Eierlandse autocrossbaan met ArenA-effect
7
'Meneer Bakker kan
CD's wel thuislaten'
'Overkantse coureurs
zijn stinkend jaloers'
mmÊm
Tijdperk oude Teso-schepen op Malta voorbij
^1ÉÉ I I 7
•TEXELSE
COURANT'
Hoge scores
in dressuur
ieuw vliegtuig
weefvliegclub
Krimstrandloop
met zwaar strand
Puntjes op i
visie 2020
Concours Hippique
Kampioenschap
jeu de boules
Veel vrouwen én
Ingrid van Lubek
in Texelse triatlon
VRIJDAG 12 JULI 2002
l,0n jaar wordt erover gespro-
de verhuizing van de auto-
s van Oosterend naar het
I-terrein aan de Hoofdweg in
and. Na veel gesteggel over de
unning, gestoei met het ont-
en maandenlang spitwerk,
eft het nieuwe circuit zondag
li de vuurdoop. Toeschouwers
ien vanaf een hoge en veilige
iet strijdperk in de arena vol-
Aan de start verschijnen 120
eurs. Het spektakel begint om
j met een verrassende
lingsact.
leze week een kijkje nam bij het
ion' dat optorent uit het
mdse polderlandschap kan nau-
is geloven dat autocrossers het
edaal van hun ronkende bolides
olgende week tot de bodem in-
len. De verlaten dijk rond het
t staat vol met gele en paars-
snde planten, een erfenis van
iouwer Joost de Wit, wiens klei-
is gebruikt als bodem voor het
lurs en voor het afwerken van de
iet rijk bloeiende mengsel over
erf het ingezaaide gras. Want de
aarin kraanmachinisten Ronald
ist en Nico Roeper 11.000 ku-
meter grond hebben verwerkt,
jmaar net klaar. Wie erbovenop
heeft een magistraal uitzicht,
het ArenA-effect. Overkanters
ier zijn wezen kijken, zijn stin-
laloers', glundert Jan Nico van
toeg, wedstrijdleider en voorzit-
an de Motor Automobiel en
Ifietsclub (MAB), die na zo'n 35
hebben gecrost aan de Gente-
le oversteek naar Eierland heeft
akt. 'Coureurs branden van
rsgierigheid. Elke avond komen
een stuk of vier kijken. We krij-
ot nu toe alleen maar positieve
es. De baan is met 375 meter
orter dan de 400-meterbaan bij
irend Ook de vorm wijkt af. Elke
is anders. Het is niet van: zet
luur in één stand en we komen
>nd. Ander verschil is dat er op
jt kortere rechte stukken meer
[werk nodig is. Het zal meer op
manskunst aankomen. Het zou
kunnen dat jongens met wat
ervaring hier beter uit de voe-
unnen.' Net als bij Strend kun-
er overheen schieten. Gelukkig is dat
nooit gebeurd.' Tussen de baan en de
binnenring is een diepe greppel ge
graven, zodat ook de baan
commissarissen veilig staan. Om de
veiligheid te verhogen worden vol
gend jaar langs de baan stoplichten
geplaatst, die gaan branden als zich
een 'rooie vlagsituatie' voordoet 'De
oude stoplichten van Akenbuurt lig
gen hier al, maar we hebben nog
geen tijd gehad om ze te installeren.'
De start en de finish gebeuren vol
gens traditie met de vlag, die wordt
gehanteerd door Ruud Daalder.
'Het voordeel van deze vaste locatie
is dat we niets meer hoeven op te
bouwen, geen parkeerterreinen af
zetten. En we hebben nu één ingang,
mee. 'ledereen staat te popelen om
hier te crossen. Het merendeel rijdt
alleen op het eiland, die willen we zo
lang mogelijk laten crossen.' De
meeste deelnemers rijden in de
Rodeoklasse, afgedankte personen
wagens die van een veiligheids-
constructie zijn voorzien en die - als
het meezit - eén jaar meegaan. Dan
is er de viercilindervrijeklasse, ge
wone auto's die zijn verstevigd en
opgevoerd. Er rijden een kleine twin
tig auto's in deze klasse. In de For
mule 1 strijden de zogeheten
stockcars, waarvan er circa 25 mee
doen. Westerlaken: 'Het zijn drie hele
andere type coureurs. Een Rodeorij-
der maakt weinig kosten, een dag
dolle pret en na afloop de auto in de
container. Deze coureurs gaan een
pittige confrontatie op de baan niet
uit de weg. Anders is dat in de vier-
cilindervrijeklasse. Deze jongens
hebben doorgaans flink geïnvesteerd
Nog ruim een week en dan kan de autocross van start. MAB-voorzitter Jan Nico van der Ploeg (midden) en kraanmachinist en crosser Ronald Uitgeest rechtszijn er klaar voor. Op
de achtergrond de nieuwe crossbaan Ljnks autocrosser Jan-Jacob Keyser.
UI
nen coureurs in Eierland het randje
van de sloot opzoeken, of een duik
nemen. 'Rond de baan ligt een flinke
sloot, met echt water erin. Als je al
leen een betonnen rand zou hebben,
zouden ze daar, met een sliert von
ken achter zich aan, tegenaan kun
nen leunen. Dit is veel leuker.'
Grip
In februari ging de bak van de graaf
machine voor het eerst in het zand
van de 4,5 hectare die de MAB vijf
jaar eerder had aangekocht. Het weer
zat niet altijd mee, maar uiteindelijk
verliep het volgens plan. Eerst
schraapten Roeper en Uitgeest de
bovenste laag van de binnenbaan.
want op het Eierlandse 'klapzand'
hebben de crosswagens geen grip.
Het zand vormde de kern van de dijk,
waarover een dikke laag klei werd
iets omhoog zullen gaan. Maar als het
regent, zal het iets gladder zijn. Ze
ker weten doen we het niet, want er
is nog met proef gereden. Het ligt er
aangebracht. Ook de crossbaan
werd afgedekt met klei. Van der
Ploeg: 'De baan is wat steviger en
vaster dan aan de Genteweg. waar
door de snelheden waarschijnlijk wel
allemaal net goed bij en we wilden de
zaak met verruïneren.
Danny Westerlaken. de rechterhand
van Van der Ploeg: 'Nico en Ronald
hebben het precies gemaakt zoals wij
(Foto Cerord Timmorman)
het in gedachten hadden, eigenlijk
nog mooier. Ronald is natuurlijk zelf
crosser en die heeft goed met ons
meegedacht. We hebben een beetje
gekeken naar Sint Maarten, maar dit
is een volledig eigen ontwerp.'
Veiligheid
Er is veel aandacht besteed aan de
veiligheid van de rijders, het publiek
en de vrijwilligers Het publiek staat
2,5 meter boven de baan, de dijk is
aan de binnenkant voorzien van een
stevige betonnen rand. Westerlaken.
'Een hele vooruitgang. Het stukje
langs de sloot aan de Genteweg was
met het meest veilige eind. Als er een
auto in de sloot lag, kon een tweede
vanaf de Hoofdweg. Een hele luxe,
want in de oude situatie hadden we
drie ingangen. Overal moesten men
sen staan. Op het parkeerveld is
plaats voor 750 mensen en dat is
meer dan het gemiddelde van het
aantal dat de laatste jaren in Ooster
end kwam. Daar kwamen veel men
sen op de fiets. Nu zitten we voor het
gevoel wat verder weg. Misschien dat
ze hier wat meer met de auto komen.
Lag het rennerskwartier in de oude
situatie buiten het gezichtsveld van
het publiek, nu staan de bezoekers
bijna bovenop de pits. Ze mogen er
ook een kijkje nemen. 'Dat kan elders
ook. Hier doen we dat bij wijze van
proef. Texelaars zijn toch effe aars
dan andere Nederlanders. Ons kent
ons, een praatje, je kent dat wel. Gaat
het met, dan is het gelijk af. Als het
wel lukt, dan is het mooi. Het publiek
maakt de cross toch bewuster mee.
Op de dijk kunnen mensen in rijen
achter elkaar zitten en toch alles per
fect zien. Er is alle ruimte om een
klapstoel mee te nemen.'
Aan de start verschijnen 120 cou
reurs. 'Als je dat vergelijkt met het
aantal bewoners van Texel is dat veel.
Crossen leeft hier enorm Aan de
eerste cross doen alleen Texelaars
in hun wagens. Ze doen soms niet
veel onder voor de Formule 1tien
duizenden guldens dus. Gigantische
investeringen in opgevoerde motoren
en versnellingsbakken.'
Nieuw op de baan is dat er aan de
binnenzijde sponsorborden zijn ge
plaatst. 'We hebben voor de aanleg
van de baan flink geld moeten lenen
en dat moet toch een keer terug.
Hiervoor hebben we ook 180 aande
len uitgegeven, wat er in feite op neer
komt dat het geld wordt voor
geschoten. Via loting worden de aan
deelhouders in de loop der jaren te
rugbetaald.'
De eerste autocross aan de Hoofd
weg kent een bijzondere opening.
Welke dat is, houdt de MAB nog even
voor zich. 'Het moet een verrassing
blijven, maar als ik toeschouwer zou
zijn, zorgde ik er wel voor om 12.00
uur op de dijk te staan.' Speciaal voor
de gelegenheid is oud-presentator
Martin Trap, 'alias Heintje Davids',
van stal gehaald. Samen met vaste
speaker Marco van Sambeek praat
hij de middag aan elkaar vast.
Westerlaken: 'Met dat duo kan me
neer Bakker kan zijn CD'tjes wel
thuislaten.'
sielse amazones Marjolijn
Lonneke Kikkert en Ellen
zijn zondag bij de districts
rijden in Hippolytushoef
oen in hun klasse geworden,
lijn Smidt behaalde met haar
ly Jamorkus het kampioen-
linde Z2-dressuur, Lonneke
it eindigde met haar D-pony
rop een eerste plaats in de
essuur. Ellen Blom werd met
E-pony Okona kampioen bij
■-springen.
wedstrijden in Hippolytushoef
i twee dressuurproeven en
springparcoursen gereden.
^|t stak met kop en schouders
haar concurrenten uit, wat
Ine winstpunten, twee eerste
en de kampioenstitel ople-
Ook Ellen Blom gooide hoge
al ondervond zij bij het eerste
irs goede tegenstand van de
e Kim van der Vliet met Nikita.
at zij een balk liet vallen, ging
'naar Ellen Blom, die twee fout-
itten reed. Een uitstekende
lie, gezien het feit dat zij nog
icht maanden met Okona rijdt.
Dit is haar eerste kampioenschap.
De kampioenen van deze districts
wedstrijden gaan, met uitzondering
van de klassen B-springen, B- en L1 -
dressuur, naar de^pro.vinciale kam
pioenschappen, waar startbewijzen
vallen te verdienen voorde nationale
kampioenschappen. Bij de paarden-
ruiters hebben de volgende amazo
nes zich geplaatst voor de provinciale
kampioenschappen: Annemarie van
der Linde met Pride Silvano Texel (L2-
dressuur); Gea de Ridder met Nando
(M2); Marleen Bakker met Nobility Z
(Z1); Annemarie van der Linde met
Pride Silvano Texel (L2).
Uitslagen:
L2-dressuur. 1Kim van der Vliet met Nikita.
160 punten; 2. Annemarie van der Linde met
Pride Silvano Texel. 164; 6 Annemane van der
Linde met Pride Silvano Texel, 163; winstpunt
voor Ellen Blom met Okona. 159 M1-dressuur
winstpunt voor Marian van der Geest met Pro-
mis. 159. M2-dressuur- 4 Gea de Ridder met
Nando. 154 Z1-dressuur. 1. Lonneke Kikkert
met Halvar. 196; 1. Lonneke Kikkert met Hal
var, 182 (nu Z2); 3. Charlotte Boeyen met
Lianas. 190; winstpunt voor Marleen Bakker
met Nobility Z. 186 Z2-dressuur 1 Marjolijn
Smidt met Jamorkus. 176. winstpunt voor
Annemarie van der Linde met O Partout Texel.
180. B-springen, categorie E. klassiek 1Ellen
Blom met Okona. 0 fouten (nu L); 2 Kim van
der Vliet met Nikita. 4 fout, B-springen, cate-
gone E. progressief' 1Ellen Blom met Okona.
0 fout.
eigen clubhangar op het
eld Texel aren afgelopen
lag een compleet vernieuwd
1 nieuw aangekocht motor
vliegtuig reden voor een
•oor de Texelse motorzweef-
iaar bleek één van de vliegtui-
ide club, de Sperwer PH-683,
"e opknapbeurt nodig te heb-
ithousiaste leden van de club
her gezamenlijk hun schou
wer gezet en brachten vele
n de werkplaats door. Het on-
"d van de zweefvliegtuigen
zoveel mogelijk binnen de
dub om de kosten van het vlie-
"aag mogelijk houden. Zater-
as het resultaat voor iedereen
Wderen. In de fris gespoten
fur&n van Grand Hotel Opduin
W vliegtuig weer als nieuw.
^Cees den Ouden viel de eer
te beurt om als passagier de weder-
doopvlucht van het vernieuwde toe
stel mee te maken.
Ook werd dit voorjaar besloten het
oude lesvliegtuig (PH-940), te verko
pen, omdat dit al ruime tijd aan ver
vanging toe was. Hiervoor in de
plaats is een zo goed als nieuwe 'les
kist' aangeschaft, een SF 25C Falke
met het kenteken PH-1073. Dit mo
derne toestel is stiller en vraagt min
der onderhoud.
Voorzitter Henk van der Geest me
moreerde tijdens een korte toespraak
dat regelmatig blijkt dat de Texelse
Motorzweefclub een goede kweek
vijver is voor jonge mensen die dro
men van een carrière in de burger- of
militaire luchtvaart. Met de ver
nieuwde luchtvloot is er voldoende
gelegenheid voor jonge (en minder
jonge) mensen om deze geluidarme
en rustgevende sport te beoefenen.
(Foto Adno von dor Vttot)
Achtenzestig atleten deden
woensdag bij paal 28 mee aan de
eerste De Krimstrandloop van dit
seizoen. Door het hoge water, bleef
er weinig strand voor hen over en
moesten ze hun krachten flink aan
spreken. De beste daarin was
Stefan van der Pal uit Leeuwarden,
die de 8 kilometer liep in 32.01 mi
nuten.
Tweede en beste veteraan was Henk
Olijve uit Haren, die een tijd van 34.03
realiseerde. Texelaar Jan Zijm ging als
derde over de streep in 34 03 en liet
daarmee eilandgenoot Robert Bak
ker (34.31) achter zich.
De 15-jarige Jan Stuursma uit Kiel-
Windeweer won de loop over 4 kilo
meter in 15.57. Hij liet onder meer
Ingrid van Lubek achter zich, die
16.41 nodig had en de snelste vrouw
was. De jeugd mocht 1200 meter
door het zand ploegen. Jonas Baum
uit Duitsland was de snelste en liet
een tijd van 5.21 klokken. Rianne
Breedijk uit Koog aan de Zaan won
bij de meisjes in 5.40 De volledige
lijst met uitslagen staat op de website
van de organiserende Atletiek
vereniging Texel: www.avtexel.net.
De eerstvolgende loop die door AVT
wordt georganiseerd is de strand
duincross, die zondag om 19.30 uur
van start gaat bij strandpaviljoen
Beach Inn bij paal 21. Woensdag
wordt de tweede editie van de De
Krimstrandloop gehouden.
De Structuurvisie 2020, het 'richt
snoer' voor de komende twintig
jaar, is een feit. Dinsdagavond
zette de gemeenteraad de laatste
puntjes op de i, waarna het
beleidsstuk werd vastgesteld. Po
gingen van de PvdA en Groenlinks
om meer aandacht voor kunst en
cultuur op te nemen, werden niet
gesteund door de andere fracties.
Op onderdelen werden wel aan
passingen doorgevoerd.
De toekomstvisie kent een langdurig
voortraject. Texelaars uit allerlei ge
ledingen brainstormden over de toe
komst, de WV schreef een
toekomstvisie, evenals de landbouw
en vele andere instanties. Het vorige
college vlocht al het ingebrachte aan
een, waarna de vorige en de huidige
raad hun licht erover lieten schijnen.
Het gewicht van de toekomstvisie
moet met worden onderschat. In het
huidige collegeprogramma wordt re
gelmatig verwezen naar het stuk.
Dinsdag had de raad de laatste kans
de visie aan te scherpen. Zoals wel
vaker ging de discussie regelmatig
over details Zoals over de zinsnede
dat Texel open moet bliiven staan
voor kleinschalige vernieuwende be
drijven. Eric Hercules (PvdA) wilde
Bij manege Akenburg wordt zondag
het jaarlijks concours hippique van
menvereniging Tussen Wad en Duin
gehouden. Het programma begint
om 13.00 uur en zal tot ongever 17.00
uur duren. Het overladen programma
bevat onder meer tuigpaarden die
strijden om de zilveren zweep en een
rubriek tweespan rijden, maar ook
shows van de stal Van der Linde, It
Texelse Fryske Hinder Groepke en
een quadrille met tilbury's. Verder is
er een wedstrijd touwtrekken tussen
kinderen het paard Julia.
Hoogtepunt van het programma zijn
ongetwijfeld de optredens van de
Shire horses van stal Hazeleger. Deze
paarden behoren tot het grootste ras
ter wereld en kunnen een schoft
hoogte van meer dan 1,90 meter be
reiken. Er worden verschillende
shows gegeven, steeds in een andere
formatie. Het eerste optreden vindt
plaats rond 13.15 uur, direct na de
opening door de voorzitter.
Om parkeerproblemen te voorko
men, wordt bezoekers geadviseerd
met de fiets te komen.
Op de banen bij zwembad
Molenkoog wordt zaterdag gestre
den om het Texel kampioenschap jeu
de boules voor clubleden. Acht pa
ren van de vereniging uit Oosterend
en twaalf van de club uit Den burg
spelen vijf partijen om uit te maken
welk koppel dit jaar het beste is. De
wedstrijden beginnen om 10.00 uur,
de prijsuitreiking begint om ongeveer
16.00 uur Toeschouwers zijn wel
kom.
hieraan toegevoegd zien: van de
overkant. Maar dat ging andere frac
ties weer te ver, waarna het compro
mis werd gevonden in van elders. De
PvdA wil beeldende kunst inzetten
om het toerisme te stimuleren. Ver
wezen werd naar kunstfestivals als
Oeral op Terschelling, Wattou in Bel
gië en een festival in Venetië. Hier lag
de WD dwars. 'De voorbeelden zijn
te suggestief, Texel moet uitgaan van
de eigen kracht', vond wethouder
Annie Hm (Cultuur) Het voorstel van
de PvdA werd niet overgenomen.
Discussie was er ook over de boven
grens van het aantal slaapplaatsen.
GL en de PvdA wilden 45.000 als
bovengrens, Texels Belang (TB) wil
tot 47.000, met het streven met ho
ger dan 45.000 te gaan. Een meerder
heid van de raad stemde hiermee in.
Op initiatief van TB is het bouwen van
inpandige recreatieve
appartement(en) in boerenstolpen
opgenomen. Arthur Oosterbaan van
GroenLinks (GL) protesteerde. 'Dit
leidt tot een verrommeling van het
landschap.' Net als de PvdA wil zijn
partij alleen woonappartementen
toestaan. Maar ze vormden een min
derheid.
Gekleed in VOC-kleding lost spon
sor Theo Legierse van de Sport-
shop zaterdag vanuit een bootje
het startschot voor de negentiende
Texel Triatlon. Dat gebeurt om
12.00 uur bij het surfstrandje van
Dijkmanshuizen. De (volgeboekte)
wedstrijd telt 120 individuele deel
nemers en 10 trio's. Opvallend is
het grote aantal vrouwelijke deel
nemers: 44.
Eén van de vrouwen is Ingrid van
Lubek. Na'het voor'haar teleurstel
lend verlopen Europees kampioen
schap. dat vorige week in Hongarije
werd gehouden, heeft de oud-
Texelse behoefte aan een 'ontspan
nen' thuiswedstrijd op het eiland
waar haar carrière begon.
Het eerste onderdeel voor de
triatleten is één kilometer zwemmen
Het parcours loopt evenwijdig aan de
dijk en is dus goed te volgen voor de
toeschouwers. Daarna wacht de
deelnemers 40 kilometer fietsen,
waarbij via het noordelijkste puntje
van het eiland naar Oudeschild wordt
gereden. Het laatste onderdeel be
helst twee ronden van 5 kilometer
hardlopen, door en rond Oudeschild.
Ook hier zit het publiek er dus bo
venop. De finish ligt aan de De
Ruyterstraat. tussen de Wijde Steeg
en hotel De Zeven Provinciën. De
eerste aankomende wordt rond 14.00
uur verwacht.
Rederij Gozo Channel Company uit
Malta heeft definitief afscheid ge
nomen van de twee oude Teso-
schepen Marsdiep en Texelstroom,
die bij het eiland dienst deden on
der de namen Mgarr en Cittadella.
Over het lot van de boten bestaat
echter nog onduidelijkheid. Teso-
medewerker Dirk Kuiter uit Ooster
end, die eind juni een oproep deed
in deze krant, kreeg verschillende
theorieën toegestuurd.
Kuiter kreeg verschillende reacties,
zowel van Texel als van de overkant.
Uit alle verhalen werd duidelijk dat de
Maltese rederij de schepen aan de
kant had gedaan. De meest opval
lende respons kwam van Jan en
Nettie Lap uit Den Hoorn. Zij hebben
tijdens een vakantie in maart één van
de laatste reizen Gozo-Malta van de
voormalige Texelstroom meege
maakt. Het echtpaar wilde een dagje
naar Gozo en zag een bekende boot
afmeren. Toen de klep met staal
kabels naar beneden kwam werd de
naam 'Texelstroom' zichtbaar. Voet
gangers en fietsers moesten ook via
het autodek van boord, aangezien
het voor hen bestemde dek met meer
werd gebruikt.
Eenmaal aan boord voelde het echt
paar Lap zich helemaal thuis. Onder
een foto van Pieter de Vries, waarop
het Hoornder kerkje en bloeiende
bollenvelden te zien waren, werd een
kopje koffie gedaan. Het buffet was
onveranderd, de chips en chocolade
repen lagen er vertrouwd bij, alleen
de gevulde koeken ontbraken. Na
vraag bij de bemanningsleden leerde
dat de Cittadella werd afgedankt en
vervangen zou worden door een
splinternieuw schip, de Malita. Wat er
met het oude Teso-schip zou gebeu
ren was onduidelijk.
De Mgarr (Marsdiep), zo vertelde de
bemanning, was afgezonken en werd
gebruikt als oefenproject voor dui
kers. Of dit bericht klopt, is met ze
ker, aangezien Dirk Kuiter afgelopen
week een e-mail met de mededeling
dat beide boten een andere bestem
ming krijgen. Volgens Pieter Inpijn uit
Den Haag zijn beide schepen voor de
sloop aan Turkije verkocht. Dit was
hem door meerdere bronnen beves
tigd. Nadat het nieuwe schip voor de
Gozo Channel Company was opge
leverd, werden de twee voormalig
Texelse schepen 'opgelegd' in La
Valletta. Op 7 juni zouden zij op eigen
kracht Malta hebben verlaten, op
weg naar een tot dusver onbekende
sloper. De meeste Turkse
scheepssloperijen. weet Inpijn, be
vinden zich in de stad Aliaga, dat
ongeveer vijftig kilometer van Izmir
ligt
Feit is dat het echtpaar Lap (waar
schijnlijk) de laatste Texelaars zijn
geweest die een reis op de
Texelstroom hebben gemaakt. Deze
boot heeft tien jaar zonder technische
problemen de dienst tussen Malta en
Gozo onderhouden. Ook de Maltese
veerdienst moet echter met de tijd
mee en vaart inmiddels met drie
hypermoderne schepen
F"*
t ijfriTP
t r«>)
De Cittadella (ooit de Texelstroom) bezig aan één van zijn laatste tochten tussen Malta en Gozo.