Vrijwilliger zijn meer dan alleen helpen van schip in nood 'Redder bij KNRM moet eigenlijk beetje gek zijn 6 Sleepboot de Bever verkocht Mechanisatiebedrijf keurt veiligheid werktuigen q. gednjvig/^A .TEXELSE COURANT Monsma verslaat Van Rijsselberghe in surfwedstrijd J^ednjvigheicj J AH verbouwd Zomerrit leden menvereniging DINSDAG 3 JULI 2001 'Elke keer als we uitrukken is het een verrassing wat we op zee aan treffen. Via de pieper horen we wel iets, maar het is altijd afwachten.' Zodra het alarm afgaat laat Charles Douma, vrijwilliger bij de KNRM en sinds kort reddingboot- schipper van de Beursplein 5, al zijn werk vallen en snelt hij naar het reddingboothuis, waar hij onge veer gelijktijdig arriveert met trekkerchauffeur Peter Quartel, die de eerste voorbereidingen treft voor de reddingactie. Maar het vrij willige lidmaatschap van de KNRM gaat wel wat verder dan het te hulp schieten van een schip in nood. Het is een manier van leven. Vrijdagavond, tussen acht en half ne gen. De deur van het reddingboot huis aan de Volharding rolt omhoog, een groepje toeristen loopt naar bin nen en bewondert het vlaggenschip van de Texelse redders: de Beurs plein 5, een boot die wordt gekoes terd. Immers, de mannen moeten er bij een actie blindelings op kunnen vertrouwen. Specifiek technisch on derhoud wordt uitgevoerd door Martin (machinist) en Peter (reserve machinist) Betsema. De overige red ders doen andere klusjes, zoals het onderhouden van de overlevingspakken, want je moet er met aan denken dat je als redder te water raakt en er een scheurtje in het waterdicht pak zit. Tijdens de afge lopen winter is het bemanningverblijf getimmerd, zodat de nieuwe compu ter en andere apparatuur een plaatsje kregen. De reddingmaatschappij be taalt het materiaal, de vrijwilligers doen het werk, zo doen ze dat bij de KNRM. Tussen het sleutel- en andere werk door hebben de vrijwilligers tijd voor een praatje met belangstellenden. Want naast het redden van drenke lingen, beschouwen de vrijwilligers het als hun taak om promotie te be drijven voor 'hun' maatschappij. De Beursplein oefent een magische aan trekkingskracht uit op de kijkers, die in een onbewaakt ogenblik al aan boord zijn geklommen en zich verga pen aan de cockpit. Omdat zo'n in tensieve band met de kijkers nu ook weer met de bedoeling is en een schakelaartje snel is omgezet, ver zoekt Douma de toeristen beleefd doch dringend van boord te gaan. 'Is het echt zo dat de KNRM zichzelf helemaal moet bedruipen, zonder een cent overheidsgeld?'informeert een toerist, die zich door vrijwilliger Johan Ramakers later overhalen 'Redder aan Wal' te worden, wat be tekent dat hij belooft minimaal ƒ30,- te storten. Volgens secretaris/pen ningmeester Wim Grismgt tikt dat aardig aan: 'Er zijn er die maar één jaar betalen, maar anderen levens lang. Zo is er een gezin dat elk jaar tenminste één keer naar Texel komt, omdat haar zoontje donateur is. Die jongen spaart er het hele jaar voor en komt op de open dag zijn dividend ophalen: een tochtje met de Beurs plein.' En dan is er nog het redding winkeltje, dat wordt beheerd door reserveschipper Peter den Brave en Douma. Elke vrijdagavond is het open en op de zomerse donderdagen staan ze ermee op de Durpermarkt. Zo halen ze wat geld binnen en ge ven bekendheid aan het werk van de KNRM. Dan is het tijd om te gaan oefenen. Warm draaien hoeft met, de motoren van de reddingboot en de speciale rupstrekker worden via walstroom continu op de vereiste temperatuur gehouden. Want in geval van nood is er geen tijd om te wachten tot de ci linders voldoende warm zijn. Chauf feur Peter Quartel manoeuvreert het gevaarte met veel geraas door de deur naar buiten, in de richting van het strand langs de zogeheten 'Vlielandboulevard.' De redders heb ben zich dan al in hun warme pakken gestoken. Want zomer of met, het kan voorkomen dat een reddingactie tot de volgende ochtend duurt en dan kan het op het water verrekte koud zijn. Bovendien staan de overlevingspakken bol van allerlei veiligheidsvoorzieningen, voor het geval een redder te water raakt. Waar de boot nog niet zo lang gele den tegenover het reddingboothuis te water werd gelaten, rijdt Quartel nu zo'n 700 meter in de nchting van de vuurtoren. Door de aanleg van de strekdam is het stromingspatroon veranderd en heeft zich dicht onder de kust een diepe geul gevormd, die bij het boothuis te steil is om de boot neer te laten. Verderop speelt dat probleem niet, maar het transport vergt wel wat meer tijd. Stelregel is dat de Beursplein uiterlijk binnen een kwartier na het alarm klaar is om te vertrekken. Tegen die tijd hebben ook de bemanningsleden die wat van verder weg komen zich verzameld om aan boord te gaan. Station De Cocksdorp telt in .totaal dertien vrijwilligers, met een 'harde kern' van vier tot vijf man die in de praktijk altijd beschikbaar is. Maar door werk of andere verplichtingen kan niet iedereen altijd maar het werk in de steek laten. 'Eigenlijk zou het groepje vrijwilligers wel wat groter mogen zijn', nodig Grisnigt nieuwe vnjwilligers uit zich bij hem te melden. Maar met iedereen blijkt als redder in de wieg te zijn gelegd. Quartel: 'Je moet er eigenlijk een beetje gek voor zijn. Wij spreken over de 1 -2-3 rege ling. Ten eerste moet je vrouw of part ner ermee instemmen. Want er gaan héél wat uurtjes in zitten, soms om de vreemdste tijden. Dan moet je werk gever het goed vinden dat je op de meest ongelegen tijdstippen het werk laat vallen en vertrekt. En tenslotte moet je gemotiveerd zijn. Want het is Terwijl de vuurtoren alsmaar kleiner wordt, trekt de door jets aangedreven Beursplein een breed schuimspoor. Evert Monsma zorgde afgelopen weekend op het Oostvoornse Meer voor een grote verrassing door vriend en concurrent Adriaan van Rijsselberghe te verslaan. Hij deed dat tijdens de Go-windsurf Tour, een wedstnjd die was georganiseerd door de producenten van surfplanken en -zeilen en die bijzonder sterk bezet was. Aangezien veel surfers mm of De Bever, de sleepboot (duwschip) van Charles van Beek, is verkocht aan Timmer Shipping te Oss. Over de reden van verkoop kan Van Beek kort zijn. 'Ik was het gewoon zat. Dat klinkt misschien raar, maar je moet zó veel regelen. In het weekend zit je met de hele administratie en rompslomp er omheen. En je hebt tegenwoordig soms te maken met ongemotiveerd personeel. Daar had ik gewoon geen zin meer in.' Van Beek heeft twaalf jaar met de Bever gewerkt, waarvan drie jaar met zijn broer Jan. 'Het ging niet slecht maar juist hartstikke goed. Alleen nu ik weer bij De Vries Van de Wiel in loondienst ben hoef ik mets meer te regelen. Ik heb het erg naar mijn zin. En naar ik heb gehoord is Timmer Shipping ook zeer te spreken over de Bever.' Met het vertrek van De Bever verliest Texel zijn laatste Texelse sleepbedrijf. (Foto Bert Koning) meer verplicht waren de eer van hun sponsor te verdedigen, deed de ge hele Nederlandse top mee. Er stond vnjwel geen wind - minder dan negen knopen oftewel minder dan wind kracht drie -, waardoor de wedstrijd leiding zich gedwongen zag de wed strijd te ontdoen van z'n officiële status. Monsma kon nog vrij goed uit de voeten op het bijna rimpelloze meer en eindigde op de tweede plaats, Van Rijsselberghe werd derde. Douwe Monsma had de grote handi cap dat zijn zeil kleiner was dan dat van de meeste andere deelnemers, waardoor hij weinig wind ving en zich niet kon mengen in de strijd om de ereplaatsen. Eén van de weinigen die profiteerde van het gebrek aan wind was de jonge en lichte Dorian van Rijsselberghe, die in de klasse van de allerjongste deelnemers de tweede plaats veroverde. Een ongeluk zit ineen klein hoekje. yx 7 7 T~7 is van toepassing op Jan Roeper Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zeker als wordt gewerkt met ma chines met draaiende delen. Offi cieel zijn werkgevers al vanaf 1997 verplicht dit materiaal aan een keu ring te onderwerpen, maar met name in de agrarische en aanver wante sectoren bleven controles door de arbeidsinspectie achter wege. Maar dat gaat de komende tijd veranderen. Er zijn al flinke boetes uitgedeeld. Voor keuringen kunnen ondernemers terecht bij Bonne Mechanisatie in Midden- Eierland, dat sinds kort is gekwa lificeerd als 'erkend en gecertificeerd VCA (Veiligheids Checklist Aannemers) keurings- en reparatiebedrijf arbeidsmid delen'. Veiligheidsmaatregelen zijn in veel bedrijven een ondergeschoven kindje. Bij het onderhoud gold lange tijd een goede werking van een ma chine als prioriteit. Beschermkappen werden door sommigen zelfs als las tig ervaren, omdat ze bij het smeren van bijvoorbeeld kettingen in de weg kunnen zitten. En als er in de oogst- piek haast was bij een reparatie, dan werd de krik er even snel onder ge schoven, zonder te kijken of die wel helemaal recht stond. Meestal liep het goed af, maar het ging ook wel eens fout en dan was het leed met te overzien. Vandaar dat werkgevers op grond van de ARBO-wet nu verplicht zijn zorg te dragen voor de veiligheid van hun medewerkers en dus het ma terieel. De 'baas' moet kunnen aan tonen dat hij of zij alles heeft gedaan om die te waarborgen, ook al om zich bij een eventueel ongeval te vrijwa ren. Want nu mag het nog zo zijn dat bij een ongeval dat is te wijten aan haperende veiligheidsmaatregelen verzekeringsmaatschappijen uitke ren, in de toekomst zou dat wel eens kunnen veranderen. is van toepassing op Jan Roeper (hoofd inspecteur) en Koos Koopman (inspecteur), medewerkers van Bonne Mechanisatie, dat is aange sloten bij het Centraal Orgaan Mechanisatiebedrijven. Ze hebben de papieren om elektrisch hand gereedschap en aangedreven instal laties (220 en 380 Volt), tuinmachines, Veiligheidsinspecteurs Koos Koopman en Jan Roeper tonen de VCA-sticker, die aan geeft dat een machine voldoet aan de veiligheidseisen. (Foto Gomm Timmerman) Regel is dat machines en gereed- schap elk jaar een VCA-keuring moe ten ondergaan, een veiligheids systeem dat uit de Nederlandse petrochemie komt en in zekere zin vergelijkbaar is met de APK voor au to's Voorwaarde is dat de keurmees ter deskundig is, dus een monteur moet zijn die een vaktechnische op leiding heeft gehad en een cursus voor het uitvoeren van keuringen met goed gevolg heeft afgesloten. Beide landbouwwerktuigen, grondverzet- machines, heftrucks, verreikers en bouwmachines te keuren. Als de ap paraten aan de voorschriften vol doen, worden ze voorzien van een speciale veiligheidssticker. Alvorens Bonne de keuringen mocht uitvoeren, moest het mechanisatie bedrijf eerst zelf zorgen dat het alles op orde had. 'Want de KEMA gaat ervan uit dat wie de veiligheid in ei gen huis niet voor elkaar heeft, ook Om een interne verbouwing aftf den, was de Albert Heijn-vestgi Den Burg gisteren de hele daggf ten. Genodigden konden giste® tijdens een receptie kennis van de vernieuwingen. Die houd dat de artikelen op een andere gens manager A.J, van der Me 'logische' - manier bij elkaar zij: plaatst, de zogenoemde Bonus- kelen bij elkaar zijn gezet en hei sortiment flink is uitgebreid, et meer met 'verse boodschap? 'keukenhulpjes' en andere artik voor koken en wonen. De deurer de supermarkt staan sinds van: tend weer open voor 'gewone'k ten. Leden van menvereniging Tas Wad en Duin houden zondag '5 een zomerrit. Ze gaan om 8.30uu' weg bij manege Akenburg. ïH dags is er een barbecue op deTX Opgave voor 10 juli bij Kann E tel. 06-22147383. geen keuringen voor anderen' verrichten.' De keuring is over? alleen verplicht voor bedrijven" de machines worden bediend 4 personeel. Bonne verzorgt veiligheidstrainingen voor heft" chauffeurs, de cursus basisv# VCA en veiligheid voor mensen leiding geven. Douma kwam elf jaar geleden bij de reddingmaatschappij. Hij werd over gehaald door Quartel, die al een tijdje vrijwilliger was.- 'Vanaf mijn tiende zit ik al op het water. Met fuiken en boot jes verhuren en zo. Peter vertelde dat de KNRM een nieuwe reddingboot kreeg. Of ik geen zin had om vrijwilli ger te worden. Ik ben er in de eerste plaats bij gegaan om een ander te helpen, maar ook wegens het avon tuur en gewoon omdat het water trekt. Ik zag dat wel zitten, maar ik moest er eerst wel even met moeders de vrouw over babbelen. Want ook zij moest het goed vinden, er gaan na melijk nogal wat uurtjes in het vrijwil ligerswerk zitten. Toen dat het geval bleek, kon ik als opstapper aan de slag. Ik kwam eerst een jaartje op proef, om te kijken of het klikt. Zoals je ziet, was dat het geval.' De Cocksdorper heeft het voordeel dat hij vlakbij het boothuis woont en werkt en dat zijn werkgever, De Krim waar hij als onderhouds- en beheers- man in dienst is, hem de gelegenheid biedt. 'Gemiddeld ben je een uurtje of twee drie in de weer bij een actie. De tijd die ik weg ben compenseer ik met overuren. Maar er zijn ook jon gens bij wie dat niet gaat en die er een deel van de vakantiedagen aan opofferen.' Als de bootwagen diep genoeg in het water staat, begint de boot te drijven en manoeuvreert Douma de Beurs plein door de Eierlandsche gronden. De reddingboot, van het type Valentijn, is speciaal gemaakt voor ondiepe vaargebieden. Om er te kun nen opereren is altijd nog een meter- tje water nodig. Door de aanleg van de strekdam bij de vuurtoren is het geulenpatroon aan de noordkant van Tijdens oefeningen worden de geu len regelmatig in kaart gebracht op een plotter. En als de geul verschuift, worden de lijnen weer aangepast. Douma: 'Dat is een continu proces. Want als je er 's nachts in donker of tijdens mist op uit moet, en je ziet geen hand voor ogen. dan moet je ervan op aan kunnen dat je vol doende water onder de boot hebt. Maar het gebeurt ook wel eens dat er zó weinig water staat, dat we over boord moeten stappen en er te voet naar een gestrand vaartuig moeten waden.' Aan boord zijn altijd één of meerdere redders met een EHBO-diploma, een cursus die de KNRM heeft verzorgd. Gebruikelijk is dat iedereen die lan ger dan een jaar bij de redding maatschappij zit, in Schotland een week lang een specifieke training, waarbij de cursist leert om te gaan met een snelle boot als de Beurs plein. En om de twee jaar krijgt de bemanning een zogeheten training, waarbij wordt geleerd om zich uit een uit een omgeslagen boot te bevrijden. Normaal gesproken richt de redding boot zich zelf op, maar het kan ook eens misgaan. Op een andere cur sussen leerde Douma hoe hij radar beelden moet interpreteren, hoe hij moest navigeren en andere dingen die nodig zijn voor het vaarbewijs. Op de vrijdagse oefenavond is het kraakhelder en nagenoeg bladstil. Omstandigheden waaronder er flink kan worden doorgevaren. 'Als we de gashendel helemaal in de hoek du wen, dan kunnen we 32 mijl varen, zo'n 55 km per uur. Maar meestal is het niet de capaciteit van de boot, maar de golfslag die de snelheid be paalt. Dit is een uiterst betrouwbaar Reddingbootschipper Charles Douma aan het roer van de Beursplein 5. Voorop net zichtbaar reserveschipper Peter den Breve. digheden wel kan. Want je vaart al les stuk. Als je besluit om weg te gaan met een koppeltje mensen,dan moet je ook altijd zorgen dat je weer met hetzelfde koppel thuis komt. Als dat niet lukt, dan moet je niet vertrekken.' Zo achtte oud-reddingbootschipper Jaap Groen de omstandigheden eens te extreem en voer niet uit, een besluit waarvoor hij van de KNRM later een tevredenheidsbetuiging ont ving. Diezelfde Groen herinnert zich ook dat metershoge golven over het schip sloegen, waarbij hij ooit een keer de radarkap verspeelde. De vier bemanningsleden die onder zulke omstandigheden maximaal mee mo gen, zitten dan vast in de veiligheids gordels, met helm op en kunnen via de intercom communiceren. Maar ditmaal is dat niet het geval en heeft redder Peter den Brave plaats genomen voorop de boot, die recht op de EG (Eierlandse Gronden) boei afkoerst, een paar mijl westelijk van leuk of niet leuk. Bijvoorbeeld tie waarbij die oude Engels vast voer op de gronden en hebben en houwen verloor, keer dat hulp werd geboden jacht, met aan boord een vr in haar maagstreek was door de giek. Toen ze ging! raakte de giek haar tegen heta hoofd. Douma: 'We hebbena hulp verleend en de boot i Helder gesleept, waar zij in lm kenhuis is opgenomen. Nada kwam ze naar De Cocksdorp a te bedanken. Dat geeft een gevoel, daar doe je het voor.' Tekst en foto's Gerard Timm) Texel. 'We gaan recht op der I len af', wijst Douma op een: I meeuwen recht vooruit, die dei I vissen markeert. Achter ons t> I door jets aangedreven Bev I een breed schuimende spoo I komt de boei in zicht en too I schipper, onder aanwijzing® I Den Brave, zijn stuurmansku- I reddingboot ligt pal naast dt I deinende boei 'Eigenlijk is d I maar kinderspel, we zijn wels I omstandigheden gewend.' Eenmaal terug stuurt Douu Beursplein in de gereedst bootwagen, die over niet al te tijd overigens wordt vervang: trailer wordt oud en doordat d> de wagen achterwaarts moei ten, kan de Beursplein bij ijsg het Eierlandse Gat niet in act, men. De nieuwe bootwagen zodanig gemaakt, dat er ooi worden vertrokken vanaf het; van paal 28. Alvorens Quartel de reddirj weer in het boothuis parkeert,i het schip van onder tot schoongespoten, zodat het set lijk zout verdwijnt. De schooni beurt maakt duidelijk dat de re hun schip echt vertroetelen. M soort stofzuiger wordt zelfs he droog gezogen. Eenmaal fc wordt de tank gevuld, want el ders kunnen het zich niet verooi om tijdens een actie zonder Ij stof te zitten. Of het nu een oefening of een betreft, na afloop praten de ra in het bemanningsverblijf Om het sociale contact te onda den en ervaringen uit te wiss De Cocksdorper reddingboot wordt met eer het water rijdt. natuurlijk prachtig om met zo'n boot de zee op te gaan voor een span nende redding, maar in de praktijk gaat het wel eens anders.' Douma: 'We zijn er dit jaar al een keer of zes uit geweest, zonder dat we ook maar één redding hebben uitgevoerd. Dat kan gebeuren. We hebben ook jaren gehad dat we wel twee tot drie keer per dag uitvoeren. Dat was toen we als enige in de wijde omgeving over een snelle reddingboot beschikten. Maar die tijd is voorbij.' bootwagen naar zee gebracht, waarna de ru Texel constant aan veranderingen onderhevig. 'Er zijn hier genoeg plek ken waar minder dan een meter wa ter staat', wijst hij op een zandbank, die de laatste tijd flink is gegroeid. 'Probleem is dat als we aan de grond raken, de motor niet meer wordt ge koeld. Dankzij een speciaal door de gebroeders Betsema ontworpen koelwatersysteem, kan de Beursplein ook op minimale diepte nog assisten tie verlenen, maar het moet niet te gek worden.' >strekker achterwaarts de bootwagen in vaartuig, maar je moet niet overmoe dig worden. Het gebeurt wel dat er een flinke storm staat. Zoals die vrijdagnacht een jaar of vier, vijf ge leden, toen er boven Vlieland een paar jachten in nood zaten en wij er uitgingen. Er stond zoiets als noord west negen en een dikke zee in de gronden. We hebben toen een jacht naar Den Helder begeleid. Onder zulke omstandigheden moet je niet binnen een half uur ter plaatse willen zijn, wat onder goede weersomstan-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 6