werelderfgoed aangemerkt. Overeen jaar of vijf zou dat ook kunnen gebeu ren met de cultuurwaarden in het gebied. Het betreft onder meer de wrakken van VOC- en andere sche pen. Amateurduiker Flip Dumker vroeg zich af of de wrakken die nu boven het zand komen dan beter worden beschermd. 'Want van de tien wrakken wordt er nu slechts ééntie beschermd. De rest ligt te ver rotten, omdat het ministerie van WVC zegt dat er geen geld voor is.' Burge meester Geldorp: 'Wat heeft het dan voor zin om de cultuurschatten van de Waddenzee als werelderfgoed aan te merken als we zelf de boel laten verslonzen?' Het met goed bescher men van deze historische schatten kan zelfs betekenen dat de culturele waarden van het Wad niet op de werelderfgoedlijst worden geplaatst, omdat wordt voldaan aan een be langrijke voorwaarde van Unesco. LNV-vertegenwoordiger Bos rea geerde geschokt en beloofde hier over terstond contact op te nemen met zijn collega's van WVC. Om hem mentaal te steunen liep Piet Bakelaar (links) een stuk mot Andri Binsbergen op. Op de toto loopt het tweetal op weg naar de Horsmeertjes. Andri Binsbergen wijst kompaan Piet Bakelaar op een vogel boven de Mokbaai. (Foto's Joop Rommots) 'Ordinaire' vogels als het waterhoen tje en de zomertortel zag hij over het hoofd en ook de met al te bijzondere oeverzwaluw miste hij bijna, doordat hij bij het Waagejot vergat zijn blik te op de speciaal voor deze soort ge bouwde muur te richten en doorliep. Bij de Horsmeertjes, zo'n twintig ki lometer verderop, kreeg hij gelukkig een herkansing. Uiteindelijk spotte de 66-jarige Andri Binsbergen zaterdag op zijn 42 kilometer lange tocht 82 soorten, wat hem een bedrag van ƒ1983,10 aan sponsorgeld ople verde. Zoon Niels, die hem op het eerste gedeelte van zijn tocht op de fiets begeleidde en de lijst bijhield (echtgenote Dini deed dat op het tweede gedeelte), besloot dat bedrag tot een rond getal aan te vullen, zo dat Binsbergen in totaal twee mille verdiende voor de nieuw aan te leg gen atletiekbaan. Hoewel Binsbergen dus een paar vo gels niet zag, was hij toch tevreden over het resultaat 'Ik had van te vo ren ingeschat tussen de 60 en 80 soorten te zien. Bij de Mokbaai kwam ik eigenlijk op het verkeerde moment, toen het eb was. En in het bos kwa men er 's middags ook maar weinig soorten bij. Dat kwam door de tijd van de dag. Maar dat is all in the game. Ik had weer met verwacht de middel ste zaagbek aan te treffen. Daarvoor was het eigenlijk wat laat in het voor jaar. Met 82 soorten kan Ik alleen maar blij zijn.' Hardlopen en op vo gels letten, vond hij niet moeilijk te combineren. 'Ik let altijd op vogels als ik loop. Desnoods stop ik om ze te bekijken. Het is een soort tweede natuur geworden. Ik kijk ook niet echt uit naar vogels, ik hóór ze. Daarna probeer ik ze te ontdekken.' Op de uitkijkpost bij de Geul werd hij getipt door een Belgische spotter. Hoewel de op het oog nogal keurige heer met kijker en statief wat vreemd opkeek toen de zwetende en in een glimmend rode sportbroek gestoken Binsbergen belangstellend infor meerde of hij 'nog iets bijzonders had gezien', wees hij hem hulpvaardig op de krakeend die hij zojuist tussen het riet had ontwaard. Binsbergen kreeg de vogel niet direct voor zijn lens, maar bleef net zolang speuren tot hij hem ook zag, wat weer ettelijke gul dens scheelde. Het schema van zes uur dat hij had opgesteld, kon Binsbergen vrijwel exact volgen. 'Een kwestie van erva ring, denk ik. Want ik heb niet eens zo hard getraind. Vroeger liep ik heel veel. In totaal heb ik tien marathons gelopen. Mijn snelste tijd was 2.55 uur. Maar dat is al weer een tijd gele den. De laatste marathon die ik liep was die van Amsterdam, in 1982.' Het succes van zaterdag stemt de 66-jarige tevreden, maar of hij nu ook weer 'echte' marathons gaat lopen, durft hij nog met te zeggen. 'Ik heb altijd gelopen om zo snel mogelijk over de finish te komen. Misschien moet ik leren om het wat rustiger aan te doen. Het moet me lukken om in vier uur een marathon te lopen. Ik denk er in ieder geval wél over. Vroe ger heb ik altijd gezegd dat ik nog eens in New York of Londen wil mee doen. Daar zal ik inderdaad wel wat minder vogels zien dan hier.' In Oudeschild is beroering ont staan over de voorgenomen aan leg van een zogeheten perron, een strook van anderhalve meter breed die een scheiding moet vormen tussen het verkeer over de haven en het flanerende publiek. Er is kri tiek op de planning, het verlies aan 'parkeerplaatsen' en het feit dat met name rondvaartondernemers er niet over zijn geïnformeerd. Maar wethouder Peter Bakker ver wijst naar een besluit van de raad, om de kade langs de Noorder- en Zuiderhaven voor een groot deel autovrij te maken. Gisteravond spraken betrokkenen en het col lege aan boord van de Witte Zee hond met elkaar. Bij restaurants Havenzicht en 't Pakhuus zijn twee officiële parkeer plaatsen, maar op drukke dagen staat de kade vol met auto's van wildparkeerders waartegen met wordt opgetreden. Een historisch gegroeide situatie, waarover haven meester Cees de Graaf in het verle den al aan de bel trok, omdat met name Noordzeevissers er op vrijda gen hinder van zouden ondervinden. Omdat de haven eigendom is van het Rijk, deelde de gemeente nooit boe tes uit aan de wildparkeerders. Maar wethouder Bakker heeft er naar eigen zeggen van begin af aan geen twijfel over laten bestaan dat zodra de ha ven zou overgaan in handen van de gemeente, de wildparkeerders een ander plekje zouden moeten zoeken. Na de aanleg van de anderhalve meter brede strook met opstaande randen, die wordt voorzien van bank jes en afvalbakken, zijn de parkeer plaatsen bij Havenzicht en 't Pakhuus te bereiken via enkele ope ningen in de scheidmgsstrook, maar is het afgelopen met wildparkeren. Maar die informatie had met name rondvaartondernemers niet bereikt. Volgens Walter Brommersma van de Witte Zeehond, die hierover een kri tische brief naar het college en an dere betrokkenen stuurde, worden er enkele honderden parkeerplaatsen 'geruimd'. 'Waarom zijn wij niet geïn formeerd omtrent dit ingrijpende plan?' Uit een inventarisatie onder gasten, belanghebbenden en ondernemers blijkt volgens Brommersma 'dat nie mand blij is met een hennrichting die is gericht op het verminderen van het huidige aantal parkeerplaatsen en beperking van de toegang'. Voor het betaald parkeren dat de gemeente wil invoeren kon hij al helemaal geen voorstander vinden, 'Wat is er mooier dan dat de grootste toeristische trek pleister van ons eiland juist ruimte biedt voor ruime toegankelijkheid en vrij parkeren?' Volgens hem is er zelfs op drukke dagen geen sprake van een onveilige situatie. Tenslotte heeft hij kritiek op het tijdstip van de werk zaamheden, waarop volgens hem om deze tijd van jaar geen ondernemer zit te wachten. 'Het wekt de indruk dat er even snel iets geregeld moet worden omwille van een subsidiepot, die anders dreigt te worden ver speeld.' Snel regelen Maar van 'snel regelen' is volgens wethouder Bakker geen sprake. Hij beroept zich op een besluit van de raad. 'Die heeft uitgesproken dat er op de haven ruimte moet zijn om te flaneren en dat er een eind moet worden gemaakt aan de verkeersonveiligheid. Scheiding dus van verkeer en voetgangers. Er lopen bijvoorbeeld kinderen tussen de au to's en dat is levensgevaarlijk. Ik kan niet begrijpen dat er iemand tegen is om verbetering in die situatie aan te brengen. Er is op 4 apnl een hoorzit ting geweest, waarbij de restaurant houders hun zegje konden doen. Er gaan een klein aantal officiële par keerplaatsen verloren, maar - ik heb het zaterdag nog nageteld - op het terrein bij het Stoombootkoffiehuis liggen nóg 75 parkeerplaatsen en op een paar na worden die nauwelijks gebruikt. Ze liggen op loopafstand, dus een prima alternatief. Bovendien treffen we voorbereidingen voor par keerplaatsen op het terrein van RAB, van de CIV langs de IJsdijk en op het zogeheten boeienlandje langs de De Ruyterstraat. De besluitvorming daar over start binnenkort.' Maar met name omwonenden van het boeien- (Advertentie) Op drukke dagen staat de kade van de Noorder- en Zuiderhaven vol auto's van wildparkeerders. (Foto Geroi-d Tlmmotman) Qtha JmrtrJixrh ia i-rt bsrt. Wij zijn op zoek naar een die voor ons de krant wil bezorgen op de route: Westerweg en omgeving. Hier wonen ongeveer 45 abonnees. Het bezorgen is het eenvou digst voor iemand die in deze omgeving woont en vergt per fiets 1 uur tijd. De kranten moeten dinsdag en vrijdag even na 15.00 uur in onze drukkerij aan de Spin baan worden afgehaald. Geïnteresseerden kunnen voor nadere inlichtingen te recht bij de balie van de Texelse Courant aan de Spin baan. Langeveld de #ooy Spinbaan 6 1791 MO Oen Burg - Texel Telefoon 0222 362600 Fax 0222 - 3H111 umtttiu I Aanstaande zaterdag bereikt hij de leeftijd 'der zeer sterken'. Sieme Keyzer uit Oosterend, plaatselijk we reldberoemd in het voetbal, al meer dan dertig jaar stukjesschrijver voor het Strender Nieuws - natuurlijk over zijn geliefde sport, het voetballen - viert acht kruisjes. In zijn werkzaam leven was hij smid en toeristen wis ten hem te vinden als ze een fiets wilden huren. In het dorp heet hij kort weg 'ome Sieme' Pagina 5 a Kinderverpleegkundige 'Juist door de boot kan ik afstand ne men van mijn werk', zegt Monique Pronk (26) uit Den Burg. Als kinder verpleegkundige, werkzaam op de kinderafdeling in het Gemini zieken huis in Den Helder, maakt ze vaak aangrijpende dingen mee. Ze heeft al heel wat Texelse kinderen verpleegd in Den Helder. De laatste jaren is er nogal wat veranderd aan het beleid van de kinderafdeling. Vroeger moest je het kind - vaak huilend - achterla ten in het ziekenhuis. Ouders mogen nu 24 uur per dag bij het zieke kind zijn. Pagina 6 Een 49-jange man uit De Koog werd in de nacht van donderdag op vnjdag op de Brink betrapt op rijden onder invloed. De hem controlerende poli tieagenten roken dat hij drank had gebruikt, waarna bij de blaastest bleek dat hij de norm van 220 micro gram alcohol per liter uitgeademde lucht met 285 ruim overschreed. (Advertentie) landje zien een parkeerterrein op die plaats helemaal niet zitten. Afhankelijk van de uitkomst van het gesprek op de Witte Zeehond, star ten morgen de wegwerkzaamheden. Wethouder Bakker benadrukt dat de verkeersaanpassing deel uitmaakt van de eerste fase van de her inrichting van de haven en niets van doen heeft met de tweede fase, waar over Bureau Striking ondanks ideeën ('parels') presenteerde. Om de me ningen van Oudeschild en omstreken daarover te peilen verschijnt er op korte termijn een extra editie van het dorpsblad. Sinds 1 mei mag de nieuwe kotter TX 38 weer in de Noordzee vissen. In de periode waarin dit verboden was week het schip van Jac Betsema uit naar de Golf van Biskaje, voor de kust van Frankrijk en Spanje. Hierdoor werden de gemiste inkomsten enigszins ver goed. 'Ik ben zelf met meegegaan maar mijn zoon wel. Tien Nederlandse kotters zijn acht weken in de Golf van Biskaje geweest. Ze hebben er hoofdzakelijk tong gevangen. Schol komt daar bijna niet voor en als het er is mag je het met vangen. De vis is in Frankrijk afgeleverd, op een vrachtwagen ge zet en naar IJmuiden vervoerd', ver telt Betsema. Het was een goede oplossing om daarheen te gaan. 'De inkomsten zijn door de reis een beetje gecompenseerd. Eigenlijk was het in de Golf nog beter vissen dan hier. Helaas is het quotum daar erg laag, dus gaan we nu weer op de Noord zee vissen.' Cjercs 'ZmerL'Jnrdi a be k*n_ Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE NEE- sticker maar wel geïnteresseerd? Folder verkrijgbaar op Spinbaan 6. (Advertentie) (fTrtM 'ZmtrLrJneh I» bel bert. In verband met het als werk dag uitvallen van maandag 4 juni, zal er die week alleen op vrijdag 8 juni een krant verschijnen. Advertenties voor deze krant kunnen woensdag 6 juni tot 17.00 uur worden ingeleverd. Directie Langeveld de Rooy (IM-advertentie) MAKELAARDIJ BV Dé agrarische makelaar Voor verdere inlichtingen kunt u contact opnemen met: Vijverweg 2 - 1733 AS Nieuwe Niedorp Tel./fax 0226-414008 414009 Verschijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg Losse nummers 1.80. abonnementsprijs 63.- per half jaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 1