1/erkeer wijkt voor werk jan terrein Ploegelanden Languit tijdens traagste Ronde ooit Cjrocn Twarts jexeh in het Vooral cartoons Harry Tielemans onsterfelijk Nieuws van de provincie Recordlading kippenmest naar het eiland verscheept wangsommen it in oneindige (tr«f Minder auto's, méér fietsen voor veerdienst Russisch schip grootste dat hier afmeerde Opstootje na actie wegpiraat Bouw school Eierland nadert hoogste punt Texel danst m Zomerconcerten m Molens jachthaven Drankrijder TEXELSE^COURANT SUPER DE BOER Kijk in deze krant! jee/ Randweg en schelpenpad paal 15 in zomer dicht techter: geen DINSDAG 26 JUNI 2001 irtenties/abonnementen/bezorging: baan 6 MC Den Burg jon 0222 - 36 26 00 - telefax 0222 - 31 41 11 ui. info@lenr.nl chijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11, 1790 AA Den Burg Redactie: Warmoesstraat 45, Den Burg telefoon 0222 - 36 26 20, fax 0222 - 32 30 00 e-mail: redactie@texelsecourant.nl Buiten werktijd: Joop Rommets. tel. 31 94 05 of 06-20 31 59 89 Losse nummers 1,80, abonnementsprijs 63,- per half jaar. meente mag bij handhaving ot in het oneindige dwang- len blijven opleggen. Als ie- wordt aangeschreven moet illeen worden aangegeven bedrag per dag of per keer verbeurd, maar moet ook bsolute maximum worden imd. Aldus oordeelde ursrechter mr. M. Zijp van de dissementsrechtbank in aar in een zaak die Dirk Kuip De Koog heeft aangespannen de gemeente. meente constateerde in 1999 lip zonder vergunning een aan had gerealiseerd aan de schuur e Pelikaanweg. Na deze vast- g sloopte de Koger onderne en deel van het bouwsel, in de derstelling dat het resterende sel als carport kon worden aan- rkt, waarvoor geen vergunning is. Maar volgens het college het bestemmingsplan dit soort en alleen toe aan woningen en an schuren. Met als gevolg dat meente Kuip een aanschrijving Je, waarin hem op straffe van toangsom van ƒ150,- per dag opgedragen het bouwsel voor irt 2000 te slopen. Wat dus niet irde, met als gevolg dat de isom een jaar later was opge- tot ƒ30.000,-. Nu de rechter leoordeeld dat de gemeente bij 1 opleggen van de dwangsom irmelefout heeft gemaakt, hoeft lat bedrag niet te betalen. Het it college er echter niet van louden de Koger opnieuw een ihrijving te sturen, ditmaal vol- Ide geldende regels 'Altijd ben ik bezig met een doek. En dan plotseling, meestal na zes uur 's avonds, dan kruipt de Heer in mijn hand. Ik ben niet gelovig, maar het gebeurt gewoon. Soms kijk ik van het resultaat op, omdat ik het gevoel heb dat ik het niet zelf heb gemaakt.' De vrijdag overle den kunstenaar Harry Tielemans was niet alleen een opmerkelijk cartoonist en schilder, maar zat ook vol opmerkelijke uitspraken. Schilderen en tekenen zat deze telg uit een Helderse wijnhandelaars familie in het bloed. De meeste faam verwierf hij met zijn cartoons. Al in 1946, toen zijn eerste scherts- plaatsjes werden afgedrukt in de Helderse Courant, waren de spot prenten goed voor een glim- of scha terlach. Hij volgde een studie aan de kunstnijverheidsschool, die hij al na een half jaar moest afbreken omdat hij in dienst moest. Het weerhield hem er niet van te blijven schilderen en te tekenen en hij verdiende er een aardig zakcentje mee. De cartoon bleef zijn favoriet. De plaatjes hoef den niet te lijken, het ging immers om de mop. Hij zei erover: 'Ik leefde voortdurend met een kronkel in mi|n geest. Ik houd ervan om de zaken om te draaien. Het grapje moet eruit springen.' En dat deed het. Hij stuurde zijn prenten op naar redac ties van verschillende bladen, die er brood in zagen. Tielemans publi ceerde onder andere in de Leeuw arder Courant, Revue, Het Parool, de Varagids en Rijdend Nederland. De ongekende faam van zijn cartoons, vooral in de jaren zestig, overschreed zelfs de landsgrenzen. De tekeningen werden geplaatst in Deense en Duitste bladen, zonder tekst, vandaar het bijschrift: Ohne Worte. Bij elkaar vele honderden cartoons, vaak geïn spireerd op de actualiteit, andere zijn tijdloos. gen op het schilderen, een bezigheid die hij tot die tijd had onderdrukt. Het uitte zich aanvankelijk in sombere, expressionistische werken, een stijl die naar eigen zeggen het gevolg was van een periode van tragische fami lieomstandigheden en een zware Harry Tielemans, poserend bij een schilderij van Het Achterom in Den Burg. (Foto anztvot ToneJse Courant) operatie die hij later onderging. Maar de drift om te werken bleef. 'Ik schil der elke dag, anders ga ik dood', zei hij eens. Zijn productiviteit resul teerde in een uitgebreid oeuvre, met uiteenlopende onderwerpen en werk wijzen. Zijn sombere stijl maakte plaats voor werk met een vrolijke in slag, met kleurige paardebloemen en fris groen, als teken dat hij tijdens het schilderen echt zat te genieten. Op moderne kunst had de Koger artiest het niet begrepen. En wie meende dat hij veel van kunst afwist, was bij Toen in de jaren zeventig de cartoonrage afnam, temperde ook het enthousiasme van Tielemans, die vanaf 1952 als tekenleraar les gaf op de Ulo in Den Burg en later, nadat de HBS erbij kwam, op de RSG. Hij wist zijn leerlingen te inspireren, maar had een broertje dood aan vergaderen. Toen de schoolleiding de wispeltunge kunstdocent meer uren wilde toeken nen, beschouwde hij dat als een aan tasting van zijn vrijheid. Nadat hij in 1978 was gestopt met lesgeven, ging hij zich meer toeleg- Tielemans aan het verkeerde adres. Hij durfde te stellen dat niemand ver stand heeft van kunst. 'Je kunt er al leen gevoel voor hebben.' Zelf hield hij veel van impressionisme. 'Geen hogere school dan de Haagse school', zei de man die zichzelf op een uithangbord bij zijn woon boerderij aan de Ruigendijk aanprees als 'Erkendnostalgiseur.' Een schilder met een bijzonder gevoel voor humor, zoals bleek uit een ander verwijsbord naar zijn atelier: 'Man spricht Deutsch, Frau auchTielemans werd 71 jaar. Waarschijnlijk mede dankzij het fraaie weer zette Teso Inde afgelopen week iets minder personenauto's (2,4%), maar meer personen (6,8%) en veel meer tweewielers (44,3%) over dan vorig jaar in de week van de Ronde om Texel. Ook het aantal vrachtwa gens maakte met 18,4 een flinke stijging door. Opvallend is dat het aantal catamarans dat afgelopen week én in de week ervoor volgens de statistieken van de veerdienst van Den Helder naar Texel werd vervoerd 561 bedroeg (vorig jaar 624), terwi|l er volgens de organisatie van de ronde 669 aan de start verschenen. Wellicht dat nogal wat deelnemers op eigen kracht het Marsdiep zijn over gestoken (de Texelse zeilers hoefden dat uiteraard niet). 15 Wetenkamp en Wemer Dros, die het transport van de kippenmest over het eiland verzorgen, op de kade waarlangs het Russi- afmeerde in Oudeschild. Fofo Bon Koning) Oudeschilders wreven zich gisteren even de ogen uit. De Russische kruiplijncoaster Amur (Amyp) 2517 die afmeerde in de haven van Oude schild is met een lengte van 116 me ter het grootste vaartuig dat ze ooit hadden zien binnenlopen. Maar het is ook een schip met een luchtie, want in het ruim zat zo'n 2400 ton kippenmest, een hoeveelheid die normaal gesproken in een heel jaar op Texel wordt afgezet. De Brabantse mest werd zeven maanden geleden geladen, om te worden verscheept naar Oost-Europa. Maar toen in Po len bleek dat de papieren niet in orde waren, zette het zeeschip koers naar Rotterdam, waar het vijf maanden vast heeft gelegen. De schipper kreeg geen toestemming om zich in een andere haven van de lading te ontdoen, vermoedelijk ook een ge volg van het uitbreken van de mkz- cnsis. Via een bemiddelaar werd con tact gelegd met Texel, waar de douane instemde met de komst van het schip en akkerbouwers interesse toonden voor de kippenmest. Niet zo gek, want de prijs waarvoor de akker bouwers het spul kregen aangebo den is haast te mooi om waar te zijn: op elke ton krijgen ze 35,- tot ƒ40,- toe, en dat terwijl kippenmest bekend staat als een bruikbare grond- verbeteraar die rijk is aan stikstof, kali en fosfaat. Mest afnemen en daar voor een premie opstnjken is het ge volg van de nieuwe wetgeving, waar door intensieve veehouderijen dit restproduct elders moeten zien kwijt te raken. Het is gebruikelijk dat boe ren daarvoor een vergoeding krijgen, maar dat dergelijke bedragen worden betaald is uitzonderlijk. De mest wordt door transportbedrijven Wetenkamp en Dros over het eiland verspreid. Gezien de penetrante geur is de veehouders verzocht de mest op te slaan op plaatsen waar dat zo min mogelijk overlast geeft. Roekeloos rijgedrag van een 53-ja- nge automobilist uit België had zater dagavond op de parkeerplaats bij paal 17 een opstootje tot gevolg. In zijn haast om zijn catamaran op te halen, reed de man twee 13-jarige Texelse jongens bijna van de sokken. Eén sprong opzij, maar kon toch met verhinderen dat hij door de auto aan zijn hand werd geraakt. Hoewel hij met de schrik vrijkwam, keerden en kele woedende omstanders zich te gen de automobilist, die zich be dreigd voelde en het hazenpad koos. Op de boot naar Den Helder werd hij achterhaald door de politie, die hem aanhield en overbracht naar het bu reau in Den Helder. De man werd er verhoord, maar kon later weer gaan. De politie heeft de zaak in onderzoek genomen, waarbij de gedragingen van zowel de automobilist als van de jongens worden nagegaan. Getuigen wordt verzocht contact op te nemen met de politie, tel. 0900 - 8844. Het werk aan de ingrijpende onderhoudsbeurt en de aanpassing van de Strijbosschool in Midden- Eierland verloopt naar tevredenheid. De basisschool is glas- en waterdicht en morgen zal aannemer Tebo naar verwachting het hoogste'punt berei ken. Dankzij de verbouwing krijgt de Eierlandse school de beschikking over een centrale ruimte. 'De werk zaamheden verlopen redelijk volgens schema', aldus Maarten Smit van de gemeente, die ervan uitgaat dat de leerlingen hun tijdelijke behuizing in de appartementen van Avanti aan de Stuifweg na de grote vakantie kunne verruilen voor hun vernieuwde school. De gemeente heeft voor de verbouwing en renovatie een budget van ƒ557.000.- beschikbaar gesteld. In tegenstelling tot een eerder be richt, zullen de kosten binnen dit be drag blijven. Dat is mede te danken aan de betrokkenheid van de ouders uit de polders. Mede dankzij hun in zet, onder andere het vervoer van en naar de tijdeli|ke school en kinderop vang, blijven de bijkomende kosten tot een minimum beperkt. Overigens had de douane vanmor gen vroeg nog geen toestemming verleend om het schip te lossen, naar verluidt omdat de papieren nog niet helemaal in orde waren. Van de piepjonge jazzdansertjes van Gymvereniging Texel tot de al be hoorlijk op leeftijd zijnde volks dansers van de Stichting Welzijn Ouderen Texel 'en van de klassieke ballerina's tot de in stoere cowboy- en cowgirlkleding gestoken country- dansers, het was een bont gezel schap dat zich zondagmiddag in de Burgemeester de Koninghal tijdens de manifestatie 'Texel danst' presen teerde. Pagina 2 De zomeravondconcerten die vrijdag en zaterdag in de rk kerk te Den Burg werden gehouden mogen als ge slaagd worden beschouwd. Er waren verschillende, zowel Texelse als overkantse, koren te beluisteren. Ook de muziekstijlen liepen erg uiteen. Pagina 4 Van de combinatie jachthaven en windmolens werd al tijdens de ra zendsnelle ontwikkeling van de passantenhaven vermoed dat die ongelukkig was. Geen onterechte angst, zo blijkt nu de haven z'n vuur doop heeft gehad Pagina 5 Een 28-jarige Amsterdammer werd zaterdag op de Pontweg betrapt op rijden onder invloed. Een blaastest wees uit dat hij de toegestane hoe veelheid alcohol met anderhalf had overschreden. Er is proces-verbaal tegen hem opgemaakt. (Advertentie) Cfrya 'mtn-Jiirh a bd kirt. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een folder van: ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE NEE- sticker maar wel geïnteresseerd? Folder verkrijgbaar op Spinbaan 6. 125 jaar Noordzeekanaal Bermen bieden plaats aan gedenktekens Ruimte voor water in Obdam idegebied De Ploegelanden Dennen krijgt de komende |f den een ander aangezicht, ibosbeheer neemt het terrein schop, met ais doel de na- reen grotere kans te geven. ial zal er 20.000 kubieke me- ond uit het gebied worden oerd, dat wordt gebruikt om inen bij Westerslag mee te svigen. Omdat vrachtverkeer ireanten een slechte combi zijn gaat een deel van de ven en het schelpenpad naar esterslag tijdelijk dicht. Een egel die drie bezwaarschrif- eft opgeleverd. et •keersmaatregel treft het fiets- ;overkeer tussen De Koog en UI isterslag. De Randweg, tussen isterslag en de Ploegelander- wordt tijdelijk afgesloten, met dering van het gedeelte tussen ■fveld tot aan het Houten Bakje, het barbecueveld en het •npad wél bereikbaar blijven. ior wordt het htingverkeer tijdelijk opgehe- SB8 sluit de Randweg om veiligheidsredenen af. 'Want als we met al die vrachtwagens op de Rand weg - we praten over 1500 dumpers, die elkaar ook nog eens passeren - recreatief verkeer toelaten, dan is dat vragen om problemen', legt Harry Schreur van SBB uit Door de werk zaamheden gaan ook de fietsroutes in dit gebied op zijn kop. Fietsers tus sen De Koog en het Westerslag moe ten via het fietspad Tureluur hun weg vinden. Omdat er in de duinen net buiten de Dennen volop wordt ge werkt, zal ook het schelpenpad naar het strand met bruikbaar zijn. Fietsers die van en naar het strand willen, moeten daarom via de Tureluur, Bot- grasweg, Randweg naar het Westerslag rijden. Een omweg dus. Koninklijke weg Jurr Schuiringa, exploitant van strandpaviljoen Westerslag en één van de bezwaarmakers, is niet te spreken over de maatregel. 'Ik vind De Ploegelanden een prachtig plan, maar de afsluiting van de Randweg, in combinatie met de Westerweg. dat is teveel van het goede. Het is slecht voor mijn bereikbaarheid en voor die van andere ondernemers. Waarom starten ze niet in september? Het is echt niet elk najaar zo nat als vorig jaar. Schreur: 'SBB is zelf ook niet geluk kig met de verkeersmaatregelen die we in de drukke zomermaanden moeten treffen, maar we hebben geen andere keus. In herfst en win ter kunnen we vanwege de nattigheid het terrein niet op en door de lengte van het broedseizoen kunnen we met eerder dan half juli aan de slag Want het is natuurlijk te gek als we tegen onze pachters zeggen dat ze pas vanaf half juli mogen maaien, terwijl we zelf wel eerder aan de slag gaan.' SBB mag de verkeersmaatregelen in feite zelfstandig opleggen, maar heeft er uit respect voor gekozen de 'ko ninklijke weg' te bewandelen en toe stemming aan het college van b en w gevraagd. Met als resultaat twee be zwaarschriften. Met ingang van wan neer de wegen worden afgesloten staat nog niet vast. 'Niet eerder dan noodzakelijk, wat pas aan de orde is als het vrachtverkeer over de Rand weg op gang komt. Daarover hebben we binnenkort een gesprek met de aannemer. De werkzaamheden nemen ongeveer drie maanden in beslag, zodat de Ploegelanden vóór het aanbreken Lees verder pagina 5 Veel schot zat er zaterdag met in de 24"'° Ronde om Texel, die wegens gebrek aan wind de geschiedenis in gaat als het traagste rondje ooit. Een evenement waarbij vele tientallen zeilers averij opliepen in de branding en anderen niet door de hoge golven kwamen. Toen twee uur na het rook signaal de meeste boten de passage nabij de vuurtoren nog niet hadden bereikt, restte wedstrijdleider Edwin Lodder geen andere keus dan het terugsturen van honderden catamarans. Vele uren later haalden slechts 37 teams de eindstreep bij paal 17. Verder in deze krant een ver slag. (Foto Gerard Timmerman)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 1