Jubilerende schoolmeester had twee generaties in zijn klas Contact met kinderen heeft mij altijd aangesproken 7 Gemakkelijke overwinning Texel'94 op pover WGW TEXELSE COURANT' an Vinke en Boersen winnen tijdrit Trainingen Hondenclub Voetbalprogramma Jantje Beton DINSDAG 28 AUGUSTUS 2001 jk, mama maakte vroeger ook taalfouten.Een typerende op- 20) irking van een kind uit de klas van meester Wim Loning van afdi Thijsseschool, die op zaterdag 1 september precies veertig e|e. fin het onderwijs zit. Een vooruitstrevende schoolmeester, ia rook één die hecht aan tradities. Zoals de sinterklaas- halen die hij al zijn leerlingen - het moeten er zo 'n duizend geweest - liet schrijven. 'Ik heb ze allemaal bewaard. Toen insi n 1988 voor het eerst kinderen in de klas kreeg van ouders i ik tientallen jaren daarvoor les had gegeven, liet ik ze de ver- len lezen die hun vaders en moeders ooit hadden geschre- i. Prachtig vonden ze dat. onderwijzer die veertig jaar voor 31 Uas heeft gestaan mag gerust een mnderheid worden genoemd. 'In n loopbaan heb ik al heel wat col li a's gehad. Ik heb leraren zien ko- ji, maar ook zien gaan. Vaak om- ze het werk niet meer aankonden, gebrand, soms al voor hun veer- ite. Toch heb ik het altijd met heel (plezier gedaan, tot het eind toe. luurlijk zijn er ook momenten ge- "j est dat ik heb overwogen een an- e richting uit te gaan. Ik had me it willen specialiseren tot vak- jrkracht, die van een bepaald ter- veel af weet. Maar het wer- dam. 'Ik was toen 19 en kreeg een aanvangssalaris van ƒ326,30, per maand.' Hij kreeg aan het eind van de eerste week meteen een flinke ver rassing te verwerken. 'Het was op vrijdag traditie om een flinke stoei partij te houden, waarbij de boven bouw het tegen de leerkrachten op nam. Het was mij niet verteld, ze hingen ineens aan mijn jasje. Mis schien een leuke manier voor ze om zich af te reageren, maar toch heb ik het nooit op Texel geïntroduceerd.' Dat hij voor het eiland koos, had ook te maken met zijn tijd bij de marine. 'Ik voer veel tussen Den Helder en ren in de Herenstraat, met uitzicht op het dorpshuis, zo was mij beloofd- Maar toen ik er kwam zaten er dikke ijsbloemen op de ramen Pas in maart kon ik de straat in kijken. Het was een hele mooie en spannende tijd. We hadden op het schoolplein een ijs baan en in de fietsenstalling be waarde ik dozen met daarin bevroren eidereenden, smienten zaagbekken en noem maar op. Die had ik op het strand gevonden, dat bezaaid lag met ijsschotsen. Ik gebruikte de een den voor de biologie- en tekenlessen. Als ze ontdooiden gingen ze weer in de 'diepvries'. Op Texel herstelde hij ook de contac ten met zijn vroegere kennissen uit de jeugdbond. 'Volksdansen leefde in die club en dat werd toen gedaan in jeugdherberg Panaroma. Zodoende kwam ik Nieteke, Trees en Ber weer tegen. Ik dans nu nog. Ik heb er nooit in uitgeblonken, maar beschouw het als gymnastiek en ontspanning.' Op weg naar Texel ontmoette hij zijn hui dige echtgenote Wilma, die toen nog Glasbergen heette. 'Veel vrijgezelle leerkrachten gingen naar de overkant op weekend en kwamen elkaar op floning, temidden van zijn leerlingen, tijdens een schoolreisje In het Nationaal Keramiekmuseum in Leeuwarden. op de lagere school, het jeli|kse contact met zóveel kinde- ouders en collega's, dat heeft mij jd aangesproken. Ik heb in al die ■nmakkelijke en moeilijke klassen lad Eén lastig kind kan een stem- Idrukken op de hele groep. Er zijn jen geweest dat het van een leien ijeging, maar ik ben ook wel eens H driftig geweest en doodmoe ssgekomen. Dan liep een dag héél Iers dan ik vooraf had gedacht, arthuis heb ik er met Wilma, die t in het onderwijs heeft gezeten, jd over kunnen praten. Ik denk dat me op de been gehouden heeft.' deren van de Jan Dnjverschool asten even wennen toen ze in de enge winter van 1963 voor het st les kregen van de uit islelveen afkomstige Wim Loning, tn de 20 net gepasseerd. Niet zo- ir omdat hij nog weinig ervaring J, maar omdat hij regelmatig het ordje 'herstel' in de mond nam. it had ik overgehouden uit mijn irineti|d. Na de kweekschool zat ik dienstplichtige bij de marine, waar inder andere roeiles gaf. Als ik dan 'instructie gaf die ik moest corri- mn.dan zei ik eerst 'herstel', Zo'n *oonte raak je zomaar niet kwijt, til Brde kinderen uit Den Hoorn wa- lif het niet gewend en vonden het il vermakelijk.' erdat Loning in Den Hoorn aan het fkging, had hij als invaller al korte dij dgewerkt op een school in Amster- Texel. Het was begin zestiger jaren en ik heb in die tijd de hele veerhaven van 't Horntje zien aanleggen. Voor mij was het eiland dus al dichtbij.' Maar ook via een andere weg onder hield hij een band met Texel. 'Al op jonge leeftijd had ik veel op met de natuur en werd ik lid van de Neder landse Jeugdbond voor Natuurstudie (NJN). Het toeval wilde dat Nieteke Roeper, die vele jaren later mijn col lega zou worden, ook lid was Net als ik zat ze in het hoofdbestuur. Lid waren ook Ber van Aalderen van de Landbouwschool en Trees Pruis, een onderwijzeres uit Oosterend. Toen er op de Jan Drijverschool een onderwijzer werd gevraagd, hoefde dienstplichtig soldaat Loning dan ook met lang na te denken. 'De toenma lige burgemeester De Koning bracht me naar Den Hoorn, voor een proef les bij schoolhoofd Jacob van Wolf- eren. Die twee hadden elkaar zoveel te vertellen, dus het was zo gepiept. Bovendien was Jacobs vrouw Elske ook lid van de NJN geweest. Hij re deneerde dat mensen die met de natuur begaan zijn en die in hun uppie naar Texel komen, wel blijvertjes moeten zijn.' In januari 1963 kon Loning aan de slag. 'Het was een vreselijke winter en ik moest uren wachten alvorens De Dageraad uit Den Helder vertrok. Daarna op de fiets naar Den Hoorn, een barre tocht. Ik mocht bij de ouders van Axel Lap een kamer hu- 3" jjy hield ervan om met zijn leerlingen de natuur in te trekken. Hier slepen ze met '"aal voor de bouw van een uitkijkpost in de Mokbaai. (caiecvo tam Lonmg) (CoVcct>e tam. Lening) zondagavond tegen aan boord van De Dageraad.' Op het eiland lieten zijn collega's zich met de taxi van Nan Roeper naar hun woning vervoeren, maar Loning pakte als het even kon de fiets. 'Ik draai er niet omheen, ik ben van huis uit nogal zuinig. Ik heb de hongerwinter nog meegemaakt en bovendien was het als leraar geen vetpot.' Bij overhoringen gebruikte hij jaren lang oude blaadjes en kaften. 'Daar over kwamen op een gegeven mo ment klachten binnen van ouders, die zeiden dat ik daar ook een mooi pa piertje voor kon gebruiken. Maar die oude schriften lagen er toch en daar kwam je een heel eind mee. Ook de achterkant van stencilpapier ge bruikte ik voor allerlei doeleinden. Dat is toch iets van mijn generatie, die zich wel eens zorgen maakt over de huidige wegwerpmaatschappij. Ko piëren is zo makkelijk, maar moet je eens kijken wat voor stapels er door gaan. Wij moesten echt moeite doen om iets op papier te krijgen. Vroeger deed ik dat op een vloeistofduplicator. Dan kreeg je van die prachtige paarse velletjes, die roken naar alcohol. De afdrukkwaliteit was matig en de capaciteit beperkt, maar ik redde me ermee.' Den Hoorn, waar hij tot 1966 les gaf, beschouwt hij als een mooie tijd. 'Ik was er graag gebleven, maar er was geen permanente woonruimte. Als vrijgezel was dat geen probleem, maar toen ik trouwplannen kreeg, moest er toch een woning komen. Toen dat daar niet lukte en in Den Burg - waar een baan vrij kwam - wél, heb ik de overstap gemaakt naar de Thijsseschool. 'Wat me snel opviel was dat de kinderen daar een stuk drukker waren dan in Den Hoorn. Dat is de aard van het dorp. Op elke school gedragen kinderen zich weer anders. Ik denk dat het met cultuur verschillen te maken heeft.' Dierbare herinneringen heeft hij aan het onderwijstoneel, waarbij alle leer krachten op het toneel stonden. 'Ik was met zo'n uitgesproken toneel speler. Maar we repeteerden in Oosterend en dat gaf mij mooi de aanleiding om langs te gaan bij Wilma, die hoofdleidster was op de kleuterschool aldaar. Ze had een neefje op bezoek, maar dat was las tig als ze judoles gaf. Voor mij was dat een mooie gelegenheid om aan te bieden op het neefje te passen En van het één kwam het ander...' Door zijn interesse voor de natuur wist hij feilloos vogels te herkennen. 'In Amstelveen leidde ik wei excursies door het Amsterdamse Bos. Een heel aandachtig publiek. Dus ik dacht, dat kan op Texel ook. Zo nam ik op een ochtend, héél vroeg, mijn klas mee naar het bos.Maar de excursie ver liep niet zoals hij had verwacht. 'Het was alsof de koeien na een lange winter voor het eerst de wei in gingen. Zo uitgelaten als wat en nauwelijks aandacht voor de vogels. Daar heb ik van geleerd, en heb de excursies aangepast. Ik ben het blijven doen, maar wel op een andere manier. Om zes uur 's morgens wachtte ik de leer lingen op bij school en nam ze mee naar het bos Niet alleen om de vo gels te horen, maar ook om lekker te dollen, springen en in een boom te klimmen. Afgewisseld door serieuze momenten, waarin we naar vogels luisterden. Een zakje drop deed won deren.' Maar er was ook een keer zijde. Tijdens een regenachtige nacht rinkelde een keer om vier uur 's nachts de telefoon in huize Loning. 'Een bezorgde leerling, of de ge plande excursie die morgen wel door ging. Later nog een keer We hadden inmiddels kinderen en Wilma kon dat niet echt waarderen. Toen heb ik de afspraak gemaakt dat ze me vanaf half zes konden bellen, maar dan wel op school. Want daar zat ik vanaf dat tijdstip. En als het regende, dan gaf ik gewoon vanaf zes uur les. Dan kre gen ze 's middags wel vrij. Dat werkte uitstekend.' Hadden veel docenten liever geen bovenbouw, Loning kon er goed mee overweg. 'De kinderen zijn wat mon diger en de lessen, bijvoorbeeld ge schiedenis, moeten goed worden voorbereid. Bovendien staan de kin deren voor een schoolkeuze. Dat geeft een zekere spanning, want je wilt wél samen met de ouders en de leerlingen de juiste keuze maken.' In veertig jaar heeft Loning het onder wijs zien veranderen. 'Er kwamen andere methodes, het klassikale sys teem maakte plaats voor een soms zeer gedifferentieerde aanpak, waar bij iedere leerling op een eigen niveau les kreeg. En de laatste paar jaren gaat er weer meer gezamenlijk. Bij het rekenen geven we een korte in structie en bespreken de leerlingen hoe ze aan het antwoord zijn geko men. Zo kunnen ze van elkaar en met elkaar leren. Het onderwijs is interes santer geworden. De intrede van de computer beschouw ik als een ze gen. Voor kinderen die grote moeite hebben met de spelling, is zo'n correctieprogramma een verade ming. Ook voor kinderen die moeite hebben met hoofdrekenen. Dankzij de computer kunnen ze zich later achter de kassa prima redden. Dank zij de computer worden vaardighe den als spelling en hoofdrekenen steeds minder belangrijk in het onder wijs, maar komen er veel meer denk- opdrachten. In feite veel leuker.' Als ik eerder een computer had ge had, zou ik zeker opstellen hebben bewaard om ze later nog eens terug te lezen.' Maar in de tijd dat ze nog met de hand werden geschreven, hamerde Loning er op dat het netjes gebeurde en correct. 'Ik lette scherp op spelling en stijl. Bij het nakijken van opstellen gebruikte ik allerlei symbolen. Bijvoorbeeld een kruisje als de zin niet goed liep, of een an der symbool als iets niet duidelijk was. Voor het schrijven gaf ik gouden, zilveren, bronzen, ijzeren en - als het héél slecht was - roestige griffels. Dat zegt toch iets meer dan goed, matig of slecht.' De vooruitstrevendheid van Loning uitte zich al vóór de intrede van de computer, toen hij een periode als waarnemend schoolhoofd van de Thijsseschool een documentatie systeem opzette, met kaartje en co des en noem maar op. 'Het werkte uitstekend, maar werd later deels door de techniek ingehaald. De com puter en internet zijn prachtige hulp middelen bij het maken van werk stukken. Vroeger werden die geschreven en werden de plaatjes er in geplakt. Probleem was dat er bij bepaalde onderwerpen wel eens moeilijk aan boeken was te komen. De jonge onderwijzer, hier met verrekijker, bestudeerde al vroeg de natuur. (CoOectie tam Loning) Ik schreef overal naar toe en kreeg meestal een reactie. Totdat het ge meengoed werd en de instellingen zoveel vragen kregen dat ze met meer reageerden. Ik zag er scherp op toe dat mijn leerlingen niet de Winkler Prins overschreven. Als ik woorden als postglaciaal tegenkwam, dan moesten kinderen er wel een uitleg bij geven, anders kregen ze een straf- punt. Ze moeten het wel in hun eigen woorden zeggen. Tegenwoordig wor den plaatjes keurig gescand.' Veel materiaal heeft Loning al die jaren bewaard, zoals ook klassenfoto's en andere aandenkens aan leerlingen. Als hij een foto van zijn eerste school klas tevoorschijn haalt, dan weet hij bij veel gezichten feilloos de namen.' Aan anekdotes geen gebrek. Toen ik op een keer na de middagpauze bij school arriveerde, zat leerling Rini Dootjes boven op het dak. Hardop las hij voor uit de bijbel. Iemand van de gereformeerde kerk had een hele stapel bijbels in de afvalbak gedepo neerd. Ik heb de bijbels tijdens de lessen jarenlang gebruikt om de christelijke hoogtijdagen te belich ten.' Een andere anekdote is van re center datum 'We zaten te praten over een televisieprogramma over de mummie van een eskimo. Ik zei: 'Nu weten ze zóveel van deze eskimo, maar met of hij verliefd was.' Bas Dijt reageerde ad rem. 'Misschien vinden ze wel vlinders in zijn buik.' 'Vergeleken met vroeger zijn kinderen vooral directer en spontaner gewor den. Maar helaas zijn er ook veel die in de problemen zitten, van emotio nele aard. Ik ben jarenlang intern be geleider geweest, waardoor ik er vrij direct mee in aanraking kwam. SomS zijn er problemen in het gezin, maar ik heb ook wel de indruk dat er tegen woordig veel van kinderen wordt ge vraagd. Niet alleen op school, maar ook op andere gebieden, zoals sport. Als je ze naar hun hobby's vraagt, dan komt er een hele reeks. Vaak fantas tische dingen. Kinderen beheersen tegenwoordig instrumenten. Ik had daar veel profijt van als ik het kerst orkest organiseerde. Het kon een prachtig geheel van instrumenten zijn. Naast muziek nemen kinderen in de bovenbouw typeles. Dat is mooi makkelijk voor de schoolkrant, want in een mum van tijd tikken ze de ver halen.' 'De verhouding met ouders is voor mij bijna uitsluitend prettig geweest Ze zijn wel kritischer dan vroeger, maar ook erg hulpvaardig. Al hebben ze tegenwoordig steeds minder tijd, vooral in de bovenbouw, omdat veel moeders dan weer gaan werken. Neem onze kampeeruitjes. Vroeger vroeg je ze en had je ze drie dagen tot je beschikking. Nu gebeurt dat nauwelijks meer. behalve bij het schoolreisje van groep acht, dan staan ouders in de rij. Dat heeft ook te maken met een stukje jeugdsenti ment, want hun kinderen nemen af scheid van de school waarop ze in veel gevallen zelf ook hebben geze ten.' De driedaagse kampen die hij orga niseerde, samen met Andrew Albers en Gernt Gerrits, zijn befaamd Lonings zuinige aard kwam daarbij goed van pas. 'Schoolreisjes naar de overkant zijn best kostbaar. Het ver voer kost handen vol geld. We heb ben in een dumpzaak kampeer- spullen gekocht en maakten in de loop der jaren een toernee over Texel. Nu staan we al jaren op hoeve Bloemwijk, waar we overigens flink voor hebben moeten praten. Want tante Johanna had niet zulke goede ervaring met Texelse scholen. Maar ze vindt het nog steeds fantastisch. Voor de kinderen is het drie dagen feest. We gingen naar het vliegveld, EcoMare en beklommen - toen dat nog mocht - de vuurtoren.' Velen kennen Loning als de meester met de zachte stem. Voor een onder wijzer best een probleem, want met enige stemverheffing is de orde be ter te bewaren. 'Na de vakantie was het de kunst om 's morgens mijn stem niet teveel te gebruiken, en in de loop van de dag wat meer. Maar toch heb ik mijn keel wel geforceerd. Een maal was het zó erg, dat ik tien da gen thuis heb moeten blijven. Het was de langste tijd dat ik ooit ziek was.' Van een ouder kreeg hij later een blok rood verfhout. 'Als het te rumoerig werd gaf ik daarmee een paar ferme tikken op tafel.' Ook op andere wijze was Loning vaardig met zijn handen. Via cursus sen behaalde hij de onderwijsaktes tekenen en handvaardigheid. De grootste affiniteit had hij met handen arbeid. 'Ik deed van alles met afval hout en heb stapels bij de gemeente, De Bolder en Van der Vis vandaan gesleept. Ik werk ook met gips, hout en linoleumsneden en liet kleine et sen maken, zodat de leerlingen de technieken leerden kennen.' Na een werkzaam leven, waann hij geen onderwijzer was die de deur om vier uur 's middags achter zich dicht trok, maar bijna zijn hele ziel en za ligheid in het onderwijs stak, is hij nu veelvuldig in de natuur te vinden. 'Gisteren liepen Wilma en ik nog door de Mokbaai. Ik moest gelijk denken aan mijn tijd in Den Hoorn, want ik wilde toen zo graag een uitkijkpost in die baai, zodat ik de vogels van dicht bij kon bestuderen. Maarten Mantje van Staatsbosbeheer had er zo zijn gedachten over, maar gaf wel toe stemming. Met de leerlingen bouw den we een hut van strandhout en riet. We hebben de uitkijkpost een paar keer gebruikt, maar helaas hield hij met lang stand. Na een paar flinke herfststormen was er weinig meer van over. Toch denk ik er met genoe gen aan terug.' Ter gelegenheid van het afscheid van meester Wim Loning wordt vrijdag 31 augustus van 15.30 tot 18.00 uur een afscheidsreceptie in de Thijssechool gehouden. Gerard Timmerman Schoolmeester Wim Loning zit op 1 september 40 jaar in het onderwijs. 'Vergeleken met vroeger zijn kinderen vooral directer en spontaner geworden.(Foto Gerard Timmerman) Texel'94 heeft zondag in strijd om de districtsbeker een gemakkelijke overwinning behaald op WGW. Emile Keyser, Martin Koorn en Niels Dubbelt bezorgden de thuis ploeg drie treffers, terwijl keepers Bart Heerschap (in de eerste helft) en Bart Graaf (na rust) nauwelijks op de proef werden gesteld en hun doel schoon hielden. De eindstand werd daardoor 3-0. Al snel na de aftrap bleek dat WGW flink aan kwaliteit heeft ingeboet. Na de degradatie van afgelopen seizoen zijn diverse routiniers vertrokken en vervangen door talentvolle maar on ervaren A-junioren. Met name de defensie rammelde aan alle kanten. De witgeelwitten speelden op buiten spel, maar zonder overtuiging. Daar door wisten de Texelaars voor rust vele kansen te creëren. Gelukkig voor WGW was doelman Terneu in een uitstekende vorm. Door schoten van Nico Schot, Niels Dubbelt en Martin Koorn te keren slaagde hij erin de achterstand bij rust tot 2-0 te beper ken. De eerste treffer kwam op naam van Emile Keyser. Goed aangespeeld door Niels Dubbelt passeerde hij aan de linkerkant soepel zijn tegenstan der. waarna hij Terneu het nakijken gaf. Na ruim een half uur omzeilde Martin Koorn de haperende buiten- spelval van WGW. Hij omspeelde Terneu beheerst en schoot raak: 2-0. Net voor rust werd Nico Schot hard onderuit gehaald door verdediger Zimmerman. De thuisclub bleef in balbezit en Keyser kon dreigend doorgaan. De uitstekende scheids rechter Koekkoek paste de voordeel- regel toe, maar verzuimde met om de boosdoener bij het volgende dode moment alsnog de gele kaart te ge ven. In de tweede helft tapte WGW uit een ander vaatje. Er werd veel harder gewerkt en door de tegenstander dichter en feller op de huid te zitten, probeerden de gasten alsnog een beter resultaat te bewerkstelligen. De Texelse defensie, met John List als laatste man, gaf echter geen kansen weg, liet WGW uitrazen en bouwde met snelle uitvallen ook zelf aan en kele gevaarlijke aanvallen. De bezoe kers hadden het er maar moeilijk mee en moesten soms naar ongeoor loofde middelen grijpen om Texel'94 van scoren af te houden. Toch slaagde Niels Dubbelt er in de slot fase met een derde treffer in het klasseverschil uit te drukken. Uit een bijna onmogelijke hoek knalde hij de bal over Terneu en net onder de lat; 3-0. Een mooie overwinning, maar door het povere spel van WGW kan dit duel moeilijk een graadmeter voor de nieuwe competitie genoemd worden. De echte test komt woensdag, wan neer in Den Helder het derde beker duel tegen de nieuwe fusieclub FC Den Helder wordt gespeeld. Jordy Vinke en Robbert Boersen heb ben vrijdag op overtuigende wijze de 32 kilometer lange koppeltijdrit van Wielervereniging Texel gewonnen. Zij raffelden het parcours bij Oudeschild af met een gemiddelde snelheid van ruim 43,5 kilometer per uur en finish ten in een tijd van 44.13 minuten. Zij werden op ruime afstand gevolgd door Peter en Joran Tromp. Vader en zoon reden op een tandemligfiets en kwamen na 47.20 minuten over de finish. Verrassend derde in 49.24 mi nuten werden Jan Zijm en junior Marcus Bakker. De jongste deelne mer, Ferry van der Vis, reed samen met veteraan Dirk Vinke 24 kilometer. Zij deden 46.31 minuten over deze afstand. Hondenclub Texel hervat zondag 2 september de trainingen. Er zijn er diverse, waaronder de puppycursus, gedrag en gehoorzaamheid 1 en 2, sport-en-spel en behendigheid (voor beginners en gevorderden). De trai ningen worden verzorgd door gedi plomeerde instructeurs en vinden plaats op het eigen clubveld, dat on derdeel is van het zwembadcomplex Molenkoog in Den Burg Informatie omtrent cursussen en trainingstijden is verkrijgbaar via Marion Zijm, tel. 314 205 en Ruud van Holland, tel. 315 804. Beiden zijn na 18.00 uur bereik baar. Zondag 2 september Purmersteijn-Texel'94 14.00 Oosterend-Vesdo 14.00 De Koog-Oudesluis 14.00 GSV-ZDH 14.00 Word donateur giro 1247

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 7