Teleurstellende opkomst bij vijfde editie Literair Podium mi 1 teso Film 'Texel en de VOC' in première 'Schrijven is met verve liegen' - t 'Van drank ga je beter schrijven' TEXELSE COURANT W/at ik zeggen wou... Kees Tesselaar gaat in duet Raadsleden Cursus edukinese oud Papier Agenda GVO vergadert Cabaret-café afgelast TEXELSE^COURANT Grootvader opa 1 Bdk vanger DINSDAG 23 APRIL 2002 De organisatie van Kunst in Zee had op veel belangstelling gerekend en de ruimte in de hervormde kerk in Den Burg was er naar. maar het publiek liet het een beetje afweten. Schrijvers Diet Verschoor en Herman Koch moesten het zaterdagavond met een kleine veertig toehoorders doen. Aan het gebodene deed dat geen afbreuk. Het publiek kreeg waar voor zijn geld en bleef tot het einde toe geboeid luisteren. Twee totaal ver schillende schrijvers, twee totaal andere presentaties. Verschoor, die reeds op haar vijf- tiende debuteerde met het meisjes boek Karin zoekt haar weg, heeft een indrukwekkende rij van 21 boeken op haar naam staan. Er is niet altijd een ingewikkelde of hoogdravende reden voor nodig om tot schri|ven te komen, vertelde ze. Soms volstaat het om ie bi]na dood te vervelen op de achter ste bank op de middelbare school. Maar dat Verschoor schrijfster werd, was met echt een verrassing. Ze komt middelbare school ging Verschoor Nederlands studeren en verdiepte ze zich in de psychotherapie. Naast haar werk als psychotherapeute in haar Amsterdamse praktijk, geeft ze in middels al twintig jaar literaire work shops voor beginnende schrijvers. Ze heeft vijf boeken voor volwassenen op haar naam staan en zestien voor kinderen. Na een opmerking vanuit de zaal ging ze in op de vraag of er verschil is in het schrijven voor kin- uit een schrijvende familie, met een vader die als dominee iedere zondag zijn preek geschreven moest hebben en daarnaast ook dichtte. Haar moe der was de bekende kinderboeken schrijfster Nel Verschoor-Van der Vlis. Menigeen van christelijke huize zal op het kinderkerstfeest van de kerk ver rast zijn met een door haar geschre ven boek. Het spelen met woorden werd Diet Verschoor dus als het ware met de paplepel ingegoten. Ze groeide op naast de schrijfmachine en de verveling op school hielp een handje mee. Als kind was ze nogal opstandig en zette ze zich af tegen alles dat 'hoorde'. Vanuit haar verhalen creëerde ze steeds een nieuw ver trek. 'Maar je kunt nooit verder schrij ven dan je zelf bent', stelde ze 'Je kunt niet schrijven over iets waar je geen verbintenis mee hebt.' Omdat veel van haar boeken in de ik-vorm geschreven zijn, zou de lezer kunnen denken dat haar werk autobiogra fisch is. Niets is echter minder waar. want 'schrijven is met verve liegen'. Wel liggen aan veel verhalen waar gebeurde geschiedenissen ten grondslag. Na een opstandige periode op de deren of volwassenen. 'Niet qua am bacht en fantasie, maar kinderen hebben een andere denkwereld en in die zin is het anders en voor mi| een escape uit veel dingen. Kinderen zien de wereld nog hoopvol tegemoet en uit die hoop put ik moed.' Klonk uit de eerst gelezen fragmen ten veel protest van de hoofdperso nen tegen de wereld om hen heen. in de laatst gelezen verhalen was de ik figuur meer de scherp waarnemende toeschouwer in andermans leven. Ontroerend was het verhaal Fluister- potlood, geschreven naar aanleiding van het ongeluk dat een vriendinne tje van Verschoors dochter over kwam. Andere stijl Na de pauze kwam een schrijver met een heel andere schrijfstijl en presen tatie voor het voetlicht. Herman Koch wilde vanwege de galm niet voorin de kerk staan en nam zijn katheder mee tot net voor het publiek, dat hier en daar moest opschuiven richting spre ker om hem te kunnen verstaan. Met een glas bier in de hand moedigde hij de mensen aan veel vragen te stel len. 'Ook schandelijke vragen naar mijn privé-leven zal ik met uit de weg gaan.' Koch. bekend van het satiri sche televisieprogramma Jiskefet en van de wekelijkse column in De Volkskrant van donderdag, wist al heel vroeg dat hij schrijver wilde wor den. Zijn grote voorbeeld was Gerard Reve. 'Maar ik ben een laatbloeier, die veel op banken heeft gehangen. Mijn vader wilde dat ik eerst een baan zou zoeken en het schrijven voor mijn vrije tijd zou bewaren Kijk maar naar Maarten 't Hart. die doet dat ook zo. En ik daar direct bovenop: Maar zó wil ik niet schrijvenI Hij drinkt met en zonder drank kun je met schrijven. Ik wilde ook niet wennen aan een baan. Ik wilde met iemand worden die later zou zeggen: als ik niet zo vast zou hebben gezeten aan mijn werk, mi|n gezin, mijn verantwoordelijkheden, dan zou ik. Maar ik ben daardoor wel door dalen gegaan.' Koch debuteerde in 1985 met de verhalenbundel De voorbi/ganger, maar moest nog vier jaar op de grote doorbraak wachten. Die kwam met zijn roman Red ons, Maria Montanelli. De vragen, die gesteld werden naar aanleiding van dit boek, dreigden door vasthoudendheid van de vragenstelster bijna te ontaarden in een oeverloze discussie over vraag of Montessori-onderwijs wel of niet wenselijk is. Koch bracht schrijvers onder in diverse categorieën: schrij vers die met drinken en daarom ook mets te melden hebben en schrijvers die wegens een drankprobleem over gegaan zijn op thee. Maar. zo stelde hij. met thee wordt geen kunst ge maakt 'De succesvolle schrijver heeft nergens last van en drinkt ge woon door. Van drinken ga je beter schrijven. De drank neemt een deel tb - v,ySk-V- Herman Koch toonde zich een betrokken auteur: 'Het is wel eens zweten als ik geen in spiratie heb, maar ik ga door tot het iets is. vrouw met een 'zevenjarig zoontje uit een vorige relatie', die nog altijd in de frontlinie van het feministisch verzet opereert en aanschopt tegen alles wat burgerlijk is. In de column Eieren haakte hij - net als in zijn wekelijkse column in De Volkskrant - in op de actualiteit en zette hij door middel van een fantasieverhaal de zaak 'op van je twijfel weg en je durft meer te zeggen Heb ik iets zonder drank geschreven, dan denk ik 's avonds na een paar biertjes bij het overlezen: dat kan echt beter Feministisch verzet Koch las een paar hoofdstukken voor uit zijn vorig jaar verschenen boek Dingetje, verhalen over een jonge scherp'. Ditmaal belichtte hij op ui terst cynische wijze de Nederlandse betrokkenheid in de zaak Srebrenica. 'Betrokkenheid' is alom aanwezig in zijn werk, vertelde hij. 'Ik doe nooit zomaar iets. Het is wel eens zweten als ik geen inspiratie heb. maar ik ga door tot het iets is.' De beide acteurs, die werden be dankt met een verrassingsmand van de VW, werden bij het publiek geïn troduceerd door Noortje de Bruijn- Roll. Haar presentatie had iets beter voorbereid mogen zijn. De aangekon digde interviews met Verschoor en Koch kwamen niet van de grond. Dat de presentatrice pas op het laatste moment was gevraagd, was hier wellicht debet aan. Jammer was ook de afwezigheid van de Texelse boek handelaren. Hier en daar konden te leurgestelde geluiden worden opge vangen van bezoekers die hadden gehoopt aan het eind van de avond een gesigneerd boek te kunnen aan schaffen. Afgaand op de reacties kan de organisatie echter terugzien op een evenement dat om herhaling vraagt. Corrie Timmer zijn samenwérking met a capellagroep 'Bitches' is Tesselaar naast zijn solo-optredens altijd op zoek naar andere vormen van enter tainment. Met het optreden in De Zwaan sluit het nieuwe duo een in tensieve repetitieperiode af en wordt de start gegeven voor optredens in het landelijke circuit. In drie sets wordt een modern top-100 repertoire gebracht, met solonummers, maar uiteraard ook met duetten. Het optre den begint om 22.30 uur, de toegang is gratis. In café De Zwaan in Den Burg vindt zaterdag het debuut plaats van het nieuwe duo dat Kees Tesselaar vormt met Laura Schilder. Tesselaar kwam op een groot festival bij toeval in con tact met deze in Groningen woonach tige zangeres en besloten werd tijd te zoeken samen een show neer te zet ten. Zoals onder meer gebleken is uit ijVScrd v to dc rtdecut In de Texelse Courant van 19 april vergelijken Pip Barnard en Janien de Bruijn in hun column 'Uit het Caba ret-café' de nieuwe raadsleden met Texelse lammeren. Daarover wil ik het volgende melden. Ondergetekende is een groot liefheb ber van Texels lamsvlees en krijgt al jaren een Texels lam (bewerkt door de slager) op zijn verjaardag. De vriezer heeft nauwelijks tijd om er aan te wennen. Een van de eerste handelin gen na aankomst van het lam is het toebereiden van een lamsbout: inkle den met knoflook en rozemarijn, sa men met grote stukken pompoen en hele uien in een ovenschaal, gul be sprenkelen met olijfolie, en dan de oven in. Texels lam wordt tot ver over de gren zen geroemd om zijn smaak en tex tuur. In Frankrijk en Belgie wordt het aangeprezen als pré-salé, vanwege de vermeende zoute smaak van het vlees, afkomstig van het gras nabij de zee. In Engeland prijst men vooral het vet dat tussen het spierweefsel aan wezig is, waardoor het vlee6 na be reiding malser is. Kortom, Texels lam is ongeëvenaard op de wereld. Elke vergelijking tussen raadsleden en Texelse schapen be schouw ik dan ook als een groot compliment. Sterker, Janien en Pip doen het Texels schaap hier welhaast tekort: hopelijk kunnen de raadsleden tippen aan de kwaliteit van het Texelse lam! Ik wens iedereen op Texel smakelijk eten. Eric Hercules, (raadslid voor de PvdA), Den Burg. Bij Ria Trap, Oranjestraat 5 in Ooster end wordt volgende maand een cur sus edukinese gegeven. Bij edukinese wordt er vanuit gegaan dat leerproblemen in het algemeen en meer in het bijzonder leesproblemen (woordblindheid) onstaan vanuit een gebrekkige samenwerking tussen de Imker en de rechter hersenhelft. In deze cursus wordt aandacht besteed aan de oorzaken en mogelijke oplos singen hiervan. De cursus beslaat zes dagdelen en wordt gegeven door Meim Sonneveld. Zij heeft al ruim veertig jaar ervaring op het gebeid van leer problemen en is erkend instrucldur voor deze cursus. Deelname Ijdst 100 euro, inclusief cursusboek. Voor opgave en inlichtingen Ria Trap, tel. 318291of Meim Sonneveld, tel. 033- 4331940. Donderdagavond haalt Scouting Texel oud papier op in Den Burg. Men wordt verzocht dit vóór 19.00 uur aan de straat te zetten, in met te grote bundels of een kartonnen doos (geen plastic zak). Gelieve er op toe te zien dat het papier met gedurende lange tijd in de regen staat. De papier wagen komt in de volgende straten: 4. Waalderstraat, Marelstraat, Burgerhoutstraat, Jan Reystraat, Wilhelminalaan. Dinsdag 23 april: Op de wielerbaan aan de Haffelderweg in Den Burg begint om 19.00 uur een criterium- wedstri|d van de Wielervereniging Texel, De afdelingen Texel en De Cocksdorp/Eierland van NBvP/ Vrouwen van Nu houden een bij eenkomst in theater Klif 12 in Den Hoorn. Arthur Oosterbaan spreekt over het nationaal park. Aanvang 20.00 uur. De afdeling dialect van de Histori sche Vereniging komt om 20.00 uur biieen in Tusse de Banke aan de Groeneplaats in Den Burg In het Eierlandsche Huis begint om 20.00 uur een klaverjasavond. Deelname kost 1,50 euro per per soon. In Cinema Texel draaien We were soldiers (aanvang 20.00 uur) en Panic room (20.30 uur). Woensdag 24 april: De afdeling Den Burg van de ouderenbond ANBO komt om 14.00 uur in Hotel Den Burg bijeen voor de voorjaarsvergadering. Voor de pauze staan onder meer bestuursverkiezingen op het pro gramma. Na het officiële gedeelte verzorgt P. Velthuis, locatiedirecteur van Zorgcentrum Texel, een lezing. De leden van de FNV Vrouwen bond komen voor het laatst dit seizoen bijeen. Locatie is Cinema Texel, aanvang 19.30 uur. In Cinema Texel draaien Tom Thomas (aanvang 13.30 uur), Ice Age (14 00 uur), Asterix Obelix: missie Cleopatra (16.00 uur), Crossroads (16 00 uur), We were soldiers (20.00 uur) en Panic room (20.30 uur). Donderdag 25 april: In het gemeentehuis begint om 19.30 uur een speciale (openbare) vergadering van de gemeente raad. Op de agenda staan onder meer de benoeming van de wet houders en de beëdiging van nieuw toetredende raadsleden De leden van Gymvereniging Oosterend komen om 20.30 uur bijeen voor de jaarvergadering. Plaats van handeling is de kantine van de ijsclub aan de Ankerstraat. In Cinema Texel draaien Ice Age (aanvang 19.00 uur). We were soldiers (21.30 uur) en Panic room (21.45 uur). Vrijdag 26 april: Op de wielerbaan aan Haffelderweg in Den Burg beg om 19.00 uur een tijdrit van Wielervereniging Texel. Het maandelijkse Cabaret-ca van Pip Barnard en Janien Bruijn gaat wegens een sterfgev met door Vogelwerkgroep Texel houdt excursie door de Dennen voor niet-leden), waarbij speci wordt gekeken naar baltsen houtsnippen. Er wordt om 21 uur gestart aan de Ploegeland weg, ter hoogte van Plan Turelu In Cinema Texel draaien beautiful mind (aanvang 18 uur), Ice Age (19.00 uur), We w soldiers (21.30 uur) en Panic ro (21.45 uur). TESO zet ook deze week geregel twee boten in en verzorgt dan is der half uur een afvaart, zowel var, uit Den Helder als vanaf Texel. Ds gebeurt vrijdag van 9.35 tot 20.0 uur, zaterdag en maandag va 9.35 tot 16.05 uur en zondag va 14.35 tot 20.05 uur. Automobils ten moeten rekening houden ms wachttijden van een half uur. Di kunnen vrijdag op Texel optreda tussen 10.00 en 12.00 uur en Den Helder tussen 14.00 en 20.I uur. Op zaterdag moet in Den Hl der tussen 11.00 en 16.00 uur mó gelijk een half uur worden ge wacht. Op maandag zijn afvaarten van 10.05 uur vanuit De Helder en van 13.35 vanaf Te» uitsluitend bestemd voor het ve voer van gevaarlijke stoffen. Q Koninginnedag (dinsdag 30 apri wordt volgens een zondag- dienstregeling gevaren. De eers', boot vanaf Texel vertrekt dan or I 7.05 uur en vanuit Den Helder or 7.35 uur. Nadere informatie kzfl worden verkregen via tel. 022i|v 369600 of e-mail info@teso.nl. 0 veerdienst heeft ook een eige website: www.teso.nl. f Hoogwater te Oudeschi Di. 23 5.20 en 17.44i Wo. 24 6.35 en 18.54 Do. 25 8.00 en 20.00 Vr. 26 9.05 en 20.54 Za. 27 10.05 en 21.54 u Zo. 28 10.45 en 22 Ma. 29 11.26 en 23. Di. 30 11 40 en 23. Aart het strand is het ongeveer een uur< der hoogwater. De zon komt 1 mei op 06.08 uur en gaat onder om 21.04 uur, april volle maan; 29 april springtij. De leden van Gymvereniging Ooster end komen donderdag om 20.30 uur bijeen voor de jaarvergadering. Plaats van handeling is niet. zoals eerder gemeld, dorpshuis De Bijenkorf, maar de kantine van de ijsclub aan de Ankerstraat. In verband met het overlijden vanl de Bruyn-Veenstra zal het Cabs café van vrijdag 26 april geen do gang vinden. De eerstvolgende vo stelling staat gepland op vrijdag mei. Uitgave van Uitgeverij v/h Langeveld de Rooy bv Verschi|nt op dinsdag en vrijdag Redactie: Warmoesstraat 45 1791 CN Den Burg Postbus 11 1790 AA Den Burg Telefoon 0222 - 36 26 20 Telefax 0222 - 32 30 00 E-mail redactie@texelsecourantnl Gerard Timmerman (hoofdredacteur) Joop Rommets Jeroen van Hattum Harry de Graaf Buiten werktijd: Jeroen van Hattum Telefoon 31 60 89 of 06 - 22 87 42 25 Advertenties en abonnementen: Spmbaan 6 1791 MC Den Burg Telefoon 0222 - 36 26 00 Telefax 0222 -31 41 11 E-mail info@lenrnl Op al onze advcrtenboccnüacten en aanbiedingen daartoe zi|n van toepassing de Regelen voor het Advertentie-wezen van de Stichting ROTA. gevestigd te Amsterdam, zoals gedeponeerd bj de Kamer van Koophandel on Fabrieken te Amsterdam onder nummer 41198699 Een exemplaar van de Regelen voor het Advertentie-wezen wordt op uw verzoek kosteloos toegezonden Abonnementsprijzen 2002: Per half jaar 29,80,- Perjaar €59,60- Bi| verzending naar het buitenland zijn portokosten verschuldigd Beëindiging abonnement: Uitsluitend schriftelijk en 4 weken voor afloop van de abonnementsperiode Het is gewoon dodelijk vermoeiend om 50+ te zijn. We zijn een markt. We zijn een grote grijze zeer lucra tieve vette golf van mogelijkheden. Verleidelijke kortingen matten ons af, uitnodigingen voor ouderen- projecten vliegen ons om de oren, we worden volgestopt met vief ma kende vitamines en raken wederom boordevol met activiteiten. Toch lijkt er een herschikking van de diverse taken gaande. En op Texel komt dat zelfs tot een boek. Het Texels kin derboek, 'De droomreis van Bas', ontstaan in het kader van het pro ject '50+ leest voor', geschreven dus door voorleesopa's en -oma's. Die laatste toevoeging doet goed. Ze horen er nog bij, de oma's, maar ze zijn niet meer nummer één. Het fenomeen, grootvader, of wel opa, rukt met rasse schreden op en krijgt een geheel eigen plaats in de me dia, op scholen, in de reclame etc. etc. Vroeger bestonden de dames uit slechts zeer kleurrijke hoeveelheden bijtaken. De heren waren gewoon weg, onbereikbaar, zeker overdag. Onaanspreekbaar, in belangrijk pak gehuld bezig ergens de kost te ver dienen voor vrouw en kroost. De vrouwen waren zonder morren - naast alles wat ze al deden - voorleesmoeder, overblijfmoeder, opvangmoeder, barmoeder voor de voetbalclub, taximoeder voor de hockeyclub, logeermoeder, pannen koekenmoeder, uithuilmoeder. Dit alles stroomde regelrecht voort uit de aanwezigheid van de baarmoe der van deze alles kunnende we zens, bezet met voornamelijk ver zorgende bijzaken. Sinds de grote grijze golf is aange spoeld en er een ongekend scala van communicatie is losgebarsten, verschuift heel langzaam het beeld. De grootmoeders van nu werken in de nog maar kort bemachtigde ba nen en zij houden van hun werk. Zij zijn blij met de verworven vrijheid van eigen macht en eigen inkomen en denken er niet aan vroegtijdig te stoppen. Want zolang werken ze nog niet! Zij roepen vrolijk dat ze geen tijd hebben om op te passen, ze zijn alleen voor feuW Maar wat is eigenlijk leuk7 Dat weten ze zelf niet echt, dus laten ze alles op hun be loop en genieten van hun kleinkin deren zonder het gedoe van koken, wassen, kamers opruimen en bood schappen doen daarbij te ambiëren. Bij de mannen ligt dat opeens ge heel anders. Zij verwierven met verve hun vroegtijdige uittreding op de arbeidsmarkt en zijn nu een nieuw soort goedhartige kabouters aan het wórden. In minivorm laten ze hun kundigheid los op creches en peuterspeelzalen, op basisscho len en middelbare scholen. Want laten we wel zijn, het onderwijs deugt voor geen meter. Daar zijn we het allemaal over eens Al die ver worven creativiteit die we er in de afgelopen jaren hebben ingepraat is er met dezelfde kracht weer uitge knepen. Dus voelen de 50+-groot- vaders zich meer dan nodig en ze ker nuttig. Allereerst verschijnt daar de 'timmeropa', zo weggelopen uit de reclame van de Gamma, zijn vrolijk gereedschapskistje in de hand, een petje achterstevoren op het hoofd. Hij leert de kinderen om te gaan met het 'nuttig gereedschap' en collec tief wordt er naar hartelust geklust, zodat er steeds meer toekomstige klussers zullen opstaan. 'Je moet twee rechterhanden hebben in het leven', zo klinkt het devies. Daarnaast verschijnt de 'filosoof- grootvader', die het woord opa niet over zijn lippen krijgt. Hij ziet er wat ernstiger uit met zijn kop met wit te lang haar en zijn strak fluwelen jasje. Hij draagt fraaie boekjes de klas bin nen en spreekt met de kinderen over 'het goede en slechte leven'. Terwijl in de andere klas een 'tum- opa' bezig is het verschil tussen de eik en de beuk tot in alle details duidelijk te maken. Hij spoort de kin deren aan tot zelf tuinieren, pleit voor eigen sla en eigen aardbeien. Deze man lijkt wel een buitenman, zo lang fietst hij al rond, bevrijd van zijn werk, om in zijn 'grijzegolftijd' alle attracties af te gaan. De 'muziekgrootvader' klimt plechtig achter de piano en leert de kinde ren over Beethoven en Chopin. Hij riedelt om hen te plezieren nog wat hedendaagse wi|sjes er achteraan en buigt voornaam. Zonder muziek is het leven dood, zegt hij overtuigd van zijn kunnen. We zijn in stomheid geslagen. Hoe houden we deze ver anderingen goed in stand? Dana Rover Terwijl de in historisch tenue gehulde bestuursleden van de Stichting VOC Texel 2002 de bioscoop betreden voor de première vzo film 'Texel en de VOC', schiet de maker van de film, John Smit, nog snel even wat beelden voor een andere productie. (Foto Joop Wat was de invloed van de Vere nigde Oost-Indische Compagnie op Texel? Hoe leefde men toen? Was het een rijk verleden? Deze vragen komen aan de orde in de film 'Texel en de VOC', die vrijdag voor het eerst te zien was in Ci nema Texel. Centraal in dit documentaireachtige verhaal staat een tot leven gewekte historische figuur (gespeeld door Oudeschilder Koos Zegers), die de kijker als het ware bij de hand neemt en hen langs hoeve Brakestem. de Wezenputten, De Schans, het Oude schilder Zeemanskerkje, de loods- huisjes in Den Hoorn, het Schouts huis in Den Burg en andere histori sche locaties leidt. Steeds is daarbij de vraag: welke rol speelde deze plek in de tijd van de VOC? De twintig minuten durende film werd - in opdracht van de Stichting VOC Texel 2002 - gemaakt door de Texelse cineast John Smit. Hij is er in geslaagd er een onderhoudend ver haal met prachtige beelden van te maken, dat een mooi inzicht biedt in de rol die deze handelsmaatschappij op Texel speelde. Leuk zijn ook de vele Texelaars die als acteur figure ren in het verhaal over een schranspartij in herberg De Zeven Provinciën, waarvan een voorloper al veel klandizie van de VOC-schepen had. Andere belangrijke medewerkers»! de film zijn Niek Groot, die de teki" schreef en samen met Smit hetd derzoek naar de historie van deV op Texel deed, en Bob van der Hd ven, van wie de commentaarstemj Van der Houven heeft een beker stem, die door menigeen herkende worden. Hij is vaak te horen in nf televisieprogramma NOVA. Bovf dien werkte hij mee aan Railroad (e^ programma over treinen) producties van Walt Disney De is op video verkrijgbaar bij divei verkooppunten op het eiland en KI 8,95 euro.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 2