Eierlandse vuurtoren Voor het laatst aan het roer Cf roen ^warL-Jexels m het harC, Zorgen stichting Behoud Vuurtoren Texel Reddingboten varen uit voor gecrashte straaljager Is 11 november wel echt de dag? Ploegelanden en Masterplan Water voltooid Verkeersveiligheid op piekuren Teso hoog op agenda Geleiders van kruispunt houden steile randen Vandalisme en diefstal dupeert kabellegbedrijf m Windmolens Loos alarm .GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11628 VRIJDAG 9 NOVEMBER 2001 idvertenties/abonnementen/bezorging: ipinbaan 6 791 MC Den Burg ajefoon 0222 - 36 26 00 - telefax 0222 - 31 41 11 ufnail. mfo@lenr.nl Terschijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg Redactie: Warmoesstraat 45, Den Burg telefoon 0222 - 36 26 20, fax 0222 - 32 30 00 e-mail: redactie@texelsecourant.nl Buiten werktijd: Harry de Graaf, tel. 31 72 66 of 06-53 73 33 82 Losse nummers 1.80 0,82, abonnementsprijs 63,- 28,59 per half jaar. Stichting Behoud Vuurtoren iel maakt zich ernstige zorgen er het onbemand zijn van de irlandse vuurtoren. Volgens de shting is op de toren bijna nooit ier iemand aanwezig, waardoor gevaarlijke situatie ontstaat op water. Oud-vuurtorenwachters emen die stelling. Rijkswater- iat (RWS) stelt dat de veiligheid in orde is. gens de stichting is er veel mis op <uurtoren. Zo zou er sinds 15 sep- iber bijna nooit meer iemand op toren zijn geweest. De toren zou in weerberichten meer uitzenden direct radio-contact zou ook met Ier mogelijk zijn. De stichting stelt van buiten niet te zien is of de sn wel of niet bemand is, waardoor nsen soms voor een dichte deur nen te staan. Volgens secretaris hard Goet, die bij de toren woont, it het om personeel van bedrijven voor niks komt, maar ook om nsen die hulp vragen. 'We maken nog wel eens mee dat iemand van bedrijf bij ons aan de deur staat, idat er bij de vuurtoren niemand iwezig is.' Op 8 augustus stond land die een in problemen ge kte surfer had gezien voor niks de deur. Volgens Goet zou RWS Ier moeten laten weten wanneer toren met bemand is om misver- nden te voorkomen, gens de stichting zijn de proble- n niet van gisteren. Al enkele jaren irt zij haar zorgen aan bij Rijkswa- itaat. 'Er gebeurt alleen niets. Dat ippen we niet', zegt Goet. Uit drie iven die de stichting vorig jaar «Rijkswaterstaat stuurde, blijkt de Ie constatering van b en w dat 's viering van Sint Maarten géén sak is van de gemeente en dat et iedereen vrij staat om het test op zondag te vieren, heeft nbedoeld voor verwarring ge tergd op het eiland. Verschil lede Texelaars belden de redac- s van de Texelse Courant met 'e mededeling dat ze er in ver and met de eerbiediging van de ondagsrust zonder meer vanuit uren gegaan dat de viering op iterdag 10 november zou zijn. en leerkracht van de Jozef- chooi vertelde dat de school net en berichtje had verstuurd iaarin de ouders eraan werden iermnerd dat Sint Maarten om (e reden dit jaar op zaterdag mrdt gehouden. Anderen maak- tnzich boos. B en w zéggen wel ze geen advies willen geven, hor dat zo nadrukkelijk niet te loen, hebben ze juist de zondag bpropageerd, zo redeneren ze. n Oosterend maakte men zelf en einde aan de twijfel. Na over ig tussen de scholen, de peuter- Jas, de ondernemersvereniging in de dorpscommissie werd he loten het feest tóch op zaterdag S vieren, met als argument dat jp zondag dan kan worden ge nten van alle lekkernijen die zijn Vgehaald. In Den Burg, dat geen ferpscommissie heeft, deed 'femg/e Barnard van de Stichting plklore navraag bij de basis scholen. Overal kreeg ze het ant- voord dat de scholen er al van uit waren gegaan dat zaterdag 'Ce' dag was, reden voor Barnard zn iedereen in Den Burg het ad- fes te geven niet op zondag te fian. 'Dat is ook volgens gebruik folkloristisch gebruik - het heest voor de hand liggend. foor zover bekend heeft in de an- fere dorpen niemand de knoop uilen of durven doorhakken, dus iliift de vraag wanneer de kinde- 'en hun ronde zullen maken. Dat betekent wellicht dat de één voor sterdag kiest, terwijl de ander wndag de straat opgaat. Mis schien zijn er zelfs wel kinderen Ce van de venvarring profiteren foor op beide avonden te gaan SintMaarten. Het zingt alleen wat moeilijk: '11 en 10 november zijn 'e dagen...' ongerustheid. Zowel op 14 maart, 10 oktober en 5 december liet de stich ting weten dat de toren meer niet dan wel bemand is. In 1997 vond een zelfde soort briefwisseling plaats over de bezetting. Bemanning De Eierlandsche vuurtoren kent vol gens RWS officieel één rijks ambtenaar, de vuurtorenwachter. Daarnaast wordt in de zomer met uitzendkrachten gewerkt. Bij de zomerdienstregeling, die loopt van half mei tot half september, is er van 9.00 tot 21.00 iemand op de vuurto ren. Bij rustige tijden is de toren tot 19.00 uur geopend. In de winter periode, van half september tot half mei, moet de toren doordeweeks bezet zijn tussen 9.00 en 17,00 uur. Met uitzendkrachten wordt dan niet gewerkt. Tot 1996 waren er nog twee wachters op de toren. Na het vertrek van Piet Stam in 1996 naar de Brandaris op Terschelling, bleef al leen vuurtorenwachter Frans Dreesens over. Twee oud-vuurtorenwachters, Henk Leijen en Piet Stam, zijn het eens met de stichting. Stam zegt dat er in de praktijk bijna nooit meer iemand zit. Hij noemt dat een gevaarlijke ontwik keling, omdat daardoor toezicht op de directe omgeving wegvalt. 'Als er niemand zit, neemt de Brandaris au tomatisch de radar over, maar we kunnen hier niet zien wat zich vlak onder de toren afspeelt.' Het is voor de mensen op de Brandaris ook niet duidelijk wanneer de vuurtoren wel bemand is. 'De vuurtoren op Ameland kent een zelfde constructie als de vuurtoren op Texel, met alleen het verschil dat daar twee mensen zitten. Die bellen ons op als ze er zijn en dan laten we ze verder met rust. Ze meldden zich ook netjes af als ze weer gaan.' Volgens Henk Lijen, vuurtoren wachter van 1990 tot 1993, is op de scanner regelmatig gescheld van vis sers te horen als ze de vuurtoren bel len voor de waterhoogten. 'Dan hoor je dat de Brandaris het weer over neemt.' Ook hij wijst erop dat vooral kleine bootjes vlak onder de kust gevaar lopen 'In mijn tijd heb ik het nog wel meegemaakt dat er veertien vissersbootjes op de Eierlandse Gronden lagen. Dan keek je waar ze lagen en je schreef de namen op. Je had dan wel eens vrouwen die belden of hun man nog aan het vissen was. Dan keek je gewoon even naar bui ten. Mensen rekenen erop dat er ie mand aanwezig is.' Volgens Stam wordt de situatie regelmatig aan gekaart bij de dienstkring Wadden gebied-Friesland waarde bemanning van de vuurtoren onder valt. 'Hier op de Brandaris hebben we er veel extra werk aan.' Verantwoord Volgens Hans Boogert, hoofd van de dienstkring Waddengebied-Fries land, komt het in de winter regelma tig voor dat er niemand is. 'Maar dat vinden we als Rijkswaterstaat verant woord. Dat doen we al jaren zo.' Hij wijst erop dat één persoon nooit con tinu op de toren kan zijn. 'Je hebt 168 uur in een week. Als je daar de nach ten afhaalt, houd je tachtig tot negen tig uur over. Dat kan je niet aan één persoon overlaten.' Volgens Boogert kan de vuurtorenwachter op onregel matige tijden werken, waardoor hij overdag minder beschikbaar is. 'En hij heeft soms ook werkoverleg.' De vuurtorenwachter heeft een contract voor 36 uur. De toren blijft volgens Boogert ge- Lees verder pagina 5 Reddingboten De Beursplein en De Zalm hebben gisterochtend assis tentie verleend, nadat op de Vliehors een Duitse Marine-Tor nado was neergestort. De twee Duitse inzittenden, een piloot en een navigator bleven ongedeerd. Zij verlieten het vliegtuig voortijdig met de schietstoel. Een van de twee kwam in de Wad denzee terecht. Een redding helikopter van Vliegbasis Leeuwar den bracht hem in veiligheid. De andere inzittende landde op het zand. De Beursplein haalde de parachute en een voorwerp dat mogelijk een radio-baken was uit het water. Opva rende Ronald Hooiberg en Erwin Daalder brachten de spullen met be hulp van De Zalm aan land, waar ze werden overgedragen aan de militaire autoriteiten. Dat gebeurde met be hulp van De Zalm, omdat de Beurs plein vanwege de diepgang met he lemaal op het strand kon komen. De straaljager stortte ten zuiden van de vliegtoren neer nabij vaarwater De Kolk. De oorzaak van het ongeluk is met bekend, zegt woordvoerder Hans Smedema van Vliegbasis Leeuwar den. Een Duits-Nederlandse com missie doet onderzoek. Volgens Smedema kan het maanden duren voordat de uitslag bekend wordt. De Tornado was bezig met een grond- oefening. Er was oefenmunitie aan boord. Het vliegtuig crashte om 9.03 uur. Om 9.20 werd de Beursplein gealarmeerd voor assistentie. De Zalm werd een paar minuten later opgeroepen. Reddingboten De Alida en De Lang van Vlieland en de Arie Visser van Terschelling voeren ook uit. Aan het eind van de ochtend, konden de schepen naar huis. De leiding was in handen van schipper Charles Douma van De Beursplein. In juni crashte tussen Terschelling en Ameland een Nederlandse F-16. In februari had er bij de vliegtoren op Vlieland een inci dent plaats. Toen werd de toren be schoten. Voor Sietse Broersma zit het erop. Hoewel de VUT pas op 1 december ingaat, voerde de 60-jarige Teso-ka- pitein woensdag voor de laatste keer het bevel over de veerboot. 'Een rare ervaring', vond hij het zelf. Niet min der dan 45 jaar was Broersma bij Texels Eigen Stoomboot Onderne ming, een dienstverband met een lengte die tegenwoordig niet meer mogelijk is. Broersma voelde zich verbonden met het bedrijf in goede en kwade dagen en heeft er veel aan te danken, zelfs zijn vrouw. Alle reden dus voor een statiefoto op de brug. temidden van de overige leden van zijn vaarploeg. Elders in deze krant een vraaggesprek: omzien in tevre denheid. foto Harry Oe Gmaf) Komende woensdag staat bol van de officiële festiviteiten. Gevierd wordt de start van het Masterplan Water voor Texel, waarvoor onder anderen gedeputeerde Ada Wilde- kamp naar Texel komt. En het pro ject de Ploegelanden, schoolvoor beeld van integraal waterbeheer, wordt officieel geopend. Bij de totstandkoming van de Ploeg elanden werd officieel samengewerkt tussen waterschap Hollands Kroon, Staatsbosbeheer, hoogheemraad schap Uitwaterende Sluizen, de pro vincie en de gemeente. Rechte slo ten in het gebied zijn gedempt en vervangen door een duinbeek. Gras land werd geplagd, er werden poelen gegraven, er kwam een uitkijkpost en rondom het geheel kwam een wandelroute. De officiële inge bruikname is tussen 14.30 en 15.30 uur. Het project past naadloos in het Masterplan Water, dat tot doel heeft zo verstandig mogelijk om te gaan met water. Dus onder andere: water dat in de winter valt te bewaren voor de droge zomer. Het plan resulteerde in een aantal concrete projecten, zo als de Ploegelanden. Het eindplan, dRw «■SS.'.» waarover vele malen met Texelaars is gediscussieerd, wordt gepresenteerd op De Krim, tijdens een openbare bijeenkomst. De avond begint om 20.00 uur en duurt ongeveer een uur. Aansluitend wordt een informatie markt gehouden, waarbij wordt inge gaan op thema's als riolering en afvalwaterzuivering, natuur, peil beheer, bedrijfswaterplannen en grondwater. De veiligheid op de Pontweg bij grote drukte voor de veerboot staat hoog op de agenda van het overleg dat wethouder Peter Bak ker en burgemeester Joke Geldorp binnenkort hebben met Teso-di- recteur Rob Wortel. Dit gebeurt nadat de politie hier met klem op heeft aangedrongen. De gemeente presenteerde vorig jaar al een plan voor een nieuwe opstelterrein nabij De Skuul, waar door de wachtende auto's geen grote afstanden over het fietspad meer hoeven af te leggen. Maar de provin cie, eigenaar van de Pontweg tot aan de rotonde Akenbuurt, wilde niet meebetalen aan de uitvoering. De gemeente wil weliswaar tien procent van het budget beschikbaar stellen, het gat dat resteerde was echter zo danig, dat het plan nog steeds met is uitgevoerd. De problemen kwamen ter sprake tij- De middengeleiders van de krui sing Kogerweg-Akenbuurt lagen er nog maar net, of de gemeente raad vond dat ze te steil waren. Ze zouden de doorgang te smal ma ken voor het verkeer, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Maar volgens de Overleggroep Verkeerzaken zou aanpassing tot verkeersonveilige situaties leiden. De raad gaf eerder dit jaar de voor keur aan schuin aflopende geleiders, zodat de 'druppels' dan makkelijker kunnen worden overreden. Met name vracht- en landbouwverkeer zou moeite hebben met de smalle door gang. Voor aanpassing van de ran den stelde de raad ƒ45.000,- be schikbaar. De politie zegt echter nog geen verkeersonveilige situaties te hebben geconstateerd. Maar de verkeersoverleggroep, die bestaat uit vertegenwoordigers van gemeente en politie, is bang dat als de stroken worden overreden, dat voertuigen op dens de jongste bijeenkomst van de Overleggroep Verkeerszaken. De politie sprak daarin haar verontrus ting uit over de veiligheid op de Pont weg op piekdagen. De politie be schikt nauwelijks over voldoende mankracht om het verkeer in goede banen te leiden en bovendien laat de motivatie van de manschappen te wensen over. het weggedeelte van het tegemoet komend verkeer komen. Bovendien bestaat de angst dat er bij vlakkere geleiders harder zal worden gereden. Reden voor het college de raad bin nenkort te vragen de ƒ45.000,- toch maar niet beschikbaar te stellen. Wel zal er na enige schadegevallen kri tisch naar verkeersborden en ander 'wegmeubilair' worden gekeken. De Zalm vaart uit bij De Cocksdorp om hulp te verlenen nadat op de Vliehors een straaljager is neergestort. Foto Jeroen van HattumJ 'Onverantwoord.' Ondernemer Jaap Drijver van Kabeltex heeft geen ander woord over voor de diefstal en vernieling van materiaal om het verkeer te waarschuwen dat er wegwerkzaamheden aan de gang zijn. 'Ik doe mijn best om al les goed en veilig te laten verlopen, maar dan moeten de mensen het spul wel laten staan.' De ondernemer investeerde veel geld in de aanschaf van het waar schuwingsmateriaal. 'Dat moet wel. We zijn nu bijvoorbeeld langs de Oosterenderweg bezig met het ver nieuwen van de waterleiding. De berm wordt flink overhoop gehaald en is, vooral met dit weer, behoorlijk slap. Daar kun je dus beter niet met je wiel in terechtkomen. Daarom waarschuwen we daarvoor. Maar je moet er ook niet aan denken dat een automobilist op een obstakel of bots* of een medewerker omver rijdt. Daarom hebben we een heel woud van borden en knipperlichten rond het werk gezet. Alles bij elkaar toch een investering van ƒ40.000,-. Maar van de drie of vier borden staat er nu nog maar één. Ze kosten toch 250,- per stuk. Van de knipperlichten heb ben ze de koppen afgeslagen. Wat heeft dat nu voor zin? Ik kan me wel verzekeren voor dit soort schades, maar zie dan nog maar eens een paar centen te verdienen. En als er een ongeluk gebeurt terwijl er onvol doende waarschuwingsmateriaal staat, dan heb ik het natuurlijk ge daan.' Drijver heeft aangifte gedaan bij de politie, maar realiseert zich dat die er niet veel aan kan doen. 'De mensen moeten het gewoon laten staan.' De kosten voor de peuteropvang gaan met ingang van komend schooljaar een stuk omhoog. Het bedrag dat de gemeente momenteel per kind bijbetaalt (ƒ1.679,-) is onge veer het dubbele van de ouder bijdrage en dat wordt het college te gortig. De kosten van de kinderop vang en de buitenschoolse opvang zullen stapsgewijs met enkele tiental len procenten worden verhoogd. Pagina 5 Van de financiële opbrengst van de tien windturbines die Frits Bakker, Nico Boersen, Arco Eelman en Simon Vlaming in het Noorden willen neer zetten, zal 10% worden bestemd voor maatschappelijke doelen op Texel. Op deze manier willen zij niet alleen hun sociale gezicht tonen, maar tevens de sympathie van de Texelaars verwerven en daarmee de kans vergroten dat hun project onge schonden door de planologische procedure komt. Daarnaast zullen de mensen die in de omgeving van de turbines wonen, gelegenheid krijgen om als aandeelhouder te participe ren. Pagina 7 Gisteravond kwam in het NlOZ-com- plex op 't Horntje het automatisch brandalarm in werking. Er zou brand zijn in of bij de nettenloods in het havenkwartier. Omdat er bij automa tisch alarm bijna nooit echt iets aan de hand is, rukte de brandweer op beperkte sterkte uit. Vanuit de blus- wagen die er opaf ging, werd echter gemeld dat wel degelijk vuur was te zien, wat reden was voor aangepast nieuw alarm. Bij onderzoek was ech ter nergens in de NlOZ-gebouwen rook of vuur te bespeuren. Mogelijk is het alarm geactiveerd door elektri citeit in de lucht als gevolg van een kort maar hevig onweer op dat mo ment. De rosse gloed boven het ge bouw werd waarschijnlijk veroorzaakt door verre of nabije straatverlichting.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 1