'Het is als een kruiwagen: je moet hem zelf duwen' 50-jarig aannemersbedrijf groeide uit tot duizendpoot Mannen van ijzer TEXELSE^COURANI TEXELSE xf courant -- Blik vanger BEZORGERS Geen krant gekregen? Bel uw bezorger £->J otr I ciYlDCh ZUU 1 020*626 44 36 giro 454000 www.amnesty.nl AMNESTY International Support our tight tor human right I 'Ik weet nog dat mijn vader zei: "Spit die wagen zelf maar vol. want een kraan is veel te duur." Het was nog in de tijd dat arbeid naar verhouding goedkoper was dan machines. Dat is nu wel anders. Tegenwoordig komt er aan het min ste of geringste klusje al een kraan of shovel te pas. Dat scheelt zóveel werk.' Willem van Tatenhove, directeur van het gelijknamige aannemersbedrijf, kijkt terug op de bewo gen geschiedenis van het bedrijf dat dezer dagen het vijftig jarig bestaan viert Er gaat bijna geen dag voorbij, of je ziet wel ergens op het eiland een ploeg van Tatenhove op karwei. Een stukje straten, snoeien, een container op een auto of een vrachtje zand. Het grond- en aannemersbedrijf met zo'n 35 medewerkers is een begnp op het eiland. Al vroeg stond vast dat Willem 'Taat' zoals hij wel wordt genoemd in de aannemerij zou belanden. 'Als jo chie van een jaar of zeven, acht fietste ik naar polder De Eendracht, waar werd gewerkt aan het herstel van de dijk die bij de watersnood ramp was doorgebroken. Ze werkten er met spoortreinen en karretjes en als kind mocht ik daarop meeri|den. Als kind is dat natuurlek prachtig. Ik zat er de hele dag. Zo werd ik gek van het vak.' Jaren later zou Willem in de voetspo ren treden van zijn vader Dirk van Tatenhove uit Oosterend, die in 1951 op 47-jarige leeftijd het aannemers bedrijf oprichtte. Met een start kapitaal van ƒ400,-. een kruiwagen en de hulp van vier zonen durfde hij wel voor zichzelf te beginnen. Hij had dat al eerder willen doen, maar de oorlog en de magere jaren daarna verhinderden dat. De eerste jaren ver liepen weliswaar moeizaam, maar al snel kwam er meer werk. Texel kreeg stromend water, waarvoor leidingen in de grond moesten worden gespit en in 1953 was er volop werk aan de dijk in polder De Eendracht. Boven dien ging de ruilverkaveling van start, wat enorm veel werk genereerde. 'Ik denk dat we tachtig procent van alle boomsingels rond de boerderijen hebben geplant. Door de jaren heen Willem van Tatenhove: ..we doen alles, be halve huizen bouwen. We slopen ze wel... hebben we wel drie tot vier miljoen struiken op het eiland gezet. 'We hebben een periode gehad dat we in de winter veel tuinwallen heb ben gezet, maar na verloop van tijd raakt dat weer over. Maar dan kwam er wel weer wat anders. Helmplanten in de duinen bijvoorbeeld. In de loop der jaren hebben we er heel wat tak ken van sport bij gekregen. Toen het toerisme in de zeventiger jaren grote vormen aannam, kwam er ook voor ons steeds meer werk. Er werden vakantieparken ontwikkeld en daar konden ze ons goed bij gebruiken. We hebben veel naamsbekendheid gekregen toen we in 1977 zijn begon nen met het transport van afval containers. Dat was eigenlijk een toe valstreffer. Wij waren in die jaren het enige bedrijf dat een auto met een kraantje had Veel bouwbedrijven vroegen of we een vrachtje puin wil den ophalen. Maar het paste ons niet erg Totdat ik op een keer een adver tentie las waarin 25 containers wer den aangeboden en twee auto's. Het was een gok, maar in het ergste ge val had ik een hoop oud ijzer om mijn nek hangen. Het pakte goed uit. Het begon met bouw- en sloopafval en al snel volgde het afvaltransport vanaf de recreatiebedrijven, een sector die enorm in omvang toenam. Het transport van bedrijfsafval werd hem door de gemeente aanvankelijk niet in dank afgenomen. Maar de onvrede onder ondernemers over de gemeentelijke tarieven was dermate groot, dat belangenvereniging TVO prijsopvraag deed bij overkantse vervoerders. 'Ik ben toen uit zelfbe houd in de rolcontainers gegaan. Want als ik het niet zou doen. dan werd het een overkanten Ik vond het echt niet leuk om met de gemeente de concurrentie aan te gaan, want het is toch een belangrijke opdrachtge ver Maar ze begrepen dat ik niet an ders kon en de verhoudingen werden er niet door verstoord. De concurren tie was fel. waardoor ik tegen scherpe tarieven moet werken. Het is nog steeds een poot in het bedrijf die onvoldoende rendeert. Maar ik moet er wel mee doorgaan.'Het is een kwestie van: men vraagt en wij draaien. Twee jaar geleden begonnen we met de aanleg van veiligheidsgras voor speelwerktuigen, zeg maar kunstgras met een zachte en goed doorlatende ondergrond. Zoals zo veel dingen, stuitten we er bij toeval op. Een camping vroeg eens of we dat konden aanleggen. Toen heb ik contact gezocht met de importeur, die in het zuiden van het land bleek te wonen. Ik bood hem aan zijn product te promoten, onder voor waarde dat ik het dealerschap van Texel zou krijgen, van mij part ook de Kop van Noord-Holland. Maar die Dirk van Tatenhove, grondlegger van het bedrijf, achter het stuur van de vrachtwagen. Mijn broer heeft meegelopen met Van Kaap tot Kaap. Als overkanten Als buitenlander, zegt hij zelf. En het feit van zijn deelname had heel wat voeten in de aarde. Weerbarstig weer, was de voorspelling. 'Houd ik van', beweerde mijn broer. Hij lo geerde bij ons en dronk zich veel moed in, natuurlek weer vanuit één van die buitengewoon gemerkte flessen uit een zeer buitengewoon jaar met een uiterst verkwikkelijke afdronk, nasmaak en voorberei dingswerking tot de loop Van Kaap tot Kaap. Hij liet ons zijn voeten zien. witte benige ledematen eerder geschikt om zich bij het haardvuur uit te strekken dan zich te meten met de elementen. Maar het woord Kaapsnol klonk aantrekkelijk en De Kaap bij Ctosterend is een mooie plek. 'Soms moet je je bewijzen', zei hij. Juist in de tij den van vervreemding moeten zulke dingen je op de been houden. We droegen verantwoorde sokken aan. De zilveren heupflacon met cognac, die ikzelf bij het paardrij den gebruik, werd goedgevuld uit geleend. Er waren pleisters en eventuele noodschoenen. Een regencape en een regenbroek werd met veel verve door mijn zoon aangeboden, In verantwoord groen. 'In verantwoord groen', knikte mijn broer. 'Je denkt toch niet dat ik in zoiets wanstaltigs ga lopen.' 'Het is afdoende', zei ik zacht. Mijn broer gaf demonstratief de regenkleding terug. 'Ik ga voor absolute ontbe ring'. zei hij. 'Ik hou van regen, ik hou van de striemende kledderige nat tigheid in mijn gezicht, ik hou van de wind die mij meeneemt naar andere verten. Ik hou...' 'Ben je soms weer verliefd?', vroeg ik niet bepaald geïnteresseerd. 'Ja dat ben ik', zei mijn broer. Mijn geliefde liet de krant zakken. Mijn kinderen porden in het vuur en riepen eensgezind, 'Is het een man, is het een vrouw, is hij mooi, is zij rijk?' De vragen klonken vertrouwd. 'Het is anders dan jullie denken', zei mijn broer. Het klonk geheimzinnig en beloftevol. De sfeer was al nevelig en het hout brandde tegen de regen in. We zaten erg op eikaars lip, maar we voorvoelden iets nieuws, iets lichtelijk onheilspellends tegelijkertijd. 'Ik ben verliefd geworden op Texel', zei mi|n broer met een treurmswekkende zucht. 'Mijn God', klonk het in koor. Dat gaat over'knikte ik berustend 'Ik weet zeker dat het over gaat. Denk aan de Amsterdamse kroe gen, denken aan je drie films per week, denk aan de boekenmarkt, de sfeer, de grachten, het grachten gordel gekonkel. De smerige vitali teit van de stad kan jij niet missen. Nooit.' 'Ik verander. Ik ben een soort vogelbekdier', knikte mijn broer. 'Dus niet te plaatsen, geen reptiel, geen zoogdier, er zijn zoveel studies op mij losgelaten, dat wil je niet weten. Vogelbekdieren kunnen overal zijn. Mijn verliefdheid is niet te stuiten. Alles in mijn aderen roept Texel, daar wil ik zijn.' Mijn dochter verslikte zich in een sardonische schaterlach. 'Veel re gels hier, veel wetten, veel onmoge lijkheden op dit eiland', bromde mijn geliefde. 'Jij wilt Texel, maar wil Texel jou.' 'Ik ga', zei mijn broer, 'Van Kaap tot Kaap. Jullie zullen van mij horen'. We zwaaiden hem na. Hij zag er breek baar uit. Waarom willen mannen die niet van ijzer zijn toch van ijzer zijn?, peinsde ik. Dana Rover net aan/eggen van veiligheidsgras voor speeltuinen, zoals op de foto door Bert Hulsman, Tatenhove BV. man was kennelijk niet zo goed in aardrijkskunde, want voor hem was Groningen ook de noordkop. Dus toen had ik in één keer een enorm gebied. We leggen het nu van Am sterdam tot aan Groningen en zijn zelfs al eens in Maastricht geweest 'We doen inmiddels zóveel. Ik zeg wel eens: we doen alles behalve huizen bouwen, al slopen we ze wel. Al die verschillende soorten werk zijn ook een voorwaarde als je zoveel mensen aan het werk wilt houden. Vroeger was Texel gewoonweg te klein om het alleen in het riool, straatwerk of groen te verdienen. Zoveel verschillende soorten werk vereist enige flexibiliteit van onze mensen, maar de afwisse ling houdt het ook leuk. Natuurlijk heeft iedere medewerker wel zijn voorkeur of specialiteiten. De één zit meestal in het straatwerk en de an der in het groen. Maar als het nodig is, dan nemen ze het wel van elkaar over. Afgezien van het veiligheids gras proberen we het werk op Texel te houden. Hier kunnen we het toch al amper aan. Het vinden van goed personeel is moeilijk. Gelukkig heb ben we weinig verloop. Er zijn hier heel wat mensen die meer dan 20 jaar in dienst zijn.' Een groot bednjf met veel medewer kers geeft ook grote verantwoorde lijkheden. 'Ik zeg wel eens tegen mijn vrouw: als ik in een volgend leven opnieuw ondernemer wordt, doen we een bedrijf dat we met zijn twee tjes kunnen runnen, dat lijkt me ide aal. Maar aan de andere kant ben ik het van jongs af aan gewend om met veel personeel om te gaan. Als ik op zo'n dag als vandaag (woensdag 19 september), dat het met ophoudt te regenen en het werk zo goed als stil ligt, me steeds loop te bedenken wat het allemaal kost, dan heb je geen leven meer. Elk jaar valt er gemiddeld een bepaalde hoeveelheid regen en als dat mooi gespreid over het jaar valt levert dat weinig oponthoud. Maar als het allemaal in één maand valt, dan heb ik een probleem. Dan maak ik me met zozeer zorgen over de kosten, maar wel over de vraag hoe ik mijn werk op tijd klaar krijg. Want de opdrachtgever houdt ons aan de afspraak. Twintig jaar geleden had ik het er wel eens moeilijk mee. Maar toen had ik gelukkig een oudere broer en die zei dan- 'Wacht maar even af, het komt allemaal wel goed. En dat was ook altijd zo. Zo leerde ik er mee omgaan. Nu is het ook weer niet zo dat de mannen van Tatenhove bij het min ste of geringste buitje de keet in vluchten. 'De werkkleding is veel be ter geworden dan vroeger Als je toen 's morgens nat regende, liep je de hele dag in natte spullen rond. Te genwoordig is dat niet meer zo. Door het gebruik van machines, neem de mimgraver. is het werk ook een stuk minder zwaar geworden, terwijl de productiviteit is gestegen. Dat geldt hier ook op kantoor. We hebben nu twee krachten op kantoor, vroeger had een man alleen al aan de loon administratie zijn handen vol. Of het vroeger een slechtere tijd was, durf ik niet te zeggen. Je maakte toen lan gere werkdagen, maar het was een stuk minder jachtig. De ploegen wa ren groter, er was meer gezelligheid. Alleen denk ik dat ie geneigd bent alleen de mooie dingen te onthou den.' In vijftig jaar heeft het bedrijf de no dige verhuizingen meegemaakt, 'Het begon in het oude brandweerkazerne in Oosterend, toen naar de schuur bij het bossie in Oosterend. In die keet hebben we gezeten tot begin jaren zeventig. Toen werd het bedrijven terrein in Den Burg aangelegd De verhuizing naar de Maricoweg was een hele stap, want we voelden ons echte Oosterenders Maar we kregen er veel meer ruimte, kwamen centra ler te liggen en het bedrijf kreeg ein delijk een gezicht. We hikten wel aan tegen de grondprijs van ƒ15,- per vierkante meter, maar gezien de hui dige prijzen was het een koopje.' Na verloop van tijd groeide het bedrijf ook aan de Maricoweg uit zijn jasje. De oplossing kwam in 1995, toen de elektriciteit per kabel van de overkant werd aangevoerd en de PEN-centrale bij Oudeschild overbodig was gewor den, Over het gebruik deden de meest wilde plannen de ronde, maar lange tijd bleef het gebouw onbenut Tatenhove: 'Ik zeg wel eens alles wat snel gaat is goed. Ik bedoel dat snelle beslissingen en snel werk. Zo ging dat ook met de centrale. Op een vrijdagochtend reed ik de dijk af en dacht: wat hier staat is precies wat ik wil. Een terrein van bijna vier hectare en een gebouw met al met al een vloeroppervlakte van ruim 5000 vier kante meter. We zouden weer jaren vooruit kunnen. De woensdag erop tekende ik het contract. Ik was toen nog niet eens binnen geweest, en dat was maar goed ook. Het gebouw was relatief goedkoop, maar ik Kocht ook de ellende die er in stond. Je kunt je nauweli|ks voorstellen wat er alle maal stond. Het was een gok, want met de bestemming nutsbedrijven kon ik niets. Het moest een gewoon bedrijventerrein worden. Ik heb er wel een paar nachten wakker van gele gen, want het was maar afwachten hoe het ging lopen. Maar achteraf denk ik dat het financieel gezien een goede deal is geweest. Gelukkig had den we niet alle ruimte meteen nodig. We hebben eerst een hoekje vrijge- groelde uit tot een specialisme van (Foto Daan Koopman) maakt, maakten er kantoren in en konden aan de slag. De verkoop van de spullen uit de centrale aan landen als Pakistan en India, was een bele venis. Hoe dat toch allemaal ging. Die lui uit India sprongen heel serieus met de generatoren om. Die zullen inmid dels wel draaien, al heb ik er nooit meer wat van gehoord. Maar die stoommachine voor Pakistan, dat weet ik niet. Het gevaarte werd door Engelsen gesloopt, het spul werd gewoon in containers getrapt.' Toen Van Tatenhove kort na de aan koop op de bovenverdieping van de centrale liep, en genoot van het uit zicht over de Waddenzee, ontstond het idee om er te gaan wonen. 'In de eerste plaats omdat er gewoon ie mand moest wonen, want het ge bouw trok allerlei individuen aan die met altijd de beste bedoelingen had den. Toen ook zijn echtgenote met de verhuizing instemde en de gemeente akkoord was gegaan, werd een deel van de bovenverdieping bewoonbaar gemaakt. 'Als het helder is kijk ik tot Friesland aan toe.' Een ondernemer die het moei ben van opdrachten van de- moet zich niet opsluiten in het kantoor. 'Het werk komt met var Het is als een kruiwagen: je moet zelf duwen. Ze zitten met opo> wachten, want we zijn echte nis enige. Je moet je laten zien, e opdrachtgevers moeten het bi voor vol aanzien. Daarvoor heet onder andere een bepaalde oir. nodig. Met een aantal grote pij ten, zoals het Beachpark in DeK Sluftervallei, fietspaden en ar< zaken hebben we laten zien wj kunnen. Complete renovaties parken zijn regelmatig aan de Maar ondanks die grootschal^ schuwen we het klusje van een honderd gulden met. Veelzijdigl daar draait het om op Texel.' Ondanks de groei is Tatenhovr altijd een familiebedrijf gebleve 1956 kreeg de oprichter verste: van zijn oudste zoon Ferry en tos in 1969 met pensioen ging, nar jongste zoon Willem zijn aar over. 'Ferry zat altijd buiten en ik binnen de leiding. Daar zijn non spraken over gemaakt, het is ge-< zo gegroeid. We hadden aan een woord genoeg en echt spanns ruzies zijn er nooit geweest. familiebedrijven waarin dat wel anders gaat, maar wij hebben hf tijd goed zakelijk weten te hou Mijn vader stampte dat er al vroe Toen we nog bij hem werkten kre we allemaal een loonzakje, elko uur werd betaald, zodat nieit achteraf wat te zeuren had. Diez lijkheid hebben we er altijd in get den.' De taken van Ferry in de bui dienst zijn alweer enige p overgenomen door Klaas van Duim en Willems zoon Nico. Adi het bedrijf zijn ook Ferry's zonen! Simon en Wim. Het vijftigjarige jubileum werd ge: met een feestelijke en drukbezi receptie in de thuisbasis aan de: dijk. Voor de medewerkers en echtgenotes zit er nog wat in hel1 het hele bedrijf vertrekt aan het van deze week voor een geheel zorgd en lang weekend Sauerland. 'Het personeel is oral pitaal. Zij moeten het verdienen# hebben het ook verdiend Tekst Gerard Timmem H Cjmen TjmrL-JexeU in het harL, Naam Peter van Heerwaarden John v. Heerwaarden Henk van Heerwaarden Madeion Hin Erik van Es Petra van Es David van Es John van Heerwaarden Ada Huisman A. van Tongelen Mevrouw Barhorst Peter Bakker Mw. W. van Benthum Sacha van der Velden Marian Krotje Rob Kooiman Leo Witte Emmy Boerhorst Johnny Hin C. Broekman Jorieke Meijer Michiel Gerritsen D.M. Boon-Dijker Sandra Bremer Mw. S. Koopman-Grit Gijsbert Buijsman Remon Koster Patrick de Graaf Jorrit Koenen mw. T. Witte-de Vries Route Den' Burg A. Den Burg A1 Den Burg B. Den Burg C. Den Burg D. Den Burg E. Den Burg F De Zes. Bg. Houtstr.. Houtwg Witte Kruisln., Kogerwg./Kogerstr. 1-57/2-74 Jan Reystr. De Mars (oudste deel en fase 3), Spinbaan De Mars v a. Buytengors, Sluyscoog, Verlaet, Korfbaeck, Duykerdam, Middelton Oudeschild, Schilderweg 249-296 Den Hoorn De Koog, Bosrandweg t/m 227 en Pontweg 234 en 236 De Cocksdorp Oosterend De Waal Westerw., Akenbuurt, J. Ayeweg, Hemmerkooi Keesomlaan vanaf 45, Pontweg 72 - 95, Leemkuil, Zuid-Haffel, Waterw Driehuizen Zuid-Eierland en Nieuwlanderweg Midden-Eierland, Hoofdw., Slufterw., Oorspr.w., Stengw.. Limietw. Eierland, Postw. 132 - 213, Oorsprongw., Hollandsew Vuurtorenweg/Krimweg Het Noorden Oost Spangerw., Marsw., Kadijksw., Hallerweg, Ongeren, Meiertebos, (Waalen)burgerdijk, Veenselangweg, Oostkaap, Zevenhuizen Hogeberg, Reijer Keijserstr., Hallerweg 51/55, Schilderw. 160-222, Wezenland, Zuidhaffel 49 't Horntje, Pontweg 1-68. Rozendijk, Smitsweg Gasthuisstraat vanaf 82... Gerritslanderdijkje, Grensweg. Pontweg 98-110 Califormeweg, Pijpersdijk, Pontweg 123 224, Ruigendijk, Mienterglop vanaf 41, Bosrandw. v.a. 516 Kogerweg De Kaai, Genteweg 1-6 even Hoornderw., Hemmerw., Emmaln. 33, De Grie Slufterweg/Zanddijk 3155 31U 31W 3121 31» 3179 316 319 3135 3209 3155 317? 316 3161 3163 318 3185 Danny Goënga Tobias van der Zee Duco v.d. Kuijl Jorina Hooyschuur Den Burg A: Gollards/Samen Eén. Beatrixlaan 1-39 oneven/2-58 even, Binnenburg. Buff® P v Cuyckstraat. Elemert, Gasthuisstraat 1-38. Gravenstraat, Groeneplaats, Hogerstraat* van Hollandstraat, Hollewal, Kantoorstraat, Keesomlaan 9-39; Molenstraat, Molendwarsstt Parkstraat, Schilderend 6 en 10. Stenenplaats, Vismarkt, Vogelenzang, Warmoesstraat straat, Weverstraat, Pater Witteplein, Zwaanstraat. Den Burg A1: Beatrixlaan 41 t/m 143 oneven, Noordwester, Schoorwal, Vaargeul, GoW Vloedlijn, Zeebries, Duinreep. Den Burg B: Achterom. Bernhardlaan 50-...even en 63-121 oneven. Binsbergenstraat, BrW* straat, Drijverstraat, Marelstraat, Starkenburgh, Thijsselaan. Waalderstraat 45-86. Wilhelm»" laan 37- oneven 50-120 even, Wilsterstraat Den Burg C: Beatrixlaan 145- ..oneven en 60- even; W. van Beierenstraat. Bopged Dirkszoord. Gasthuisstraat 33-43 oneven en 48-76 alles. 48-76 Jonkerstraat, Kogerstrai5 oneven en 76- even, Lijnbaan Den Burg D: Wilhelmmalaan 1 -35 oneven 2-48 even, Julianastraat, Burdetstraat, Mr. Kras3 Bernhardlaan 1-61 oneven en 2-48 even, TjakkerstrLieuwstr., Hof van Geus Den Burg E: Bernhardlaan 123- oneven, Maricoweg, Schoonoordsingel, Waalderstra^ 48 even en 1 -43 oneven, Wagenmakerstraat. Den Burg F: Emmalaan 1-44, Haffelderweg, Keesomlaan 1-7, Schilderend 1-143 onev#" 20-146 even, Slingerweg 21-27

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 4