Mini-Nieuwgat vaart i/olgens verwachting Ondernemer koopt straks recht om woning te huren Modelproeven in MARIN afgerond I bAbL^b j) couRANT Sieraden voor Oudheidskamer Topzware klus in Oudeschild Oordeel Kroon bij voorbaat al achterhaald Gemeente steunt intocht met 500,- PETIR ran MUI. SCHRGEN TPYPI QP C DINSDAG 27 NOVEMBER 2001 todernemers die voor nieuwe ar- leidskrachten van de overkant - leen huisvesting kunnen vinden, i «rijgen beperkte mogelijkheden im met voorrang een woning te luren. Aan deze voorkeursbehan deling hangt wel een prijskaartje. Iet recht om voor drie jaar een 'nis te mogen huren, kost het be- irijf eenmalig ƒ15.000,-. De Stich- tog Wonen Texel (SWT) gebruikt 'et geld voor huisvesting van jon- ieren. Iet systeem is het resultaat van be- f 'frekingen tussen de SWT en het j 'exels Verbond van Ondernemers i IVO), dat al geruime tijd geleden leiding maakte van de negatieve Sevolgen van de krapte op de huizen- j markt Koos Bremer: 'Het komt nog H eens voor dat een ondernemer )!en geschikt personeel kan vinden •P liet eiland. Als er een sollicitant 'in de overkant reageert, is het vaak moeilijk om die onder dak te krijgen.' to ondernemers opperden al eerder tot idee voor zogeheten economie- I "oningen. Zegers: 'De SWT zat met ton ander probleem: de huisvesting jongeren. Daarom hebben we toe combinatie gezocht. Stel dat nu ergens nieuwe woningen worden ge bouwd, dan wordt een huis gelabeld als economiewoning. De ondernemer koopt het recht om het drie jaar te mogen huren. De SWT krijgt dan extra geld beschikbaar voor jongerenhuisvesting. De termijn van drie jaar is gekozen, omdat het ge middeld drie jaar duurt alvorens ie mand voor een huis in aanmerking komt.' Het is de bedoeling dat wordt gestart met drie woningen. 'We gaan eerst eens kijken hoe het loopt, leder een heeft wel de mond vol over wo ningnood, maar met dit prijskaartje is de nood misschien wel minder hoog dan gedacht. Ik kan me voorstellen dat een ondernemer geen 15.000,- neertelt voor een afwashulp. Maar voor kaderpersoneel ligt het anders. De vraag naar hoger opgeleid perso neel neemt toe. Steeds meer kleine bedrijven gaan samen en nemen ge specialiseerde mensen in dienst. Dan mag de huisvesting waarschijnlijk wat meer kosten.' Mocht het een succes worden, dan is de afspraak dat het aantal economiewoningen wordt uitgebreid. Formeel moet nog de gemeenteraad het systeem nog goedkeuren. Die vond de boel maar niets en schoof de nog aanwezige hoeveel heid zand de poel weer in. Volgens de Alkmaarse rechtbank had Sieger geen belang meer bij door hem aan gespannen procedure. Hij werd daarom met ontvankelijk verklaard. Maar Sieger nam daar geen genoe gen mee. Hij vond de situatie in het verleden zó afschuwelijk dat hij in rechte duidelijk uitgesproken wil zien dat de poel in strijd was met het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Aldus zou worden voorkomen dat er weer eens iets dergelijks achter zijn tuin ontstaat. Sieger eiste bij de Raad van State vernietiging van het vonnis dat de Alkmaarse rechtbank in zijn zaak wees. De uitspraak is over zes weken. B en w hebben besloten om de sie raden die de gemeente heeft geërfd van wijlen mevrouw Neder- helman uit De Waal, onder te bren gen in de collectie van de Oudheidskamer in Den Burg. Het gaat om twee zilveren oorbellen, twee zilveren broches en een zilveren halsketting. De Stichting Texels Mu seum wil ze wel hebben omdat ze een passende aanvulling van de col lectie van de oudheidskamer worden gevonden. De gemeente geeft de sie raden formeel in bruikleen omdat bij schenking een raadsbesluit en an dere rompslomp nodig is, die met in verhouding staat tot de betrekkelijke waarde van de sieraden. Gisteren werd in Oudeschild een gewichtige klus uitgevoerd. Een stalen trechter van 22,5 ton met aan de bovenkant een breedte van 10,50 meter, moest vanaf de constructiewerkplaats aan de Laagwaalderweg naar de haven worden getransporteerd en daar op een schip worden gezet. De trechter was in opdracht van een Haarlemse betoncentrale in tien weken tijd vervaardigd door het Lasbedrijf Chris Otten en het Las- en Onderhoudsbedrijf Rob Bakker. Toen het gevaarte gereed was, kon het met meer door de deur naar buiten zodat de gevel van de constructiewerkplaats voor het grootste deel moest worden gesloopt. Daarop kon de trechter op rollen naar buiten worden gereden. Gisteren rond het middaguur werd het ding met een kraan op een rijdend onderstel gezet (foto), zodat Werner Dros ermee naar de na bije havenkade kon rijden. Om dat een kraan van de gewenste capaciteit (nog) met op Texel be schikbaar is, werd gebruik ge maakt van een 100 tons-kraan van Peter van Muijen uit Schagen. Om kantelen van de topzware trechter te voorkomen moest hij met kettingen stevig worden vastgesjord. De operatie verliep letterlijk op rolletjes. Foto Harry do Graaf) Vaak wordt bij de Raad van State in Den Haag gestreden over bouw werken of andere zaken, die aan wezig zijn. Ze verpesten het uit zicht of zitten klagers anderszins in de weg. Donderdag procedeerde J. Sieger uit De Cocksdorp, eige naar van een woning aan de Hoofdweg, over iets dat zijn uit zicht had verziekt, maar er inmid dels niet meer is. 'Het was 7000 vierkante meter Efteling. Ik heb geluk gehad dat mijn nieuwe buurman het net zo lelijk vond als ik', vertelde Sieger daar. Hij bezit het monumentale pandje Hoofdweg 130-132. Aan de achterzijde kijkt hij nu weer uit over het weiland van zijn buurman. Maar wat hij vroeger zag, zit hem nog steeds dwars. De nu ver trokken buurman hield paarden en had daarvoor een drinkpoel gegra ven. Het plaatselijk bestuur stond dat toe onder de voorwaarde dat er geen berg zand op het terrein zou komen te liggen. Dat gebeurde echter wel. Sieger beklaagde zich bij de ge meente. Volgens hem was de situa tie strijdig met het bestemmingsplan. Het gemeentebestuur weigerde ech ter op te treden, waarna Sieger naar de rechtbank in Alkmaar toog om zijn beklag te doen. Maar toen de zaak daar werd behandeld, waren de ei gendommen van Sieger's buurman inmiddels door een ander gekocht. zocht Het Nieuwgat-model is ook getest op zijn gedrag bij het varen vlak langs een kade, wat dus het ge val is bij het binnenlopen in de fuik haven. Ongewenst gedrag kan met alleen worden vermeden door voor een bepaalde scheepsvorm te kie zen, maar kan ook onder controle worden gehouden met voldoende motorvermogen. Dat laatste geldt nog meer bij het op koers houden van het schip bij zware storm. Net als de bestaande schepen zal ook de Nieuwgat nog bij windkracht elf de dienst moeten kunnen onderhouden. Als die wind dwarsscheeps staat, wordt op de scheepswand een druk van zo'n tachtig ton uitgeoefend. De motoren en schroeven moeten dus dezelfde tegendruk kunnen leveren en intussen moet het schip ook nog doorvaren. Heilig De dienstregeling is heilig bij Teso. De overtocht, het aan- en afmeren en het laden van en lossen van passa giers en voertuigen, het moet alle maal binnen een half uur kunnen. Omdat het laden en lossen bij de gro tere Nieuwgat (die plaats biedt aan ongeveer 300 personenauto's) meer tijd vraagt, moet de eigenlijke vaartijd worden bekort. De boot zal daarom twee knopen sneller varen dan de bestaande schepen, dus 15 knopen. Het is dus vooral die snelheid waarop het model wordt beproefd. In de sleeptank wordt met alleen de weer stand onder diverse omstandigheden gemeten, met film- en fotocamera's wordt ook vastgelegd hoe groot de boeg- en hekgolven zijn die het va rende schip veroorzaakt. Een enorme 'snor' voor de boeg en diepe golven ter weerszijden zijn een slecht teken, want dat betekent dat veel energie niet in snelheid wordt omgezet en dus verloren gaat. Bij frequent va rende veerboten als die van Teso is remmen haast even belangrijk als varen. Het vaststellen van de rem- kracht en het berekenen van de rem- kmet het model 'meevarende' waarnemingspost, waar de meetgegevens worden geregistreerd. Het rapport dat het MARIN aan de v\d daarvan opmaakt, vormt een belangrijke basis voor de keuze van voortstuwing, motorvermogen en andere gegevens voor het Mnitieve ontwerp. Van links naar rechts projectleider Alex Cofino van Teso en de MARIN-medewerkers Pieter Bakhuizen van den Brink n Erick Henzen. Discussie De voor Teso uitgevoerde model- proeven, die totaal ƒ350.000,- heb ben gekost, stonden onder leiding van de MARIN-ingenieurs F. Quadvlieg en C. Thill. Zij zijn de ge sprekspartners voor Alex Cofino bij het bekijken van de resultaten en de beslissingen die aan de hand daarvan worden genomen. Het uitvoerende werk in de sleeptank werd gedaan door Pieter Bakhuizen van den Brink en Erick Henzen. Zij vormden de 'be manning' van de rijdende construc tie waarmee het model talloze keren door het mini-Marsdiep is gesleept en waarin een indrukwekkende bat terij aan meetapparatuur is opge steld. De officiële aankomst en intocht van Sint Nicolaas zoals die vorige week weer werd gehouden, is een kostbare zaak voor de organise rende Ondernemersvereniging Den Burg. Totaal is er meer dan ƒ10.000,- mee gemoeid. De vereni ging had de gemeente daarom om een bescheiden bijdrage ge- Cofmo toont het model nadat het na afloop van de proeven op het droge is gehesen. Het houten geval, waarin de vorm van het onderwatergedeelte van het schip precies is uitgefreesd, is eigendom van Teso en krijgt mogelijk een decoratieve bestemming in of buiten het bedrijf. vraagd. Het college heeft besloten ƒ500,- te geven. Het is de eerste keer dat de ge meente geld geeft voor de intocht. Het evenement wordt vergeleken met de Landbouwdag en de Schapenfok- dag waaraan de gemeente ook bij draagt. Het is niet de bedoeling ook de intochten in de diverse dorpen te gaan steunen, als dat zou worden gevraagd. Ondanks het feit dat het evenement telkens door de onderne mers van Den Burg op poten wordt gezet, wordt het door het college als dé officiële intocht voor Texel be schouwd, mede door de vooraf gaande aankomst per boot. en belangrijke fase in de voorbereiding van de bouw van Teso's euwe veerboot zit erop. De modelproeven in het Maritiem Re- earch Instituut Nederland (MARIN) in Wageningen zijn afge- ind. We waren erbij toen vorige week het 8,5 meter lange lodel van het schip voor de laatste keer door de 220 meter -I jnge sleeptank werd getrokken. De resultaten van de metin- en worden de komende weken onder ogen gezien door alle strokkenen en in het ontwerp van het schip verwerkt. Het model van de Nieuwgat wordt door de ondiepwatertank van het MARIN gesleept. Het is bevestigd aan een rijdende installatie waarin zich ook de fotografische en elektronische opnameapparatuur bevindt. Het nummer op de romp geeft aan dat de Nieuwgat het 8130e scheepsmodel is dat door het MARIN wordt beproefd. (Foto's H*ny Graat) Het model waarmee de proeven zijn uitgevoerd, doet denken aan een sloep en heeft ook ongeveer die grootte. Het is opgebouwd uit op el kaar gelijmde lagen wa-wa-hout. De onderwatervorm van de romp is aan gebracht met een frees, die gestuurd werd met de gegevens van het lijnen- plan dat door de ontwerper is ge maakt. Het model is eigendom van Teso. Wat die ermee gaat doen is niet bekend. Mogelijk kan het in of buiten het bedrijf een decoratieve functie krijgen. teem, maar ook van de prijs, de bedrijfszekerheid en de veiligheid van manoeuvreren. Als er iets kapot gaat, moet snelle reparatie of vervanging mogelijk zijn. Stroomlijn Belangrijk onderdeel van het test programma zijn de weerstands- proeven. Daarbij wordt gemeten hoe veel remming het model ondervindt als het door het water wordt gesleept. Het gaat erom een zodanige romp- vorm te kiezen dat de weerstand in het water minimaal is en de vereiste snelheid kan worden bereikt bij een zo klein mogelijk motorvermogen, zodat het gasolieverbruik binnen de perken blijft. De proeven zijn uitge voerd bij verschillende waterdiepten en met verschillende snelheden In ondiep water is de situatie minder gunstig, omdat het water dat door het schip wordt verplaatst minder goed naar onderen kan wegstromen, zodat er dan meer weerstand is, een situa tie waarvan vooral sprake is in de nabijheid van de havens. Aan de grond De 'Nieuwgat' zal dezelfde diepgang hebben als de bestaande schepen, zodat |e zou denken dat hij nooit aan de grond kan lopen, afgezien van de betrekkelijk zeldzame momenten van extreem laag water. Door zijn grootte en motorvermogen is het echter denkbaar dat het schip zich in de kleine havens naar de diepte trekt, zodat ook dat moet worden onder weg stond daarom ook op het pro gramma dat in MARIN is afgewerkt. Schroefjes Voor het testen van het voort stuwingssysteem zijn in het model mimatuurroerpropellers aangebracht, een combinatie van twee stuks aan zowel voor- als achterzijde. Onder andere is gemeten onder welke hoek ze moeten staan om het water dat ze verplaatsen op de meest gewenste wijze langs de romp te 'blazen'. Bij MARIN beschikken ze over een grote collectie mmiatuurschroeven om te kunnen bepalen welk type het meest geschikt is. Als de Nieuwgat roer propellers krijgt, zullen die een door snede hebben van ruim twee meter. Er zijn tot dusver geen modelproeven gedaan met Voith Schneider-propel lers, omdat daarover al veel gege vens bekend zijn Het MARIN hoort tot de grootste scheepsbouwkundige proefstations ter wereld. Er werken 250 mensen en de jaaromzet bedraagt 50 miljoen gulden. Driekwart van de opdrachten komt van buiten Nederland. Het is er dan ook een komen en gaan van bui tenlanders. De opdracht van Teso gaf naar verhouding veel drukte, want het bedrijf wil de varende medewerkers graag bij de nieuwbouw betrekken. De meeste bemanningsleden hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zich met busjes van Van de We tering naar Wageningen te laten rij den, zodat ze de modelproeven met eigen ogen konden volgen. Dat moest wel even geregeld worden, want bij MARIN houden ze rekening met bedrijfsspionage. Bezoekers worden nooit alleen gelaten en mo gen zonder toestemming geen foto's maken. modelproeven zijn een omvang- ke operatie geweest, want de lieuwgat', zoals de boot wordt ge- jemd totdat de echte naam wordt ithuld, moet onder praktisch alle eersomstandigheden met een be- jalde snelheid veilig kunnen varen water van wisselende diepte en ik geen problemen hebben bij het jn- en afmeren in de betrekkelijk eine havens. De proeven moeten ingeven hoe het schip zich ge- laagt onder al die condities. Blijkt aarbij dat het niet voldoet aan het aor Teso opgestelde programma ■n eisen, dan wordt het ontwerp ingepast. Mede aan de hand van de oeven wordt ook besloten welk ortstuwmgsysteem de boot zal krij- ;n: Voith-Schneider propellers, aarmee ook de 'Molengat' en de ihulpengat' zijn uitgerust, dan wel ivoor Teso nieuwe roerpropellers, aarmee de afgelopen weken in het ftRIN ook proeven zijn gedaan Vraag aals het er nu naar uitziet, zullen de skregen gegevens in grote lijnen svestigen wat de ontwerpers van it Bureau voor Scheepsbouw al idden aangegeven. Wat de keus in het voortstuwingssysteem be- ift, kan echter nog niets worden izegd. De kans lijkt vrij groot dat lor roerpropellers wordt gekozen, aar Teso-medewerker Alex Cofino ehet nieuwbouwproject begeleidt, xeekt van fifty-fifty. De beslissing 7 ingt namelijk niet alleen af van de chmsche prestaties van het sys-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 5