6 Texelaars figuren als agenten in speelfilm 'Take your first position, please' 'Waddenzee niet op werelderfgoedlijst' Schilderen zit bij Wanda Grendèl in de genen Waalderpop verbroedert ondanks cultuurverschillen Texelse boeren profiteren van grondschaarste in intensieve veegebieden .TEXELSE COURANT' Sportschutters leiden buffet mensen op Veldrit voor mountainbikes Weer verlies SVO Al 2000 hectare land in de grondpool DINSDAG 2 OKTOBER 2001 Verkleed als politie-agenten struinden zo'n vijfentwintig Texelaars vrijdagmiddag door de Eierlandse Duinen. Ze deden als figuranten mee aan een paar scè nes van de Duits-Nederlandse speelfilm die op het eiland wordt opgenomen. Een verslaggever van deze krant deed ook mee. Voorzien van labeltjes met namen hangen de politiekostuums klaar in een keet op het parkeerterrein bij paal 31Voor iedere figurant is er een pas send pak. Een dag eerder heeft de kledingafdeling nog gebeld voor de broekmaten, boordmaten en hoofd- maten. Kwart voor één moeten de figuranten zich verzamelen bij de keet. Binnen is het omkleden. De politiebroek is voorzien van een holster met nep- wapen en echte handboeien Mede werkster Ingrid van Rijn meldt dat daar geen sleutels van aanwezig zijn. 'Dus als iemand vast komt te zitten, moeten we er de echte politie bijha len.' Een van de figuranten strikt stropdassen voor de mensen die het moeilijk vinden dat zelf te doen. Bui ten op de banken groeit langzaam het aantal agenten Zo'n vijfentwintig zijn er uiteindelijk aanwezig. Van Rijn ver telt dat we in groepjes naar de set worden gebracht. Tot die tijd moeten we even wachten. Thee en koffie staat tot onze beschikking. Ruim honderd mensen van het eiland doen in totaal mee aan de film. Een aantal mensen heeft zich vantevoren aangemeld, de meesten zijn de afge lopen twee weken gevraagd of aan gedragen. 'We hadden bijvoorbeeld een meisje van twaalf, Michelle Pool, die even zes mensen voor ons re gelde'. vertelt Oscar Haffmans die voor de figuranten zorgt Ook de meeste 'politie-agenten' zijn ge- de duinen. Een echte politiewagen, een nagemaakte politiewagen, de whippertruck en een 'kapotte' auto. Van de filmploeg lopen tientallen mensen rond op de set. Regie-assis- tente Ulrike Schürhoff verspreidt de groep over de wagens. Drie mensen komen bij de echte politiewagen met agent Adnaan Verkaart. Hij moet in de scène komen aannjden. Daarna moe ten we uitstappen en richting de 'ka- vraagd Een paar mensen hebben de afgelopen dagen al meerdere figurantenrollen vertolkt. Het is alle maal voor de lol, er wordt niet voor betaald. De film wordt gemaakt van een bescheiden budget. Rond half drie komt het seintje. Met de whippertruck njden we zuidwaarts via het strand de duinen in. Op de set mogen we nog niet komen, we wor den geroepen. De tijd kan opnieuw gedood worden op een stel banken, nu met wat fris en een broodje. Na ongeveer een uurtje mogen we de set op. Vier wagens staan opgesteld in potte' wagen lopen. 'Als ik het aan geef, doen we allemaal tegelijk de deur open', zegt Verkaart in de wa gen. De figuranten bij de andere wa gens moeten eveneens naar de ka potte auto lopen. De scène is onderdeel van het einde van de film. Een politie-agent is door vader Frank van hoofdrolspeelster Lillie ondersteboven gereden. Een grote politiemacht is op de been ge bracht om de daders te pakken. De scène moet een paar keer over. Met een camera aan een kraan wordt het spel gefilmd. Kunstenares Wanda Grendèl heeft opmerkelijke genen. Als afstam meling van de Duinkers uit Den Hoorn stroomt er een vleugje Texels bloed door haar aderen. Daaraan dankt ze wellicht een flinke dosis wilskracht, nodig om furore te maken als balletdanseres, choreograaf en regisseur. Maar ze erfde ook de schildersgenen van haar grootvader en vader. De ko mende weken exposeert ze een reeks indrukwekkende schilderijen in 'Tusse de Banke', waar ze ook aan het werk is. Grendèl maakte haar werken terwijl ze met haar caravan op camping Loodsmansduin logeerde. 'Het werkt hier buitengewoon plezierig. Dat komt door het licht en het feit dat ik me op Texel goed en veilig voel. Je ziet het aan de schilderijen. In de werken die ik hier heb gemaakt zit gewoon veel meer kleur. Het is net als of men tegenwoordig maar voor zich zelf leeft. Daar word ik heel onrustig van. In de stad heb ik er heel veel last van. Hier schilder ik het van me af.' Hoornders zal de naam Grendèl niet onbekend in de oren klinken. Arie Grendèl schijft regelmatig stukjes in het dorpsblad. 'Dat is mi|n vader Zijn moeder heette Duinker van haar ach ternaam. Die woonden vanouds in Den Hoorn en waren loods van be roep. Ik heb altijd een hele sterke band met Texel gehad. Mijn ouders namen me altijd mee op vakantie naar Texel. Nu kom ik hier nóg.' Ooit was ze danseres bij het Natio naal Ballet, maar dat gaf haar op een zeker moment geen voldoening mee. 'Ik laat me moeilijk dingen door an deren opleggen en dat is precies wat er bij een danseres wel gebeurt. Als choreograaf had ik meer vrijheid, maar uiteindelijk wilde ik nog meer te vertellen hebben. Zo ben ik de regie ingerold. Ik genoot het voorrecht om samen met mijn partner Martin van Dijk, die samenwerkt met Hans Dorrestein, veel opera's te doen: carrière eindigde met een slops n ziekte, waarna ze begon te schl ren. 'Geen huisje, boompje, bes Maar puur uit passie. Met mijns dicht. Ik heb ontzettend m» knokken om mijn handicap te o winnen. Want ik zie mezelf nog achter het raam zitten aun bet 'jno J m» r Voor Texel koos ze als thema rmgd door water', waarin ze aft dingen van mensen en dieren bineert. 'Het is mijn manier or zeggen: kijk eens op een ans manier naar het leven.' Het resul :ie En zo volgen nog paar acts. We moe ten allemaal achter een man gaan staan, die beteuterd kijkt naar de 'ka potte' auto. En als de ingerekende vader afscheid neemt van Lillie moe ten agenten kris kras door elkaar lo pen op de achtergrond. Deze scène moet acht keer over. 'Take your first position, please', roept regie-assis tent Thomas Obermaier keer op keer. In de groep steekt op het laatst balorigheid op. Een van de spelers begint Obermaier te imiteren. Tussen zes en half zeven zit het werk erop. Maar er moet nog even gewacht worden, de filmmakers hebben ons nodig voor nog één opname. Dat blijkt er een te zijn voor omgevings geluid. ledereen moet door elkaar lopen langs de microfoons en praten. Waarover maakt niet, als er maar gesproken wordt. Om half acht zit het werk er echt op. Tegen die tijd is enig gemopper ontstaan over het uitblij ven van eten. De filmploeg heeft on dertussen een schaal koekjes weg gewerkt. Bij de keet wordt het gemis aan eten een beetje goedgemaakt met een biertje. Volgens Oscar Haffmans is het gebrek aan eten een misverstand. Hij was zelf met aanwezig om ervoor te kunnen zorgen. Na het biertje ver trekken de meesten rap naar huis. In de keet blijft een grote stapel politie- uniformen achter is een serie werken die een grots tensiteit uitstraalt. Ze werkt melp tel, omdat direct contact mei materiaal haar aanspreekt. Waar schilder de verf met een kwasli het doek verspreidt, doet GrendS met haar vingers. Ze doet dat mi lagen over elkaar. Niet zelden wn onderdelen van het schilderij om het daarna weer anders in len. Zo ondergaat één werk meenj9 gedaantewisselingen. 'Als ik er begin weet ik niet hoe het er uit c delijk komt uit te zien. Zo'n schik >rt moet groeien.' ;e' !W lei ds rd je Een intiem feest, van behoorlijk ni veau en voor herhaling vatbaar. Daar over was het merendeel van de 280 bezoekers van de tweede editie van Waalderpop het roerend eens. Toen de Waalderband aan het begin van de avond van start ging, leek het nog een rustige avond te worden, maar al snel stroomde de zaal vol. Zelfs zo danig, dat het er in de loop van de avond tropisch warm werd. Hoewel elke band tenminste één muzikant in de gelederen moest hebben die uit De Waal kwam, werd het niet hele maal een Waalder aangelegenheid. Met name de jonge bands hadden een grote schare fans meegenomen. Flux, dat eerder op Strenderpop schitterde, maakte de hooggespan nen verwachtingen meer dan waar. De band speelde in een vlot tempo en de sterke uitstraling sprak boekdelen over de lol die de muzikanten in het spelen hebben. Ze speelden herken bare nummers, maar gaven er hun eigen invulling aan. Aardig bijkom stigheid was dat de CD's die ze ver kochten vlot van de hand gingen. FFF stond garant voor een geladen optre den. Ook dit jonge gezelschap mag zich in een grote populariteit verheu gen. Gelikt was het optreden van de coverband Intrude, de band die hun muziekinstallatie aan De Waal be schikbaar had gesteld. Technici Wilma Tijsselmg en Jeroen Schoo zorgden voor een prima weergave van de muziek, ook op het podium zelf. Best een prestatie, want op me nig festival laat juist het geluid het afweten. Doordat de techniek op orde was, konden de wisselingen op 21 leden van De Eilandschutters en de Schietsportvereniging zullen een cursus Sociale Hygiëne volgen zodat zij na het behalen van het diploma werkzaam kunnen zijn in het buffet van het nieuwe schiet centrum Odysseus. De overkoepe lende Stichting Sportschutters Texel krijgt daarvoor een subsidie van ƒ1.694,- van de gemeente. Het stichtingsbestuur heeft een be roep gedaan op de subsidie verordening, waarin staat dat de ge meente kan subsidiëren in de kosten van deelname aan kadervormende activiteiten van verenigingsleden. Over het algemeen betreft dit oplei dingen voor technische of bestuurs functies, maar het college meent dat ook in dit geval steun gerechtvaar digd is. De Horecawet stelt het di ploma als voorwaarde om het buffet te mogen beheren. Een goed functio nerend buffet is een bron van inkom sten voor de verenigingen, zodat zij zo min mogelijk afhankelijk zijn van gemeentelijke subsidies, zo redene ren b en w Bij het toekennen van het geld zal er wel aan worden herinnerd dat de buffetexploitatie in overeen stemming moet zijn met de afspraken betreffende paracommercie. De totale kosten die stichting heeft aan de opleiding bedragen 242,- per deelnemer, inclusief reiskosten naar en van Alkmaar en examenkosten. Op het parcours aan de Biesboschweg wordt zaterdag de eerste veldrit voor mountainbikes gehouden die meetelt voor de winter competitie van de Wielervereniging Texel. De jeugd start om 13.45 uur voor een wedstrijd van 15 tot 25 mi nuten, de senioren starten om 14.15 uur voor een rit van zo'n 35 minuten Deelname kost ƒ5,- en is gratis voor leden van de WVT. het podium zich vlot voltrokken. Na Intrude betrad de punkband Hobgoblin het podium en speelde muziek waarin menig dertiger de stijl van Madness herkende. Voor hilari teit zorgde de uitsmijter van de avond: Bal Na. Met hun feestmuziek trokken ze flink van leer. Een optre den dat typerend was voor de cultuurverschillen tijdens Waalder pop. Terwijl de wat oudere liefheb bers zich uitleefden op de dansvloer, trokken jongeren zich terug in de hal en op het schoolplein Met precies 11 man ging Ooster end richting Wervershoof om te proberen om daar voor het eerst van dit seizoen drie punten te win nen. Sil van Dijk, Rutger Zoetelief en Alexander Witte waren de grote afwezigen. Vanaf het begin ging de bal bij beide ploegen goed rond en hieruit ontstonden leuke combina ties, hoewel het moeilijk voetballen was op het zeer lange gras van Strandvogels. Strandvogels kwam steeds beter in het spel en kwam een aantal keer dichtbij het doel van Keeper Kruithof. Na twintig minuten liep een speler door het midden, maakte een aantal schijnbewegingen en passeerde zo drie Oosterenders. Hij stevende ver volgens alleen op de goalie af, twij felde geen moment en scoorde met een schuiver in de verre hoek 1 -0. Vijf minuten later kreeg Ger Vlaming een behoorlijke kans. Oog in oog met de keeper schoot hij goed in maar de bal schampte via de buitenkant van de paal het veld weer in. Tien minuten voor rust werd de bal achterin bij Oosterend rond gespeeld. Jan Bloem wilde naar de back schieten, maar de spits van Strandvogels kroop er goed tussen Hij pikte de bal met de borst op en kon zo alleen op Kruithof af. Met een lob en een handje van Kruit hof hobbelde de bal heel langzaam het doel in: ruststand 2-0. In de kleedkamer werden harde woorden gesproken door coach en speler en met de wind in dé rug be gon Oosterend vol goede moed aan de tweede helft. Met kansen voor Ad Guldemond, Rob de Vries en Eddy de Vries leek het team er weer in te ge loven, maar Strandvogels maakte er met een spaarzame uitval 3-0 van. Door een opeenstapeling van ge miste kansen raakte bij Oosterend de fut eruit. Ook Strandvogels raakte Blauw in de duinen van Texel. Maarliefst vijfentwintig agenten lopen vh/dagmiddag rond in de Eierlandsche Duinen. Het 'korps' bestond uit Texelaars die meededen aan de Duits Nederlandse speelfilm. (Foto Jemen van nattum Zangeres Susan Vlaming en gitarist Jeroen Schoo van Intrude in actie tijdens Waalderpop. (Foto Gerard Timmerman) De Waddenzee moet voorlopig nog niet worden aangemeld bij de Unesco voor een plaats op de werelderfgoedlijst. Dat advies heeft projectcoördinator H. Wiersinga van de komende Wad- niet meer in het spel. De spelers had den daar moeite mee en lieten dat merken ook: ze maakten de ene na de andere brute overtreding. Tien minuten voor tijd was het eindelijk weer raak. Na een doorzet van Ger Vlaming over rechts kwam Rob de Vries alleen voor de keeper en scoorde 3-1 Na deze tweede nederlaag van het seizoen keerde Oosterend terug naar huis van wat de derde uitwedstrijd op rij was. Zondag speelt SVO thuis te gen Zuidermeer, aanvang 14.00 uur. denzee-conferentie in Esjberg ge geven aan staatssecretaris Faber van Natuur. Volgens de project coördinator is er nog te weinig steun in Noord-Nederland voor de plannen. 'Bij hoorzittingen zeiden veel men sen tegen aanmelding te zijn. Zij vre zen dat in de wadden geen activitei ten meer toegestaan wordt. Anderen vinden dat het gebied eerst beter beschermd moet worden tegen scheepvaart en vissers.' Wiersinga stelt voor om de gevolgen daarom eerst beter te beschrijven. De vrees van veel mensen is volgens hem on terecht. Hij noemt de aanmelding vergelijkbaar met de uitreiking van een Oscar. 'Het is een kwestie van beleving. De status verandert niets aan het gebied zelf, hoewel ondem mers en natuurbeschermers dien» schien wel kunnen gebruiken.' PI® sing op de werelderfgoed betekent erkenning van het inlet tionaal belang van een streek oio ject. De piramides in Egypte ent oude Jeruzalem staan er bijvoorbee op. Uit Nederland staan onder me de molens bij Kindert droogmakerij Beemster en ScM land op de lijst. Staatsecretaris Faber moet nogS standpunt innemen over evenM aanmelding, evenals haar colleg bewindslieden in Duitsland en Deo marken. Wiersinga adviseert heto sluit niet uit te stellen tot de volg»* waddenconferentie die in 2005 Nederland wordt gehouden, werkt nogal vertragend. We proW de bewindslieden zover te krijgen® over twee jaar te bekijken of er™ wel genoeg draagvlak is.' Wanda Grendèl aan het werk in Tusse de Banke. Op de achtergrond één van haar geëxposeerde werken. Met niets doen geld verdienen. Dat gaat sinds kort (gedeeltelijk) op voor veehouder/akkerbouwer Flip Breman uit Spang, sinds hij zijn land heeft ingebracht in de grond pool van het Mestgarantieplan van Cavo Latuco/Agrifirm. Hij heeft hierdoor, net als veel collega's, zijn overtollige dierrechten beschik baar gesteld aan intensieve vee houderijen uit Brabant en omstre ken die zelf te weinig grond hebben. Sinds Breman meedoet zit er op de kop af 2000 hectare op Texel in de grondpool, bijna een kwart van alle cultuurgrond op het eiland. de boeren tegen een marktprijs rech ten krijgen op basis waarvan ze die ren mogen houden. De boeren beste den de prijsonderhandelingen uit aan de coöperatie. Voor landbouwers als Breman snijdt het mes aan meerdere kanten. Ze onder het contract voor het f garantieplan zette was daaromg: voor enkele duizenden guldens.) toenemende gebruik van diei mest leidt ertoe dat de coöpi minder kunstmest zal gaan afzd Afgezien van een financieel ext voor de boeren heeft deze werfwjl nóg een voordeel. Hank Wittevl Cavo Latuco: 'Het heeft geleidtotel opwaardering van dierlijke mei Boeren komen steeds meer tot IJ besef dat het een hoogwaar meststof is. Enige onzekere factoi het weer. Want voor de nm^PttinnI mest naar mineralen die zijn voor planten moet de Intensieve veehouderijen uit Brabant en omstreken die zelf te weinig eigen grond hebben, tasten diep in de bui del om het land van Texelse landbou wers te gebruiken. Per 1 januari 2002 mogen veehouders namelijk alleen dieren houden als ze op papier vol doende eigen grond ter beschikking hebben. Dat is in de intensieve vee houderij doorgaans niet het geval. Daarom is de grond- en dierrechten- pool een uitkomst voor de Braban ders. De grondpool staat onder su pervisie van landbouwcoöperatie Cavo Latuco/Agrifirm. Doel is om degene die de grond inbrengt een marktprijs te garanderen via een con tract waaraan geen risico's zijn ver bonden. De intensieve veehouderijen doen zaken met de dierrechtenpool, die wordt gecoördineerd door Cavo Latuco. Deze biedt de zekerheid dat Onder toeziend oog van Ha'nk Witte van Agrifirm zet Flip Breman zijn handtekening onder het contract voor de grondpool, dat hem een aardig extraatje oplevert. (Fcto Gerard ontvangen een vaste vergoeding per hectare, die afhankelijk is van de hoe veelheid mest die wordt afgenomen. Zo profiteert Breman van de huidige negatieve marktwaarde van de 200 kuub varkensmest die hij jaarlijks over zijn landerijen laat verspreiden. En het geld dat hij anders aan kunstmest moest uitgeven, omgerekend zo'n ƒ18,50 per kubieke meter, houdt hij in zijn zak. De handtekening die hij bepaalde temperatuur hebben.' (f benadrukt dat het niet zo is dal Texelse boeren nu onbeperkt kens- of andere mest over hun li derijen mogen uitrijden. 'Over e! hectare land mag per jaar met ire dan een bepaalde hoeveelheid mé ralen worden uitgereden. Dit minasnorm. Hiervoor moet de t» een mineralenbalans bijhouden, (ii

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 6