ollege stuurt aan op bijna
erdubbeling subsidie MJM
Cjrom Twartrjexelshet harL,
-LR-
Nieuws van de provincie
Sharterschip ramt de Zeester midscheeps
Topdrukte in vernieuwde haven
Bootreizigers tot voorbij
tweede rotonde in de file
Ridder Jaap Groen
http//zoek.optexeln u
TEXELSE^COURANT
BEZORGER m/v
I
Kijk in deze krant!
TEXELSE^COURANT
ALLEEN
VRIJDAGKRANT
NA PINKSTEREN
SUPER DE BOER
T E X E LS E^COU RANT
cepsis blijft, ook
na overleg op
Witte Zeehond
Laatste dienst
in R.K. kerk van
Den Hoorn
Oude Teso-boten
straks uit de vaart
Restauratie toren
kerk Oudeschild
Waalder concert
Teso boekt nieuw vervoersrecord
GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 -NR. 11582
DINSDAG 29 MEI 2001
Ivertenties/abonnementen/bezorging:
linbaan 6
91 MC Den Burg
eloon 0222 - 36 26 00 - telefax 0222 - 31 41 11
mail info@lenr.nl
Redactie: Warmoesstraat 45, Den Burg
telefoon 0222 - 36 26 20. fax 0222 - 32 30 00
e-mail: redactie@texelsecourant.nl
Buiten werktijd: Harry de Graaf, tel 31 72 66
of 06-53 73 33 82
Kommer en kwel in de liefde was voor
vele componisten in de 17* en 18*
eeuw een bron die hen inspireerde tot
het schrijven van de meest prachtige
liederen en cantates. Hiervan kon het
publiek ruimschoots genieten tijdens
het laatste Waalder koffieconcert, dat
zondag werd uitgevoerd door de so
praan Marian van der Heide en de
clavecinist Jelte Hulzebos.
Pagina 2
Ter gelegenheid van zijn 25-jarig ju
bileum en afscheid als redder bij de
Koninklijke Nederlandse Redding
maatschappij (KNRM) werd Jaap
Groen uit De Cocksdorp gisteravond
koninklijk onderscheiden. Hij werd
ridder in de zesde graad van de Orde
van Oranje Nassau. Volgens de voor
dracht dankt de 53-jarige Groen deze
eer aan zijn grote verantwoorde
lijkheidsgevoel. vakkennis en natuur
lijk overwicht waardoor hij een voor
beeld is voor de hele KNRM Texel.
Pagina 5
(Advertentie)
Schrijf uw bedrijf gratis in op de
snelste zoekmachine van Texel
Uw bednjl" J Zoek j
Een compleet overzicht van alle
Texelse bedrijven en instellingen.
In diverse catogorieën met naam,
adres, telefoon-nummer, e-mail,
internetsite, etc.
Oók in Duits en Engels.
(Advertentie)
?rschijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
Losse nummers 1,80, abonnementsprijs 63,- per half jaar.
Qrna ZwartsJhrHt ia brt bjrt.
Wij zijn op zoek naar een
die voor ons de krant wil
bezorgen op de route:
Westerweg
en omgeving.
Hier wonen ongeveer 45
abonnees.
Het bezorgen is het eenvou
digst voor ierriand die in deze
omgeving woont en vergt per
fiets 1 uur tijd.
De kranten moeten dinsdag
en vrijdag even na 15.00 uur
in onze drukkerij aan de Spin-
baan worden afgehaald.
Geïnteresseerden kunnen
voor nadere inlichtingen te
recht bij de balie van de
Texelse Courant aan de Spin-
baan.
Longcveld de Rooy
Spinbaan 6
1791 MO Oen Burg - Texel
Telefoon 0227 - 362600
Fax 0222 - 314111
uiwivtiu
I
alles over recreatie in Noord-Holland
fietsroutes op steenworpafstand van de stad
prijsvraag: varen op het Alkmaarder- en
Uitgeest£fmeer
C^rw» ZwjrL jiirh ia hé kart.
In verband met het als werk
dag uitvallen van jnaandag
4 juni, zal er die week alleen
op
vrijdag 8 juni
een krant verschijnen.
Advertenties voor deze krant
kunnen woensdag 6 juni tot
17.00 uur worden ingeleverd.
Directie
Langeveld de Rooy
(Advertentie)
(jna Zwart.'Jiidt a hd hart.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van:
college is bereid de jaarlijkse
Jgetsubsidie voor hel Maritiem
Juttersmuseum van ƒ220.000,-
erhogen naar ƒ400.000,- en het
ieum een éénmalige subsidie te
enen van tussen de ƒ400.000,-
1500.000,-. B en w zijn ook be-
het Luchtvaartmuseum Texel
éénmalige bijdrage te leveren
circa ƒ185.000,-. De jaarkosten
>5.000,-) moeten worden gedekt
,r een extra verhoging van de
istenbelasting met vijf procent,
ensdagavond buigt de raads-
nmissie Welzijn en Onderwijs
i over het museumbeleid.
t MJM is één van de belangrijkste
nenten in Oudeschild voor de
wikkeling van het cultuurhisto-
:h toerisme op Texel, met als zone-
spunt Oudeschild en de Gouden
hoek', aldus het college, dat een
pirerende rol' ziet weggelegd bij
ontwikkeling van de cultuur-
orie aan de oostkant van het ei-
d.
nstap in de goede richting', be
oordeelt Benno van Tilburg van het
MJM-museum het financiële voor
stel. De museumdirecteur gaf on
langs in de Texelse Courant aan dat
voor een gezonde toekomst van het
museum de jaarlijkse subsidie eigen
lijk naar 470.000,- zou moeten. 'Het
bedrag dat het college nu noemt is
weliswaar iets lager, maar het mooie
is dat - als de raad ermee instemt -
we met de gemeente samen op kun
nen trekken. Want het college heeft
net als wij aangegeven bij de viering
van 400 jaar VOC het nodige te wil
len doen. Met de eenmalige bijdrage,
aangevuld met bijdragen van derden,
kan het museum in Oudeschild in de
graanpakhuizen een VOC-zaal inrich
ten, een visseri|tentoonstelling bou
wen, een VOC-expositie inrichten die
is gericht op kinderen, authentieke
huisje bouwen en een tentoonstelling
over de beurtvaart inrichten. 'Met de
realisering van deze projecten, ge
voegd bij de verhoogde structurele
subsidie kan het MJM een aantrek
kelijk museum met een gezonde be
drijfsvoering worden', aldus b en w.
:a ƒ30.000,- schade is het resul-
t van een aanvaring die vrijdag-
nd in de haven van Oudeschild
itsvond, waarbij het Sneker
irterschip de Witte Olifant de
ialenvisbootTX35 deZeester
de familie Hutjes midscheeps
ide.
n de schipper van het vijftig ton
re bruine vlootschip, hetzelfde
>p dat enkele jaren geleden op het
«Imeer kapseisde, waarbij enkele
igiers verdronken, bij het
sagi
binnenvaren van de haven rond 18,15
uur de motor niet in de achteruit
kreeg, stevende het vaartuig recht op
de afgemeerde Zeester af. Juist op
dat moment was Anneke Hutjes de
salon aan het schoonmaken. Geluk
kig was ze op het moment van de
aanvaring net naar het aanrecht ge
lopen. Want de reling, de deur en een
deel van de wand van de salon wa
ren geen partij voor de massieve
boeg van de Witte Olifant, waardoor
deze delen naar binnen werden ge
drukt. Doordat ook de Zeester een
ouderwets stevig schip is, bleef de
schade beperkt en werd niet de ge
hele kajuit ontzet. Bij de TX 35 heeft
zich onder de waterlijn geen schade
voorgedaan, waardoor het schip de
garnalentochten kan blijven vervol
gen. Doordat de schade aan de ka
juit provisorisch is hersteld, heeft
Hutjes geen tochten moeten laten
vervallen en ondervinden de passa
giers geen ongemak. Ook de ko
mende tijd zullen de garnalentochten
op de de Zeester volgens schema
worden gevaren.
overleg tussen het college en
tternemers uit Oudeschild aan
jrdvan rondvaartschip de Witte
ïhond heeft nauwelijks geleid
meer begrip voor de verkeers-
Inpassingen waarmee gisteren
in begin is gemaakt. Het verlies
n (onofficiële) parkeerplaatsen
jft veel Oudeschilders een doorn
het oog. De ondernemers zijn
ng dat hun bedrijven met name
or slecht ter been zijnden niet
led bereikbaar worden.
jwel alle ondernemers die door ini-
liefnemer Walter Brommersma
ven uitgenodigd voor het overleg,
iren present. Ze namen het b en w
oral kwalijk dat Oudeschild niet
itrokken was bij de plannen. Het
'lege, dat zich beroept op een eer-
ir genomen raadsbesluit waarin de
heiding tussen voetgangers en ver-
er wordt geregeld, maar ook de
idsleden zouden er volgens de on-
rnemers beter aan gedaan hebben
it in overleg te treden met de
deschilders. 'Een vorm van bur-
rigke beleefdheid', aldus
ommersma, die b en w verwijt dat
maatregelen op geen enkele vorm
h onderzoek met betrekking tot
iligheid zijn gebaseerd. Burge-
eester Geldorp, die zich tijdens
Mr bezoek aan de meierblis aan
Jdeschild al met erg populair
maakte door aan tenminste één in
woner met verboden brandstoffen
een reprimande uit te delen, deed
dinsdagavond weinig moeite de band
met haar criticasters te herstellen.
Volgens Brommersma gaf ze aan niet
altijd even blij te zijn met de houding
van sommige Oudeschilders. Gevoe
lig toonde ze zich wel voor het ver
wijt dat de publieke toiletten op de
haven slecht worden onderhouden.
De R.K. kerk aan de Diek in Den
Hoorn wordt per 1 juni onttrokken
aan de eredienst, zo is bepaald per
bisschoppelijk decreet van 14 mei
j.l. In de praktijk betekent dit dat
het texelse parochiebestuur groen
licht heeft gekregen om het over
bodig geworden gebouw af te sto
ten. Makelaar Jan Duin heeft het in
de verkoop en zal medio juni kijk
dagen voor geïnteresseerden or
ganiseren.
Het gebouw heeft de bestemming
'maatschappelijke doeleinden', wat
inhoudt dat het een educatieve, so
ciale of culturele functie moet krijgen,
tenzij het bestemmingsplan zou wor
den gewijzigd.
De opheffing van het in 1923 ge
stichte kerkgebouw is een belangrijk
feit in de lokale kerkgeschiedenis, dat
men niet zonder meer voorbij wil la
ten gaan. Op initiatief van de oude
wijkraad van Den Hoorn wordt
daarom op donderdagavond 7 juni
een officiële laatste viering in het ge
bouw gehouden, aanvang 19.30 uur.
Elke belangstellende is daarbij wel
kom, in het bijzonder Hoornders en
oud-Hoornders die aan het gebouw
herinneringen bewaren.
De nog maar nauwelijks voltooide
passantenhaven en de nieuwe ha
venmeester Nik Smit ondergingen tij
dens de Hemelvaartsdagen de vuur
doop. Mede door het fraaie weer
zetten-vooral vrijdag zóveel plezier
jachten koers naar Texel, dat het
voormalige koelwaterbassin te klein
was om alle boten een plaatsje te bie
den. Een deel van de vaartuigen
meerde af in de verenigingshaven en
143 andere plezierjachten kregen een
plaatsje toegewezen in de Rijks
haven. Datzelfde gebeurde met 36
charterschepen. De drukte in de
Texelse haven was mede het gevolg
van de sloepenrace van Terschelling,
waardoor een deel van de haven van
dit Waddeneiland was gesloten. De
piek was van korte duur. want zater
dag kozen veel passanten alweer het
zeegat. ifoio eon xwnnai
Historie: Texelstroom (links) en Marsdiep or
van 1969.
Voor wie bij het zonnige Malta wil
varen met de voormalige Teso-
boot 'Marsdiep' of 'Texelstroom' is
deze zomer de laatste kans. Nog
voor het eind van dit jaar gaan de
'Mgarr' (ex-Marsdiep) en 'Cita-
della' (ex-Texelstroom) van rederij
Gozo Channel Line uit de vaart, zo
heeft Teso-medewerker Dirk
Kuiter uit betrouwbare bron verno
men.
De Maltezer rederij is bezig met de
vernieuwing van haar vloot. Er komen
drie hypermoderne roll on/roll off
veerboten die worden gebouwd in
Valetta op Malta. De eerste is inmid
dels gereed en zal spoedig zijn proef
vaart maken. De andere volgen in de
loop van het najaar.
Wat er met de oude enkeldekkers
gaat gebeuren staat nog niet vast.
Het is niet uitgesloten dat beiden of
één van beiden in de buurt zullen
worden afgezonken ten dienste van
de rond Malta veelbeoefende duik
sport. Met name het duiken op wrak
ken is daar een populaire bezigheid.
Enkele |aren geleden deed al het ge
rucht de ronde dat de Maltezer rederij
een der voormalige Teso-boten met
dit doel naar de kelder had laten
moeten elkaar tijdens de Pinksterdrukte
(Foto. Archief Teso/Dirk Kuiter).
gaan, maar bij navraag bleek dit een
ander schip te betreffen.
De voormalige Marsdiep (gebouwd in
1963) en de Texelstroom (1966) heb
ben samen tot 1991 de dienst Texel-
Den Helder v.v. onderhouden. Door
Teso werden ze tegelijk naar Malta
verkocht, nadat de dubbeldekkers in
gebruik waren genomen. Gozo
Channel Line heeft de boten in vrij
wel onveranderde staat in gebruik
gehad. Zelfs de foto's van mooie
Texelse plekjes bleven aan de wan
den van de salons hangen.
Waarschijnlijk nog dit jaar zal de to
ren van de Hervormde kerk van
Oudeschild worden gerestaureerd.
De kosten zijn geraamd op
475.000,-. waarbij rekening is ge
houden met 50.000,- 'onvoorzien'
Net als bij de restauratie van de to
ren van de kerk van Den Hoorn komt
het hele bedrag voor rekening van de
gemeente omdat het rijk de komende
jaren geen geld meer beschikbaar
stelt voor de restauratie van grote
monumenten. Texel put het geld uit
het speciale egalisatiefonds dat vijf
jaar geleden werd ingesteld en waarin
jaarlijks 100.000,- wordt gestort.
ALTIJD OP ZOEK NAAK HET BESTE
NEE- sticker
maar wel geïnteresseerd?
Folder verknjgbaar op
Spinbaan 6,
(Advertentie)
BEVE
X JEUGDMODE y.
(Advertentie)
Voorwaarde is dat van de jaarlijkse
budgetsubsidie van ƒ400.000,-
150.000,- opzij wordt gelegd voor
nieuw museumbeleid.
Geen extra geld krijgt het museum
voor de eventuele aankoop van de
schuur aan de Heemskerckstraat,
omdat b en w vinden dat de Stichting
Texels Museum dit dankzij de extra
budgetten zelf kan financieren.
Het college verwacht dat de Stichting
Luchtvaartmuseum Texel voor de
gewenste nieuwbouw voor
ƒ185.000,- zal aankloppen bij de ge
meente. Voor het beheer van de
Georgische collectie stelt het college
het LMT een jaarlijkse bijdrage van
ƒ10.000,- in het vooruitzicht. De jaar
lijkse bijdrage aan EcoMare gaat van
ƒ107.820,- omhoog naar ƒ120.000,-
De jaarsubsidie voor de Oudheid
kamer kan wat betreft b en w met
ruim ƒ7.500,- omhoog naar ƒ40.000,-
Over de jutters van Flora wordt in het
advies met geen woord gerept. Het
Agrarisch- en Wagenmuseum stijgt
met bijna ƒ9.000,- naar hetzelfde
bedrag.
Ter hoogte van de rotonde bij de Emmalaan moesten bootreizigers zich aansluiten in de wachtrij.
Met het overzetten van 4.277
personenwagens vanaf Texel
boekte Teso zondag een nieuw re
cord. Nog niet eerder werden op
één dag zoveel auto's vervoerd.
Het gevolg was dat er, ondanks de
inzet van twee boten, een enorme
wachtrij ontstond, waarbij de po
litie automobilisten ter hoogte van
de rotonde al het fietspad op
moest sturen. De wachttijden lie
pen volgens Teso op tot drie uur,
langer dan vooraf was ingeschat.
Het fraaie weer tijdens de Hemelvaart
is ongetwijfeld debet geweest aan de
grote drukte op het eiland. In verge
lijking met vorig jaar, toen het op
Hemelvaartsdag regende, kwamen
vijf procent meer auto's naar Texel.
Het aantal personen was zelfs ruim
dertien procent hoger. Het weer no
digde uit tot een fietstochtje, want
Teso meldt een toename van 63,3
procent tweewielers.
Maar de meeste Texelgangers kwa
men en gingen met de auto. Ondanks
voorspellingen in de lokale media
over de voorziene wachttijden, kwam
volgens traditie zondag de grote uit
tocht op gang. Het waren alleen de
vroege reizigers die niet hoefden te
wachten. Tegen tien uur 's morgens
moest de HMS Schulpengat de eer
ste auto's laten staan en groeide de
(Foto Mtctnel Dekker)
rij zelfs aan tot voorbij de rotonde van
Akenbuurt, waarbij gezegd moet
worden dat de auto's niet over de
gehele lengte bumper aan bumper
stonden. Politieagenten schreven
enkele bekeuringen uit omdat het
inhaalverbod op de Pontweg werd
overtreden. Ook werden meerdere
chauffeurs die voordrongen uit de rij
wachtenden gehaald en naar de
staart van de file gebracht, dit vaak
tot zichtbaar genoegen van de ove
rige wachtenden.
Reizigers die actuele informatie via de
website van Teso (www.teso.nl) of via
teletekst probeerden te verkrijgen,
wachtte een teleurstelling. 'Teletekst
accepteert geen boodschappen en
het verstrekken van actuele informa
tie via de website is een ingewikkeld
proces', aldus woordvoerder Ja,
Bloem. Een zegsman die vergeefs
probeerde actuele informatie in te
winnen, vertelde dat de Infolijn (mel
ding drukte vakantie, aldus het tele
foonboekje) van Teso zondag geen
enkele informatie gaf en kwam via de
website van Teso, die is gekoppeld
aan Teletekst, niet verder dan infor
matie over de veerdienst naar
Ameland. Bloem: 'Hij had gewoon
het nummer van het hoofdkantoor
moeten bellen (tel. 36 96 00, red
want dat staat in verbinding met een
callcenter, dat 24 uur per dag is be
mand. Degene die de telefoontjes
beantwoordt heeft een redelijk actu
eel beeld van de wachttijden.