Wisseling van de wacht bij de MAB-club 2 Westernsfeer voor Waalder dorpshuis Oud-voorzitter zondag zelf achter het stuur Agenda teso 1-1-2 .TEXELSE COURANT1 SE Wat ik zeggen wou. Eerste lustrum Feest achter Diek ..J Sleepboot Autocrossers nemen afscheid van Genteweg Visserskoor op toernee Op een grote houten dansvloer in het weiland voor het dorpshuis van De Waal neemt een groep onder leiding van Marleen Terwindt de beginselen van het linedansen door. Het zonnige dansfestijn werd georganiseerd door de Hilbilly Dance Club en werd opgeluisterd door een stuk of zes oldtimers. Ter vermaak mocht de jeugd een ritje maken op een van de paarden van de Indian Summer Ranch. Naast de workshop waren er demonstraties van meer ervaren dan sers. (Foto Gerard Timmerman) Een feestje achter de dijk om geld op te halen voor het toen nog te bouwen haventje van Sil bij De Cocksdorp. Dat vormde een aantal jaar geleden de aanzet voor het nu jaarlijks terug kerende evenement Feest achter Diek. Komende zaterdag viert het evenement haar eerste lustrum. Voor de vijfde keer wordt het gehouden, bij het gemaal over de dijk in De Cocksdorp. Een speciaal tintje wordt er volgens Janka van den Brink, een van de organisatoren, met echt gege ven aén het lustrum. Sport en spel, muziek en optredens staan wederom de hele middag en avond centraal. En Sil Boon is present mét gerookte poon. Terug van weggeweest is Remier Sijpkens. Een paar jaar geleden gaf hij al een serenade vanaf het wad ti|- dens het feest en dat doet hij ko mende zaterdag opnieuw. Swing en Show Percussionband Buffeluh treedt op en 's avonds speelt de band La Vie en Rose. Ook dj Hans zorgt voor muziek. Bezoekers kunnen ver der meedoen aan sport- en spel- onderdelen of ze kunnen ki|ken naar mime-spelers die acts verzorgen. Hoeveel mensen Feest achter Diek inmiddels trekt, kan Van den Brink niet zeggen. 'Het is wel gegroeid. Een man in het dorp zei eens dat hij wel de hele dag volk over de dijk zag trek ken. Hij schatte het op vierduizend tot zesduizend mensen in totaal.' Feest achter Diek begint zaterdag om 12.00 uur en duurt tot 24.00 uur. De toegang is gratis. Er staat een sponsorbus voor vrijwillige bijdragen Het evenement wordt georganiseerd door rederij De Vriendschap. de Zonnebloem' Bnvtvo keen Builen vvnnlwoonlclljUlctd «u ilc rnUix In het artikel over de gebroeders Van Beek in de Texelse Courant van 3 juli wordt gesteld dat de laatste sleep dienst van het eiland is verdwenen. Maar niettegenstaande onze sleep boot de laatste jaren met in de haven te zien was, bestaan wij nog wel de gelijk en hebben zelfs in 1997 een nieuw schip, de Elizabeth 4, laten bouwen bij scheepswerf Damen Dit schip is speciaal ontworpen en uitge rust voor het assisteren van bagger schepen en bergingswerkzaamheden in ondiep water. De Elizabeth 4 is vanaf het moment dat zij van stapel liep onaf gebroken werkzaam geweest bij baggerprojecten in onder andere Sin gapore, India, Indonesië en op de Filippijnen. Het afgelopen jaar waren wij werkzaam voor een Amerikaans bergingsbedrijf dat zich voornamelijk bezighoudt met het opruimen van scheepswrakken. Voor dit bedrijf hebben wij eind juni een project af gerond in Port Klang (Maleisië). Dit bestond uit het verwijderen van een schip van 14.000 ton, geladen met kunstmest en gezonken aan de kade. Op het moment zijn wij werkzaam in Yangon in Myanmar (het voormalige Birma). Hier moet het wrak van een schip met een lengte van 132 meter en een gewicht van 7.000 ton, gela den met mahonie- en teakhout, wor den verwijderd. Het dwars op de n- vier gezonken schip vormt een gevaar voor de scheepvaart. Gezien de omstandigheden waarin gewerkt moet worden, zal dit project nog wel enige maanden in beslag nemen. De stroomsnelheid van de rivier is zes tot acht knopen en het zicht van de dui kers is nihil. Dus wij bestaan nog wel degelijk en varen met vier Texelse bemannings leden, aangevuld met een Indonesische bemanning. Gezien het vele werk in Azië is het onwaarschijn lijk dat de Elizabeth 4 op korte termijn de haven van Oudeschild aandoet. Fa. L.H. Visser en zn., Nieuweschild. Dinsdag 17 juli: In EcoMare begint om 12.00 en om 14.00 uur een poppenkast voorstelling voor kinderen van 4 t/m 8 jaar. In het gemeentehuis vergadert de raadscommissie voor Ruimte, Wo nen en Economie. Aanvang 19.30 uur. De afdeling Texel van de WLTO houdt in De Pelikaan vanaf 20 00 uur een bijeenkomst voor rund vee- en schapenveehouders. On derwerp van gesprek vormen on der meer de maatregelen die zijn (en worden) genomen in het kader van de mkz-crisis. Spreker is Tjerk Doornenbal, secretaris van de af deling veehouderij van de WLTO. Om 20.15 uur begint in de RK kerk van De Cocksdorp een concert van Helma van den Hoek (fluiten) en Henk Gijzen (orgel). Toegang gratis, inzameling na afloop. In Cinema Texel draaien Spy kids (aanvang 13.30 en 19.00 uur), Shrek (13.45,16.00 en 18 45 uur), Pearl Harbor (15.30 en 21.00 uur) en Dude, where's my car (21.30 uur). Woensdag 18 juli: In EcoMare begint om 14.00 uur het programma 'Zeehond', voor kinderen van 9 t/m 12 jaar. Deel name kost ƒ10,-, opgave bij EcoMare, tel. 317741. Op de Nikadel in De Koog begint vandaag de kermis. Deze duurt tot en met zondag 22 juli en is dage lijks geopend van 13.00 tot 23.00 uur. Vanavond met een grote vuurwerkshow. In het gemeentehuis vergadert de raadscommissie voor Welzijn en Onderwijs. Aanvang 19.30 uur. In buurthuis Bethel in Zuid- Eierland begint om 20 00 uur een bingoavond. In Cinema Texel draaien Spy kids, (aanvang 13.30 en 19.00 uur), Shrek (13.45,16.00 en 18.45 uur), Pearl Harbor (15.30 en 21 00 uur) en Dude, where's my car (21.30 uur). Donderdag 19 juli: In Dorpshuis De Hof in De Koog begint om 19.30 uur een avond sportief bridgen. Deelname kost ƒ5,- per persoon. In het gemeentehuis vergadert de raadscommissie voor Financién, Werken en Milieu. Aanvang 19.30 uur. In de NH kerk van De Koog begint om 20.00 uur een (Duits gespro ken) dia-avond over Texel. Toe gang ƒ2,50. In buurthuis Bethel in Zuid- Eierland begint om 20.00 uur een klaverjasdrive. Kees Verkerk, organist te Amster dam, geeft een concert in de her vormde kerk van Den Hoorn. Aan vang 20.00 uur, de toegang is vrij. In buurthuis Bethel aan de Muyweg in Zuid-Eierland begint om 20.00 uur een klaverjasdrive. In theater Klif 12 in Den Hoorn be gint om 20.30 uur een serie van vier korte eenakters door toneel groep GF-05-11. De toegang is gratis. In Cinema Texel draaien Spy kids (aanvang 13.30 en 15.30 uur), Shrek (13.45,16.00 en 18.45 uur), Bridget Jones's diary (19.00 en 21.30 uur) en Pearl Harbor (21.00 uur). Vrijdag 20 juli: Op het terrein van manege Aken- burg begint om 16.00 uur een dressuurevenement, waarvoor dne dressuurbanen zijn uitgezet en waarop tachtig combinaties slj ten. De toegang is gratis. In Cinema Texel draaien Spy k,8 (aanvang 13.30 en 15 30 uv, Shrek (13.45,16.00 en 18 45i» Bridget Jones's diary (19.00 s 21.30 uur) en Pearl Harbor (21.j uur). Veerdienst TESO zet de komern dagen geregeld twee boten inj verzorgt dan ieder half uur een 3 vaart, zowel vanuit Den Helderj vanaf Texel. Dat gebeurt dond; dag, vrijdag en maandag van9,j tot 16.05 uur, zaterdag van 8.351 15.05 uur en zondag van 16.35t 20.05 uur. Op donderdag zijn d afvaarten van 10.05 uur vanuit Dj Helder en 13.35 uur vanaf Ten uitsluitend bestemd voor het re voer van gevaarlijke stoffen. Am mobilisten moeten soms reken» houden met wachttijden. Dal vrijdag tussen 9.00 en 14.00u, het geval op Texel (duur een halft één uur) en tussen 12.00 en 17.0 uur in Den Helder (duur eveneei een half tot één uur). Zaterdj moet in Den Helder tussen 9.00e 17.00 uur mogelijk anderhalf m worden gewacht en op Texel fe sen 10.00 en 12.00 uur een hé uur. Nadere informatie kan words verkregen via tel. 0222 - 369 60 of info@teso.nl. TESO heeft od een eigen website: www.teso.ri. Hoogwater te Oudeschik Di. 17 4.50 en 18.00 u. Wo. 18 6.40 en 19.04U, Do. 19 7.55 en 20.26 a Vr. 20 8.55 en 21.26 a Za. 21 9.56 en 22.26 a Zo. 22 10.46 en 23.26 a Ma. 23 11.36 en -a Di. 24 0.16 en 12.15a Aan het strand is het ongeveer een uur» der hoogwater. De zon komt 20 juli op er 5.42 uur en gaat onder om 21.47 uur 20,J nieuwe maan; 22 juli springtij. Grotere tegenpolen zijn haast niet denkbaar. Henri van Maldegem, jarenlang het boegbeeld van de Motor-, Auto- en Bromfietsclub (MAB), een doener en een makkelijke prater met het hart op de tong, tegenover Jan Nico van der Ploeg, de bescheiden man achter de schermen, bedacht zaam en bedreven in het delegeren van taken. Ze vormen de gaande en komende voorzitter van de MAB-club. Uit waardering voor zijn jarenlange inspanning voor de club prepareerde een groep crossers speciaal voor de oud-voor zitter een splinternieuwe Formule 1 stockcar, waarmee hij zondag de baan onveilig mag maken. Helemaal vreemd zal Van Maldegem niet achter het stuur zitten, want ooit was hij zelf een vaste deelnemer aan de jaarlijkse autocross. Toch zal het moeten wennen, want in de tussen liggende jaren is er wel wat veran derd. De oud-voorzitter stamt nog uit een tijd dat bolides werden gemaakt van afgedankte auto's, liefst met een flinke hoeveelheid paardenkrachten onder de motorkap. Een paar trekker banden tegen het slippen, een bum per van metalen pijpen voor- en ach terop het voertuig en een al even provisorisch gelaste kooi voorde be stuurder volstonden om aan de start te verschijnen, natuurlijk nadat met de verfkwast nog even snel een num mer en de naam van de sponsor op het vehikel waren gekalkt. Coureurs die tegenwoordig zo aan de start ver schijnen, worden door collega's in de Formule 1 niet meer serieus geno men Anno 2001 wordt er zwaar geïn vesteerd in de stockcars, glimmende snelheidsmonsters die als een tweede huid om de coureurs zitten. Speciaal geprepareerde wagens, die worden aangedreven door motoren met een gigantisch vermogen. Er worden topsnelheden bereikt die van de coureurs een enorme stuurmans kunst vereisen. Winst en verlies is dan ook steeds meereen kwestie van de tails, zoals stuurbekrachtiging, een hulpmiddel waarmee een groeiend aantal wagens is uitgerust. Een sport die professionaliseert, wat ook zicht baar is aan de renners, die gekleed gaan in strak gesneden overalls die voorzien zijn van reclame-uitingen. De gehelmde renners zie je steeds vaker met handschoentjes aan om meer grip te hebben op het stuur. Bier Was het vroeger nog zo dat menig coureur zich uit bravoure op de avond voor de race liet vollopen met bier en dat de rijders onder invloed met elkaar op de vuist gingen, de ruim 130 deelnemers die tegenwoor dig aan de start verschijnen, vatten hun sport serieus op. Een vooruit gang die met name is te danken aan de jarenlange leiding van Van Maldegem, een voorzitter die der mate was begaan met de sport, dat hij niet schroomde winnende cou reurs na afloop op beide wangen te zoenen. 'We zijn een club met 500 leden die heel veel binding met elkaar hebben. Dat heb ik laatst nog erva ren met de uitvaart van ons oud-be- stuurslid Nico Uitgeest. Toen reali seerde ik me hoe hecht we als bestuur met elkaar omgingen. Elke maand hielden we een vergadering, bij voorkeur bij iemand thuis. Er ge beurde altijd van alles. Leuke dingen, maar ook wel eens ellende. Maar het was altijd mooi. Ik raakte helemaal vergroeid met die club en het zal moeite kosten om ervan los te ko- Nieuwe crossbaan Hij zat nog met lang in het bestuur, toen de eerste geluiden op gingen om het crossterrein van de Genteweg te verhuizen naar het terrein aan de Hoofdweg. 'Het is altijd mijn doel geweest om dat te verwezenlijken. We zijn er destijds heel onbevangen aan begonnen en keihard tegen aller lei dingen aangelopen. Zoals bezwa ren uit de buurt. Maar we hebben ervan geleerd en bereiden ons nu terdege voor. Wat me tegen de borst stuit is dat we peperdure geluids- rapportages hebben moeten laten maken, geld dat door de leden met tientjes tegelijk moest worden opge bracht.' Als geen ander had Van Maldegem zijn zinnen gezet op de nieuwe baan, maar nu de toestem ming er bijna is, zal hij dat moment als voorzitter niet meer meemaken. 'Dat had natuurlijk mooi geweest, maar ik ben wel zo realistisch om in te zien dat ik als eerste man binnen zo'n club niet meer goed kan functioneren.' Dat heeft alles te maken met zijn nieuwe baan bij transportbedrijf de Firma A. Bakker Zn. in Oudeschild, waar door hij voor onderhoud en beheer van het wagenpark regelmatig aan de overkant vertoeft. 'Een wereldbaan, maar wel met als gevolg dat ik altijd onderweg ben. Heel anders dan mijn vorige werk. Dan pakte ik even de telefoon en wist ik precies wat er bij de MAB aan de hand was. Want als voorzitter van zo'n club moet je van alles op de hoogte zijn. Maar de laat ste tijd merkte ik dat er dingen langs me heen gingen. Ik functioneerde op die stek gewoon niet meer. Voor mij was toen het moment gekomen om te stoppen.'Ik weet nu al dat het me moeite zal kosten om mijn mond te houden, maar zal me er bij moeten neerleggen. Want het is zo makkelijk om af te geven op het bestuur.' Puzzeltochten Hoewel de nieuwe voorzitter er zelf nog aan moest wennen, was het voor Van Maldegem en de overige be- stuur werd gehaald, verscheen aan tafel een knul voor wie de bravoure waarmee veel crossers behept zijn vreemd was. Zelfs een wat verlegen knaap, maar die zich binnen het be stuur alras ontwikkelde tot een be kwame en stabiele pijler waar men van op aan kon. En die als dat nodig is ook zijn mondje weet te roeren. Ook een man wiens organisatorische talenten goed van pas kwamen bin nen de club met meerdere discipli nes, die met een redelijk stabiel aan tal van 500 leden tot de grotere verenigingen van Texel behoort. Voor niet-ingewijden lijkt het wellicht een vreemd besluit om juist zo'n relatieve buitenstaander wedstrijdleider van de autocross te maken, maar het bleek de juiste man op de juiste plaats. Want de persoon in deze Ploeg wel eens impopulaire beslissin gen moeten nemen, maar die worden zelden aangevochten. Want in al die jaren heeft hij de taal van de crossers leren spreken en bovendien straalt hij door zijn lichamelijke omvang een natuurlijk gezag uit waarvoor de cou reurs respect hebben. Het maakt dat hij niet vaak zijn stem hoeft te verhef fen, tenzij dat nodig is om het geronk van de motoren te overstemmen. Als wedstrijdleider zag hij er vorig jaar op toe dat de bochten in de crossbaan ovalerwerd gemaakt, waardoor min der auto's in de sloot belandden. 'Na tuurlijk ziet het publiek graag de au to's over elkaar heen in de prut duiken, maar wij hebben zorg te dra gen voor de veiligheid. De cross wagens worden steeds sneller, zeker nu coureurs van de overkant naar Texel komen. Als die uit de bocht vlie- Henri van Maldegem, jarenlang voorzitter van de MAB-club, draagt het roer over aan Jan Nico van der Ploeg. stuursleden vanzelfsprekend dat Van der Ploeg hem zou opvolgen. 'Jan Nico is immers het langst zittende bestuurslid en als vice-voorzitter kent hij het klappen van de zweep.' Dat neemt niet weg dat Van der Ploeg een heel andere achtergrond heeft dan zijn voorganger. Geen stoere autocrosser zoals zijn voorganger of een beoefenaar van de motorsport, die met de smaak van prut en motor olie en de geur van uitlaatgassen is opgegroeid. De nieuwe man komt uit een heel andere hoek van de MAB- club, de puzzeltochten, uit verzekeringstechnisch oogpunt in middels omgedoopt tot oriëntatie- ritten, een gerespecteerd onderdeel binnen de vereniging. Toen Van der Ploeg in 1992 door de toenmalige voorzitter Anne de Vries in het be- functie moet te allen tijde overzicht bewaren op de cross, waarbij veilig heid voor alles gaat. Van der Ploeg weet zich daarbij gesteund door een legertje baancommissarissen, die op elke hoek van het circuit de situatie in het oog houden. Zodra ook maar even het vermoeden bestaat dat vei ligheid van een gecrashte coureur in het gedrang is, wapperen de rode vlaggen en schieten alerte chauffeurs van kraan of shovel te hulp. Een pro ces dat doorgaans vanzelf verloopt, maar mocht er een hapering optre den, dan is het aan de wedstrijdleider om in te grijpen. Een man die voor en achter ogen moet hebben en die via de mobilofoon continu in contact staat met de commissaris op de bus bovenop de dijk. Als wedstrijdleider heeft Van der gen, gaat dat met zo'n gang, dat het risico te groot wordt, ook voor het publiek. Tot nu toe is het altijd nog goed gegaan, maar je mag er niet aan denken dat het een keer verkeerd gaat. Ik denk dat met een meer ovale baan de cross met aan spektakel heeft ingeboet. De coureurs slagen er elk jaar weer in hun auto's sneller te laten rijden.' Omstreden is doorgaans het al of met nat spuiten van de baan. 'Als het erg droog is, dan moet dat wel, anders is het één grote stofbak. Maar als de baan te glad is, dan werkt dat weer in het nadeel van de cou reurs. Daarom laat ik me adviseren door iemand die wat meer verstand van grond heeft.' Zoveel crosses als er zijn gereden, toch verandert er elk jaar wel weer iets. 'Na elke editie vindt een evalua tie plaats en als er reden voor is, dan passen we de boel aan.' Delegeren Kan iemand die als technicus een fulltime baan heeft bij de KPN een zo wijdvertakte organisatie (auto- en motorcross, trial en puzzelritten) als de MAB wel runnen? Van Maldegem: 'Zonder meer, hij draait al zolang mee en weet precies wat er moet gebeu ren..'Van der Ploeg: 'Maar ik zal het wel op een andere manier doen dan Henri, die als een doener bekend staat. Ik ben meer iemand die dele geert, dat moet ook wel. We hebben binnen de club veel commissies, bij voorbeeld voor de race van de bui ten-Texelaars, met wie Martijn de Veij de contacten onderhoudt. Tinus is een echte ambassadeur voor de Texelse cross. We hebben jarenlang de deur dicht gehouden voor overkantse rijders. Maar toen we en kele jaren geleden het hek een stukje open zetten, meldden ze zich direct. Er was zelfs zoveel animo, dat we konden beslissen wie er wel en niet mochten komen. Natuurlijk alleen de besten, want dat voegt iets toe aan de cross. Zelfs toprijders uit Enge land. Overkantse clubs hebben het ook geprobeerd, maar het lukte ze niet. Texel spreekt meer aan. We heb ben hier al jaren het grootste stockcarevenement van Nederland. Er rijdt op Texel veel kwaliteit rond. Neem zo'n Jaap Boersen die even meedoet in Sint Maarten en prompt zesde wordt.' Kwaliteit of niet, wie achteroverleunt delft het eigen graf, weet Van Maldegem. 'Als je een paar jaar niet vernieuwt, dan zie je het bezoekers aantal achteruitlopen. Het is altijd weer een strijd om bij zoveel evene menten tijdens zo'n weekend het meest druk bezochte te zijn. Tot dus ver is ons dat altijd aardig gelukt.' Zondag zal blijken of het sturen Van Maldegem net zo makkelijk vergaat als het praten. Hij mag zijn rondjes rijden in een wagen die hij vorige week voor het eerst kreeg te zien. 'Ze laten me zomaar in een spliksplinternieuwe wagen rijden, speciaal gemaakt in een fabriek voor stockars. Want dat gebeurt tegen woordig in gespecialiseerde bedrij ven. Hij moet alleen nog worden ge straald en gespoten. Toch een auto van een slordige ƒ35.000,-, want dat kosten ze tegenwoordig. Wat een geld. Ook in dat opzicht is het met te vergelijken met vroeger. Ik vind het een hele uitdaging.' Toch ligt het hart van Van Maldegem al jaren bij de motorcross. Via een achterdeurtje is het de voorzitter in ruste alweer ge lukt binnen deze MAB-afdeling een baantje veroveren. 'Als eerste baan- vlakker, samen met Willem Boersen.' Het heeft er alle schijn van autocrossers komende zonda zondag 12 augustus voor hefï hun rondjes rijden op het terrein Genteweg. De MAB gaat er vou nog vanuit dat de nieuwe crossi aan de Hoofdweg in Eierlandvob jaar kan worden gerealiseerd. Di meente is al akkoord en ook Ga puteerde Staten heeft instemm gereageerd op het plan dat nu la zage ligt. Om zodra de goedkeu binnen is van start te kunnen j met de aanleg van de baan heet MAB de plannen voor de uitvos gereed. Daarbij wordt veel aamt besteed aan de veiligheid, zoweli de coureurs als van het publiek.II dat doel wordt de baan omrmgdi een betonnen muur van circa l meer hoog, met daarop een a at wal, waardoor het publiek vanaf meter hoog op het circuit neert: als of het een soort arena betreft' wordt een circuit zoals de court dat altijd al gewenst hebben', at de vertrekkende voorzitter Henr Maldegem, die zich zo'n beetje zijn aantreden heeft sterk gem voor de baan in Eierland. Maldegem wordt binnen de 1 opgevolgd door vice-voorzitter Nico van der Ploeg. Om de CD's 'Langs de haven' en'i houden vaart' onder de aandacht' het publiek te brengen, gaat Oudeschilder Visserskoor zaten de dorpen langs. Op zes loei worden onder begeleiding vanh accordeonistes en een drumme' onder leiding van dirigent Afi Keijzer zeemansliederen gezonj De optredens duren ongeveer' half uur. Het spits wordt om 13.30 afgebeten op het pleintje voo' supermarkt van Goënga in Hoorn. Om 14.30 uur begint een treden op de Vismarkt in Den ft om 15.30 uur bij hotel De Weal" Waal, om 16.30 uur in de Kerks!' in Oosterend, om 17.30 uur N Holy Markt in De Cocksdorp en 19.30 uur op het Dorpsplein Koog. De thuishaven, OudescW niet in deze toernee opgenomen,' dat het koor daar op zaterdag 4 gustus een optreden verzorgt 4 de kotter TX27 van Adri Hutjes P vang 19.30 uur). DAAR RED JE LEVENS MEE

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 2