Texelse muzikanten combineren gewone baan met rock 'nroll
Spoiler werkte met mengtafel
van de Zangeres Zonder Naam
TEXELSE y7 couRANT
Spoiler treedt op
in café De Pilaar
Waar gebeurd
Geen slachtoffer
Het mooiste
kerststukje
Euromunten
Wat ik zeggen wou...
Windmolens
Paragnoste
Ook zo moe?
N
Kerstspel in
Maartenhuis
DINSDAG 18 DECEMBER 2001
Met hun lange, golvende haar en hun stoere kleren zien Sidney
de Haan en Arjen Rienks eruit als echte rocksterren. De lichte-
vermoeide uitstraling versterkt die indruk. Maar terwijl die
fysieke gesteldheid bij beroemde collega's wellicht wordt ver
oorzaakt door drank, drugs en nachtelijke escapades met veel
verschillende vrouwen, leiden de twee Texelaars een heel wat
geregelder bestaan. Beiden hebben een vaste werkgever in een
eerzaam beroep, wonen al jaren samen met dezelfde vriendin
en gebruiken geen zwaardere drugs dan filtersigaretten en een
enkel biertje. Toch heeft de matte blik in hun ogen wel degelijk
te maken met het leven in de rock 'n' roll. Als leden van de band
Spoiler hebben ze de afgelopen maanden hard gewerkt aan hun
debuut-CD. En nu die uit is, moet er worden opgetreden. Het
liefst zo veel mogelijk, want het schijfje is niet alleen gemaakt
om zelf naar te luisteren. En omdat ze 's ochtends gewoon weer
om negen uur op hun werk worden verwacht, schiet de nacht
rust er wel eens bij in. Al pratend over hun passie, hun 'wor
tels' en de toekomst, verdwijnen alle vermoeienissen echter als
sneeuw voor de zon en ontpoppen beide muzikanten zich als
gedreven vertellers.
Voor de liefhebbers van het stevige
maar toch toegankelijke genre
rormde Supergroover halverwege de
laren negentig hét hoogtepunt ti|dens
enkele afleveringen van Texelpop. De
texels-Utrechtse band, met aanvan
kelijk ook eilandgenoot Niek Witte in
de gelederen, speelde op energieke
«vijze covers van Pear/ Jam, Sound
garden, Stone Temple Pilots en an
dere grunge-bands. Opvallend was
de geliktheid van hun optredens, die
de meeste andere deelnemers van
het festival in de schaduw stelde,
toen ook in grotere kring de naam en
(aam groeiden, voorspelde menigeen
Supergroover een mooie toekomst.
Dat was te optimistisch gedacht,
ivant op het moment dat de drummer
onverwachts naar Australië vertrok,
bleek de animo van de andere leden
ioch met zo héél groot. Pas na een
aar kwamen ze elkaar weer tegen en
/iel het besluit opnieuw te beginnen,
riet eigen nummers. En dat werkte,
kis Spoiler bracht de groep vorige
naand Mud 'n' Glitter uit, een CD die
jok in de vakbladen enthousiast
verd ontvangen.
Jat recensenten en andere deskun-
iigen de muziek graag een 'etiket' op
ilakken en daarbij nogal eens verge-
ijkingen trekken met even beroemde
ils uiteenlopende bands, vinden de
iassist (Rienks) en de gitarist (De
van huis uit meekregen, werd ge
maakt door bands als The Rolling
Stones en Queen. 'Dat geluid uit de
jaren zeventig vinden we sowieso al
lemaal mooi. Het klinkt wat vetter, met
zo netjes allemaal. Pieter Kloos, de
producer van onze CD, heeft die
zelfde affiniteit met die tijd. Van digi
tale opnametechniek wil hij mets
weten. Hij gebruikt analoge spullen,
met van die metertjes. Alles werd
zoveel mogelijk onder zeventiger ja
ren-condities gebracht. Zijn meng-
tafel is van Johnny Hoes geweest
Die is gebruikt bij opnamen van de
Zangeres Zonder Naam en andere
grootheden van het levenslied. En de
LP 4 us van Doe Maar is er mee op
genomen.' Lachend: 'Ja, dat is een
verhaal dat we graag vertellen.'
Ze maken al muziek zolang ze zich
kunnen herinneren. Rienks kreeg zijn
eerste muzikale vorming thuis, van
vader Wop, die zelf in Texels 'oerpop-
band' The Typhoons had gespeeld.
Samen zaten De Haan en Rienks op
12-jarige leeftijd op gitaarles bij Jan
Kühne. 'Van Jan hebben we heel veel
geleerd. Om te luisteren vooral. Vaak
zaten we lekker blues te pielen. We
hebben nog opgetreden in de kerk in
Oosterend. We stonden stijf van de
zenuwen.' Toen Kühne vond dat het
tijd werd dat zijn leerlingen noten leer-
Schoo, Randy Piersma - die kon ver
schrikkelijk goed gitaar spelen
Lennart Fonds, Jeroen en Erik van
Hoof. Nathalie Bremer en Martme
Eelman waren onze achtergrond
zangeressen We speelden reggae en
ska, allemaal eigen nummers. We tra
den best veel op. Op Texelpop, in
allerlei strandpaviljoens, ons debuut
maakten we in de Jelleboog. Dat was
een mooie tijd.'
Nadat beiden naar Utrecht waren
verhuisd en in één huis belandden en
Texelaar Niek Witte als buurman kre
gen, ontstond Supergroover. Rienks:
'Ik werd gevraagd door Sidney en het
leek me wel wat. Ik weet nog dat we
samen in De Pilaar The Abram
Brothers hadden zien optreden. Die
speelden funk en blues en oude soul.
Dat was helemaal te gek, onze mon
den vielen open.'De Haan 'We zei
den tegen elkaar: dit willen we ook.'
Rienks. 'We waren echt... in de war.'
Lachend vertellen ze over de begin
tijd van de band, in 1992, en de ma
nier waarop uiteindelijk de Brabantse
zanger Jascha van Roij werd gevon
den. Via via werd contact met hem
gelegd, waarna uit praktische over
wegingen werd afgesproken elkaar te
ontmoeten en wat te repeteren in De
Droomfabriek, een muziekcafé in
Leiden. 'We hoorden hem in zijn oude
eend de gracht opkomen. Wij zaten
er al en hadden net gehoord dat er
iets mis was gegaan met het boeken
en dat alle oefenruimtes bezet waren.
Toen kwam Jascha binnen, met een
gitaar bij zich. We vertelden hem dat
Pas na een jaar zagen ze elkaar weer
en toen was het inmiddels zo hard
gaan kriebelen, dat ze besloten op
zoek te gaan naar een nieuwe drum
mer en weer te gaan spelen. Als
Spoiler werd een nieuwe start ge
maakt 'We deden het heel anders
dan daarvoor. Als Supergroover kwa
men we af en toe bij elkaar en dan
had één van ons iets gehoord dat
hem wel geschikt leek om te spelen
Daarna ging iedereen naar huis met
dat nummer op een cassettebandje,
om er thuis mee te oefenen. Nu pro
beerden we allemaal zelf nummers te
schrijven en repeteerden we veel va
ker. We hadden het geluk dat in
Utrecht net in die tijd een nieuw
oefencentrum, DB's, werd geopend.
We hebben daar vanaf de eerste dag
een vaste stek
Het eerste optreden in de nieuwe
samenstelling was op Texelpop 1999.
'Texelpop was ons eerste ijkpunt,
Texel blijft belangrijk voor ons. Auke
Vermeulen van hardcoreband Deluge
heeft toen nog meegezongen. Deluge
timmert trouwens zelf ook aardig aan
de weg.' Al in het eerste jaar werden
veel nummers geschreven en werd
vrij vaak opgetreden, gemiddeld eens
in de twee weken. Ondertussen be
leefde Rienks een bijzonder avontuur,
nadat hij had gereageerd op een
kleine advertentie in De Volkskrant
waarin 7 Zuma 7 een bassist vroeg
'Ik had al eerder over die band gele
zen. Dat ze deden denken aan de
bekende Sly and the family Stone,
maar dan tien keer zo heftig. Op
Lowlands, waar we al jaren met een
Sidney de Haan (links) en Arjen Rienks voor café De Pilaar, waar ze zaterdag samen met de andere leden van Spoiler hun debuut-CD
presenteren. In hetzelfde café zagen ze jaren geleden The Abram Brothers optreden. 'Dat was helemaal te gek, onze monden vielen
open. We zeiden tegen elkaar dit willen we ook.
een plaat? We kwamen tot de conclu
sie dat we tienduizend gulden bij el
kaar konden schrapen. Maximaal.
Daarna hebben we gewoon ge
vraagd- hoeveel dagen kunnen we
voordat bedrag in de studio terecht?
de auditie met door kon gaan, waarna
hij op de barkeeper afstapte, vroeg of
de muziek wat zachter kon en een
paar liedjes begon te zingen Van
Pearl Jam en Nirvana, hij begeleidde
zichzelf op gitaar. We keken elkaar
alleen maar aan. Krijg nou wat! Het
was echt fantastisch.'
Ipoiler in actie tijdens de presentatie van de CD, vorige maand in concertzaal 'De Vloer' in Utrecht. Met rechts bassist Arjen Rienks
en links, nog gedeeltelijk zichtbaar achter zanger Jascha van Roijen, gitarist Sidney de Haan. Op de achtergrond drummer Pekke.
(Foto Anneke Rienks)
den lezen, stopte Rienks subiet.'Dat Enkele jaren lang speelde
Haan) wel leuk. Geamuseerd: 'Judas
Priest, zeg jij? Die hadden we nog met
gehoord. Soundgarden, die wel. Eén
recensent schreef: Zong de zanger
ierder niet bij The Cult? En laatst zei
emand dat we wel erg goed naar
Slack Sabbath hadden geluisterd.
Het mooie is, dat daar niks van klopt.
Natuurlijk hebben we allemaal wel
iens wat van Black Sabbath ge-
loord, maar niemand heeft een LP
ran ze.'
De muziek die Rienks en De Haan
vond ik helemaal niks.' Mooie herin
neringen bewaart hij ook aan de drij
vende kantine van de watersporters
in Oudeschild, waar een piano stond
waarop hij met zijn jeugdvriendje
Jeroen Dros zelfbedachte akkoorden
uitprobeerde. Op Texel zat hij nooit in
een bandje, in tegenstelling tot De
Haan, die moeiteloos de lange rij na
men van leeftijdsgenoten opdreunt
met wie hij als tiener in Zulu Wail
speelde. 'Wobbe Visser, Nicolaas
Enkele jaren
Supergroover geregeld en met veel
elan covers van bekende grunge-
bands. De band was onder meer te
zien in de eerste uitzending van TV
Texel. Maar de hoog gespannen ver
wachtingen kwamen met uit en nadat
Witte was gestopt en de drummer
plots naar Australië verhuisde, kwam
een voorlopig einde aan de band.
Rienks en De Haan hielden - uiter
aard - contact met elkaar, maar zan
ger Jascha verloren ze uit het oog
grote groep Texelaars naar toe gaan,
had ik ze daarna zelf gezien en die
omschrijving klopte. Toen ik die ad
vertentie las, voelde ik me heel erg
geroepen te reageren. 7 Zuma 7
stond in de picture, veel meer al dan
wijzelf.' Rienks deed auditie en min of
meer tot zijn eigen verrassing werd hij
aangenomen. Er volgde een
hectische periode. 'Ik heb op
Lowlands gestaan en in zeven ver
schillende landen gespeeld. We heb
ben zelfs opgetreden in New York, op
een enorm festival: waar in totaal
tweeduizend bands speelden. We
mochten een half uur spelen. Voor
twintig man.'
Hoewel de kenners bijna in katzwijm
vielen wanneer Rienks vertelde dat hij
in 7 Zuma 7 speelde, besloot hij de
band na driekwart jaar weer vaarwel
te zeggen. 'Het was echt heel stoer
en helemaal te gek. Ik heb heel veel
geleerd en een leuk netwerk opge
bouwd van bookers, managers en
allerlei andere mensen die wat te
betekenen hebben in de muziek.
Maar ik merkte steeds meer dat we
het met Sidney en de jongens alle
maal heel wat nuchterder benader
den. Het is moeilijk uit te leggen, maar
ik voelde me toch met helemaal thuis
bij de Zuma's. Ik was ook niet veel
meer dan een soort sessiemuzikant.
Ik speelde nummers die anderen
hadden geschreven en al een tijd
speelden, ik had geen eigen inbreng.
Ik miste die passie. Komt nog bij dat
ik ondertussen gewoon bleef optre
den met Spoiler. Omdat ik ook nog
een veertigurige werkweek had,
raakte de accu na een tijdje aardig
leeg.'
Vanaf het moment dat Rienks zich
weer helemaal op Spoiler concen
treerde, ging het hard en werd serieus
werk gemaakt van het oude plan om
een eigen plaat te maken. De band
kwam in contact met producer Pieter
Kloos, die eerder had samengewerkt
met bands die ze allemaal hoog acht
ten. Het respect bleek wederzijds.
'Toen kwam de vraag aan de orde:
hoeveel geld hebben we over voor
Het antwoord was: nou. tien dagen.
Daarvan gebruik je er zes of zeven
om de opnamen te doen. Daarna
maak je twee dagen lang met z'n
allen de balans, zoals dat heet. Je
kijkt bijvoorbeeld waar de zanger wat
harder moet klinken of de gitarist wat
zachter, je kunt wat effecten aanbren
gen. Op de laatste dag ga je mast-
eren, dan breng je nog een soort fil
ter aan. Tien dagen is niet zo heel
lang en het betekende dus dat we
ons goed moesten voorbereiden. We
hebben twaalf nummers uitgezocht -
daarvan zijn er uiteindelijk tien op de
CD terechtgekomen - en daarna twee
weken lang hard gerepeteerd Het
was allemaal heel spannend, want
we moesten maar afwachten hoe het
zou uitpakken. Zijn we allemaal tege
lijk op ons hoogtepunt?'
Óm het geluid van de jaren zeventig
zoveel mogelijk te benaderen, bleven
veel moderne hulpmiddelen in de
kast. De nummers werden bijna 'live'
opgenomen, wat betekende dat de
muzikanten zich eigenlijk geen fouten
konden veroorloven, omdat dan op
nieuw moest worden begonnen. Dat
was extra vervelend, omdat de groep
slechts twee dure tapes tot z'n be
schikking had, die met geschikt wa
ren om opnamen eindeloos op over
elkaar heen te spoelen 'We moesten
dus bij elk nummer knallen.' Dat be
tekende niet dat iedereen verkrampt
met z'n instrument in handen zat.
'Het hoefde ook weer met perfect.
Het was een live-achtig samenspel
en daarin ontkom je nu eenmaal met
aan foutjes
Hoewel ze twaalf tot dertien uur per
dag in touw waren, raakten de muzi
kanten bijna onvermijdelijk toch in
tijdnood. 'Op de laatste avond moes
ten we alle koortjes nog inzingen. Dat
was erg zwaar, zeker toen het laat
werd. Dan namen we nog maar weer
een koppie thee of een scheppie ho
ning. Van het nummer Leaving Town
hebben we nog alle teksten omge
bouwd. Elk couplet is daarna door
een ander bandlid ingezongen. Het
grappige is dat niet veel mensen dat
is opgevallen.'
Toen de opnamen helemaal naar hun
zin waren, werd een hoesje ontwor
pen en een biografie geschreven Een
twintigtal 7 /ncb-schijfjes werd opge
stuurd naar platenmaatschappijen
waarvan gehoopt werd dat ze de CD
zouden willen uitbrengen. De Haan:
'De volgende dag belde Suburban al
terug. Dat is een klein maatschappij
tje dat we hoog in het vaandel had
den. Wii moeten praten, was de me
dedeling. Het grappige was dat dat
gebeurde toen ik net de boot naar
Texel opreed. Dat vond ik wel toepas
selijk, de cirkel was rond.'
Het gesprek vond plaats in Delft, op
het kantoor van de maatschappij. 'Ze
probeerden duidelijk te peilen hoe
ambitieus we waren. Ze wilden na
tuurlijk zeker weten dat ze hun geld
niet weg zouden gooien. Ze wilden
ons zelfs nog live zien, op Woodrock
in Houten. We stonden strak van de
zenuwen en er kwamen maar dertig
of veertig mensen kijken. Volumia
was nota bene de hoofdact. Het ging
echt heel slecht. Dat zal je altijd zien,
net als de platenbaas komt. We had
den allemaal het idee dat we het
verknald hadden. Dat zeiden we ook
tegen hem: Je hebt wel het verkeerde
optreden uitgekozen. Maar hij bleef
heel rustig en zei alleen maar: Ach,
het rockte toch.
Spoiler en Suburban sloten uiteinde
lijk een licensedeal, wat betekende
dat de maatschappij de plaat uit
bracht maar met de kosten voor de
opnamen terugbetaalde, terwijl de
band de rechten behield. Suburban
stond er wel op dat er opnieuw werd
gemasterd. 'Daarvoorgingen we één
dag naar Brussel, naar een soort goe
roe die ook al de Urban Dance Squad
en Nana Mouskouri had gemasterd.
Wij hebben alleen maar met de knie
tjes naar voren op de bank gezeten,
terwijl hij zijn werk deed. Het is echt
heel vet geworden. En dat op kosten
van de maatschappij. Dat was toch
een teken van vertrouwen.'
Sinds de officiële presentatie, die op
8 november plaatsvond in Utrecht,
hebben de muzikanten het nauwelijks
rustiger gekregen. De optredens rij
gen zich aaneen, tot in België aan toe,
terwijl iedereen ook nog een gewone
baan heeft. Rienks studeerde audio
visuele media en deed een vervolg
studie videovormgeving aan de Ko
ninklijke Academie voor de
Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij
werkte een tijdje bij een
filmproductiebedrijf dat commercials
maakt en werd min of meer bi| toeval
gevraagd om mee te spelen in een
filmpje voor het biermerk Brand. 'Ik
zei eerst nee, want ik had helemaal
geen zin om met m'n hoofd op de
televisie te komen. Maar ik heb ik het
uiteindelijk toch gedaan. Je weet pas
(Foto Joop RommttM)
wat iets is als je het gedaan hebt.' De
commercial werd een succes, want
de jongen die een slakkenrace houdt
en met een glas bier in de hand een
toost uitbrengt op de winnaar, was
maar liefst vier jaar lang zeer geregeld
op de buis te zien. 'Ik heb net ge
hoord dat ze er definitief mee gestopt
zijn. Jammer, want ik kreeg er nog
jaarlijks wat geld voor. Ik heb er heel
wat spullen voor de band van ge
kocht.'
De officiële presentatie van de
CD Mud 'n' Glitter vond vorige
maand al plaats in Utrecht, maar
om de band met Texel te bena
drukken doet Spoiler de plechtig
heid nog eens dunnetjes over op
het eiland waar twee van de
bandleden hun wortels hebben.
De presentatie wordt gecombi
neerd met een optreden, zater
dag aanstaande in café De Pilaar
in Den Burg. De festiviteiten be
ginnen om 21.00 uur. De toegang
is gratis. Gezien de geringe afme
ting van de concertzaal doen
belangstellenden er goed aan er
vroeg bij te zijn.
Zoon Dros uit Oosterend zou een
avondje gaan stappen in Den Burg.
Hij stapte op zijn fiets en met een ste
vige oostenwind in de rug kwam hij
'uitend bij zijn vrienden aan. Na een
gezellige avond werd in de kleine
uurtjes de terugreis aanvaard. Het
'/as inmiddels echter nog harder
)aan waaien en de vrolijke stapper
tag op tegen de lange rit langs de
Oosterenderweg. Gelukkig bood een
andere stapper hem een lift aan. De
Sets bleef achter.
De volgende dag toog vader Dros
het een karretje achter zijn auto in de
nchting van Den Burg om de fiets op
lehalen. Het begon al donkerte wor
sen en Dros reed kennelijk nogal fors
an gehaast, want toen hij in Ooster
and aankwam bleek de fiets onder
weg van het karretje gevallen te zijn.
Dus nogmaals naar Den Burg. De
Sets bleek bij de Ruiterplaats in de
term te liggen. Er liepen nogal wat
mensen omheen die dachten dat er
een ongeluk was gebeurd en die in
het donker op zoek waren naar het
slachtoffer. Dros kon ze geruststellen:
'Zoek maar niet veerder, ze hewwe
het slachtoffer guster al bee me
tuusbrocht.'
Jan van Tunen
De ondernemers van de Parkstraat
houden deze week een wedstrijd om
het fraaiste kerststukje. Deelname
staat open voor iedereen tot en met
twaalf jaar. Er worden in twee cate
gorieën prijzen uitgereikt: tot en met
9 jaar en 10-12 jaar. Alle inzenders
ontvangen een attentie. Kerststukjes
kunnen tot zaterdag 22 december
worden ingeleverd bij de winkel van
Oosterhof Wonen. De prijzen (waar
onder een fotocamera en een step)
worden op kerstavond uitgereikt door
de Kerstman. Daarna worden de in
zendingen geschonken aan het Ver
pleeghuis.
VERVOLG VAN PAGINA 1
telde medewerkster Trudy Uriot gis
teren. 'En we hebben nog anderhalve
doos met eurokits' Hoeveel
consumentenpakketten de ING Bank
in totaal verkocht, is niet bekend.
Volgens Hans de Leeuw is dat met
relevant om te melden.
De gratis eurokits zijn nog wel goed
verkrijgbaar. Zowel de banken, het
postkantoor en een aantal winkels
hebben ze nog in huis. De Hema had
vrijdag met 4500 stuks de meeste
exemplaren te verdelen. Op de eer
ste dag werden 600 setjes verstrekt.
Zowel de consumentenpakketten als
de eurokits worden niet meer aange
vuld als ze op zijn. Mensen die geen
zakje met euro's hebben gekocht,
moeten even wachten totdat de
nieuwe munt vanaf 1 januari officieel
in omloop komt. Winkeliers geven
vanaf dan wisselgeld in euro's terug.
Ook komen vanaf dan de nieuwe
eurobiljetten uit de pinautomaten.
Een foto zegt vaak meer dan duizend
woorden.
Tien voor Texel.
In het gebouw van The White Eagle
aan het Schilderend wordt zondag
een bijeenkomst gehouden met
paragnoste Lia Schippers. Zij werkt
met door het publiek meegebrachte
foto's en voorwerpen. De bijeen
komst begint om 14.00 uur, de toe
gang bedraagt ƒ10,-.
F O N D S
Lees ho« hft komt en wat
je cr aan kunt doen.
Vraag de grabs brochure a
Antwoordnummer 3010
3860 VZ Zeewolde
(Foto Pieter de Vnesl
Tegenwoordig werkt Rienks als
webdesigner bij een multi media-bu
reau, dat de vormgeving van CD-
Roms en drukwerk verzorgt. De
Haan, die jarenlang een bijbaantje als
barkeeper had in De Twaalf Balcken,
studeerde facility management, 'een
soort Hogere Hotelschool'. Hij werkte
als projectmedewerker bij de
facilitaire dienst van het Diaconessen
Ziekenhuis in Utrecht, maar toen hij
geen vast contract kreeg, besloot hij
het in een andere richting te zoeken.
Sinds ruim drie jaar is hij werkzaam
bij het /T-bedrijf Pink Roccade. 'Ik
houd me bezig met het testen van
software voor bedrijven. Ik ben nu
een tijd lang gestationeerd bij een
vestiging van ABM-AMRO in Amster
dam.'
De combinatie werken en optreden
valt niet altijd mee. 'Nu die CD is ver
schenen, hebben we het echt druk
gekregen. Interviews met tijdschriften
en met rockmagazines op internet,
twee of drie optredens per week. Als
we in Maastricht of Groningen spe
len. zijn we niet eerder dan drie uur
's nachts thuis. We spelen natuurlijk
ook wel dichter bij huis, maar de
nachtrust schiet er wel eens bij in.'
Sinds kort heeft de band op parttime
basis een manager in dienst. 'Hij re
gelt alles, de verzekeringen, de
rechtsvorm - we zijn tegenwoordig
een maatschap -, de contacten met
de zalen. Zeg maar alles wat met met
de muziek te maken heeft. Want ei
genlijk zijn we de laatste tijd teveel
niet met muziek bezig geweest. Er
wordt nu gesproken over een tour
door Duitsland, in het voorjaar, om de
CD te promoten. Als dit gaat escale
ren en we elke week twee of drie keer
spelen, dan moeten we toch eens
serieus gaan nadenken of we niet wat
minder moeten gaan werken.' De
Haan, met een grijns: 'Gelukkig heb
ben we supervnendinnen.' Rienks:
'Ja, dat mag je rustig opschrijven. We
hebben het erg getroffen.'
Joop Rommets
In het Maartenhuis aan de Ruyslaan
in De Koog wordt donderdag het tra
ditionele kerstspel opgevoerd Dit
van oorsprong Middeleeuwse spel
bestaat uit twee delen, het geboorte-
deel en het herdersdeel. De voorstel
ling begint om 20.00 uur.