Teleurstellende opkomst bij
vijfde editie Literair Podium
mi 1
teso
Film 'Texel en de VOC' in première
'Schrijven is met verve liegen'
- t
'Van drank ga je beter schrijven'
TEXELSE
COURANT
W/at ik zeggen wou...
Kees Tesselaar
gaat in duet
Raadsleden
Cursus edukinese
oud Papier
Agenda
GVO vergadert
Cabaret-café
afgelast
TEXELSE^COURANT
Grootvader opa 1 Bdk vanger
DINSDAG 23 APRIL 2002
De organisatie van Kunst in Zee had op veel belangstelling
gerekend en de ruimte in de hervormde kerk in Den Burg was
er naar. maar het publiek liet het een beetje afweten. Schrijvers
Diet Verschoor en Herman Koch moesten het zaterdagavond
met een kleine veertig toehoorders doen. Aan het gebodene
deed dat geen afbreuk. Het publiek kreeg waar voor zijn geld
en bleef tot het einde toe geboeid luisteren. Twee totaal ver
schillende schrijvers, twee totaal andere presentaties.
Verschoor, die reeds op haar vijf-
tiende debuteerde met het meisjes
boek Karin zoekt haar weg, heeft een
indrukwekkende rij van 21 boeken op
haar naam staan. Er is niet altijd een
ingewikkelde of hoogdravende reden
voor nodig om tot schri|ven te komen,
vertelde ze. Soms volstaat het om ie
bi]na dood te vervelen op de achter
ste bank op de middelbare school.
Maar dat Verschoor schrijfster werd,
was met echt een verrassing. Ze komt
middelbare school ging Verschoor
Nederlands studeren en verdiepte ze
zich in de psychotherapie. Naast haar
werk als psychotherapeute in haar
Amsterdamse praktijk, geeft ze in
middels al twintig jaar literaire work
shops voor beginnende schrijvers. Ze
heeft vijf boeken voor volwassenen
op haar naam staan en zestien voor
kinderen. Na een opmerking vanuit
de zaal ging ze in op de vraag of er
verschil is in het schrijven voor kin-
uit een schrijvende familie, met een
vader die als dominee iedere zondag
zijn preek geschreven moest hebben
en daarnaast ook dichtte. Haar moe
der was de bekende kinderboeken
schrijfster Nel Verschoor-Van der Vlis.
Menigeen van christelijke huize zal op
het kinderkerstfeest van de kerk ver
rast zijn met een door haar geschre
ven boek. Het spelen met woorden
werd Diet Verschoor dus als het ware
met de paplepel ingegoten. Ze
groeide op naast de schrijfmachine
en de verveling op school hielp een
handje mee.
Als kind was ze nogal opstandig en
zette ze zich af tegen alles dat
'hoorde'. Vanuit haar verhalen
creëerde ze steeds een nieuw ver
trek. 'Maar je kunt nooit verder schrij
ven dan je zelf bent', stelde ze 'Je
kunt niet schrijven over iets waar je
geen verbintenis mee hebt.' Omdat
veel van haar boeken in de ik-vorm
geschreven zijn, zou de lezer kunnen
denken dat haar werk autobiogra
fisch is. Niets is echter minder waar.
want 'schrijven is met verve liegen'.
Wel liggen aan veel verhalen waar
gebeurde geschiedenissen ten
grondslag.
Na een opstandige periode op de
deren of volwassenen. 'Niet qua am
bacht en fantasie, maar kinderen
hebben een andere denkwereld en in
die zin is het anders en voor mi| een
escape uit veel dingen. Kinderen zien
de wereld nog hoopvol tegemoet en
uit die hoop put ik moed.'
Klonk uit de eerst gelezen fragmen
ten veel protest van de hoofdperso
nen tegen de wereld om hen heen. in
de laatst gelezen verhalen was de ik
figuur meer de scherp waarnemende
toeschouwer in andermans leven.
Ontroerend was het verhaal Fluister-
potlood, geschreven naar aanleiding
van het ongeluk dat een vriendinne
tje van Verschoors dochter over
kwam.
Andere stijl
Na de pauze kwam een schrijver met
een heel andere schrijfstijl en presen
tatie voor het voetlicht. Herman Koch
wilde vanwege de galm niet voorin de
kerk staan en nam zijn katheder mee
tot net voor het publiek, dat hier en
daar moest opschuiven richting spre
ker om hem te kunnen verstaan. Met
een glas bier in de hand moedigde hij
de mensen aan veel vragen te stel
len. 'Ook schandelijke vragen naar
mijn privé-leven zal ik met uit de weg
gaan.' Koch. bekend van het satiri
sche televisieprogramma Jiskefet en
van de wekelijkse column in De
Volkskrant van donderdag, wist al
heel vroeg dat hij schrijver wilde wor
den. Zijn grote voorbeeld was Gerard
Reve. 'Maar ik ben een laatbloeier,
die veel op banken heeft gehangen.
Mijn vader wilde dat ik eerst een baan
zou zoeken en het schrijven voor mijn
vrije tijd zou bewaren Kijk maar naar
Maarten 't Hart. die doet dat ook zo.
En ik daar direct bovenop: Maar zó
wil ik niet schrijvenI Hij drinkt met en
zonder drank kun je met schrijven. Ik
wilde ook niet wennen aan een baan.
Ik wilde met iemand worden die later
zou zeggen: als ik niet zo vast zou
hebben gezeten aan mijn werk, mi|n
gezin, mijn verantwoordelijkheden,
dan zou ik. Maar ik ben daardoor
wel door dalen gegaan.'
Koch debuteerde in 1985 met de
verhalenbundel De voorbi/ganger,
maar moest nog vier jaar op de grote
doorbraak wachten. Die kwam met
zijn roman Red ons, Maria Montanelli.
De vragen, die gesteld werden naar
aanleiding van dit boek, dreigden
door vasthoudendheid van de
vragenstelster bijna te ontaarden in
een oeverloze discussie over vraag of
Montessori-onderwijs wel of niet
wenselijk is. Koch bracht schrijvers
onder in diverse categorieën: schrij
vers die met drinken en daarom ook
mets te melden hebben en schrijvers
die wegens een drankprobleem over
gegaan zijn op thee. Maar. zo stelde
hij. met thee wordt geen kunst ge
maakt 'De succesvolle schrijver
heeft nergens last van en drinkt ge
woon door. Van drinken ga je beter
schrijven. De drank neemt een deel
tb -
v,ySk-V-
Herman Koch toonde zich een betrokken auteur: 'Het is wel eens zweten als ik geen in
spiratie heb, maar ik ga door tot het iets is.
vrouw met een 'zevenjarig zoontje uit
een vorige relatie', die nog altijd in de
frontlinie van het feministisch verzet
opereert en aanschopt tegen alles
wat burgerlijk is. In de column Eieren
haakte hij - net als in zijn wekelijkse
column in De Volkskrant - in op de
actualiteit en zette hij door middel van
een fantasieverhaal de zaak 'op
van je twijfel weg en je durft meer te
zeggen Heb ik iets zonder drank
geschreven, dan denk ik 's avonds na
een paar biertjes bij het overlezen:
dat kan echt beter
Feministisch verzet
Koch las een paar hoofdstukken voor
uit zijn vorig jaar verschenen boek
Dingetje, verhalen over een jonge
scherp'. Ditmaal belichtte hij op ui
terst cynische wijze de Nederlandse
betrokkenheid in de zaak Srebrenica.
'Betrokkenheid' is alom aanwezig in
zijn werk, vertelde hij. 'Ik doe nooit
zomaar iets. Het is wel eens zweten
als ik geen inspiratie heb. maar ik ga
door tot het iets is.'
De beide acteurs, die werden be
dankt met een verrassingsmand van
de VW, werden bij het publiek geïn
troduceerd door Noortje de Bruijn-
Roll. Haar presentatie had iets beter
voorbereid mogen zijn. De aangekon
digde interviews met Verschoor en
Koch kwamen niet van de grond. Dat
de presentatrice pas op het laatste
moment was gevraagd, was hier
wellicht debet aan. Jammer was ook
de afwezigheid van de Texelse boek
handelaren. Hier en daar konden te
leurgestelde geluiden worden opge
vangen van bezoekers die hadden
gehoopt aan het eind van de avond
een gesigneerd boek te kunnen aan
schaffen. Afgaand op de reacties kan
de organisatie echter terugzien op
een evenement dat om herhaling
vraagt.
Corrie Timmer
zijn samenwérking met a
capellagroep 'Bitches' is Tesselaar
naast zijn solo-optredens altijd op
zoek naar andere vormen van enter
tainment. Met het optreden in De
Zwaan sluit het nieuwe duo een in
tensieve repetitieperiode af en wordt
de start gegeven voor optredens in
het landelijke circuit. In drie sets
wordt een modern top-100 repertoire
gebracht, met solonummers, maar
uiteraard ook met duetten. Het optre
den begint om 22.30 uur, de toegang
is gratis.
In café De Zwaan in Den Burg vindt
zaterdag het debuut plaats van het
nieuwe duo dat Kees Tesselaar vormt
met Laura Schilder. Tesselaar kwam
op een groot festival bij toeval in con
tact met deze in Groningen woonach
tige zangeres en besloten werd tijd te
zoeken samen een show neer te zet
ten. Zoals onder meer gebleken is uit
ijVScrd v to dc rtdecut
In de Texelse Courant van 19 april
vergelijken Pip Barnard en Janien de
Bruijn in hun column 'Uit het Caba
ret-café' de nieuwe raadsleden met
Texelse lammeren. Daarover wil ik het
volgende melden.
Ondergetekende is een groot liefheb
ber van Texels lamsvlees en krijgt al
jaren een Texels lam (bewerkt door de
slager) op zijn verjaardag. De vriezer
heeft nauwelijks tijd om er aan te
wennen. Een van de eerste handelin
gen na aankomst van het lam is het
toebereiden van een lamsbout: inkle
den met knoflook en rozemarijn, sa
men met grote stukken pompoen en
hele uien in een ovenschaal, gul be
sprenkelen met olijfolie, en dan de
oven in.
Texels lam wordt tot ver over de gren
zen geroemd om zijn smaak en tex
tuur. In Frankrijk en Belgie wordt het
aangeprezen als pré-salé, vanwege
de vermeende zoute smaak van het
vlees, afkomstig van het gras nabij de
zee. In Engeland prijst men vooral het
vet dat tussen het spierweefsel aan
wezig is, waardoor het vlee6 na be
reiding malser is.
Kortom, Texels lam is ongeëvenaard
op de wereld. Elke vergelijking tussen
raadsleden en Texelse schapen be
schouw ik dan ook als een groot
compliment. Sterker, Janien en Pip
doen het Texels schaap hier welhaast
tekort: hopelijk kunnen de raadsleden
tippen aan de kwaliteit van het
Texelse lam!
Ik wens iedereen op Texel smakelijk
eten.
Eric Hercules,
(raadslid voor de PvdA),
Den Burg.
Bij Ria Trap, Oranjestraat 5 in Ooster
end wordt volgende maand een cur
sus edukinese gegeven. Bij
edukinese wordt er vanuit gegaan dat
leerproblemen in het algemeen en
meer in het bijzonder leesproblemen
(woordblindheid) onstaan vanuit een
gebrekkige samenwerking tussen de
Imker en de rechter hersenhelft. In
deze cursus wordt aandacht besteed
aan de oorzaken en mogelijke oplos
singen hiervan.
De cursus beslaat zes dagdelen en
wordt gegeven door Meim
Sonneveld. Zij heeft al ruim veertig
jaar ervaring op het gebeid van leer
problemen en is erkend instrucldur
voor deze cursus. Deelname Ijdst
100 euro, inclusief cursusboek. Voor
opgave en inlichtingen Ria Trap, tel.
318291of Meim Sonneveld, tel. 033-
4331940.
Donderdagavond haalt Scouting
Texel oud papier op in Den Burg.
Men wordt verzocht dit vóór 19.00
uur aan de straat te zetten, in met te
grote bundels of een kartonnen doos
(geen plastic zak). Gelieve er op toe
te zien dat het papier met gedurende
lange tijd in de regen staat. De papier
wagen komt in de volgende straten:
4. Waalderstraat, Marelstraat,
Burgerhoutstraat, Jan Reystraat,
Wilhelminalaan.
Dinsdag 23 april:
Op de wielerbaan aan de
Haffelderweg in Den Burg begint
om 19.00 uur een criterium-
wedstri|d van de Wielervereniging
Texel,
De afdelingen Texel en De
Cocksdorp/Eierland van NBvP/
Vrouwen van Nu houden een bij
eenkomst in theater Klif 12 in Den
Hoorn. Arthur Oosterbaan spreekt
over het nationaal park. Aanvang
20.00 uur.
De afdeling dialect van de Histori
sche Vereniging komt om 20.00
uur biieen in Tusse de Banke aan
de Groeneplaats in Den Burg
In het Eierlandsche Huis begint om
20.00 uur een klaverjasavond.
Deelname kost 1,50 euro per per
soon.
In Cinema Texel draaien We were
soldiers (aanvang 20.00 uur) en
Panic room (20.30 uur).
Woensdag 24 april:
De afdeling Den Burg van de
ouderenbond ANBO komt om
14.00 uur in Hotel Den Burg bijeen
voor de voorjaarsvergadering.
Voor de pauze staan onder meer
bestuursverkiezingen op het pro
gramma. Na het officiële gedeelte
verzorgt P. Velthuis,
locatiedirecteur van Zorgcentrum
Texel, een lezing.
De leden van de FNV Vrouwen
bond komen voor het laatst dit
seizoen bijeen. Locatie is Cinema
Texel, aanvang 19.30 uur.
In Cinema Texel draaien Tom
Thomas (aanvang 13.30 uur), Ice
Age (14 00 uur), Asterix Obelix:
missie Cleopatra (16.00 uur),
Crossroads (16 00 uur), We were
soldiers (20.00 uur) en Panic room
(20.30 uur).
Donderdag 25 april:
In het gemeentehuis begint om
19.30 uur een speciale (openbare)
vergadering van de gemeente
raad. Op de agenda staan onder
meer de benoeming van de wet
houders en de beëdiging van
nieuw toetredende raadsleden
De leden van Gymvereniging
Oosterend komen om 20.30 uur
bijeen voor de jaarvergadering.
Plaats van handeling is de kantine
van de ijsclub aan de Ankerstraat.
In Cinema Texel draaien Ice Age
(aanvang 19.00 uur). We were
soldiers (21.30 uur) en Panic room
(21.45 uur).
Vrijdag 26 april:
Op de wielerbaan aan
Haffelderweg in Den Burg beg
om 19.00 uur een tijdrit van
Wielervereniging Texel.
Het maandelijkse Cabaret-ca
van Pip Barnard en Janien
Bruijn gaat wegens een sterfgev
met door
Vogelwerkgroep Texel houdt
excursie door de Dennen
voor niet-leden), waarbij speci
wordt gekeken naar baltsen
houtsnippen. Er wordt om 21
uur gestart aan de Ploegeland
weg, ter hoogte van Plan Turelu
In Cinema Texel draaien
beautiful mind (aanvang 18
uur), Ice Age (19.00 uur), We w
soldiers (21.30 uur) en Panic ro
(21.45 uur).
TESO zet ook deze week geregel
twee boten in en verzorgt dan is
der half uur een afvaart, zowel var,
uit Den Helder als vanaf Texel. Ds
gebeurt vrijdag van 9.35 tot 20.0
uur, zaterdag en maandag va
9.35 tot 16.05 uur en zondag va
14.35 tot 20.05 uur. Automobils
ten moeten rekening houden ms
wachttijden van een half uur. Di
kunnen vrijdag op Texel optreda
tussen 10.00 en 12.00 uur en
Den Helder tussen 14.00 en 20.I
uur. Op zaterdag moet in Den Hl
der tussen 11.00 en 16.00 uur mó
gelijk een half uur worden ge
wacht. Op maandag zijn
afvaarten van 10.05 uur vanuit De
Helder en van 13.35 vanaf Te»
uitsluitend bestemd voor het ve
voer van gevaarlijke stoffen. Q
Koninginnedag (dinsdag 30 apri
wordt volgens een zondag-
dienstregeling gevaren. De eers',
boot vanaf Texel vertrekt dan or I
7.05 uur en vanuit Den Helder or
7.35 uur. Nadere informatie kzfl
worden verkregen via tel. 022i|v
369600 of e-mail info@teso.nl. 0
veerdienst heeft ook een eige
website: www.teso.nl.
f
Hoogwater te Oudeschi
Di. 23 5.20 en 17.44i
Wo. 24 6.35 en 18.54
Do. 25 8.00 en 20.00
Vr. 26 9.05 en 20.54
Za. 27 10.05 en 21.54 u
Zo. 28 10.45 en 22
Ma. 29 11.26 en 23.
Di. 30 11 40 en 23.
Aart het strand is het ongeveer een uur<
der hoogwater. De zon komt 1 mei op
06.08 uur en gaat onder om 21.04 uur,
april volle maan; 29 april springtij.
De leden van Gymvereniging Ooster
end komen donderdag om 20.30 uur
bijeen voor de jaarvergadering. Plaats
van handeling is niet. zoals eerder
gemeld, dorpshuis De Bijenkorf,
maar de kantine van de ijsclub aan de
Ankerstraat.
In verband met het overlijden vanl
de Bruyn-Veenstra zal het Cabs
café van vrijdag 26 april geen do
gang vinden. De eerstvolgende vo
stelling staat gepland op vrijdag
mei.
Uitgave van Uitgeverij
v/h Langeveld de Rooy bv
Verschi|nt op dinsdag en vrijdag
Redactie:
Warmoesstraat 45 1791 CN Den Burg
Postbus 11 1790 AA Den Burg
Telefoon 0222 - 36 26 20
Telefax 0222 - 32 30 00
E-mail redactie@texelsecourantnl
Gerard Timmerman (hoofdredacteur)
Joop Rommets
Jeroen van Hattum
Harry de Graaf
Buiten werktijd:
Jeroen van Hattum
Telefoon 31 60 89 of 06 - 22 87 42 25
Advertenties en abonnementen:
Spmbaan 6 1791 MC Den Burg
Telefoon 0222 - 36 26 00
Telefax 0222 -31 41 11
E-mail info@lenrnl
Op al onze advcrtenboccnüacten en aanbiedingen daartoe
zi|n van toepassing de Regelen voor het Advertentie-wezen
van de Stichting ROTA. gevestigd te Amsterdam, zoals
gedeponeerd bj de Kamer van Koophandel on Fabrieken
te Amsterdam onder nummer 41198699 Een exemplaar
van de Regelen voor het Advertentie-wezen wordt op uw
verzoek kosteloos toegezonden
Abonnementsprijzen 2002:
Per half jaar 29,80,-
Perjaar €59,60-
Bi| verzending naar het buitenland zijn
portokosten verschuldigd
Beëindiging abonnement:
Uitsluitend schriftelijk en 4 weken voor
afloop van de abonnementsperiode
Het is gewoon dodelijk vermoeiend
om 50+ te zijn. We zijn een markt.
We zijn een grote grijze zeer lucra
tieve vette golf van mogelijkheden.
Verleidelijke kortingen matten ons
af, uitnodigingen voor ouderen-
projecten vliegen ons om de oren,
we worden volgestopt met vief ma
kende vitamines en raken wederom
boordevol met activiteiten. Toch lijkt
er een herschikking van de diverse
taken gaande. En op Texel komt dat
zelfs tot een boek. Het Texels kin
derboek, 'De droomreis van Bas',
ontstaan in het kader van het pro
ject '50+ leest voor', geschreven
dus door voorleesopa's en -oma's.
Die laatste toevoeging doet goed.
Ze horen er nog bij, de oma's, maar
ze zijn niet meer nummer één. Het
fenomeen, grootvader, of wel opa,
rukt met rasse schreden op en krijgt
een geheel eigen plaats in de me
dia, op scholen, in de reclame etc.
etc.
Vroeger bestonden de dames uit
slechts zeer kleurrijke hoeveelheden
bijtaken. De heren waren gewoon
weg, onbereikbaar, zeker overdag.
Onaanspreekbaar, in belangrijk pak
gehuld bezig ergens de kost te ver
dienen voor vrouw en kroost. De
vrouwen waren zonder morren -
naast alles wat ze al deden -
voorleesmoeder, overblijfmoeder,
opvangmoeder, barmoeder voor de
voetbalclub, taximoeder voor de
hockeyclub, logeermoeder, pannen
koekenmoeder, uithuilmoeder. Dit
alles stroomde regelrecht voort uit
de aanwezigheid van de baarmoe
der van deze alles kunnende we
zens, bezet met voornamelijk ver
zorgende bijzaken.
Sinds de grote grijze golf is aange
spoeld en er een ongekend scala
van communicatie is losgebarsten,
verschuift heel langzaam het beeld.
De grootmoeders van nu werken in
de nog maar kort bemachtigde ba
nen en zij houden van hun werk. Zij
zijn blij met de verworven vrijheid
van eigen macht en eigen inkomen
en denken er niet aan vroegtijdig te
stoppen. Want zolang werken ze
nog niet! Zij roepen vrolijk dat ze
geen tijd hebben om op te passen,
ze zijn alleen voor feuW Maar wat is
eigenlijk leuk7 Dat weten ze zelf niet
echt, dus laten ze alles op hun be
loop en genieten van hun kleinkin
deren zonder het gedoe van koken,
wassen, kamers opruimen en bood
schappen doen daarbij te ambiëren.
Bij de mannen ligt dat opeens ge
heel anders. Zij verwierven met
verve hun vroegtijdige uittreding op
de arbeidsmarkt en zijn nu een
nieuw soort goedhartige kabouters
aan het wórden. In minivorm laten
ze hun kundigheid los op creches
en peuterspeelzalen, op basisscho
len en middelbare scholen. Want
laten we wel zijn, het onderwijs
deugt voor geen meter. Daar zijn we
het allemaal over eens Al die ver
worven creativiteit die we er in de
afgelopen jaren hebben ingepraat is
er met dezelfde kracht weer uitge
knepen. Dus voelen de 50+-groot-
vaders zich meer dan nodig en ze
ker nuttig.
Allereerst verschijnt daar de
'timmeropa', zo weggelopen uit de
reclame van de Gamma, zijn vrolijk
gereedschapskistje in de hand, een
petje achterstevoren op het hoofd.
Hij leert de kinderen om te gaan met
het 'nuttig gereedschap' en collec
tief wordt er naar hartelust geklust,
zodat er steeds meer toekomstige
klussers zullen opstaan. 'Je moet
twee rechterhanden hebben in het
leven', zo klinkt het devies.
Daarnaast verschijnt de 'filosoof-
grootvader', die het woord opa niet
over zijn lippen krijgt. Hij ziet er wat
ernstiger uit met zijn kop met wit te
lang haar en zijn strak fluwelen jasje.
Hij draagt fraaie boekjes de klas bin
nen en spreekt met de kinderen
over 'het goede en slechte leven'.
Terwijl in de andere klas een 'tum-
opa' bezig is het verschil tussen de
eik en de beuk tot in alle details
duidelijk te maken. Hij spoort de kin
deren aan tot zelf tuinieren, pleit
voor eigen sla en eigen aardbeien.
Deze man lijkt wel een buitenman,
zo lang fietst hij al rond, bevrijd van
zijn werk, om in zijn 'grijzegolftijd'
alle attracties af te gaan. De
'muziekgrootvader' klimt plechtig
achter de piano en leert de kinde
ren over Beethoven en Chopin. Hij
riedelt om hen te plezieren nog wat
hedendaagse wi|sjes er achteraan
en buigt voornaam. Zonder muziek
is het leven dood, zegt hij overtuigd
van zijn kunnen. We zijn in stomheid
geslagen. Hoe houden we deze ver
anderingen goed in stand?
Dana Rover
Terwijl de in historisch tenue gehulde bestuursleden van de Stichting VOC Texel 2002 de bioscoop betreden voor de première vzo
film 'Texel en de VOC', schiet de maker van de film, John Smit, nog snel even wat beelden voor een andere productie.
(Foto Joop
Wat was de invloed van de Vere
nigde Oost-Indische Compagnie
op Texel? Hoe leefde men toen?
Was het een rijk verleden? Deze
vragen komen aan de orde in de
film 'Texel en de VOC', die vrijdag
voor het eerst te zien was in Ci
nema Texel.
Centraal in dit documentaireachtige
verhaal staat een tot leven gewekte
historische figuur (gespeeld door
Oudeschilder Koos Zegers), die de
kijker als het ware bij de hand neemt
en hen langs hoeve Brakestem. de
Wezenputten, De Schans, het Oude
schilder Zeemanskerkje, de loods-
huisjes in Den Hoorn, het Schouts
huis in Den Burg en andere histori
sche locaties leidt. Steeds is daarbij
de vraag: welke rol speelde deze plek
in de tijd van de VOC?
De twintig minuten durende film werd
- in opdracht van de Stichting VOC
Texel 2002 - gemaakt door de
Texelse cineast John Smit. Hij is er in
geslaagd er een onderhoudend ver
haal met prachtige beelden van te
maken, dat een mooi inzicht biedt in
de rol die deze handelsmaatschappij
op Texel speelde. Leuk zijn ook de
vele Texelaars die als acteur figure
ren in het verhaal over een
schranspartij in herberg De Zeven
Provinciën, waarvan een voorloper al
veel klandizie van de VOC-schepen
had.
Andere belangrijke medewerkers»!
de film zijn Niek Groot, die de teki"
schreef en samen met Smit hetd
derzoek naar de historie van deV
op Texel deed, en Bob van der Hd
ven, van wie de commentaarstemj
Van der Houven heeft een beker
stem, die door menigeen herkende
worden. Hij is vaak te horen in nf
televisieprogramma NOVA. Bovf
dien werkte hij mee aan Railroad (e^
programma over treinen)
producties van Walt Disney De
is op video verkrijgbaar bij divei
verkooppunten op het eiland en KI
8,95 euro.