Langeveld in geweer tegen
dwangsom voor pand Oase
'Schakel zijn tussen
mensen en raadhuis'
'Te weinig tijd voor veranderingen'
Renaultspecialist Edwin van den Heuvel nieuwe eigenaar
'Garage Dros is liefde
op het eerste gezicht'
TEYH3
I Ï,EIRnG
OP-ZOüTEM!
I VIE bEVtfYf £R
ifiE<b nift.'
WWW. TEXELC RRTOON.MYWEB.nl
GERRRDiXNGENl VOORBOUW EEN
KLEINE STRP. MRRR VOOR 0N6 EEN
GEWELOIGE SPRONG VOORUIT!?!
TI-.Xbl.Sl: 5 COURANT
In eigen belang!
|V[ieuw bloed
Volgende week
start eurocollecte
Bestrating
Slotskolk
Zendtijd voor de
politieke partijen
Menwedstrijden
vijfde op de lijst plaatsnemen.
Als raadslid zegt Bakker zich als
schakel tussen mensen en het ge
meentehuis te willen opstellen. 'Het
is niet zo dat ze op het gemeentehuis
"maar wat doen" en met luisteren. Als
je dat van mensen hoort, dan blijken
ze dat vaak van iemand anders te
hebben gehoord in plaats van dat ze
er zelf zijn geweest. Dat wil ik graag
overbrengen. Ik wil mensen ook laten
zien dat het wél werkt als je je mening
inbrengt. Daarnaast wil ik vooral luis
teren naar wat mensen te vertellen
hebben. Het gaat niet om al die dikke
rapporten, maar om wat mensen vin
den. Maar ik weet ook dat je het nooit
iedereen naar de zin kan maken.
Daarom moet je, als een besluit een
maal democratisch genomen is,
mensen ook gemotiveerd uitleggen
waarom zij hun zin soms niet krijgen.
frits Langeveld uit De Koog is het
niet eens met de dwangsom die de
^gemeente hem oplegt omdat hij de
brandveiligheid in het apparte
mentencomplex Oase in de Dorp
straat niet op tijd verbeterd heeft.
Langeveld, eigenaar van het pand,
beeft bij de rechtbank in Alkmaar
«en voorlopige voorziening aange
vraagd om langer de tijd te krijgen.
toe gemeente sommeerde Langeveld
'eind september om binnen een week
Ide gebreken in het pand te verhelpen
!Er was ondermeer geconstateerd dat
^dragende betonnen lateien waren
doorgebogen, waardoor het metsel
werk was gescheurd. Ook de brand-
j veiligheid was niet in orde. Om dat te
I verbeteren, kreeg hi| zes weken de
tijd.
Langeveld: 'Die controle was tijdens
ij mijn vakantie. Vanaf mijn vakantie
adres heb ik nog geregeld dat er wat
loszittende stenen zijn gemaakt,
maar voor dat andere was geen aan
nemer te vinden die dat wilde doen.'
Pogingen om van de gemeente res
pijt te krijgen voor de termijn van zes
weken hadden geen resultaat.
Langeveld moet per dag een dwang
som van €250,- betalen. 'Ik betaal lie
ver tien mille aan die voorzieningen,
dan tien mille aan proceskosten
Maar ik kon niemand vinden die het
kon maken.'
Langeveld zet zijn vraagtekens bij de
noodzaak om de brandveiligheid nu
te verbeteren. 'We komen eerdaags
met bouwplannen om van het pand
een hotel te maken.' De mensen die
in het pand woonden, zijn volgens
hem inmiddels bijna allemaal weg. 'Er
wonen amper nog mensen.' Navraag
leert dat de meeste bewoners de af
gelopen tijd inderdaad zijn vertrokken
of plannen daarvoor hebben. Twee
gezinnen kregen een urgentie
verklaring voor een andere woning,
vanwege de situatie waarin ze leef
den.
Het hotel, waar Langeveld aan werkt,
zou gevestigd moeten worden in het
huidig pand en een nieuw te bouwen
pand. Er moeten dertig luxueuze ka
mers komen met zestig bedden. Ook
is er een restaurant gepland. 'Het is
allemaal volgens het bestemmings
plan.'
Voor zijn hotelplannen moet Lange
veld officieel nog een vergunning krij
gen van de gemeente. Volgens hem
heeft de gemeente inmiddels wel uit
gesproken daaraan mee te willen
werken. De rechtbank buigt zich vol
gende week vrijdag over de bezwa
ren van Langeveld,
VRIJDAG 11 JANUARI 2002
Als 'het gezicht van Radio Texel'
verzorgt ze al diverse jaren de uit
zendingen van de raads
vergaderingen. Mogelijk zit ze na 6
maart niet meer achter de micro
foon van Radio Texel, maar achter
één van de microfoons in de raad
zaal. Met een vijfde plaats op de
lijst van Texels Belang is Roelie
Bakker (65) één van de potentiële
nieuwe gezichten in de nieuwe ge
meenteraad.
Het liefst had ze zich jaren geleden al
beschikbaar gesteld. Na huiselijk
overleg besloot ze daar vanaf te zien,
omdat zij en haar man Gerard een
winkel hadden. In 1990 stond ze toch
een keer op de lijst van Texels Belang,
maar redde ze het net niet. Dit keer
zou ze in eerste instantie 'lijstduwer'
zijn, maar de kiesvereniging, die dit
jaar voor het eerst met een
voorkeurslijst werkt, zette haar op
een verkiesbare vijfde plaats. Aan
vankelijk wilde ze dat zelf niet, omdat
haar man ernstig ziek was. Nadat hij
kortgeleden onverwacht was overle
den, hield Texels Belang rekening
met Bakker en liet haar alsnog als
Roelie Bakker: 'Belangrijk dat er meer vrouwen in de raad komen.
In vijf jaar tijd is de hoeveelheid
elektrotechniek die in personen
wagens wordt gebruikt enorm toe
genomen. Vooral het merk
Renault, waarvan Garage Dros
dealer is op Texel, staat als voor
uitstrevend bekend. De computer
techniek is een hele specifieke tak
binnen de autobranche geworden
en juist op dit punt moest er ver
sterking komen. Dus was Kees
Dros maar wat blij toen Edwin van
den Heuvel uit Alkmaar binnen
stapte. De elektrotechniek is zijn
grootste specialiteit, terwijl hij ook
een vakman is met kennis op het
gebied van andere automerken.
Nadat hij af en toe op zaterdagen
insprong, klikte de samenwerking
ook met de monteurs zó goed, dat
Dros in de Noordhollander de
overnamekandidaat vond die hij al
jaren zocht.
Een garagebedrijf midden in de pol
der. Wie nu met zo'n plan bij de ge
meente zou komen, zou voor gek
worden verklaard, maar anno 1909,
toen de grootvader van Dros het be
drijf stichtte, keek niemand er vreemd
van op Begrippen als milieu en vei
ligheid stonden in een heel ander
daglicht. Auto's waren een bijzonder
heid, wie een fiets had voelde zich al
rijk. In 1909 verwierf Dros het dealer
schap van Gazelle, dat tot op de dag
van vandaag is voortgezet. Een jaar
of 45 geleden kwam kleinzoon Kees
het familiebedrijf versterken. Het was
de tijd dat het auto's steeds meer
gemeengoed werden en de techniek
een hoge vlucht nam. 'In de tijd dat
ik in het bedrijf meedraai, heb ik een
enorme technische ontwikkeling
meegemaakt. De laatste vijf jaar is het
helemaal bar geweest. Auto's zitten
tegenwoordig vol met elektronica.
Het is een enorme opgave om het
allemaal bij te houden, maar het is
niet meer weg te denken. Voor een
monteur is het nauweli|ks bij te hou
den. Als we er niet uitkwamen, dan
brachten we zo'n auto naar een ga
rage aan de overkant. Dat is natuur
lijk met normaal We zijn niet de enige
garage die met deze problemen
kampte, overal deden die zich voor.
De komst van Edwin is voor mij dan
ook een geschenk uit de hemel. Hij
is technisch heel goed onderlegd en
goed bij de tijd. Met al die elektronica
is dat tegenwoordig een vereiste.'
Veiligheid
Van den Heuvel (32) is voor de
meeste Texelaars geen bekende. 'Ik
ben geboren in Amsterdam en ging
op mijn zestiende in een garage aan
de slag. De laatste elf jaar heb ik al
leen aan Renault gewerkt. Ik werkte
in garages in Alkmaar, Haarlem en
IJmuiden.' Van den Heuvel gaat er
prat op dat hij van auto's en de elek
tronica alles weet. 'Ik ben eerste
monteur, bevoegd voor APK-keurin-
gen en heb een speciale cursus ge
volgd over de techniek van Renault.
Kijk, een rem is nog steeds een rem,
maar de techniek is enorm veran
derd.'
De nieuwe garagehouder praat be
vlogen over zijn vak. 'Autotechniek is
voor mij een hobby, maar als monteur
moet ie goed thuis zijn in moderne
auto's, anders begin je niets. In 1990
had een ontsteking nog contact
punten, nu heb je rekeneenheden
voor het mspuitsysteem. Er zitten 180
draadjes aan vast. Om aan de huidige
eisen op het gebied van veiligheid en
milieu te voldoen, kun je niet meer
zonder elektronica. Auto zit vol pas
sieve veiligheid. De nieuwe Laguna
heeft bijvoorbeeld een noodstop
bekrachtiging. Als de auto merkt dat
de bestuurder het pedaal sneller in
drukt dan normaal, dan neemt de
auto het remmen over. Daardoor
staat de wagen een halve seconde
eerder stil en knipperlichten gaan
automatisch aan.' De auto is ook uit
gerust met automatische stabilisatie
en airbags, om maar wat te noemen.
'Het is de eerste auto ter wereld met
vijf sterren. Dat zegt natuurlijk wel
iets.' Van den Heuvel weet inmiddels
zóveel van Renault dat hij in samen
werking met de importeur een
monteurcursus over deze auto heeft
gemaakt.
Overname
Aanleiding tot de overname vormde
een personeelsuitje naar Texel, dat hij
met zijn vorige werkgever maakte. 'Ik
ben toen even bij Dros langs ge
weest. We hadden elkaar wel eens
aan de telefoon gehad. Als Dros een
technisch probleem had, mocht hij
mij altijd bellen. We raakten in ge
sprek.' Dros: 'Ik zei gekkende weg:
"Je kunt de garage wel kopen." Het
was niet helemaal gekkende weg,
want Dros (59) zocht al enige tijd een
opvolger. 'Ik loop naar de zestig en
wil het wat rustiger aan gaan doen.
Als bedrijfsleider bemoeide ik me al-
Texel kan na de verkiezingen een
grotendeels vernieuwde gemeen
teraad verwachten. De Texelse
Courant portretteert mensen die
kans maken om nieuw gekozen te
worden. Roelie Bakker, vijfde op
de lijst van Texels Belang, bijt het
spits af.
Je moet iedereen duidelijk antwoord
geven.' Ze vindt het daarnaast be
langrijk dat er meer vrouwen in bestu
ren komen, dus ook in een gemeen
teraad. 'Dat komt de
gelijkwaardigheid van mannen en
vrouwen in de politiek ten goede.'
Beeld
Door haar werk voor Radio Texel
heeft Bakker inmiddels het nodige
inzicht gekregen in de manier waarop
de raad functioneert. 'Ik lees ook al
altijd de stukken die naar de raad
gaan en ik heb nog een tijdje in het
bestuur van Texels Belang gezeten.'
Ze is vice-voorzitter van Radio Texel,
vice-voorzitter van ziekenomroep De
Lichtboei (zelfstandig onderdeel van
Radio Texel), bestuurslid van de Or
ganisatie voor Lokale Omroepen
(OLON), voorzitter van de Neder
landse Bond van Plattelands
vrouwen/Vrouwen van Nu afdeling
Texel en bestuurslid van de plaatse
lijke afdeling van 3VO (voorheen Vei
lig Verkeer Nederland). Bakker, gebo
ren in het Friese Tzummarum, volgde
in Leeuwarden een opleiding aan de
kweekschool. Onderwijzeres werd ze
tijd overal mee. Voor sleutelen had ik
eigenlijk geen tijd. maar als de nood
aan de man was, dan moest het toch.
We doen samen met Garage Grisnigt
in Den Burg bijvoorbeeld om de week
de Wegenwacht van de ANWB. Dat
werk is in de loop der jaren enorm
gegroeid. Vroeger had je vijf repara
ties in de week, nu soms twaalf op
een dag. Daarnaast doen we ook
routeservice voor Renault en repara
ties in opdracht van verzekerings-
bednjven. Dit soort klussen vergt veel
van de werkplaats en ook van mij. De
verkoop wil ik blijven doen en ook de
ANWB-reparaties. Maar ik wil me met
echter met. In 1956 verhuisde ze naar
Texel, waar ze samen met haar man
Gerard tot 1993 een juweliers- en
opticienzaak aan de Groeneplaats
runde. Ze koos destijds voor Texels
Belang vanwege het onafhankelijk
karakter. 'De kiesvereniging is niet
verbonden aan een landelijke partij,
dus je bent ook niet gebonden aan
standpunten van die partijen. Je
maakt het allemaal zelf met elkaar.'
Bakker toont zich in principe geen
voorstander van windmolens op het
eiland. 'Ik ben wel voorstander van
milieuvriendelijke energie, maar ik
kan nog niet zeggen of windmolens
daar ook een goede bijdrage aan le
veren. Er moet nog eens goed geke
ken worden naar het duurzame ren
dement van de wiodmolens. Stel dat
het rendabel is, dan moeten we eerst
een plek vinden waar ze zouden kun
nen staan. Misschien wel ergens in
zee.'
Ze ziet graag meer betaalbare huur
woningen voor starters komen, ook
in de buitendorpen en ze is voorstan
der van het verdwijnen van het hui
dige raadhuis. Ze kan zich niet vinden
in de bouw van de twaalf vakantie
huisjes bij Zoetelief aan de Pontweg.
'Van mij had het niet gehoeven, maar
hij is slim geweest, door gebruik te
maken van de mogelijkheden in het
bestemmingsplan.' Over potentiele
nieuwe gevallen laat ze zich liever
nog niet uit, zolang die zich met aan
dienen. Mocht ze met verkozen wor
den in de raad, dan zou ze dat op
recht jammer vinden. 'We rekenen er
toch op dat de eerste vijf op de lijst
gekozen worden.'
meer met de werkplaats bemoeien.'
Stoppen?
Toen de monteur uit Alkmaar Dros
later vroeg of de losse opmerking
serieus bedoeld was, ging het balle
tje rollen. Van den Heuvel: 'Het was
liefde op het eerste gezicht. Texel is
prachtig, het bedrijf is mooi, evenals
de locatie. Ik liep al langer rond met
plannen voor een eigen zaak, maar ik
wilde per se bij het bedrijf wonen. Je
zit boven op het werk en met een
vrouw en drie kinderen is het heerlijk
als je zo dichtbij het werk woont.
Maar nergens zag ik een garage met
Tussen 14 en 26 januari wordt op
heel Texel de eurocollecte gehou
den. Het is de bedoeling dat vrijwil
ligers alle woningen bezoeken om
daar het papier- en muntgeld op de
halen dat binnenkort zijn waarde
verliest omdat de euro ervoor in
plaats is gekomen. De opbrengst
gaat voor 75% naar 14 goede doe
len, waaronder de bekende orga
nisaties die zich bezig houden met
de bestrijding van kanker, hartziek
ten, reuma en epilepsie.
Collectanten zijn de mensen die an
ders op Texel op pad gaan voor de
gewone collectes die jaarlijks door
deze organisaties worden gehouden.
Met het gratis Noord-
HollandsWeekblad zijn zakjes ver
spreid waarin men het geld kan ver-
De straten van het bedrijventerrein de
Slotskolk in Oosterend zullen van
definitief plaveisel worden voorzien
en enkele andere aanpassingen on
dergaan. Bij de aanbesteding van dit
werk was De Vries van de Wiel BV
uit Oudeschild met ƒ103.400,- de
laagste inschrijver. Aan dit bedrijf is
het werk dan ook gegund. De andere
inschrijvers waren Westerlaken BV uit
Den Burg 106.850,-) en Tatenhove
BV uit Oudeschild 109.500,-).
een woonhuis er bij. Op Texel geluk
kig wel.'
Om het bednjf te leren kennen trad hij
drie maanden geleden in dienst. Af
gesproken is dat Dros nog vijf jaar
auto's blijft verkopen, want aan hele
maal stoppen met werk is de onder
nemer nog niet toe. 'Ik kan niet niks
doen, dan vlieg ik tegen de muur op.
Ik begin nu niet meer om half acht,
maar een uurtje later en kan er nu
best eens een keertje tussenuit.' Het
verkopen van auto's gaat Dros goed
af, want het merk Renault doet het
goed op het eiland. 'We zitten boven
in de markt.'
Computernetwerk
De naam van het bedrijf blijft het
zelfde en hoewel Van den Heuvel het
zamelen. Mensen die geen
ongevraagd drukwerk willen ontvan
gen en de bewoners van het buiten
gebied hebben deze zakjes niet,
maar dat is geen probleem. Ze kun
nen het geld ook los geven als de
collectant (die een speciale emmer bij
zich heeft) aan de deur komt.
In het kader van de komende verkie
zingen stelt Radio Texel zendtijd be
schikbaar voor de politieke partijen.
De omroep zorgt zelf voor een tech
nicus. de partijen mogen het pro
gramma geheel naar eigen wens in
vullen. De zendtijd voor de politieke
partijen staat geprogrammeerd op
donderdagavond, van 19.00 tot
20.00 uur.
Geïnteresseerde partijen kunnen
contact opnemen met Willem van
Leersum, tel. 313340.
Menners verrijden zondag in manege
Akenburg de derde wedstrijd om de
Jaap de Graafbokaal. Op het pro
gramma staat de vaardigheidsproef
- met de bekende kegeltjes -. waar
aan iedere deelnemer zich twee keer
waagt. De volgorde waarin dit ge
beurt, is anders dan de gemiddelde
leek zou bedenken. De eerste die om
11.00 uur van start gaat is namelijk
groep 3, om 13.00 uur gevolgd door
groep 1 en om 15.00 uur door groep
2. Toeschouwers hebben gratis toe
gang.
aanspreekpunt is voor de werkplaats
verandert er aan de buitenkant niet
veel. Maar intern wel. Van den Heu
vel: 'We hebben een nieuw
computernetwerk in gebruik geno
men. Dat geeft van elke auto een
overzicht van de geschiedenis. Eén
druk op de knop en je ziet in één oog
opslag wat er met de auto is gebeurd.
We hebben ook 24 uur per dag een
directe verbinding met Renault in
Frankrijk. Als een auto nog geen
100.000 km heeft gereden en er zijn
problemen met de versnelling, dan
betaalt de fabnek daar een deel aan
mee. Dat soort gegevens komt er
door zo'n systeem uit. Het geeft ook
aan dat er bepaald onderhoud moet
gebeuren. Veel autobezitters weten
niet dat als ze dat door een dealer
laten verrichten, ze twintig tot vijftig
procent goedkoper uit zijn.'
Van den Heuvel zal de meeste tijd
doorbrengen in de werkplaats, waar
hij samenwerkt met Willem Hoogen-
dijk en Rudy van den Ploeg. De re
ceptie wordt bemand door Ruud
Helleman.
Dros' echtgenote Ina blijft nog enige
tijd de administratie doen. Ook Van
den Heuvels echtgenote Debby. die
haar baan als purser bij een lucht
vaartmaatschappij opzegt, zal werk
zaamheden verrichten in het bednjf.
Naast Renault worden ook de mer
ken Landrover en Nissan verkocht en
worden hieraan onderhouds
werkzaamheden verricht. Dros houdt
de verkoop en het onderhoud van
grasmaaiers aan, maar stopt met de
tweewielers, Otto Goënga, die zo'n
zeven Jaar bij Garage Dros werkt,
heeft deze afdeling overgenomen. Nu
werkt hij nog vanuit de garage in
Eierland, maar in maart opent hij een
zaak in Den Burg.
Kees Dros (rechts) en zijn opvolger Edwin van den Heuvel buigen zich over de motor van een Renault-personenwagen.
(foto Goranl Timmerman