Eierlandse vuurtoren
Voor het laatst aan het roer
Cf roen ^warL-Jexels m het harC,
Zorgen stichting Behoud Vuurtoren Texel
Reddingboten varen uit
voor gecrashte straaljager
Is 11 november
wel echt de dag?
Ploegelanden
en Masterplan
Water voltooid
Verkeersveiligheid
op piekuren Teso
hoog op agenda
Geleiders van
kruispunt houden
steile randen
Vandalisme en
diefstal dupeert
kabellegbedrijf
m Windmolens
Loos alarm
.GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11628
VRIJDAG 9 NOVEMBER 2001
idvertenties/abonnementen/bezorging:
ipinbaan 6
791 MC Den Burg
ajefoon 0222 - 36 26 00 - telefax 0222 - 31 41 11
ufnail. mfo@lenr.nl
Terschijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
Redactie: Warmoesstraat 45, Den Burg
telefoon 0222 - 36 26 20, fax 0222 - 32 30 00
e-mail: redactie@texelsecourant.nl
Buiten werktijd: Harry de Graaf, tel. 31 72 66
of 06-53 73 33 82
Losse nummers 1.80 0,82, abonnementsprijs 63,- 28,59 per half jaar.
Stichting Behoud Vuurtoren
iel maakt zich ernstige zorgen
er het onbemand zijn van de
irlandse vuurtoren. Volgens de
shting is op de toren bijna nooit
ier iemand aanwezig, waardoor
gevaarlijke situatie ontstaat op
water. Oud-vuurtorenwachters
emen die stelling. Rijkswater-
iat (RWS) stelt dat de veiligheid
in orde is.
gens de stichting is er veel mis op
<uurtoren. Zo zou er sinds 15 sep-
iber bijna nooit meer iemand op
toren zijn geweest. De toren zou
in weerberichten meer uitzenden
direct radio-contact zou ook met
Ier mogelijk zijn. De stichting stelt
van buiten niet te zien is of de
sn wel of niet bemand is, waardoor
nsen soms voor een dichte deur
nen te staan. Volgens secretaris
hard Goet, die bij de toren woont,
it het om personeel van bedrijven
voor niks komt, maar ook om
nsen die hulp vragen. 'We maken
nog wel eens mee dat iemand van
bedrijf bij ons aan de deur staat,
idat er bij de vuurtoren niemand
iwezig is.' Op 8 augustus stond
land die een in problemen ge
kte surfer had gezien voor niks
de deur. Volgens Goet zou RWS
Ier moeten laten weten wanneer
toren met bemand is om misver-
nden te voorkomen,
gens de stichting zijn de proble-
n niet van gisteren. Al enkele jaren
irt zij haar zorgen aan bij Rijkswa-
itaat. 'Er gebeurt alleen niets. Dat
ippen we niet', zegt Goet. Uit drie
iven die de stichting vorig jaar
«Rijkswaterstaat stuurde, blijkt de
Ie constatering van b en w dat
's viering van Sint Maarten géén
sak is van de gemeente en dat
et iedereen vrij staat om het
test op zondag te vieren, heeft
nbedoeld voor verwarring ge
tergd op het eiland. Verschil
lede Texelaars belden de redac-
s van de Texelse Courant met
'e mededeling dat ze er in ver
and met de eerbiediging van de
ondagsrust zonder meer vanuit
uren gegaan dat de viering op
iterdag 10 november zou zijn.
en leerkracht van de Jozef-
chooi vertelde dat de school net
en berichtje had verstuurd
iaarin de ouders eraan werden
iermnerd dat Sint Maarten om
(e reden dit jaar op zaterdag
mrdt gehouden. Anderen maak-
tnzich boos. B en w zéggen wel
ze geen advies willen geven,
hor dat zo nadrukkelijk niet te
loen, hebben ze juist de zondag
bpropageerd, zo redeneren ze.
n Oosterend maakte men zelf
en einde aan de twijfel. Na over
ig tussen de scholen, de peuter-
Jas, de ondernemersvereniging
in de dorpscommissie werd he
loten het feest tóch op zaterdag
S vieren, met als argument dat
jp zondag dan kan worden ge
nten van alle lekkernijen die zijn
Vgehaald. In Den Burg, dat geen
ferpscommissie heeft, deed
'femg/e Barnard van de Stichting
plklore navraag bij de basis
scholen. Overal kreeg ze het ant-
voord dat de scholen er al van
uit waren gegaan dat zaterdag
'Ce' dag was, reden voor Barnard
zn iedereen in Den Burg het ad-
fes te geven niet op zondag te
fian. 'Dat is ook volgens gebruik
folkloristisch gebruik - het
heest voor de hand liggend.
foor zover bekend heeft in de an-
fere dorpen niemand de knoop
uilen of durven doorhakken, dus
iliift de vraag wanneer de kinde-
'en hun ronde zullen maken. Dat
betekent wellicht dat de één voor
sterdag kiest, terwijl de ander
wndag de straat opgaat. Mis
schien zijn er zelfs wel kinderen
Ce van de venvarring profiteren
foor op beide avonden te gaan
SintMaarten. Het zingt alleen wat
moeilijk: '11 en 10 november zijn
'e dagen...'
ongerustheid. Zowel op 14 maart, 10
oktober en 5 december liet de stich
ting weten dat de toren meer niet dan
wel bemand is. In 1997 vond een
zelfde soort briefwisseling plaats over
de bezetting.
Bemanning
De Eierlandsche vuurtoren kent vol
gens RWS officieel één rijks
ambtenaar, de vuurtorenwachter.
Daarnaast wordt in de zomer met
uitzendkrachten gewerkt. Bij de
zomerdienstregeling, die loopt van
half mei tot half september, is er van
9.00 tot 21.00 iemand op de vuurto
ren. Bij rustige tijden is de toren tot
19.00 uur geopend. In de winter
periode, van half september tot half
mei, moet de toren doordeweeks
bezet zijn tussen 9.00 en 17,00 uur.
Met uitzendkrachten wordt dan niet
gewerkt. Tot 1996 waren er nog twee
wachters op de toren. Na het vertrek
van Piet Stam in 1996 naar de
Brandaris op Terschelling, bleef al
leen vuurtorenwachter Frans
Dreesens over.
Twee oud-vuurtorenwachters, Henk
Leijen en Piet Stam, zijn het eens met
de stichting. Stam zegt dat er in de
praktijk bijna nooit meer iemand zit.
Hij noemt dat een gevaarlijke ontwik
keling, omdat daardoor toezicht op
de directe omgeving wegvalt. 'Als er
niemand zit, neemt de Brandaris au
tomatisch de radar over, maar we
kunnen hier niet zien wat zich vlak
onder de toren afspeelt.' Het is voor
de mensen op de Brandaris ook niet
duidelijk wanneer de vuurtoren wel
bemand is. 'De vuurtoren op
Ameland kent een zelfde constructie
als de vuurtoren op Texel, met alleen
het verschil dat daar twee mensen
zitten. Die bellen ons op als ze er zijn
en dan laten we ze verder met rust.
Ze meldden zich ook netjes af als ze
weer gaan.'
Volgens Henk Lijen, vuurtoren
wachter van 1990 tot 1993, is op de
scanner regelmatig gescheld van vis
sers te horen als ze de vuurtoren bel
len voor de waterhoogten. 'Dan hoor
je dat de Brandaris het weer over
neemt.' Ook hij wijst erop dat vooral
kleine bootjes vlak onder de kust
gevaar lopen 'In mijn tijd heb ik het
nog wel meegemaakt dat er veertien
vissersbootjes op de Eierlandse
Gronden lagen. Dan keek je waar ze
lagen en je schreef de namen op. Je
had dan wel eens vrouwen die belden
of hun man nog aan het vissen was.
Dan keek je gewoon even naar bui
ten. Mensen rekenen erop dat er ie
mand aanwezig is.' Volgens Stam
wordt de situatie regelmatig aan
gekaart bij de dienstkring Wadden
gebied-Friesland waarde bemanning
van de vuurtoren onder valt. 'Hier op
de Brandaris hebben we er veel extra
werk aan.'
Verantwoord
Volgens Hans Boogert, hoofd van de
dienstkring Waddengebied-Fries
land, komt het in de winter regelma
tig voor dat er niemand is. 'Maar dat
vinden we als Rijkswaterstaat verant
woord. Dat doen we al jaren zo.' Hij
wijst erop dat één persoon nooit con
tinu op de toren kan zijn. 'Je hebt 168
uur in een week. Als je daar de nach
ten afhaalt, houd je tachtig tot negen
tig uur over. Dat kan je niet aan één
persoon overlaten.' Volgens Boogert
kan de vuurtorenwachter op onregel
matige tijden werken, waardoor hij
overdag minder beschikbaar is. 'En
hij heeft soms ook werkoverleg.' De
vuurtorenwachter heeft een contract
voor 36 uur.
De toren blijft volgens Boogert ge-
Lees verder pagina 5
Reddingboten De Beursplein en De
Zalm hebben gisterochtend assis
tentie verleend, nadat op de
Vliehors een Duitse Marine-Tor
nado was neergestort. De twee
Duitse inzittenden, een piloot en
een navigator bleven ongedeerd.
Zij verlieten het vliegtuig voortijdig
met de schietstoel.
Een van de twee kwam in de Wad
denzee terecht. Een redding
helikopter van Vliegbasis Leeuwar
den bracht hem in veiligheid. De
andere inzittende landde op het zand.
De Beursplein haalde de parachute
en een voorwerp dat mogelijk een
radio-baken was uit het water. Opva
rende Ronald Hooiberg en Erwin
Daalder brachten de spullen met be
hulp van De Zalm aan land, waar ze
werden overgedragen aan de militaire
autoriteiten. Dat gebeurde met be
hulp van De Zalm, omdat de Beurs
plein vanwege de diepgang met he
lemaal op het strand kon komen.
De straaljager stortte ten zuiden van
de vliegtoren neer nabij vaarwater De
Kolk. De oorzaak van het ongeluk is
met bekend, zegt woordvoerder Hans
Smedema van Vliegbasis Leeuwar
den. Een Duits-Nederlandse com
missie doet onderzoek. Volgens
Smedema kan het maanden duren
voordat de uitslag bekend wordt. De
Tornado was bezig met een grond-
oefening. Er was oefenmunitie aan
boord.
Het vliegtuig crashte om 9.03 uur. Om
9.20 werd de Beursplein gealarmeerd
voor assistentie. De Zalm werd een
paar minuten later opgeroepen.
Reddingboten De Alida en De Lang
van Vlieland en de Arie Visser van
Terschelling voeren ook uit. Aan het
eind van de ochtend, konden de
schepen naar huis. De leiding was in
handen van schipper Charles Douma
van De Beursplein. In juni crashte
tussen Terschelling en Ameland een
Nederlandse F-16. In februari had er
bij de vliegtoren op Vlieland een inci
dent plaats. Toen werd de toren be
schoten.
Voor Sietse Broersma zit het erop.
Hoewel de VUT pas op 1 december
ingaat, voerde de 60-jarige Teso-ka-
pitein woensdag voor de laatste keer
het bevel over de veerboot. 'Een rare
ervaring', vond hij het zelf. Niet min
der dan 45 jaar was Broersma bij
Texels Eigen Stoomboot Onderne
ming, een dienstverband met een
lengte die tegenwoordig niet meer
mogelijk is. Broersma voelde zich
verbonden met het bedrijf in goede
en kwade dagen en heeft er veel aan
te danken, zelfs zijn vrouw. Alle reden
dus voor een statiefoto op de brug.
temidden van de overige leden van
zijn vaarploeg. Elders in deze krant
een vraaggesprek: omzien in tevre
denheid.
foto Harry Oe Gmaf)
Komende woensdag staat bol van
de officiële festiviteiten. Gevierd
wordt de start van het Masterplan
Water voor Texel, waarvoor onder
anderen gedeputeerde Ada Wilde-
kamp naar Texel komt. En het pro
ject de Ploegelanden, schoolvoor
beeld van integraal waterbeheer,
wordt officieel geopend.
Bij de totstandkoming van de Ploeg
elanden werd officieel samengewerkt
tussen waterschap Hollands Kroon,
Staatsbosbeheer, hoogheemraad
schap Uitwaterende Sluizen, de pro
vincie en de gemeente. Rechte slo
ten in het gebied zijn gedempt en
vervangen door een duinbeek. Gras
land werd geplagd, er werden poelen
gegraven, er kwam een uitkijkpost en
rondom het geheel kwam een
wandelroute. De officiële inge
bruikname is tussen 14.30 en 15.30
uur.
Het project past naadloos in het
Masterplan Water, dat tot doel heeft
zo verstandig mogelijk om te gaan
met water. Dus onder andere: water
dat in de winter valt te bewaren voor
de droge zomer. Het plan resulteerde
in een aantal concrete projecten, zo
als de Ploegelanden. Het eindplan,
dRw
«■SS.'.»
waarover vele malen met Texelaars is
gediscussieerd, wordt gepresenteerd
op De Krim, tijdens een openbare
bijeenkomst. De avond begint om
20.00 uur en duurt ongeveer een uur.
Aansluitend wordt een informatie
markt gehouden, waarbij wordt inge
gaan op thema's als riolering en
afvalwaterzuivering, natuur, peil
beheer, bedrijfswaterplannen en
grondwater.
De veiligheid op de Pontweg bij
grote drukte voor de veerboot
staat hoog op de agenda van het
overleg dat wethouder Peter Bak
ker en burgemeester Joke Geldorp
binnenkort hebben met Teso-di-
recteur Rob Wortel. Dit gebeurt
nadat de politie hier met klem op
heeft aangedrongen.
De gemeente presenteerde vorig jaar
al een plan voor een nieuwe
opstelterrein nabij De Skuul, waar
door de wachtende auto's geen grote
afstanden over het fietspad meer
hoeven af te leggen. Maar de provin
cie, eigenaar van de Pontweg tot aan
de rotonde Akenbuurt, wilde niet
meebetalen aan de uitvoering. De
gemeente wil weliswaar tien procent
van het budget beschikbaar stellen,
het gat dat resteerde was echter zo
danig, dat het plan nog steeds met is
uitgevoerd.
De problemen kwamen ter sprake tij-
De middengeleiders van de krui
sing Kogerweg-Akenbuurt lagen
er nog maar net, of de gemeente
raad vond dat ze te steil waren. Ze
zouden de doorgang te smal ma
ken voor het verkeer, waardoor
gevaarlijke situaties ontstaan.
Maar volgens de Overleggroep
Verkeerzaken zou aanpassing tot
verkeersonveilige situaties leiden.
De raad gaf eerder dit jaar de voor
keur aan schuin aflopende geleiders,
zodat de 'druppels' dan makkelijker
kunnen worden overreden. Met name
vracht- en landbouwverkeer zou
moeite hebben met de smalle door
gang. Voor aanpassing van de ran
den stelde de raad ƒ45.000,- be
schikbaar. De politie zegt echter nog
geen verkeersonveilige situaties te
hebben geconstateerd. Maar de
verkeersoverleggroep, die bestaat uit
vertegenwoordigers van gemeente
en politie, is bang dat als de stroken
worden overreden, dat voertuigen op
dens de jongste bijeenkomst van de
Overleggroep Verkeerszaken. De
politie sprak daarin haar verontrus
ting uit over de veiligheid op de Pont
weg op piekdagen. De politie be
schikt nauwelijks over voldoende
mankracht om het verkeer in goede
banen te leiden en bovendien laat de
motivatie van de manschappen te
wensen over.
het weggedeelte van het tegemoet
komend verkeer komen. Bovendien
bestaat de angst dat er bij vlakkere
geleiders harder zal worden gereden.
Reden voor het college de raad bin
nenkort te vragen de ƒ45.000,- toch
maar niet beschikbaar te stellen. Wel
zal er na enige schadegevallen kri
tisch naar verkeersborden en ander
'wegmeubilair' worden gekeken.
De Zalm vaart uit bij De Cocksdorp om hulp te verlenen nadat op de Vliehors een straaljager is neergestort.
Foto Jeroen van HattumJ
'Onverantwoord.' Ondernemer
Jaap Drijver van Kabeltex heeft
geen ander woord over voor de
diefstal en vernieling van materiaal
om het verkeer te waarschuwen
dat er wegwerkzaamheden aan de
gang zijn. 'Ik doe mijn best om al
les goed en veilig te laten verlopen,
maar dan moeten de mensen het
spul wel laten staan.'
De ondernemer investeerde veel geld
in de aanschaf van het waar
schuwingsmateriaal. 'Dat moet wel.
We zijn nu bijvoorbeeld langs de
Oosterenderweg bezig met het ver
nieuwen van de waterleiding. De
berm wordt flink overhoop gehaald
en is, vooral met dit weer, behoorlijk
slap. Daar kun je dus beter niet met
je wiel in terechtkomen. Daarom
waarschuwen we daarvoor. Maar je
moet er ook niet aan denken dat een
automobilist op een obstakel of bots*
of een medewerker omver rijdt.
Daarom hebben we een heel woud
van borden en knipperlichten rond
het werk gezet. Alles bij elkaar toch
een investering van ƒ40.000,-. Maar
van de drie of vier borden staat er nu
nog maar één. Ze kosten toch 250,-
per stuk. Van de knipperlichten heb
ben ze de koppen afgeslagen. Wat
heeft dat nu voor zin? Ik kan me wel
verzekeren voor dit soort schades,
maar zie dan nog maar eens een paar
centen te verdienen. En als er een
ongeluk gebeurt terwijl er onvol
doende waarschuwingsmateriaal
staat, dan heb ik het natuurlijk ge
daan.' Drijver heeft aangifte gedaan
bij de politie, maar realiseert zich dat
die er niet veel aan kan doen. 'De
mensen moeten het gewoon laten
staan.'
De kosten voor de peuteropvang
gaan met ingang van komend
schooljaar een stuk omhoog. Het
bedrag dat de gemeente momenteel
per kind bijbetaalt (ƒ1.679,-) is onge
veer het dubbele van de ouder
bijdrage en dat wordt het college te
gortig. De kosten van de kinderop
vang en de buitenschoolse opvang
zullen stapsgewijs met enkele tiental
len procenten worden verhoogd.
Pagina 5
Van de financiële opbrengst van de
tien windturbines die Frits Bakker,
Nico Boersen, Arco Eelman en Simon
Vlaming in het Noorden willen neer
zetten, zal 10% worden bestemd
voor maatschappelijke doelen op
Texel. Op deze manier willen zij niet
alleen hun sociale gezicht tonen,
maar tevens de sympathie van de
Texelaars verwerven en daarmee de
kans vergroten dat hun project onge
schonden door de planologische
procedure komt. Daarnaast zullen de
mensen die in de omgeving van de
turbines wonen, gelegenheid krijgen
om als aandeelhouder te participe
ren. Pagina 7
Gisteravond kwam in het NlOZ-com-
plex op 't Horntje het automatisch
brandalarm in werking. Er zou brand
zijn in of bij de nettenloods in het
havenkwartier. Omdat er bij automa
tisch alarm bijna nooit echt iets aan
de hand is, rukte de brandweer op
beperkte sterkte uit. Vanuit de blus-
wagen die er opaf ging, werd echter
gemeld dat wel degelijk vuur was te
zien, wat reden was voor aangepast
nieuw alarm. Bij onderzoek was ech
ter nergens in de NlOZ-gebouwen
rook of vuur te bespeuren. Mogelijk
is het alarm geactiveerd door elektri
citeit in de lucht als gevolg van een
kort maar hevig onweer op dat mo
ment. De rosse gloed boven het ge
bouw werd waarschijnlijk veroorzaakt
door verre of nabije straatverlichting.