1/erkeer wijkt voor werk
jan terrein Ploegelanden
Languit tijdens traagste Ronde ooit
Cjrocn Twarts jexeh in het
Vooral cartoons Harry Tielemans onsterfelijk
Nieuws van de provincie
Recordlading kippenmest
naar het eiland verscheept
wangsommen
it in oneindige
(tr«f
Minder auto's,
méér fietsen
voor veerdienst
Russisch schip grootste dat hier afmeerde
Opstootje na
actie wegpiraat
Bouw school
Eierland nadert
hoogste punt
Texel danst
m Zomerconcerten
m Molens jachthaven
Drankrijder
TEXELSE^COURANT
SUPER DE BOER
Kijk in deze krant!
jee/ Randweg en schelpenpad paal 15 in zomer dicht
techter: geen
DINSDAG 26 JUNI 2001
irtenties/abonnementen/bezorging:
baan 6
MC Den Burg
jon 0222 - 36 26 00 - telefax 0222 - 31 41 11
ui. info@lenr.nl
chijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11, 1790 AA Den Burg
Redactie: Warmoesstraat 45, Den Burg
telefoon 0222 - 36 26 20, fax 0222 - 32 30 00
e-mail: redactie@texelsecourant.nl
Buiten werktijd: Joop Rommets. tel. 31 94 05
of 06-20 31 59 89
Losse nummers 1,80, abonnementsprijs 63,- per half jaar.
meente mag bij handhaving
ot in het oneindige dwang-
len blijven opleggen. Als ie-
wordt aangeschreven moet
illeen worden aangegeven
bedrag per dag of per keer
verbeurd, maar moet ook
bsolute maximum worden
imd. Aldus oordeelde
ursrechter mr. M. Zijp van de
dissementsrechtbank in
aar in een zaak die Dirk Kuip
De Koog heeft aangespannen
de gemeente.
meente constateerde in 1999
lip zonder vergunning een aan
had gerealiseerd aan de schuur
e Pelikaanweg. Na deze vast-
g sloopte de Koger onderne
en deel van het bouwsel, in de
derstelling dat het resterende
sel als carport kon worden aan-
rkt, waarvoor geen vergunning
is. Maar volgens het college
het bestemmingsplan dit soort
en alleen toe aan woningen en
an schuren. Met als gevolg dat
meente Kuip een aanschrijving
Je, waarin hem op straffe van
toangsom van ƒ150,- per dag
opgedragen het bouwsel voor
irt 2000 te slopen. Wat dus niet
irde, met als gevolg dat de
isom een jaar later was opge-
tot ƒ30.000,-. Nu de rechter
leoordeeld dat de gemeente bij
1 opleggen van de dwangsom
irmelefout heeft gemaakt, hoeft
lat bedrag niet te betalen. Het
it college er echter niet van
louden de Koger opnieuw een
ihrijving te sturen, ditmaal vol-
Ide geldende regels
'Altijd ben ik bezig met een doek.
En dan plotseling, meestal na zes
uur 's avonds, dan kruipt de Heer
in mijn hand. Ik ben niet gelovig,
maar het gebeurt gewoon. Soms
kijk ik van het resultaat op, omdat
ik het gevoel heb dat ik het niet zelf
heb gemaakt.' De vrijdag overle
den kunstenaar Harry Tielemans
was niet alleen een opmerkelijk
cartoonist en schilder, maar zat
ook vol opmerkelijke uitspraken.
Schilderen en tekenen zat deze telg
uit een Helderse wijnhandelaars
familie in het bloed. De meeste faam
verwierf hij met zijn cartoons. Al in
1946, toen zijn eerste scherts-
plaatsjes werden afgedrukt in de
Helderse Courant, waren de spot
prenten goed voor een glim- of scha
terlach. Hij volgde een studie aan de
kunstnijverheidsschool, die hij al na
een half jaar moest afbreken omdat
hij in dienst moest. Het weerhield
hem er niet van te blijven schilderen
en te tekenen en hij verdiende er een
aardig zakcentje mee. De cartoon
bleef zijn favoriet. De plaatjes hoef
den niet te lijken, het ging immers om
de mop. Hij zei erover: 'Ik leefde
voortdurend met een kronkel in mi|n
geest. Ik houd ervan om de zaken om
te draaien. Het grapje moet eruit
springen.' En dat deed het. Hij
stuurde zijn prenten op naar redac
ties van verschillende bladen, die er
brood in zagen. Tielemans publi
ceerde onder andere in de Leeuw
arder Courant, Revue, Het Parool, de
Varagids en Rijdend Nederland. De
ongekende faam van zijn cartoons,
vooral in de jaren zestig, overschreed
zelfs de landsgrenzen. De tekeningen
werden geplaatst in Deense en
Duitste bladen, zonder tekst, vandaar
het bijschrift: Ohne Worte. Bij elkaar
vele honderden cartoons, vaak geïn
spireerd op de actualiteit, andere zijn
tijdloos.
gen op het schilderen, een bezigheid
die hij tot die tijd had onderdrukt. Het
uitte zich aanvankelijk in sombere,
expressionistische werken, een stijl
die naar eigen zeggen het gevolg was
van een periode van tragische fami
lieomstandigheden en een zware
Harry Tielemans, poserend bij een schilderij van Het Achterom in Den Burg.
(Foto anztvot ToneJse Courant)
operatie die hij later onderging. Maar
de drift om te werken bleef. 'Ik schil
der elke dag, anders ga ik dood', zei
hij eens. Zijn productiviteit resul
teerde in een uitgebreid oeuvre, met
uiteenlopende onderwerpen en werk
wijzen. Zijn sombere stijl maakte
plaats voor werk met een vrolijke in
slag, met kleurige paardebloemen en
fris groen, als teken dat hij tijdens het
schilderen echt zat te genieten. Op
moderne kunst had de Koger artiest
het niet begrepen. En wie meende
dat hij veel van kunst afwist, was bij
Toen in de jaren zeventig de
cartoonrage afnam, temperde ook
het enthousiasme van Tielemans, die
vanaf 1952 als tekenleraar les gaf op
de Ulo in Den Burg en later, nadat de
HBS erbij kwam, op de RSG. Hij wist
zijn leerlingen te inspireren, maar had
een broertje dood aan vergaderen.
Toen de schoolleiding de wispeltunge
kunstdocent meer uren wilde toeken
nen, beschouwde hij dat als een aan
tasting van zijn vrijheid.
Nadat hij in 1978 was gestopt met
lesgeven, ging hij zich meer toeleg-
Tielemans aan het verkeerde adres.
Hij durfde te stellen dat niemand ver
stand heeft van kunst. 'Je kunt er al
leen gevoel voor hebben.' Zelf hield
hij veel van impressionisme. 'Geen
hogere school dan de Haagse
school', zei de man die zichzelf op
een uithangbord bij zijn woon
boerderij aan de Ruigendijk aanprees
als 'Erkendnostalgiseur.' Een schilder
met een bijzonder gevoel voor humor,
zoals bleek uit een ander verwijsbord
naar zijn atelier: 'Man spricht
Deutsch, Frau auchTielemans werd
71 jaar.
Waarschijnlijk mede dankzij het fraaie
weer zette Teso Inde afgelopen week
iets minder personenauto's (2,4%),
maar meer personen (6,8%) en veel
meer tweewielers (44,3%) over dan
vorig jaar in de week van de Ronde
om Texel. Ook het aantal vrachtwa
gens maakte met 18,4 een flinke
stijging door. Opvallend is dat het
aantal catamarans dat afgelopen
week én in de week ervoor volgens
de statistieken van de veerdienst van
Den Helder naar Texel werd vervoerd
561 bedroeg (vorig jaar 624), terwi|l
er volgens de organisatie van de
ronde 669 aan de start verschenen.
Wellicht dat nogal wat deelnemers op
eigen kracht het Marsdiep zijn over
gestoken (de Texelse zeilers hoefden
dat uiteraard niet).
15 Wetenkamp en Wemer Dros, die het transport van de kippenmest over het eiland verzorgen, op de kade waarlangs het Russi-
afmeerde in Oudeschild. Fofo Bon Koning)
Oudeschilders wreven zich gisteren
even de ogen uit. De Russische
kruiplijncoaster Amur (Amyp) 2517
die afmeerde in de haven van Oude
schild is met een lengte van 116 me
ter het grootste vaartuig dat ze ooit
hadden zien binnenlopen. Maar het
is ook een schip met een luchtie,
want in het ruim zat zo'n 2400 ton
kippenmest, een hoeveelheid die
normaal gesproken in een heel jaar
op Texel wordt afgezet. De Brabantse
mest werd zeven maanden geleden
geladen, om te worden verscheept
naar Oost-Europa. Maar toen in Po
len bleek dat de papieren niet in orde
waren, zette het zeeschip koers naar
Rotterdam, waar het vijf maanden
vast heeft gelegen. De schipper
kreeg geen toestemming om zich in
een andere haven van de lading te
ontdoen, vermoedelijk ook een ge
volg van het uitbreken van de mkz-
cnsis. Via een bemiddelaar werd con
tact gelegd met Texel, waar de
douane instemde met de komst van
het schip en akkerbouwers interesse
toonden voor de kippenmest. Niet zo
gek, want de prijs waarvoor de akker
bouwers het spul kregen aangebo
den is haast te mooi om waar te zijn:
op elke ton krijgen ze 35,- tot ƒ40,-
toe, en dat terwijl kippenmest bekend
staat als een bruikbare grond-
verbeteraar die rijk is aan stikstof, kali
en fosfaat. Mest afnemen en daar
voor een premie opstnjken is het ge
volg van de nieuwe wetgeving, waar
door intensieve veehouderijen dit
restproduct elders moeten zien kwijt
te raken. Het is gebruikelijk dat boe
ren daarvoor een vergoeding krijgen,
maar dat dergelijke bedragen worden
betaald is uitzonderlijk. De mest
wordt door transportbedrijven
Wetenkamp en Dros over het eiland
verspreid. Gezien de penetrante geur
is de veehouders verzocht de mest
op te slaan op plaatsen waar dat zo
min mogelijk overlast geeft.
Roekeloos rijgedrag van een 53-ja-
nge automobilist uit België had zater
dagavond op de parkeerplaats bij
paal 17 een opstootje tot gevolg. In
zijn haast om zijn catamaran op te
halen, reed de man twee 13-jarige
Texelse jongens bijna van de sokken.
Eén sprong opzij, maar kon toch met
verhinderen dat hij door de auto aan
zijn hand werd geraakt. Hoewel hij
met de schrik vrijkwam, keerden en
kele woedende omstanders zich te
gen de automobilist, die zich be
dreigd voelde en het hazenpad koos.
Op de boot naar Den Helder werd hij
achterhaald door de politie, die hem
aanhield en overbracht naar het bu
reau in Den Helder. De man werd er
verhoord, maar kon later weer gaan.
De politie heeft de zaak in onderzoek
genomen, waarbij de gedragingen
van zowel de automobilist als van de
jongens worden nagegaan. Getuigen
wordt verzocht contact op te nemen
met de politie, tel. 0900 - 8844.
Het werk aan de ingrijpende
onderhoudsbeurt en de aanpassing
van de Strijbosschool in Midden-
Eierland verloopt naar tevredenheid.
De basisschool is glas- en waterdicht
en morgen zal aannemer Tebo naar
verwachting het hoogste'punt berei
ken. Dankzij de verbouwing krijgt de
Eierlandse school de beschikking
over een centrale ruimte. 'De werk
zaamheden verlopen redelijk volgens
schema', aldus Maarten Smit van de
gemeente, die ervan uitgaat dat de
leerlingen hun tijdelijke behuizing in
de appartementen van Avanti aan de
Stuifweg na de grote vakantie kunne
verruilen voor hun vernieuwde
school. De gemeente heeft voor de
verbouwing en renovatie een budget
van ƒ557.000.- beschikbaar gesteld.
In tegenstelling tot een eerder be
richt, zullen de kosten binnen dit be
drag blijven. Dat is mede te danken
aan de betrokkenheid van de ouders
uit de polders. Mede dankzij hun in
zet, onder andere het vervoer van en
naar de tijdeli|ke school en kinderop
vang, blijven de bijkomende kosten
tot een minimum beperkt.
Overigens had de douane vanmor
gen vroeg nog geen toestemming
verleend om het schip te lossen, naar
verluidt omdat de papieren nog niet
helemaal in orde waren.
Van de piepjonge jazzdansertjes van
Gymvereniging Texel tot de al be
hoorlijk op leeftijd zijnde volks
dansers van de Stichting Welzijn
Ouderen Texel 'en van de klassieke
ballerina's tot de in stoere cowboy-
en cowgirlkleding gestoken country-
dansers, het was een bont gezel
schap dat zich zondagmiddag in de
Burgemeester de Koninghal tijdens
de manifestatie 'Texel danst' presen
teerde. Pagina 2
De zomeravondconcerten die vrijdag
en zaterdag in de rk kerk te Den Burg
werden gehouden mogen als ge
slaagd worden beschouwd. Er waren
verschillende, zowel Texelse als
overkantse, koren te beluisteren. Ook
de muziekstijlen liepen erg uiteen.
Pagina 4
Van de combinatie jachthaven en
windmolens werd al tijdens de ra
zendsnelle ontwikkeling van de
passantenhaven vermoed dat die
ongelukkig was. Geen onterechte
angst, zo blijkt nu de haven z'n vuur
doop heeft gehad Pagina 5
Een 28-jarige Amsterdammer werd
zaterdag op de Pontweg betrapt op
rijden onder invloed. Een blaastest
wees uit dat hij de toegestane hoe
veelheid alcohol met anderhalf had
overschreden. Er is proces-verbaal
tegen hem opgemaakt.
(Advertentie)
Cfrya 'mtn-Jiirh a bd kirt.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een folder van:
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE
NEE- sticker
maar wel geïnteresseerd?
Folder verkrijgbaar op
Spinbaan 6.
125 jaar Noordzeekanaal
Bermen bieden plaats aan gedenktekens
Ruimte voor water in Obdam
idegebied De Ploegelanden
Dennen krijgt de komende
|f den een ander aangezicht,
ibosbeheer neemt het terrein
schop, met ais doel de na-
reen grotere kans te geven.
ial zal er 20.000 kubieke me-
ond uit het gebied worden
oerd, dat wordt gebruikt om
inen bij Westerslag mee te
svigen. Omdat vrachtverkeer
ireanten een slechte combi
zijn gaat een deel van de
ven en het schelpenpad naar
esterslag tijdelijk dicht. Een
egel die drie bezwaarschrif-
eft opgeleverd.
et
•keersmaatregel treft het fiets-
;overkeer tussen De Koog en
UI isterslag. De Randweg, tussen
isterslag en de Ploegelander-
wordt tijdelijk afgesloten, met
dering van het gedeelte tussen
■fveld tot aan het Houten Bakje,
het barbecueveld en het
•npad wél bereikbaar blijven.
ior wordt het
htingverkeer tijdelijk opgehe-
SB8 sluit de Randweg om
veiligheidsredenen af. 'Want als we
met al die vrachtwagens op de Rand
weg - we praten over 1500 dumpers,
die elkaar ook nog eens passeren -
recreatief verkeer toelaten, dan is dat
vragen om problemen', legt Harry
Schreur van SBB uit Door de werk
zaamheden gaan ook de fietsroutes
in dit gebied op zijn kop. Fietsers tus
sen De Koog en het Westerslag moe
ten via het fietspad Tureluur hun weg
vinden. Omdat er in de duinen net
buiten de Dennen volop wordt ge
werkt, zal ook het schelpenpad naar
het strand met bruikbaar zijn. Fietsers
die van en naar het strand willen,
moeten daarom via de Tureluur, Bot-
grasweg, Randweg naar het
Westerslag rijden. Een omweg dus.
Koninklijke weg
Jurr Schuiringa, exploitant van
strandpaviljoen Westerslag en één
van de bezwaarmakers, is niet te
spreken over de maatregel. 'Ik vind
De Ploegelanden een prachtig plan,
maar de afsluiting van de Randweg,
in combinatie met de Westerweg. dat
is teveel van het goede. Het is slecht
voor mijn bereikbaarheid en voor die
van andere ondernemers. Waarom
starten ze niet in september? Het is
echt niet elk najaar zo nat als vorig
jaar.
Schreur: 'SBB is zelf ook niet geluk
kig met de verkeersmaatregelen die
we in de drukke zomermaanden
moeten treffen, maar we hebben
geen andere keus. In herfst en win
ter kunnen we vanwege de nattigheid
het terrein niet op en door de lengte
van het broedseizoen kunnen we met
eerder dan half juli aan de slag Want
het is natuurlijk te gek als we tegen
onze pachters zeggen dat ze pas
vanaf half juli mogen maaien, terwijl
we zelf wel eerder aan de slag gaan.'
SBB mag de verkeersmaatregelen in
feite zelfstandig opleggen, maar heeft
er uit respect voor gekozen de 'ko
ninklijke weg' te bewandelen en toe
stemming aan het college van b en w
gevraagd. Met als resultaat twee be
zwaarschriften. Met ingang van wan
neer de wegen worden afgesloten
staat nog niet vast. 'Niet eerder dan
noodzakelijk, wat pas aan de orde is
als het vrachtverkeer over de Rand
weg op gang komt. Daarover hebben
we binnenkort een gesprek met de
aannemer.
De werkzaamheden nemen ongeveer
drie maanden in beslag, zodat de
Ploegelanden vóór het aanbreken
Lees verder pagina 5
Veel schot zat er zaterdag met in de
24"'° Ronde om Texel, die wegens
gebrek aan wind de geschiedenis in
gaat als het traagste rondje ooit. Een
evenement waarbij vele tientallen
zeilers averij opliepen in de branding
en anderen niet door de hoge golven
kwamen. Toen twee uur na het rook
signaal de meeste boten de passage
nabij de vuurtoren nog niet hadden
bereikt, restte wedstrijdleider Edwin
Lodder geen andere keus dan het
terugsturen van honderden
catamarans. Vele uren later haalden
slechts 37 teams de eindstreep bij
paal 17. Verder in deze krant een ver
slag.
(Foto Gerard Timmerman)