wem
ZEGEL
Cjrocn r£wartsJ~exels 'in het harL,
OOP
lieuw hotel-restaurant,
met behoud van sfeer
Controles gemeente en brandweer
'Woonpand De Koog
verkeert in slechte staat
Texels Belang tegen
zonering holle weggetjes
ircel Coltof ziet brood in Vliegveldrestaurant
'Vanaf het balkon
van je Cessna
genieten'
Laatste hamerstuk Joh. Roeper
Kluis gestolen
0
Jantje Beton
Oud-Tesodirecteur
De Gorter overleden
Weer visbeurs
In Aqua Vita
Maaibootkapitein
m Teso-commissaris
Brandje
TEXELS E^COU RANT
SUPER DE BOER
iERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11615
DINSDAG 25 SEPTEMBER 2001
[jvertenties/abonnementen/bezorging:
jinbaan 6
91 MC Den Burg
efoon 0222 - 36 26 00 - telefax 0222 - 31 41 11
nail: info@lenr.nl
•rschijnt dinsdag en vrijdag
ectontwikkelaar Marcel Coltof uit
mtsoog heeft met de familie
wens een akkoord bereikt over
verkoop van het Vliegveld-
lurant. Coltof wil het hele com-
slopen en op de dezelfde plek
nieuw restaurant met tien luxe
Isuites bouwen. 'Vanaf het bal
van je Cessna op het vliegveld
eten. Dat moet toch een kick
:n'. voorspelt Coltof, die zelf en-
siast sportvlieger is. De NV
itvaartterrein. dat het eerste recht
koop heeft, beslist één dezer
n of het al dan niet akkoord gaat.
jt is voor veel Texelaars geen
kende, wat andersom overigens
j, geldt. Zijn bedrijf Inproject Leis-
P 'rojects legt zich toe op het ver-
van vakantiehuizen (voor
Greenparks verkocht Coltof
latste drie jaar 2000 vakantie-
ngen). Het bracht onder andere
ungalows van Sluftervallei bij De
isdorp en die van het Beachpark
Koog met succes aan de man.
er was hij betrokken bij andere
eten op het eiland. Maar ook zijn
hobby brengt hem regelmatig
Texel. De band met het vliegveld
zó hecht, dat directeur Ed de
n zijn bedrijf strikte als hoofd
tor voor de luchtvaartshow. Zijn
lel in onroerend goed voerde
ook naar Bonaire, waar hij Wim
elGouwens tegen het lijf liep. Ze
jiteren het Vliegveldrestaurant
1989 en kennen Coltof al jaren,
«ens: 'Het restaurant wordt ons
Ie druk en we zijn eigenlijk op
naar iets rustigers, iets
dialigers, liefst in de logies-
r, al dan niet op Texel.' Coltof:
vroeg mijn mening over zijn
bedrijf. Ik zei dat ik de zaak, die is
gebouwd in de vijftiger jaren, gezien
de uitstraling geheel zou vernieuwen.
Maar dat zag Wim niet zitten Er
volgden veel gesprekken, onder meer
met de luchthavendirecteur. De
Bruijn: 'Het besluit om al dan niet te
verkopen was best moeilijk voor
Wim, want hij was er toch min of meer
met het restaurant getrouwd. Toen
bleek dat Coltof interesse had, heb
ben we uitvoerig met hem gesproken.
Belangrijk is dat de huidige sfeer
wordt gehandhaafd. Het moet geen
zes sterren restaurant worden. Ge
woon gezellig, leuk en niet te groot
schalig. Met fraaie hotelkamers waar
gasten kunnen verblijven. Marcel
denkt daar net zo over. Hij wil er echt
iets leuks van maken, kortom een
plan waar wij geheel achter kunnen
staan. Ik denk dat het wel goed is als
de zaken eens rigoureus worden aan
gepakt. Per slot van rekening staat
het gebouw er al vanaf de vijfiger ja
ren.' De Bruijn legt het plan één de
zer dagen voor aan de raad van be
stuur van de NV Luchtvaartterrein, die
uiterlijk 1 oktober een beslissing
neemt.
De onderhandelingen tussen
Gouwens en Coltof verliepen vlot,
met als resultaat dat Willem en Nel
het bedrijf op pachtbasis nog één
seizoen zullen exploiteren. Coltof:
'Mijn plan is om in de zaak in 1 okto
ber te sluiten en totaal af te breken en
Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
Redactie: Warmoesstraat 45, Den Burg
telefoon 0222 - 36 26 20. fax 0222 - 32 30 00
e-mail: redactie@texelsecourant.nl
Buiten werktijd: Gerard Timmerman, tel. 31 46 87
of 06-22 14 02 75
Losse nummers 1,80 0,82, abonnementsprijs 63,- 28,59 per half jaar.
kal reageert het koperspubliek
is wat stug, dan moet je toch
en lachen en de vaart er in hou-
Het komt dan vanzelf weer
d.' Wijze raad van Joh. Roeper,
vrijdag en zaterdag voor het
jaar achtereen de koopwaren
de Lionsveiling aan de man
sht. Een periode waarin in to-
ƒ1,2 miljoen werd omgezet,
irdoor ƒ180.000,- aan provisie
goede doelen kon worden be
rd, Zaterdag hanteerde de
n9meester voor de laatste keer
lamer.
Per houdt van een kwinkslag, een
flschap die een veilingmeester
dvan pas komt. Ook toen hij za-
'9 zijn laatste kavels er letterlijk
jaagde, kreeg hij de lachers op
dand. 'Misschien zie ik er wat
E'uit, maar mijn ogen zijn nog als
snd van vijftig. Ik zie alle mooie
,es m de zaal nog prima zitten.'
Hater: 'Koop het nu in guldens,
kun je het volgend jaar in euro's
;°Pen.' Met zijn laatste hamers
ten aandeel Krim, schreef hij
uhiedenis. Voor het waardepapier
ten nominale waarde van 500,
st hij een koper zover te krijgen
deze het opbood tot ruim
®0.-. 'Eenmaal, andermaal, ver
te', besloot Roeper zijn glan
ds loopbaan.
2 500 bezoekers kunnen de
s terugkijken op een geslaagde
in de schuur van RAB, waarin
'ü&ellige en ongedwongen sfeer
heerste. In totaal werd er ƒ118.300,
- omgezet, aanmerkelijk meer dan in
2000 (ƒ105.360,-). Gemiddeld werd
235,- voor een kavel geboden en
ook dat bedrag is een stuk hoger dan
vorig jaar (ƒ195,-). De Lions verwach
ten een netto opbrengst van
ƒ25.000,-, wat het totaal is van de
veilingprovisie, de opbrengst van de
catalogus en de inkomsten uit
horeca. De opbrengst komt ten
goede aan het Tesselhuis en andere
goede doelen Het aantal
onverkochte kavels bleef beperkt.
Klapstuk van de veiling was een VW-
kever uit 1969. De klassieker ging
weg voor ƒ10.000,-.
(Foto Gerard Tmmormnn)
Bij een inbraak in een woning boven
de Pianobar aan de Nikadel in De
Koog is in de nacht zaterdag op zon
dag een kluis weggenomen. De kluis
bevatte een groot geldbedrag,
waardepapieren en sieraden. De
inbrekers(s) moeten volgens de
eigenaresse tussen 1.00 en 3.00 uur
hun slag hebben geslagen, de pe
riode waarin ze zelf in haar zaak was.
De politie heeft de zaak in onderzoek.
Tol (030) 240 70 00
Word donateur: giro 1247
Projectontwikkelaar Marcel Coltof heeft ambitieuze plannen met het Vliegveldrestaurant. Het oude gebouw maakt plaats voor een
luxueus hotel-restaurant. (Foto Gerard Timmerman)
herbouwen. Het bedrijf heeft nu een
oppervlakte van 400 vierkante meter,
maar op basis van het huidige be
stemmingsplan mag de nieuwbouw
een oppervlakte van 750 meter heb
ben. Daar gaan we geen meter over
heen. Ook het huidige aantal van 20
hotelbedden zal niet toenemen. Ik
weet dat deze hoeveelheid in principe
met een kwart mag worden uitge
breid, maar daarvoor moet een tijd
rovende procedure worden gevoerd.
In de praktijk kosten dergelijke pro
cedures erg veel tijd en ik wil niet het
risico lopen dat de planning in het
honderd loopt.'
In elke hotelsuite komen twee bed
den. 'De kamers worden bijzonder
sfeervol en luxe, waarbij je moet den
ken aan een balkon en een badkamer
met stoomcabine. Het restaurant zal
niet veel groter worden dan nu, maar
we willen er wel een grote serre aan
bouwen, waarbij het dak kan worden
geopend. Dan kunnen de gasten van
uit hun stoel de para's naar beneden
zien komen. Het geheel krijgt een
moderne vormgeving. Ook is het de
bedoeling er een avondzaak van te
maken. Want er is meer uit te halen
dan alleen een kop koffie en een uit
smijter.'
Coltof praat met groot enthousiasme
over zijn plannen. 'Deze locatie is
echt super. Een restaurant met uit
zicht op het vliegveld. Texel neemt
echt een heel aparte plek in binnen
de vliegwereld. Waar ik ook ter we
reld kom, van Sidney tot Tokyo, ze
kennen allemaal Ed de Bruijn. Een
buitengewoon gastheer. Texel is ner
gens mee te vergelijken. Dat neemt
niet weg dat Texel International Air-
port best wat extra uitstraling kan
gebruiken. Het is financieel gezien
een aantrekkelijk object, maar dit is
voor mij ook een stukje liefhebberij.
Het is tot nu toe het kleinste project
dat ik ga verkopen.' Coltof verwacht
snel kopers te vinden voor de hotel
suites, 'Ik heb er nu al vraag naar.' Het
nieuwe restaurant zal hoogstwaar
schijnlijk worden verpacht. Coltof
heeft architect Louis Uriot opdracht
gegeven een ontwerp voor de nieuw
bouw te tekenen.
Vrijdag overleed vrij plotseling
Maarten C. de Gorter uit Den Burg
die van 1963 tot 1974 directeur was
van Teso. Hij werd 91 jaar.
De op Vlieland geboren De Gorter
bezocht de zeevaartschool op Ter
schelling en werd uiteindelijk eerste
stuurman bij de Maatschappij Neder
land en de Koninklijke Paketvaart
Maatschappij in Indonesië. Zijn mili
taire dienst vervulde hij als marconist
bij de Koninklijke Marine. Het onder
houden van wereldwijd radiocontact
was ook zijn hobby. Als volledig
gelicenseerd zendamateur met de
roepletters PAO-MDG had hij tot het
eind van zijn leven regelmatig ether
contact met hobbygenoten in bin
nen- en buitenland.
In 1948 kwam De Gorter als admini
strateur in dienst van Teso. De raad
van commissarissen koos hem uit
325 kandidaten. In 1961 werd hij
adjunctdirecteur en twee jaar later
waarnemend directeur Dat laatste
was het gevolg van het conflict dat de
commissanssen kregen met de toen
malige directeur Sibinga Mulder.
Deze werd geschorst en nam ontslag
nadat een door burgemeester De
Koning ingestelde commssie van drie
De brandweer en afdeling bouw
en woningtoezicht van de ge
meente hebben controles gehou
den in een woonpand boven De
Kolonist in de Dorpstraat in De
Koog. John Franken, één van de
bewoners, zegt dat het pand, dat
eigendom is van Frits Langeveld, in
een zeer slechte staat verkeert.
Hij denkt dat het risico bestaat dat het
pand gesloten moet worden. Uit de
controles is volgens hem gebleken
dat er brandgevaarlijke situaties zijn.
Ook zouden in slechte staat verke
rende dragende delen gevaar opleve
ren. De gemeente wil geen commen
taar geven over de controles. Volgens
een woordvoerder worden eerst rap
portages opgesteld die door burge
meester en wethouders besproken
moeten worden.
Beneden in de centrale hal laat Fran
ken zien dat er slechts één deur is om
weg te komen. Twee andere deuren
in de hal kunnen met geopend wor
den. 'En boven zijn geen brand-
uitgangen. Als er dus brand uitbreekt,
zitten er twee verdiepingen vast.'
Wegkomen via de ramen in zijn
bovenwoning lijkt onmogelijk, omdat
de ramen maar een klein stukje open
kunnen. 'En zie je me anders met een
baby vla de dakgoot vluchten?'
Buiten bij de balkons achter is te zien
dat stukken steen ontbreken bij een
paar dragende delen. 'Die draag-
balken liggen los. En ze buigen ook
door.' Een buurman vertelt melding te
hebben gedaan bij de gemeente van
de slechte staat. In de gang naast het
pand liggen stukken steen die om
laag zijn gevallen op de grond. In de
muren zijn scheuren te zien.
Trappenhuis
Met de verlichting in het trappenhuis
is het volgens de bewoner eveneens
slecht gesteld. 'Ik moet binnenkort
een knieoperatie ondergaan, omdat
Texels Belang is tegen het opdelen
van de holle weggetjes in het
Hogeberggebied in zones voor
wandelaars, fietsers en ruiters. De
kiesvereniging heeft ook moeite
met plannen van Staatsbosbeheer
(SBB) om de Randweg en de Natte
Vlakweg in de Dennen af te sluiten.
Volgens Texels Belang bestaat de
indruk dat SBB met de maatregelen
de onderhoudskosten van de wegen
wil terugdringen. De partij hecht wei
nig waarde aan argumenten van
Staatsbosbeheer dat recreanten el
kaar in de weg zitten op de holle
weggetjes. Volgens Texels Belang
geeft SBB geen duidelijk beeld van
de aard en de hoeveelheid klachten
waarop zij haar voornemens baseert.
SBB wil de holle weggetjes in zones
opdelen naar aanleiding van klachten
dat wandelaars, fietsers en ruiters er
last hebben van elkaar. Ze heeft on
langs ook voorgesteld de Randweg
en de Natte Vlakweg af te sluiten voor
gemotoriseerd verkeer zodat fietsers
beter de ruimte hebben. Ook moet
sluipverkeer door de Dennen daar
mee tegen gegaan worden.
Volgens Texels Belang mag het
medegebruik van wegen door bewo
ners en toeristen echter met verder
ingeperkt worden. De kiesvereniging
zegt zich daar bij burgemeester en
wethouders tegen te verzetten.
Volgens districtshoofd Jaap van
Groenigen is de indruk dat SBB op
onderhoud wil besparen verkeerd.
'Voor de Natte Vlakweg en de Rand
weg willen we eerst een principiële
discussie houden. Wat willen we in de
toekomst met die wegen? Die dis
cussie is onderdeel van het beheers
plan dat opgesteld is voor het Natio
naal Park. Eerst moeten we helder
hebben wat we met de wegen willen
en dan komt onderhoud verder aan
de orde.'
Aan de holle weggetjes heeft SBB
volgens hem slechts minimale kos
ten. 'Daar hoeven we met veel aan op
te knappen. Door slim te scheiden,
kunnen we het gebruik wel aantrek
kelijker maken. Als er over een pad
geen fietsers meer gaan. wordt het
minder blubberig bijvoorbeeld.' Hij
benadrukt dat de holle weggetjes en
de wegen in de Dennen los van elkaar
gezien moeten worden.
In een brief wijst Texels Belang erop
dat verkeersbesluiten alleen door
burgemeester en wethouders geno
men mogen worden, omdat zij het
bevoegd gezag zijn. Volgens Van
Groenigen kan SBB formeel juridisch
besluiten de wegen af sluiten, maar
doet het dat niet. Zowel zonering als
een mogelijk afsluiting van de wegen
in de Dennen moet via besluiten van
de gemeente verlopen.
wijze mannen de kwestie had onder
zocht. De Gorter had aanvankelijk
weinig ambitie om blijvend directeur
te worden, maar op aandrang van de
burgemeester stelde hij zich beschik-
ik in het donker van de trap ben ge
vallen. En in huis kunnen we elke
week de lampen vervangen. Elke vrij
dag knappen de lampen. We hebben
al energiezuinige lampen gepro
beerd, maar die knappen ook.' Vol
gens Franken staan zijn gezin en an
dere bewoners op straat als het pand
gesloten zou worden. Dat kan vol
gens hem niet 'Er zijn hier twee ge
zinnen met kinderen en er is ook nog
een baby op komst.' Advocaat
Remco Kiewitt zegt dat er een gerede
kans is dat hij een zaak aanspant
voor zijn cliënt als het pand onbe
woonbaar verklaard zou worden.
'Dan zou de eigenaar vervangende
woonruimte moeten aanbieden.'
Frits Langeveld, eigenaar van het
pand, zegt niet van problemen te
weten. Volgens hem is er normaal
onderhoud gepleegd en ligt er sinds
een paar jaar een plan om te gaan
renoveren. 'Als het zover is. worden
de bewoners geïnformeerd over de
plannen. En in het zicht van een re
novatie ga je niet meer beginnen aan
nieuwe schilderwerken.' Brand
gevaarlijke situaties in het pand zijn
hem eveneens onbekend.
baar en werd op 29 november 1963
door de aandeelhouders gekozen.
Het bewind van De Gorter viel samen
met een periode van ongekende toe
ristische groei en een daarmee sa
menhangende expansie van de veer
dienst. Teso bracht in maart 1964 de
'Marsdiep' in de vaart, de eerste veer
boot met koplading die echter pas in
gebruik kon worden genomen nadat
de njksoverheid de havens had aan
gepast. Twee Jaar later volgde de
'Marsdiep'.Ook de afschaffing van
enkele reiskaartjes viel in de periode
van De Gorter, die op zijn 63e ver
vroegd met pensioen ging omdat het
werk hem te zwaar ging vallen. Theo
Hoogerheide, die een jaar mede
directeur was geweest, werd zijn op
volger. Naast zijn dagelijkse werk was
Maarten de Gorter ook op andere
manieren actief. Hij was onder meer
penningmeester van de VW Texel en
trad een enkele maal ook op als waar
nemend directeur van deze organisa
tie.
Met speciale toestemming werd
Maarten de Gorter al een dag na zijn
overlijden gecremeerd, tegelijk met
zijn vrouw Marretje die vier dagen
eerder was gestorven.
Met name door inspanningen van
bestuurslid Bob van den Berg is in
het gebouw van Kotex aan de
Abbewaal een uitstekend ge
schikte ruimte ontstaan voor de
nieuwe visbeurs van aquarium
vereniging In Aqua Vita. Naast liefst
28 aquaria zijn er vijf planten
bakken ingericht.
De visbeurs in dorpshuis d'Ouwe Ulo
werd in december 1999 gesloten,
waarna de vereniging een tijdlang op
non-actief kwam te staan. Met de
Ingebruikname van de nieuwe ruimte
wordt waarschijnlijk in een behoefte
voorzien. Leden en oud-leden van de
vereniging zijn vrijdag vanaf 20.00 uur
welkom. Zaterdag, tijdens de jong-
dierendag van Kotex, zijn ook andere
belangstellenden welkom. Daarna is
de visbeurs elke vrijdag van 19.30 tot
21.00 uur geopend. De ruimte van In
Aqua Vita heeft een - duidelijke
bewegwijzerde -eigen ingang aan de
Abbewaal, tegenover het boekhoud-
kantoor.
De uitgestrekte Rogsloot blinkt in het
licht van de opkomende zon. Het be
looft weer een mooie dag te worden
voor Peter van der Gracht die met zijn
maaiboot van wal steekt om een
strook te gaan verwijderen van de
brede rietkragen die dit natuurgebied
omzomen. Aldus levert hij zijn aan
deel in het beheer van dit natuurge
bied. Als dat niet zou gebeuren zou
het grootste deel van de Rogsloot op
den duur in een netveld veranderen.
Pagina 5
Tijdens de aandeelhoudersverga
dering van Teso in 2000 ontstond er
veel commotie toen bij de her
verkiezing van commissaris Harry
Ran bleek dat de enige tegen
kandidaat (P. Ferhman), geen enkele
binding had met Texel of de veer
dienst en zelfs geen aandeelhouder
was. Komende vrijdag, als wordt ge
stemd over een opvolger voor de ver
trekkende commissaris Lia Vonk,
hebben de aandeelhouders de keus
uit twee serieuze kandidaten: oud-
Texelse Ria Kuip en NlOZ-directeur
Jan de Leeuw. Pagina 7
De brandweer rukte gisteravond laat
uit voor een brandje in een auto op
het parkeerterrein aan de hoek Wil-
helminalaan/Drijverstraat in Den
Burg Toen de brandweer arnveerde
had de eigenaar van de wagen het
vuur zelf al uitgemaakt. Hij was ge
waarschuwd door iemand die zag dat
er achterin de wagen wat brandde.
De oorzaak is onbekend.
(Advertentie)
CjrttB i ta hé tjrL
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van:
Mi DE Gf
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE
NEE- sticker
maar wel geïnteresseerd?
Folder verkrijgbaar op
Spinbaan 6.
Het woonpand aan de Dorpsstraat in De Koog.
n Hattum) Stenen ontbreken In een gescheurde muur onder een dragend deel.