Groenewegje word
weer paardenpad
'Zeg ik per ongeluk gulden,
dan bedoel ik natuurlijk euro'
6
'Hij rijdt als een Cadillac
Eddy Eelman ontwerpt nieuw model fiets |W^zeggen woul
Veiling kerken levert ruim achtduizend euro op
.TEXELSE
COURANT
Monsterverlies
verzwakt ZDH
Detailhandel in
buitengebied: niet
meer dan 50 m2
ff/aar gebeurd
Een kleinigheidje'
Jeugdherberg (1)
Cursus hydrauliek
Meldkamer wil
zender in mast
Radio Texel
Jeugdherberg (2)
Lampionoptocht
in Oosterend
Paul Kikkerl veilt één van de driehonderd kavels tijdens de veiling zaterdagavond in het Eierlandsche Huis. De opbrengst gaat naar
de kerken van De Cocksdorp. w™"
DINSDAG 12 MAART 2002
Spoedig zal worden begonnen met
het opknappen van het Groene
wegje tussen het Hogereind en de
Laagwaalderweg in De Waal, zodat
dit weer het karakter van een
ouderwets paardenpad krijgt. Het
college heeft er 27.227 euro voor
uitgetrokken. Daarmee wordt een
verzoek van de dorpscommissie
ingewilligd.
Het paardenpad (een strook klinkers
van ongeveer één meter met ter
weerszijden karrensporen die met fijn
puin zijn verhard) is grotendeels nog
aanwezig maar overgroeid met gras.
Door het verwijderen van het gras en
het repareren van enkele gaten wordt
het doel al grotendeels bereikt. Heel
anders is de situatie op het 65 meter
lange gedeelte tussen het Hogereind
en de opslagschuur van het wagen
museum. Sinds het ingraven van ka
bels en leidingen is hier alleen nog
maar een puinpad. In overleg met
dorpscommissie en omwonende
nu afgesproken dat dit weggede
geheel zal worden bestraat met ki
kers zoals die ook op het Hogere
zijn gebruikt.
Het Groenewegje zal in geresti
reerde staat alleen nog toeganke
zijn voor met gemotoriseerd verki
dus voetgangers en fietsers. Alle
bestemmingsverkeer wordt toege
ten. Gehoopt wordt dat het wegi
tje daardoor zo aantrekkelijk wo
voor fietsers en voetgangers dat;
met meer zo snel wordt overgroe
Mocht dat laatste toch gebeuren,
zal het gras regelmatig (mechanist
moeten worden verwijderd. n
Alvorens het startsein te geven vcjj
de werkzaamheden, wil het colli
eerst weten wanneer de opsfel
schuur van het Wagenmuseum vfl
dwijnt. Dit kan beter als eerste <j
beuren, anders zou het net herstel
Groenewegje schade kunnen c|
lopen.
'Het grootste geluk is het geluk van
een ander.' De voetballers van ZDH
namen de wijze les die oud-
scheidsrechter Jan Keizer vrijdag
in zijn lezing gaf een paar dagen
later wel erg letterlijk. Tegenstan
der Zuidermeer werd geen stro
breed in de weg gelegd en kreeg
alle gelegenheid aan het doel-
gemiddelde te werken. Eindstand
9-1.
Zonder Bernard Ipenburg, Ronald
Biesboer. Jan Willem Bakker, Mike de
Bruijn en Melle Oosterhof stond ZDH
al binnen twee minuten op achter
stand. Als gevolg van een misver
stand tussen Fedor van Elk en Joop
Rommets kreeg de boomlange aan
voerder van de thuisploeg bij een
corner alle ruimte om in te koppen.
Binnen vijf minuten stond het alweer
gelijk. Aan de basis stond Henk Knol,
die met een mooi steekpassje Niels
Dekker aan het werk zette. De met
rugklachten kampende spits, die
door de magere personele bezetting
noodgedwongen speelde, verbeet de
pijn en scoorde koelbloedig. Het was
een onverwachte meevaller, waar de
Hoornders echter niks mee deden,
want door gebrekkig uitverdedigen
kreeg Zuidermeer nog geen minuut
later de kans de tweede treffer te
maken. En nog weer even later werd
het door nieuwe misverstanden al 3-
1.
Met de moed der wanhoop pro
beerde ZDH terug te vechten. Maar
de harde (tegen)wind en het onwaar
schijnlijk slechte veld werkten niet in
het voordeel van de Hoornders, die
de laatste drie wedstrijden
ongeslagen bleven maar het nu con
stant moesten afleggen tegen de
sterkere en veel fellere tegenstan
ders. Met speels gemak, als ware het
een trainingspartijtje, voerde Zuid
meer de score op. Bij rust stond I
al 6-1.
Na enige hartige woorden te hebb
gewisseld boden de elf van coa
Henk de Ruyter in de tweede h
wat meer tegenstand. Met de hai
wind nu in de rug werd Zuiderm
tien minuten lang op eigen helft va
gezet en leek een tweede Hoorr*
treffer zeker niet onmogelijk. Jo
Rommets raakte met een mooi sd
de onderkant van de lat en o
Sjoerd Oosterhof en Niels DeW
meldden zich een paar maal dreige
in het strafschopgebied van de
genstander. Bij de eerste de bes
counter scoorde Zuidermeer eed
7-1, waarna de goede voorneme
bij ZDH snel wegzakten in de NocrJ
hollandse klei.
Detailhandel in het buitengebied
wordt op bescheiden schaal moge
lijk. Wat het college betreft mag daar
voor 10% van de totale bedrijfsop-
pervlakte worden bestemd, echter
met een maximum van 50 vierkante
meter.
In januari vonden b en w nog dat 70
vierkante meter het maximum moest
zijn, maar in de commissie
vergadering van Ruimte, Wonen en
Economie werd geadviseerd niet ver
der te gaan dan 50 vierkante meter.
Het college heeft dat overgenomen
en zal de regeling voor detailhandel
in het buitengebied afronden en or
ganisaties als WLTO, TVO, TVL en de
Texelse Horeca-afdeling om een
reactie vragen. Ook de raads
commissie mag zijn zegje doen,
waarna de gemeenteraad de regeling
zal vaststellen.
DAAR RED JE
LEVENS MEE
Enkele jaren geleden hadden 1
Lions een daverende veiling aan»
kondigd met daarin een keur vl
aantrekkelijke artikelen. Joop dac|
daar moet ik heen want ook n o
vrienden zijn van de partij, het l-g
dus gezellig worden. Voor hij van lil
ging vroeg hij zijn vrouw: 'Lies, r*
ik nog wat voor je meebrenge:
'Nou,' zei Lies, 'als je een leuk W a
nigheidje kunt bemachtigen, dan o ji
je dat maar'. Joop en zijn vriend"
stonden in de buurt van de biertapj
nadat ze allemaal al eens een rone
hadden gegeven en ze dus
prateriger en vrolijker werden, zet
de veilingmeester als volgende k3.
een autobus in. Het bod werd telke I
met vijftig gulden verhoogd en nao|
zevenentwintighonderd werd get1
den stak Jaap uit balorigheid t
hand
'Zevenentwmtighonderdvijftig'zei
veilingmeester en daarna kwam I
geen reactie meer uit de zaal, ookt
nadat alle pluspunten van de busn
eens werden opgesomd. Toen
veilingmeester uiteindelijk na
maal, andermaal, voor de der
maal' zijn hamer wilde laten zakks
stak nog net iemand zijn hand op
kreeg de bus voor achtentwint1 J
honderd gulden toch nog een and;
eigenaar. Joop slaakte een dik
zucht van verlichting dat hij niets
het voertuig was blijven hangen
thuiskomst informeerde Lies of
nog een leuk kleinigheidje voor
had gekocht, waarop ze te ho
kreeg dat dit net niet was gelukt
haar vraag wat dat dan was gew
zei Joop: 'O, een autobus.
Jan van Tuf
Bij het ROC in Den Helder wordt ge
durende vier vrijdagen een basis
cursus hydrauliek gegeven, bedoeld
voor ontwerpers en onderhouds
personeel. Aan de orde komen de
natuurkundige principes van de
hydrauliek, hydraulische vloeistof, de
werking en toepassing van
hydraulische componenten en het
ontwerpen van schakelingen en sys
temen De cursus wordt gegeven in
het gebouw van de sector Techniek
van het ROC (Sportlaan 54, Den Hel
der) en begint om 8.00 uur. De eer
ste cursusdag is 22 maart. Deelname
kost €698,-, inclusief syllabus en exa
men. Voor bedrijven en instellingen is
scholingsaftrek mogelijk. Voor aan
meldingen en informatie: ROC Kop
van Noord-Holland, tel. 0223-
611200.
De meldkamer in Alkmaar is met Ra
dio Texel in onderhandeling om in de
zendmast op het Wezenland een
steunzender te plaatsen. Dit is nodig
omdat de huidige zender in verband
met de sloop van de brandweer
kazerne verdwijnt. SLOT (Stichting
Radio Omroep Texel) wil meewerken,
mits de zender de uitzendingen van
de radio en het telefoonverkeer van
Dutchtone met stoort. De brandweer
wagens staan sinds het begin van
deze maand in de voormalige garage
van Reij aan de Bernhardlaan.
Naast de steunzender wordt er nog
iets anders in de mast van Radio
Texel geplaatst: zonnepanelen. 'Dat
is uniek in Nederland, want in geen
enkele andere mast in Nederland is
dat tot dusver gebeurd', vertelt
woordvoerder Roelie Bakker. Volgens
kenners is het technisch mogelijk.
Slot heeft hiertoe besloten omdat
Radio Texel geen gebouw in eigen
dom heeft waarop de panelen kun
nen worden geplaatst.
mee. Of komt er misschien een vier-
baansweg over de Hogeberg?
En als het een jeugdherberg wordt
waar de jeugd wel welkom is, zal dit
voor veel overlast voor omwonenden
gaan zorgen. Zou hier dan misschien
wel inspraak mogelijk zijn?
C. Eschweiler,
Den Burg.
Dat de Nederlandse Jeugd Herberg
Centrale geen jeugd meer wil toela
ten, is nog tot daar aan toe (maar niet
heus). Maar dat de Texelse politiek
het eiland aantrekkelijk wil houden
voor vakantie vierende jongeren om
dat dat de toekomstige bezoekers
met een gezin zijn en vervolgens de
NJHC in alles ter wille is zonder het
over die duizend vakantie vierende
jongeren te hebben, die nu dus met
meer welkom zijn, dat heeft mij ver
baasd. In de berichtgeving kom ik er
mets van tegen tenminste. Toegege
ven, je moet jongeren die uitgaan lie
ver niet met gezinnen in dezelfde
herberg onderbrengen. Maar dat was
nou juist zo handig van de
Eyercoogh, de borrelbus stopt voor
de deur en de jongeren hoeven niet
door Den Burg.
(Dus waar die overlast nou precies
veroorzaakt wordt, is mij ook niet
helëmaal duidelijk.) Voor de ge
meente is het fijn dat er met deze uit
ruil geen wijziging van het bestem
mingsplan nodig is. Maar wat zou
daar nou de malheur van zijn geweest
als dat wel had gemoeten? Zijn geen
talloze weilandjes langs de Pontweg
even geschikt? Natuurlijk zou in dat
geval ook het agrarisch of ander be
lang afgewogen dienen te worden,
maar dan wordt er tenminste iets af
gewogen. Ik weet met in hoeverre de
NJHC door de gemeente onder druk
gezet had kunnen worden om de
slaapplaatsen voor jongeren te be
houden, maar de gemeente had
dacht ik wel het wisselgeld gehad. In
ieder geval genoeg om zich een kri
tische kanttekening te kunnen per
mitteren. Dus bij deze
Carla Schrama,
Jongerenwerk Welzijnsstichting
Texel
Den Burg
In de Texelse Courant van dinsdag 5
maart lazen wij dat de jeugdherber
gen Panorama en Eyercoogh samen
gevoegd zouden worden op een plek
waarvan de plaats nog geheim was.
Dan denk je dat de gemeente eerst
eens in overleg gaat met degenen die
daar wonen, werken, sporten en naar
school gaan. Tot onze grote verba
zing stond er de volgende dag op de
Kabelkrant dat de Jeugdherberg
centrale een nieuwe jeugdherberg
gaat bouwen op het B-veld van de
voetbalvereniging aan de
Haffelderweg. De grond was al aan
gekocht of geruild. Ook waren archi
tecten al druk aan het tekenen gesla
gen. Zo snel heeft de gemeente nog
nooit iets besloten. Of is het mis
schien zo dat wethouder Schilling
heeft gedacht: 'Dit is mijn laatste
deuntje, dus dit duwen we er voor de
verkiezingen nog even door'. Maar de
heer Schilling heeft hier toch geen
last meer van, want die neemt op 12
maart afscheid. Misschien geldt dit
voor de andere wethouders ook wel.
De manager van de NJHC, de heer
Anne van der Velde, is reuze blij met
de nieuwe locatie.
Op de Kabelkrant meldde hij dat de
jeugd zoveel mogelijk geweerd zal
worden. Daar staat de doelstelling
van de NJHC echter niet voor. Dus
het wordt gewoon een hotel aan de
voet van de Hogeberg. Dit brengt veel
autoverkeer langs de OSG. het voet
balveld en de wielerbaan met zich
daarvoor hebben we inmiddels gege
ven, nadat we vijfentwintigduizend
gulden van de Raboton hadden ge
kregen. We hadden nog wel een gat,
maar dat is met dit bedrag een stuk
kleiner geworden.' De RK kerk heeft
nog geen bestemming voor het geld,
zegt Marijke Stolk. De vorige op
brengst werd gebruik om een CV-
kachel voor de kerk te kopen.
In Oosterend wordt zaterdag een
lampionoptocht gehouden, ledereen
kan meedoen, deelname is gratis en
er hoeft met te worden ingeschreven.
Het thema is 'Harry Potter' en de or
ganisatie spreekt de wens uit dat
vooral de kinderen hun creativiteit op
de lampions botvieren, en niet de
ouders. Er wordt in drie categorieën
gejureerd, en om het werk van de jury
te vereenvoudigen wordt de deelne
mers verzocht de kleur van hun ca
tegorie op hun jas te dragen (mini
maal tien bij tien centimeter). De
eerste categorie (van 0 jaar tot groep
1) heeft als kleur rood, categorie 2
(van groep 1 tot en met groep 4)
draagt geel en groep drie (van groep
5 tot en met groep 8) blauw. De op
tocht begint om 18.30 uur bij dorps
huis De Bijenkorf, waarvandaan met
muzikale begeleiding van Excelsior
een rondgang door het dorp wordt
gemaakt. Hierna volgt de prijs
uitreiking.
Eddy Eelman op zijn eigenhandig ontworpen fiets.
Met een tempo van gemiddeld zes
tig kavels per uur, wisten de drie de
duur van de veiling op zo'n vijf uur te
houden. Rond half één 's nachts ging
de laatste kavel van de hand. 'Het is
een beetje veel', zegt Bert Dros, één
van de organisatoren, 'maar de laat
ste veiling dateert van ongeveer vijf
jaar geleden. Normaal wordt er om de
drie jaar een veiling gehouden voor
de kerken.'
Etenswaar deed het goed. In het be
gin van de avond gingen twee
slagroomtaarten voor respectievelijk
€31.- en €43,- de deur uit. Later op
de avond boden mensen nog meer
tegen elkaar op en werden kavels
met taarten en krentenbrood voor
bijna honderd euro geveild. Drank
deed het, in tegenstelling tot andere
jaren, wat minder goed. Zo leverde
een kratje bier €16,- op. Martin Wat-
naar had van tevoren nog het advies
Hij heet de Mas en houdt het mid
den tussen een normale fiets en
ligfiets. De gebruiker zit er rechtop
op, maar houdt het stuur naast
zich vast en niet vóór zich. De man
nelijke gebruiker heeft bovendien
geen last meer van de middens
tang. Het nieuwe model fiets is
ontworpen door de 24-jarige Eddy
Eelman uit De Koog.
Hij maakte de Nias als afstudeer
project voor zijn opleiding industrieel
ontwerpen aan de Hogeschool in
Den Haag. Eelman volgde daar de
afstudeerrichting werktuig
bouwkunde en vormgeving. Comfor
tabeler rijden was eén van zijn uit
gangspunten bij het creëren van de
fiets. Eelman keek even naar een al
bestaande fiets voor senioren die een
prettig houding had en sloeg vervol
gens zelf aan het ontwerpen. Het
leidde tot een model dat als nieuw
soort fiets op de markt gebracht kan
worden.
De Nias bestaat, grofweg gezegd, uit
één lange buis die schuin op een
onderstel is geplaatst. Aan de onder
kant van de buis bevindt zich het
voorwiel, aan de bovenkant het zadel
en twee joysticks waarmee het voor
wiel bestuurd kan worden. In het on
derstel bevinden zich de kettingkast
en de trappers. Mensen die op de
fiets zitten, zien in feite alleen nog het
voorwiel als ze even omlaag kijken,
de rest bevindt zich naast en onder
hen. Volgens de ontwerper geeft zijn
fiets een gevoel van vrijheid, kunnen
mensen er een betere houding op
aannemen en knjgen ze ook minder
snel last van zadelpijn. Op- en afstap
pen kost weinig moeite en bij stil
staan kunnen de voeten meteen op
de grond worden gezet.
'Hij njdt stabiel', vertelt Eelman, die
het model zelf testte en ook zo'n der
tig andere mensen erop liet proef
rijden. 'Mensen die geen ervaring
hadden met een ligfiets reden er na
gemiddeld drie minuten mee weg en
mensen die wel ervaringen hadden
met ligfietsen deden dat meteen. Ook
mijn oudtante van 81 heeft erop ge
reden. Nu is zij ook wel fanatiek, maar
ze heeft het gedaan.' Zelf oefende
Eelman zowel op Texel als in Den
Haag met de nieuwe fiets. 'Mensen
kijken wel op als ze je voorbij zien
komen. Ze vinden het ook een grap
pige fiets om te zien.'
het even wennen dat er geveild
moest worden in euro's. Paul Kikkert,
die het spits afbeet, had het meteen
al over guldens. 'Euro!!!', liet de zaal
meteen daarop weten. Kikkert ad
rem: 'Als ik per ongeluk gulden zeg.
bedoel ik natuurlijk euro's.' Ook voor
de organisatie was het even span
nend of een veiling in euro's het ge
hoopte bedrag zou opleveren. Dat
was het geval. Dros' 'We hadden
gehoopt op achtduizend euro, dus
we zijn zeer tevreden met dit bedrag.
De €8137,- wordt verdeeld over
beide kerken in het dorp. De her
vormde kerk stopt het geld in het
fonds voor onderhoud en restauratie.
Het wordt gebruikt om het orgel te
laten restaureren. Dros: 'De opdracht
De Texelaar maakte de fiets bij lig-
fietsenfabnkant Flevobike
Technology in Dronten. 'Op de oplei
ding hadden we al geleerd om te
werken met een draaibank en een
frees, maar ik heb daar ook zelf leren
lassen.' Bijzonder aan het model is
volgens Eelman dat het uit één ge
heel bestaat, waardoor het model
een mooie vormgeving heeft. 'Het is
een holle gesloten vorm, monocoque
genaamd. Alle onderdelen van de
twee kanten op te hangen. 'Ik ge
loofde het zelf eerst ook niet. maar bij
enkelzijdige ophanging gebruik je een
kortere dikkere as in plaats van een
langere en dunnere. Daardoor krijg je
minder belasting op de lagers, omdat
een dunnere as wat sneller kan door
buigen. Bovendien scheelt het in ge
wicht in de vork.' De vering is volgens
hem fantastisch. 'Het rijdt als een
Cadillac', aldus de maker
Of de Nias ook daadwerkelijk in de
fiets, zoals kabels en de ketting, zijn
geïntegreerd in de holle vorm.' Even
de kettingkast openmaken als de
ketting eraf gelopen is, is er met bij.
Volgens Eelman hoeft dat in principe
ook met meer nodig te zijn. Doordat
de ketting in een gesloten systeem
ligt en ook constant op spanning
wordt gehouden, moet hij volgens
Eelman zo'n veertigduizend kilome
ter mee kunnen.
Ook bijzonder is volgens hem dat de
wielen slechts aan één kant aan het
frame bevestigd zijn. 'Daardoor kun
nen er makkelijker banden verwisseld
worden.' Enkelzijdige ophanging
wordt volgens Eelman nog niet veel
toegepast bij fietsen. Het is volgens
hem echter juist sterker dan de ge
bruikelijke manier om een wiel aan
handel komt, is voorlopig nog een
vraag. Op het moment bestaat alleen
het door Eelman gemaakte proto
type. Flevobike gaat wel verder met
de ontwikkeling van het model. Fiets-
fabrikant Giant heeft ook interesse
getoond. Het prototype was volgens
Eelman nog niet zo ver dat hij de af
gelopen dagen al op de Fiets RAI kon
worden gepresenteerd. Volgens
Eelman is het de bedoeling dat dat
volgend jaar wel gebeurt. Zelf gaat hij
zich ondertussen toeleggen op an
dere zaken. Hij heeft ook plannen om
een paar maanden te gaan reizen aan
de andere kant van de wereld. 'De
naam Nias hoort bij een eilandje in
Indonesië en ik hoop daar binnenkort
zelf heen te gaan.' De Texelaar be
haalde een negen voor zijn afstudeer-
ontwerp en bijbehorende scriptie.
Ontwerp van de Nias
Veilingmeesters Paul Kikkert,
Martin Warnaar en Piet Zijm moes
ten aardig het tempo erin zetten
om het niet al te veel nachtwerk te
laten worden. Maar liefst driehon
derd kavels lagen zaterdagavond
te wachten in het Eierlandsche
Huis om geveild te worden voor de
katholieke en de hervormde kerk in
De Cocksdorp. Het leverde een
bedrag op van €8137,-
gegeven om 'met te denken aan de
prijs die je er in de winkel voor betaalt,
maar die je er in de kroeg voor zou
betalen'.
Een VW-geschenkbon van twintig
gulden, deed het weer wel goed.
Daar betaalde iemand €17,- 37,50)
voor. Een bijzonder kavel was een
tekening van de Slufter, gemaakt
door Nel Koorn-Kikkert. Die ging voor
€130,- van de hand. Bros: 'Er was
ook een kavel twee hectare wortelen
zaaien. Dat leverde €165,- op. Die
koper had een koopje.'
Tussen de twee- en de driehonderd
mensen bezochten de veiling. Er
meldden zich 161 mensen aan als
koper. Voor de veilingmeesters was