'Windenergie is oodlopende weg' Omvang van project vrij uniek voor Texel' 9 lud PEN-medewerker waarschuwt gemeente TEXELSE™COURANT TT k.- - Geknip^Cr .TEXELSE COURANT I Geen krant gekregen? Bel uw bezorger BEZORGERS Hoofduitvoerder Eduard Dijker over nieuwe haven: Strandpaviljoen Paal 9 te koop VRIJDAG 1 JUNI 2001 tdie rert bijdrage die windturbines kunnen leveren aan de energievoor- lening van Texel wordt veel te gunstig voorgesteld en staat in elk val niet in redelijke verhouding tot de kosten en de schade voor t landschap. Het is een doodlopende weg'. Aldus Piet Wit (76) uit Ikmaar die van 1961 tot 1979 als administrateur was verbonden aan de N.V. Texelsche Electriciteits Maatschappij (TEM), later .V.Texelstroom en vervolgens als bedrijfseconomisch specialist as verbonden aan het Provinciaal Elektriciteitsbedrijf PEN. Hij om in de pen naar aanleiding van de plannen van het Texelse ge- leentebestuur om de energiebehoefte van Texel op den duur vol- dig te dekken met duurzame energiebronnen, zoals windenergie, lit schaart zich achter anderen die windturbines als energiebron jlemaal niet zien zitten, zoals Ir J.A. Halkema die de aandacht trok ,et zijn boekje 'Windmolens, fictie en feiten'. Wit stuurde zijn be- jog naar diverse belangstellenden en (bestuurlijk) betrokkenen op xel. Wij geven het verkort weer. plui plannen van Texel om uiterlijk in lO alle energiebehoefte uit duur- ie bronnen te dekken, hebben de landeli|ke pers gehaald. Ik wil ntische kanttekeningen bij plaat- aangezien ik me betrokken voel iet wel en wee van Texel en ook iets van energievoorziening weet lat ik er beroepshalve langdurig te maken heb gehad. Ik zal me iee met populair maken bij ve- 5 die ongetwijfeld met de beste loelmgen streven naar duurzame jrgiebronnen, maar dat moet dan welbekende Traanroeier, destijds indom van het elektriciteitsbedrijf, J de eerste windmolen in Neder- J die elektriciteit opwekte wat te [ken was aan mensen als direc- Ben Kleinhuis en uitvoerend kinicus Willem Eelman. Het ding V onze trots en trok de aandacht J de internationale media. Nie- jid van ons had echter de illusie tde18000 kWh die de Traanroeier llijks gemiddeld leverde van wer- ike betekenis was voor de ener- loorziening van Texel. Het ging er ihts om de molen een functie te waardoor dit 'energie- ïument van het verleden' kon den bewaard. De stroom- rengst werd gezien als een tege moetkoming in de kosten van be houd. Bij harde wind was het vermogen van de molen 50 kW, ver gelijkbaar met een lichte automotor. Maar er staat (gelukkig) met altijd harde wind en soms is er zelfs nau welijks of geen wind en dan is er ook geen stroom. Dat laatste is een hard gegeven, ook bij de huidige grote, moderne wind molens die een veel hoger rendement hebben Als je energie nodig hebt voor industrie en huishoudens moet die op afroep beschikbaar zijn. Daarom kun je permanent draaiende gewone centrales niet missen. Ga je naast die centrales windmolens bou wen, dan ontstaat een groot kosten- probleem. Als je vervolgens bekijkt hoe gering de vermindering van het gebruik van fossiele brandstoffen en de C02-uitstoot is (en daar gaat het toch om) dan kom je al gauw tot de conclusie dat hier met een kanon op een mug wordt geschoten. Een heel andere indruk wordt gewekt door hobbyisten en lobbygroepen die gelieerd zijn met molenbouwers, le veranciers en anderen die belang hebben bij windenergie. Zij stellen de zaak een stuk fraaier voor en hebben de politieke wind en de mode mee want 'milieu' is in. sief reclame voor 'groene natuur- stroom'. Bij de voorlichting destijds stelde het NUON dat men bij wind molens het elektriciteitsnet als een groot opslagvat moet zien waaruit de groene natuurstroom wordt afgetapt Erg simpel voorgesteld en onjuist. De transporterende hoogspannings kabels, het 10 KV-net en de distribu erende laagspanningsnetten hebben namelijk alleen transport- en distributiefuncties. Er kan mets in worden opgeslagen. Wat de gebrui kers eruit halen bestaat uit stroom die door de landelijke gas-, olie- en kolencentrales is opgewekt met daar bij importstroom, kernenergie en niet meer dan 0,7% windenergie Voor dit geringe percentage is het gevraagde extra offer bestemd Te hopen is dat het NUON de binnengekomen extra gelden van de gebruikers niet teveel gebruikt voor de windmolenlobby want de nu nog zwaar gesubsidi eerde windenergie is zonder meer een doodlopende weg, dus tot mis lukken gedoemd. De extra gelden die NUON ontvangt van de groene stroom worden ge bruikt voor research naar nieuwe ver vangende producten en natuur stroom. Dat hoort echter te gebeuren uit de normaal binnenkomende omzetgelden, zoals ook de grote olie concerns doen bij hun onderzoek naar nieuwe technieken, want dan betaalt iedereen mee. Bedrijven als Shell en Esso besteden ook veel geld aan alternatieve energievormen. Windenergie past echter niet in hun pakket. Als windenergie werkelijk bedreigend voor hen zou zijn, was de windenergiemarkt al lang door hen overgenomen. Shell verwacht de meeste milieuwinst, dus minder C02-uitstoot, te kunnen realiseren door het beter benutten van brand stoffen en acht besparingen tot 30% mogelijk. Daar zit de grootste milieu inhaalslag, niet in het propageren van enorme landschapsverpestende windmolens met een jaargemiddeld elektrisch vermogen van een auto motor, geplaatst op een zwaaipaal die twee keer zo hoog is als de voor malige TEM-schoorsteen aan het Schilderend. Want om meer dan het vermogen van een automotor gaat het niet bij normaal heersende win den. Toch wordt bij het aangeven van de opbrengst van windturbines altijd gedaan alsof de wind het hele jaar kracht 7-8 heeft. Gewoon onjuist. Ir. J.Halkema geeft voorbeelden van deze foute voorstelling van zaken in zijn boek 'Windmolens, fictie en fei ten'. Hij noemt onder meer de vier 30 meter hoge molens van het NUON in Oudeschild die elk - en alleen bij windkracht 7-8 -een vermogen heb ben van 250 kW. De opbrengst per jaar is echter 335.773 kWh wat een schalig en collectief elektriciteits systeem is het geen oplossing. Het werkt zelfs verstorend. Men moet namelijk aansluit- en distributie systemen aanleggen die afgestemd zijn op een maximaal elektrisch ver mogen dat alleen bij windkracht 7-8 wordt gehaald en voor de rest van het jaar bijna niets doet. Ook hier: te hoge kosten voor een minimaal resultaat. Vaak wordt vergeten dat windmolen elektriciteit alleen de brandstofkosten vervangt van gewone machinale op wekking. In geld betekent dat een Piet Wit: Windenergie zet geen zoden aan de dijk' Het NUON maakt bijvoorbeeld inten- Wf.-.v***sb? 4 r*VT-.-S uurvermogen van 38,5 kW per molen betekent, een kleine motorfiets op een paal. Een soortgelijk verhaal geldt voor de 40 meter hoge windmo len bij Medemblik die 500kW oplevert bij windkracht 7-8. Maar omdat het meestal veel minder waait is het elek trisch vermogen per uur niet meer 95 kW. Een automotor op een paal van totaal 59 meter, inclusief rotor. Wei nig nut maar wel enorme investerin gen en aanmerkelijke landschaps- schade. De NUON-bewering dat windenergie een van de energiebronnen van de toekomst zal zijn, is met waar te ma ken. Alleen in individuele gevallen, bij boerderijen op het platteland of in afgelegen gebieden kan windenergie aanvullend bijdragen. Vooreen groot- (Foto A/cTcBf Tetetse Courant besparing van 5 of 6 cent per kWh. De hoge vaste kosten van wind energie worden niet opgevangen, vandaar het vele subsidiegeld dat thans nodig is. Eens komt hiervan de afrekening. Als je zowel gewone cen trales in stand wil houden als windturbines wil oprichten, moet je dubbel investeren, terwijl er maar heel weinig rendement van de mo lens tegenover staat vooral omdat windkracht 7-8 slechts incidenteel voorkomt, terwijl de windmolenlobby doet alsof dat permanent het geval is. Diezelfde lobby doet ook geheimzin nig over de onderhoudskosten en de levensduur van windturbines, hoewel dit voor het financieel rendement van windenergie buitengewoon belang rijke factoren zijn. Vooral wat betreft Texel staat het me tegen dat men daar de afgelopen ja ren toch een aantal windturbines heeft toegelaten die op een groot deel van het eiland zijn te zien en een storend en onrustig beeld opleveren. Nog afgezien van het gevaar, want die molens vlak bij de boten in de jachthaven vind ik onverantwoord. Bij wiekbreuk bij volle windkracht (is gebeurd in Duitsland) kunnen brok stukken honderden meters worden weggeslingerd. In de jaren twintig werd besloten het elektriciteitsnet op Texel ondergronds aan te leggen, in het belang van het landschap. Bo vengrondse palen met draden, zoals elders in Noord-Holland, zouden goedkoper zijn geweest. De legenda rische directeur B. Kleinhuis heeft in de ruilverkavelingstijd nog alles uit de kast moeten halen om de uitbreiding van het net ook ondergronds te hou den. Het geeft een wrang gevoel dat men dan nu van die grote windturbines wil plaatsen op dat zelfde eiland. En dat om een elektriciteitsproductie die naar ver houding niets voorstelt (zie boven) terwijl de leefomgeving voor Texelaars en Texelbezoekers zeer duidelijk wordt geschaad. Echte energiebesparing en minder C02-uitstoot is op allerlei betere manieren te bereiken: beter openbaar vervoer, geen verre vliegvakanties meer, desnoods autoloze zondagen Dat zet veel meer zoden aan de dijk dan de gesubsidieerde doorgescho ten windmolenprojecten als extreem voorbeeld van verkeerd gebruik van geldmiddelen. 'Windenergie is een luchtkasteel', schreef Pauline van de Ven in de Alkmaarse Courant. Econo misch publicist Nic. van Rossum van Elsevier noemde het geplande en te subsidiëren windmolenproject in de Noordzee 'weggegooid geld' en hij voegde eraan toe: 'Windmolens zijn alleen geschikt om luchtkastelen te verwarmen'. In elk geval raad ik de Texelse gemeentebestuurders aan het boek 'Windmolens, feiten en fic tie' van Ir. Halkema te lezen Voorstan ders van windenergie hebben de daarin opgenomen berekeningen gecontroleerd en moesten erkennen dat hij gewoon gelijk had. Halkema eindigt zijn boek als volgt: 'Windmo lens, hoe groot men ze ook bouwt, zijn en blijven zeer wisselvallige, heel bijzonder dure opwekkers van maar uiterst minimale hoeveelheden ener gie Waar het om draait bij het windmolengebeuren is geld, banen en politiek gewin'. Vooral de bewo ners van het wondermooie en unieke Texelse waddeneiland mogen zich dat aantrekken. Iets anders dat ik nog even kwijt wil: Het valt nog maar te bezien of de schaalvergroting en efficiency maatregelen die het NUON doorvoert zo profijtelijk zijn. Kwaliteit bi| de ener gievoorziening is ook belangrijk. Bij die kwaliteit horen ook lokale informatiebalies. De opheffing van het NUON-kantoor in Den Burg was een misgreep. Eens zal men terugke ren op deze nu ingezette en doorge schoten kille saneringsweg Piet Wit Alkmaar. Verpesting van het landschap zonder dat er veel tegenover staat' Als men het over toegankelijkheid heeft dan is er in de letterlijke zin van het noord het tijdstip waarop de deur opengaat. En zo die dan openstaat voor een bezoek het tijdstip dat men daar kan zijn om er binnen te stappen. Bij de openstelling is men vergeten dat de bezoeker in veel gevallen een lange reis moet maken om optimaal gebruik te maken van de openstellingsurenHet die gedachte heeft het gemeentearchief van Amsterdam de tijd bepaald op 10.00 v.m. Voor de ouderen onder ons is dat geen probleem omdat men direct na de spits reist. Bij ontoegankelijkheid door openinguren steekt het gemeentearchief van Texel de loef af. Wie van ver koot -en dat is daar al gauw het geval met trein, bus, boot en bus- knn niet eerder terplaatse zijn dan 10.30 v.m. Dan nog is het maar enkele dogen per week geopend in de ochtenduren vanaf 9.00 tot 13.00 v.m. Al deze verloren tijd maakt dat men beter naar het rijksarchief in Haarlem kan gaan. Het in de voormalige kolenkelder gevestigde Tetels archief wordt bemand door een halvemankracht en vaak medcbevolkt door lieden die uit hoofde van een plaatselijke, aangemeten autoriteit ook wat in de melk te brokkelen schijnen te hebben. Als u daar een bezoek brengt moei u wel een klapstoeltje meenemen, daarna heeft u net zoveel armruimte als in een vlïegtuigstoel toeristenklasse. Behalve dat bevindt u zich achter een kluisdeur ir een berghok zonder ramen. Die situatie is uit vei 1 igheidsoogpunt levens gevaarlijk. Gezien het minimale belang dat het gemeentelijk hoofd van dienst in de archiefdienst stelt, zou het aan te bevelen zijn het Texeis gemeen tearchief over te plaatsen naar een regionaal archief in de Kop van Noord- Holland dan wel het toezicht van de rijksarchivaris te verscherpen en zijn bevoegdheden inzake de veiligheid van archief en personen aanzienlijk uit te breiden. Inspectie vergt meer don een jaarlijks snoepreisje naor Texel. Een deskundig beheer gaal elke belastingbetaler nan en is niet alleen een zaak van Texeis gemeentebestuur! De jaarlijkse bijdrage aan een regionaal archief zou uiteindelijk wel eens goedkoper uit kunnen pakken dan het handhaven van een systeem waar het beheer van Texeis erfoed een sluitpost is. Armlastig schijnt de gemeente Texel niet te zijn. Cjrtcn TwarL-Jexeh in het harL, 3rd Dijker op de plek waar momenteel een nieuwe steiger wordt aangelegd omdat de havenmond vier meter breder is geworden. (Foto Michéol Ookker) Bard Dijker werkt voor het be- i' De Vries Van de Wiel. Hij is n van de vier hoofduitvoerders de vernieuwing van de haven 10udeschild. Het werk, dat net de afrondingsfase is beland, iptgoed volgens planning, aldus ker. Het wordt voorlopig zijn Hste klus op Texel, want per 1 'ober gaat hij samen met zijn endin en zoon voor werk naar I buitenland. 'Het wordt Singa- 'eof Hongkong. Lekker ver ja; ln'als ik naar België kon had ik Ito goed in Nederland kunnen jven.' el havenplan wordt uitgevoerd er een combinatie van drie ver- uitende bedri|ven', vertelt de in 'deschild woonachtige Dijker, ast De Vries Van de Wiel zijn dat s'der en Grontmij uit Alkmaar. De [ste twee doen vooral de uitvoe- 9- het laatste bedrijf houdt zich bezig met vergunningen en octievoering. Uit deze bedrijven lv,er hoofduitvoerders gekozen. Ik n van die vier degene die het meest "ten zit. Gelukkig klikt het tussen bedii|ven, want Daalder en De ,es&Van de Wiel zijn toch eikaars teurrenten. Als het dan goed loopt, ""an we samen iets moois maken. Er is héél wat gebeurd aan de haven sinds vorig jaar omstreeks deze tijd, toen een start met de werkzaamhe den werd gemaakt. 'Als eerste heb ben we het voormalige PEN-bassin gereed gemaakt tot passantenhaven. Hierbij moest rekening worden ge houden met de getijden, die in het bassin met aanwezig waren. Daar moest de waterstand altijd op het zelfde niveau zijn. Nu is alle appara tuur verwijderd en is er in de haven verschil tussen eb en vloed te zien. Er is trouwens 20.000 kubieke meter zand en klei uit die passantenhaven gehaald. Toen dat allemaal gedaan was hebben we de haven doorgesto ken, zodat deze in verbinding kwam met het andere water. Verder heeft de watersportvereniging een andere plaats in de haven gekregen, en de havenmond is vier meter verbreed.' De subsidie van het Rijk was er oor spronkelijk op gericht om de (kotter)visserij meer ruimte en verbe tering te bieden. 'Dat de pleziervaart en anderen ervan zouden profiteren was alleen maar mooi meegenomen', zegt Dijker. Voor de visserij is dan ook veel verbeterd. 'Er is een nieuwe visserijsteiger van zestig bij twaalf meter. Daar kunnen de kotters in de toekomst afmeren. Ook heeft het dok er 320 meter nieuwe kade bij gekre gen.' Aan de infrastructuur rond de Oudeschilder haven is veel veran derd. Er zijn verschillende pleinen en parkeerterreinen aangelegd en er wordt gewerkt aan de herinrichting van de bocht bij restaurant Haven zicht, waar nieuwe bestrating komt te liggen en andere trappen in de dijk worden aangelegd. Ook heeft het vrachtvervoer een andere route ge kregen. 'De vrachtwagens die rich ting de asfaltmolen van Daalder gaan, rijden nu op de weg tussen de passantenhaven en de zee waar de windmolens staan. Die weg hebben we als geintje ook een naam gege ven. Eén van de andere hoofd uitvoerders, Jan de Groote, staat bekend als een liefhebber van Frank rijk. Toen hebben we de weg de Jean Ie Grand Boulevard genoemd. De windmolens op de boulevard verdwij nen later, maar nu nog is de weg op bepaalde punten smaller.' 'In totaal hebben we 17,5 miljoen gulden aan subsidie in werk omgezet. Deze omvang van dit werk is vrij uniek op Texel, dat is hier al jaren niet meer gebeurd. Ik heb met De Vries Van de Wiel ook de Boerenroute (het fietspad van Oudeschild, via De Waal naar de Limietweg) helpen aanleg- Uit 'Nommor 284' van 15 mei 2001, genealogisch informatieblad over de Texelse loodsenfamilie Krijnen. Ge klaagd wordt over de (ontoegan kelijkheid en het functioneren van het gemeentearchief van Texel. gen. Dat was ook een groot project.' Dijker werkt al bij het bedrijf sinds hij zes jaar geleden zijn studie in Alkmaar afrondde. Op oude foto's in de keet waarin hij werkt, zijn werkne mers van De Vries Van de Wiel omstreeks 1970 te zien. Daarop is goed te zien hoe zij de botenhelling aanleggen. Deze is tijdens de huidige werkzaamheden afgebroken en er is een nieuwe voor in de plaats geko men. Het geeft aan hoe snel de ha ven vernieuwt. Dit jaar is De Vries Van de Wiel overgenomen door een groot Belgisch concern, Deme. Dijker: 'Zij werken over de hele we reld. Dat maakt uitzending naar het buitenland mogelijk. In Singapore of Hongkong krijg ik een soortgelijke baan. De werktijd is in eerste instan tie één jaar, maar als het bevalt blijf ik nog een jaar. Het is weer een stuk levenservaring, je kunt er niet slech ter van worden.' Over het verloop van de plannen is Dijker zeer te spreken. 'Het was jam mer dat zowel het najaar als het voor jaar vrij nat waren. Gelukkig hadden we een zachte winter, zodat de werk zaamheden toch konden doorgaan We moesten veel werk in een korte tijd verzetten, maar dat is goed ge lukt. Dat neemt niet weg dat we in de laatste periode nog een hoop werk moeten verzetten.' Over de recente kritiek op de haven laat hij zich liever met uit. 'Dat is nu nog ongegrond. Wij weten zelf nog niet eens exact wat er eventueel mis is aan de haven. Dat wordt nu uitgezocht. Maar mensen moeten niet op elke gelegde steen kritiek hebben voordat de haven is opgeleverd.' Strandpaviljoen Paal 9 staat te koop. Eigenaars Joop en Mieke Vlaming timmeren er weliswaar niet mee aan de weg, maar hun besluit dat ze het populaire strandpaviljoen aan het eind van de Witteweg dit jaar voor het laatste exploiteren staat vast. Voor vaste klanten komt dat niet als een verrassing, want Vlaming 47 jaar oud en al 28 jaar werkzaam in de horeca, heeft meerdere keren laten blijven dat hij vóór zijn vijftigste een punt achter het intensieve werk wilde zetten. Privé-redenen, zoals het ontbreken van opvolgers binnen de eigen fami lie, bespoedigden het besluit. gatenkaas, m. (kazen), 1 kaas met gaten; -2. menselijk onderkomen. Waardigheid woont in een huis met stenen muren. Helpt u ons mee bouwen! Giro 6261. Habitat for Humanity Voor informatie bel: 023-5474814. Simen huizen bouwen voor een menswaardig bestaan. Naam Peter van Heerwaarden John v. Heerwaarden Henk van Heerwaarden Simone Toorenburg Erik van Es Jonathan Abraha David van Es John van Heerwaarden Stefan Huisman A. van Tongelen Mevrouw Barhorst Peter Bakker Mw. W. van Benthum Wendy v.d. Beek Marian Krotje Rob Kooiman Tjeerd Lemstra Emmy Boerhorst Cor Hin C. Broekman Tobias Langeveld Michiel Gerritsen D.M. Boon-Dijker Sandra Bremer Mw. S. Koopman-Grit Gijsbert Buijsman Remon Koster Patrick de Graaf Jorrit Koenen mw. T. Witte-de Vries Danny Goënga Tobias van der Zee N. van Leersum Jorina Hooyschuur Route Den Burg A. Den Burg A1 Den Burg B Den Burg C. Den Burg D. Den Burg E. Den Burg F. De Zes, Bg Houtstr., Houtwg Witte Kruisln., Kogerwg./Kogerstr. 1-57/2-74 Jan Reystr. De Mars (oudste deel en fase 3), Spinbaan De Mars v.a. Buytengors. Sluyscoog. Verlaet, Korfbaeck, Duykerdam, Middelton Oudeschild, Schilderweg 249-296 Den Hoorn De Koog. Bosrand weg t/m 227 en Pontweg 234 en 236 De Cocksdorp Oosterend De Waal Westerw., Akenbuurt, J. Ayeweg, Hemmerkooi Keesomlaan vanaf 45, Pontweg 72 - 95, Leemkuil, Zuid-Haffel, Waterw., Driehuizen Zuid-Eierland en Nieuwlanderweg Midden-Eierland, Hoofdw., Slufterw., Oorspr.w., Stengw., Limietw Eierland, Postw. 132 - 213, Oorsprongw., Hollandsew Vuurtorenweg/Krimweg Het Noorden Oost Spangerw., Marsw.. Kadijksw., Hallerweg, Ongeren, Meiertebos. (Waalen)burgerdijk. Veenselangweg, Oostkaap. Zevenhuizen Hogeberg, Reijer Keijserstr., Hallerweg 51/55, Schilderw. 160-222, Wezenland. Zuidhaffel 49 't Horntje, Pontweg 1-68 Rozendijk, Smitsweg Gasthuisstraat vanaf 82... Gemtslanderdijkje, Grensweg, Pontweg 98-110 Californiëweg, Pijpersdijk, Pontweg 123- 224, Ruigendijk, Mienterglop vanaf 41 Bosrandw. v.a. 516 Kogerweg De Kaai, Genteweg 1-6 even Hoornderw., Hemmerw.. Emmaln. 33, De Grie Slufterweg/Zanddijk 31 25 73 31 55 79 31 20 38 31 53 26 31 40 30 31 00 79 31 40 30 31 55 79 31 44 78 31 04 43 31 27 63 31 93 03 31 79 36 31 65 72 31 89 30 31 39 56 31 35 66 31 55 17 31 79 08 31 63 62 31 13 50 31 63 24 31 83 07 31 88 37 32 29 76 31 43 75 31 95 82 31 42 16 31 55 41 31 21 17 31 53 65 31 89 15 31 96 53 31 16 53 Den Burg A: Gollards/Samen Eén. Beatrixlaan 1-39 oneven/2-58 even, Binnenburg, Burgwal. P. v. Cuyckstraat, Elemert, Gasthuisstraat 1-38, Gravenstraat, Groeneplaats, Hogerstraat. Ada van Hollandstraat, Hollewal, Kantoorstraat, Keesomlaan 9-39; Molenstraat, Molendwarsstraat, Parkstraat. Schilderend 6 en 10, Stenenplaats. Vismarkt. Vogelenzang, Warmoesstraat, West straat, Weverstraat, Pater Witteplein, Zwaanstraat. Den Burg A1: Beatrixlaan 41 t/m 143 oneven, Noordwester. Schoorwal. Vaargeul, Golfslag, Vloedlijn, Zeebries. Duinreep Den Burg B: Achterom. Bernhardlaan 50-...even en 63-121 oneven, Binsbergenstraat. Brouwer straat. Drijverstraat, Marelstraat, Starkenburgh. Thijsselaan, Waalderstraat 45-86, Wilhelmina- laan 37- oneven 50-120 even, Wilsterstraat. Den Burg C: Beatrixlaan 145- oneven en 60- even; W. van Beierenstraat. Boogerd, Jan Dirkszoord. Gasthuisstraat 33-43 oneven en 48-76 alles. 48-76 Jonkerstraat. Kogerstraat 59- oneven en 76-... even. Lijnbaan Den Burg D: Wilhelmmalaan 1-35 oneven 2-48 even, Julianastraat, Burdetstraat. Mr. Kraaistr., Bernhardlaan 1-61 oneven en 2-48 even, Tjakkerstr., Lieuwstr., Hof van Geus Den Burg E: Bernhardlaan 123-.. oneven, Maricoweg, Schoonoordsingel Waalderstraat 2- 48 even en 1-43 oneven. Wagenmakerstraat. Den Burg F: Emmalaan 1-44, Haffelderweg. Keesomlaan 1-7. Schilderend 1-143 oneven en 20-146 even. Slingerweg 21-27 sc

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 9