Veerdienst 't Horntje-Den Helder 40 jaar in gebruik
/an duinenrij tot
havencomplex
F amilieberichten
VOC-kruik via koninklijke
omweg officieel in museum
TEXELSE J COURANT
Familieberichten
Bromfietser
botst op auto
ollege: opbrengst
itennes Oosterend
lemaal naar SVO
jjcrartl r Witte en Jennie Wittc-ZKnip
2002
40 jaar!!!
Deze levensgenieter ziet morgen
abraham!!
Postbode
VRIJDAG 7 JUNI 2002
ïenvattend
itbode'. Als
Heel hartelijk bedankt voor alle kaarten en attenties
die 6 april 2002 voor ons onvergetelijk hebben ge
maakt!!
Peter Martme Moerbeek
Trots laten wij weten dat
op 3 juni 2002 onze
kleindochter
Sandra Melissa
is geboren.
Dochter van Yadira
Solano Raymond
Oudendag
Stoompoort 18
Oudeschild
Dick Ida
Oudendag-Kaczor
Na een verblijf van ruim
3'/r maand in het zie
kenhuis c.q. verpleeg
huis, ben ik weer thuis.
Ik wil iedereen hartelijk
danken voor alle kaarten
en belangstelling.
Het was geweldig! Ook
namens mijn man
Mevr. Bom
Klimpstr. 28,
De Cocksdorp
was 't Horntje een uithoek,
Texelaars alleen kwamen om
werken of een boodschap af
iveren. De verplaatsing van de
haven van Oudeschild naar de
oostkant van het eiland
kte begin jaren zestig aan die
js rigoureus een einde. Op 8
1962, op de kop af veertig jaar
iden, gingen op 't Horntje de
;te passagiers aan boord.
verplaatsing van de veerhaven
al in 1950 ter sprake. De veer-
n werden eigenlijk te groot voor
aven van Oudeschild en de af-
't Horntje-Den Helder was een
korter. Maar het verzet vanuit het
redorp, sinds de oprichting van
de thuishaven van de veer-
st, was echter groot. Voor- en
tegenstanders ventileerden hun me
ning in ingezonden stukken in de
Texelse Courant. Oudeschild vreesde
dat het dorp de toeloop die de veer
dienst gaf met kon missen. De minis
ter van Verkeer en Waterstaat deelde
eind 1952 mee dat van het veerplan
Den Helder-'t Horntje werd afgezien.
Maar de roep om verplaatsing bleef.
Reizigers wilden af van het reserve
ringssysteem en voor groter schepen
met koplading was Oudeschild te
klein.
In 1959 hakten Rijkswaterstaat, de
provincie, de gemeente en Teso de
knoop door en kon de afdeling
Nieuwe Werken van Rijkswaterstaat
aan het werk. Het werd tijd, want in
1961 maakte Cor de Lugt, destijds
president-commissaris van Teso, tij
dens de aandeelhoudersvergadering
melding van een toename van 43.000
passagiers per jaar, terwijl bijna
11.000 personenwagens en 1100
vrachtwagens werden vervoerd. Bij
de ontwikkeling van de nieuwe haven
en veerboot werd ver in de toekomst
gekeken. Er werd nieuwe veerboot
ontworpen van het zogeheten kop-
ponttype. De Marsdiep bood ruimte
aan 70 auto's, had twee salons met
200 zitplaatsen en kon met vol ver
mogen de haven binnen varen, zon
der last van stroming. De haven werd
voor Texelse begrippen een gigan
tisch project, waarin de toenmalige
vissershaven van Oudeschild volledig
zou kunnen verdwijnen. Op de plaats
waar de haven was getekend, lagen
de hoogste duinen in de omgeving
van 't Horntje. De top was net zo
hoog als de torens van de aanleg-
inrichtmg. De toegangsgeul werd 240
meter lang. De haven zelf kreeg een
breedte van 180 meter en een lengte
van 326 meter, gemeten van de in
gang tot achter in de fuik, die een
diepte kreeg van zeven meter bene
den NAP. Er moest dan ook heel wat
zand worden verzet, in totaal 1,25
miljoen kubieke meter. Met het over
tollige zand dat bij de aanleg vrij
kwam, werd de dijk van de Prins
Hendrikpolder opgehoogd. Via een
leiding door zee werd het naar de dijk
geperst. Bij de verhoging werd de
bocht bij hoeve Ceres recht getrok
ken, waardoor een nieuw poldertje
ontstond. Het opgespoten zand werd
afgedekt met een veertig centimeter
Hans Eelman overhandigde woensdag een kruik van de VOC aan MJM-directeur Esther
Bónki. Hij deed dat op verzoek van kroonprins Willem-Alexander en Maxima aan wie Eelman
de kruik bil de intocht van de Duylken had geschonken. /Foto jrmvn var Haiium)
waren. Het water is afkomstig uit een
bron die in bezit was van de hertogen
van Nassau. Ik vertelde Willem-
Alexander dat zijn voorvaderen dus
ook al met watermanagement bezig
waren. Ik vertelde ze dat het me pas
send leek om de kruiken aan hen te
rug te geven, omdat het water eigen
lijk van een van zijn voorvaderen
was.' De directeur van het NISA, die
aanwezig was, kon daar weinig te
genin brengen. Hij vond echter wel
dat één van de kruiken dan tentoon
gesteld zou moeten worden in het
museum. Vorige maand stuurde het
Koninklijk Huis de kruik netjes terug,
met een begeleidende brief. Een van
de hofdames schrijft daarin dat 'Prins
en Prinses van harte hopen dat dit
historisch geschenk een geschikte
eindbestemming zal vinden het
Maritiem en Jutters Museum.'
Woensdagmiddag overhandigde
Eelman de kruik officieel aan direc
teur Esther Banki van het MJM.
De kruik dateert uit de periode 1806-
1836. Bij welk wrak Eelman ze heeft
opgedoken, kon hij met zeggen. Het
zwavelhoudende water werd aan
boord medicinaal gebruikt om onder
meer wonden schoon te maken. Het
was met om te drinken. Het water is
nog goed volgens Eelman. Na het
opduiken, zorgde hij er meteen voor
dat de kruik luchtdicht afgesloten
bleef. Volgens hem liggen er nog hon
derden exemplaren voor de kust. 'Die
zijn nog goed. maar ze moeten niet
te lang meer blijven liggen.'
De kruik krijgt in eerste instantie een
plekje op de tentoonstelling Schatten
van de VOC die eind deze maand
wordt geopend.
Het Maritiem en Jutters Museum
(MJM) in Oudeschild beschikt
sinds woensdag officieel over een
bijzondere kruik met water die dui
ker Hans Eelman ooit opdook bij
een van de VOC-wrakken op de
Rede van Texel. Dankzij een han
dige zet van Eelman belandde de
kruik via het Koninklijk Huis in het
museum.
De geschonken kruik is één van de
twee exemplaren die Eelman op 28
april na de intocht van de Duyfken
overhandigde aan kroonprins Willem-
Alexander en prinses Maxima. Dat
gebeurde in de feesttent waar
Eelman opgedoken spullen toonde
aan het echtpaar. Oorspronkelijk was
het zijn bedoeling de kruiken officieel
te overhandigen aan het prinselijk
paar, maar daar stak het NISA (Ne
derlands Instituut voor Scheeps- en
Onderwater Archeologie) een stokje
voor. Zij vonden dat Eelman de krui
ken niet officieel kon overhandigen,
omdat ze niet van hem waren. Het
NISA en Eelman liggen al geruime tijd
met elkaar in de clinch over opgedo
ken spullen. Het NISA vindt dat die
thuishoren op haar depot in Lelystad,
Eelman vindt dat ze gewoon op het
eiland moeten blijven.
Eelman wilde na het ingrijpen van het
NISA de kruiken in eerste instantie
helemaal niet meer overhandigen.
Later bedacht hij een list om de krui
ken alsnog op passende wijze aan
Willem-Alexander en Maxima te kun
nen geven. 'Toen zij bij mijn stand
kwamen, begon ik ze te vertellen dat
die twee kruiken eigenlijk met van mij
Voor het eerst rijden auto's aan boord van
de Marsdiep... om even later de veerboot te
verlaten.
De aanleg van de veerhaven van 't Horntje van bovenaf gezien.
haven vorm te krijgen. Voor het
grondwerk werden zestien kranen en
twintig vrachtwagens, dumpers en
scrapers ingezet. In het drukst van de
tijd waren er zo'n zeventig tot tach
tig mannen aan het werk. En één
vrouw, Tine Beumkes van 't Horntje,
'Als enige vrouw volgt zij de vordenn-
gen van zeer nabij en de jonge
Texelse heeft zin in haar werk',
schreef de Texelse Courant. Gelijktij
dig met de aanleg van de haven werd
gewerkt aan de aanleg van de Pont-
weg, die PH-polder als een ritsslui
ting in tweeén zou delen.
De Dageraad, tot die tijd het vlaggen
schip van Teso, kon op 5 juni 1962
voor het eerst afmeren aan de stei
ger in de nieuwe haven. Drie dagen
later ging de nieuwe dienstregeling in.
waarbij voor het eerst vanaf 't Horntje
naar Den Helder werd gevaren. Dank
zij de nieuwe verbinding was de vaar-
tijd met bijna de helft ingekort. Teso
verwachtte dat daardoor tien over
tochten per dag konden worden ge
maakt en liet op basis hiervan een
dienstregeling drukken. Maar die ver
wachting bleek te optimistisch. Door
dat het laden en lossen veel tijd in
beslag nam, moest worden volstaan
met acht overtochten De gedrukte
dienstregeling werd ongeldig ver
klaard, de nieuwe verscheen in de
Texelse Courant.
Eind 1962 werd begonnen met de
aanleg van de kopladinginrichting,
nodig voor de in aanbouw zijnde
nieuwe veerboot. Maar toen de Mars
diep in augustus 1963 was afge
bouwd, was de aanlegmrichting nog
niet klaar. Een tegenvaller voor Teso
Het vlaggenschip had circa zes mil
joen gulden gekost en het rente
verlies bedroeg ruim duizend gulden
per dag. De verwijten hierover waren
met van de lucht, zeker toen Teso de
tarieven in 1964 flink verhoogde.
Maar vlak voor de bouwvak van 1964
was de klus toch geklaard en kon de
Marsdiep worden ingezet. Het
nieuws over de verbeterde veerdienst
ging als een lopend vuurtje. Al in het
eerste weekend steeg het vervoer in
één klap met dertig procent. De toe
name zette door en in 1966 werd het
zusterschip Texelstroom in gebruik
genomen. Maar beide schepen kon
den met verhinderen dat op hoogtij
dagen de rij auto's tot buiten de PH-
polder reikte. Teso bestelde
uiteindelijk een dubbeldeks schip,
wat directeur Theo Hoogerheide aan
vankelijk op veel kritiek kwam te
staan. Toen de Molengat in 1980
(technisch) werd overgedragen, kon
alleen het benedendek worden ge
bruikt. De aanleginrichting was nog
niet aangepast aan het nieuwe schip.
Pas toen de dubbele aanlegsteiger in
1986 in gebruik werd genomen,
kwam aan de lange wachttijden een
eind.
Met de nieuwe haven en veerboten
groeide de betrouwbaarheid van de
veerdienst enorm. Het aantal keren
dat de boot per jaar uitvalt, is door
gaans op één hand te tellen. Alleen
als er 's winters een felle oostenwind
waait, staat er wel eens te weinig
water. Waarom dat bij diezelfde oos
tenwind in de zomer niet het geval is.
heeft nog niemand aan de redactie
kunnen uitleggen...
Bronnen: 'Van de Prins geen kwaad
-150 jaar Pnns Hendrikpolder' van
Will Thijssen en Gerard Timmerman,
Texelse Courant en archief Teso.
Foto's: Dirk Kuiter/archief Teso.
Bij een aanrijding op de kruising
Pontweg-Rozendijk is donderdag
middag een bromfietser gewond ge
raakt. De man, woonachtig nabij
Oosterend, reed vanuit De Koog in de
richting van Den Burg. Vanaf de oude
Kogerweg naderde een automobilist
uit Drachten, die de van rechts ko
mende bromfietser over het hoofd
zag. De man vloog bij de botsing over
de motorkap en kwam hard op het
plaveisel terecht. Hij had schaafwon
den en klaagde over pijn in de borst
en buikstreek. Per ambulance werd
hij overgebracht naar het Gemini Zie
kenhuis.
(Foto GararO Timmarman)
vad, waarbij de auto's nog vla de zijkant aan boord gingen, vaart voor het eerst de nieuwe haven binnen. Het laden en lossen
fe daarom aanzienlijk langer.
college vindt dat de huur-
irengst van de antennemasten
het terrein van SV Oosterend in
geheel naar de voetbal-
eniging moet gaan.
Deze eis staat haaks op de afspraken
die in het dorp zijn gemaakt. Over
eengekomen is dat de huuropbrengst
de eerste drie jaar (naar verwachting
€13.400,- per jaar) naar de voetbal
club gaat en dat daarna de dorps
commissie besluit aan welk doel in
het dorp het geld ten goede komt. De
gemeente wil de subsidie betalen uit
een eventueel overschot van het
noodopstelterrein bij de veerboot.
dikke laag klei. De 100.000 kubieke
meter die hiervoor nodig was, was
afkomstig uit een put die vlakbij het
Hoornder kerkje werd gegraven.
Voor de veerhaven waren ongekende
hoeveelheden materiaal nodig.
37.000 ton asfaltproducten, 510 ton
stalen damwand, 40 ton
constructiestaai en 300 kuub tropisch
hardhout en 24.000 vierkante meter
zinkstukken verdwenen naar de zee
bodem. Het werk aan de veerhaven,
dat werd uitgevoerd onder leiding van
technisch ambtenaar eerste klasse
Bert Weijdt en uitgevoerd door de
combinatie Van Oord-Texel, vlotte
goed.
Vijf maanden na de start begon de
Onze ouders, groot- en overgrootouders
hopen op maandag 10 juni hun 60-jarig huwelijk in
kleine familiekring te vieren in Hotel Den Burg.
De mis uit dankbaarheid is op zaterdag 8 juni om
19.30 uur in de Johannes de Doperkerk te Den Burg.
yun dankbare kinderen,
klein- en achterkleinkinderen
Witte Kruislaan 16, 1791 EH Den Burg
15 juni 1962 15 juni 2002
Jan Eelman Corrie Eelman-Koorn
We houden receptie van 17.00 - 18.00 uur in
De Wielewaal te De Waal.
Jan en Corrie Eelman
Hallerweg 19
1791 LR Den Burg
Wilt u hem feliciteren, dan bent u de gehele
dag van harte welkom voor een hapje en een
drankje in zijn stulpje aan de Maricoweg.
Hij is er klaar voor!!!
grote beursgenoteerde post-
Jriiven worden in toenemende
te geconfronteerd met concurren-
Dat schrijft Jos Sterk in Beleg-
s Belangen, onafhankelijk week-
1 voor de actieve belegger. De
eur van het artikel is dat alleen het
:orgen van post niet voldoende is
een bedrijf gaande te houden,
ir dat het noodzakelijk is dat
uwe bronnen van inkomsten - zo-
logistiek - worden aangeboord,
van het artikel luidt dan ook
'Requiem voor de
Als illustratie bij het forse
is gekozen voor een foto van
ANP, waarop een trotse Jan Daal-
tussen 1949 en 1974 raadslid
voor de ARP, wethouder van 1966 tot
1974, loco-burgemeester tijdens de
ziekte en na het overlijden van burge
meester De Koning, voorzitter van de
tuinwallen- en schapenboeten-
commissie, lid van de Culturele Raad,
lid van de woonruimte-adviescom
missie, bestuurslid van de
woningbouwvereniging, lid van de
werkgroep haven Oudeschild, voor
zitter van de begeleidingscommissie
beschermd dorpsgezicht Oosterend,
ere-voorzitter van Excelsior, ouder
ling van de gereformeerde kerk, voor
zitter van de School met de Bijbel,
voorzitter van het gereformeerd
jeugd- en jongerenwerk, Ridder in de
Orde van Oranje Nassau, en inder
daad, ook postbode.