wem ZEGEL Cjrocn r£wartsJ~exels 'in het harL, OOP lieuw hotel-restaurant, met behoud van sfeer Controles gemeente en brandweer 'Woonpand De Koog verkeert in slechte staat Texels Belang tegen zonering holle weggetjes ircel Coltof ziet brood in Vliegveldrestaurant 'Vanaf het balkon van je Cessna genieten' Laatste hamerstuk Joh. Roeper Kluis gestolen 0 Jantje Beton Oud-Tesodirecteur De Gorter overleden Weer visbeurs In Aqua Vita Maaibootkapitein m Teso-commissaris Brandje TEXELS E^COU RANT SUPER DE BOER iERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11615 DINSDAG 25 SEPTEMBER 2001 [jvertenties/abonnementen/bezorging: jinbaan 6 91 MC Den Burg efoon 0222 - 36 26 00 - telefax 0222 - 31 41 11 nail: info@lenr.nl •rschijnt dinsdag en vrijdag ectontwikkelaar Marcel Coltof uit mtsoog heeft met de familie wens een akkoord bereikt over verkoop van het Vliegveld- lurant. Coltof wil het hele com- slopen en op de dezelfde plek nieuw restaurant met tien luxe Isuites bouwen. 'Vanaf het bal van je Cessna op het vliegveld eten. Dat moet toch een kick :n'. voorspelt Coltof, die zelf en- siast sportvlieger is. De NV itvaartterrein. dat het eerste recht koop heeft, beslist één dezer n of het al dan niet akkoord gaat. jt is voor veel Texelaars geen kende, wat andersom overigens j, geldt. Zijn bedrijf Inproject Leis- P 'rojects legt zich toe op het ver- van vakantiehuizen (voor Greenparks verkocht Coltof latste drie jaar 2000 vakantie- ngen). Het bracht onder andere ungalows van Sluftervallei bij De isdorp en die van het Beachpark Koog met succes aan de man. er was hij betrokken bij andere eten op het eiland. Maar ook zijn hobby brengt hem regelmatig Texel. De band met het vliegveld zó hecht, dat directeur Ed de n zijn bedrijf strikte als hoofd tor voor de luchtvaartshow. Zijn lel in onroerend goed voerde ook naar Bonaire, waar hij Wim elGouwens tegen het lijf liep. Ze jiteren het Vliegveldrestaurant 1989 en kennen Coltof al jaren, «ens: 'Het restaurant wordt ons Ie druk en we zijn eigenlijk op naar iets rustigers, iets dialigers, liefst in de logies- r, al dan niet op Texel.' Coltof: vroeg mijn mening over zijn bedrijf. Ik zei dat ik de zaak, die is gebouwd in de vijftiger jaren, gezien de uitstraling geheel zou vernieuwen. Maar dat zag Wim niet zitten Er volgden veel gesprekken, onder meer met de luchthavendirecteur. De Bruijn: 'Het besluit om al dan niet te verkopen was best moeilijk voor Wim, want hij was er toch min of meer met het restaurant getrouwd. Toen bleek dat Coltof interesse had, heb ben we uitvoerig met hem gesproken. Belangrijk is dat de huidige sfeer wordt gehandhaafd. Het moet geen zes sterren restaurant worden. Ge woon gezellig, leuk en niet te groot schalig. Met fraaie hotelkamers waar gasten kunnen verblijven. Marcel denkt daar net zo over. Hij wil er echt iets leuks van maken, kortom een plan waar wij geheel achter kunnen staan. Ik denk dat het wel goed is als de zaken eens rigoureus worden aan gepakt. Per slot van rekening staat het gebouw er al vanaf de vijfiger ja ren.' De Bruijn legt het plan één de zer dagen voor aan de raad van be stuur van de NV Luchtvaartterrein, die uiterlijk 1 oktober een beslissing neemt. De onderhandelingen tussen Gouwens en Coltof verliepen vlot, met als resultaat dat Willem en Nel het bedrijf op pachtbasis nog één seizoen zullen exploiteren. Coltof: 'Mijn plan is om in de zaak in 1 okto ber te sluiten en totaal af te breken en Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg Redactie: Warmoesstraat 45, Den Burg telefoon 0222 - 36 26 20. fax 0222 - 32 30 00 e-mail: redactie@texelsecourant.nl Buiten werktijd: Gerard Timmerman, tel. 31 46 87 of 06-22 14 02 75 Losse nummers 1,80 0,82, abonnementsprijs 63,- 28,59 per half jaar. kal reageert het koperspubliek is wat stug, dan moet je toch en lachen en de vaart er in hou- Het komt dan vanzelf weer d.' Wijze raad van Joh. Roeper, vrijdag en zaterdag voor het jaar achtereen de koopwaren de Lionsveiling aan de man sht. Een periode waarin in to- ƒ1,2 miljoen werd omgezet, irdoor ƒ180.000,- aan provisie goede doelen kon worden be rd, Zaterdag hanteerde de n9meester voor de laatste keer lamer. Per houdt van een kwinkslag, een flschap die een veilingmeester dvan pas komt. Ook toen hij za- '9 zijn laatste kavels er letterlijk jaagde, kreeg hij de lachers op dand. 'Misschien zie ik er wat E'uit, maar mijn ogen zijn nog als snd van vijftig. Ik zie alle mooie ,es m de zaal nog prima zitten.' Hater: 'Koop het nu in guldens, kun je het volgend jaar in euro's ;°Pen.' Met zijn laatste hamers ten aandeel Krim, schreef hij uhiedenis. Voor het waardepapier ten nominale waarde van 500, st hij een koper zover te krijgen deze het opbood tot ruim ®0.-. 'Eenmaal, andermaal, ver te', besloot Roeper zijn glan ds loopbaan. 2 500 bezoekers kunnen de s terugkijken op een geslaagde in de schuur van RAB, waarin 'ü&ellige en ongedwongen sfeer heerste. In totaal werd er ƒ118.300, - omgezet, aanmerkelijk meer dan in 2000 (ƒ105.360,-). Gemiddeld werd 235,- voor een kavel geboden en ook dat bedrag is een stuk hoger dan vorig jaar (ƒ195,-). De Lions verwach ten een netto opbrengst van ƒ25.000,-, wat het totaal is van de veilingprovisie, de opbrengst van de catalogus en de inkomsten uit horeca. De opbrengst komt ten goede aan het Tesselhuis en andere goede doelen Het aantal onverkochte kavels bleef beperkt. Klapstuk van de veiling was een VW- kever uit 1969. De klassieker ging weg voor ƒ10.000,-. (Foto Gerard Tmmormnn) Bij een inbraak in een woning boven de Pianobar aan de Nikadel in De Koog is in de nacht zaterdag op zon dag een kluis weggenomen. De kluis bevatte een groot geldbedrag, waardepapieren en sieraden. De inbrekers(s) moeten volgens de eigenaresse tussen 1.00 en 3.00 uur hun slag hebben geslagen, de pe riode waarin ze zelf in haar zaak was. De politie heeft de zaak in onderzoek. Tol (030) 240 70 00 Word donateur: giro 1247 Projectontwikkelaar Marcel Coltof heeft ambitieuze plannen met het Vliegveldrestaurant. Het oude gebouw maakt plaats voor een luxueus hotel-restaurant. (Foto Gerard Timmerman) herbouwen. Het bedrijf heeft nu een oppervlakte van 400 vierkante meter, maar op basis van het huidige be stemmingsplan mag de nieuwbouw een oppervlakte van 750 meter heb ben. Daar gaan we geen meter over heen. Ook het huidige aantal van 20 hotelbedden zal niet toenemen. Ik weet dat deze hoeveelheid in principe met een kwart mag worden uitge breid, maar daarvoor moet een tijd rovende procedure worden gevoerd. In de praktijk kosten dergelijke pro cedures erg veel tijd en ik wil niet het risico lopen dat de planning in het honderd loopt.' In elke hotelsuite komen twee bed den. 'De kamers worden bijzonder sfeervol en luxe, waarbij je moet den ken aan een balkon en een badkamer met stoomcabine. Het restaurant zal niet veel groter worden dan nu, maar we willen er wel een grote serre aan bouwen, waarbij het dak kan worden geopend. Dan kunnen de gasten van uit hun stoel de para's naar beneden zien komen. Het geheel krijgt een moderne vormgeving. Ook is het de bedoeling er een avondzaak van te maken. Want er is meer uit te halen dan alleen een kop koffie en een uit smijter.' Coltof praat met groot enthousiasme over zijn plannen. 'Deze locatie is echt super. Een restaurant met uit zicht op het vliegveld. Texel neemt echt een heel aparte plek in binnen de vliegwereld. Waar ik ook ter we reld kom, van Sidney tot Tokyo, ze kennen allemaal Ed de Bruijn. Een buitengewoon gastheer. Texel is ner gens mee te vergelijken. Dat neemt niet weg dat Texel International Air- port best wat extra uitstraling kan gebruiken. Het is financieel gezien een aantrekkelijk object, maar dit is voor mij ook een stukje liefhebberij. Het is tot nu toe het kleinste project dat ik ga verkopen.' Coltof verwacht snel kopers te vinden voor de hotel suites, 'Ik heb er nu al vraag naar.' Het nieuwe restaurant zal hoogstwaar schijnlijk worden verpacht. Coltof heeft architect Louis Uriot opdracht gegeven een ontwerp voor de nieuw bouw te tekenen. Vrijdag overleed vrij plotseling Maarten C. de Gorter uit Den Burg die van 1963 tot 1974 directeur was van Teso. Hij werd 91 jaar. De op Vlieland geboren De Gorter bezocht de zeevaartschool op Ter schelling en werd uiteindelijk eerste stuurman bij de Maatschappij Neder land en de Koninklijke Paketvaart Maatschappij in Indonesië. Zijn mili taire dienst vervulde hij als marconist bij de Koninklijke Marine. Het onder houden van wereldwijd radiocontact was ook zijn hobby. Als volledig gelicenseerd zendamateur met de roepletters PAO-MDG had hij tot het eind van zijn leven regelmatig ether contact met hobbygenoten in bin nen- en buitenland. In 1948 kwam De Gorter als admini strateur in dienst van Teso. De raad van commissarissen koos hem uit 325 kandidaten. In 1961 werd hij adjunctdirecteur en twee jaar later waarnemend directeur Dat laatste was het gevolg van het conflict dat de commissanssen kregen met de toen malige directeur Sibinga Mulder. Deze werd geschorst en nam ontslag nadat een door burgemeester De Koning ingestelde commssie van drie De brandweer en afdeling bouw en woningtoezicht van de ge meente hebben controles gehou den in een woonpand boven De Kolonist in de Dorpstraat in De Koog. John Franken, één van de bewoners, zegt dat het pand, dat eigendom is van Frits Langeveld, in een zeer slechte staat verkeert. Hij denkt dat het risico bestaat dat het pand gesloten moet worden. Uit de controles is volgens hem gebleken dat er brandgevaarlijke situaties zijn. Ook zouden in slechte staat verke rende dragende delen gevaar opleve ren. De gemeente wil geen commen taar geven over de controles. Volgens een woordvoerder worden eerst rap portages opgesteld die door burge meester en wethouders besproken moeten worden. Beneden in de centrale hal laat Fran ken zien dat er slechts één deur is om weg te komen. Twee andere deuren in de hal kunnen met geopend wor den. 'En boven zijn geen brand- uitgangen. Als er dus brand uitbreekt, zitten er twee verdiepingen vast.' Wegkomen via de ramen in zijn bovenwoning lijkt onmogelijk, omdat de ramen maar een klein stukje open kunnen. 'En zie je me anders met een baby vla de dakgoot vluchten?' Buiten bij de balkons achter is te zien dat stukken steen ontbreken bij een paar dragende delen. 'Die draag- balken liggen los. En ze buigen ook door.' Een buurman vertelt melding te hebben gedaan bij de gemeente van de slechte staat. In de gang naast het pand liggen stukken steen die om laag zijn gevallen op de grond. In de muren zijn scheuren te zien. Trappenhuis Met de verlichting in het trappenhuis is het volgens de bewoner eveneens slecht gesteld. 'Ik moet binnenkort een knieoperatie ondergaan, omdat Texels Belang is tegen het opdelen van de holle weggetjes in het Hogeberggebied in zones voor wandelaars, fietsers en ruiters. De kiesvereniging heeft ook moeite met plannen van Staatsbosbeheer (SBB) om de Randweg en de Natte Vlakweg in de Dennen af te sluiten. Volgens Texels Belang bestaat de indruk dat SBB met de maatregelen de onderhoudskosten van de wegen wil terugdringen. De partij hecht wei nig waarde aan argumenten van Staatsbosbeheer dat recreanten el kaar in de weg zitten op de holle weggetjes. Volgens Texels Belang geeft SBB geen duidelijk beeld van de aard en de hoeveelheid klachten waarop zij haar voornemens baseert. SBB wil de holle weggetjes in zones opdelen naar aanleiding van klachten dat wandelaars, fietsers en ruiters er last hebben van elkaar. Ze heeft on langs ook voorgesteld de Randweg en de Natte Vlakweg af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer zodat fietsers beter de ruimte hebben. Ook moet sluipverkeer door de Dennen daar mee tegen gegaan worden. Volgens Texels Belang mag het medegebruik van wegen door bewo ners en toeristen echter met verder ingeperkt worden. De kiesvereniging zegt zich daar bij burgemeester en wethouders tegen te verzetten. Volgens districtshoofd Jaap van Groenigen is de indruk dat SBB op onderhoud wil besparen verkeerd. 'Voor de Natte Vlakweg en de Rand weg willen we eerst een principiële discussie houden. Wat willen we in de toekomst met die wegen? Die dis cussie is onderdeel van het beheers plan dat opgesteld is voor het Natio naal Park. Eerst moeten we helder hebben wat we met de wegen willen en dan komt onderhoud verder aan de orde.' Aan de holle weggetjes heeft SBB volgens hem slechts minimale kos ten. 'Daar hoeven we met veel aan op te knappen. Door slim te scheiden, kunnen we het gebruik wel aantrek kelijker maken. Als er over een pad geen fietsers meer gaan. wordt het minder blubberig bijvoorbeeld.' Hij benadrukt dat de holle weggetjes en de wegen in de Dennen los van elkaar gezien moeten worden. In een brief wijst Texels Belang erop dat verkeersbesluiten alleen door burgemeester en wethouders geno men mogen worden, omdat zij het bevoegd gezag zijn. Volgens Van Groenigen kan SBB formeel juridisch besluiten de wegen af sluiten, maar doet het dat niet. Zowel zonering als een mogelijk afsluiting van de wegen in de Dennen moet via besluiten van de gemeente verlopen. wijze mannen de kwestie had onder zocht. De Gorter had aanvankelijk weinig ambitie om blijvend directeur te worden, maar op aandrang van de burgemeester stelde hij zich beschik- ik in het donker van de trap ben ge vallen. En in huis kunnen we elke week de lampen vervangen. Elke vrij dag knappen de lampen. We hebben al energiezuinige lampen gepro beerd, maar die knappen ook.' Vol gens Franken staan zijn gezin en an dere bewoners op straat als het pand gesloten zou worden. Dat kan vol gens hem niet 'Er zijn hier twee ge zinnen met kinderen en er is ook nog een baby op komst.' Advocaat Remco Kiewitt zegt dat er een gerede kans is dat hij een zaak aanspant voor zijn cliënt als het pand onbe woonbaar verklaard zou worden. 'Dan zou de eigenaar vervangende woonruimte moeten aanbieden.' Frits Langeveld, eigenaar van het pand, zegt niet van problemen te weten. Volgens hem is er normaal onderhoud gepleegd en ligt er sinds een paar jaar een plan om te gaan renoveren. 'Als het zover is. worden de bewoners geïnformeerd over de plannen. En in het zicht van een re novatie ga je niet meer beginnen aan nieuwe schilderwerken.' Brand gevaarlijke situaties in het pand zijn hem eveneens onbekend. baar en werd op 29 november 1963 door de aandeelhouders gekozen. Het bewind van De Gorter viel samen met een periode van ongekende toe ristische groei en een daarmee sa menhangende expansie van de veer dienst. Teso bracht in maart 1964 de 'Marsdiep' in de vaart, de eerste veer boot met koplading die echter pas in gebruik kon worden genomen nadat de njksoverheid de havens had aan gepast. Twee Jaar later volgde de 'Marsdiep'.Ook de afschaffing van enkele reiskaartjes viel in de periode van De Gorter, die op zijn 63e ver vroegd met pensioen ging omdat het werk hem te zwaar ging vallen. Theo Hoogerheide, die een jaar mede directeur was geweest, werd zijn op volger. Naast zijn dagelijkse werk was Maarten de Gorter ook op andere manieren actief. Hij was onder meer penningmeester van de VW Texel en trad een enkele maal ook op als waar nemend directeur van deze organisa tie. Met speciale toestemming werd Maarten de Gorter al een dag na zijn overlijden gecremeerd, tegelijk met zijn vrouw Marretje die vier dagen eerder was gestorven. Met name door inspanningen van bestuurslid Bob van den Berg is in het gebouw van Kotex aan de Abbewaal een uitstekend ge schikte ruimte ontstaan voor de nieuwe visbeurs van aquarium vereniging In Aqua Vita. Naast liefst 28 aquaria zijn er vijf planten bakken ingericht. De visbeurs in dorpshuis d'Ouwe Ulo werd in december 1999 gesloten, waarna de vereniging een tijdlang op non-actief kwam te staan. Met de Ingebruikname van de nieuwe ruimte wordt waarschijnlijk in een behoefte voorzien. Leden en oud-leden van de vereniging zijn vrijdag vanaf 20.00 uur welkom. Zaterdag, tijdens de jong- dierendag van Kotex, zijn ook andere belangstellenden welkom. Daarna is de visbeurs elke vrijdag van 19.30 tot 21.00 uur geopend. De ruimte van In Aqua Vita heeft een - duidelijke bewegwijzerde -eigen ingang aan de Abbewaal, tegenover het boekhoud- kantoor. De uitgestrekte Rogsloot blinkt in het licht van de opkomende zon. Het be looft weer een mooie dag te worden voor Peter van der Gracht die met zijn maaiboot van wal steekt om een strook te gaan verwijderen van de brede rietkragen die dit natuurgebied omzomen. Aldus levert hij zijn aan deel in het beheer van dit natuurge bied. Als dat niet zou gebeuren zou het grootste deel van de Rogsloot op den duur in een netveld veranderen. Pagina 5 Tijdens de aandeelhoudersverga dering van Teso in 2000 ontstond er veel commotie toen bij de her verkiezing van commissaris Harry Ran bleek dat de enige tegen kandidaat (P. Ferhman), geen enkele binding had met Texel of de veer dienst en zelfs geen aandeelhouder was. Komende vrijdag, als wordt ge stemd over een opvolger voor de ver trekkende commissaris Lia Vonk, hebben de aandeelhouders de keus uit twee serieuze kandidaten: oud- Texelse Ria Kuip en NlOZ-directeur Jan de Leeuw. Pagina 7 De brandweer rukte gisteravond laat uit voor een brandje in een auto op het parkeerterrein aan de hoek Wil- helminalaan/Drijverstraat in Den Burg Toen de brandweer arnveerde had de eigenaar van de wagen het vuur zelf al uitgemaakt. Hij was ge waarschuwd door iemand die zag dat er achterin de wagen wat brandde. De oorzaak is onbekend. (Advertentie) CjrttB i ta hé tjrL Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: Mi DE Gf ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE NEE- sticker maar wel geïnteresseerd? Folder verkrijgbaar op Spinbaan 6. Het woonpand aan de Dorpsstraat in De Koog. n Hattum) Stenen ontbreken In een gescheurde muur onder een dragend deel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 1