ollege stuurt aan op bijna erdubbeling subsidie MJM Cjrom Twartrjexelshet harL, -LR- Nieuws van de provincie Sharterschip ramt de Zeester midscheeps Topdrukte in vernieuwde haven Bootreizigers tot voorbij tweede rotonde in de file Ridder Jaap Groen http//zoek.optexeln u TEXELSE^COURANT BEZORGER m/v I Kijk in deze krant! TEXELSE^COURANT ALLEEN VRIJDAGKRANT NA PINKSTEREN SUPER DE BOER T E X E LS E^COU RANT cepsis blijft, ook na overleg op Witte Zeehond Laatste dienst in R.K. kerk van Den Hoorn Oude Teso-boten straks uit de vaart Restauratie toren kerk Oudeschild Waalder concert Teso boekt nieuw vervoersrecord GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 -NR. 11582 DINSDAG 29 MEI 2001 Ivertenties/abonnementen/bezorging: linbaan 6 91 MC Den Burg eloon 0222 - 36 26 00 - telefax 0222 - 31 41 11 mail info@lenr.nl Redactie: Warmoesstraat 45, Den Burg telefoon 0222 - 36 26 20. fax 0222 - 32 30 00 e-mail: redactie@texelsecourant.nl Buiten werktijd: Harry de Graaf, tel 31 72 66 of 06-53 73 33 82 Kommer en kwel in de liefde was voor vele componisten in de 17* en 18* eeuw een bron die hen inspireerde tot het schrijven van de meest prachtige liederen en cantates. Hiervan kon het publiek ruimschoots genieten tijdens het laatste Waalder koffieconcert, dat zondag werd uitgevoerd door de so praan Marian van der Heide en de clavecinist Jelte Hulzebos. Pagina 2 Ter gelegenheid van zijn 25-jarig ju bileum en afscheid als redder bij de Koninklijke Nederlandse Redding maatschappij (KNRM) werd Jaap Groen uit De Cocksdorp gisteravond koninklijk onderscheiden. Hij werd ridder in de zesde graad van de Orde van Oranje Nassau. Volgens de voor dracht dankt de 53-jarige Groen deze eer aan zijn grote verantwoorde lijkheidsgevoel. vakkennis en natuur lijk overwicht waardoor hij een voor beeld is voor de hele KNRM Texel. Pagina 5 (Advertentie) Schrijf uw bedrijf gratis in op de snelste zoekmachine van Texel Uw bednjl" J Zoek j Een compleet overzicht van alle Texelse bedrijven en instellingen. In diverse catogorieën met naam, adres, telefoon-nummer, e-mail, internetsite, etc. Oók in Duits en Engels. (Advertentie) ?rschijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg Losse nummers 1,80, abonnementsprijs 63,- per half jaar. Qrna ZwartsJhrHt ia brt bjrt. Wij zijn op zoek naar een die voor ons de krant wil bezorgen op de route: Westerweg en omgeving. Hier wonen ongeveer 45 abonnees. Het bezorgen is het eenvou digst voor ierriand die in deze omgeving woont en vergt per fiets 1 uur tijd. De kranten moeten dinsdag en vrijdag even na 15.00 uur in onze drukkerij aan de Spin- baan worden afgehaald. Geïnteresseerden kunnen voor nadere inlichtingen te recht bij de balie van de Texelse Courant aan de Spin- baan. Longcveld de Rooy Spinbaan 6 1791 MO Oen Burg - Texel Telefoon 0227 - 362600 Fax 0222 - 314111 uiwivtiu I alles over recreatie in Noord-Holland fietsroutes op steenworpafstand van de stad prijsvraag: varen op het Alkmaarder- en Uitgeest£fmeer C^rw» ZwjrL jiirh ia hé kart. In verband met het als werk dag uitvallen van jnaandag 4 juni, zal er die week alleen op vrijdag 8 juni een krant verschijnen. Advertenties voor deze krant kunnen woensdag 6 juni tot 17.00 uur worden ingeleverd. Directie Langeveld de Rooy (Advertentie) (jna Zwart.'Jiidt a hd hart. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: college is bereid de jaarlijkse Jgetsubsidie voor hel Maritiem Juttersmuseum van ƒ220.000,- erhogen naar ƒ400.000,- en het ieum een éénmalige subsidie te enen van tussen de ƒ400.000,- 1500.000,-. B en w zijn ook be- het Luchtvaartmuseum Texel éénmalige bijdrage te leveren circa ƒ185.000,-. De jaarkosten >5.000,-) moeten worden gedekt ,r een extra verhoging van de istenbelasting met vijf procent, ensdagavond buigt de raads- nmissie Welzijn en Onderwijs i over het museumbeleid. t MJM is één van de belangrijkste nenten in Oudeschild voor de wikkeling van het cultuurhisto- :h toerisme op Texel, met als zone- spunt Oudeschild en de Gouden hoek', aldus het college, dat een pirerende rol' ziet weggelegd bij ontwikkeling van de cultuur- orie aan de oostkant van het ei- d. nstap in de goede richting', be oordeelt Benno van Tilburg van het MJM-museum het financiële voor stel. De museumdirecteur gaf on langs in de Texelse Courant aan dat voor een gezonde toekomst van het museum de jaarlijkse subsidie eigen lijk naar 470.000,- zou moeten. 'Het bedrag dat het college nu noemt is weliswaar iets lager, maar het mooie is dat - als de raad ermee instemt - we met de gemeente samen op kun nen trekken. Want het college heeft net als wij aangegeven bij de viering van 400 jaar VOC het nodige te wil len doen. Met de eenmalige bijdrage, aangevuld met bijdragen van derden, kan het museum in Oudeschild in de graanpakhuizen een VOC-zaal inrich ten, een visseri|tentoonstelling bou wen, een VOC-expositie inrichten die is gericht op kinderen, authentieke huisje bouwen en een tentoonstelling over de beurtvaart inrichten. 'Met de realisering van deze projecten, ge voegd bij de verhoogde structurele subsidie kan het MJM een aantrek kelijk museum met een gezonde be drijfsvoering worden', aldus b en w. :a ƒ30.000,- schade is het resul- t van een aanvaring die vrijdag- nd in de haven van Oudeschild itsvond, waarbij het Sneker irterschip de Witte Olifant de ialenvisbootTX35 deZeester de familie Hutjes midscheeps ide. n de schipper van het vijftig ton re bruine vlootschip, hetzelfde >p dat enkele jaren geleden op het «Imeer kapseisde, waarbij enkele igiers verdronken, bij het sagi binnenvaren van de haven rond 18,15 uur de motor niet in de achteruit kreeg, stevende het vaartuig recht op de afgemeerde Zeester af. Juist op dat moment was Anneke Hutjes de salon aan het schoonmaken. Geluk kig was ze op het moment van de aanvaring net naar het aanrecht ge lopen. Want de reling, de deur en een deel van de wand van de salon wa ren geen partij voor de massieve boeg van de Witte Olifant, waardoor deze delen naar binnen werden ge drukt. Doordat ook de Zeester een ouderwets stevig schip is, bleef de schade beperkt en werd niet de ge hele kajuit ontzet. Bij de TX 35 heeft zich onder de waterlijn geen schade voorgedaan, waardoor het schip de garnalentochten kan blijven vervol gen. Doordat de schade aan de ka juit provisorisch is hersteld, heeft Hutjes geen tochten moeten laten vervallen en ondervinden de passa giers geen ongemak. Ook de ko mende tijd zullen de garnalentochten op de de Zeester volgens schema worden gevaren. overleg tussen het college en tternemers uit Oudeschild aan jrdvan rondvaartschip de Witte ïhond heeft nauwelijks geleid meer begrip voor de verkeers- Inpassingen waarmee gisteren in begin is gemaakt. Het verlies n (onofficiële) parkeerplaatsen jft veel Oudeschilders een doorn het oog. De ondernemers zijn ng dat hun bedrijven met name or slecht ter been zijnden niet led bereikbaar worden. jwel alle ondernemers die door ini- liefnemer Walter Brommersma ven uitgenodigd voor het overleg, iren present. Ze namen het b en w oral kwalijk dat Oudeschild niet itrokken was bij de plannen. Het 'lege, dat zich beroept op een eer- ir genomen raadsbesluit waarin de heiding tussen voetgangers en ver- er wordt geregeld, maar ook de idsleden zouden er volgens de on- rnemers beter aan gedaan hebben it in overleg te treden met de deschilders. 'Een vorm van bur- rigke beleefdheid', aldus ommersma, die b en w verwijt dat maatregelen op geen enkele vorm h onderzoek met betrekking tot iligheid zijn gebaseerd. Burge- eester Geldorp, die zich tijdens Mr bezoek aan de meierblis aan Jdeschild al met erg populair maakte door aan tenminste één in woner met verboden brandstoffen een reprimande uit te delen, deed dinsdagavond weinig moeite de band met haar criticasters te herstellen. Volgens Brommersma gaf ze aan niet altijd even blij te zijn met de houding van sommige Oudeschilders. Gevoe lig toonde ze zich wel voor het ver wijt dat de publieke toiletten op de haven slecht worden onderhouden. De R.K. kerk aan de Diek in Den Hoorn wordt per 1 juni onttrokken aan de eredienst, zo is bepaald per bisschoppelijk decreet van 14 mei j.l. In de praktijk betekent dit dat het texelse parochiebestuur groen licht heeft gekregen om het over bodig geworden gebouw af te sto ten. Makelaar Jan Duin heeft het in de verkoop en zal medio juni kijk dagen voor geïnteresseerden or ganiseren. Het gebouw heeft de bestemming 'maatschappelijke doeleinden', wat inhoudt dat het een educatieve, so ciale of culturele functie moet krijgen, tenzij het bestemmingsplan zou wor den gewijzigd. De opheffing van het in 1923 ge stichte kerkgebouw is een belangrijk feit in de lokale kerkgeschiedenis, dat men niet zonder meer voorbij wil la ten gaan. Op initiatief van de oude wijkraad van Den Hoorn wordt daarom op donderdagavond 7 juni een officiële laatste viering in het ge bouw gehouden, aanvang 19.30 uur. Elke belangstellende is daarbij wel kom, in het bijzonder Hoornders en oud-Hoornders die aan het gebouw herinneringen bewaren. De nog maar nauwelijks voltooide passantenhaven en de nieuwe ha venmeester Nik Smit ondergingen tij dens de Hemelvaartsdagen de vuur doop. Mede door het fraaie weer zetten-vooral vrijdag zóveel plezier jachten koers naar Texel, dat het voormalige koelwaterbassin te klein was om alle boten een plaatsje te bie den. Een deel van de vaartuigen meerde af in de verenigingshaven en 143 andere plezierjachten kregen een plaatsje toegewezen in de Rijks haven. Datzelfde gebeurde met 36 charterschepen. De drukte in de Texelse haven was mede het gevolg van de sloepenrace van Terschelling, waardoor een deel van de haven van dit Waddeneiland was gesloten. De piek was van korte duur. want zater dag kozen veel passanten alweer het zeegat. ifoio eon xwnnai Historie: Texelstroom (links) en Marsdiep or van 1969. Voor wie bij het zonnige Malta wil varen met de voormalige Teso- boot 'Marsdiep' of 'Texelstroom' is deze zomer de laatste kans. Nog voor het eind van dit jaar gaan de 'Mgarr' (ex-Marsdiep) en 'Cita- della' (ex-Texelstroom) van rederij Gozo Channel Line uit de vaart, zo heeft Teso-medewerker Dirk Kuiter uit betrouwbare bron verno men. De Maltezer rederij is bezig met de vernieuwing van haar vloot. Er komen drie hypermoderne roll on/roll off veerboten die worden gebouwd in Valetta op Malta. De eerste is inmid dels gereed en zal spoedig zijn proef vaart maken. De andere volgen in de loop van het najaar. Wat er met de oude enkeldekkers gaat gebeuren staat nog niet vast. Het is niet uitgesloten dat beiden of één van beiden in de buurt zullen worden afgezonken ten dienste van de rond Malta veelbeoefende duik sport. Met name het duiken op wrak ken is daar een populaire bezigheid. Enkele |aren geleden deed al het ge rucht de ronde dat de Maltezer rederij een der voormalige Teso-boten met dit doel naar de kelder had laten moeten elkaar tijdens de Pinksterdrukte (Foto. Archief Teso/Dirk Kuiter). gaan, maar bij navraag bleek dit een ander schip te betreffen. De voormalige Marsdiep (gebouwd in 1963) en de Texelstroom (1966) heb ben samen tot 1991 de dienst Texel- Den Helder v.v. onderhouden. Door Teso werden ze tegelijk naar Malta verkocht, nadat de dubbeldekkers in gebruik waren genomen. Gozo Channel Line heeft de boten in vrij wel onveranderde staat in gebruik gehad. Zelfs de foto's van mooie Texelse plekjes bleven aan de wan den van de salons hangen. Waarschijnlijk nog dit jaar zal de to ren van de Hervormde kerk van Oudeschild worden gerestaureerd. De kosten zijn geraamd op 475.000,-. waarbij rekening is ge houden met 50.000,- 'onvoorzien' Net als bij de restauratie van de to ren van de kerk van Den Hoorn komt het hele bedrag voor rekening van de gemeente omdat het rijk de komende jaren geen geld meer beschikbaar stelt voor de restauratie van grote monumenten. Texel put het geld uit het speciale egalisatiefonds dat vijf jaar geleden werd ingesteld en waarin jaarlijks 100.000,- wordt gestort. ALTIJD OP ZOEK NAAK HET BESTE NEE- sticker maar wel geïnteresseerd? Folder verknjgbaar op Spinbaan 6, (Advertentie) BEVE X JEUGDMODE y. (Advertentie) Voorwaarde is dat van de jaarlijkse budgetsubsidie van ƒ400.000,- 150.000,- opzij wordt gelegd voor nieuw museumbeleid. Geen extra geld krijgt het museum voor de eventuele aankoop van de schuur aan de Heemskerckstraat, omdat b en w vinden dat de Stichting Texels Museum dit dankzij de extra budgetten zelf kan financieren. Het college verwacht dat de Stichting Luchtvaartmuseum Texel voor de gewenste nieuwbouw voor ƒ185.000,- zal aankloppen bij de ge meente. Voor het beheer van de Georgische collectie stelt het college het LMT een jaarlijkse bijdrage van ƒ10.000,- in het vooruitzicht. De jaar lijkse bijdrage aan EcoMare gaat van ƒ107.820,- omhoog naar ƒ120.000,- De jaarsubsidie voor de Oudheid kamer kan wat betreft b en w met ruim ƒ7.500,- omhoog naar ƒ40.000,- Over de jutters van Flora wordt in het advies met geen woord gerept. Het Agrarisch- en Wagenmuseum stijgt met bijna ƒ9.000,- naar hetzelfde bedrag. Ter hoogte van de rotonde bij de Emmalaan moesten bootreizigers zich aansluiten in de wachtrij. Met het overzetten van 4.277 personenwagens vanaf Texel boekte Teso zondag een nieuw re cord. Nog niet eerder werden op één dag zoveel auto's vervoerd. Het gevolg was dat er, ondanks de inzet van twee boten, een enorme wachtrij ontstond, waarbij de po litie automobilisten ter hoogte van de rotonde al het fietspad op moest sturen. De wachttijden lie pen volgens Teso op tot drie uur, langer dan vooraf was ingeschat. Het fraaie weer tijdens de Hemelvaart is ongetwijfeld debet geweest aan de grote drukte op het eiland. In verge lijking met vorig jaar, toen het op Hemelvaartsdag regende, kwamen vijf procent meer auto's naar Texel. Het aantal personen was zelfs ruim dertien procent hoger. Het weer no digde uit tot een fietstochtje, want Teso meldt een toename van 63,3 procent tweewielers. Maar de meeste Texelgangers kwa men en gingen met de auto. Ondanks voorspellingen in de lokale media over de voorziene wachttijden, kwam volgens traditie zondag de grote uit tocht op gang. Het waren alleen de vroege reizigers die niet hoefden te wachten. Tegen tien uur 's morgens moest de HMS Schulpengat de eer ste auto's laten staan en groeide de (Foto Mtctnel Dekker) rij zelfs aan tot voorbij de rotonde van Akenbuurt, waarbij gezegd moet worden dat de auto's niet over de gehele lengte bumper aan bumper stonden. Politieagenten schreven enkele bekeuringen uit omdat het inhaalverbod op de Pontweg werd overtreden. Ook werden meerdere chauffeurs die voordrongen uit de rij wachtenden gehaald en naar de staart van de file gebracht, dit vaak tot zichtbaar genoegen van de ove rige wachtenden. Reizigers die actuele informatie via de website van Teso (www.teso.nl) of via teletekst probeerden te verkrijgen, wachtte een teleurstelling. 'Teletekst accepteert geen boodschappen en het verstrekken van actuele informa tie via de website is een ingewikkeld proces', aldus woordvoerder Ja, Bloem. Een zegsman die vergeefs probeerde actuele informatie in te winnen, vertelde dat de Infolijn (mel ding drukte vakantie, aldus het tele foonboekje) van Teso zondag geen enkele informatie gaf en kwam via de website van Teso, die is gekoppeld aan Teletekst, niet verder dan infor matie over de veerdienst naar Ameland. Bloem: 'Hij had gewoon het nummer van het hoofdkantoor moeten bellen (tel. 36 96 00, red want dat staat in verbinding met een callcenter, dat 24 uur per dag is be mand. Degene die de telefoontjes beantwoordt heeft een redelijk actu eel beeld van de wachttijden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 1