nelheid en sensatie op stralende cross
Hij moet even een schone
onderbroek aantrekken
Spuïfcri;
Gasopslag
Qeslcmgd
Inschrijven voor
dartscompetitie
Weinig renners en
veel lekke banden
TEXELSE J CouRANT
Zoef de haas
et het gas
)e mensen om wie het draait bevin-
ten zich aan de andere kant van het
errein. Daar zijn de weilanden tijde-
jV ingericht als een grote openlucht
(arage. Overal staan wagens, aan
Ge/rit-Jan Booy en Jeroen de Jong proberen hun wagen weer droog te knjgen na een duik in de sloot
wendertighonderd mensen bezochten de eerste autocross van MAB aan de Genteweg
VERVOLG VAN PAGINA 1
k schadevergoeding en de verplaat-
s"9 stonden donderdagavond op de
a9enda van de raadscommissie Fi
nanciën, Werken en Milieu. Maria van
k' Spek (WD) vroeg zich af of de
Qsmeente wel moet opdraaien voor
soort schadevergoedingen. 'Het
™eft hier een bedrijfsmatige veran-
9- Dan is het toch vreemd dat de
SSheente aansprakelijk wordt ge-
ging ze kennelijk voorbij aan
f*' 9egeven dat juist de gemeente
^stuurt op de verplaatsing. Anja
1,3n der Heide (CDA) vroeg zich af of
°P de nieuwe stek voor de gasopslag
v,6l wordt voldaan aan de eisen, met
rame ten aanzien van brand-
dfeventie, zoals een blusvijver en een
eding voor jg aanvoer van b|us.
'''Ier, Wethouder Peter Bakker gaf
83,1 dat hiervoor nog een aantal voor
zieningen moeten worden aange
bracht. Hij omschreef de verplaatsing
'per saldo absoluut als een verbete
ring'. Naar aanleiding van de be
oogde verplaatsing vroeg Van der
Heide zich af of niet meer opslag
plaatsen van gas voor verplaatsing in
aanmerking komen. 'Ik ken nog wel
een paar situaties waar de gas-
bussen nog dichter op de bebouwing
staan.' Wethouder Bakker kondigde
aan hier kritisch naar te zullen kijken.
Saillant is dat de opslagbestemming
in het in 1996 vastgestelde bestem
mingsplan buitengebied eigenlijk zou
worden geschrapt. Maar een be
zwaar van Roeper tegen dit besluit
werd gegrond verklaard, zodat de
bestemming bleef gehandhaafd. De
wethouder gaf aan dat de opslag
bestemming wat hem betreft ook nu
kan worden gehandhaafd. 'De
gebruiksmogelijkheden sluiten aan bij
de aard van het bedrijf van Roeper en
zijn handel in bouw- en andere ma
terialen.'
juich, wagens in de sloot. Ronald
Uitgeest heeft in de Rodeo de pri
meur als eerste te water te gaan. Ben
Jansen volgt een manche later zijn
voorbeeld. Van Sambeek meldt dat
de coureur niets mankeert. 'Zijn dui
men gaan omhoog. Dat is goed
nieuws voor de familie Jansen. Hij
moet alleen even een schone onder
broek aantrekken.' Toeschouwers
aan de Genteweg trotseren ondertus
sen rondvliegende grond en stof. Ze
blijven staan waar ze stonden.
In de pitsstraat is Gerrit-Jan Booy
bezig gras uit zijn broek te kloppen.
Met zijn wagen heeft hij eveneens
een duik in het water genomen. Zijn
auto staat als een van de weinige
onder een tent zodat 'hij droog zou
blijven' als het zou gaan regenen.
Piet Witte, beter bekend als Piet de
Woeste, is een eindje verderop in de
weer met las- en smjapparatuur. Bij
de wagen van Niels Bakker snijdt hij
wielkasten weg. 'Ik kon met meer stu
ren', vertelt Bakker. 'Ik ben zelfs drie
herstart. Jan Zijm, die goed gestart
was, moet daarbij genoegen nemen
met een plaatsje achterin. Het weer
houdt hem er niet van om goed rij
dend de ene na de andere coureur in
te halen. Voorin zorgt Joost van Heer
waarden voor een spectaculair mo
ment door in de lengte over de kop
te gaan. De auto belandt op vier wie
len, Van Heerwaarden haalt even
opgelucht adem en rijdt meteen weer
verder. Toch wordt de wedstrijd even
later stilgelegd als Stefan de Wit en
Dennis Eelman tegen elkaar zijn ge
botst. De wedstrijdleiding heft de
rode vlag, omdat de twee auto's ge
vaarlijk op de baan staan. Een nieuwe
herstart is het gevolg. Kort daarop
blazen koplopers als Jeroen van de
Sar en Joost van Heerwaarden
vroegtijdig de aftocht door in de sloot
te eindigen. Hans Zijm en Kees
Jimmink komen daar ook terecht. Jan
Zijm, die vierde lag, komt plotseling
vooraan te liggen. Een positie die hij
tot de finish met meer uit handen
geeft. Het is voor Zijm alweer de
zesde overwinning in de twaalf jaar
dat hij meedoet. Voor Peter-Jan Geus
is het nieuw om in de prijzen te rijden.
Geus, oorspronkelijk vijfde, ligt na het
wegvallen van de kop plotseling
tweede en ook hij weet die plaats te
behouden. Uitgelaten neemt hij de
beker in ontvangst en uitgelaten laat
hij zich tijdens de ereronde toejuichen
door het publiek. De derde plaats is
voor Ronald Uitgeest. Tijdens de
manches zorgde hij er nog onbe
doeld voor dat de jury mocht gaan
slootje springen. Hij reed een
bruggetje over de sloot aan gort.
Wilfred Vendel komt achteruit de fi
nish over, hetgeen hem én een pre
mie én diskwalificatie oplevert.
Wedstrijdleider Van der Ploeg. 'Er
waren nog mensen bezig voor de
vijfde en zesde plaats en dan kan je
dat niet maken.' Jan-Jacob de Jong
en René Hoep houden het lange tijd
spannend tijdens de finale van de
vier-cilinders. Lang ligt De Jong op
kop, maar Hoep neemt een paar keer
de koppositie van hem over. Uitein
delijk is het toch De Jong die als eer-
Een baancommisaris vlagt af nadat Erik Jaspers ondersteboven is geraakt. Op de achtergrond de bolides van Ben Jansen en wurrea
Vendel.
voor dat de overige rijders slechts om
de tweede plaats kunnen strijden. Al
vanaf het begin rijdt hij aan kop. Henk
Broekman, Pascal Spigt en Dirk
Barends doen hun best, maar komen
de koploper met voorbij. 'Ik had
voorin lekker de ruimte en goed
zicht', zegt Van der Werf na afloop.
Tijdens de winter heeft hij nog veel
aan zijn wagen moeten werken. 'Ik
had problemen met de bougies en de
ontsteking.' Barends pakt uiteindelijk
de tweede plaats. Spigt, met nieuwe
wagen, gaat voor de derde plaats. In
derde plaats is voor Jan van Driest,
eveneens uit Friesland.
Superfinale
Tijdens de superfinale tussen
Texelaars en overkanters haalt Ouwe
Bijlsma zijn gram van de verloren fi
nale. Ongenaakbaar stuift hij over de
baan. Egbert van der Werf probeert
het lange tijd, maar hij krijgt de Fries
met te pakken. Een speciale plaats is
weggelegd voor de net afgetreden
MAB-voorzitter Henri van Maldegem.
Arianne van Noort (21uit Den Burg
heeft aan het Groenhorst College in
Barneveld het diploma voor
dierenartsassistente behaald. Haar
laatste stage liep ze bij de
dierenartsenpraktijk in Den Burg. Ze
vervolgt haar opleiding aan hetzelfde
college met een studie management,
die een jaar duurt.
Teams die komend seizoen willen
deelnemen aan de dartscompetitie,
kunnen zich hiervoor tot 1 september
opgeven. Inschrijfformulieren zijn te
verkrijgen bij Jan Duinker, Markgrave
10, tel. 310240 en bij Switzer Texel
Kites in de Weverstraat. Teams die
nen uit minimaal drie spelers te be
staan.
De Texelse Dart Organisatie houdt op
10 september vanaf 20.00 uur jaar
vergadering in de kantine van Ons
Genoegen. Op deze avond zal het
wedstrijdschema voor de komende
competitie worden uitgereikt.
Mogeli|k als gevolg van de vakantie
periode stonden zaterdag maar wei
nig renners aan de start voor het
clubkampioenschap van Wielerver
eniging Texel. Een levendige wed
strijd was dan ook nauwelijks te ver
wachten. In de A-poule was eigenlijk
al voor aanvang bekend wie de kam
pioen van 2001 zou worden, want
alleen materiaalpech zou de in een
uitstekende vorm verkerende Jordy
Vmke van de zege kunnen afhouden.
Inderdaad soleerde Vinke onbedreigd
naar de titel, de derde op rij, de ze
vende in totaal. Gelukkig voor de toe
schouwers werd wél fel gestreden
om de overige podiumplaatsen. Theo
Boom pakte na een spannende eind
sprint met een zeer klein verschil de
tweede plaats. Gauke van Lmgen
werd derde, Rien Brouwer vierde en
na enkele onderbrekingen door twee
lekke banden werd Paul Hoogendijk
vijfde. In de B-poule hielden de
kanshebbers John Daalder, Menno
Goënga en Gerko Aberson elkaar
goed in de gaten. Ook Aberson reed
tweemaal lek, waardoor zijn titel-
aspiraties net als de lucht uit zijn band
zes ronden voor het eind vervlogen
In de sprint toonde John Daalder zich
net even beter dan Menno Goënga.
Jan Kingma kwam op enige achter
stand als derde binnen.
-f ""/Jw
DINSDAG 24 JULI 2001
voi open namen 31 Texelse stockcarracers het tegen elkaar op in de Formule 1.
rullende motoren, rondvliegende
ollen grond, een meelevend pu-
iek, wagens die op drie wielen
ver de finish komen, bolides die
ndigen in de sloot, banken op de
jk en gestress in de pitstraat om
laatste reparaties op tijd af te
rbben. Het waren belangrijke in-
■ediënten tijdens de eerste auto-
ross op het terrein aan de Gente-
eg. Met een stralende zon als
ndende saus werd de wedstrijd
in Motor-, Auto-, en Bromfiets-
ub Texel (MAB) daarmee een
nakelijk gerecht met een goede
asmaak.
eerste bezoeker treffen mensen
in de MAB 's morgens vroeg nog
apend aan op een van de vele neer-
izette banken op de dijk. Anderen
ilgen snel. Ruim vijfendertig-
jnderd mensen bezoeken zondag
•autocross aan de Genteweg bij
osterend. Veel Texelaars, maar ook
•el Duitsers. Zittend of staand op de
oorderdijk of langs de Genteweg
olgen zij de verrichtingen van zo'n
M Texelse en twintig coureurs van
eoverkant. Er wordt gereden in drie
asses; de Formule 1de 4-cilinder
je klasse en de Rodeo. De Formule
is opgesplitst in een groep
ielaars en een groep overkanters.
je groep rijdt apart, zodat er niet
O te gróoT'klassëvërsclnil'oriïëtaat
de bèaW' De ijroèp överkanters
estaat uit Nederlandse en Engelse
ippers in het stockcarracen. Voor
vierde achtereenvolgende jaar
»gen die ook meedoen aan de
ixelse autocross. Aan het eind van
emiddag treffen de besten uit beide
roepen elkaar alsnog in de afslui-
ïide superfinale.
alle kanten is bezigheid. Tussen ne
gen en elf uur 's morgens zijn alle
wagens gecontroleerd op veiligheid.
Een aantal monteurs moest eerst nog
wat veranderingen aanbrengen, voor
dat ze door de keuring kwamen
'Maar het gebeurt maar zelden dat
een wagen echt afgekeurd wordt',
vertelt MAB-voorzitter en wedstrijd
leider Jan Nico van der Ploeg. Niet
goed zittende leidingen of extra aan
gebrachte verzwaringen worden ge
noemd als punten die niet door de
keuring komen. Ook nadat de wa
gens gekeurd zijn, blijft het knutselen
doorgaan. Zeker als een wagen net
terug is van een race.
Om twaalf uur is de start van de eer
ste manches. De organisatie legt de
nadruk op de veiligheid van de toe
schouwers. Speaker Marco van
Sambeek verzoekt mensen aan de
Genteweg om achter de touwen te
blijven. Ook mensen die aan de over
kant bij de ingang van de pitsstraat
blijven staan, worden regelmatig ge
waarschuwd om aan de kant te gaan.
'Eerder gaan we niet starten.' De
vlakte binnen de baan is afge
schermd met een droge greppel, zo
dat wagens die uit de baan schieten
geremd worden. De vlaggers in dat
gebied staan ook nog op zandhopen,
zodat ze overzicht hebben en met
gepakt kunnen worden door een
auto. Nabij de zandhopen staan di
verse brandblussers. Verder staan er
trekkers en shovels klaar om auto's
weg te slepen of uit de sloot te trek
ken. Vooral in de rodeo-klasse schie
ten regelmatig, telkens onder luid ge-
keer over de kop gegaan.' Na het
betalen van vijftien gulden voor de
werkzaamheden kan Bakker weer rij
den met de wagen. Witte, gehuld in
een pak vol smeer, schat dat hij al een
wagen of vijftien gerepareerd heeft.
Zelf rijden doet hij met meer. Dat deed
hij van 1976 tot 1986. Zijn bijnaam
'De Woeste' heeft hij daaraan nog te
danken vanwege zijn rijstijl. Hij zet zijn
vraagtekens bij de kosten die ge
maakt worden voor de sport. 'In mijn
tijd besteedde je negenhonderd gul
den aan een wagen. Nu kost een wiel
al negenhonderd gulden.' Volgens
monteur Axel Nijs van de overkant
kostte de stockcar van zijn maat
Peter Ruig ongeveer twintigduizend
gulden. 'Als je hem zelf bouwt ten
minste. En dan ligt er nog geen mo
tor in.' De bijkomende kosten zijn af
hankelijk van de toestand waarin een
wagen verkeert na een verreden race.
Ruig is voorzien van een
onderhoudsbus waarin diverse re-
serve-onderdelen hangen. Een ploeg
van dertien man vergezelt de
overkantse rijder. 'Dit doen we ge
middeld een keer per twee week
enden', vertelt hij. 'Ze gaan altijd
mee.'
Finales
Tegen het eind van de middag, als
alle manches zijn verreden, beginnen
de finales. Die van de Rodeo en de
ste over de finish komt. Hij weet deze
keer zijn rijstijl in toom te houden,
zodat hij met in problemen komt met
achterblijvers op de baan. Dat hij tij
dens de race Rob Slik van de baan
heeft geduwd, lijkt op hem na afloop
meer indruk te maken dan dat hij
gewonnen heeft. René Hoep wordt
derde en baalt daar een beetje van.
'Een paar jaar geleden was ik ook al
eens bijna eerste.' De tweede plaats
in de finale vier-cilinder is voor Peter
Betsema.
Formule 1
De overwinning in de Formule 1-fi
nale van Texelaars gaat naar Egbert
van der Werf. Van der Werf zorgt er-
Engeland mag hij zich in de warme
belangstelling koesteren van coureur
Murray Harrisson. Joop Veltkamp
haalt de eindstreep zonder
versnellingsbak. Die heeft zo'n dertig
meter terug de auto alvast voortijdig
verlaten. De finale voor overkanters
wordt vooral gekenmerkt door hoge
snelheden Dat Fred Hink uit Noord-
Holland gaat winnen, is snel duidelijk.
Ook hij rijdt continu op kop. Een ge
makkelijke race wil Hink het na afloop
echter niet noemen. 'Ik had het toch
druk. Je moest rekening houden met
kuilen in de weg en ik moest Ouwe
Bijlsma goed in de gaten houden.'
Deze Fries eindigt als tweede. De
Dennis Eelman verlaat zijn wagen na een ongelukkige buiteling.
vier-cilinder kunnen als de spannend
ste gekenschetst worden. De Rodeo
finale heeft door een mis
communicatie in het veld meteen een
Marcel Stiggelbout toont het publiek hoe soepel zijn motorkap open gaat.
Een haas die de herrie van de
crosswagens lange tijd voor lief
had genomen, voelde zich tij
dens een manche van de rodeo
klasse kennelijk in z'n rust ge
stoord, Rond half drie verliet het
beestje pal voor de tribune z'n le
ger, om er letterlijk als een haas
vandoor te gaan. Dat gaf nogal
wat tumult, want het dier begaf
zich pal voor de dijk op de cross
baan om temidden van rond-
racende bolides een goed heen
komen te zoeken. Dat lukte
wonderwel. Maar alsof het een
ererondje betrof, verscheen het
zelfde dier kort daarop aan de
andere (veilige) kant van de sloot,
om voor het publiek langs aan
een ererondje te beginnen. Pas
daarna verdween de haas via een
aangrenzend weiland naar rusti
ger oorden.
Aanvankelijk zou hij meerijden in een
speciaal voor hem geprepareerde
stockcar. Die was echter niet op tijd
klaar. Jaap Boersen besluit daarop
zijn wagen uit te lenen aan Van
Maldegem, zodat hij alsnog kan mee
rijden in de vierde manche en in de
superfinale. Beheerst, maar met het
gas open, doet de ex-voorzitter mee.
Opvallend aanwezig is de bekende
Bntse stockcarracer Murray Hamson.
Hij deelt al de hele dag met Marlijn de
Veij een wagen. Zijn eigen wagen
heeft Harrison niet meegenomen uit
Engeland, omdat die alleen geschikt
is om over sintelbanen te njden. Waar
De Veij nog een beetje zuinig is op zijn
wagen, gaat Harrison tot het uiterste.
Een lekke achterband houdt hem met
van de baan en het laatste rondje legt
hij af op drie wielen. Wiel nummer vier
heeft zich langs de baan gevoegd bij
de rest van verloren auto-accessoi
res, waaronder veel bumpers. Vol
gens MAB-secretaris Danny Wester-
laken waren er dit jaar ook veel lekke
banden. De organisatie toont zich na
afloop tevreden over de cross. En
ook over de inzet van de vrijwilligers.
Zo'n vijfenzeventig mensen hebben
meegeholpen. 'Het is een vaste ploeg
die het al jaren doet', zegt Wester-
laken. 'Ze zijn op elkaar ingespeeld
Zondag 12 augustus wordt waar
schijnlijk voor het laatst geraced op
het terrein aan de Genteweg. De
MAB hoopt de cross volgend jaar op
een nieuw terrein aan de Hoofdweg
in Eierland te kunnen houden.