nelheid en sensatie op stralende cross Hij moet even een schone onderbroek aantrekken Spuïfcri; Gasopslag Qeslcmgd Inschrijven voor dartscompetitie Weinig renners en veel lekke banden TEXELSE J CouRANT Zoef de haas et het gas )e mensen om wie het draait bevin- ten zich aan de andere kant van het errein. Daar zijn de weilanden tijde- jV ingericht als een grote openlucht (arage. Overal staan wagens, aan Ge/rit-Jan Booy en Jeroen de Jong proberen hun wagen weer droog te knjgen na een duik in de sloot wendertighonderd mensen bezochten de eerste autocross van MAB aan de Genteweg VERVOLG VAN PAGINA 1 k schadevergoeding en de verplaat- s"9 stonden donderdagavond op de a9enda van de raadscommissie Fi nanciën, Werken en Milieu. Maria van k' Spek (WD) vroeg zich af of de Qsmeente wel moet opdraaien voor soort schadevergoedingen. 'Het ™eft hier een bedrijfsmatige veran- 9- Dan is het toch vreemd dat de SSheente aansprakelijk wordt ge- ging ze kennelijk voorbij aan f*' 9egeven dat juist de gemeente ^stuurt op de verplaatsing. Anja 1,3n der Heide (CDA) vroeg zich af of °P de nieuwe stek voor de gasopslag v,6l wordt voldaan aan de eisen, met rame ten aanzien van brand- dfeventie, zoals een blusvijver en een eding voor jg aanvoer van b|us. '''Ier, Wethouder Peter Bakker gaf 83,1 dat hiervoor nog een aantal voor zieningen moeten worden aange bracht. Hij omschreef de verplaatsing 'per saldo absoluut als een verbete ring'. Naar aanleiding van de be oogde verplaatsing vroeg Van der Heide zich af of niet meer opslag plaatsen van gas voor verplaatsing in aanmerking komen. 'Ik ken nog wel een paar situaties waar de gas- bussen nog dichter op de bebouwing staan.' Wethouder Bakker kondigde aan hier kritisch naar te zullen kijken. Saillant is dat de opslagbestemming in het in 1996 vastgestelde bestem mingsplan buitengebied eigenlijk zou worden geschrapt. Maar een be zwaar van Roeper tegen dit besluit werd gegrond verklaard, zodat de bestemming bleef gehandhaafd. De wethouder gaf aan dat de opslag bestemming wat hem betreft ook nu kan worden gehandhaafd. 'De gebruiksmogelijkheden sluiten aan bij de aard van het bedrijf van Roeper en zijn handel in bouw- en andere ma terialen.' juich, wagens in de sloot. Ronald Uitgeest heeft in de Rodeo de pri meur als eerste te water te gaan. Ben Jansen volgt een manche later zijn voorbeeld. Van Sambeek meldt dat de coureur niets mankeert. 'Zijn dui men gaan omhoog. Dat is goed nieuws voor de familie Jansen. Hij moet alleen even een schone onder broek aantrekken.' Toeschouwers aan de Genteweg trotseren ondertus sen rondvliegende grond en stof. Ze blijven staan waar ze stonden. In de pitsstraat is Gerrit-Jan Booy bezig gras uit zijn broek te kloppen. Met zijn wagen heeft hij eveneens een duik in het water genomen. Zijn auto staat als een van de weinige onder een tent zodat 'hij droog zou blijven' als het zou gaan regenen. Piet Witte, beter bekend als Piet de Woeste, is een eindje verderop in de weer met las- en smjapparatuur. Bij de wagen van Niels Bakker snijdt hij wielkasten weg. 'Ik kon met meer stu ren', vertelt Bakker. 'Ik ben zelfs drie herstart. Jan Zijm, die goed gestart was, moet daarbij genoegen nemen met een plaatsje achterin. Het weer houdt hem er niet van om goed rij dend de ene na de andere coureur in te halen. Voorin zorgt Joost van Heer waarden voor een spectaculair mo ment door in de lengte over de kop te gaan. De auto belandt op vier wie len, Van Heerwaarden haalt even opgelucht adem en rijdt meteen weer verder. Toch wordt de wedstrijd even later stilgelegd als Stefan de Wit en Dennis Eelman tegen elkaar zijn ge botst. De wedstrijdleiding heft de rode vlag, omdat de twee auto's ge vaarlijk op de baan staan. Een nieuwe herstart is het gevolg. Kort daarop blazen koplopers als Jeroen van de Sar en Joost van Heerwaarden vroegtijdig de aftocht door in de sloot te eindigen. Hans Zijm en Kees Jimmink komen daar ook terecht. Jan Zijm, die vierde lag, komt plotseling vooraan te liggen. Een positie die hij tot de finish met meer uit handen geeft. Het is voor Zijm alweer de zesde overwinning in de twaalf jaar dat hij meedoet. Voor Peter-Jan Geus is het nieuw om in de prijzen te rijden. Geus, oorspronkelijk vijfde, ligt na het wegvallen van de kop plotseling tweede en ook hij weet die plaats te behouden. Uitgelaten neemt hij de beker in ontvangst en uitgelaten laat hij zich tijdens de ereronde toejuichen door het publiek. De derde plaats is voor Ronald Uitgeest. Tijdens de manches zorgde hij er nog onbe doeld voor dat de jury mocht gaan slootje springen. Hij reed een bruggetje over de sloot aan gort. Wilfred Vendel komt achteruit de fi nish over, hetgeen hem én een pre mie én diskwalificatie oplevert. Wedstrijdleider Van der Ploeg. 'Er waren nog mensen bezig voor de vijfde en zesde plaats en dan kan je dat niet maken.' Jan-Jacob de Jong en René Hoep houden het lange tijd spannend tijdens de finale van de vier-cilinders. Lang ligt De Jong op kop, maar Hoep neemt een paar keer de koppositie van hem over. Uitein delijk is het toch De Jong die als eer- Een baancommisaris vlagt af nadat Erik Jaspers ondersteboven is geraakt. Op de achtergrond de bolides van Ben Jansen en wurrea Vendel. voor dat de overige rijders slechts om de tweede plaats kunnen strijden. Al vanaf het begin rijdt hij aan kop. Henk Broekman, Pascal Spigt en Dirk Barends doen hun best, maar komen de koploper met voorbij. 'Ik had voorin lekker de ruimte en goed zicht', zegt Van der Werf na afloop. Tijdens de winter heeft hij nog veel aan zijn wagen moeten werken. 'Ik had problemen met de bougies en de ontsteking.' Barends pakt uiteindelijk de tweede plaats. Spigt, met nieuwe wagen, gaat voor de derde plaats. In derde plaats is voor Jan van Driest, eveneens uit Friesland. Superfinale Tijdens de superfinale tussen Texelaars en overkanters haalt Ouwe Bijlsma zijn gram van de verloren fi nale. Ongenaakbaar stuift hij over de baan. Egbert van der Werf probeert het lange tijd, maar hij krijgt de Fries met te pakken. Een speciale plaats is weggelegd voor de net afgetreden MAB-voorzitter Henri van Maldegem. Arianne van Noort (21uit Den Burg heeft aan het Groenhorst College in Barneveld het diploma voor dierenartsassistente behaald. Haar laatste stage liep ze bij de dierenartsenpraktijk in Den Burg. Ze vervolgt haar opleiding aan hetzelfde college met een studie management, die een jaar duurt. Teams die komend seizoen willen deelnemen aan de dartscompetitie, kunnen zich hiervoor tot 1 september opgeven. Inschrijfformulieren zijn te verkrijgen bij Jan Duinker, Markgrave 10, tel. 310240 en bij Switzer Texel Kites in de Weverstraat. Teams die nen uit minimaal drie spelers te be staan. De Texelse Dart Organisatie houdt op 10 september vanaf 20.00 uur jaar vergadering in de kantine van Ons Genoegen. Op deze avond zal het wedstrijdschema voor de komende competitie worden uitgereikt. Mogeli|k als gevolg van de vakantie periode stonden zaterdag maar wei nig renners aan de start voor het clubkampioenschap van Wielerver eniging Texel. Een levendige wed strijd was dan ook nauwelijks te ver wachten. In de A-poule was eigenlijk al voor aanvang bekend wie de kam pioen van 2001 zou worden, want alleen materiaalpech zou de in een uitstekende vorm verkerende Jordy Vmke van de zege kunnen afhouden. Inderdaad soleerde Vinke onbedreigd naar de titel, de derde op rij, de ze vende in totaal. Gelukkig voor de toe schouwers werd wél fel gestreden om de overige podiumplaatsen. Theo Boom pakte na een spannende eind sprint met een zeer klein verschil de tweede plaats. Gauke van Lmgen werd derde, Rien Brouwer vierde en na enkele onderbrekingen door twee lekke banden werd Paul Hoogendijk vijfde. In de B-poule hielden de kanshebbers John Daalder, Menno Goënga en Gerko Aberson elkaar goed in de gaten. Ook Aberson reed tweemaal lek, waardoor zijn titel- aspiraties net als de lucht uit zijn band zes ronden voor het eind vervlogen In de sprint toonde John Daalder zich net even beter dan Menno Goënga. Jan Kingma kwam op enige achter stand als derde binnen. -f ""/Jw DINSDAG 24 JULI 2001 voi open namen 31 Texelse stockcarracers het tegen elkaar op in de Formule 1. rullende motoren, rondvliegende ollen grond, een meelevend pu- iek, wagens die op drie wielen ver de finish komen, bolides die ndigen in de sloot, banken op de jk en gestress in de pitstraat om laatste reparaties op tijd af te rbben. Het waren belangrijke in- ■ediënten tijdens de eerste auto- ross op het terrein aan de Gente- eg. Met een stralende zon als ndende saus werd de wedstrijd in Motor-, Auto-, en Bromfiets- ub Texel (MAB) daarmee een nakelijk gerecht met een goede asmaak. eerste bezoeker treffen mensen in de MAB 's morgens vroeg nog apend aan op een van de vele neer- izette banken op de dijk. Anderen ilgen snel. Ruim vijfendertig- jnderd mensen bezoeken zondag •autocross aan de Genteweg bij osterend. Veel Texelaars, maar ook •el Duitsers. Zittend of staand op de oorderdijk of langs de Genteweg olgen zij de verrichtingen van zo'n M Texelse en twintig coureurs van eoverkant. Er wordt gereden in drie asses; de Formule 1de 4-cilinder je klasse en de Rodeo. De Formule is opgesplitst in een groep ielaars en een groep overkanters. je groep rijdt apart, zodat er niet O te gróoT'klassëvërsclnil'oriïëtaat de bèaW' De ijroèp överkanters estaat uit Nederlandse en Engelse ippers in het stockcarracen. Voor vierde achtereenvolgende jaar »gen die ook meedoen aan de ixelse autocross. Aan het eind van emiddag treffen de besten uit beide roepen elkaar alsnog in de afslui- ïide superfinale. alle kanten is bezigheid. Tussen ne gen en elf uur 's morgens zijn alle wagens gecontroleerd op veiligheid. Een aantal monteurs moest eerst nog wat veranderingen aanbrengen, voor dat ze door de keuring kwamen 'Maar het gebeurt maar zelden dat een wagen echt afgekeurd wordt', vertelt MAB-voorzitter en wedstrijd leider Jan Nico van der Ploeg. Niet goed zittende leidingen of extra aan gebrachte verzwaringen worden ge noemd als punten die niet door de keuring komen. Ook nadat de wa gens gekeurd zijn, blijft het knutselen doorgaan. Zeker als een wagen net terug is van een race. Om twaalf uur is de start van de eer ste manches. De organisatie legt de nadruk op de veiligheid van de toe schouwers. Speaker Marco van Sambeek verzoekt mensen aan de Genteweg om achter de touwen te blijven. Ook mensen die aan de over kant bij de ingang van de pitsstraat blijven staan, worden regelmatig ge waarschuwd om aan de kant te gaan. 'Eerder gaan we niet starten.' De vlakte binnen de baan is afge schermd met een droge greppel, zo dat wagens die uit de baan schieten geremd worden. De vlaggers in dat gebied staan ook nog op zandhopen, zodat ze overzicht hebben en met gepakt kunnen worden door een auto. Nabij de zandhopen staan di verse brandblussers. Verder staan er trekkers en shovels klaar om auto's weg te slepen of uit de sloot te trek ken. Vooral in de rodeo-klasse schie ten regelmatig, telkens onder luid ge- keer over de kop gegaan.' Na het betalen van vijftien gulden voor de werkzaamheden kan Bakker weer rij den met de wagen. Witte, gehuld in een pak vol smeer, schat dat hij al een wagen of vijftien gerepareerd heeft. Zelf rijden doet hij met meer. Dat deed hij van 1976 tot 1986. Zijn bijnaam 'De Woeste' heeft hij daaraan nog te danken vanwege zijn rijstijl. Hij zet zijn vraagtekens bij de kosten die ge maakt worden voor de sport. 'In mijn tijd besteedde je negenhonderd gul den aan een wagen. Nu kost een wiel al negenhonderd gulden.' Volgens monteur Axel Nijs van de overkant kostte de stockcar van zijn maat Peter Ruig ongeveer twintigduizend gulden. 'Als je hem zelf bouwt ten minste. En dan ligt er nog geen mo tor in.' De bijkomende kosten zijn af hankelijk van de toestand waarin een wagen verkeert na een verreden race. Ruig is voorzien van een onderhoudsbus waarin diverse re- serve-onderdelen hangen. Een ploeg van dertien man vergezelt de overkantse rijder. 'Dit doen we ge middeld een keer per twee week enden', vertelt hij. 'Ze gaan altijd mee.' Finales Tegen het eind van de middag, als alle manches zijn verreden, beginnen de finales. Die van de Rodeo en de ste over de finish komt. Hij weet deze keer zijn rijstijl in toom te houden, zodat hij met in problemen komt met achterblijvers op de baan. Dat hij tij dens de race Rob Slik van de baan heeft geduwd, lijkt op hem na afloop meer indruk te maken dan dat hij gewonnen heeft. René Hoep wordt derde en baalt daar een beetje van. 'Een paar jaar geleden was ik ook al eens bijna eerste.' De tweede plaats in de finale vier-cilinder is voor Peter Betsema. Formule 1 De overwinning in de Formule 1-fi nale van Texelaars gaat naar Egbert van der Werf. Van der Werf zorgt er- Engeland mag hij zich in de warme belangstelling koesteren van coureur Murray Harrisson. Joop Veltkamp haalt de eindstreep zonder versnellingsbak. Die heeft zo'n dertig meter terug de auto alvast voortijdig verlaten. De finale voor overkanters wordt vooral gekenmerkt door hoge snelheden Dat Fred Hink uit Noord- Holland gaat winnen, is snel duidelijk. Ook hij rijdt continu op kop. Een ge makkelijke race wil Hink het na afloop echter niet noemen. 'Ik had het toch druk. Je moest rekening houden met kuilen in de weg en ik moest Ouwe Bijlsma goed in de gaten houden.' Deze Fries eindigt als tweede. De Dennis Eelman verlaat zijn wagen na een ongelukkige buiteling. vier-cilinder kunnen als de spannend ste gekenschetst worden. De Rodeo finale heeft door een mis communicatie in het veld meteen een Marcel Stiggelbout toont het publiek hoe soepel zijn motorkap open gaat. Een haas die de herrie van de crosswagens lange tijd voor lief had genomen, voelde zich tij dens een manche van de rodeo klasse kennelijk in z'n rust ge stoord, Rond half drie verliet het beestje pal voor de tribune z'n le ger, om er letterlijk als een haas vandoor te gaan. Dat gaf nogal wat tumult, want het dier begaf zich pal voor de dijk op de cross baan om temidden van rond- racende bolides een goed heen komen te zoeken. Dat lukte wonderwel. Maar alsof het een ererondje betrof, verscheen het zelfde dier kort daarop aan de andere (veilige) kant van de sloot, om voor het publiek langs aan een ererondje te beginnen. Pas daarna verdween de haas via een aangrenzend weiland naar rusti ger oorden. Aanvankelijk zou hij meerijden in een speciaal voor hem geprepareerde stockcar. Die was echter niet op tijd klaar. Jaap Boersen besluit daarop zijn wagen uit te lenen aan Van Maldegem, zodat hij alsnog kan mee rijden in de vierde manche en in de superfinale. Beheerst, maar met het gas open, doet de ex-voorzitter mee. Opvallend aanwezig is de bekende Bntse stockcarracer Murray Hamson. Hij deelt al de hele dag met Marlijn de Veij een wagen. Zijn eigen wagen heeft Harrison niet meegenomen uit Engeland, omdat die alleen geschikt is om over sintelbanen te njden. Waar De Veij nog een beetje zuinig is op zijn wagen, gaat Harrison tot het uiterste. Een lekke achterband houdt hem met van de baan en het laatste rondje legt hij af op drie wielen. Wiel nummer vier heeft zich langs de baan gevoegd bij de rest van verloren auto-accessoi res, waaronder veel bumpers. Vol gens MAB-secretaris Danny Wester- laken waren er dit jaar ook veel lekke banden. De organisatie toont zich na afloop tevreden over de cross. En ook over de inzet van de vrijwilligers. Zo'n vijfenzeventig mensen hebben meegeholpen. 'Het is een vaste ploeg die het al jaren doet', zegt Wester- laken. 'Ze zijn op elkaar ingespeeld Zondag 12 augustus wordt waar schijnlijk voor het laatst geraced op het terrein aan de Genteweg. De MAB hoopt de cross volgend jaar op een nieuw terrein aan de Hoofdweg in Eierland te kunnen houden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 5