nde fileleed Alkmaar nu echt in zicht
oord -ujolland
de provincie Noord-Holland informeert
MEER PROVINCIENIEUWS: KIJK OP WWW.NOORD-HOLLAND.NL
II
Prijsvraag: win een boottocht
Hen de Boer (WD),
gedeputeerde
Thema: water, wegen en
wielen
wil ruimte voor wegen en
waterwegen
an weer toegankelijk voor grote schepen
Stolperophaalbrug: provincie werkt aan
oplossing voor vrachtverkeer
Tjeerd Talsma
Niet in het riet
kibViS&htèÜ
In mei stond op deze pagina de openluchtrecreatie in onze provincie centraal. Wij
vroegen welk recreatiegebied bij de inwoners van Noord-Holland de grootste
bekendheid genoot: Amstelland, Geestmerambacht of Twiske Het juiste antwoord
was: Twiske. Tien uitgelote inzenders van dit antwoord ontvangen een gratis jaar
kaart voor alle Noord-Hollandse natuurgebieden. Deze maand besteden wij aan
dacht aan vervoer en verkeer, op de weg en op het water. Zie bijvoorbeeld het stuk
je over de waterkantonniers. Het woord kantonnier heeft verschillende betekenissen.
Welke betekenis hoort in dit rijtje niet thuis: is dat a. kwartiermeester b. vaste arbeider,
belast met het dagelijks onderhoud van een bepaald traject of c. politieagent.
Tien goede inzenders maken kans op een (werken en varen) tochtje met de Noord-
Holland Noord. Aan boord ook gedeputeerde Hen de Boer.
Uw antwoord kunt u, tot 15 augustus, weer sturen naar: redactie Pagina Noord-Holland
Postbus 123, 2000 MD Haarlem; fax (023) 514 41 55, e-mail veenrjènoord-lwlland.nl
wegen, verkeer, vervoer, zeehavens
Colofon
De Pagina Noord-Holland is een uitgave van de provincie Noord-Holland en verschijnt maandelijks
(behalve in de zomer- en kerstvakantie) in een groot aantal huis-aan-huis verspreide nieuwsbladen in de
gehele provincie.
Redactie en administratie: Bureau Communicatie provincie Noord-Holland, Postbus 123, 2000 MD Haarlem.
Eindredactie. Rienk van der Veen, tel. (023) 514 43 09, fax (023) 514 41 55, e-mail: veenrj@noord-holland.nl
Joed nieuws voor wie dagelijks vaststaat op de N242. Er zit weer schot in de plannen,
vladat het aanvankelijke provinciale ontwerp te duur was gebleken, is er een alternatief
ledacht. Als alles meezit, zal het leed vdór 2008 geleden zijn, twee jaar eerder dan voorzien.
"Water en scheepvaart zijn met Noord-Holland
verbonden als weilanden met grazende koeien.
Maar zoals weilanden tegenwoordig steeds
vaker leeg staan omdat koeien op stal blijven, zo
dreigen ook onze Noord-Hollandse waterwegen
hun historische aanblik te verliezen. Er is nog
volop vrachtvervoer over het water want water
wegen bieden een prima alternatief voor het ver
voer over de weg. Maar die waterwegen moeten
dan wel in conditie zijn: veilig, goed toegankelijk
en onbelemmerd doorvaarbaar. Wij hebben de
afgelopen jaren miljoenen besteed om onze grote
vaarwegen op peil te houden. Sprekende voor
beelden zijn het Noord-Hollands Kanaal en de
1 Ringvaart ;HaarlerfTmermeèr. Aan de bouw van
- een gróte zeesluis in het Noordzeekanaal willen
-vrij een belat^rijke bijdrage leveren. Maar ook
pleziervaart heeft onze aandacht. Denk maar aan
voorzieningen als aanlegplaatsen en vuilwater-
pompen, met name bij het Kanaal
Alkmaar-Kolhom, de Westfriese Vaart en de
Vecht. Behalve voor onze waterwegen, hebben
wij ooi. de zorg voor het provinciale wegennet.
En ook hier hanteren wij de stelregel dat ver
stopping funest is. Daarom besteden wij veel
geld aan grote wegen projecten zoals de ver
ruiming van de weg ten oosten van Alkmaar
richting Heerhugowaard (N242) en de weg
Uithoorn-Aalsmeer-aanslujting A4 (N201). Stil
stand is achteruitgang. En dat is geen optie."
)6
,je t huidige drukke aansluiting van de Noordervaart op de N242 bij de Alkmaarse Poort en Tuin-
1s! ntrum Ranzijn wordt verplaatst naar de ongelijkvloerse aansluiting bij de Nieuwe Schermerweg
t j Foto: Ella Tilgenkamp
10
ra iles op de N242, steeds meer mensen hebben er last van. Logisch, de HAL-regio (Heer-
ugovvaard-Alkmaar-Langedijk) telt steeds meer mensen. Want met de ontwikkeling van
b verschillende VINEX-locaties is ook de economische bedrijvigheid toegenomen. Het
tematieve plan voorziet in een betere doorstroming van het autoverkeer. Hoe? Doordat er
leen nog gewerkt wordt met veilige, ongelijkvloerse kruisingen, vanaf de Smaragdweg
t en met het Nollencircuit. De Nieuwe Schermerweg wordt vanaf de Kraspolderbrug
el? Alkmaar Centrum) recht doorgetrokken naar de N243 (Noordervaart). Na een kruising
of iet de N242 via een viaduct volgt een aansluiting op de N242 in alle richtingen. De N244
,0" muit de Zaanstreek wordt doorgetrokken tot de verlengde Nieuwe Schermerweg. Ook de
itsluiting van de Omval zal tot stand komen via de Nieuwe Schermerweg. Het alter-
itieve plan omvat tevens een vrije busbaan tussen Alkmaar en Heerhugowaard en een
mtal verbeterde, kruisingsvrije fietsverbindingen. En het mooiste is nog, dat deze goed
jg, mrdachte oplossing een stuk goedkoper en sneller uitvoerbaar is. De kosten zijn geraamd
120 miljoen. Behalve de provincie zullen naar verwachting ook het Ministerie van
m irkeer en Waterstaat en de regio zelf een bijdrage leveren. In het najaar worden informatie-
jeenkomsten georganiseerd. Het plan van aanpak moet voor 15 november gereed zijn.
formatie: Joop Kilian, provincie Noord-Holland, tel (023) 514 46 13,
mail: kilianj@noord-holland.nl I
in :n vaargeul die niet diep genoeg is en een geringe doorvaartwijdte en -diepte heeft
Ij sluis en bruggen. Het zijn de beperkingen waarmee de binnenvaart op de Zaan te
impen heeft. En dat terwijl juist het goederenvervoer per schip het wegverkeer zo
ooi zou kunnen ontlasten.
s Zaan is de historische vaarweg in het midden van Noord-Holland. Zij ontsluit belangrijke
dustrieën in de Zaanstreek en de regio Alkmaar en verschaft toegang tot het IJ, het Noord
skanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal. Landelijk behoort deze rivier tot de categorie vaar
sgen met de hoogste groeicijfers in vervoerd tonnage. Maar terwijl dus de binnenvaart zich
itbreidt dreigt de Zaan in stil vaarwater te komen. De stuurgroep "Vaart in de Zaan", onder
üiiding van gedeputeerde Hen de Boer, wil deze ontwikkeling een halt toeroepen. De eerste
j' tp is gezet. De vaargeul wordt met ruim één meter uitgebaggerd, een karwei waaraan de
Winde zo'n 818.000,- zal bijdragen. Voorts wordt gewerkt aan vervanging van maar
ht drie bruggen: de Pnns Bemardbrug, Julianabrug en Zaanbrug. Een derde noodzaak is
vervanging van de Wilhelminasluis in Zaandam. Op betrekkelijk korte termijn zal de Zaan
j- deen doorvaartbreedte van 14 meter en een waterdiepte van 4,2 meter hebben, tegen 12,
spectievelijk 3,3 meter thans. De kosten voor vervanging van de bruggen en sluizen zullen
Kir de eigenaren worden gedragen. De kosten voor de extra breedte en de diepte van en in
Zaan bedragen zo'n 20 miljoen.
formatie; Hans Voerknecht, provincie Noord-Holland, tel. (023) 514 52 47,
muil' Voerknechth@noord-hoUand nl
In de Kop van Noord-Holland, tussen Alkmaar en Den Helder, liggen de gemeenten Zi jpe
en Schagen, doorsneden door het Noordhollands Kanaal en het Kanaal Stolpen-Schagen.
Vlotbruggen en smalle wegen bemoeilijken er het vrachtverkeer. En op zijn beurt hindert
het vrachtverkeer de inwoners. Althans, nog even...
Sinds 1999 is de Stolperophaalbrug over het Kanaal Stolpen-Schagen taboe voor zwaar
vrachtverkeer. Het maximum is 30 ton. Oorzaak: een slechte fundering. Met als gevolg dat
vrachtverkeer van en naar Zijpe thans op de Zijperbrug is aangewezen en zich onderweg
over smalle binnenwegen en door de kom van Schagerbrug moet persen. Aan deze onge
wenste situatie wil de provincie een eind maken. Uitgangspunt is primair de vervanging
van de oude Stolperophaalbrug door een nieuwe, met een draagvermogen van 60 ton.
Belangrijk is ook dat deze nieuwe brug op goede wijze wordt ingepast in de omgeving en
dat zij naadloos aansluit op het wegennet in Zijpe. Voor de elkaar thans nog bij de brug
kruisende N248 en N249 en voor de Dijkweg betekent dit, als de plannen doorgaan, een
omlegging dan wel verlenging in de richting van Schagen. Op de N248 zou, met het oog
op een goede doorstroming, een rotonde moeten komen. En natuurlijk moet de herinrichting
van het wegennet ook de wachttijden voor de Stolperbasculebrug over het nabijgelegen
Noord-Hollands Kanaal verkorten. Want ook de aansluiting op de N9 kan beter.
Meer informatie: Godfried Rijssemus, provincie Noord-Holland, tel. (023) 514 52 63,
e-mail: Rijssemusg@noord-holland.nl
..Provincie wil meebetalen aan nieuwe zeesluis in
Noordzeekanaal... Foto: Ella Tilgenkamp
MH-NCDBO
Aan het werk op de Noord-Holland Noord in de Westfriese Vaart in Middenmeer Foto: Studio Honing
Hun werkdag begint om zeven uur 's ochtends. Na een bespreking van route en werk
schema gaan de trossen los. Gelijktijdig start een collega zijn auto om de aan wal gelegen
onderdelen van het traject te inspecteren. Bruggen, sluizen, sluisterreinen, dienstgebouwen,
oevers, aanlegplaatsen, remmingswerken (palen in het water, bedoeld om de schepen
recht voor brug of sluis te loodsen), alles wordt nauwgezet bekeken. Slagter: "Geen over
bodige luxe, nu de meeste bruggen en sluizen op afstand of onregelmatig worden bediend.
Wij controleren op slijtage en ongewenste ontwikkelingen en de boel mag niet vervuilen'
Dus vissen ze ook rommel uit het water, zoals fietsen, zakken huisvuil, planken en bank
stellen. Toch moet een kantonnier vooral goed met mensen kunnen omgaan
Corrigerend optreden, zonder te verbaliseren: voor speedboten en jetski's geldt een snel
heidslimiet en natuurlijks het verboden in het riet af te meren. Het werkterrein van de
mannen omvat het Kanaal Omval-Kolhorn, 4e Westfriese Vaart, het Schager Kanaal, de
Huygenvaart, het Noordhollands Kanaal en het gedeelte daarvan in het Alkmaarder Meer
en de Hoomse Vaart. Voeren hier vroeger vooral beroepsschippers, nu ligt het accent, ook
wat betreft voorzieningen, op de recreatievaart. De waterkantonniers passen zich aan. En
de regio "vaart" er wel bij: meer recreërende mensen betekent meer bedrijvigheid.
Informatie: Artto Brakkee, provincie Noord-Holland, tel. (0226) 33 32 14,
e-mail: Brakkeea@noord-holland.nl
...Openbaar vervoer bruikbaar alternatief maar geen
vervanging voor de auto... Foto: Ella Tilgenkamp
Lid provinciale Staten (PvdA)
"We zijn op weg naar een grote, wereldwijde
verkeersopstopping", "We're heading for a great
big worldwide traffic jam". Dat zong de popgroep
Sailor, in de jaren zeventig. Maar wat toen nog
eindeloos ver weg leek, komt nu angstig dichtbij.
Wat te doen?
Het is een achterhaalde gedachte dat het autoge
bruik zich werkelijk laat terugdringen. Mobiliteit
is welhaast een levensvoorwaarde, tegenwoordig.
Zeker, het openbaar vervoer biedt bruikbare
altematiei en. Maar het is een illusie te menen
dat het de auto kan vervangen. En een alom
vattend plan met doeltreffende oplossingen zit
er oorlopig niet in. Onlangs nog werd het zorg
vuldig voorbereide Nationaal Verkeers- en
Vervoersplan van Netelenbos op het laatste
moment door de Tweede Kamer weggestemd.
Mijn oplossing luidt als volgt: centreer de
roblematiek. Laat gemeenten, provincies en rijk
un bevoegdheden in deze overdragen. Maak
ruimte voor een "vervoersautoriteit", verant
woordelijk voor de hele vervoersketen in een
regio. Zo ontstaat er een slagvaardige krachten
bundeling, binnen grenzen die door de overheid
worden bepaald en voorkomen we dreigende
chaos.
Tjeerd Talsma, Schcidingsvliet 8a,
1759 IC Callanlsoog, tel. (0224) 58 39 17,
e-mail: Uüstna.hoejenbo)Q12movc,nl
Varen is niet zomaar een lolletje voor ze. Dus in het weekend blijven ze meestal aan wal.
Albert Slagter, Edwin Huisman, Gerard van der Stoop en Theo van der Fluit, water-
kantonnier van beroep, inspecteren de provinciale waterwegen. Hun werktuig en vervoer
middel is het nieuwe prachtschip, de Noord-Holland Noord. Leuk werk? "Ja, absoluut!!"