Veerdienst 't Horntje-Den Helder 40 jaar in gebruik /an duinenrij tot havencomplex F amilieberichten VOC-kruik via koninklijke omweg officieel in museum TEXELSE J COURANT Familieberichten Bromfietser botst op auto ollege: opbrengst itennes Oosterend lemaal naar SVO jjcrartl r Witte en Jennie Wittc-ZKnip 2002 40 jaar!!! Deze levensgenieter ziet morgen abraham!! Postbode VRIJDAG 7 JUNI 2002 ïenvattend itbode'. Als Heel hartelijk bedankt voor alle kaarten en attenties die 6 april 2002 voor ons onvergetelijk hebben ge maakt!! Peter Martme Moerbeek Trots laten wij weten dat op 3 juni 2002 onze kleindochter Sandra Melissa is geboren. Dochter van Yadira Solano Raymond Oudendag Stoompoort 18 Oudeschild Dick Ida Oudendag-Kaczor Na een verblijf van ruim 3'/r maand in het zie kenhuis c.q. verpleeg huis, ben ik weer thuis. Ik wil iedereen hartelijk danken voor alle kaarten en belangstelling. Het was geweldig! Ook namens mijn man Mevr. Bom Klimpstr. 28, De Cocksdorp was 't Horntje een uithoek, Texelaars alleen kwamen om werken of een boodschap af iveren. De verplaatsing van de haven van Oudeschild naar de oostkant van het eiland kte begin jaren zestig aan die js rigoureus een einde. Op 8 1962, op de kop af veertig jaar iden, gingen op 't Horntje de ;te passagiers aan boord. verplaatsing van de veerhaven al in 1950 ter sprake. De veer- n werden eigenlijk te groot voor aven van Oudeschild en de af- 't Horntje-Den Helder was een korter. Maar het verzet vanuit het redorp, sinds de oprichting van de thuishaven van de veer- st, was echter groot. Voor- en tegenstanders ventileerden hun me ning in ingezonden stukken in de Texelse Courant. Oudeschild vreesde dat het dorp de toeloop die de veer dienst gaf met kon missen. De minis ter van Verkeer en Waterstaat deelde eind 1952 mee dat van het veerplan Den Helder-'t Horntje werd afgezien. Maar de roep om verplaatsing bleef. Reizigers wilden af van het reserve ringssysteem en voor groter schepen met koplading was Oudeschild te klein. In 1959 hakten Rijkswaterstaat, de provincie, de gemeente en Teso de knoop door en kon de afdeling Nieuwe Werken van Rijkswaterstaat aan het werk. Het werd tijd, want in 1961 maakte Cor de Lugt, destijds president-commissaris van Teso, tij dens de aandeelhoudersvergadering melding van een toename van 43.000 passagiers per jaar, terwijl bijna 11.000 personenwagens en 1100 vrachtwagens werden vervoerd. Bij de ontwikkeling van de nieuwe haven en veerboot werd ver in de toekomst gekeken. Er werd nieuwe veerboot ontworpen van het zogeheten kop- ponttype. De Marsdiep bood ruimte aan 70 auto's, had twee salons met 200 zitplaatsen en kon met vol ver mogen de haven binnen varen, zon der last van stroming. De haven werd voor Texelse begrippen een gigan tisch project, waarin de toenmalige vissershaven van Oudeschild volledig zou kunnen verdwijnen. Op de plaats waar de haven was getekend, lagen de hoogste duinen in de omgeving van 't Horntje. De top was net zo hoog als de torens van de aanleg- inrichtmg. De toegangsgeul werd 240 meter lang. De haven zelf kreeg een breedte van 180 meter en een lengte van 326 meter, gemeten van de in gang tot achter in de fuik, die een diepte kreeg van zeven meter bene den NAP. Er moest dan ook heel wat zand worden verzet, in totaal 1,25 miljoen kubieke meter. Met het over tollige zand dat bij de aanleg vrij kwam, werd de dijk van de Prins Hendrikpolder opgehoogd. Via een leiding door zee werd het naar de dijk geperst. Bij de verhoging werd de bocht bij hoeve Ceres recht getrok ken, waardoor een nieuw poldertje ontstond. Het opgespoten zand werd afgedekt met een veertig centimeter Hans Eelman overhandigde woensdag een kruik van de VOC aan MJM-directeur Esther Bónki. Hij deed dat op verzoek van kroonprins Willem-Alexander en Maxima aan wie Eelman de kruik bil de intocht van de Duylken had geschonken. /Foto jrmvn var Haiium) waren. Het water is afkomstig uit een bron die in bezit was van de hertogen van Nassau. Ik vertelde Willem- Alexander dat zijn voorvaderen dus ook al met watermanagement bezig waren. Ik vertelde ze dat het me pas send leek om de kruiken aan hen te rug te geven, omdat het water eigen lijk van een van zijn voorvaderen was.' De directeur van het NISA, die aanwezig was, kon daar weinig te genin brengen. Hij vond echter wel dat één van de kruiken dan tentoon gesteld zou moeten worden in het museum. Vorige maand stuurde het Koninklijk Huis de kruik netjes terug, met een begeleidende brief. Een van de hofdames schrijft daarin dat 'Prins en Prinses van harte hopen dat dit historisch geschenk een geschikte eindbestemming zal vinden het Maritiem en Jutters Museum.' Woensdagmiddag overhandigde Eelman de kruik officieel aan direc teur Esther Banki van het MJM. De kruik dateert uit de periode 1806- 1836. Bij welk wrak Eelman ze heeft opgedoken, kon hij met zeggen. Het zwavelhoudende water werd aan boord medicinaal gebruikt om onder meer wonden schoon te maken. Het was met om te drinken. Het water is nog goed volgens Eelman. Na het opduiken, zorgde hij er meteen voor dat de kruik luchtdicht afgesloten bleef. Volgens hem liggen er nog hon derden exemplaren voor de kust. 'Die zijn nog goed. maar ze moeten niet te lang meer blijven liggen.' De kruik krijgt in eerste instantie een plekje op de tentoonstelling Schatten van de VOC die eind deze maand wordt geopend. Het Maritiem en Jutters Museum (MJM) in Oudeschild beschikt sinds woensdag officieel over een bijzondere kruik met water die dui ker Hans Eelman ooit opdook bij een van de VOC-wrakken op de Rede van Texel. Dankzij een han dige zet van Eelman belandde de kruik via het Koninklijk Huis in het museum. De geschonken kruik is één van de twee exemplaren die Eelman op 28 april na de intocht van de Duyfken overhandigde aan kroonprins Willem- Alexander en prinses Maxima. Dat gebeurde in de feesttent waar Eelman opgedoken spullen toonde aan het echtpaar. Oorspronkelijk was het zijn bedoeling de kruiken officieel te overhandigen aan het prinselijk paar, maar daar stak het NISA (Ne derlands Instituut voor Scheeps- en Onderwater Archeologie) een stokje voor. Zij vonden dat Eelman de krui ken niet officieel kon overhandigen, omdat ze niet van hem waren. Het NISA en Eelman liggen al geruime tijd met elkaar in de clinch over opgedo ken spullen. Het NISA vindt dat die thuishoren op haar depot in Lelystad, Eelman vindt dat ze gewoon op het eiland moeten blijven. Eelman wilde na het ingrijpen van het NISA de kruiken in eerste instantie helemaal niet meer overhandigen. Later bedacht hij een list om de krui ken alsnog op passende wijze aan Willem-Alexander en Maxima te kun nen geven. 'Toen zij bij mijn stand kwamen, begon ik ze te vertellen dat die twee kruiken eigenlijk met van mij Voor het eerst rijden auto's aan boord van de Marsdiep... om even later de veerboot te verlaten. De aanleg van de veerhaven van 't Horntje van bovenaf gezien. haven vorm te krijgen. Voor het grondwerk werden zestien kranen en twintig vrachtwagens, dumpers en scrapers ingezet. In het drukst van de tijd waren er zo'n zeventig tot tach tig mannen aan het werk. En één vrouw, Tine Beumkes van 't Horntje, 'Als enige vrouw volgt zij de vordenn- gen van zeer nabij en de jonge Texelse heeft zin in haar werk', schreef de Texelse Courant. Gelijktij dig met de aanleg van de haven werd gewerkt aan de aanleg van de Pont- weg, die PH-polder als een ritsslui ting in tweeén zou delen. De Dageraad, tot die tijd het vlaggen schip van Teso, kon op 5 juni 1962 voor het eerst afmeren aan de stei ger in de nieuwe haven. Drie dagen later ging de nieuwe dienstregeling in. waarbij voor het eerst vanaf 't Horntje naar Den Helder werd gevaren. Dank zij de nieuwe verbinding was de vaar- tijd met bijna de helft ingekort. Teso verwachtte dat daardoor tien over tochten per dag konden worden ge maakt en liet op basis hiervan een dienstregeling drukken. Maar die ver wachting bleek te optimistisch. Door dat het laden en lossen veel tijd in beslag nam, moest worden volstaan met acht overtochten De gedrukte dienstregeling werd ongeldig ver klaard, de nieuwe verscheen in de Texelse Courant. Eind 1962 werd begonnen met de aanleg van de kopladinginrichting, nodig voor de in aanbouw zijnde nieuwe veerboot. Maar toen de Mars diep in augustus 1963 was afge bouwd, was de aanlegmrichting nog niet klaar. Een tegenvaller voor Teso Het vlaggenschip had circa zes mil joen gulden gekost en het rente verlies bedroeg ruim duizend gulden per dag. De verwijten hierover waren met van de lucht, zeker toen Teso de tarieven in 1964 flink verhoogde. Maar vlak voor de bouwvak van 1964 was de klus toch geklaard en kon de Marsdiep worden ingezet. Het nieuws over de verbeterde veerdienst ging als een lopend vuurtje. Al in het eerste weekend steeg het vervoer in één klap met dertig procent. De toe name zette door en in 1966 werd het zusterschip Texelstroom in gebruik genomen. Maar beide schepen kon den met verhinderen dat op hoogtij dagen de rij auto's tot buiten de PH- polder reikte. Teso bestelde uiteindelijk een dubbeldeks schip, wat directeur Theo Hoogerheide aan vankelijk op veel kritiek kwam te staan. Toen de Molengat in 1980 (technisch) werd overgedragen, kon alleen het benedendek worden ge bruikt. De aanleginrichting was nog niet aangepast aan het nieuwe schip. Pas toen de dubbele aanlegsteiger in 1986 in gebruik werd genomen, kwam aan de lange wachttijden een eind. Met de nieuwe haven en veerboten groeide de betrouwbaarheid van de veerdienst enorm. Het aantal keren dat de boot per jaar uitvalt, is door gaans op één hand te tellen. Alleen als er 's winters een felle oostenwind waait, staat er wel eens te weinig water. Waarom dat bij diezelfde oos tenwind in de zomer niet het geval is. heeft nog niemand aan de redactie kunnen uitleggen... Bronnen: 'Van de Prins geen kwaad -150 jaar Pnns Hendrikpolder' van Will Thijssen en Gerard Timmerman, Texelse Courant en archief Teso. Foto's: Dirk Kuiter/archief Teso. Bij een aanrijding op de kruising Pontweg-Rozendijk is donderdag middag een bromfietser gewond ge raakt. De man, woonachtig nabij Oosterend, reed vanuit De Koog in de richting van Den Burg. Vanaf de oude Kogerweg naderde een automobilist uit Drachten, die de van rechts ko mende bromfietser over het hoofd zag. De man vloog bij de botsing over de motorkap en kwam hard op het plaveisel terecht. Hij had schaafwon den en klaagde over pijn in de borst en buikstreek. Per ambulance werd hij overgebracht naar het Gemini Zie kenhuis. (Foto GararO Timmarman) vad, waarbij de auto's nog vla de zijkant aan boord gingen, vaart voor het eerst de nieuwe haven binnen. Het laden en lossen fe daarom aanzienlijk langer. college vindt dat de huur- irengst van de antennemasten het terrein van SV Oosterend in geheel naar de voetbal- eniging moet gaan. Deze eis staat haaks op de afspraken die in het dorp zijn gemaakt. Over eengekomen is dat de huuropbrengst de eerste drie jaar (naar verwachting €13.400,- per jaar) naar de voetbal club gaat en dat daarna de dorps commissie besluit aan welk doel in het dorp het geld ten goede komt. De gemeente wil de subsidie betalen uit een eventueel overschot van het noodopstelterrein bij de veerboot. dikke laag klei. De 100.000 kubieke meter die hiervoor nodig was, was afkomstig uit een put die vlakbij het Hoornder kerkje werd gegraven. Voor de veerhaven waren ongekende hoeveelheden materiaal nodig. 37.000 ton asfaltproducten, 510 ton stalen damwand, 40 ton constructiestaai en 300 kuub tropisch hardhout en 24.000 vierkante meter zinkstukken verdwenen naar de zee bodem. Het werk aan de veerhaven, dat werd uitgevoerd onder leiding van technisch ambtenaar eerste klasse Bert Weijdt en uitgevoerd door de combinatie Van Oord-Texel, vlotte goed. Vijf maanden na de start begon de Onze ouders, groot- en overgrootouders hopen op maandag 10 juni hun 60-jarig huwelijk in kleine familiekring te vieren in Hotel Den Burg. De mis uit dankbaarheid is op zaterdag 8 juni om 19.30 uur in de Johannes de Doperkerk te Den Burg. yun dankbare kinderen, klein- en achterkleinkinderen Witte Kruislaan 16, 1791 EH Den Burg 15 juni 1962 15 juni 2002 Jan Eelman Corrie Eelman-Koorn We houden receptie van 17.00 - 18.00 uur in De Wielewaal te De Waal. Jan en Corrie Eelman Hallerweg 19 1791 LR Den Burg Wilt u hem feliciteren, dan bent u de gehele dag van harte welkom voor een hapje en een drankje in zijn stulpje aan de Maricoweg. Hij is er klaar voor!!! grote beursgenoteerde post- Jriiven worden in toenemende te geconfronteerd met concurren- Dat schrijft Jos Sterk in Beleg- s Belangen, onafhankelijk week- 1 voor de actieve belegger. De eur van het artikel is dat alleen het :orgen van post niet voldoende is een bedrijf gaande te houden, ir dat het noodzakelijk is dat uwe bronnen van inkomsten - zo- logistiek - worden aangeboord, van het artikel luidt dan ook 'Requiem voor de Als illustratie bij het forse is gekozen voor een foto van ANP, waarop een trotse Jan Daal- tussen 1949 en 1974 raadslid voor de ARP, wethouder van 1966 tot 1974, loco-burgemeester tijdens de ziekte en na het overlijden van burge meester De Koning, voorzitter van de tuinwallen- en schapenboeten- commissie, lid van de Culturele Raad, lid van de woonruimte-adviescom missie, bestuurslid van de woningbouwvereniging, lid van de werkgroep haven Oudeschild, voor zitter van de begeleidingscommissie beschermd dorpsgezicht Oosterend, ere-voorzitter van Excelsior, ouder ling van de gereformeerde kerk, voor zitter van de School met de Bijbel, voorzitter van het gereformeerd jeugd- en jongerenwerk, Ridder in de Orde van Oranje Nassau, en inder daad, ook postbode.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 3