Texelse muzikanten combineren gewone baan met rock 'nroll Spoiler werkte met mengtafel van de Zangeres Zonder Naam TEXELSE y7 couRANT Spoiler treedt op in café De Pilaar Waar gebeurd Geen slachtoffer Het mooiste kerststukje Euromunten Wat ik zeggen wou... Windmolens Paragnoste Ook zo moe? N Kerstspel in Maartenhuis DINSDAG 18 DECEMBER 2001 Met hun lange, golvende haar en hun stoere kleren zien Sidney de Haan en Arjen Rienks eruit als echte rocksterren. De lichte- vermoeide uitstraling versterkt die indruk. Maar terwijl die fysieke gesteldheid bij beroemde collega's wellicht wordt ver oorzaakt door drank, drugs en nachtelijke escapades met veel verschillende vrouwen, leiden de twee Texelaars een heel wat geregelder bestaan. Beiden hebben een vaste werkgever in een eerzaam beroep, wonen al jaren samen met dezelfde vriendin en gebruiken geen zwaardere drugs dan filtersigaretten en een enkel biertje. Toch heeft de matte blik in hun ogen wel degelijk te maken met het leven in de rock 'n' roll. Als leden van de band Spoiler hebben ze de afgelopen maanden hard gewerkt aan hun debuut-CD. En nu die uit is, moet er worden opgetreden. Het liefst zo veel mogelijk, want het schijfje is niet alleen gemaakt om zelf naar te luisteren. En omdat ze 's ochtends gewoon weer om negen uur op hun werk worden verwacht, schiet de nacht rust er wel eens bij in. Al pratend over hun passie, hun 'wor tels' en de toekomst, verdwijnen alle vermoeienissen echter als sneeuw voor de zon en ontpoppen beide muzikanten zich als gedreven vertellers. Voor de liefhebbers van het stevige maar toch toegankelijke genre rormde Supergroover halverwege de laren negentig hét hoogtepunt ti|dens enkele afleveringen van Texelpop. De texels-Utrechtse band, met aanvan kelijk ook eilandgenoot Niek Witte in de gelederen, speelde op energieke «vijze covers van Pear/ Jam, Sound garden, Stone Temple Pilots en an dere grunge-bands. Opvallend was de geliktheid van hun optredens, die de meeste andere deelnemers van het festival in de schaduw stelde, toen ook in grotere kring de naam en (aam groeiden, voorspelde menigeen Supergroover een mooie toekomst. Dat was te optimistisch gedacht, ivant op het moment dat de drummer onverwachts naar Australië vertrok, bleek de animo van de andere leden ioch met zo héél groot. Pas na een aar kwamen ze elkaar weer tegen en /iel het besluit opnieuw te beginnen, riet eigen nummers. En dat werkte, kis Spoiler bracht de groep vorige naand Mud 'n' Glitter uit, een CD die jok in de vakbladen enthousiast verd ontvangen. Jat recensenten en andere deskun- iigen de muziek graag een 'etiket' op ilakken en daarbij nogal eens verge- ijkingen trekken met even beroemde ils uiteenlopende bands, vinden de iassist (Rienks) en de gitarist (De van huis uit meekregen, werd ge maakt door bands als The Rolling Stones en Queen. 'Dat geluid uit de jaren zeventig vinden we sowieso al lemaal mooi. Het klinkt wat vetter, met zo netjes allemaal. Pieter Kloos, de producer van onze CD, heeft die zelfde affiniteit met die tijd. Van digi tale opnametechniek wil hij mets weten. Hij gebruikt analoge spullen, met van die metertjes. Alles werd zoveel mogelijk onder zeventiger ja ren-condities gebracht. Zijn meng- tafel is van Johnny Hoes geweest Die is gebruikt bij opnamen van de Zangeres Zonder Naam en andere grootheden van het levenslied. En de LP 4 us van Doe Maar is er mee op genomen.' Lachend: 'Ja, dat is een verhaal dat we graag vertellen.' Ze maken al muziek zolang ze zich kunnen herinneren. Rienks kreeg zijn eerste muzikale vorming thuis, van vader Wop, die zelf in Texels 'oerpop- band' The Typhoons had gespeeld. Samen zaten De Haan en Rienks op 12-jarige leeftijd op gitaarles bij Jan Kühne. 'Van Jan hebben we heel veel geleerd. Om te luisteren vooral. Vaak zaten we lekker blues te pielen. We hebben nog opgetreden in de kerk in Oosterend. We stonden stijf van de zenuwen.' Toen Kühne vond dat het tijd werd dat zijn leerlingen noten leer- Schoo, Randy Piersma - die kon ver schrikkelijk goed gitaar spelen Lennart Fonds, Jeroen en Erik van Hoof. Nathalie Bremer en Martme Eelman waren onze achtergrond zangeressen We speelden reggae en ska, allemaal eigen nummers. We tra den best veel op. Op Texelpop, in allerlei strandpaviljoens, ons debuut maakten we in de Jelleboog. Dat was een mooie tijd.' Nadat beiden naar Utrecht waren verhuisd en in één huis belandden en Texelaar Niek Witte als buurman kre gen, ontstond Supergroover. Rienks: 'Ik werd gevraagd door Sidney en het leek me wel wat. Ik weet nog dat we samen in De Pilaar The Abram Brothers hadden zien optreden. Die speelden funk en blues en oude soul. Dat was helemaal te gek, onze mon den vielen open.'De Haan 'We zei den tegen elkaar: dit willen we ook.' Rienks. 'We waren echt... in de war.' Lachend vertellen ze over de begin tijd van de band, in 1992, en de ma nier waarop uiteindelijk de Brabantse zanger Jascha van Roij werd gevon den. Via via werd contact met hem gelegd, waarna uit praktische over wegingen werd afgesproken elkaar te ontmoeten en wat te repeteren in De Droomfabriek, een muziekcafé in Leiden. 'We hoorden hem in zijn oude eend de gracht opkomen. Wij zaten er al en hadden net gehoord dat er iets mis was gegaan met het boeken en dat alle oefenruimtes bezet waren. Toen kwam Jascha binnen, met een gitaar bij zich. We vertelden hem dat Pas na een jaar zagen ze elkaar weer en toen was het inmiddels zo hard gaan kriebelen, dat ze besloten op zoek te gaan naar een nieuwe drum mer en weer te gaan spelen. Als Spoiler werd een nieuwe start ge maakt 'We deden het heel anders dan daarvoor. Als Supergroover kwa men we af en toe bij elkaar en dan had één van ons iets gehoord dat hem wel geschikt leek om te spelen Daarna ging iedereen naar huis met dat nummer op een cassettebandje, om er thuis mee te oefenen. Nu pro beerden we allemaal zelf nummers te schrijven en repeteerden we veel va ker. We hadden het geluk dat in Utrecht net in die tijd een nieuw oefencentrum, DB's, werd geopend. We hebben daar vanaf de eerste dag een vaste stek Het eerste optreden in de nieuwe samenstelling was op Texelpop 1999. 'Texelpop was ons eerste ijkpunt, Texel blijft belangrijk voor ons. Auke Vermeulen van hardcoreband Deluge heeft toen nog meegezongen. Deluge timmert trouwens zelf ook aardig aan de weg.' Al in het eerste jaar werden veel nummers geschreven en werd vrij vaak opgetreden, gemiddeld eens in de twee weken. Ondertussen be leefde Rienks een bijzonder avontuur, nadat hij had gereageerd op een kleine advertentie in De Volkskrant waarin 7 Zuma 7 een bassist vroeg 'Ik had al eerder over die band gele zen. Dat ze deden denken aan de bekende Sly and the family Stone, maar dan tien keer zo heftig. Op Lowlands, waar we al jaren met een Sidney de Haan (links) en Arjen Rienks voor café De Pilaar, waar ze zaterdag samen met de andere leden van Spoiler hun debuut-CD presenteren. In hetzelfde café zagen ze jaren geleden The Abram Brothers optreden. 'Dat was helemaal te gek, onze monden vielen open. We zeiden tegen elkaar dit willen we ook. een plaat? We kwamen tot de conclu sie dat we tienduizend gulden bij el kaar konden schrapen. Maximaal. Daarna hebben we gewoon ge vraagd- hoeveel dagen kunnen we voordat bedrag in de studio terecht? de auditie met door kon gaan, waarna hij op de barkeeper afstapte, vroeg of de muziek wat zachter kon en een paar liedjes begon te zingen Van Pearl Jam en Nirvana, hij begeleidde zichzelf op gitaar. We keken elkaar alleen maar aan. Krijg nou wat! Het was echt fantastisch.' Ipoiler in actie tijdens de presentatie van de CD, vorige maand in concertzaal 'De Vloer' in Utrecht. Met rechts bassist Arjen Rienks en links, nog gedeeltelijk zichtbaar achter zanger Jascha van Roijen, gitarist Sidney de Haan. Op de achtergrond drummer Pekke. (Foto Anneke Rienks) den lezen, stopte Rienks subiet.'Dat Enkele jaren lang speelde Haan) wel leuk. Geamuseerd: 'Judas Priest, zeg jij? Die hadden we nog met gehoord. Soundgarden, die wel. Eén recensent schreef: Zong de zanger ierder niet bij The Cult? En laatst zei emand dat we wel erg goed naar Slack Sabbath hadden geluisterd. Het mooie is, dat daar niks van klopt. Natuurlijk hebben we allemaal wel iens wat van Black Sabbath ge- loord, maar niemand heeft een LP ran ze.' De muziek die Rienks en De Haan vond ik helemaal niks.' Mooie herin neringen bewaart hij ook aan de drij vende kantine van de watersporters in Oudeschild, waar een piano stond waarop hij met zijn jeugdvriendje Jeroen Dros zelfbedachte akkoorden uitprobeerde. Op Texel zat hij nooit in een bandje, in tegenstelling tot De Haan, die moeiteloos de lange rij na men van leeftijdsgenoten opdreunt met wie hij als tiener in Zulu Wail speelde. 'Wobbe Visser, Nicolaas Enkele jaren Supergroover geregeld en met veel elan covers van bekende grunge- bands. De band was onder meer te zien in de eerste uitzending van TV Texel. Maar de hoog gespannen ver wachtingen kwamen met uit en nadat Witte was gestopt en de drummer plots naar Australië verhuisde, kwam een voorlopig einde aan de band. Rienks en De Haan hielden - uiter aard - contact met elkaar, maar zan ger Jascha verloren ze uit het oog grote groep Texelaars naar toe gaan, had ik ze daarna zelf gezien en die omschrijving klopte. Toen ik die ad vertentie las, voelde ik me heel erg geroepen te reageren. 7 Zuma 7 stond in de picture, veel meer al dan wijzelf.' Rienks deed auditie en min of meer tot zijn eigen verrassing werd hij aangenomen. Er volgde een hectische periode. 'Ik heb op Lowlands gestaan en in zeven ver schillende landen gespeeld. We heb ben zelfs opgetreden in New York, op een enorm festival: waar in totaal tweeduizend bands speelden. We mochten een half uur spelen. Voor twintig man.' Hoewel de kenners bijna in katzwijm vielen wanneer Rienks vertelde dat hij in 7 Zuma 7 speelde, besloot hij de band na driekwart jaar weer vaarwel te zeggen. 'Het was echt heel stoer en helemaal te gek. Ik heb heel veel geleerd en een leuk netwerk opge bouwd van bookers, managers en allerlei andere mensen die wat te betekenen hebben in de muziek. Maar ik merkte steeds meer dat we het met Sidney en de jongens alle maal heel wat nuchterder benader den. Het is moeilijk uit te leggen, maar ik voelde me toch met helemaal thuis bij de Zuma's. Ik was ook niet veel meer dan een soort sessiemuzikant. Ik speelde nummers die anderen hadden geschreven en al een tijd speelden, ik had geen eigen inbreng. Ik miste die passie. Komt nog bij dat ik ondertussen gewoon bleef optre den met Spoiler. Omdat ik ook nog een veertigurige werkweek had, raakte de accu na een tijdje aardig leeg.' Vanaf het moment dat Rienks zich weer helemaal op Spoiler concen treerde, ging het hard en werd serieus werk gemaakt van het oude plan om een eigen plaat te maken. De band kwam in contact met producer Pieter Kloos, die eerder had samengewerkt met bands die ze allemaal hoog acht ten. Het respect bleek wederzijds. 'Toen kwam de vraag aan de orde: hoeveel geld hebben we over voor Het antwoord was: nou. tien dagen. Daarvan gebruik je er zes of zeven om de opnamen te doen. Daarna maak je twee dagen lang met z'n allen de balans, zoals dat heet. Je kijkt bijvoorbeeld waar de zanger wat harder moet klinken of de gitarist wat zachter, je kunt wat effecten aanbren gen. Op de laatste dag ga je mast- eren, dan breng je nog een soort fil ter aan. Tien dagen is niet zo heel lang en het betekende dus dat we ons goed moesten voorbereiden. We hebben twaalf nummers uitgezocht - daarvan zijn er uiteindelijk tien op de CD terechtgekomen - en daarna twee weken lang hard gerepeteerd Het was allemaal heel spannend, want we moesten maar afwachten hoe het zou uitpakken. Zijn we allemaal tege lijk op ons hoogtepunt?' Óm het geluid van de jaren zeventig zoveel mogelijk te benaderen, bleven veel moderne hulpmiddelen in de kast. De nummers werden bijna 'live' opgenomen, wat betekende dat de muzikanten zich eigenlijk geen fouten konden veroorloven, omdat dan op nieuw moest worden begonnen. Dat was extra vervelend, omdat de groep slechts twee dure tapes tot z'n be schikking had, die met geschikt wa ren om opnamen eindeloos op over elkaar heen te spoelen 'We moesten dus bij elk nummer knallen.' Dat be tekende niet dat iedereen verkrampt met z'n instrument in handen zat. 'Het hoefde ook weer met perfect. Het was een live-achtig samenspel en daarin ontkom je nu eenmaal met aan foutjes Hoewel ze twaalf tot dertien uur per dag in touw waren, raakten de muzi kanten bijna onvermijdelijk toch in tijdnood. 'Op de laatste avond moes ten we alle koortjes nog inzingen. Dat was erg zwaar, zeker toen het laat werd. Dan namen we nog maar weer een koppie thee of een scheppie ho ning. Van het nummer Leaving Town hebben we nog alle teksten omge bouwd. Elk couplet is daarna door een ander bandlid ingezongen. Het grappige is dat niet veel mensen dat is opgevallen.' Toen de opnamen helemaal naar hun zin waren, werd een hoesje ontwor pen en een biografie geschreven Een twintigtal 7 /ncb-schijfjes werd opge stuurd naar platenmaatschappijen waarvan gehoopt werd dat ze de CD zouden willen uitbrengen. De Haan: 'De volgende dag belde Suburban al terug. Dat is een klein maatschappij tje dat we hoog in het vaandel had den. Wii moeten praten, was de me dedeling. Het grappige was dat dat gebeurde toen ik net de boot naar Texel opreed. Dat vond ik wel toepas selijk, de cirkel was rond.' Het gesprek vond plaats in Delft, op het kantoor van de maatschappij. 'Ze probeerden duidelijk te peilen hoe ambitieus we waren. Ze wilden na tuurlijk zeker weten dat ze hun geld niet weg zouden gooien. Ze wilden ons zelfs nog live zien, op Woodrock in Houten. We stonden strak van de zenuwen en er kwamen maar dertig of veertig mensen kijken. Volumia was nota bene de hoofdact. Het ging echt heel slecht. Dat zal je altijd zien, net als de platenbaas komt. We had den allemaal het idee dat we het verknald hadden. Dat zeiden we ook tegen hem: Je hebt wel het verkeerde optreden uitgekozen. Maar hij bleef heel rustig en zei alleen maar: Ach, het rockte toch. Spoiler en Suburban sloten uiteinde lijk een licensedeal, wat betekende dat de maatschappij de plaat uit bracht maar met de kosten voor de opnamen terugbetaalde, terwijl de band de rechten behield. Suburban stond er wel op dat er opnieuw werd gemasterd. 'Daarvoorgingen we één dag naar Brussel, naar een soort goe roe die ook al de Urban Dance Squad en Nana Mouskouri had gemasterd. Wij hebben alleen maar met de knie tjes naar voren op de bank gezeten, terwijl hij zijn werk deed. Het is echt heel vet geworden. En dat op kosten van de maatschappij. Dat was toch een teken van vertrouwen.' Sinds de officiële presentatie, die op 8 november plaatsvond in Utrecht, hebben de muzikanten het nauwelijks rustiger gekregen. De optredens rij gen zich aaneen, tot in België aan toe, terwijl iedereen ook nog een gewone baan heeft. Rienks studeerde audio visuele media en deed een vervolg studie videovormgeving aan de Ko ninklijke Academie voor de Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij werkte een tijdje bij een filmproductiebedrijf dat commercials maakt en werd min of meer bi| toeval gevraagd om mee te spelen in een filmpje voor het biermerk Brand. 'Ik zei eerst nee, want ik had helemaal geen zin om met m'n hoofd op de televisie te komen. Maar ik heb ik het uiteindelijk toch gedaan. Je weet pas (Foto Joop RommttM) wat iets is als je het gedaan hebt.' De commercial werd een succes, want de jongen die een slakkenrace houdt en met een glas bier in de hand een toost uitbrengt op de winnaar, was maar liefst vier jaar lang zeer geregeld op de buis te zien. 'Ik heb net ge hoord dat ze er definitief mee gestopt zijn. Jammer, want ik kreeg er nog jaarlijks wat geld voor. Ik heb er heel wat spullen voor de band van ge kocht.' De officiële presentatie van de CD Mud 'n' Glitter vond vorige maand al plaats in Utrecht, maar om de band met Texel te bena drukken doet Spoiler de plechtig heid nog eens dunnetjes over op het eiland waar twee van de bandleden hun wortels hebben. De presentatie wordt gecombi neerd met een optreden, zater dag aanstaande in café De Pilaar in Den Burg. De festiviteiten be ginnen om 21.00 uur. De toegang is gratis. Gezien de geringe afme ting van de concertzaal doen belangstellenden er goed aan er vroeg bij te zijn. Zoon Dros uit Oosterend zou een avondje gaan stappen in Den Burg. Hij stapte op zijn fiets en met een ste vige oostenwind in de rug kwam hij 'uitend bij zijn vrienden aan. Na een gezellige avond werd in de kleine uurtjes de terugreis aanvaard. Het '/as inmiddels echter nog harder )aan waaien en de vrolijke stapper tag op tegen de lange rit langs de Oosterenderweg. Gelukkig bood een andere stapper hem een lift aan. De Sets bleef achter. De volgende dag toog vader Dros het een karretje achter zijn auto in de nchting van Den Burg om de fiets op lehalen. Het begon al donkerte wor sen en Dros reed kennelijk nogal fors an gehaast, want toen hij in Ooster and aankwam bleek de fiets onder weg van het karretje gevallen te zijn. Dus nogmaals naar Den Burg. De Sets bleek bij de Ruiterplaats in de term te liggen. Er liepen nogal wat mensen omheen die dachten dat er een ongeluk was gebeurd en die in het donker op zoek waren naar het slachtoffer. Dros kon ze geruststellen: 'Zoek maar niet veerder, ze hewwe het slachtoffer guster al bee me tuusbrocht.' Jan van Tunen De ondernemers van de Parkstraat houden deze week een wedstrijd om het fraaiste kerststukje. Deelname staat open voor iedereen tot en met twaalf jaar. Er worden in twee cate gorieën prijzen uitgereikt: tot en met 9 jaar en 10-12 jaar. Alle inzenders ontvangen een attentie. Kerststukjes kunnen tot zaterdag 22 december worden ingeleverd bij de winkel van Oosterhof Wonen. De prijzen (waar onder een fotocamera en een step) worden op kerstavond uitgereikt door de Kerstman. Daarna worden de in zendingen geschonken aan het Ver pleeghuis. VERVOLG VAN PAGINA 1 telde medewerkster Trudy Uriot gis teren. 'En we hebben nog anderhalve doos met eurokits' Hoeveel consumentenpakketten de ING Bank in totaal verkocht, is niet bekend. Volgens Hans de Leeuw is dat met relevant om te melden. De gratis eurokits zijn nog wel goed verkrijgbaar. Zowel de banken, het postkantoor en een aantal winkels hebben ze nog in huis. De Hema had vrijdag met 4500 stuks de meeste exemplaren te verdelen. Op de eer ste dag werden 600 setjes verstrekt. Zowel de consumentenpakketten als de eurokits worden niet meer aange vuld als ze op zijn. Mensen die geen zakje met euro's hebben gekocht, moeten even wachten totdat de nieuwe munt vanaf 1 januari officieel in omloop komt. Winkeliers geven vanaf dan wisselgeld in euro's terug. Ook komen vanaf dan de nieuwe eurobiljetten uit de pinautomaten. Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden. Tien voor Texel. In het gebouw van The White Eagle aan het Schilderend wordt zondag een bijeenkomst gehouden met paragnoste Lia Schippers. Zij werkt met door het publiek meegebrachte foto's en voorwerpen. De bijeen komst begint om 14.00 uur, de toe gang bedraagt ƒ10,-. F O N D S Lees ho« hft komt en wat je cr aan kunt doen. Vraag de grabs brochure a Antwoordnummer 3010 3860 VZ Zeewolde (Foto Pieter de Vnesl Tegenwoordig werkt Rienks als webdesigner bij een multi media-bu reau, dat de vormgeving van CD- Roms en drukwerk verzorgt. De Haan, die jarenlang een bijbaantje als barkeeper had in De Twaalf Balcken, studeerde facility management, 'een soort Hogere Hotelschool'. Hij werkte als projectmedewerker bij de facilitaire dienst van het Diaconessen Ziekenhuis in Utrecht, maar toen hij geen vast contract kreeg, besloot hij het in een andere richting te zoeken. Sinds ruim drie jaar is hij werkzaam bij het /T-bedrijf Pink Roccade. 'Ik houd me bezig met het testen van software voor bedrijven. Ik ben nu een tijd lang gestationeerd bij een vestiging van ABM-AMRO in Amster dam.' De combinatie werken en optreden valt niet altijd mee. 'Nu die CD is ver schenen, hebben we het echt druk gekregen. Interviews met tijdschriften en met rockmagazines op internet, twee of drie optredens per week. Als we in Maastricht of Groningen spe len. zijn we niet eerder dan drie uur 's nachts thuis. We spelen natuurlijk ook wel dichter bij huis, maar de nachtrust schiet er wel eens bij in.' Sinds kort heeft de band op parttime basis een manager in dienst. 'Hij re gelt alles, de verzekeringen, de rechtsvorm - we zijn tegenwoordig een maatschap -, de contacten met de zalen. Zeg maar alles wat met met de muziek te maken heeft. Want ei genlijk zijn we de laatste tijd teveel niet met muziek bezig geweest. Er wordt nu gesproken over een tour door Duitsland, in het voorjaar, om de CD te promoten. Als dit gaat escale ren en we elke week twee of drie keer spelen, dan moeten we toch eens serieus gaan nadenken of we niet wat minder moeten gaan werken.' De Haan, met een grijns: 'Gelukkig heb ben we supervnendinnen.' Rienks: 'Ja, dat mag je rustig opschrijven. We hebben het erg getroffen.' Joop Rommets In het Maartenhuis aan de Ruyslaan in De Koog wordt donderdag het tra ditionele kerstspel opgevoerd Dit van oorsprong Middeleeuwse spel bestaat uit twee delen, het geboorte- deel en het herdersdeel. De voorstel ling begint om 20.00 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 7