'Windenergie is
oodlopende weg'
Omvang van project
vrij uniek voor Texel'
9
lud PEN-medewerker waarschuwt gemeente
TEXELSE™COURANT
TT
k.- -
Geknip^Cr
.TEXELSE
COURANT
I
Geen krant gekregen? Bel uw bezorger
BEZORGERS
Hoofduitvoerder Eduard Dijker over nieuwe haven:
Strandpaviljoen
Paal 9 te koop
VRIJDAG 1 JUNI 2001
tdie
rert
bijdrage die windturbines kunnen leveren aan de energievoor-
lening van Texel wordt veel te gunstig voorgesteld en staat in elk
val niet in redelijke verhouding tot de kosten en de schade voor
t landschap. Het is een doodlopende weg'. Aldus Piet Wit (76) uit
Ikmaar die van 1961 tot 1979 als administrateur was verbonden aan
de N.V. Texelsche Electriciteits Maatschappij (TEM), later
.V.Texelstroom en vervolgens als bedrijfseconomisch specialist
as verbonden aan het Provinciaal Elektriciteitsbedrijf PEN. Hij
om in de pen naar aanleiding van de plannen van het Texelse ge-
leentebestuur om de energiebehoefte van Texel op den duur vol-
dig te dekken met duurzame energiebronnen, zoals windenergie,
lit schaart zich achter anderen die windturbines als energiebron
jlemaal niet zien zitten, zoals Ir J.A. Halkema die de aandacht trok
,et zijn boekje 'Windmolens, fictie en feiten'. Wit stuurde zijn be-
jog naar diverse belangstellenden en (bestuurlijk) betrokkenen op
xel. Wij geven het verkort weer.
plui
plannen van Texel om uiterlijk in
lO alle energiebehoefte uit duur-
ie bronnen te dekken, hebben
de landeli|ke pers gehaald. Ik wil
ntische kanttekeningen bij plaat-
aangezien ik me betrokken voel
iet wel en wee van Texel en ook
iets van energievoorziening weet
lat ik er beroepshalve langdurig
te maken heb gehad. Ik zal me
iee met populair maken bij ve-
5 die ongetwijfeld met de beste
loelmgen streven naar duurzame
jrgiebronnen, maar dat moet dan
welbekende Traanroeier, destijds
indom van het elektriciteitsbedrijf,
J de eerste windmolen in Neder-
J die elektriciteit opwekte wat te
[ken was aan mensen als direc-
Ben Kleinhuis en uitvoerend
kinicus Willem Eelman. Het ding
V onze trots en trok de aandacht
J de internationale media. Nie-
jid van ons had echter de illusie
tde18000 kWh die de Traanroeier
llijks gemiddeld leverde van wer-
ike betekenis was voor de ener-
loorziening van Texel. Het ging er
ihts om de molen een functie te
waardoor dit 'energie-
ïument van het verleden' kon
den bewaard. De stroom-
rengst werd gezien als een tege
moetkoming in de kosten van be
houd. Bij harde wind was het
vermogen van de molen 50 kW, ver
gelijkbaar met een lichte automotor.
Maar er staat (gelukkig) met altijd
harde wind en soms is er zelfs nau
welijks of geen wind en dan is er ook
geen stroom.
Dat laatste is een hard gegeven, ook
bij de huidige grote, moderne wind
molens die een veel hoger rendement
hebben Als je energie nodig hebt
voor industrie en huishoudens moet
die op afroep beschikbaar zijn.
Daarom kun je permanent draaiende
gewone centrales niet missen. Ga je
naast die centrales windmolens bou
wen, dan ontstaat een groot kosten-
probleem. Als je vervolgens bekijkt
hoe gering de vermindering van het
gebruik van fossiele brandstoffen en
de C02-uitstoot is (en daar gaat het
toch om) dan kom je al gauw tot de
conclusie dat hier met een kanon op
een mug wordt geschoten.
Een heel andere indruk wordt gewekt
door hobbyisten en lobbygroepen die
gelieerd zijn met molenbouwers, le
veranciers en anderen die belang
hebben bij windenergie. Zij stellen de
zaak een stuk fraaier voor en hebben
de politieke wind en de mode mee
want 'milieu' is in.
sief reclame voor 'groene natuur-
stroom'. Bij de voorlichting destijds
stelde het NUON dat men bij wind
molens het elektriciteitsnet als een
groot opslagvat moet zien waaruit de
groene natuurstroom wordt afgetapt
Erg simpel voorgesteld en onjuist. De
transporterende hoogspannings
kabels, het 10 KV-net en de distribu
erende laagspanningsnetten hebben
namelijk alleen transport- en
distributiefuncties. Er kan mets in
worden opgeslagen. Wat de gebrui
kers eruit halen bestaat uit stroom die
door de landelijke gas-, olie- en
kolencentrales is opgewekt met daar
bij importstroom, kernenergie en niet
meer dan 0,7% windenergie Voor dit
geringe percentage is het gevraagde
extra offer bestemd Te hopen is dat
het NUON de binnengekomen extra
gelden van de gebruikers niet teveel
gebruikt voor de windmolenlobby
want de nu nog zwaar gesubsidi
eerde windenergie is zonder meer
een doodlopende weg, dus tot mis
lukken gedoemd.
De extra gelden die NUON ontvangt
van de groene stroom worden ge
bruikt voor research naar nieuwe ver
vangende producten en natuur
stroom. Dat hoort echter te gebeuren
uit de normaal binnenkomende
omzetgelden, zoals ook de grote olie
concerns doen bij hun onderzoek
naar nieuwe technieken, want dan
betaalt iedereen mee. Bedrijven als
Shell en Esso besteden ook veel geld
aan alternatieve energievormen.
Windenergie past echter niet in hun
pakket. Als windenergie werkelijk
bedreigend voor hen zou zijn, was de
windenergiemarkt al lang door hen
overgenomen. Shell verwacht de
meeste milieuwinst, dus minder
C02-uitstoot, te kunnen realiseren
door het beter benutten van brand
stoffen en acht besparingen tot 30%
mogelijk. Daar zit de grootste milieu
inhaalslag, niet in het propageren van
enorme landschapsverpestende
windmolens met een jaargemiddeld
elektrisch vermogen van een auto
motor, geplaatst op een zwaaipaal
die twee keer zo hoog is als de voor
malige TEM-schoorsteen aan het
Schilderend. Want om meer dan het
vermogen van een automotor gaat
het niet bij normaal heersende win
den. Toch wordt bij het aangeven van
de opbrengst van windturbines altijd
gedaan alsof de wind het hele jaar
kracht 7-8 heeft. Gewoon onjuist. Ir.
J.Halkema geeft voorbeelden van
deze foute voorstelling van zaken in
zijn boek 'Windmolens, fictie en fei
ten'. Hij noemt onder meer de vier 30
meter hoge molens van het NUON in
Oudeschild die elk - en alleen bij
windkracht 7-8 -een vermogen heb
ben van 250 kW. De opbrengst per
jaar is echter 335.773 kWh wat een
schalig en collectief elektriciteits
systeem is het geen oplossing. Het
werkt zelfs verstorend. Men moet
namelijk aansluit- en distributie
systemen aanleggen die afgestemd
zijn op een maximaal elektrisch ver
mogen dat alleen bij windkracht 7-8
wordt gehaald en voor de rest van het
jaar bijna niets doet. Ook hier: te hoge
kosten voor een minimaal resultaat.
Vaak wordt vergeten dat windmolen
elektriciteit alleen de brandstofkosten
vervangt van gewone machinale op
wekking. In geld betekent dat een
Piet Wit: Windenergie zet geen zoden aan de dijk'
Het NUON maakt bijvoorbeeld inten-
Wf.-.v***sb? 4
r*VT-.-S
uurvermogen van 38,5 kW per molen
betekent, een kleine motorfiets op
een paal. Een soortgelijk verhaal
geldt voor de 40 meter hoge windmo
len bij Medemblik die 500kW oplevert
bij windkracht 7-8. Maar omdat het
meestal veel minder waait is het elek
trisch vermogen per uur niet meer 95
kW. Een automotor op een paal van
totaal 59 meter, inclusief rotor. Wei
nig nut maar wel enorme investerin
gen en aanmerkelijke landschaps-
schade.
De NUON-bewering dat windenergie
een van de energiebronnen van de
toekomst zal zijn, is met waar te ma
ken. Alleen in individuele gevallen, bij
boerderijen op het platteland of in
afgelegen gebieden kan windenergie
aanvullend bijdragen. Vooreen groot-
(Foto A/cTcBf Tetetse Courant
besparing van 5 of 6 cent per kWh.
De hoge vaste kosten van wind
energie worden niet opgevangen,
vandaar het vele subsidiegeld dat
thans nodig is. Eens komt hiervan de
afrekening. Als je zowel gewone cen
trales in stand wil houden als
windturbines wil oprichten, moet je
dubbel investeren, terwijl er maar
heel weinig rendement van de mo
lens tegenover staat vooral omdat
windkracht 7-8 slechts incidenteel
voorkomt, terwijl de windmolenlobby
doet alsof dat permanent het geval is.
Diezelfde lobby doet ook geheimzin
nig over de onderhoudskosten en de
levensduur van windturbines, hoewel
dit voor het financieel rendement van
windenergie buitengewoon belang
rijke factoren zijn.
Vooral wat betreft Texel staat het me
tegen dat men daar de afgelopen ja
ren toch een aantal windturbines
heeft toegelaten die op een groot
deel van het eiland zijn te zien en een
storend en onrustig beeld opleveren.
Nog afgezien van het gevaar, want
die molens vlak bij de boten in de
jachthaven vind ik onverantwoord. Bij
wiekbreuk bij volle windkracht (is
gebeurd in Duitsland) kunnen brok
stukken honderden meters worden
weggeslingerd. In de jaren twintig
werd besloten het elektriciteitsnet op
Texel ondergronds aan te leggen, in
het belang van het landschap. Bo
vengrondse palen met draden, zoals
elders in Noord-Holland, zouden
goedkoper zijn geweest. De legenda
rische directeur B. Kleinhuis heeft in
de ruilverkavelingstijd nog alles uit de
kast moeten halen om de uitbreiding
van het net ook ondergronds te hou
den. Het geeft een wrang gevoel dat
men dan nu van die grote
windturbines wil plaatsen op dat
zelfde eiland. En dat om een
elektriciteitsproductie die naar ver
houding niets voorstelt (zie boven)
terwijl de leefomgeving voor
Texelaars en Texelbezoekers zeer
duidelijk wordt geschaad.
Echte energiebesparing en minder
C02-uitstoot is op allerlei betere
manieren te bereiken: beter openbaar
vervoer, geen verre vliegvakanties
meer, desnoods autoloze zondagen
Dat zet veel meer zoden aan de dijk
dan de gesubsidieerde doorgescho
ten windmolenprojecten als extreem
voorbeeld van verkeerd gebruik van
geldmiddelen. 'Windenergie is een
luchtkasteel', schreef Pauline van de
Ven in de Alkmaarse Courant. Econo
misch publicist Nic. van Rossum van
Elsevier noemde het geplande en te
subsidiëren windmolenproject in de
Noordzee 'weggegooid geld' en hij
voegde eraan toe: 'Windmolens zijn
alleen geschikt om luchtkastelen te
verwarmen'. In elk geval raad ik de
Texelse gemeentebestuurders aan
het boek 'Windmolens, feiten en fic
tie' van Ir. Halkema te lezen Voorstan
ders van windenergie hebben de
daarin opgenomen berekeningen
gecontroleerd en moesten erkennen
dat hij gewoon gelijk had. Halkema
eindigt zijn boek als volgt: 'Windmo
lens, hoe groot men ze ook bouwt,
zijn en blijven zeer wisselvallige, heel
bijzonder dure opwekkers van maar
uiterst minimale hoeveelheden ener
gie Waar het om draait bij het
windmolengebeuren is geld, banen
en politiek gewin'. Vooral de bewo
ners van het wondermooie en unieke
Texelse waddeneiland mogen zich
dat aantrekken.
Iets anders dat ik nog even kwijt wil:
Het valt nog maar te bezien of de
schaalvergroting en efficiency
maatregelen die het NUON doorvoert
zo profijtelijk zijn. Kwaliteit bi| de ener
gievoorziening is ook belangrijk. Bij
die kwaliteit horen ook lokale
informatiebalies. De opheffing van
het NUON-kantoor in Den Burg was
een misgreep. Eens zal men terugke
ren op deze nu ingezette en doorge
schoten kille saneringsweg
Piet Wit
Alkmaar.
Verpesting van het landschap zonder dat
er veel tegenover staat'
Als men het over toegankelijkheid heeft dan is er in de letterlijke zin van
het noord het tijdstip waarop de deur opengaat. En zo die dan openstaat voor
een bezoek het tijdstip dat men daar kan zijn om er binnen te stappen. Bij
de openstelling is men vergeten dat de bezoeker in veel gevallen een lange
reis moet maken om optimaal gebruik te maken van de openstellingsurenHet
die gedachte heeft het gemeentearchief van Amsterdam de tijd bepaald op 10.00
v.m. Voor de ouderen onder ons is dat geen probleem omdat men direct na de
spits reist. Bij ontoegankelijkheid door openinguren steekt het gemeentearchief
van Texel de loef af. Wie van ver koot -en dat is daar al gauw het geval met
trein, bus, boot en bus- knn niet eerder terplaatse zijn dan 10.30 v.m. Dan
nog is het maar enkele dogen per week geopend in de ochtenduren vanaf 9.00
tot 13.00 v.m. Al deze verloren tijd maakt dat men beter naar het rijksarchief
in Haarlem kan gaan. Het in de voormalige kolenkelder gevestigde Tetels archief
wordt bemand door een halvemankracht en vaak medcbevolkt door lieden die uit
hoofde van een plaatselijke, aangemeten autoriteit ook wat in de melk te
brokkelen schijnen te hebben. Als u daar een bezoek brengt moei u wel een
klapstoeltje meenemen, daarna heeft u net zoveel armruimte als in een
vlïegtuigstoel toeristenklasse. Behalve dat bevindt u zich achter een kluisdeur
ir een berghok zonder ramen. Die situatie is uit vei 1 igheidsoogpunt levens
gevaarlijk. Gezien het minimale belang dat het gemeentelijk hoofd van dienst
in de archiefdienst stelt, zou het aan te bevelen zijn het Texeis gemeen
tearchief over te plaatsen naar een regionaal archief in de Kop van Noord-
Holland dan wel het toezicht van de rijksarchivaris te verscherpen en zijn
bevoegdheden inzake de veiligheid van archief en personen aanzienlijk uit te
breiden. Inspectie vergt meer don een jaarlijks snoepreisje naor Texel. Een
deskundig beheer gaal elke belastingbetaler nan en is niet alleen een zaak
van Texeis gemeentebestuur! De jaarlijkse bijdrage aan een regionaal archief
zou uiteindelijk wel eens goedkoper uit kunnen pakken dan het handhaven van
een systeem waar het beheer van Texeis erfoed een sluitpost is. Armlastig
schijnt de gemeente Texel niet te zijn.
Cjrtcn TwarL-Jexeh in het harL,
3rd Dijker op de plek waar momenteel een nieuwe steiger wordt aangelegd omdat de havenmond vier meter breder is geworden.
(Foto Michéol Ookker)
Bard Dijker werkt voor het be-
i' De Vries Van de Wiel. Hij is
n van de vier hoofduitvoerders
de vernieuwing van de haven
10udeschild. Het werk, dat net
de afrondingsfase is beland,
iptgoed volgens planning, aldus
ker. Het wordt voorlopig zijn
Hste klus op Texel, want per 1
'ober gaat hij samen met zijn
endin en zoon voor werk naar
I buitenland. 'Het wordt Singa-
'eof Hongkong. Lekker ver ja;
ln'als ik naar België kon had ik
Ito goed in Nederland kunnen
jven.'
el havenplan wordt uitgevoerd
er een combinatie van drie ver-
uitende bedri|ven', vertelt de in
'deschild woonachtige Dijker,
ast De Vries Van de Wiel zijn dat
s'der en Grontmij uit Alkmaar. De
[ste twee doen vooral de uitvoe-
9- het laatste bedrijf houdt zich
bezig met vergunningen en
octievoering. Uit deze bedrijven
lv,er hoofduitvoerders gekozen. Ik
n van die vier degene die het meest
"ten zit. Gelukkig klikt het tussen
bedii|ven, want Daalder en De
,es&Van de Wiel zijn toch eikaars
teurrenten. Als het dan goed loopt,
""an we samen iets moois maken.
Er is héél wat gebeurd aan de haven
sinds vorig jaar omstreeks deze tijd,
toen een start met de werkzaamhe
den werd gemaakt. 'Als eerste heb
ben we het voormalige PEN-bassin
gereed gemaakt tot passantenhaven.
Hierbij moest rekening worden ge
houden met de getijden, die in het
bassin met aanwezig waren. Daar
moest de waterstand altijd op het
zelfde niveau zijn. Nu is alle appara
tuur verwijderd en is er in de haven
verschil tussen eb en vloed te zien.
Er is trouwens 20.000 kubieke meter
zand en klei uit die passantenhaven
gehaald. Toen dat allemaal gedaan
was hebben we de haven doorgesto
ken, zodat deze in verbinding kwam
met het andere water. Verder heeft de
watersportvereniging een andere
plaats in de haven gekregen, en de
havenmond is vier meter verbreed.'
De subsidie van het Rijk was er oor
spronkelijk op gericht om de
(kotter)visserij meer ruimte en verbe
tering te bieden. 'Dat de pleziervaart
en anderen ervan zouden profiteren
was alleen maar mooi meegenomen',
zegt Dijker. Voor de visserij is dan ook
veel verbeterd. 'Er is een nieuwe
visserijsteiger van zestig bij twaalf
meter. Daar kunnen de kotters in de
toekomst afmeren. Ook heeft het dok
er 320 meter nieuwe kade bij gekre
gen.' Aan de infrastructuur rond de
Oudeschilder haven is veel veran
derd. Er zijn verschillende pleinen en
parkeerterreinen aangelegd en er
wordt gewerkt aan de herinrichting
van de bocht bij restaurant Haven
zicht, waar nieuwe bestrating komt te
liggen en andere trappen in de dijk
worden aangelegd. Ook heeft het
vrachtvervoer een andere route ge
kregen. 'De vrachtwagens die rich
ting de asfaltmolen van Daalder gaan,
rijden nu op de weg tussen de
passantenhaven en de zee waar de
windmolens staan. Die weg hebben
we als geintje ook een naam gege
ven. Eén van de andere hoofd
uitvoerders, Jan de Groote, staat
bekend als een liefhebber van Frank
rijk. Toen hebben we de weg de Jean
Ie Grand Boulevard genoemd. De
windmolens op de boulevard verdwij
nen later, maar nu nog is de weg op
bepaalde punten smaller.'
'In totaal hebben we 17,5 miljoen
gulden aan subsidie in werk omgezet.
Deze omvang van dit werk is vrij
uniek op Texel, dat is hier al jaren niet
meer gebeurd. Ik heb met De Vries
Van de Wiel ook de Boerenroute (het
fietspad van Oudeschild, via De Waal
naar de Limietweg) helpen aanleg-
Uit 'Nommor 284' van 15 mei 2001,
genealogisch informatieblad over de
Texelse loodsenfamilie Krijnen. Ge
klaagd wordt over de (ontoegan
kelijkheid en het functioneren van het
gemeentearchief van Texel.
gen. Dat was ook een groot project.'
Dijker werkt al bij het bedrijf sinds hij
zes jaar geleden zijn studie in
Alkmaar afrondde. Op oude foto's in
de keet waarin hij werkt, zijn werkne
mers van De Vries Van de Wiel
omstreeks 1970 te zien. Daarop is
goed te zien hoe zij de botenhelling
aanleggen. Deze is tijdens de huidige
werkzaamheden afgebroken en er is
een nieuwe voor in de plaats geko
men. Het geeft aan hoe snel de ha
ven vernieuwt. Dit jaar is De Vries
Van de Wiel overgenomen door een
groot Belgisch concern, Deme.
Dijker: 'Zij werken over de hele we
reld. Dat maakt uitzending naar het
buitenland mogelijk. In Singapore of
Hongkong krijg ik een soortgelijke
baan. De werktijd is in eerste instan
tie één jaar, maar als het bevalt blijf
ik nog een jaar. Het is weer een stuk
levenservaring, je kunt er niet slech
ter van worden.'
Over het verloop van de plannen is
Dijker zeer te spreken. 'Het was jam
mer dat zowel het najaar als het voor
jaar vrij nat waren. Gelukkig hadden
we een zachte winter, zodat de werk
zaamheden toch konden doorgaan
We moesten veel werk in een korte
tijd verzetten, maar dat is goed ge
lukt. Dat neemt niet weg dat we in de
laatste periode nog een hoop werk
moeten verzetten.' Over de recente
kritiek op de haven laat hij zich liever
met uit. 'Dat is nu nog ongegrond. Wij
weten zelf nog niet eens exact wat er
eventueel mis is aan de haven. Dat
wordt nu uitgezocht. Maar mensen
moeten niet op elke gelegde steen
kritiek hebben voordat de haven is
opgeleverd.'
Strandpaviljoen Paal 9 staat te koop.
Eigenaars Joop en Mieke Vlaming
timmeren er weliswaar niet mee aan
de weg, maar hun besluit dat ze het
populaire strandpaviljoen aan het
eind van de Witteweg dit jaar voor het
laatste exploiteren staat vast. Voor
vaste klanten komt dat niet als een
verrassing, want Vlaming 47 jaar oud
en al 28 jaar werkzaam in de horeca,
heeft meerdere keren laten blijven dat
hij vóór zijn vijftigste een punt achter
het intensieve werk wilde zetten.
Privé-redenen, zoals het ontbreken
van opvolgers binnen de eigen fami
lie, bespoedigden het besluit.
gatenkaas, m.
(kazen), 1 kaas met
gaten; -2. menselijk
onderkomen.
Waardigheid
woont in een huis
met stenen muren.
Helpt u ons mee bouwen!
Giro 6261.
Habitat for Humanity
Voor informatie bel: 023-5474814.
Simen huizen bouwen voor
een menswaardig bestaan.
Naam
Peter van Heerwaarden
John v. Heerwaarden
Henk van Heerwaarden
Simone Toorenburg
Erik van Es
Jonathan Abraha
David van Es
John van Heerwaarden
Stefan Huisman
A. van Tongelen
Mevrouw Barhorst
Peter Bakker
Mw. W. van Benthum
Wendy v.d. Beek
Marian Krotje
Rob Kooiman
Tjeerd Lemstra
Emmy Boerhorst
Cor Hin
C. Broekman
Tobias Langeveld
Michiel Gerritsen
D.M. Boon-Dijker
Sandra Bremer
Mw. S. Koopman-Grit
Gijsbert Buijsman
Remon Koster
Patrick de Graaf
Jorrit Koenen
mw. T. Witte-de Vries
Danny Goënga
Tobias van der Zee
N. van Leersum
Jorina Hooyschuur
Route
Den Burg A.
Den Burg A1
Den Burg B
Den Burg C.
Den Burg D.
Den Burg E.
Den Burg F.
De Zes, Bg Houtstr., Houtwg Witte
Kruisln., Kogerwg./Kogerstr. 1-57/2-74
Jan Reystr.
De Mars (oudste deel en fase 3), Spinbaan
De Mars v.a. Buytengors. Sluyscoog.
Verlaet, Korfbaeck, Duykerdam, Middelton
Oudeschild, Schilderweg 249-296
Den Hoorn
De Koog. Bosrand weg t/m 227 en
Pontweg 234 en 236
De Cocksdorp
Oosterend
De Waal
Westerw., Akenbuurt, J. Ayeweg,
Hemmerkooi
Keesomlaan vanaf 45, Pontweg 72 - 95,
Leemkuil, Zuid-Haffel, Waterw., Driehuizen
Zuid-Eierland en Nieuwlanderweg
Midden-Eierland, Hoofdw., Slufterw.,
Oorspr.w., Stengw., Limietw
Eierland, Postw. 132 - 213, Oorsprongw.,
Hollandsew
Vuurtorenweg/Krimweg
Het Noorden
Oost
Spangerw., Marsw.. Kadijksw., Hallerweg,
Ongeren, Meiertebos. (Waalen)burgerdijk.
Veenselangweg, Oostkaap. Zevenhuizen
Hogeberg, Reijer Keijserstr., Hallerweg
51/55, Schilderw. 160-222, Wezenland.
Zuidhaffel 49
't Horntje, Pontweg 1-68
Rozendijk, Smitsweg
Gasthuisstraat vanaf 82... Gemtslanderdijkje,
Grensweg, Pontweg 98-110
Californiëweg, Pijpersdijk, Pontweg 123-
224, Ruigendijk, Mienterglop vanaf 41
Bosrandw. v.a. 516
Kogerweg
De Kaai, Genteweg 1-6 even
Hoornderw., Hemmerw.. Emmaln. 33,
De Grie
Slufterweg/Zanddijk
31 25 73
31 55 79
31 20 38
31 53 26
31 40 30
31 00 79
31 40 30
31 55 79
31 44 78
31 04 43
31 27 63
31 93 03
31 79 36
31 65 72
31 89 30
31 39 56
31 35 66
31 55 17
31 79 08
31 63 62
31 13 50
31 63 24
31 83 07
31 88 37
32 29 76
31 43 75
31 95 82
31 42 16
31 55 41
31 21 17
31 53 65
31 89 15
31 96 53
31 16 53
Den Burg A: Gollards/Samen Eén. Beatrixlaan 1-39 oneven/2-58 even, Binnenburg, Burgwal.
P. v. Cuyckstraat, Elemert, Gasthuisstraat 1-38, Gravenstraat, Groeneplaats, Hogerstraat. Ada
van Hollandstraat, Hollewal, Kantoorstraat, Keesomlaan 9-39; Molenstraat, Molendwarsstraat,
Parkstraat. Schilderend 6 en 10, Stenenplaats. Vismarkt. Vogelenzang, Warmoesstraat, West
straat, Weverstraat, Pater Witteplein, Zwaanstraat.
Den Burg A1: Beatrixlaan 41 t/m 143 oneven, Noordwester. Schoorwal. Vaargeul, Golfslag,
Vloedlijn, Zeebries. Duinreep
Den Burg B: Achterom. Bernhardlaan 50-...even en 63-121 oneven, Binsbergenstraat. Brouwer
straat. Drijverstraat, Marelstraat, Starkenburgh. Thijsselaan, Waalderstraat 45-86, Wilhelmina-
laan 37- oneven 50-120 even, Wilsterstraat.
Den Burg C: Beatrixlaan 145- oneven en 60- even; W. van Beierenstraat. Boogerd, Jan
Dirkszoord. Gasthuisstraat 33-43 oneven en 48-76 alles. 48-76 Jonkerstraat. Kogerstraat 59-
oneven en 76-... even. Lijnbaan
Den Burg D: Wilhelmmalaan 1-35 oneven 2-48 even, Julianastraat, Burdetstraat. Mr. Kraaistr.,
Bernhardlaan 1-61 oneven en 2-48 even, Tjakkerstr., Lieuwstr., Hof van Geus
Den Burg E: Bernhardlaan 123-.. oneven, Maricoweg, Schoonoordsingel Waalderstraat 2-
48 even en 1-43 oneven. Wagenmakerstraat.
Den Burg F: Emmalaan 1-44, Haffelderweg. Keesomlaan 1-7. Schilderend 1-143 oneven en
20-146 even. Slingerweg 21-27
sc