NIOZ krijgt 3 miljoen oor klimaatonderzoek Harde landing goed afgelopen Cjroen 2warL- Jex els in het harL, College voelt voor nieuwbouw boeten Feest in fraaie historische kledij Willem en Karin Koorn bij Hiddink in Zuid-Korea TEXEJLSE M COURANT yorme opsteker voor noodlijdend instituut Texelaars op uitnodiging naar WK t/m 2002 er de pomp ;-'r~ ietsdriedaagse Te veel gedronken TEXELSE^COURANT clllQL ERICHT 15 SEPTEMBER 1887-NR. 11689 VRIJDAG 28 JUNI 2002 rEXELSE^COURANT schijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg Losse nummers 0,85 jlOZ krijgt een subsidie van 3 ien euro van NWO (Neder- se Organisatie voor Weten- ppelijk Onderzoek) voor on- oek naar de invloed van lanstromingen op het klimaat, toekenning betekent een me opsteker voor het Texelse luut, dat sinds enkele jaren financiële problemen kent. loekenning biedt de afdeling iche Oceanografie de moge- Bid om de komende vijf tot tien volop mee te draaien in het in- Btionale onderzoek op dit ge- zegt dr. ir. Herman Brinkhof, hoofd van deze afde- «kenning van het bedrag is om rdere redenen bijzonder, aldus erinkhof. De omvang van het is tien tot vijftien keer zo hoog normale' subsidies van NWO. mdien had het NIOZ veel concur- m, die allemaal om een bijdrage len gevraagd uit NWO-Groof, fsubsidiepot' die eens per twee wordt geopend. Niet alleen worden geconcurreerd met i|kbare onderzoeksinstellingen, met alle wetenschapsgebieden, ider dus ook medische en so- In totaal was voor 54 miljoen aan aanvragen ingediend. Er 18 miljoen uitgekeerd, zal worden besteed aan drie ksprogramma's: in de if van Mozambique, de Straat iatola (bij Indonesië) en de iger Zee (ten oosten van Groen- Het NIOZ wil er verankerde [stations installeren, die gege- moeten opleveren over de tem- :uur en de stroming en het zout- He van het zeewater op billende diepten. Deze stations snzo'n vijfjaar liggen, zodat de Hen van een periodieke natuur- tiijnsel zoals El Nino in de igreeks vallen. Bij El Nino treden in de paar jaar op het oog piot- veranderingen in de tempe ren stroming van het water op, Igd door enorme slagregens in name Zuid-Amerika. De resulta- noeten meer inzicht geven in de edvan de oceaan op het klimaat, lacht moet de basis vormen voor ■peilingen over klimaats- ideringen. Unieke projecten «erken aan dergelijke langdurige eten is 'uniek voor het NIOZ', (Tl P de Krim krijgen ze een duin- W. daar dan nog maar een taxi aldus Ridderinkhof. 'We moeten straks elk jaar naar die gebieden om de apparatuur te vervangen. Daar voor ontbrak tot nu steeds het geld. We hebben nu genoeg om de ko mende vijf tot tien jaar tien man vast personeel te betalen én voor de be nodigde instrumenten.' Had NWO dit bedrag niet beschikbaar gesteld, dan had het NIOZ niet kunnen meedoen aan deze onderzoeken. Daarin werkt het samen met het KNMI en het In stituut voor Maritiem en Atmosferisch Onderzoek, een onderdeel van de universiteit van Utrecht. Ook voor de Nederlandse overheid is de subsidiëring van het NIOZ een succes. Nederland werkt samen met een groot aantal andere landen aan een mondiaal programma, Clivar (Climate Variability), waarin onder zoek wordt gedaan naar veranderin gen in het klimaat. Van alle deelne mers wordt verwacht dat ze een bijdrage leveren aan dit project. De andere landen vinden het onderzoek van het Texelse instituut groot ge noeg om te gelden als de. hele bij drage van Nederland. Hoe het onderzoek er in praktijk uit zal zien, staat nog niet helemaal vast. Voor het onderzoek bij Groenland, dat wordt geleid door Hendrik van Aken, Leo Maas en Hans van Haren, wordt waarschijnlijk ieder jaar een eigen expeditie ondernomen. Het Mozambique Kanaal werd recentelijk bezocht tijdens de 'rondjes Afrika' met de Pelagia. Het onderzoek werd er geleid door Ridderinkhof zelf, die met venvacht dat het NlOZ-schip bin nenkort opnieuw Afrika aandoet. 'We kunnen daar misschien een schip huren of opstappen op een schip van andere onderzoekers Bij het onder zoek in de Indonesische wateren, dat wordt geleid door Hendrik van Aken. wordt samengewerkt met Ameri kaanse wetenschappers, die er een eigen schip hebben. 'Dat maakt de logistiek voor ons een stuk minder duur.' De Piper Cherokee na de onfortuinlijke landing. (Foto's Harry de Graaf) groene kant' van het eiland, de de VOC-relikwieën en het dorp Hoorn vormen onderdeel van de i van de Fietsdriedaagse. Dit lieve festijn wordt gehouden op idag 1dinsdag 2 en woensdag I Deelnemers kunnen tussen Oen 19.00 uur starten bij hotel indeboom in Den Burg. Ze heb- 'edere avond opnieuw de keuze eafstand ze willen rijden: 10,25 5 kilometer. Voorinschrijven is "dag mogelijk tussen 10.00 en 0 uur. Deelname kost dan 1,60 voor kinderen tot en met 13 jaar euro voor iedereen die ouder is. zich 's avonds om 18.00 uur in- ijft. betaalt respectievelijk 1,80 en euro. De organisatie is in handen Toerclub Taxi 312000. Zaterdag kregen Willem en Karin Koorn een telefoontje. Guus Hiddink aan de lijn met de vraag of ze zin hadden naar het WK voetbal in Zuid-Korea te komen. Ruim een dag later werden de Texelaars met een geblindeerde limousine opge haald op het vliegveld van Seoul. De twee zijn al jarenlang goed be vriend met de succesvolle bonds coach van het Zuidkoreaanse elftal. Terwijl zo'n beetje de hele wereld de afgelopen aandacht had voor Hiddink, dacht Hiddink zelf aan zijn Texelse vrienden. Hij zorgde ervoor dat er vliegtickets voor ze klaar lagen en hij liet twee toegangskaarten rege len voor de halve finale waarin Zuid- Korea tegen Duitsland speelde. Volgens zoon Martin Koorn hebben de twee het enorm naar hun zin in de Zuidkoreaanse hoofdstad. 'Ze verblij ven in één van de beste hotels van de stad. Voorzitter Sepp Blatter en an dere vertegenwoordigers van de Fifa verblijven er ook. Ze zitten er op de vijftiende verdieping waar ze een prachtig uitzicht over de stad heb ben.' Hiddink, in Zuid-Korea zo'n beetje heilig verklaard vanwege het onverwachte succes van zijn elftal, verblijft ergens anders. Volgens Koorn hebben de twee wel de tijd gehad om met Hiddink te praten. Hoe ze de wedstrijd hebben beleefd, kon Koorn nog met zeggen. Hij sprak zijn vader het laatst vóór de halve fi nale. Hij verwacht dat ze het mach tig moeten hebben gevonden. 'Als je de beelden van het stadion op tele visie zag. Zoiets maak je nooit meer mee.' Hiddink en de familie Koorn leerden elkaar kennen tijdens de Gamma zaalvoetbaltoernooien waarvan Willem Koorn in de organisatie zat. Hiddink was tijdens die toernooien een graag geziene en trouwe gast met zijn team Oost-Nederland. De voormalig bondscoach van het Ne derlands elftal bezoekt sindsdien re gelmatig het eiland om even onge stoord tot rust te komen. Wanneer het echtpaar Koorn terugkeert uit Zuid-Korea is nog niet duidelijk. Het is mogelijk dat ze de troostfinale nog bekijken. Zuid-Korea strijdt daarin met Turkije om de derde en vierde plaats. Martin Koorn: 'Ze hebben een open ticket.' De zes inzittenden van het vliegtuig dat gistermiddag een mislukte noodlanding maakte bij het Burgerdijkje, zijn er on gedeerd afgekomen. Het toestel werd vrij ernstig bescha digd. De twee wielen van het landingsgestel braken af en de flaps van de vleugels werden verbogen. Voor piloot Daniël Witte (27) en zijn vijf passagiers braken spannende mo menten aan toen tijdens een rond vlucht boven het eiland op een hoogte van ongeveer 500 meter plot seling de motor uitviel. Witte: 'Ik heb geen idee wat de oorzaak was. Ik voerde de noodprocedures uit die in zo'n geval zijn voorgeschreven en probeerde de motor weer aan de praat te krijgen. Toen dat niet lukte, zocht ik een stuk terrein uit waar ik een landing kon maken. De keus viel op grasland bij het Burgerdijkje. Ter wijl we zakten, bleef ik proberen de motor te starten. Op het laatste mo ment lukte dat. Ik dacht toen een doorstart te kunnen maken, maar we zaten al te laag en maakten een harde landing. Gelukkig liep het goed af voor ons allemaal; er was alleen ma teriële schade'. Als het vliegtuig de wind tegen had gehad, zou de doorstart misschien nog net zijn gelukt, maar nu zat het te laag en werd de rand van de sloot geraakt waardoor de wielen afbra ken. Op zijn buik schoof het een paar honderd meter door en kwam tot stil stand tussen wallen pas gemaaid Eén van de afgebroken wielen. gras op korte afstand van de woning van Henk J. Bruin. Het land is van het waterschap en wordt gepacht door Dirk Roeper van Akenbuurt, die het daags tevoren en 's morgens had gemaaid. Brandweer en politie waren snel ter plaatse maar hoefden niet reddend of hulpverlenend op te tre den. Mensen van Tessel Air namen de Een 54-jarige inwoner uit De Koog is in de nacht van woensdag op don derdag op de Laagwaalderweg be trapt op het rijden onder invloed. Bij controle blies hij 275 ug/l. Dat is bo ven de toegestane hoeveelheid van 220 ug/l. (Foto Jemen van Hattum) Ook de jongste aanwinsten van Oudeschild waren gistermiddag historisch verkleed. Gekleed in historische kledij trokken inwoners van Oudeschild gister middag in een lange stoet door de De Ruyterstraat. Ook de jongste aan winsten van het vierhonderd jaar oude dorp werden in stijl betrokken bij het festijn. Sinds woensdagavond is het feest in Oudeschild. Woensdagavond begon de viering van het jubileum met 't Fóóraffie, een zevenkamp op de kade van de Zuiderhaven. Gistermiddag om twee uur werd de viering officieel geopend met trompetgeschal van Robin en Marco van Sambeek. De broers speelden vanaf de omloop van mo len De Traanroeier. Onder aanvoering van dorpsomroeper Jaap J. Bakker trokken de Oudeschilders daarna door hun dorp. Het gemeentebestuur liep ook mee in de tocht. Onderweg hepen de inwoners langs diverse oude beroepen en ambachten, 's Avonds was er in dorpshuis 't Skiltje een reünie voor huidige en oud-bewoners en de VOC-film werd vertoond. Vandaag en morgen wordt ook er feest gevierd. B en w willen de maatregelen om het aantal schapenboeten op Texel op peil te houden uitbreiden. Naast restauratie en eventueel verplaat sing van bestaande boeten wil men ook beperkte mogelijkheden bie den voor de bouw van nieuwe boe ten, bij voorkeur op plaatsen waar er vroeger een heeft gestaan. Momenteel staan op Texel 56 schapenboeten. Het streven is erop gericht om deze in elk geval te be houden. Het probleem is dat ondanks de royale subsidieregeling niet alle eigenaars daar voor voelen, omdat de boet door de aard van het gebouw en de ligging geen praktische bete kenis heeft. Momenteel verkeren daarom enkele boeten in vervallen staat en zullen vroeg of laat instorten. Er zouden daarom ruimere mogelijk heden moeten zijn om boeten te ver plaatsen of om totaal nieuwe boeten te bouwen. De discussie over dit onderwerp kreeg vorig jaar een impuls toen Harry Bakker uit Den Hoorn vergunning vroeg voor het verplaatsen van een schapenboet in De Hemmer naar een plek schuin tegenover Sint Donatus aan de Hoornderweg. Omdat de boet met aan alle criteria voor verplaatsing voldeed, werd het verzoek van de hand gewezen. De boet in De Hemmer moest gewoon blijven staan, omdat hij bijdraagt aan het landschap aldaar, maar wel vond het toenmalige college dat er mogelijkhe den zouden moeten komen voor de bouw van een nieuwe boet op de door Bakker gevraagde locatie bij Donatus. Bakker was daar niet tevre den mee. De boet in De Hemmer staat op een voor hem onpraktische plaats, zodat hij er weinig voor voelt om geld en moeite te besteden aan onderhoud, wat inhoudt dat het ge bouw op den duur verdwijnt. Als toe gestaan zou worden de boet te slo pen en het materiaal te gebruiken voor nieuwbouw nabij Donatus zou dat voor hem veel aantrekkelijker zijn. Nieuwbouw Wat het college betreft komen er nu planologische mogelijkheden waar door Bakker en anderen die een boet willen verplaatsen hun zjn krijgen en zal het zelfs mogelijk worden nieuwe boeten te bouwen, zij het onder strikte voorwaarden, ook wat het aantal betreft. Van ambtelijke zijde is passagiers mee naar het vliegveld met de bedoeling om samen de schrik te verwerken. Dit bleek nauwe lijks nodig. De mensen reageerden vrij laconiek op het avontuur en wa ren blij dat ze het konden navertellen. Daniël Witte heeft niet eerder een ongeluk in de vliegerij gehad. Sinds hij op zijn achttiende zijn brevet haalde, heeft hij veel en regelmatig gevlogen. De laatste twee jaar in dienst van Tessel Air. Het toestel met het kenteken PH- LMR is een Piper Cherokee, die al sinds eind jaren zeventig een ver trouwde verschijning is boven Texel. Het werd destijds overgenomen van Gerard Roeper, de vorige eigenaar van Tessel Air. Het vliegtuig werd twee jaar geleden totaal gerenoveerd, waarbij tevens een meer 'stille' pro peller en uitlaat werden aangebracht. Het vliegtuig bleef gisteren en van nacht bewaakt liggen in afwachting van de luchtvaartpolitie, die vanmor gen een onderzoek zou instellen (Advertentie) Qtra "Zwarbrjixth h bét bart_ Lees verder pagina 5 Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een folder van NEE- sticker maar wel geïnteresseerd? Folder verkrijgbaar op Spinbaan 6. (Advertentie) ISMHICJPi&TW—rv- Advertenties voor de vakantiekrant van 12 juli kunnen worden ingeleverd t/m maandag 1 juli 17.00 uur bij de advertentiebalie van Langeveld de Rooy, Spinbaan 6, tel. 362600, fax 314111.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 1