nde fileleed Alkmaar nu echt in zicht oord -ujolland de provincie Noord-Holland informeert MEER PROVINCIENIEUWS: KIJK OP WWW.NOORD-HOLLAND.NL II Prijsvraag: win een boottocht Hen de Boer (WD), gedeputeerde Thema: water, wegen en wielen wil ruimte voor wegen en waterwegen an weer toegankelijk voor grote schepen Stolperophaalbrug: provincie werkt aan oplossing voor vrachtverkeer Tjeerd Talsma Niet in het riet kibViS&htèÜ In mei stond op deze pagina de openluchtrecreatie in onze provincie centraal. Wij vroegen welk recreatiegebied bij de inwoners van Noord-Holland de grootste bekendheid genoot: Amstelland, Geestmerambacht of Twiske Het juiste antwoord was: Twiske. Tien uitgelote inzenders van dit antwoord ontvangen een gratis jaar kaart voor alle Noord-Hollandse natuurgebieden. Deze maand besteden wij aan dacht aan vervoer en verkeer, op de weg en op het water. Zie bijvoorbeeld het stuk je over de waterkantonniers. Het woord kantonnier heeft verschillende betekenissen. Welke betekenis hoort in dit rijtje niet thuis: is dat a. kwartiermeester b. vaste arbeider, belast met het dagelijks onderhoud van een bepaald traject of c. politieagent. Tien goede inzenders maken kans op een (werken en varen) tochtje met de Noord- Holland Noord. Aan boord ook gedeputeerde Hen de Boer. Uw antwoord kunt u, tot 15 augustus, weer sturen naar: redactie Pagina Noord-Holland Postbus 123, 2000 MD Haarlem; fax (023) 514 41 55, e-mail veenrjènoord-lwlland.nl wegen, verkeer, vervoer, zeehavens Colofon De Pagina Noord-Holland is een uitgave van de provincie Noord-Holland en verschijnt maandelijks (behalve in de zomer- en kerstvakantie) in een groot aantal huis-aan-huis verspreide nieuwsbladen in de gehele provincie. Redactie en administratie: Bureau Communicatie provincie Noord-Holland, Postbus 123, 2000 MD Haarlem. Eindredactie. Rienk van der Veen, tel. (023) 514 43 09, fax (023) 514 41 55, e-mail: veenrj@noord-holland.nl Joed nieuws voor wie dagelijks vaststaat op de N242. Er zit weer schot in de plannen, vladat het aanvankelijke provinciale ontwerp te duur was gebleken, is er een alternatief ledacht. Als alles meezit, zal het leed vdór 2008 geleden zijn, twee jaar eerder dan voorzien. "Water en scheepvaart zijn met Noord-Holland verbonden als weilanden met grazende koeien. Maar zoals weilanden tegenwoordig steeds vaker leeg staan omdat koeien op stal blijven, zo dreigen ook onze Noord-Hollandse waterwegen hun historische aanblik te verliezen. Er is nog volop vrachtvervoer over het water want water wegen bieden een prima alternatief voor het ver voer over de weg. Maar die waterwegen moeten dan wel in conditie zijn: veilig, goed toegankelijk en onbelemmerd doorvaarbaar. Wij hebben de afgelopen jaren miljoenen besteed om onze grote vaarwegen op peil te houden. Sprekende voor beelden zijn het Noord-Hollands Kanaal en de 1 Ringvaart ;HaarlerfTmermeèr. Aan de bouw van - een gróte zeesluis in het Noordzeekanaal willen -vrij een belat^rijke bijdrage leveren. Maar ook pleziervaart heeft onze aandacht. Denk maar aan voorzieningen als aanlegplaatsen en vuilwater- pompen, met name bij het Kanaal Alkmaar-Kolhom, de Westfriese Vaart en de Vecht. Behalve voor onze waterwegen, hebben wij ooi. de zorg voor het provinciale wegennet. En ook hier hanteren wij de stelregel dat ver stopping funest is. Daarom besteden wij veel geld aan grote wegen projecten zoals de ver ruiming van de weg ten oosten van Alkmaar richting Heerhugowaard (N242) en de weg Uithoorn-Aalsmeer-aanslujting A4 (N201). Stil stand is achteruitgang. En dat is geen optie." )6 ,je t huidige drukke aansluiting van de Noordervaart op de N242 bij de Alkmaarse Poort en Tuin- 1s! ntrum Ranzijn wordt verplaatst naar de ongelijkvloerse aansluiting bij de Nieuwe Schermerweg t j Foto: Ella Tilgenkamp 10 ra iles op de N242, steeds meer mensen hebben er last van. Logisch, de HAL-regio (Heer- ugovvaard-Alkmaar-Langedijk) telt steeds meer mensen. Want met de ontwikkeling van b verschillende VINEX-locaties is ook de economische bedrijvigheid toegenomen. Het tematieve plan voorziet in een betere doorstroming van het autoverkeer. Hoe? Doordat er leen nog gewerkt wordt met veilige, ongelijkvloerse kruisingen, vanaf de Smaragdweg t en met het Nollencircuit. De Nieuwe Schermerweg wordt vanaf de Kraspolderbrug el? Alkmaar Centrum) recht doorgetrokken naar de N243 (Noordervaart). Na een kruising of iet de N242 via een viaduct volgt een aansluiting op de N242 in alle richtingen. De N244 ,0" muit de Zaanstreek wordt doorgetrokken tot de verlengde Nieuwe Schermerweg. Ook de itsluiting van de Omval zal tot stand komen via de Nieuwe Schermerweg. Het alter- itieve plan omvat tevens een vrije busbaan tussen Alkmaar en Heerhugowaard en een mtal verbeterde, kruisingsvrije fietsverbindingen. En het mooiste is nog, dat deze goed jg, mrdachte oplossing een stuk goedkoper en sneller uitvoerbaar is. De kosten zijn geraamd 120 miljoen. Behalve de provincie zullen naar verwachting ook het Ministerie van m irkeer en Waterstaat en de regio zelf een bijdrage leveren. In het najaar worden informatie- jeenkomsten georganiseerd. Het plan van aanpak moet voor 15 november gereed zijn. formatie: Joop Kilian, provincie Noord-Holland, tel (023) 514 46 13, mail: kilianj@noord-holland.nl I in :n vaargeul die niet diep genoeg is en een geringe doorvaartwijdte en -diepte heeft Ij sluis en bruggen. Het zijn de beperkingen waarmee de binnenvaart op de Zaan te impen heeft. En dat terwijl juist het goederenvervoer per schip het wegverkeer zo ooi zou kunnen ontlasten. s Zaan is de historische vaarweg in het midden van Noord-Holland. Zij ontsluit belangrijke dustrieën in de Zaanstreek en de regio Alkmaar en verschaft toegang tot het IJ, het Noord skanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal. Landelijk behoort deze rivier tot de categorie vaar sgen met de hoogste groeicijfers in vervoerd tonnage. Maar terwijl dus de binnenvaart zich itbreidt dreigt de Zaan in stil vaarwater te komen. De stuurgroep "Vaart in de Zaan", onder üiiding van gedeputeerde Hen de Boer, wil deze ontwikkeling een halt toeroepen. De eerste j' tp is gezet. De vaargeul wordt met ruim één meter uitgebaggerd, een karwei waaraan de Winde zo'n 818.000,- zal bijdragen. Voorts wordt gewerkt aan vervanging van maar ht drie bruggen: de Pnns Bemardbrug, Julianabrug en Zaanbrug. Een derde noodzaak is vervanging van de Wilhelminasluis in Zaandam. Op betrekkelijk korte termijn zal de Zaan j- deen doorvaartbreedte van 14 meter en een waterdiepte van 4,2 meter hebben, tegen 12, spectievelijk 3,3 meter thans. De kosten voor vervanging van de bruggen en sluizen zullen Kir de eigenaren worden gedragen. De kosten voor de extra breedte en de diepte van en in Zaan bedragen zo'n 20 miljoen. formatie; Hans Voerknecht, provincie Noord-Holland, tel. (023) 514 52 47, muil' Voerknechth@noord-hoUand nl In de Kop van Noord-Holland, tussen Alkmaar en Den Helder, liggen de gemeenten Zi jpe en Schagen, doorsneden door het Noordhollands Kanaal en het Kanaal Stolpen-Schagen. Vlotbruggen en smalle wegen bemoeilijken er het vrachtverkeer. En op zijn beurt hindert het vrachtverkeer de inwoners. Althans, nog even... Sinds 1999 is de Stolperophaalbrug over het Kanaal Stolpen-Schagen taboe voor zwaar vrachtverkeer. Het maximum is 30 ton. Oorzaak: een slechte fundering. Met als gevolg dat vrachtverkeer van en naar Zijpe thans op de Zijperbrug is aangewezen en zich onderweg over smalle binnenwegen en door de kom van Schagerbrug moet persen. Aan deze onge wenste situatie wil de provincie een eind maken. Uitgangspunt is primair de vervanging van de oude Stolperophaalbrug door een nieuwe, met een draagvermogen van 60 ton. Belangrijk is ook dat deze nieuwe brug op goede wijze wordt ingepast in de omgeving en dat zij naadloos aansluit op het wegennet in Zijpe. Voor de elkaar thans nog bij de brug kruisende N248 en N249 en voor de Dijkweg betekent dit, als de plannen doorgaan, een omlegging dan wel verlenging in de richting van Schagen. Op de N248 zou, met het oog op een goede doorstroming, een rotonde moeten komen. En natuurlijk moet de herinrichting van het wegennet ook de wachttijden voor de Stolperbasculebrug over het nabijgelegen Noord-Hollands Kanaal verkorten. Want ook de aansluiting op de N9 kan beter. Meer informatie: Godfried Rijssemus, provincie Noord-Holland, tel. (023) 514 52 63, e-mail: Rijssemusg@noord-holland.nl ..Provincie wil meebetalen aan nieuwe zeesluis in Noordzeekanaal... Foto: Ella Tilgenkamp MH-NCDBO Aan het werk op de Noord-Holland Noord in de Westfriese Vaart in Middenmeer Foto: Studio Honing Hun werkdag begint om zeven uur 's ochtends. Na een bespreking van route en werk schema gaan de trossen los. Gelijktijdig start een collega zijn auto om de aan wal gelegen onderdelen van het traject te inspecteren. Bruggen, sluizen, sluisterreinen, dienstgebouwen, oevers, aanlegplaatsen, remmingswerken (palen in het water, bedoeld om de schepen recht voor brug of sluis te loodsen), alles wordt nauwgezet bekeken. Slagter: "Geen over bodige luxe, nu de meeste bruggen en sluizen op afstand of onregelmatig worden bediend. Wij controleren op slijtage en ongewenste ontwikkelingen en de boel mag niet vervuilen' Dus vissen ze ook rommel uit het water, zoals fietsen, zakken huisvuil, planken en bank stellen. Toch moet een kantonnier vooral goed met mensen kunnen omgaan Corrigerend optreden, zonder te verbaliseren: voor speedboten en jetski's geldt een snel heidslimiet en natuurlijks het verboden in het riet af te meren. Het werkterrein van de mannen omvat het Kanaal Omval-Kolhorn, 4e Westfriese Vaart, het Schager Kanaal, de Huygenvaart, het Noordhollands Kanaal en het gedeelte daarvan in het Alkmaarder Meer en de Hoomse Vaart. Voeren hier vroeger vooral beroepsschippers, nu ligt het accent, ook wat betreft voorzieningen, op de recreatievaart. De waterkantonniers passen zich aan. En de regio "vaart" er wel bij: meer recreërende mensen betekent meer bedrijvigheid. Informatie: Artto Brakkee, provincie Noord-Holland, tel. (0226) 33 32 14, e-mail: Brakkeea@noord-holland.nl ...Openbaar vervoer bruikbaar alternatief maar geen vervanging voor de auto... Foto: Ella Tilgenkamp Lid provinciale Staten (PvdA) "We zijn op weg naar een grote, wereldwijde verkeersopstopping", "We're heading for a great big worldwide traffic jam". Dat zong de popgroep Sailor, in de jaren zeventig. Maar wat toen nog eindeloos ver weg leek, komt nu angstig dichtbij. Wat te doen? Het is een achterhaalde gedachte dat het autoge bruik zich werkelijk laat terugdringen. Mobiliteit is welhaast een levensvoorwaarde, tegenwoordig. Zeker, het openbaar vervoer biedt bruikbare altematiei en. Maar het is een illusie te menen dat het de auto kan vervangen. En een alom vattend plan met doeltreffende oplossingen zit er oorlopig niet in. Onlangs nog werd het zorg vuldig voorbereide Nationaal Verkeers- en Vervoersplan van Netelenbos op het laatste moment door de Tweede Kamer weggestemd. Mijn oplossing luidt als volgt: centreer de roblematiek. Laat gemeenten, provincies en rijk un bevoegdheden in deze overdragen. Maak ruimte voor een "vervoersautoriteit", verant woordelijk voor de hele vervoersketen in een regio. Zo ontstaat er een slagvaardige krachten bundeling, binnen grenzen die door de overheid worden bepaald en voorkomen we dreigende chaos. Tjeerd Talsma, Schcidingsvliet 8a, 1759 IC Callanlsoog, tel. (0224) 58 39 17, e-mail: Uüstna.hoejenbo)Q12movc,nl Varen is niet zomaar een lolletje voor ze. Dus in het weekend blijven ze meestal aan wal. Albert Slagter, Edwin Huisman, Gerard van der Stoop en Theo van der Fluit, water- kantonnier van beroep, inspecteren de provinciale waterwegen. Hun werktuig en vervoer middel is het nieuwe prachtschip, de Noord-Holland Noord. Leuk werk? "Ja, absoluut!!"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 9