Van monteur cum laude tot regelneef en duizendpoot t 1 Deze zomer weer alcoholvoorlichting voor vakantiejeugd Bruna werkt efficiënter door zelfstandigheid Frits van der Gracht 25 jaar in garagebedrijf .TEXELSE couRANT Ben Zegeren maakte 'geboorte van de computer' mee bedrijvigheid Andere tijden kofferbakmarkt Westerweg afgesloten VRIJDAG 1 JUNI 2001 Een techneut die cum laude is ge slaagd voor zijn monteursoplei ding misstaat niet in de werk plaats. Garagehouder Wim Grisnigt sr. (Volvo-Peugeot) aar zelde dan ook lang toen automon teur Frits van der Gracht hem jaren geleden vroeg of hij het niet ach ter de balie mocht proberen, want die administratieve vacature stond al zo lang open. Het bleek een goeie zet. Grisnigt: 'Frits raakte goed thuis in de boekhouding en dankzij zijn technische achter grond kan hij een klant bijna tot achter de komma vertellen wat een reparatie gaat kosten. Dat zie ik een jonge meid nog niet doen.' Van der Gracht begint zijn dag stee vast met het tellen van de kas van het garagebedrijf. Maar dat is dan ook de enige routinehandeling. 'Elke dag is anders. Ik doe hier zóveel verschil lende dingen, van de administratie tot het regelen van het werk, de klanten te woord staan en storingen aan de benzinepomp verhelpen. Maar ik ga net zo makkelijk met een klant op pad om zijn auto op te halen. En gisteren heb ik nog een auto verkocht.' Grisnigt sr: 'Het was er eentje van ƒ99.000,-. Dat redde ik die dag niet. Frits werkt hier al zo lang, dat is ge woon een manusje van alles en een vraagbaak geworden. Hij kent het bedrijf als zijn broekzak, beter dan ikzelf. Maar dat kan ook met anders als je zoals hij hier 25 jaar geleden als leerling-monteur binnenstapt, het ene na het andere diploma haalt en ook nog eens een Pietje precies bent. In andere bedrijven doen ze nog wel eens aan creatief boekhouden. Dan blijken er achteraf hele BTW-bedra- gen zoek te zijn. Hier gebeurt dat niet. Als de klant vandaag zijn auto op haalt. dan kunnen we bij wijze van spreken de rekening in de auto leg gen. Ik was laatst op een bijeenkomst waar veel garagehouders waren, toen ik werd geïntroduceerd als de garagehouder met die goeie boek houder. Een administratieve loopbaan was absoluut niet de bedoeling toen Van der Gracht na het voltooien van de LTS. wat sleutelwerk bij zijn zwager en een vervolgopleiding auto techniek. met succes solliciteerde bij Garage Grisnigt. 'Ik herinner me mijn eerste dag, 31 mei 1976 nog als de beste. We moesten uit Den Helder een Volvo 340 ophalen. Die kostte volgens mij toen een duizend of der tien. Het zegt iets over de enorme vlucht die de prijzen van de auto's hebben genomen. Nu verblik of ver bloos je met meer als ze voor een Volvo ƒ50.000,- of zelfs het dubbele neertellen. Je went aan de bedragen, maar toch blijft het een hoop geld. In mijn begintijd sleutelde ik aan Peugeots 204, 304. 404 en Dafjes, van die automaatjes. Allemaal auto's die je nu niet meer ziet rijden. We gebruikten gewoon gereedschap en stelden de ontsteking af op grond van ervaring en gevoel. Maar met die wagens van tegenwoordig red je het niet meer zonder de computer. Nu ik al zolang op kantoor zit, zou ik met die apparatuur niet meer uit de voe ten kunnen. Maar als een klant belt met een probleem, dan weet ik wel wat er moet gebeuren en kan dat kortsluiten met de monteurs. Want het mag met zo zijn dat de klant zelf aan de mannen in de werkplaats moet gaan uitleggen wat het pro bleem is. Ten eerste zijn de uren te genwoordig véél te duur om de tijd te verpraten en bovendien moeten we alle tijd zo efficiënt mogelijk benutten om al het werk aan te kunnen. Want we zitten goed in de opdrachten.' 'Als ik eens aan de overkant ben, bij voorbeeld voor een cursus, dan vra gen collega's wel eens: "Kom jij van Texel, daar hebben jullie zeker maar één garage Ze willen het amper ge loven als ik zeg dat er op het eiland werk achter de balie.' Vasthot, heid is een karaktertrek die Vu Gracht goed van pas komt, bi„ beeld als een klant het betalra erg lang uitstelt. 'Een terriër dier loslaat', omschrijft Grisnigt sr een keer had de KPN een foutje maakt en moesten wij voor M onderzoekskosten opdraaien beer ji| maar eens bij zo'n log., stantie zo'n bedrag terug te kA want je wordt van het kastie nar muur gestuurd. De één laat hete bij zitten, maar ik niet Uiteim werd het geld keurig gestort geeft mij dan een voldaan gev Frits van der Gracht, hier achter de computer van Garage Grisnigt, ontwikkelde zich tot duizendpoot. vijftien garages zijn. Dat wij het werk hier toch amper aan kunnen, heeft verschillende oorzaken. Ik denk dat we goed bekend staan en bovendien zijn er in korte tijd in de buurt toch twee garages mee opgehouden waar je weer klanten aan overhoud. Bo vendien verzorgen we op Texel de service voor de ANWB Alleen al af gelopen week zijn we daarvoor 37 keer op pad geweest. Allemaal toe risten, want als we die met hadden, zouden zoveel garages natuurlijk nooit een boterham hebben.' Van der Gracht is in 25 jaar mee gegroeid met het garagebedrijf. 'Toen ik hier kwam waren die jongens van Wim sr., Wim. en Robert, nog snot neuzen. De jongste reed op een driewieler. Nu zijn het mijn directeu ren. waarmee ik overigens uitstekend overweg kan. Ze geven me een grote mate van vrijheid en dat is belangrijk om met plezier je werk te kunnen doen. Ik heb het bedrijf zien groeien en de komst van de eerste computer meegemaakt. Wie had vroeger ge dacht dat je nu niet zonder die appa- (Foto Gerand Timmorman) raten meer zou kunnen. Zelfs als er nu iemand om een autolampje komt, dat slaan we dat aan en rolt er een print uit de automaat. Er zijn klanten die dat wel wat overdreven vinden. Maar ze vergeten dat er een heel voorraadbeheer en administratie systeem aan vast zit, waarbij alles is geautomatiseerd En als er, zoals bij elk bedrijf wel eens gebeurt, een ontstemde klant bin nenkomt. dan staat Van der Gracht die vriendelijk en vooral kundig te woord. 'Want ook dat hoort bij het Van der Gracht vindt het jamma tegenwoordig nog maar zo we jongeren voor een technische q ding kiezen, 'ledereen wil dooris maar straks zullen er ook me: nodig zijn die een stuk gereedsj kunnen vasthouden. Die praktijke ring komt mij nu nóg steeds goed pas. Een kwart eeuw bij één I natuurlijk best een lange tijd, j omdat anderen van de ene naa- andere baan springen. Natuurlijk! ook ik wel eens om me heen gj ken. Dat ik toch nooit ben weg gaan zegt denk ik veel over dit bë en het plezier in mijn werk.' Gistermorgen, op de dag dat hj vens zijn veertiende huwelijks vierde, verrasten zijn collega's jubilaris op een champagneons nam hij bloemen in ontvangsi werd hem en zijn collega's een a tje in het vooruitzicht gesteld. 'xli.TV Onnoline en Ben Zegeren: We zijn niet duur, we hebben alleen dure spullen. (Foto Joop Pommets) Zijn eerste computer verkocht Ben Zegeren in 1986 als vertegenwoor diger van Langeveld en de Rooy aan een loonbedrijf dat wilde be sparen door zelf de administratie te doen. 'Het was de allereerste XT- computer van Olivetti, met een 20 MB-harddisk en een zwart-gele monitor, een matrixprintertje, het programma WordPerfect 4.1 en een administratiepakket van Midas. Totale kosten: ƒ23.500,-. Om er mee om te kunnen gaan, moesten die mensen één dag naar Zeist voor een cursus WP en twee dagen voor een cursus financiële administratie met Midas.' Terugkij kend spreekt Zegeren - sinds kort als zelfstandig ondernemer los van het moederbedrijf - over 'de ge boorte van de computer'. Sindsdien is veel gebeurd op computergebied, maar het eind van de ontwikkelingen is nog lang niet in zicht, aldus Zegeren. 'Als je het ver gelijkt met auto's, dan zitten we nog steeds in de jaren dertig. Toen waren de mensen al laaiend enthousiast als een auto 200 kilometer reed zonder reparatie. Zoiets geldt ook voor de computer. We denken dat we heel wat kunnen, maar eigenlijk stelt het nog niks voor.' Het begin van de automatiseringsgolf viel samen met de aanstelling van Zegeren bij Langeveld en de Rooy. De in Drenthe geboren oud-marinier, die op Texel eerst een tijd in de horeca werkte, kreeg als belangrijk ste taak het verkopen van adverten ties, aanvankelijk nog voor de toen malige Recreatiekrant. Daarnaast verkocht hij af en toe een computer. 'Ik kan me ook een groep agrariërs herinneren die en masse een compu ter kocht. Die kostte toen 7000,-. Dat was al wat later.' In 1991 werd Zegeren bedrijfsleider van de kantoorboekhandel, waarna hij in 1996 mm of meer zelfstandig ondernemer werd, toen de winkel werd opgesplitst in een Bruna boek winkel en een kantoorvakhandel en hij samen met echtgenote Onnoline - die hij had leren kennen bij Lange veld en de Rooy - de kantoorvak handel ging runnen. Het bedrijf werd een vennootschap onder firma, waar van het echtpaar Zegeren en de fa milie Van Wijk van Langeveld en de Rooy samen eigenaar waren. 'Het kwam erop neer dat wij eigen baas werden. Het moederbedrijf deed nog de verslaggeving en de administratie. Dat werd later een goede reden om helemaal op eigen benen te gaan staan, vooral toen de drukkerij en de administratie naar de Spinbaan ver huisden. Op zeker moment deden we de facturering zelf per computer, maar gingen de rekeningen daarna in een zakje naar de centrale admini stratie, waar alles opnieuw werd in gevoerd. Dat is omslachtig. De effi ciency is nu duidelijk vergroot, waardoor we meer tijd hebben gekre gen om bestellingen sneller af te han delen. Al blijven we afhankelijk van de leverancier, natuurlijk.' Het zelfstandig worden was geen onlogische stap, volgens Zegeren. 'Je hebt in Nederland veel van zulke winkels, die allemaal zijn voorgeko men uit drukkerijen. Later werden het boekhandels - met op z'n hoogst een paar pennen maar verder nagenoeg geen kantoorartikelen -, kantoor boekhandels - 'een soort gemengd bedrijf' - en de kantoorvakhandel. 'Zoals wij, zónder boeken of kranten. We verkopen alleen nog de Texelse Courant. Verder bestaat het aanbod uit kantoorartikelen: machines, meu belen, computers, printers, et cetera. Dat we computers en printers verko pen, is trouwens een zeldzaamheid voor zulke winkels. Aan de overkant zie je dat bijna met.' Langeveld en de Rooy richt zich voor namelijk op de zakelijke markt en heeft daartoe op het internet een ei gen 'webwinkel' geopend, met het adres www.vket.nl (vket=voor kan toor en thuis), waar ondernemers snel en efficiënt hun boodschappen kun nen doen. Een andere service die Zegeren biedt, zijn de statistieken over het gebruik van kantoorartikelen per bedrijfssoort, waarmee hij kan vaststellen of de werknemers van zijn klant efficient met hun materiaal om gaan. Met bedrijven worden ook af spraken gemaakt over terugkerende bestellingen en aangepast prijzen. Maar dat grote afnemers extra privi leges genieten, wil volgens Zegeren met zeggen dat 'gewone' consumen ten met welkom zijn. 'Die kunnen hier natuurlijk prima terecht voor compu ters, printers, vullingen voor pennin gen en van alles en nog wat.' Zegeren is aangesloten bij Vendeka, een inkooporganisatie die in het groot inkoopt én voorraadhoudend is. 'Ik kan met behulp van de computer rechtstreeks in hun magazijn kijken. Dat is volledig geautomatiseerd. Dat komt de snelheid ten goede en drukt de kosten.' Tot hun spijt constateren de Zegerens wel eens dat veel mensen denken dat Langeveld en de Rooy een dure win kel is. 'Dat is een verkeerd beeld. We zijn niet duur, we hebben alleen dure dingen Onze goedkoopste paper clips zijn 30, 40 cent goedkoper dan bij een ander. Maar we hebben niet alleen roestvnje paperclips, maar ook roestvrijstalen. En die zijn duurder. Hetzelfde geldt voor pennen. In voor raad hebben we ze van 35 cent tot 1200 gulden, voor de man op de werkvloer die een grote doos met bics wil tot de directeur die een gou den pen wil. We kunnen ze trouwens bestellen tot 50.000 gulden aan toe Dan heb je ze van massief goud. Maar dat we zulke kostbare spullen leveren, wil toch niet zeggen dat we duur zouden zijn.' Het echtpaar Zegeren. dat verder wordt bijgestaan door Marcel van der Geest, Fiona Zijm en parttimers Hugo Purmer en Arjan Witte, is met van plan de naam van het voormalige moeder bedrijf op korte termijn af te stoten, al zijn ze nu dus wel heel ver af ko men staan van de drukkerij annex uitgeverij die de heren Willem Lange veld en Adriaan de Rooij in 1887 stichtten. 'We veranderen die naam op z'n hoogst wanneer onze inkoop organisatie met een duidelijke for mule komt, met een naam die met een duidelijk maakt wat wij hier verkopen.' De verwarring die nog wel eens ontstaat, wanneer mensen in de winkel komen om een drukorder te plaatsen of een advertentie in de Texelse Courant te laten zetten, neemt hij op de koop toe. al zijn de boze reacties wel eens vervelend wanneer hij moet melden dat hij ze niet kan helpen. 'Jullie zijn toch óók Langeveld en de Rooy, roepen ze dan. Ja. maar hoeveel Wittes wonen er niet op het eiland? En je stuurt je auto toch ook niet voor een onderhoudsbeurt naar slager Dros in plaats van naar garage Dros? Ach, het zal wel wennen, al gaat het nog lang duren.' De organisatie van de kofferbak- markten die komende maanden bij zwemparadijs Calluna worden ge houden, heeft besloten de aanvangs tijden te vervroegen. In de afgelopen jaren is gebleken dat de markt in de vroege uurtjes de meeste bezoekers trekt en dat veel verkopers bij mooi weer vroegtijdig vertrekken, door lege plaatsen ontstaan et gezelligheid met wordt bevordert markten, waarvan de opbrengs bestemd voor de IJsclub in De Kt beginnen in het vervolg om 9.00 en duren tot 13.00 uur. De eerst gende markt wordt maandag (twee pinksterdag) gehouden. Voor veel jongeren is dnnken het belangrijkste doel van de vakantie. Ook deze zomer zal op Texel weer campagne worden gevoerd tegen overmatig alcoholgebruik, spe- Evenals Pen Present, dat ook ei gendom was van drukkerij Lange veld De Rooy, staat boekhandel Bruna van Christof en Mieke de Vries 'op eigen benen'. Het groot ste voordeel van de beëindiging van het samenwerkingsverband is dat bepaalde zaken veel efficiënter verlopen, zegt Christof de Vries. 'In het begin zaten we met Bruna, Pen Present, de drukkerij en de Texelse Courant op één plek', vertelt De Vries. 'Maar iedereen wil ruimte, we gingen elkaar bijten. Toen kwam het pand aan de Weverstraat vrij. Daar zitten we nu al weer vijf jaar.De Vries kwam volgens eigen zeggen 'via via' bij Bruna terecht. Daarvoor werkte hij in de horeca op een vakantiepark. 'Dat was heel ander werk dan ik nu doe.' Inmiddels runt hij samen met zijn vrouw en één vaste medewerker de winkel. 'We willen ons profileren als consumenten winkel met een knipoog naar de bedrijvensector. We hebben altijd de nieuwste vaklectuur. We verkopen dus geen computers, maar wel soft ware en accessoires als diskette bakjes. Pen Present is bijna het tegenovergestelde, dat is wel handig. Tuurlijk overloopt het elkaar op som mige punten, maar over het alge- Staatsloten Christof de Vries voor de Bruna: een consumentenwinkel met een knipoog naar de bedrijvensector. (Foto M/ctvei Dekker) meen zijn het twee heel andere za ken. 'De sprong in het diepe', zoals de Vries het noemt betekent volgens hem meer efficiëntie. 'De administra tie zat vroeger op de Spinbaan. Ik heb erg prettig met Langeveld De Rooy gewerkt, maar tegenwoordig is het veel makkelijker. Als mensen bellen kan ik ze direct te woord staan, door dat ik alle administratie hier heb. Vroeger moest ik eerst de drukkerij bellen en dan de klant weer terugbel len. Dit gaat veel sneller. Voor mij is het gevoelsmatig beter geworden. Er is één aanspreekpunt voor mensen, dat is heel erg prettig. Nadelen kan ik zo snel niet ontdekken. Aan de be drijfsvoering van de Bruna verandert vrij weinig, het verschil is dat de win kel op mijn naam staat. Het laatste restje Langeveld De Rooy is met de officiële overname van de winkel verdwenen. Hoewel de kalender van de drukkerij nog op de deur van het kantoortje hangt. De Vries: 'En die hou ik ook maar, het is wel handig.' In verband met de aanleg van het fietspad is de Westerweg vanaf 11 juni tussen de Laanweg en de Hemmerkooi afgesloten voor alle doorgaand verkeer. De werkzaamhe den zullen tot na de bouwvakvakantie duren. De planning is dat het fietspad half september tot aan de Fonteins- weg gereed is. De gemeente doet een dringend be roep op automobilisten om niet via de Hemmerkooi naar Den Hoorn te rij den, maar langs de Hoornderweg, zodat de route door de Hemmer door fietsers gebruikt kan worden. ciaal gericht op jongeren. Van 14 tot en met 16 en van 23 tot en met 25 juli zal een team van de Brijder- stichting (provinciale organisatie voor verslavingszorg) de jeugd be naderen op de noodcamping, cam ping Kogerstrand, het centrum en het strand van De Koog en in Vakantiecentrum De Krim. De Alcoholzomercampagne 2001 die 5.800,- kost, wordt betaald door de Recreatiestichting, de Krim, De Koog Badplaats en Horeca Neder land en de gemeente. De ervaringen met de actie van de vorige zomer zijn gunstig. De ge sprekken met de vakantievierende jongeren hebben geleid tot een op merkelijke toename van de kennis over alcoholmisbruik. Jongeren die persoonlijk zijn voorgelicht blijken in de praktijk in een aantal gevallen min der overmatig te gaan drinken: van 17 glazen zonder voorlichting naar 12 glazen met voorlichting. Omdat het op een leuke manier gebeurde von den jongeren het met vervelend om op hun drinkgedrag te worden aan gesproken. De samenwerking met de lokale horeca en de campings was goed; met de supermarkten moet het anders worden aangepakt. Het afge lopen jaar werden voor het eerst ook Duitse voorlichters ingezet; de Duitse jongeren waren zeer gecharmeerd door deze speciale aandacht. 'Hoe wel het effect van dit soort campag nes beperkt blijft, kan de campagne in 2000 als geslaagd worden be schouwd. Feitelijke gedrags verandering is bij deze doelgroep echter moeili|k te realiseren', aldus de ambtelijke rapportage aan b en w. Tijdens de nieuwe campagne zal het accent van de voorlichting liggen op de gevolgen van overmatig alcohol gebruik voor de hersenen. Het zal gaan over psychische ontremming, sociale gevolgen en blijvende schade aan de hersenen. Texel hoorde het afgelopen jaar tot de (Archieffoto Texelse (m vakantiegebieden waar wetensdï pelijk onderzoek is ingesteld naa omgevingsinvloeden op het alcoh gebruik van jongeren op vakat Dat gebeurde door het Nederlai Instituut voor gezondheid (NIGZ) en de Universiteit Maaslrii Dat de onderzoekers constateert dat jongeren op vakantie meeri) ken dan thuis, was geen verrass' Er wordt elke dag en vaak al vroeg de dag gedronken. Verder bleek jongeren weinig behoefte heb) aan activiteiten en dat het doelvo: namelijk het drinken is. Met name Texel wordt niets of weinig onder men. In Valkenburg zijn ze actie maar daar zijn ook meer activite' beschikbaar. Verder werd gecorê teerd dat de Drank en horecawetr altijd wordt gehandhaafd als hetg; om verstrekking van bier aan jortj ren onder de zestien jaar en sterke drank aan jongeren ben® de achttien. Volgens de gein! viewde jongeren worden de regels: Texel vaker overtreden dan in veg lijkbare andere plaatsen. Daarsü overigens tegenover dat bij een gelijkende steekproef met de koop van alcohol in de superm: door een 14-jarige alleen de Texel supermarkt weigerde te verkop» n« m Happy hoi De onderzoekers staan kntisch te} over het 'happy hour', dat op S schelling en in Valkenburg is a5 schaft en dat in Noordwijk ooit worden verboden. Op Texel is nog niet zo ver al wordt daar wel afschaffing gedacht. De onderzoekers adviseren to' schaffing en stellen voor om happy hour te vervangen door sp ciale acties met niet-alcoholisd drankjes. Verder vinden ze dal' barpersoneel getraind moet word in het herkennen van en het on*)» met mensen die evident dronken! en vinden dat wmkel- horecapersoneel naar een persof document moet vragen als er twi) is over de leeftijd van de klant. 9 pleiten ze voor betaalbare activite# die op elk moment van de dag' schikbaar zijn, zodat jongeren» nog wat anders kunnen doend drinken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 6